Keulalla 16kg delta, purjevene 30 jalkaa ja 4600kg. Mutta kun ajetaan laituriin kiinni ja käytetään peräankkuria, silloinhan riittää vähempikin. Näin vastaavan kokoisessa purjeveneessä 5kg bruce-kopion, mutta onkohan tuo vähän alipainoinen?
Ankkurin paino
19
417
Vastaukset
- Anonyymi
Samassa tuulessa ja samassa aallokossa keulasta ankkuroituna tarvitaan vähemmän pitoa kun silloin, kun vene on kiinni sekä laiturissa että ankkurissa ja tuulee poikittain veneeseen nähden.
Peräankkurissa voi siis käyttää pienempää painoa vain jos tuulee merkittävästi vähemmän kuin mihin pääankkuri on mitoitettu. - Anonyymi
Onhan tuo ankkuri järjettömän painava pieneen veneeseen. Itsellä 35 jalan 6 tn veneessä 10 kg Bruce.
- Anonyymi
Älä pelleile, ei 10kg Bruce kelpaa tuon kokoisessa kuin kahvitteluankkuriksi. 26 jalkaiseen passeli.
- Anonyymi
6,7 kg fortress perässä pitää 14 000kg venen hienosti, perä ankkurina, keula jossain kiinnitettynä...
- Anonyymi
Veneen painolla ei ole mitään vaikutusta asiaan jollei ole aallokkoa, ja jos keula on kiinnitettynä jonnekin muualle kuin ankkuriin tai poijuun, veneesi on täysin väärässä paikassa jos veneeseesi osuu tuulen aikaansaama aallokko.
Fortress pitää suhteessa painoonsa erinomaisesti sen jälkeen kun on kunnolla kaivautunut ja kun vetosuunta ei muutu. Peräankkuroinnissa keula kiinnitettynä muualle jälkimmäinen toteutuu aina, edellinen vain toisinaan.
Kun tarpeeksi tuulee loppuu joko ankkurin pito tai tulee murtolujuus vastaan, pohjasta ja kaivautumissyvyydestä riippuen. Näin myös Fortressilla painosta riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneen painolla ei ole mitään vaikutusta asiaan jollei ole aallokkoa, ja jos keula on kiinnitettynä jonnekin muualle kuin ankkuriin tai poijuun, veneesi on täysin väärässä paikassa jos veneeseesi osuu tuulen aikaansaama aallokko.
Fortress pitää suhteessa painoonsa erinomaisesti sen jälkeen kun on kunnolla kaivautunut ja kun vetosuunta ei muutu. Peräankkuroinnissa keula kiinnitettynä muualle jälkimmäinen toteutuu aina, edellinen vain toisinaan.
Kun tarpeeksi tuulee loppuu joko ankkurin pito tai tulee murtolujuus vastaan, pohjasta ja kaivautumissyvyydestä riippuen. Näin myös Fortressilla painosta riippumatta.Siihenkin pitää keula rantaan sidottuna varautua, että tuuli yllättäen voimistuu vaikkapa yön aikana. Voi nukkua yönsä huonosti siirtymisvalmiudessa, tai mitoittaa ankkurin oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihenkin pitää keula rantaan sidottuna varautua, että tuuli yllättäen voimistuu vaikkapa yön aikana. Voi nukkua yönsä huonosti siirtymisvalmiudessa, tai mitoittaa ankkurin oikein.
Aika mahdoton tehtävä yleensä. Pito saadaan riittävän pitkällä köydellä, joka taas venyy. Vaikka ankkuri pitäisi ideaalisesti, vene siirtyy merkittävästi reippaamman tuulen voimasta. Yleensä ranta on sellainen, että tuosta tulee ongelmia.
Itse olen joutunut lähtemään pari kertaa tuulen yllyttyä. Ei noissa missään ankkuri pettänyt, mutta tuuli on painanut veneen vinoon tai jopa keulan rantaan. Toisessa tuli joku kunnon ukkosmyräkkä ja ei auttanut kuin heittää keulaköydet rantaan ja mennä keula-ankkuriin loppuyöksi. Aamulla haettiin köydet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika mahdoton tehtävä yleensä. Pito saadaan riittävän pitkällä köydellä, joka taas venyy. Vaikka ankkuri pitäisi ideaalisesti, vene siirtyy merkittävästi reippaamman tuulen voimasta. Yleensä ranta on sellainen, että tuosta tulee ongelmia.
Itse olen joutunut lähtemään pari kertaa tuulen yllyttyä. Ei noissa missään ankkuri pettänyt, mutta tuuli on painanut veneen vinoon tai jopa keulan rantaan. Toisessa tuli joku kunnon ukkosmyräkkä ja ei auttanut kuin heittää keulaköydet rantaan ja mennä keula-ankkuriin loppuyöksi. Aamulla haettiin köydet.Ankuriköyden voi ajaa kireäksi tyhjäkäynnillä, kiristää keulaköydet ja lopuksi ottaa vapaalle.
Näin köydet ovat kireällä ja tuulen nousu/puuskat ei hetkauta. Eri asia haluaako olla siinä tuulessa, muta teknisesti ei ongelmia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika mahdoton tehtävä yleensä. Pito saadaan riittävän pitkällä köydellä, joka taas venyy. Vaikka ankkuri pitäisi ideaalisesti, vene siirtyy merkittävästi reippaamman tuulen voimasta. Yleensä ranta on sellainen, että tuosta tulee ongelmia.
Itse olen joutunut lähtemään pari kertaa tuulen yllyttyä. Ei noissa missään ankkuri pettänyt, mutta tuuli on painanut veneen vinoon tai jopa keulan rantaan. Toisessa tuli joku kunnon ukkosmyräkkä ja ei auttanut kuin heittää keulaköydet rantaan ja mennä keula-ankkuriin loppuyöksi. Aamulla haettiin köydet.Öh? Vai muka mahdoton? Höpö höpö. Ei käytetä kuminauhaa ankkuriköytenä ja vene muutaman metrin irti rannasta yöksi. Eikä alkuunkaan mennä yöksi mihinkään senttipelipaikkaan joka on avoin tuulille, siellä on ditten mogissa ellei ajoissa lähde.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öh? Vai muka mahdoton? Höpö höpö. Ei käytetä kuminauhaa ankkuriköytenä ja vene muutaman metrin irti rannasta yöksi. Eikä alkuunkaan mennä yöksi mihinkään senttipelipaikkaan joka on avoin tuulille, siellä on ditten mogissa ellei ajoissa lähde.
No yleensä luonnonsatamissa ei ole laituria, mutta on monimuotoinen ranta, kiviä ja muita veneitä. Lisäksi keulaköydet joutuu kiinnittämään aika kauas rannasta mihin nyt saakaan, puuhun, kallioon kiilattua tai kiven ympärille. Tästä seuraa, että vene liikkuu varsin laajalla säteellä, kun tuuli voimistuu tai kääntyy.
Minulla on 8-lyöty 16 mm ankkuriköysi polyesterista 6 t 35-jalkaisessa. Kyllä se venyy liikaa, kun köyttä on ulkona se 20-40 m, joka vaaditaan syvyydestä riippuen hyvään pitoon. Kun tuuli puhaltaa sivusta tai takaa, tulee varsin suuri veto köysiin vipuvaikutuksen takia.
En sanoisi tuota kuminauhaksi. Rakennehan on tarkoituksella hieman joustava, mikä on haluttu ominaisuus ankkuriköydessä. Nylon joustaisi vielä selvästi enemmän.
Yöksi voi toki päästää venettä kauemmaksi rannasta, jolloin ei enää rantaan pääse, Silloin keulaköydet ovat vielä pidemmät ja vene liikkuu vielä laajemmalla säteellä, mutta toki pysyy ehkä kauempana rannasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ankuriköyden voi ajaa kireäksi tyhjäkäynnillä, kiristää keulaköydet ja lopuksi ottaa vapaalle.
Näin köydet ovat kireällä ja tuulen nousu/puuskat ei hetkauta. Eri asia haluaako olla siinä tuulessa, muta teknisesti ei ongelmia.Tyhjäkäynnillä ankkuriköysi kireäksi? Aikamoinen kone sinulla sitten lienee. Kyllä sitä ankkuriköyttä joutuu kiristämään sen verran kun koneessa on potkua kaasu pohjassa ja silti ei riitä, kun tuulee reippaamin sivulta tai takaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhjäkäynnillä ankkuriköysi kireäksi? Aikamoinen kone sinulla sitten lienee. Kyllä sitä ankkuriköyttä joutuu kiristämään sen verran kun koneessa on potkua kaasu pohjassa ja silti ei riitä, kun tuulee reippaamin sivulta tai takaa.
Tuulee reippaammin takaa niin ankkuri pitää sen minkä poijukin, eli riittävästi. Kun sivusuunnassa on liikkumavaraa niin mitä väliä. Paskin tilanne on kun köydet on tyynessä vedetty viulunkielelle ja alkaa tuulemaan sivusta, silloin ankkuria rasitetaan ihan turhaan verrattuna siihen, että köysissä olisi alkutilanteessa liikkumavaraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuulee reippaammin takaa niin ankkuri pitää sen minkä poijukin, eli riittävästi. Kun sivusuunnassa on liikkumavaraa niin mitä väliä. Paskin tilanne on kun köydet on tyynessä vedetty viulunkielelle ja alkaa tuulemaan sivusta, silloin ankkuria rasitetaan ihan turhaan verrattuna siihen, että köysissä olisi alkutilanteessa liikkumavaraa.
Poiju(paino) yleensä on aika lähellä venettä. Ankkurissa kiintopiste on siellä 20-40 m veneen perästä ellei ankkurointipaikka ole hyvin matala. Usein ankkurin joutuu tiputtamaan 6-10 m syvyyteen.
Tuosta seuraa se, että veneen perä pääsee liikkumaan paljon enemmän sivusuunnassa. Silloin liikkuu keulakin ellei keulaköysiä ole saanut hyvin lähelle kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poiju(paino) yleensä on aika lähellä venettä. Ankkurissa kiintopiste on siellä 20-40 m veneen perästä ellei ankkurointipaikka ole hyvin matala. Usein ankkurin joutuu tiputtamaan 6-10 m syvyyteen.
Tuosta seuraa se, että veneen perä pääsee liikkumaan paljon enemmän sivusuunnassa. Silloin liikkuu keulakin ellei keulaköysiä ole saanut hyvin lähelle kiinni.Toki liikkuu sivusuunnassa, mutta mitä väliä kun se on tiedostettu ja siihen on varauduttu paikanvalinnassa ja/tai springillä? Kahta ankkuriakin voi käyttää... jos mahdollisia voimakkaan tuulen suuntia on kaksi, niin ankkuri kumpaankin suuntaan (joista toinen kuormittuu vasta tuulen kääntyessä) ja vaikka trombien varalle vielä sopivan löysät springit maihin. Jos vetää köydet (perästä ankkuriin ja keulasta maihin, tai päinvastoin) tyynessä niin tiukalle kuin pystyy niin suhteellisen pienestä sivuttaisvoimasta tulee aika julmettu veto jo entuudestaan kuormitetulle ankkurille, ja useamman kiinnityspisteen kiinnityksessä alkaa vaan nykimään ikävästi jos kaikki vedetään hampaat irvessä kireälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No yleensä luonnonsatamissa ei ole laituria, mutta on monimuotoinen ranta, kiviä ja muita veneitä. Lisäksi keulaköydet joutuu kiinnittämään aika kauas rannasta mihin nyt saakaan, puuhun, kallioon kiilattua tai kiven ympärille. Tästä seuraa, että vene liikkuu varsin laajalla säteellä, kun tuuli voimistuu tai kääntyy.
Minulla on 8-lyöty 16 mm ankkuriköysi polyesterista 6 t 35-jalkaisessa. Kyllä se venyy liikaa, kun köyttä on ulkona se 20-40 m, joka vaaditaan syvyydestä riippuen hyvään pitoon. Kun tuuli puhaltaa sivusta tai takaa, tulee varsin suuri veto köysiin vipuvaikutuksen takia.
En sanoisi tuota kuminauhaksi. Rakennehan on tarkoituksella hieman joustava, mikä on haluttu ominaisuus ankkuriköydessä. Nylon joustaisi vielä selvästi enemmän.
Yöksi voi toki päästää venettä kauemmaksi rannasta, jolloin ei enää rantaan pääse, Silloin keulaköydet ovat vielä pidemmät ja vene liikkuu vielä laajemmalla säteellä, mutta toki pysyy ehkä kauempana rannasta.Ei laituria tarvitakaan, eikä luonnonsatamassa tarvitse mennä fendarietäisyydelle kuten vierasvenesatamissa. Pitkät köydet on vaan hyvästä niin tulee mukavammin joustoa.
Sanot yhdessä lauseessa, että venyy liikaa, ja toisessa, ettei veny liikaa... koita nyt päättää.
Vipuvaikutus vähenee kun jättää köydet mukavan löysälle ja käyttää useampia kiinnityspisteitä.
Itse käytän rantaspringivirityksiin liinaa ja dyneemaa joka ei turhia jousta. (Ankkureihin löytyy raskainta lyijyköyttä mitä löysin, liinaa ja dyneemaa, isommassa veneessä laittaisin kettinkiä ja vinssin.) Yksikin dyneemaköysi kestäisi veneen painon verran staattista kuormaa, mutta pitkä köysi on silti kevyt heittää maihin ja kanniskella rantakallioilla. Veneen päähän laitan kotisatamamitoituksella olevat keulaköydet kumijoustimilla niin on mukava sitoa knaapeihin ja säätää eikä tule nykimistä. Kiinnityspisteet kolmion muotoon niin pysyy vene niin tarkalleen paikoillaan kuin poijussakin. Säätämistähän se on, mutta jos haluaa luonnonsatamaan kiinnittyä koviin tuuliin varautuen, niin ei siinä alimitoitettu kahviankkuri ja pari keulaköyttä riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No yleensä luonnonsatamissa ei ole laituria, mutta on monimuotoinen ranta, kiviä ja muita veneitä. Lisäksi keulaköydet joutuu kiinnittämään aika kauas rannasta mihin nyt saakaan, puuhun, kallioon kiilattua tai kiven ympärille. Tästä seuraa, että vene liikkuu varsin laajalla säteellä, kun tuuli voimistuu tai kääntyy.
Minulla on 8-lyöty 16 mm ankkuriköysi polyesterista 6 t 35-jalkaisessa. Kyllä se venyy liikaa, kun köyttä on ulkona se 20-40 m, joka vaaditaan syvyydestä riippuen hyvään pitoon. Kun tuuli puhaltaa sivusta tai takaa, tulee varsin suuri veto köysiin vipuvaikutuksen takia.
En sanoisi tuota kuminauhaksi. Rakennehan on tarkoituksella hieman joustava, mikä on haluttu ominaisuus ankkuriköydessä. Nylon joustaisi vielä selvästi enemmän.
Yöksi voi toki päästää venettä kauemmaksi rannasta, jolloin ei enää rantaan pääse, Silloin keulaköydet ovat vielä pidemmät ja vene liikkuu vielä laajemmalla säteellä, mutta toki pysyy ehkä kauempana rannasta.Parempia ovat skuutti köydet.
Ohuempia-murtolujuus silti sama
Kevyempiä ja helpompi käsitellä
Eivät veny
Pintakudis tiheää, ei takerru - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhjäkäynnillä ankkuriköysi kireäksi? Aikamoinen kone sinulla sitten lienee. Kyllä sitä ankkuriköyttä joutuu kiristämään sen verran kun koneessa on potkua kaasu pohjassa ja silti ei riitä, kun tuulee reippaamin sivulta tai takaa.
On joo, ei ole ompelukone...
- Anonyymi
Keula-ankkurin mitoituksessa pitää huomioida se, että vetosuunta muuttuu tuulen mukaan. Eli ankkurikin liikkuu ja käännähtelee siellä pohjassa. Sitten jos joutuu hätäankuroimaan, keli ja aallokko voi olla hankalakin.
- Anonyymi
Ankkurin muoto merkitsee enemmän kuin paino. 5kg bruce kopio on johonkin 5m veneeseen ihan passeli. Jos olisin ankkuriostoksilla ottaisin Viking 10:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1801975
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591697Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461656- 1231443
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1521220Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501072Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58990- 15879
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26867- 69862