Ikäero suhteessa

Anonyymi-ap

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero.

Millaisia ikäeroja muilla on ollut ja millaisiin kokemuksiin tai haasteisiin olette törmänneet. Minulla on ollut lähes aina selvästi itseäni nuorempi nainen. Kahdesti yli 10vuotta, mutta nyt tuoreimmassa ikä eroa onkin jo 20v. Olen itse 48v.

Vähän tuo artikkeli vain pisti miettimään, että mitäs hittoa. Mutta olen aika liikkuvainen luonne ja olen vain huomannut, että naisen pitää olla melkeinpä se 10v nuorempi jotta jaksaa jotenkin pysyä vauhdissa mukana. Ei ole oikeastaan niinkään ulkonäköjuttu, vaikka onhan nuoret naiset kauniitakin tietenkin

50

1072

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Parisuhteessa on merkitystä myös ns. henkisellä iällä. Voihan toinen olla vaikka 6-kymppinen mutta mieleltään vielä kypsymätön ja lapsellinen, ei häntä silloin samanikäiset siedä vaan hänen on lähdettävä etsimään yhtä "nuorekasta" kuin itse on.

Mutta kuten prosentitkin kertovat, ovat nämä ison ikäeron parisuhteen aika harvinaisia ja syystä!

• Anonyymi

Sanoit tuon ihan kuin lapsellinen olisi jotenkin huono asia. En tiedä oletko huomannut, mutta monesti nuoret ovat lapsellisia ja kypsymättömiä.
        Vähän vanhempaan kuvitellaan olevamme kypsiä, heitetään lapsellisuus roskikseen ja leikitään aikuista.

Mutta vanhempana kypsytään oikeasti ja uskalletaan olla taas vähän lapsellisiakin välillä. Oma itsemme. Tämä myös yksi syy, miksi valitsen useimmin nuoren naisen. Ehkä he ovat kypsymättömän lapsellisia, mutta parempi sekin kun kypsymätön tosikko ;)

/AP

• Anonyymi

AP vielä: Enkä siis mitenkään loukatakseni.. jos ihminen oikeasti kypsyy siten, että leikkimielisyys aidosti poistuu elämästä niin se on ihan ok. Mutta tosi usein ihmiset vaan kuvittelevat "tällainen aikuisen pitää olla" ja hyppäävät siihen muottiin miettimättä mitä itse oikeasti haluvat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AP vielä: Enkä siis mitenkään loukatakseni.. jos ihminen oikeasti kypsyy siten, että leikkimielisyys aidosti poistuu elämästä niin se on ihan ok. Mutta tosi usein ihmiset vaan kuvittelevat "tällainen aikuisen pitää olla" ja hyppäävät siihen muottiin miettimättä mitä itse oikeasti haluvat

Totta. Kannattaa pyrkiä säilyttämään huumorintaju läpi elämän. Moni asia voi olla helpompaa, jos osaa välillä suhtautua asioihin ei niin vakavasti ja osaa joskus nauraa itselleenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Kannattaa pyrkiä säilyttämään huumorintaju läpi elämän. Moni asia voi olla helpompaa, jos osaa välillä suhtautua asioihin ei niin vakavasti ja osaa joskus nauraa itselleenkin.

Se on taito siinä missä mikä tahansa ja vaatii vähintään siedettävää itsetuntoa pystyä aidosti nauramaan omalle typeryydellen.
        Mutta en tunnusta olevani täysin kypsymätön tai hallitsemattoman lapsellinen..työskentelen ihan johtavassa asemassa, lapsiakin liuta...väitän pystyväni tarvittaessa hyvinkin vakava. En vain nauti siitä

/AP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoit tuon ihan kuin lapsellinen olisi jotenkin huono asia. En tiedä oletko huomannut, mutta monesti nuoret ovat lapsellisia ja kypsymättömiä.
        Vähän vanhempaan kuvitellaan olevamme kypsiä, heitetään lapsellisuus roskikseen ja leikitään aikuista.

Mutta vanhempana kypsytään oikeasti ja uskalletaan olla taas vähän lapsellisiakin välillä. Oma itsemme. Tämä myös yksi syy, miksi valitsen useimmin nuoren naisen. Ehkä he ovat kypsymättömän lapsellisia, mutta parempi sekin kun kypsymätön tosikko ;)

/AP

Tälleen sivusta totean, että lapsellisuus on aikuisessa ihmisessä (myös nuoressa aikuisessa) aina huono juttu. Lapsenmielisyys on sitten ihan eri juttu, mutta lapsellista pikkukakaraa ei kukaan jaksa katsella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tälleen sivusta totean, että lapsellisuus on aikuisessa ihmisessä (myös nuoressa aikuisessa) aina huono juttu. Lapsenmielisyys on sitten ihan eri juttu, mutta lapsellista pikkukakaraa ei kukaan jaksa katsella.

samaa mieltä tottakai. Vaikka tuo ehkä onkin vähän terminologiaa, kuka ymmärtää lapsellisuuden milläkin tavoin.

Mutta lapsenomainen innostus on sympaattista, lapsenomainen vastuuttomuus ja kapeakatseisuus taas aikusella ihmisellä melkoisen luontaantyöntävää

/AP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja kun sanoin pitäväni nuorista naisista. Kyllä he vastuuta osaavat ottaa ja ajatella itsenäisesti lapsekkaasta käytöksestä huolimatta. Siis ei kaikki nuoret naiset, mutta eihän nuo ominaisuudet mitään 50v ikää vaadi kehittyäkseen

/AP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

samaa mieltä tottakai. Vaikka tuo ehkä onkin vähän terminologiaa, kuka ymmärtää lapsellisuuden milläkin tavoin.

Mutta lapsenomainen innostus on sympaattista, lapsenomainen vastuuttomuus ja kapeakatseisuus taas aikusella ihmisellä melkoisen luontaantyöntävää

/AP

No itseasiassa se ei ole ollenkaan terminologiaa. Vain tarkoituksellisesti vääntävät yrittävät selittää lapsellisuuden lapsenmielisyydeksi. Jokainen, myös nuo vääntelijät kyllä tositilanteessa lapsellisen kiukuttelijan ja kätisijän kohdalla kutsuvat häntä lapselliseksi ja se on nimenomaan negatiivista. Kukaan ei sellaisen henkilön kohdalla ajattele, että onpas ihanaa, kun hän on niin lapsenmielinen, osaa kuikutellakin kuin pikkulapsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No itseasiassa se ei ole ollenkaan terminologiaa. Vain tarkoituksellisesti vääntävät yrittävät selittää lapsellisuuden lapsenmielisyydeksi. Jokainen, myös nuo vääntelijät kyllä tositilanteessa lapsellisen kiukuttelijan ja kätisijän kohdalla kutsuvat häntä lapselliseksi ja se on nimenomaan negatiivista. Kukaan ei sellaisen henkilön kohdalla ajattele, että onpas ihanaa, kun hän on niin lapsenmielinen, osaa kuikutellakin kuin pikkulapsi.

Ja jos taas lähdetään miettimään lapsenmielisyyttä, niin sitä on kaikkein vähiten nuorilla aikuisilla. Siihen aikakauteen kuuluu se, että pitää olla niin kovin "aikuinen. Parikymppiset ovat kaikkein tiukimpia asenteissaan (tutkitusti), ymmärtävät vähiten hiemankaan omastaan eroavaa huumoria ja ottavat kaiken hyvin tosissaan (tutkitusti). Iän myötä taas lapsenmielisyys alkaa ihmisissä lisääntyä ja rentous, eikä kaikki ole enää niin äärimmäisen vakavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja jos taas lähdetään miettimään lapsenmielisyyttä, niin sitä on kaikkein vähiten nuorilla aikuisilla. Siihen aikakauteen kuuluu se, että pitää olla niin kovin "aikuinen. Parikymppiset ovat kaikkein tiukimpia asenteissaan (tutkitusti), ymmärtävät vähiten hiemankaan omastaan eroavaa huumoria ja ottavat kaiken hyvin tosissaan (tutkitusti). Iän myötä taas lapsenmielisyys alkaa ihmisissä lisääntyä ja rentous, eikä kaikki ole enää niin äärimmäisen vakavaa.

Kyllähän tuo usein menee just noin kuten sanot. Lapset on lapsenmielisiä, mutta nuoret aikuiset on usein tosi jyrkkiä.

Mutta onneksi noi on vain tilastoja ja yleistämistä. Jotkut kasvaa siitä vaiheesta nopeammin ohi. Ja jotkut ei koskaan. Kaikkein pahimpia ovat ne vanhat jyyrät, jotka ovat mielipiteissään jääneet nuoren aikuisen tasolle -> ja heitä on ihan hemmetisti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän tuo usein menee just noin kuten sanot. Lapset on lapsenmielisiä, mutta nuoret aikuiset on usein tosi jyrkkiä.

Mutta onneksi noi on vain tilastoja ja yleistämistä. Jotkut kasvaa siitä vaiheesta nopeammin ohi. Ja jotkut ei koskaan. Kaikkein pahimpia ovat ne vanhat jyyrät, jotka ovat mielipiteissään jääneet nuoren aikuisen tasolle -> ja heitä on ihan hemmetisti

Jotkut aikuistuvat nopeammin, se on totta. Ja aikuistumiseen tosiaan kuuluu se, että oppii ottamaan elämän rennommin. Noin pääosin voi kyllä sanoa, että alle 25:set ovat asenteissaan tiukkoja, sillä ovathan he aivoiltaan vielä keskenkasvuisia. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö poikkeusyksilöitä löytyisi, mutta yleisiä he eivät ole. Nuoret ihmiset itsehän eivät useinkaan tätä asiaa itse huomaa ja sekin on täysin normaalia. Tuon huomaa parhaiten sitten, kun on itse kasvanut tuon vaiheen ylitse. Ja ei, en minä moiti ketään tuosta ominaisuudesta. Se on kehitysvaihe muiden joukossa, eikä kukaan meistä mahda sille mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja kun sanoin pitäväni nuorista naisista. Kyllä he vastuuta osaavat ottaa ja ajatella itsenäisesti lapsekkaasta käytöksestä huolimatta. Siis ei kaikki nuoret naiset, mutta eihän nuo ominaisuudet mitään 50v ikää vaadi kehittyäkseen

/AP

Ihan kirjaimelliset lapsetkin osaavat kyllä ottaa vastuuta, että se nyt ei sinällään liity tähän asiaan lainkaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

/AP

Mitenkäs monta parisuhdetta ap:lla ollut? Onko avioliittoja vai avoliittoja entäs lapsia onko niitä hankittu?

Uteliaisuudesta kiinnostaa jos ikäero ollut noin 10 vuotta nuorempia ne naiset ja nykyisessä suhteessakin 20 vuotta. Mihin ovat päättyneet siihenkö että nuorempi nainen tullut kuvioihin mukaan?

• Anonyymi

Se on tabu. Enemmän olisi varmaan ikäerollisia pareja, jos he tapasivat jossain. Porukka tapaa vaan omanikäisiä ihmisiä. Näin uskon ja olen omin silmin nähnyt onnellisia ikäeropareja, eroa jopa 20v ja nyt naimisissa.

• Anonyymi

no näin haluaisin itsekin ajatella. Naisystäväni tosiaan sen 20v nuorempi ja meillä synkkaa aivan loistavasti. Tinderissähän me tavattiin.

Enkä näytä ikäistäni yhtään nuoremmalta, enkä yritäkään. Päinvastoin, hyväkuntoinen ja siististi pukeutuva, (omasta mielestään fiksu) vanha äijä.

AP

• Anonyymi

Eniten kyse on siitä, että kovin suurella ikäerolla valtaosa ei koe riittävää samankaltaisuutta, jotta parisuhde kiinnostaisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no näin haluaisin itsekin ajatella. Naisystäväni tosiaan sen 20v nuorempi ja meillä synkkaa aivan loistavasti. Tinderissähän me tavattiin.

Enkä näytä ikäistäni yhtään nuoremmalta, enkä yritäkään. Päinvastoin, hyväkuntoinen ja siististi pukeutuva, (omasta mielestään fiksu) vanha äijä.

AP

Joo, kaikkea hyvää sulle hänen kanssaan. Itse olen enemmän kuin rakastunut itseäni nuorempaan naiseen, ei nyt millään 20v ikäerolla, ja pidän itseänikin vielä keski-ikäisenä nykymittapuulla. Uskon että meillä synkkaisi kaikki tosi hyvin, ollaan samanlaisia monessa asiassa, mutta en tiedä onko se hänen tietynlainen kokemattomuus, että hän ei välttämättä näe sitä. Enkä tietysti tarkoita että hänen pitäisi minuun rakastua väkisin, mutta uskon hänelläkin ainakin olleen tunteita. Voi olla että toi ikäerojuttu hänet pelästytti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eniten kyse on siitä, että kovin suurella ikäerolla valtaosa ei koe riittävää samankaltaisuutta, jotta parisuhde kiinnostaisi.

Mielestäni tämä taas riippuu siitä minkä ikäisiä osapuolet on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni tämä taas riippuu siitä minkä ikäisiä osapuolet on.

Ei näytä riippuvan. Ihmiset nyt eivät juurikaan massana koe mielenkiintoa ja samankaltaisuutta suurella ikäerolla. Näin se vain on. Ei sille(kään) oikein mahda mitään. Kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, eikä se järkeilemällä mihinkään muutu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, kaikkea hyvää sulle hänen kanssaan. Itse olen enemmän kuin rakastunut itseäni nuorempaan naiseen, ei nyt millään 20v ikäerolla, ja pidän itseänikin vielä keski-ikäisenä nykymittapuulla. Uskon että meillä synkkaisi kaikki tosi hyvin, ollaan samanlaisia monessa asiassa, mutta en tiedä onko se hänen tietynlainen kokemattomuus, että hän ei välttämättä näe sitä. Enkä tietysti tarkoita että hänen pitäisi minuun rakastua väkisin, mutta uskon hänelläkin ainakin olleen tunteita. Voi olla että toi ikäerojuttu hänet pelästytti.

vaikea sanoa, ihmiset on niin erilaisia. Mutta jos olet vanhempi mies ja haluat nuoren naisen, niin pahin virhe mitä voit tehdä on yrittää esittää nuorekasta tai nuorekkaampaa kuin olet luonnostasi.

Jotkut tykkää vanhemmista, toiset ei. Paras lopputulos tulee jokatapauksessa on tasan oma itsensä ja katsoo mihin se johtaa.

Jos voin vinkkinä sanoa sulle....kannattaa kertoa suoraan tunteet ja jos et saa vastakaikua niin jätä hänet kokonaan rauhaan. Ei kannata mennä friendzonelle, siinä tulet häviämään väkisin. Hän tulee aina näkemään lävitsesi, että sulla on enemmän tunteita kuin hänellä ja se tulee ahdistamaan häntä ja lopulta latistamaan sun itseluottamuksesi.

Olen pahoillani, mutta olen ollut samassa tilanteessa joskus ja valitettavasti tiedän miten tuossa käy. Kaikkea hyvää! Paras mahdollisuus on kun teet selväksi että haluat hänet, mutta yhtä selväksi sen, ettet odota. Jos hän sitten tulee luoksesi niin hienoa, mutta älä jää odottelemaan

AP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vaikea sanoa, ihmiset on niin erilaisia. Mutta jos olet vanhempi mies ja haluat nuoren naisen, niin pahin virhe mitä voit tehdä on yrittää esittää nuorekasta tai nuorekkaampaa kuin olet luonnostasi.

Jotkut tykkää vanhemmista, toiset ei. Paras lopputulos tulee jokatapauksessa on tasan oma itsensä ja katsoo mihin se johtaa.

Jos voin vinkkinä sanoa sulle....kannattaa kertoa suoraan tunteet ja jos et saa vastakaikua niin jätä hänet kokonaan rauhaan. Ei kannata mennä friendzonelle, siinä tulet häviämään väkisin. Hän tulee aina näkemään lävitsesi, että sulla on enemmän tunteita kuin hänellä ja se tulee ahdistamaan häntä ja lopulta latistamaan sun itseluottamuksesi.

Olen pahoillani, mutta olen ollut samassa tilanteessa joskus ja valitettavasti tiedän miten tuossa käy. Kaikkea hyvää! Paras mahdollisuus on kun teet selväksi että haluat hänet, mutta yhtä selväksi sen, ettet odota. Jos hän sitten tulee luoksesi niin hienoa, mutta älä jää odottelemaan

AP

se että nainen tietää, että nyt olisi hyvä mies tarjolla. Mutta tietää että aika hänen saamisekseen on rajallinen, saattaa herättää tunteet. Mutta jos ei herätä niin...ei sille sitten mitään voi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei näytä riippuvan. Ihmiset nyt eivät juurikaan massana koe mielenkiintoa ja samankaltaisuutta suurella ikäerolla. Näin se vain on. Ei sille(kään) oikein mahda mitään. Kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, eikä se järkeilemällä mihinkään muutu.

Piiri pieni pyörii, ja taas päästään siihen faktaan että eri ikäiset ei tapaa toisiaan massoina missään, missä voisi tutustua kunnolla. Ei se järkeilemällä miksikään muutu, eikä kukaan tiedä lopputulosta, jos tapaisivat. Tästäkin voi kirjoittaa yksittäistapauksen, jossa kolmenkympin loppupuolella oleva ei ole itselleen löytänyt kumppania, koska "kolmekymppiset miehet ovat suurin osa vielä täysiä kakaroita". Nykytrendi jossa ei haluta lapsia, tukee eri ikäisten suhteita, näyttöä tästä saadaan vasta myöhempinä vuosikymmeninä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piiri pieni pyörii, ja taas päästään siihen faktaan että eri ikäiset ei tapaa toisiaan massoina missään, missä voisi tutustua kunnolla. Ei se järkeilemällä miksikään muutu, eikä kukaan tiedä lopputulosta, jos tapaisivat. Tästäkin voi kirjoittaa yksittäistapauksen, jossa kolmenkympin loppupuolella oleva ei ole itselleen löytänyt kumppania, koska "kolmekymppiset miehet ovat suurin osa vielä täysiä kakaroita". Nykytrendi jossa ei haluta lapsia, tukee eri ikäisten suhteita, näyttöä tästä saadaan vasta myöhempinä vuosikymmeninä.

Mikä ihme kuvitelma tuo on, etteivätkö tapaisi? En mä tietenkään tiedä millaisessa kuplassa sinä pyörit, mutta kyllä valtaosa ihmisistä tapaa paljon eri-ikäisiä ihmisiä.

Ja kyllä lopputulos tiedetään, kun ihmiset nyt vain eivät massoina kiinnostu kovin eri ikäisistä. Mä ymmärrän kyllä, että osalka ihmisistä on kovasti haaveita siitö nuoresta kumppanista, mutta realismia se ei ole, että siitä tulisi yleistä. Se ei liity mitenkään kohtaamiseen, vaan kiinnostuksen puutteeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja yksittäistapauksia on aina. Me ihmiset emme ole toistemme klooneja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ihme kuvitelma tuo on, etteivätkö tapaisi? En mä tietenkään tiedä millaisessa kuplassa sinä pyörit, mutta kyllä valtaosa ihmisistä tapaa paljon eri-ikäisiä ihmisiä.

Ja kyllä lopputulos tiedetään, kun ihmiset nyt vain eivät massoina kiinnostu kovin eri ikäisistä. Mä ymmärrän kyllä, että osalka ihmisistä on kovasti haaveita siitö nuoresta kumppanista, mutta realismia se ei ole, että siitä tulisi yleistä. Se ei liity mitenkään kohtaamiseen, vaan kiinnostuksen puutteeseen.

Terve järkikin sen sanoo etteivät tapaa siinä määrin ja sillä agendalla samoissa paikoissa että massoittain pariutuisivat. Kuplasta puheen ollen, sen verran olen matkustanut ja maailmaa nähnyt, että ikäerot ovat normaaleja asioista, paitsi täällä periferiassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Pakko muuten sanoa, minulla ei ole koskaan ollut haavaita nuoresta kumppanista. Olisi oikeastaan mukavaa jos nainen olisi itseni ikäinen. Mutta samalla energinen ja urheilullinen.

Käytännössä vain nuoret naiset ovat energisempiä ja tästä syystä nytkin tapailen 20v nuorempaa

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Pakko muuten sanoa, minulla ei ole koskaan ollut haavaita nuoresta kumppanista. Olisi oikeastaan mukavaa jos nainen olisi itseni ikäinen. Mutta samalla energinen ja urheilullinen.

Käytännössä vain nuoret naiset ovat energisempiä ja tästä syystä nytkin tapailen 20v nuorempaa

Käytännössä kaiken ikäiset naiset ovat yksilöitä ja sekä energisiä, että matalaenergisiä löytyy kaikista ikäluokista. Suurin ero nuoren ja vähän vanhemman aikuisen ihmisen välillä (koskee siis myös miehiä) tässä asiassa on oikeastaan miellyttämisenhalu. Nuoret ovat keskimäärin ihan äärimmäisen paljon miellyttämisenhaluisempia ja tekevät paljon enemmän asioita, jotka eivät todellisuudessa kiinnosta heitä jaskan vertaa ja tämä voi usein näyttäytyä myös "energisyytenä", sinä että toinen lähtee mukaan jne. Vanhempi ja jo tarpeekseen muiden pillin mukaan hypännyt, toteaa herkemmin, että tiedätkös kun mua ei nyt yhtään kiinnosta, kun häntä ei aidosti kiinnosta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Terve järkikin sen sanoo etteivät tapaa siinä määrin ja sillä agendalla samoissa paikoissa että massoittain pariutuisivat. Kuplasta puheen ollen, sen verran olen matkustanut ja maailmaa nähnyt, että ikäerot ovat normaaleja asioista, paitsi täällä periferiassa.

Tervejärkesi ei sitten oikein toimin. Todellinen terve järki sanoo, että tottakai tapaavat, jolleivät nyt vain kotonaan möllötä. Kuten sanottu,niin en tiedä millaisessa ikärajoitetussa kuplassa sinä liikut, mutta kyllä normaalia aktiivista elämää elävä ihminen törmää jatkuvasti eri ikäisiin ihmisiin, kaikissa niissä paikoissa, joissa parisuhteet tässäkin maassa yleensä syntyvät. Osin poislukien opinnot, vaikka kyllä sielläkin hyvin monen ikäisiä pyörii. Opintojen aikana syntyvät parisuhteet tosin eivät pääosin ole kauhean kestävää sorttia. Poikkeuksia niissäkin toki on.

Sen verran olen minäkin maailmaa nähnyt, että eivät isot ikäerot ole normaaleja missään, missä pariskunta itse valitsee sen puolisonsa. Missään päin maailmaa, jossa avioliitot eivöt ole järjestettyjä, eivät yli 5:n vuoden ikäerot ole tavallisia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tervejärkesi ei sitten oikein toimin. Todellinen terve järki sanoo, että tottakai tapaavat, jolleivät nyt vain kotonaan möllötä. Kuten sanottu,niin en tiedä millaisessa ikärajoitetussa kuplassa sinä liikut, mutta kyllä normaalia aktiivista elämää elävä ihminen törmää jatkuvasti eri ikäisiin ihmisiin, kaikissa niissä paikoissa, joissa parisuhteet tässäkin maassa yleensä syntyvät. Osin poislukien opinnot, vaikka kyllä sielläkin hyvin monen ikäisiä pyörii. Opintojen aikana syntyvät parisuhteet tosin eivät pääosin ole kauhean kestävää sorttia. Poikkeuksia niissäkin toki on.

Sen verran olen minäkin maailmaa nähnyt, että eivät isot ikäerot ole normaaleja missään, missä pariskunta itse valitsee sen puolisonsa. Missään päin maailmaa, jossa avioliitot eivöt ole järjestettyjä, eivät yli 5:n vuoden ikäerot ole tavallisia.

Siitä taitaa olla sitten aika kauan, kun olet pyörinyt jossain, missä ihmiset hakevat seuraa ja nimenomaan sellaisista paikoista jossa samaa ikäluokkaa olevat kohtaavat. Tämä keskustelu ei johda mihinkään, ja kuten totesin isot ikäerot ovat ihan missä vaan esimerkiksi, Euroopassa tai Amerikan Yhdysvalloissa, täysin normaaleja, eikä niistä tehdä asiaa, kuten täällä takapajulassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä taitaa olla sitten aika kauan, kun olet pyörinyt jossain, missä ihmiset hakevat seuraa ja nimenomaan sellaisista paikoista jossa samaa ikäluokkaa olevat kohtaavat. Tämä keskustelu ei johda mihinkään, ja kuten totesin isot ikäerot ovat ihan missä vaan esimerkiksi, Euroopassa tai Amerikan Yhdysvalloissa, täysin normaaleja, eikä niistä tehdä asiaa, kuten täällä takapajulassa.

Ei ole vain uusia kokemuksia, eikä ole vain vanhoja kokemuksi, vaan molempia. En minä tietenkään voi sille mitään, jos sinä elät vain tietynikäisten kuplassa, mutta eivät ihmiset pääosin elä. Sinulla taitaa olla varsin väärä käsitys siitäkin millaisissa paikoissa parisuhteet pääosin Suomessakin alkavat, kun puhut erikseen "paikoista, joissa ihmiset hakevat seuraa". Nimenomaan keskustelu on hyvin turhaa, kun toinen osapuoli ei edes tuota tiedä. Todellisuudessa ne parisuhteet alkavat suurimmalta osin tasan samoissa paikoissa, missä ihmisten arkielämä pyörii ja valtaosa ihmisistä ei elä elämäänsä tietynikäisten kuplassa.

Ja on tullut asuttuakin useammassa paikassa ulkomailla. Eikä tämä asia ole edes muuttunut juuri mihinkään tässä vuosien kuluessa. Mainitsemissasi maanosissa isot ikäerot ovat harvinaisia. Tavallinen on tuollainen maksimissaan viitisen vuotta, kun ouhutaan tavallisista ihmisistä. Julkkisten ja raharikkaiden elämät ovat sitten ihan oma lukunsa, mutta hehän eivät toimikaan tavallisten ihmisten tavoin.

• Anonyymi
      UUSI

Vanhoilla on rahaa ja usein se kiehtoo,

Salarakkaatkin tyhjentävät pusseja, ostattavat laukkuja, matkoja, meteriaa, kultaa ja kelloja.

Näitä lehmiä on, joku ostaa vielä vaimon ulkomailta, kun ei muuten saa. Maksettu vaimo on iljettävin vosu.

Jakanut jokaiselle ja käyttää hyväksi ihmisiä, oma lajinsa tämäkin on.

Outoja on ihmiset pitää saada mainetta, rahaa ja mitään ei hävetä, epävakutta ilmassa on ja paljon.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä ulkomailta naisen saa ilmaiseksikin! Maailmaa on vain niin pirun hankala kiertää.

• Anonyymi
      UUSI

Tuo ikäero-juttu on on ihan sama kuin missä tahansa tilastoissa. Keskimmäinen ja ylivoimaisesti suurin osa haluaa sitä tasapaksua, yllätyksetöntä, samanlaista seuraa kun itse ovat. Sitten tämä pieni osa on rohkeampia, itsenäisempiä, persoonallisempia, tietävät täsmälleen mitä haluavat ja eivät ole muiden mielipiteiden ja ympäristön paineesta riippuvaisia.

• Anonyymi
        UUSI

Wow, hieno kommentti. Juuri näin ajattelen, toki tunteethan aina ratkaisee. /sivusta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Wow, hieno kommentti. Juuri näin ajattelen, toki tunteethan aina ratkaisee. /sivusta

Tietty ja nimenomaan annetaan tunteiden ratkaista, eikä pysähdytä heti ensimmäiseen estoon omassa päässä tai mietitä mitähän nyt muutkin ajattelevat ja jopa laiteta omia pelkoja muiden päähän valmiiksi.

• Anonyymi
      UUSI

Iso ikäero saattaa tuoda suhteessa jotain haasteita kenties paljonkin useimmiten se liittyy ihmisten itsetuntoon itsestään ja muiden suhtautumisesta ikäeroon

• Anonyymi
        UUSI

Totta. Usein siihen liittyy kaikenlaisia pelkoja tässä hetkessä ja monesti tulevaisuudessa. Pelätään usein pahimman mukaan tyyliin, kohta joudun hoitamaan häntä jossain yms. Tuollaisia pelkoja ei pitäisi sitoa ikään koskaan, koska minkä tahansa ikäiselle voi käydä miten vaan. Vaikka on olemassa tilastoja suurista massoista, silti todennäköisyys tapahtua eri asioita ei tapahdu iän mukaan vaan elämän todellisista tilanteista riippuen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Usein siihen liittyy kaikenlaisia pelkoja tässä hetkessä ja monesti tulevaisuudessa. Pelätään usein pahimman mukaan tyyliin, kohta joudun hoitamaan häntä jossain yms. Tuollaisia pelkoja ei pitäisi sitoa ikään koskaan, koska minkä tahansa ikäiselle voi käydä miten vaan. Vaikka on olemassa tilastoja suurista massoista, silti todennäköisyys tapahtua eri asioita ei tapahdu iän mukaan vaan elämän todellisista tilanteista riippuen.

Näin juuri.

• Anonyymi
      UUSI

En voisi kuvitellakaan olevani parisuhteessa yhdenkään sellaisen kanssa johon on suuri ikäero. Noin viisi vuotta vain voi olla ikäeroa !

• Anonyymi
        UUSI

Mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiä.

• Anonyymi
        UUSI

Minkähän ikäinen mahdat olla. Jos kummatkin on esim. yli 30v., niin 10v. on mielestäni aika pieni ikäero.

• Anonyymi
      UUSI

Oiskohan sussa sovinistin vikaa?

• Anonyymi
        UUSI

Ihmiset ovat yksilöitä: joku pärjää 20 -vuotta vanhemman tai 20 -vuotta nuoremman kanssa, joku ei samaniäisenkään kanssa.

Ei ikä vain numeroita tietenkään aina ole, mutta voit olla parisuhteessa, siis hyvässä sellaisessa ihan minkä ikäisen kanssa vaan se TOIMII HYVIN!

• Anonyymi
      UUSI

No jaa, oltu 49 v naimisis, minä n. 2 v vaimoa vanhempi , ei ongelmaa iän suhteen, no ite kyllä huumorilla paljon meen ,jos ei aivan vakavista asioista kyse ,seon eriasia. vaimokin huumorintajuinen hyvin. just 70 v olen , huumoria olla pitää elämässä,kyl niitä "hapan-naamoja on aivan terpeeksi tääl,no hyvät ystävät kaverit myö hyvi8n huunoripitoisia ja ymmärtävät toisenkin hjuumoria. Moni asia helpottuu huumorin myötä ja laukaisee tiettyä ilmapiiriä ,olen huomannut,, jos joku ei ymmärrä ,eihän se ole hänen kanssaan pakko kommunikoida ?! Näin elämä soljuu hienosti.

• Anonyymi
        UUSI

Inhottavin sana on "ite", senhän pitäisi olla "itse" JA KUN OIKEIN OLISI "MINÄ"!

"Ts"-tavunb lausuntaa kykenemättömien ja d-kirjainta osaamattomien puhetta on toDella inhottavaa kuunnella!

Käkiä laittavat silmille, jos niitä OTSA (ei otta)-valolla häikäisee! Kummaa sakkia ovat?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Inhottavin sana on "ite", senhän pitäisi olla "itse" JA KUN OIKEIN OLISI "MINÄ"!

"Ts"-tavunb lausuntaa kykenemättömien ja d-kirjainta osaamattomien puhetta on toDella inhottavaa kuunnella!

Käkiä laittavat silmille, jos niitä OTSA (ei otta)-valolla häikäisee! Kummaa sakkia ovat?

P.S. Osasihan tämä kommunikoiDs! EI ollut d-vammapotilas?

• Anonyymi
        UUSI

Huumorintaju on sellainen juttu, että jos luulet olevasi huumorintajuinen, ehkä olet tai ehkä et?

Vaimosi taitaa kusettaa sinua. On aika paljon ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin sinä?

• Anonyymi
      UUSI

Nuoret naiset eivät ole itseisarvoisesti kauniimpia. Se vaan on fakta. Kauneus on aina katsojan silmissä, eli riippuu katsojasta, mitä hän pitää kauniina.

Esimerkiksi minulle tekoripset, botoksihuulet ynnä muu kaikki se, millä joku on kauneuttaaan yrittänyt lisätä, tekevät hänestä minulle tästä yrittäjästä jollakin tapaa ruman ja vastenmielisen . Joihinkin ikäluokassaan ehkä vaikuttavat toisin?

Ja älkää koskaan korvatko sanaa minä sanalla itse, se on typerintä mitä akateemisesti koulutetutKIN ihmiset tekevät julkisuudessaKIN!

• Anonyymi
      UUSI

No jo löytyy mielipiteitä.
      Eiköhän kaikki ole parisuhteessa olevilla iän puolesta ok, jos he itse niin ajattelevat...? Muut pitäkööt kommenttinsa ominaan.
      Minun ensimmäisten lasteni äiti oli minua 2 vuotta vanhempi ja hänet tapasin opiskeluaikanani. Kolmannen lapseni äiti taas oli minua 4 vuotta nuorempi ja hänet tapasin lavatansseissa (taisin itse olla tuolloin 31 v). Ja myös nykyisen puolisoni tapasin lavatansseissa tasan vuosi sitten. Itse olin 44v ja hän 19v.

Mutta hän oli hyvin kypsä ikäisekseen ja myös minun ikäni arvioidaan tansseissa usein hyvin pieleen, jonnekin 10-12 vuotta todellista nuoremmaksi. Minä siis luulin häntä tuolloin n. 24-27 -vuotiaaksi.
      Olimme siinä sitten jo muutamilla tanssitreffeillä käyneet ja useita satoja viestejä/puheluita tehneet, kunnes hän kysyi ikääni. Myönnettäköön, että tuli jonkinmoinen puhelinhiljaisuus hetkeksi, kun me molemmat kerroimme iämme. Ikäerostamme huolimatta päätimme jatkaa tanssitapaamisia ja nyt olemme hyvin onnellisessa parisuhteessa, vaikkeivat kaikki läheisemme asiaa hyväksykään. Mutta se on heidän ongelmansa, ei meidän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      1955
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1686
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1656
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1443
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      142
      1194
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1062
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      980
    8. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      869
    9. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      862
    10. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      856
    Aihe