Uskonnot ovat yksilö- ja massasuggestioita

Anonyymi-ap

Uskontoja tutkitaan kuin mitä tahansa ihmisen luomaa ilmiötä viimeistä kirjoitettua tekstiä myöten. Sitähän ne ovat, ihmisten kirjoittamia historiallisessa kontekstissa. Se on vain uskomusjärjestelmän oppi, että teksissä olisi jotain muutakin kuin mitä ihminen on sattunut kirjoittamaan.

Uskonto ei myöskään ole sama asia kuin uskonnollinen teksti. Uskonnon synty oppijärjestelmänä on hidas kultuurinen prosessi missä valitaan tietyt kirjoitukset pyhiksi teksteiksi ja sieltä määritellään dogmit. Kirjallista vaihetta on edeltänyt suullisen tradition vaihe. Kristinuskossa tämä vaihe kesti satoja vuosia ja paljon enemmän jos lasketaan mukaan juutalaisuus.

Eikä uskonto suinkaan pysähdy siihen että pyhä kirja kanonisoidaan ja keskeiset opit sovitaan. Tuon jälkeen usko muuttuu lihaksi miten sitä sovelletaan ihmisyhteisöissä. Tästä alkoi pitkä kaari kristinuskossa, missä uskonnolla on perusteltu kaikkia ihmillisiä kärsimyksen muotoja aina julmista hallintomuodoista orjuuttamiseen ja vähemmistöjen vainoihin ja surmaamiseen. Toki on tyypillinen anakronistinen tapa nähdä kristinusko laupeuden kehityskulkuna nykypäivän tasa-arvoon ja demokratiaan asti. Osan mielestä menty liian pitkälle (vrt Räsänen).

Uskontoa voi tutkia myös vallankäyttönä ja sitähän se on ollut, poliittista ja yksiloiden yli menevää.

Entä uskonnolinen kokemus? Eipä ole suggestiota kummempaa yksilö- ja ryhmätasolla. Uskontotieteissä empiirisesti tiedetään että jokainen uskonto tuottaa uskonnon mukaisia kokemuksia eli ne eivät tieteellisesti todista mitään muuta kuin korrelaation uskonnon ja kokemuksen välillä.

Vaikutus tulee myös ylätasolla kulttuurin kautta. Elikkä vaikkapa ei uskovaisen eurooppalaisen uskonnollinen kokemus tulee eurooppalaisen kulttuurin kristillisen kuvaston ja käsitteistön kautta ellei yksilö ole niistä tietoisesti irrottautunut eli vaihtanut uskomusjärjestelmää.

Tuottaako usko ja uskonto tietoa ja rinnasteisia selityksiä tieteelliselle tiedolle? Ei tuota, ei mitään. Uskonnon tarjomat seltykset ovat pelkkiä uskomuksia ja käsitys ”ilmoituksesta” vain uskonnon sisäinen oppi. Uskonto ei tee tutkimusta eikä uutta ”ilmoitusta”. Historiallisesti uskonnoilla on elinkaarensa, ne kuihtuvat tai muuttuvat radikaalisti kun menettävät selitysvoimansa.

No, miten uskonto ja ufouskonto poikkeavat toisistaan? Molempia voidaan tutkia uskomusjärjestelmänä mutta melkeinpä mitä vain voi tutkia näin.

Molemmat ilmiöt ovat myös todellisia tieteellisesti. Usko tuottaa uskonnollisia kokemuksia mitkä ovat todellisia kokijalle ja saman uskon jakavalle ryhmälle. Näitä uskomusryhmiä on taas valtava määrä. Mitään muuta tämä ei todista tieteellisesti eikä myöskään muille ihmiselle. Oma tai oman ryhmän jaettu kokemus ei todista mitään. Juuri tästä syystä on olemassa Yk julistuksessa uskon ja ajattelun vapaus.

Ufoilmiö on todellinen samassa mielessä kuin uskonnollinen kokemus. Se silti enemmän tieteellisessä mielessä. Siitä on olemassa ihmisen aivokemian ulkopuolista mitattavan fysiikaalisen maailman monisensori mittausdataa, mitä tukevat myös aistihavainnot.

Tätä vasten Pentagon on todennut että ilmiö on todellinen eivätkä ole löytäneet selitystä mikä maassa voisi tuottaa nämä liikkuvat kohteet. Kun Pentagon sanoo ettei ole löytänyt todisteita että UAP olisi ulkoavaruudesta se tarkoittaa ettei ole riittäviä todisteita. Tämä ei tietenkään sido merkittävässä asemassa olevia US politiikkoja ottamasta kantaa ilmiöön.

Mitäpä vaihtoehtoja jää käytännössä pöydälle jos mikään valtio lähellekään pysty tuottamaan lentäviä laitteitta validoiduilla suoritusarvoilla.

Usko on kuin polkupyörän ketju, se ei koskaan lopu.

3

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaahas, kävikö Närvä poistamassa kommentin?

      Oliko ohi sinun uskosi sanoa että kaikki uskonnot ovat yhtä vääriä tai oikeita eikä kokemus todista yhtään mitään?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      294
      4791
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3076
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      52
      2983
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1551
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1242
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1199
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      1016
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      991
    9. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      989
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    Aihe