Aikuise siskon uhkaava käytös

Anonyymi-ap

En tiedä onko tämä nyt oikea palsta, sillä tässä ei välttämättä ole kyse kunnon väkivallasta vaikka sen itse sellaisena koin. Haluisin kuitenkin tietää miten te toimisitte asemassani? Olemme siskoni kanssa käymässä äitimme luona toisessa kaupungissa. Siskoni on koko tämän ajan ollut hyvin passiivis-aggressiivinen (pitänyt mykkäkouluja, tiuskinut, paukutellut ovia jne.) ja olemme vain yrittäneet vain sivuuttaa tämän käytöksen sillä siihen reagoimisesta harvemmin on seurannut mitään hyvää. No eilen siskoni suuttui kun olin lähtenyt aamulla kauppaan odottamatta häntä mukaan (meillä on vain yksi auto käytössä ja kauppaan matkaa yli 10km) jolloin päätin puolustautua ja kommentoida että käytin autoa muiden vasta heräillessä ja että myös hän saa käydä autolla kaupassa kun haluaa. Tästä sisko raivostui ja alkoi huutamaan todella kovaan. Koska hänellä oli aterimet kädessä jota huitoi edessäni niin koin tilanteen uhkaavaksi ja pyysin laskemaan aterimet pöydälle, mutta kun tätä ei tapahtunut kutsuin häntä aika asiattomasti v*tun hulluksi ja lähdin kävelemään ulos talosta. Sisko kuitenkin lähti seuraamaan, edelleen huutaen ja huitoen haarukkaa ja veitseä toisessa kädessään. Aloin pelätä etten pääse edes ovesta ulos ennen kuin jotain sattuu ja en tiedä olisiko sattunutkin jos äitimme ei olisi kerennyt pitelemään siskoa. Ulos päästyä tärisin pelosta, mutta tajusin myös jättäneeni koirani tämän ihmisen armoille joten palasin takaisin sisälle hakemaan koiraa. Tässä kohdassa tiedostan itse provosoineeni tilannetta kun totesin että "en jätä koiraani tuon mielipuolen armoille" ja tästä johtuen sisko aloitti uudestaan naama punaisena huutamisen ja aterimien kanssa huitomisen ajaen minut huoneen nurkkaan koira sylissäni. Yritin huutaa että menee pois, mutta hän vain suuttui enemmän. Kerran sisko onnistui lyömään, onneksi vain kämmenellä ja olkapäähän eikä esim kasvoihin, mutta jos äitimme ei olisi ollut välissä, en tiedä mitä siskoni olisi tehnyt. Itse pelkäsin aivan tosissani vaikka tiedän ettei siskoni normaalisti ole väkivaltainen. Olemme siis molemmat aikuisia, siskoni yli kolmenkymmenen ja itse täytin kyseisenä päivänä kolmekymmentä (että hiton hyvät kolmekymppiset oli joo) ja viimeksi kun olen pelännyt siskoani näin paljon oli kun olimme lapsia ja en pikkusiskona pärjännyt tappeluissa. Sen jälkeen tälläistä ei ole tapahtunut ennen eilistä. Tänään sain siskoltani itsetehdyn paperisen kukan ja anteeksipyynnön siitä että syntymäpäiväni meni riitelyksi. Koen ettei kyse ollut riitelystä vaan yhden ihmisen raivokkaasta tunteiden purkauksesta ja väkivallalla uhkailusta, en koe itse olleeni osa mitään riitaa vaan lähinnä uhri hänen käytökselleen. Tietysti haluan lähteä omaan kotiini mahdollisimman pian, mutta tuntuu että asia pitäisi ensin jotenkin selvittää, en vain uskalla sanoa mitään ettei hän raivostu uudestaan. Tiedän myös että tämä oli ehkä paras anteeksipyyntö johon hän pystyy ja osa minusta haluaa vain antaa asian olla vaikka samaan aikaan tiedän ettei se sillä korjaannu. Olen myös todella loukkaantunut äitini käytöksestä, hän kyllä lohdutti ja rauhoitteli siskoani, mutta ei koskaan edes kysynyt olenko kunnossa tapahtuman jälkeen. Tietysti tilanne oli pelottava myös hänelle ja on varmasti kamalaa nähdä omien lapsien käyttäytyvän noin vielä aikuisena, mutta olisin silti toivonut vähän enemmän tukea tilanteessa.
Olisiko parempi antaa asian vain olla, yrittää pysyä sovussa edes äitimme vuoksi jos ei muuten ja koittaa päästä asiasta yli sitten itekseen? En haluaisi tehdä asiasta liian isoa numeroa, mutta samaan aikaan jotenkin inhottaa niin siskoni kuin äitinikin juuri nyt ja pelkään että jos jätän asian vain tähän niin en itse pääse siitä yli.

4

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitäiskö ottaa aikalisä? Et taida vielä pystyä rakentavasti keskusteluun.

    • Anonyymi

      Sisko ei hallinnut itseään ja teki väärin. Mutta älä ole marttyyri, sinun ei sattunut kuinkaan. Ja jos tuo ei ole ollut toistuvaa, joskus ihmiset käyttäytyvät yliampuvasti ja ottavat toivottavasti opikseen.

      • Anonyymi

        Olen kyllä erimieltä tuon "sinuun ei sattunut kuinkaan" kommentin kanssa. En saanut fyysisesti kipeää, se on totta ja olen siitä iloinen. Se ei poista kuitenkaan sitä kauhun tunnetta kun kyyristyn nurkassa koira sylissä ja toivon ettei toinen iske kumpaankaan sillä en enää pääse pakoon. Tai sitä kun yritän paeta ja toinen jahtaa huutaen ja aterimia kohti heiluttaen. Siinä kohtaa en ole voinut tietää iskeekö toinen kohta haarukan kaulavaltimoon vai onko kyse vaan pienestä ylilyönnistä sillä kaikki merkit on siinä hetkessä osoittanut toisen aikovan turvautua väkivaltaan. Toivon ja uskon, että kyse oli vain ylilyönnistä josta nyt on otettu opikseen eikä se koskaan toistu, mutta ei se poista sitä kaikkea väkivallan uhkaa jonka sillä hetkellä koin tai ahdistusta joka siitä toiminnasta jäi. Ja mielestäni siitä kuuluisi edes saada asiallinen anteeksipyyntö.


    • Anonyymi

      Onko tullut mieleen että siskollasi voi olla käytöshäiriö.Lääkitys voisi lieventää impulsivuutta.Henkistä väkivaltaa tuo on ja te äitisi kanssa olette kokoajan varpaillaan,raskaaksi tuo käy.Te olette tulilinjalla koska ootte lähimmät.Ota etäisyyttä ja mieti myös omaa jaksamista,kaikkea ei pidä sietää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe