Paljonko teillä menee asumiseen?

Anonyymi-ap

Itselläni menee ½eläkkeestäni 53% vuokraan (sis. veden). Tietenkin muodollinen käyttösähkö siihen lisäksi.

Saanhan toistaiseksi vielä jokusen kympin asumistukea, mitä en laskenut mukaan.

Joo, oli tämä 79 neliön kämppä ennen velaton ja oma. Mutta nyt ei ainakaan ole sidottu mihinkään ja voi häipyä muualle vaikka heti huomenna, jos siltä tuntuu.

Kämpän ostaja on tyytyväinen saadessaan vuokraa ja minä olen tyytyväinen, koska liikunta-vammaisena tuskin voin enää pitkään asua 3 kerroksessa ilman hissiä.

>simiti<

70

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satanen per kuukaus, noin arviolta. 😄

      • Anonyymi

        Satanen? Missä hemmetin puulämmitteisessä, sähköttömässä mummonmökissä asut kaivoveden varassa?

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Satanen? Missä hemmetin puulämmitteisessä, sähköttömässä mummonmökissä asut kaivoveden varassa?

        >simiti<

        Heh, asun peruskorjatussa, sähkölämmitteisessä, kunnan vesien varassa omakotitalossa. Tiedätkö miksi mä pääsen niin halvalla?

        Koska kustannan kaikki lasten hankinnat ja lääkärikulut, puolet ruoasta ja muista kodin hankinnoista, kustannan meidän auton ylläpitokulut ja omat henkilökohtaiset kuluni. Mies lyhentää lainansa, sähkön ja veden, vakuutukset, sekä osan ruoasta ja kodin hankinnoista.

        Hänellä on tuloja, mulla ei. Kuntoutusraha oli. Ei enää. Jahka saan palkkaa osa-aikatyöstä, niin mulla on sitten tuloja. 33h/vko.

        Mulla menee kaikki mitä saan, hällä noin puolet kuukauden tuloista. Oon käyttänyt säästöjäni ja mitä sain kotona ollessa äitiysrahani, sekä työttömyysrahani siltä pätkältä kun sain ja kuntoutusrahani, sekä palkkani aina perheeseen. Elätin meitä 6 vuotta, nyt elättää hän.


      • Huitale kirjoitti:

        Heh, asun peruskorjatussa, sähkölämmitteisessä, kunnan vesien varassa omakotitalossa. Tiedätkö miksi mä pääsen niin halvalla?

        Koska kustannan kaikki lasten hankinnat ja lääkärikulut, puolet ruoasta ja muista kodin hankinnoista, kustannan meidän auton ylläpitokulut ja omat henkilökohtaiset kuluni. Mies lyhentää lainansa, sähkön ja veden, vakuutukset, sekä osan ruoasta ja kodin hankinnoista.

        Hänellä on tuloja, mulla ei. Kuntoutusraha oli. Ei enää. Jahka saan palkkaa osa-aikatyöstä, niin mulla on sitten tuloja. 33h/vko.

        Mulla menee kaikki mitä saan, hällä noin puolet kuukauden tuloista. Oon käyttänyt säästöjäni ja mitä sain kotona ollessa äitiysrahani, sekä työttömyysrahani siltä pätkältä kun sain ja kuntoutusrahani, sekä palkkani aina perheeseen. Elätin meitä 6 vuotta, nyt elättää hän.

        Onhan se helpompaa maksaa n. 5000 euron tuloista, kun 700 euron kuukausituloista.

        Ja palkkani on jotain 1200 euron luokkaa miinus verot. Jahka alan tienaamaan. 😄

        Aion maksaa siitä edelleen oman osuuteni ja lasten kaikki hankinnat, auton, roskamaksut ja puolet ruoasta. En ala kuuntelee ulinaa, että en maksa mitään.


      • Huitale kirjoitti:

        Onhan se helpompaa maksaa n. 5000 euron tuloista, kun 700 euron kuukausituloista.

        Ja palkkani on jotain 1200 euron luokkaa miinus verot. Jahka alan tienaamaan. 😄

        Aion maksaa siitä edelleen oman osuuteni ja lasten kaikki hankinnat, auton, roskamaksut ja puolet ruoasta. En ala kuuntelee ulinaa, että en maksa mitään.

        Koska olen työkyvyltäni epätasalaatuinen, niin alan tekemään osapäivää. Sillä ei rikastu, muttei kotona maatenkaan. 😅

        Onpahan edes töissä, ettei silmille syljetä.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Koska olen työkyvyltäni epätasalaatuinen, niin alan tekemään osapäivää. Sillä ei rikastu, muttei kotona maatenkaan. 😅

        Onpahan edes töissä, ettei silmille syljetä.

        Jopas oli tarinaa. En siis ole ainoa osavammanaama. Itse saan toki osa työkyvyttömyys eläkettä 1300€ käteen.

        Mutta aika vähän verrattuna palkkaan,
        (46000€/vuosi) mitä aikoinaan sain.

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopas oli tarinaa. En siis ole ainoa osavammanaama. Itse saan toki osa työkyvyttömyys eläkettä 1300€ käteen.

        Mutta aika vähän verrattuna palkkaan,
        (46000€/vuosi) mitä aikoinaan sain.

        >simiti<

        Et ole ainoa puolikuntoinen. Mun vammanlaadut ei vaan vie sairaseläkkeelle ainakaan vielä. Niin palaan työelämään tuolleen lyhyemmällä työpäivällä ja pienemmillä viikkotunneilla. Idea on etten kuormitu fyysisesti yhtä paljon. Ja jos pystyn päivät muuttuu kokopäiviksi. Palkka tietysti sitten myös.

        Lasten parissa työskentelen.


      • Huitale kirjoitti:

        Et ole ainoa puolikuntoinen. Mun vammanlaadut ei vaan vie sairaseläkkeelle ainakaan vielä. Niin palaan työelämään tuolleen lyhyemmällä työpäivällä ja pienemmillä viikkotunneilla. Idea on etten kuormitu fyysisesti yhtä paljon. Ja jos pystyn päivät muuttuu kokopäiviksi. Palkka tietysti sitten myös.

        Lasten parissa työskentelen.

        Niin. Itsehän olin tehtaassa ja reilun vuoden päästä palasin työkokeiluun. Päivät olivat 4 tuntisia ja työeläke yhtiö maksoi täyden työkyvyttömyys eläkkeen korotettuna 33%

        Tuntipalkaksi muutettuna aika hyvin. Mutta ei siitä mitään tullut, kun tuo aivovamma vaikuttaa kaikkeen. Ei pelkästään motoriikkaan, vaan myös muistiin, oppimiseen, havannointiin, reagointiin jne.

        Noh, tässä nyt ollaan, koska eläkeVarman poppamies kumosi mm. ylineurologin lausunnon täydestä työkyvyttömyydestä ja myönsi pitkin hampain ½ eläkkeeni.

        Kaikki vakuutuslääkärit ovat valelääkäreitä. Ei ne voi olla kaikkien alojen asiantuntijoita näkemättä potilasta.

        Olinhan minäkin eläketutkimusten aikana 5 eri erikoislääkärin testattavana. Ihan silmälääkäristä ja neuropsykologista lähtien. Tutkimukset kestivät kuukausia, mutta vakuutuslääkäri teki päätöksen minuutissa.


      • Huitale kirjoitti:

        Heh, asun peruskorjatussa, sähkölämmitteisessä, kunnan vesien varassa omakotitalossa. Tiedätkö miksi mä pääsen niin halvalla?

        Koska kustannan kaikki lasten hankinnat ja lääkärikulut, puolet ruoasta ja muista kodin hankinnoista, kustannan meidän auton ylläpitokulut ja omat henkilökohtaiset kuluni. Mies lyhentää lainansa, sähkön ja veden, vakuutukset, sekä osan ruoasta ja kodin hankinnoista.

        Hänellä on tuloja, mulla ei. Kuntoutusraha oli. Ei enää. Jahka saan palkkaa osa-aikatyöstä, niin mulla on sitten tuloja. 33h/vko.

        Mulla menee kaikki mitä saan, hällä noin puolet kuukauden tuloista. Oon käyttänyt säästöjäni ja mitä sain kotona ollessa äitiysrahani, sekä työttömyysrahani siltä pätkältä kun sain ja kuntoutusrahani, sekä palkkani aina perheeseen. Elätin meitä 6 vuotta, nyt elättää hän.

        🙌🏻🙌🏻🙌🏻


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Heh, asun peruskorjatussa, sähkölämmitteisessä, kunnan vesien varassa omakotitalossa. Tiedätkö miksi mä pääsen niin halvalla?

        Koska kustannan kaikki lasten hankinnat ja lääkärikulut, puolet ruoasta ja muista kodin hankinnoista, kustannan meidän auton ylläpitokulut ja omat henkilökohtaiset kuluni. Mies lyhentää lainansa, sähkön ja veden, vakuutukset, sekä osan ruoasta ja kodin hankinnoista.

        Hänellä on tuloja, mulla ei. Kuntoutusraha oli. Ei enää. Jahka saan palkkaa osa-aikatyöstä, niin mulla on sitten tuloja. 33h/vko.

        Mulla menee kaikki mitä saan, hällä noin puolet kuukauden tuloista. Oon käyttänyt säästöjäni ja mitä sain kotona ollessa äitiysrahani, sekä työttömyysrahani siltä pätkältä kun sain ja kuntoutusrahani, sekä palkkani aina perheeseen. Elätin meitä 6 vuotta, nyt elättää hän.

        Kamalaa säätämistä. Onneksi asun yksin, ja maksan kaikki omat menoni itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kamalaa säätämistä. Onneksi asun yksin, ja maksan kaikki omat menoni itse.

        Ei ollenkaan säätämistä. Hyvin helppoa, kun kummallakin on korvamerkatut menot, jotka hoitaa.


      • Huitale kirjoitti:

        Ei ollenkaan säätämistä. Hyvin helppoa, kun kummallakin on korvamerkatut menot, jotka hoitaa.

        Jos mä yksin asuisin, niin en mä tällaisessa talossa asuisi. Ei mun tulot riittäisi ylläpitokuluihin alkuunkaan. Ja lainanlyhennyksiin. Mies tämän halusi ja mä häntä autoin tämän saamaan. Tämä on hänen unelma.

        Itse silti asuisin mielummin pienemmissä neliöissä ja halvemmalla. Kalleintahan meidän elämässä ei ole lapset, vaan asumismuoto ja sen kulut.


      • Huitale kirjoitti:

        Jos mä yksin asuisin, niin en mä tällaisessa talossa asuisi. Ei mun tulot riittäisi ylläpitokuluihin alkuunkaan. Ja lainanlyhennyksiin. Mies tämän halusi ja mä häntä autoin tämän saamaan. Tämä on hänen unelma.

        Itse silti asuisin mielummin pienemmissä neliöissä ja halvemmalla. Kalleintahan meidän elämässä ei ole lapset, vaan asumismuoto ja sen kulut.

        Lapsiin ei kulu rahaa yhtään enempää, kun heihin rahaa käyttää. Ja minusta lapsiin sitä rahaa just mieluiten käytänkin. En itseeni, en kotiini, en autooni vaan lapsiini.


      • Huitale kirjoitti:

        Lapsiin ei kulu rahaa yhtään enempää, kun heihin rahaa käyttää. Ja minusta lapsiin sitä rahaa just mieluiten käytänkin. En itseeni, en kotiini, en autooni vaan lapsiini.

        Minä oon vähään tyytyväinen, miehelläni on kalliimpi maku ja hyvät tulot takaa sen, että hän makunsa mukaan elääkin.


      • Anonyymi

        Äitisikö noin halvan tarjoaa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äitisikö noin halvan tarjoaa ?

        Mä olen avoliitossa asuva ja elävä. En äitini kanssa.


    • Juu, mutta jos kaavottaka ois ollut viisas. Niin se ois piirtäny sun taloon kuus kerrosta. Niin sitten sulla ois se hissi. Tiedän että hissi on kallis, mutta matalissa kerrostaloissa perustukset muodostuu prosentiaalisesti kalliimmaksi samoin vesikatto. Että säästö on ollut minimaalisen vähäinen.

      • Anonyymi

        Juu. Onnettomuuttani olisi arkkitehdin pitänyt ajatella 40 v ennen, kun se tapahtui. 🤣


      • Anonyymi

        Ei aloittajan kylässä riitä asukkaita kuin parikerroksiin taloihin.


    • Anonyymi

      Ei yhtään menee firman piikkiin ja saan vielä rahaakin siitä tilinhoitotoimisto on kätevä ja hyvä kaikki menee poistoon

    • Asumiseen menee noin 30% palkasta.

    • Anonyymi

      Kiinteistövero 800 euroo vuosi. Sähkö 2000 euroo vuosi suunnilleen mutta se vaihtelee. Jätemaksu 12 euroa kk, vesimaksu kulutuksen mukaan. Asun rintamamies talossa jonka perin äidiltäni.

    • n.800€ sis. Sähkö, vesi, vakuutus, jätemaksu..

    • Anonyymi

      Riippuu miten lasketaan, käyttövesiputkiston uusimisen ja sadekaton uusimisen jos laskee mukaan, menee prosentteina enemmän.

    • Anonyymi

      Alle puolet palkkatuloista.

    • Itse asumiseen ei sinällään paljoakaan. Yhtiövastike kaikkinensa noin 13%, siihen päälle sitten vakuutukset, sähköt, netti ehkä 2% nettotuloista per kuukausi. Toki laina ja nyttemmin mehevät korot haukkaavatkin sitten huomattavasti reippaamman siivun, varmaankin noin 30% tai vähän enemmän. Mutta yhteensäkin alle 50% varmasti, vaikkei kyllä montaa prosenttia alle sen 🤣

      • Anonyymi

        Suvela-favelassa luulisi olevan halpaa asua


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suvela-favelassa luulisi olevan halpaa asua

        En sanonutkaan että olisi kallista tai halpaa, kerroin vain minkä osuuden asumiskulut vivät minun nettotuloistani. Jos tinaan vaikka 1000€/kk nettona, niin täällä on halvempaa asua kuin Kainuulaisessa rivariyhtiössä linjasaneerauksen aikaan.

        Mutta toisaalta, kun olet noin nokkela, niin etsi mulle halvempi kämppä.
        Kriteerit:
        -Sijaittava Espoon kaupungin alueella
        -Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta
        -Yhtiövastike max. 200€/kk
        -Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana
        -Rakennuksen kunto vähintään tyydyttävä
        -Loistavat julkiset yhteydet

        Saa suorittaa, hopi hopi!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        En sanonutkaan että olisi kallista tai halpaa, kerroin vain minkä osuuden asumiskulut vivät minun nettotuloistani. Jos tinaan vaikka 1000€/kk nettona, niin täällä on halvempaa asua kuin Kainuulaisessa rivariyhtiössä linjasaneerauksen aikaan.

        Mutta toisaalta, kun olet noin nokkela, niin etsi mulle halvempi kämppä.
        Kriteerit:
        -Sijaittava Espoon kaupungin alueella
        -Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta
        -Yhtiövastike max. 200€/kk
        -Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana
        -Rakennuksen kunto vähintään tyydyttävä
        -Loistavat julkiset yhteydet

        Saa suorittaa, hopi hopi!

        -Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta MITÄ?

        Rahoitusvastikkeet ovat osakaskohtaisia, siis jos huoneistoon tai taloyhtiöön on tehty remontteja eikä huoneiston osuutta remontista ole maksettu könttänä koko jyvitettyä lainaosuutta pois heti remontin valmistuttua, niin se kohdistetaan osakkaalle rahoitusvastikkeen muodossa...

        "Yhtiövastike" on Hoitovastike.

        "-Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana"
        Tarkoittaa että yhtiön ja huoneistojen hinnat ovat korkeimmillaan...

        Btw, Espoota ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua kaupungiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        -Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta MITÄ?

        Rahoitusvastikkeet ovat osakaskohtaisia, siis jos huoneistoon tai taloyhtiöön on tehty remontteja eikä huoneiston osuutta remontista ole maksettu könttänä koko jyvitettyä lainaosuutta pois heti remontin valmistuttua, niin se kohdistetaan osakkaalle rahoitusvastikkeen muodossa...

        "Yhtiövastike" on Hoitovastike.

        "-Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana"
        Tarkoittaa että yhtiön ja huoneistojen hinnat ovat korkeimmillaan...

        Btw, Espoota ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua kaupungiksi.

        "-Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta MITÄ? "
        Oliko tuossa jotain vaikeasti ymmärrettävää? Taloyhtiöllä voi mainiosti olla velkaa, joka kohdistetaan osakkeille, ei asukkaille. Niinpä mahdollinen uusi asukas vastaa jäljelle jääneestä rahoitusvastikkeesta osakkeiden lukumäärän mukaisesti, ellei edellinen asukas ole maksanut ennalta omien osakkeidensa rahoitusvelkaa pois.

        "Tarkoittaa että yhtiön ja huoneistojen hinnat ovat korkeimmillaan..."
        No ei todellakaan tarkoita, vaan ainoastaan sitä, että jostain syystä sellaisia ei ole määritelty PTS:ään. Syyt voivat olla hyviä tai huonoja, riippuu asiakkaan haaroista.

        "Btw, Espoota ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua kaupungiksi."
        Se on sinun näkemyksesi, minä noudatan viranomaisten määritelmää sen osalta. Mutta jos olet tuota mieltä, niin sitten varmaankin asustelet Helsingissä, vielä ns. keskusta-alueella, koska silmämääräisesti se on ainoa edes etäisesti kaupunkia muistuttava alue. Turku, Tampere, Oulu... Plääh, keskusta-alue on hädin tuskin neliökilometrin, surullista, Helsinki-Vantaan lentokentän kiitorata-aluekin on paljon isompi.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        "-Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta MITÄ? "
        Oliko tuossa jotain vaikeasti ymmärrettävää? Taloyhtiöllä voi mainiosti olla velkaa, joka kohdistetaan osakkeille, ei asukkaille. Niinpä mahdollinen uusi asukas vastaa jäljelle jääneestä rahoitusvastikkeesta osakkeiden lukumäärän mukaisesti, ellei edellinen asukas ole maksanut ennalta omien osakkeidensa rahoitusvelkaa pois.

        "Tarkoittaa että yhtiön ja huoneistojen hinnat ovat korkeimmillaan..."
        No ei todellakaan tarkoita, vaan ainoastaan sitä, että jostain syystä sellaisia ei ole määritelty PTS:ään. Syyt voivat olla hyviä tai huonoja, riippuu asiakkaan haaroista.

        "Btw, Espoota ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua kaupungiksi."
        Se on sinun näkemyksesi, minä noudatan viranomaisten määritelmää sen osalta. Mutta jos olet tuota mieltä, niin sitten varmaankin asustelet Helsingissä, vielä ns. keskusta-alueella, koska silmämääräisesti se on ainoa edes etäisesti kaupunkia muistuttava alue. Turku, Tampere, Oulu... Plääh, keskusta-alue on hädin tuskin neliökilometrin, surullista, Helsinki-Vantaan lentokentän kiitorata-aluekin on paljon isompi.

        Ööh.

        "Taloyhtiöllä voi mainiosti olla velkaa, joka kohdistetaan osakkeille, ei asukkaille. Niinpä mahdollinen uusi asukas vastaa jäljelle jääneestä rahoitusvastikkeesta osakkeiden lukumäärän mukaisesti, ellei edellinen asukas ole maksanut ennalta omien osakkeidensa rahoitusvelkaa pois."

        Vain rakenteilla olevissa, valmistuvissa ja uusissa taloyhtiöissä asunnon hinta on piilotettu rahoitusvastikkeeseen ja minimaaliseen "ostohintaan", jolloin vaikkapa 200000 euron hintaisen asunnon myyntiesitteessä on "ostohinta" jotain 70000-80000 euroa ja loppu on "rahoitusvastiketta".

        Ja outoa puhua asukkaista jos on osakkaista kyse! Vanhoissa yhtiöissä voi asunnon myyjänä olla osakas joka on jättänyt jonkin remontin, esimerkiksi putkiremontin, maksamatta kerralla remontin valmistuttua ja silloin kyseisen osakkaan vastikkeisiin tupsahtaa rahoitusvastike. Tyypillisesti puhutaan korkeintaan 10000 euron velkaosuudesta ja jos asunto myydään vaikka 200000 eurolla niin se putkiremontin velkaosuus on leivottu koko myyntihintaan.

        Missä on siis ehdoton edellytyksesi ettei haluamassasi asunnossa saa olla velkaosuutta? Ostaessasi maksat sen remontin osuuden myös ja silloin mitään rahoitusvastiketta ei sinulle kohdistu!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        En sanonutkaan että olisi kallista tai halpaa, kerroin vain minkä osuuden asumiskulut vivät minun nettotuloistani. Jos tinaan vaikka 1000€/kk nettona, niin täällä on halvempaa asua kuin Kainuulaisessa rivariyhtiössä linjasaneerauksen aikaan.

        Mutta toisaalta, kun olet noin nokkela, niin etsi mulle halvempi kämppä.
        Kriteerit:
        -Sijaittava Espoon kaupungin alueella
        -Taloyhtiö velaton = ei rahoitusvastiketta
        -Yhtiövastike max. 200€/kk
        -Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana
        -Rakennuksen kunto vähintään tyydyttävä
        -Loistavat julkiset yhteydet

        Saa suorittaa, hopi hopi!

        Nämä kaksi vaatimusta ovat ristiriidassa keskenään:

        "-Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana
        -Rakennuksen kunto vähintään tyydyttävä"

        Jos mökin kunto on tasoa "tyydyttävä" niin lähivuosille kohdistuu suuri määrä remonttitarpeita!

        Okt:n orjat voivat jättää remontit tekemättä siihen saakka kunnes kunta huomauttaa rakennuksen ruokottomuudesta tai asukin asumisviihtyvyys vaatii ehdottomia parannuksia, mallilla Junes Linnunlaulussa.

        Taloyhtiöissä on toisin ja yhtiökokouksessa päätetään hallituksen valmistelemista korjauksista ja remonttikulut jyvitetään osakkaille osakkeiden määrän mukaan mutta ylempien kerrosten asukkaat maksavat hieman alakerroksien osakkaita suuremman summan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ööh.

        "Taloyhtiöllä voi mainiosti olla velkaa, joka kohdistetaan osakkeille, ei asukkaille. Niinpä mahdollinen uusi asukas vastaa jäljelle jääneestä rahoitusvastikkeesta osakkeiden lukumäärän mukaisesti, ellei edellinen asukas ole maksanut ennalta omien osakkeidensa rahoitusvelkaa pois."

        Vain rakenteilla olevissa, valmistuvissa ja uusissa taloyhtiöissä asunnon hinta on piilotettu rahoitusvastikkeeseen ja minimaaliseen "ostohintaan", jolloin vaikkapa 200000 euron hintaisen asunnon myyntiesitteessä on "ostohinta" jotain 70000-80000 euroa ja loppu on "rahoitusvastiketta".

        Ja outoa puhua asukkaista jos on osakkaista kyse! Vanhoissa yhtiöissä voi asunnon myyjänä olla osakas joka on jättänyt jonkin remontin, esimerkiksi putkiremontin, maksamatta kerralla remontin valmistuttua ja silloin kyseisen osakkaan vastikkeisiin tupsahtaa rahoitusvastike. Tyypillisesti puhutaan korkeintaan 10000 euron velkaosuudesta ja jos asunto myydään vaikka 200000 eurolla niin se putkiremontin velkaosuus on leivottu koko myyntihintaan.

        Missä on siis ehdoton edellytyksesi ettei haluamassasi asunnossa saa olla velkaosuutta? Ostaessasi maksat sen remontin osuuden myös ja silloin mitään rahoitusvastiketta ei sinulle kohdistu!

        "Missä on siis ehdoton edellytyksesi ettei haluamassasi asunnossa saa olla velkaosuutta? Ostaessasi maksat sen remontin osuuden myös ja silloin mitään rahoitusvastiketta ei sinulle kohdistu!"

        Tuohan on silkkaa paskapuhetta. Esimerkiksi yksikään linjasaneeraus ei ole vielä tähän päivään mennessä päätynyt täysimääräisenä myyntihintaan, mutta joku on sen rahoitusosuuden kyllä maksanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä kaksi vaatimusta ovat ristiriidassa keskenään:

        "-Ei suuria remontteja tulossa seuraavien 5 vuoden aikana
        -Rakennuksen kunto vähintään tyydyttävä"

        Jos mökin kunto on tasoa "tyydyttävä" niin lähivuosille kohdistuu suuri määrä remonttitarpeita!

        Okt:n orjat voivat jättää remontit tekemättä siihen saakka kunnes kunta huomauttaa rakennuksen ruokottomuudesta tai asukin asumisviihtyvyys vaatii ehdottomia parannuksia, mallilla Junes Linnunlaulussa.

        Taloyhtiöissä on toisin ja yhtiökokouksessa päätetään hallituksen valmistelemista korjauksista ja remonttikulut jyvitetään osakkaille osakkeiden määrän mukaan mutta ylempien kerrosten asukkaat maksavat hieman alakerroksien osakkaita suuremman summan.

        Ei ole mitään ristiriitaa, ei muuten kuin sinun mielessäsi.

        "Jos mökin kunto on tasoa "tyydyttävä" niin lähivuosille kohdistuu suuri määrä remonttitarpeita!"

        Olen asunut pian 11 vuotta tyydyttävä-kuntoisessa kerrostalo-osakkeessa. Ensimmäistäkään isoa remonttia ei ole tarvinut tehdä ja isoimmatkin ovat jääneet niin pieniksi, että mitään ylimääräistä rahoitusta ei ole tarvinut hankkia, vaan kustannukset on saatu katettua hoitovastikkeiden ylijäämällä. Tuoreimmassa 5-vuotis PTS:ssä ei edelleenkään ole mitään isoa, mutta jälleen kerran rakennuksen kunto on todettu tyydyttäväksi. Tällä haavaa yhtiöllä on menossa viide isännöitsijä minun aikanani ja jokainen PTS on teetetty aina eri yrityksen toimesta. Noon 5 isännöitsijää (kolmesta firmasta) ja 4 PTS:ää eri firmoilta tuskin ovat väärässä, talo on kunnoltaan tyydyttävä.

        Joten suuta soukemmalle.


    • Anonyymi

      Vastikkeen verran eli vähän alle kolmesataa kuussa. Sittten jos laskisi taloyhtiöremppojen kuluja päälle tulisi niistäkin jonkin verran.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Eläkeläiset vanhuspalstoille!!!

      • Anonyymi

        Tiedätkö, että on muitakin eläkkeitä, kuin vanhuuseläke? Nyt varmaan kuvittelet, että minunkin eläkkeen maksaa valtio/kela. Ei maksa. Sen maksaa eläkevakuutusyhtiö Varma.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö, että on muitakin eläkkeitä, kuin vanhuuseläke? Nyt varmaan kuvittelet, että minunkin eläkkeen maksaa valtio/kela. Ei maksa. Sen maksaa eläkevakuutusyhtiö Varma.

        >simiti<

        Tiedän senkin mitä ikäluokkaa olet, siis vanhuspalstoille!


    • Anonyymi

      0e.

      • Anonyymi

        Intissä nolla euroa ja tulee vieläpä rahaa asukkaalle ihan talon puolesta!


    • Asuntolainaan, vastikkeeseen, nettiin, autopaikkaan, veteen, sähköön ja vakuutuksiin menee kuukaudessa n 1400€. Onhan se paljon, mutta jossain sitä on ihmisen asuttava enkä pääsisi niin paljoa halvemmalla vuokrallakaan, joten tällä mennään.

      • Anonyymi

        Asuntolainaa nolla euroa, vastikkeet + vesimaksu 140 euroa, metroasema naapurissa, sähköä kuluu noin 100-150 kWh kuukaudessa.

        T. millenniaali


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asuntolainaa nolla euroa, vastikkeet vesimaksu 140 euroa, metroasema naapurissa, sähköä kuluu noin 100-150 kWh kuukaudessa.

        T. millenniaali

        Tuliko kommenttisi väärään paikkaan vai kaipasitko nimenomaan minulta jotain kommenttia asumiskuluihisi liittyen?


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Tuliko kommenttisi väärään paikkaan vai kaipasitko nimenomaan minulta jotain kommenttia asumiskuluihisi liittyen?

        Pelkkänä vertailukohtana tarkoitin, jos asuu metsissä omakotitalossa niin siitä pitääkin maksaa kun se on ilmastolle ja luonnolle (metsien kaataminen ym.) haitallisin tapa asua ja elää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkänä vertailukohtana tarkoitin, jos asuu metsissä omakotitalossa niin siitä pitääkin maksaa kun se on ilmastolle ja luonnolle (metsien kaataminen ym.) haitallisin tapa asua ja elää.

        En asu metsissä enkä omakotitalossa, mutta kiitos muistutuksesta asumismuodon vaikutuksesta ilmastoon, joka oli kohdallani tosin täysin tarpeeton.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        En asu metsissä enkä omakotitalossa, mutta kiitos muistutuksesta asumismuodon vaikutuksesta ilmastoon, joka oli kohdallani tosin täysin tarpeeton.

        Siis taloyhtiövelkaa on runsaasti, 1400 euroa kuukaudessa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis taloyhtiövelkaa on runsaasti, 1400 euroa kuukaudessa!

        Opettele sisäistämään lukemasi. Tuossa oli kaikki asumiseni kulut yhteenlaskettuna. Ja kyllä, minulla on vielä asuntolainaa maksettavana, mutta mitä sitten?


    • Anonyymi

      Hoitovastike 250 e ennakkovesi- ja parkkipaikkamaksuineen.

    • Anonyymi

      Yli 100%, koska asumistuki kattaa vaan osan. Opiskelijana ei saa hakea toimeentulotukea.
      t. opiskelija

      • Miksi noi edulliset opiskelija asunnot on remontoitu kalliiksi yksiöiksi. Jopa ruotsissa on tarjolla edullisia soluasuntoja.


      • JeroP kirjoitti:

        Miksi noi edulliset opiskelija asunnot on remontoitu kalliiksi yksiöiksi. Jopa ruotsissa on tarjolla edullisia soluasuntoja.

        Ei nykyajan opiskelijoille solu kelpaa. Elintaso on ajanut niiden ohi.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Miksi noi edulliset opiskelija asunnot on remontoitu kalliiksi yksiöiksi. Jopa ruotsissa on tarjolla edullisia soluasuntoja.

        Soluasunnot kelpaavat lähinnä hipeille ja anarkisteille.

        Toki, tän päivän "solu"asunnot on huoneistohotelleja missä on yhteiskeittiökin ja aulassa biljardit jne.

        "Sosiaalisena sinkkuna hän arvostaa hotellissa asumisessa etenkin yhteisöllisyyttä. Juttuseuraa löytää aina oman huoneen ulkopuolelta.

        Siksi hän keittää aamukahvin ja laittaa päivällisen yhteistilassa eikä omassa huoneessa. Näin toimii moni muukin täällä. Ruokatarvikkeet on merkitty nimilapuin keittiön kaappeihin.

        ”Tämä on hyvä paikka ihmisille, joilla ei ole omaa perhettä tai jotka tykkäävät kansainvälisestä ilmapiiristä. Paljon on eronneita ja muuttuneessa elämäntilanteessa olevia.”
        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009576197.html


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Miksi noi edulliset opiskelija asunnot on remontoitu kalliiksi yksiöiksi. Jopa ruotsissa on tarjolla edullisia soluasuntoja.

        Soluasunnoissa ei voi a) opiskella b) levätä/nukkua rauhassa. Se on aika harmi, jos aikoo valmistua.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Soluasunnoissa ei voi a) opiskella b) levätä/nukkua rauhassa. Se on aika harmi, jos aikoo valmistua.

        - Sheena

        Silloin kun itse opiskelin, moni hankki yhdessä esim. kolmion opintojen ajaksi. Jos olette käyneet yksiössä, niin noissa uusissa on ihan järkyttävän kokoinen kylpyhuone verrattuna siihen hyötytilaan. Voisko aatella jotain kompromissiä, että huoneissa olisi esim. vain wc ja suihku ois yhteinen. Ja siten että olisi keittolevy ja mikro täydellisen keittiön sijaan. Sinkulle on kuitenkin eri tarpeet kuin 10 lapsen suurperheellä.


    • Anonyymi

      Huonommat ajat on tulossa.

    • Anonyymi

      Asunoista saattaa tulla ongelma perijöille perintöverojen vuoksi.
      Jos ei ole käteistä millämajsaa veroja.

    • Anonyymi

      Ni kannattaa myydä

    • Anonyymi

      Jospa Urpilainen saisi muutoksen

    • Anonyymi

      Ni onhan se keskimäärin tätä

    • Anonyymi

      Keskimäärin tämä on tilanne

    • Anonyymi

      Ensin omistanut myynyt Asuu nyt vuokralla ymmärretty

    • Anonyymi

      Monella tavalla voi elää hyviä näkemyksiä. Mukava kuulla

    • Anonyymi

      Hyvältä kuulostaa

    • Anonyymi

      Näin se varmaan on ettäymmärrän paremmin miksi pitää muuttaa

      • Anonyymi

        Kiitos tästä tiedosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tästä tiedosta

        Jaa, 11 viestiä samalta kirjoittajalta eli sinulta.


    • Anonyymi

      Mulla on halpaa asumista tällä hetkellä. Tilanne voi muuttua, jos tulee isompia korjauksia taloyhtiön lähivuosina. Ei kuitenkaan mitään isompaa odotettavaa, voi mennä näin vielä 10, jopa 15 vuotta.

      Kun nyt saisin sen oman maapaikkani, asuisin vaikka teltassa 😁

      xLiner

    • Anonyymi

      Maksan asunisesta 1500e/kk. Itse nostin asuntolainan määrää/kk kun muutin nykyiseen asuntoon ja yhtiövastike on noussut myös. Laina-aika on 10-11v, joten jos tulisi haastava tilanne, olisi lainan pienentäminen aika helppoa. Mielummin kyllä maksan nopeammin lainaa pois. Ei arjessa tarvitse luksusta ja hyvään elämiseen jää näinkin ihan riittävästi. Kulujen noustessa ja työpaikan vaihtamisen takia (palkka on pienempi ja bonareita jää saamatta 800-850 e/kk, mutta saan tehdä mitä haluan ja stressiä ei ole).

      Kulut sisältää asuntolainan, parkkipaikan, vesimaksun, hoitovastikkeen, yhtiölainan 6e/kk, remonttirahaston kartuttamiseen 200e/kk. Asumiskuluista siis on iso osa lainan lyhennystä ja remonttilainaan varustautumista.

    • Vähän yli 300 € menee asumiseen. Teoreettisen pääomakustannuksen tuohon voisi lisätä, mutta se ei ole paljon. Korjausvelkaa voi myös ajatella kertyvän, mutta toisaalta sen voi hoitaa puskutraktori.

      Minkä vuoksi veronmaksajien pitää mielestäsi maksaa asumistukea sinulle ja vuokranantajallesi? Jos sinä et pysty maksamaan koko vuokraa, niin eikö vuokranantajasi sitten voi alentaa vuokraasi vastaavalla summalla?

    • Anonyymi

      Jotain 30% tuloista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      158
      27485
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17472
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      345
      9176
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6338
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4103
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3751
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      21
      1644
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1457
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1205
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1134
    Aihe