Autuaaksi julistus

laintaulut

Näin sanoo Jumalan Sana:

"Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt."

profeetta Jesaja kertoo lisää:

"Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!"

Sana joka tuli lihaksi sanoo:

"Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

ja

"mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä".

Mutta kristikunta lähes järjestään tekee viimeisen lauseen mukaan. Palvelee Jumalaa ihmiskäskyjen mukaan, pitämällä pyhänä päivän jota Jumala ei ole siunannut ja jonka Herra hän ei ole.

4

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On oletettavaa, että Israelilaiset "perivät" sapattisäännöksensä Mooseksen aikoihin keeniläisiltä. 2.Moos.35:2,3 kieltää nimittäin kuolemanrangaistuksen uhalla työnteon sapattina ja sammaan hengenvetoon kieltää myos tulen sytyttämisen israelilaisilta, missä hyvänsä he sitten asuisivatkin.

      Keeniläiset olivat Kainin jälkeläisiä. 1.Moos. 4:n luvun mukaan Kainista polveutuivat paimenet, soittajat ja sepät. Mikäli tulentekokielto oli voimassa keeniläisillä, se luonnollisesti merkitsi sepän (kain, arabiaksi ´seppä´) ammatissa myös työntekokieltoa. Näin sapattisäännökset ja tulentekokielto olisivat johdonmukaisesti ymmärrettävissä 2.Moos. 35:ssä luvussa. Keeniläisiltä "periytyen" tulentekokielto työntekokielto = sapatti.

      Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana juutalaiset sitten "loivat opin", jonka mukaan sapatti olisi asetettu jo luomisessa. Tämän he tekivät suojellakseen identiteettiään ja korostaakseen erikoislaatuaan Babylonialaista kulttuuria ja babylonian uskontoja vastaan -- siis, etteivät sulautuisi babylonialaisiin.

      Merkille pantavaa on, ettei mistään käy ilmi että sellaiset suuret jumalanmiehet kuin Nooa, Eenok, Aabraham, Iisak, Jaakob tai edes Job olisivat viettäneet sapattia tai että heidän olisi käsketty sitä viettää. Sapatti ja sapatinvietto on siis paljon myöhäisempää perua. Ajallisesti tämä sopii siihen olettamukseen että se olisi todella omaksuttu Isrelilaisile vasta Mooseksen aikana ja mahdollisesti juuri keeniläisiltä.

      • laintaulut

        Aika outoa olisi - että luomistyön päätteeksi kun Jumala siunasi ja pyhitti sapatin - ollut että ihmiset, jotka tarvitsevat lepoa - ei Jumala - eivät olisi viettäneet tätä siunattua päivää yhdessä Jumalan kanssa. Ja että vasta satoja vuosia myöhemmin olisi vain juutalaiset tarvinneet lepoa. Ettei vain olisi ollut niin, että ensimmäinenkin ihmispari pyhitti sapatin ja kaikki muutkin Jumalan lapset siitä alkaen. Lepopäivä käskyhän muistuttaa siitä päivästä;

        "Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

        Jumalan omaksi ottama ja vapauttama kansa oli jumalattomassa Egyptissä niin mukautunut maailmaan, että Jumalan laki ja tahto oli unohtunut. Jumala vahvisti lliton siinailla ja antoi lain kirjoitetussa muodossa.

        Lepopäivä muistuttaa meitä aina luomisesta ja siitä että olemme Jumalan luomia älyllisiä olentoja. Ilm.14:6,7 "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".

        Tässä julistetaan evankeliumia kansoille ja pyydetään kunnioittamaan Jumalaa erityisesti luomisen vuoksi. Sapatin pyhittäminen on Luojan kumartamisra ja kunnioittamista.

        Sinä aiot kumota Raamatun sanan, sen kun Jumala luomisessa antoi sapatin, ja pitää sitä joiltain pakanoilta periytyvänä legendana. Onko seuraavaksi kenties vuorossa luominen ja vedenpaisumus, jotka meidän tulisi unohtaa ja pitää niitä vain viekkaasti sommiteltuina taruina? Vaarallisilla vesillä liikutaan kun ruvetaan Raamatun arvovaltaa ja aitoutta epäilemään. Toivottavasti et ole tosissasi?


      • laintaulut kirjoitti:

        Aika outoa olisi - että luomistyön päätteeksi kun Jumala siunasi ja pyhitti sapatin - ollut että ihmiset, jotka tarvitsevat lepoa - ei Jumala - eivät olisi viettäneet tätä siunattua päivää yhdessä Jumalan kanssa. Ja että vasta satoja vuosia myöhemmin olisi vain juutalaiset tarvinneet lepoa. Ettei vain olisi ollut niin, että ensimmäinenkin ihmispari pyhitti sapatin ja kaikki muutkin Jumalan lapset siitä alkaen. Lepopäivä käskyhän muistuttaa siitä päivästä;

        "Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

        Jumalan omaksi ottama ja vapauttama kansa oli jumalattomassa Egyptissä niin mukautunut maailmaan, että Jumalan laki ja tahto oli unohtunut. Jumala vahvisti lliton siinailla ja antoi lain kirjoitetussa muodossa.

        Lepopäivä muistuttaa meitä aina luomisesta ja siitä että olemme Jumalan luomia älyllisiä olentoja. Ilm.14:6,7 "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".

        Tässä julistetaan evankeliumia kansoille ja pyydetään kunnioittamaan Jumalaa erityisesti luomisen vuoksi. Sapatin pyhittäminen on Luojan kumartamisra ja kunnioittamista.

        Sinä aiot kumota Raamatun sanan, sen kun Jumala luomisessa antoi sapatin, ja pitää sitä joiltain pakanoilta periytyvänä legendana. Onko seuraavaksi kenties vuorossa luominen ja vedenpaisumus, jotka meidän tulisi unohtaa ja pitää niitä vain viekkaasti sommiteltuina taruina? Vaarallisilla vesillä liikutaan kun ruvetaan Raamatun arvovaltaa ja aitoutta epäilemään. Toivottavasti et ole tosissasi?

        Ei ollut kysymys lepopäivän tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta, vaan siitä mistä, miten ja milloin mahdollisesti sapatti määräyksineen on muinaisten israelilaisten laki- ja säädöskokoelmiin omaksuttu ja kuinka se on aikojen saatossa kehittynyt.

        En suinkaan aio, enkä yritä kumota Raamattua. Yritän, mikäli mahdollista ymmärtää sitä. Yritän ymmärtää miten se on syntynyt ja muotoutunut. Yritän ymmärtää mitä sen erilaiset kirjallisuuden lajit ja kertomustraditiot pitävät sisällään. Yritän ymärtää millainen oli se maailma . millaista oli se kulttuuri, millaisia olivat niiden ihmisten käsitykset todellisuudesta jne, aikana jolloin raamatun kertomukset syntyivät ja "luotiin". Yritän ymmärtää miksi meillä on sellainen Raamattu kuin on. Tämä ymmärtäminenon kohdallani erittäin vajavaista ja pintapuolista mutta ei kai se silti ole mikään Raamatun kumoamisyritys!?


    • Mielestäni sunnuntain ei pitäisi korvata seitsemännen päivän sapattia luojan asettamana lepopäivänä.Jos näin on,niin silloinhan on vastakkain Jumalan arvovalta vastaan ihmisen arvovalta! Ainoa looginen vaihtoehto sapatille on se,että sapattikäsky ei enää ole voimassa,eikä näin muodoin muutkaan käskyt.Mielestäni on myös aika turhaa jahnata siitä sapatista näillä keskustelu foorumeilla.Jos sapatilla on se merkitys kuin (me)adventistit sen ymmärrämme,niin selviää se muillekkin kristityille ennemmin tai myöhemmin,viimeistään ikuisuudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe