Tää nyt on varmaan tosi laaja-alainen kysymys, mut. Hampaani ovat suorat lukuunottamatta toista etu hammasta joka on pahasti vino. Rautoja en haluaisi, koska sillon revittäisiin kulmahampaat, siirrettäisiin takahampaita vähän eteenpäin ja etuhampaita taaksepäin. Minkälaisia mahdollisuuksia on saada uusi etuhammas/suorat hampaat..? Olen ajatellu et eikö sen vinon hampaan voi poistaa ja sen tilalle laittaa tekohampaan..? Olisin todella kiitollinen vastauksista..!
vino hammas :(
10
5389
Vastaukset
- meikpiis75
Asentovirheitä voidaan korjata muotoilemalla vino hammas uusiksi. Hammasta ei suinkaan kannata poistaa. Laminaatilla eli posliinikuorella voidaan korjata hieman lievempiä asentovirheitä ja kruunulla taas suurempia. Pistäydy hammaslääkärissä näyttämässä hammasta ja kyselemässä vaihtoehtoja. Ne kun riippuvat monesta seikasta; miten hammas on vinossa, minkä kokoinen ja muotoinen se on, miten se sijaitsee suhteessa riviin jne. ja järkevä ehdotus vaatii alkutilanteen näkemisen.
- santtu
mikä tämä kruunu on..? kuuluuko se kalliimpiin vaihtoehtoihin ja tehdäänkö sitä tavallisilla hammaslääkäreillä..?
- meikpiis75
santtu kirjoitti:
mikä tämä kruunu on..? kuuluuko se kalliimpiin vaihtoehtoihin ja tehdäänkö sitä tavallisilla hammaslääkäreillä..?
Kruunu on periaatteessa yhden hampaan proteettinen korvike. Siinä hammasta ei poisteta vaan se näkyvä osa eli kruunu hiotaan pilariksi. Tämä tarkoittaa sitä, että hammas puudutetaan ja sen pinnasta hiotaan joka puolelta pois noin pari milliä. Sinun kohdallasi hammas voidaan mahdollisesti hioa hieman tavallisesta poikkeavan mutoiseksi, jos hammas on pahasti vinksallaan. Tämä poistettu osuus korvataan sitten keinotekoisella "hupulla", jolloin hammasta voidaan (tilan, estetiikan ja toimivuuden sallimissa rajoissa) muotoilla halutun laiseksi.
Hionnan jälkeen suusta otetaan jäljennös josta valetulle kipsimallille valmistetaan hammaslaboratoriossa sitten se kruunu. Yleisin kruunutyyppi on metallokeraaminen kruunu, jossa metallirungon päälle poltetaan omien hampaidesi värinen posliini. On olemassa muös kokokeraamisia kruunuja, joissa ei ole lainkaan metallia, mutta ne eivät sovi kaikkiin tapauksiin (jos purenta osuu hankalasti kruunun kohdalle, kokokeramia ei välttämättä kestä). Fasadikruunussa taas kruunun runko on (yleensä) kultaa ja fasadi muovia. Eli purenta osuu kultaan, mutta hampaan eteenpäin näkyvä osa on hampaidesi väristä muovia.
Kruunuhiontoja tehdään lähes kaikilla hammaslääkäriasemilla. Itse valitsisin kyllä protetiikkaan erikoistuneen hammaslääkärin; he tietävät millainen hionnan tulee olla, jotta lopputulos on mahdollisimman hyvä (tarpeeksi tilaa, oikeanlainen hionta, tarkat hiontarajat jne.).
Metallokeraaminen kruunu maksanee pääkaupunkiseudun yksityishammaslääkäreillä noin 550-650 euroa/ kpl. Kokokeraaminen tekniikasta riippuen haarukassa 600-750 euroa. Fasadikruunu saman verran kuin metallokeraaminen. Hintoja saattavat nostaa hiukan esim. yksilöllisen lusikan teettäminen ja metallokeraamisessa kruunussa posliiniolkapää jne. - mirva
meikpiis75 kirjoitti:
Kruunu on periaatteessa yhden hampaan proteettinen korvike. Siinä hammasta ei poisteta vaan se näkyvä osa eli kruunu hiotaan pilariksi. Tämä tarkoittaa sitä, että hammas puudutetaan ja sen pinnasta hiotaan joka puolelta pois noin pari milliä. Sinun kohdallasi hammas voidaan mahdollisesti hioa hieman tavallisesta poikkeavan mutoiseksi, jos hammas on pahasti vinksallaan. Tämä poistettu osuus korvataan sitten keinotekoisella "hupulla", jolloin hammasta voidaan (tilan, estetiikan ja toimivuuden sallimissa rajoissa) muotoilla halutun laiseksi.
Hionnan jälkeen suusta otetaan jäljennös josta valetulle kipsimallille valmistetaan hammaslaboratoriossa sitten se kruunu. Yleisin kruunutyyppi on metallokeraaminen kruunu, jossa metallirungon päälle poltetaan omien hampaidesi värinen posliini. On olemassa muös kokokeraamisia kruunuja, joissa ei ole lainkaan metallia, mutta ne eivät sovi kaikkiin tapauksiin (jos purenta osuu hankalasti kruunun kohdalle, kokokeramia ei välttämättä kestä). Fasadikruunussa taas kruunun runko on (yleensä) kultaa ja fasadi muovia. Eli purenta osuu kultaan, mutta hampaan eteenpäin näkyvä osa on hampaidesi väristä muovia.
Kruunuhiontoja tehdään lähes kaikilla hammaslääkäriasemilla. Itse valitsisin kyllä protetiikkaan erikoistuneen hammaslääkärin; he tietävät millainen hionnan tulee olla, jotta lopputulos on mahdollisimman hyvä (tarpeeksi tilaa, oikeanlainen hionta, tarkat hiontarajat jne.).
Metallokeraaminen kruunu maksanee pääkaupunkiseudun yksityishammaslääkäreillä noin 550-650 euroa/ kpl. Kokokeraaminen tekniikasta riippuen haarukassa 600-750 euroa. Fasadikruunu saman verran kuin metallokeraaminen. Hintoja saattavat nostaa hiukan esim. yksilöllisen lusikan teettäminen ja metallokeraamisessa kruunussa posliiniolkapää jne.Jos elävään hampaseen laitetaan kruunu, täytyykö ky. hammas ennen kruununusta juurihoitaa?
- meikpiis75
mirva kirjoitti:
Jos elävään hampaseen laitetaan kruunu, täytyykö ky. hammas ennen kruununusta juurihoitaa?
Kruunutusta varten hammasta ei tarvitse juurihoitaa. Elävä hamams on aina kuollutta parempi ja juurihoidossahan hammas tapetaan. Sen sijaan juurihoidettuun hampaaseen voidaan tehdä nk. nastakruunu. Siinä kruunun alle kiinnittyy metallinen nasta, joka sijoittuu tyhjennettyyn juurikanavaan. Se ottaa kanavan seinämistä tukea kiinnitykseen. Elävään hampaaseen nastakruunua ei voida tehdä; kukaan tuskin kestäisi järjissään nastan survomista elävään hermoon.
- oikomishoitoa
Kuulostaa kyllä tosi oudolta, että joku hammaslääkäri poistaisi oikomishoidon takia terveet kulmahampaat. Kyllä kaikki hammaslääkärit tietää että, kulmahampaat on ihmisen vahvimmat ja tärkeimmät hampaat. Yleensä oikomishoidon takia poistetaan neloset, mutta jos joku hammaslääkäri tosiaan on niin hullu, että ehdottaa terveiden kolmosten (=kulmahampaat) poistamista juokse karkuun...
- sekaannusta
Ei millään pahalla, mutta usein etuhampaiksi nimitetään jopa kulma- ja välihampaita, ja välihampaita kulmahampaiksi. Ei maallikko voi aina tietää oikeaa termistöä, josta sitten täällä netissä aiheutuu erinäisiä sekaannuksia. Useimmitenhan oikomishoidossa poistetaan neloset eli ensimmäiset välihampaat, joten arvelisin tässäkin olevan siitä kyse.
Valitettavasti jos etuhammas on pahassa asennossa, harvoin on leveyssuunnassa tilaa kruunulle. Lievissä asentovirheissä laminaatti tai kruunu on kyllä oiva keino korjata tilannetta nopeasti. - kulmahampaiden repimisestä
Sama juttu!
Kyllä juoksisin ja lujaa, jos kulmahampaiden poistoa yritettäisiin oikomishoidossa!
No, onneksi multa poistettiin terve nelonen ja toiselta puolelta terve vitonen. Eli vahvat kulmahampaat sai jäädä! - oikomishoitoa
sekaannusta kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta usein etuhampaiksi nimitetään jopa kulma- ja välihampaita, ja välihampaita kulmahampaiksi. Ei maallikko voi aina tietää oikeaa termistöä, josta sitten täällä netissä aiheutuu erinäisiä sekaannuksia. Useimmitenhan oikomishoidossa poistetaan neloset eli ensimmäiset välihampaat, joten arvelisin tässäkin olevan siitä kyse.
Valitettavasti jos etuhammas on pahassa asennossa, harvoin on leveyssuunnassa tilaa kruunulle. Lievissä asentovirheissä laminaatti tai kruunu on kyllä oiva keino korjata tilannetta nopeasti.Olen kyllä kuullut, että joku hammaslääkäri olisi poistanut terveet kulmahampaat oikomishoidon takia. Voi olla pelkkää huhupuhetta, mutta itse kyllä varmistaisin asian aina hoidon tekevältä hammaslääkäriltä ennen hoitoa.
Alkuperäisessä viestissä potilas kertoi, että oikomishoidossa on suunniteltu poistettavan hampaita ja nimitti niitä kulmahampaiksi. Jos hammaslääkäri on tällaisen sanonut niin juoksisin karkuun ja äkkiä. Itse en usko kenenkään hammaslääkärin nimittävän nelosia kulmahampaiksi, vaikka potilas onkin "maallikko". - sekaannusta
oikomishoitoa kirjoitti:
Olen kyllä kuullut, että joku hammaslääkäri olisi poistanut terveet kulmahampaat oikomishoidon takia. Voi olla pelkkää huhupuhetta, mutta itse kyllä varmistaisin asian aina hoidon tekevältä hammaslääkäriltä ennen hoitoa.
Alkuperäisessä viestissä potilas kertoi, että oikomishoidossa on suunniteltu poistettavan hampaita ja nimitti niitä kulmahampaiksi. Jos hammaslääkäri on tällaisen sanonut niin juoksisin karkuun ja äkkiä. Itse en usko kenenkään hammaslääkärin nimittävän nelosia kulmahampaiksi, vaikka potilas onkin "maallikko".Miten on alkuperäinen? Puhuiko poistoja ehdottanut hammaslääkäri itse nimenomaan kulmahampaista? vai näyttikö esim. peilistä osoittaen, että tämä tässä pitäisi poistaa ja itse luulit nelosta kulmahampaaksi?
Kyllähän nyt hammaslääkärit hampaiden numeroinnin osaavat, mutta potilaat eivät - se oli sanomani.
Terveen kulmahampaan poisto on erittäin harvoin tarpeen oikomishoidollisista syistä, vaikka jos törröttävät ulkonevasti, usein potilas sitä toivookin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171