vedyn kyky liikuttaa myös raskaita massoja sekä vedyn tunteettomuus pakkaskeleille

Anonyymi-ap

Lappi
Rovaniemi

Siinä se suomen pakkasiin ja lappiin kunnon auto
Anonyymi-ap
2023-07-03 09:34:22

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/66b72df1-61bc-4c0d-ad25-a8a9cf622082?ref=ampparit:ba01

Vetyautoilun puolesta puhuu Guldnerin mielestä tankkaamisen nopeus, vedyn kyky liikuttaa myös raskaita massoja sekä vedyn tunteettomuus pakkaskeleille – kaikki sähköautoilijoille tuttuja vitsauksia. Ongelmapuolella on tietysti jakeluverkoston ohuus, vaikka vetyasemia varsinkin Keski-Euroopassa nousee kiivasta tahtia. Jo nyt esimerkiksi Saksassa on täysin mahdollista suorittaa kaikki autoilunsa vedyn voimalla

14

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täydellinen auto Suomeen 👍

    • Anonyymi

      kyllä se VW onnistuu sössimään myös vetytekniikan-jäätyvät suomessa

      • Anonyymi

        tahallaan tehdään osasta huonoa laatua

        jälkimarkkinoilta tulee oikea tuotto

        voiko kiistää asiaa?


    • Anonyymi

      BMW ja toyota yhteistyö laittaa VW konsernin polvilleen?

    • Anonyymi

      Vety on Ok tekoihin ja kuormuteihin, mutta hlöautoon liian kallista.

    • Anonyymi

      Ruotsissa vety maksaa noin kahdeksan euroa kilo, ja Suomessa hinnaksi on arvioitu kymmentä euroa kilolta.

      • Anonyymi

        Bensan kilohinta on noin 2,50€.


      • Anonyymi

        Kuuden kilon vetyannos riittää noin 500 kilometrin matkaan. Aika halvalla vety-bemari kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuden kilon vetyannos riittää noin 500 kilometrin matkaan. Aika halvalla vety-bemari kulkee.

        Ei ainakaan kalliimpaa kuin bensa-autolla ajaminen. Vetyauto tosin maksaa paljon eikä polttokenno ole ikuinen.


    • Anonyymi

      Vetykilo todennäköisesti maksaa noin 10e suomessa ja sillä pääsee taloudellisesti ajaen (kesällä) 100km, joten maksaa samaa luokkaa kuin bensa/diesel autoilu. Mutta 10 000km välein valohoitohuollot (tarkistuksia lähinnä) ja 50 000km välein vaihdettava ionisuodatin (polttokennon ilmansuodatin) maksaa samaa luokkaa kuin jakohihnan vaihto, niin se tekee jo kalliimpaa autoilusta kun harvalla paikkakunnalla on edes vetyatoihin erikoistunutta huoltoa erikoislaitteineen ja henkilökunnan koulutuksineen, jolloin ollaan monopoliasemassa ja lasku sen mukaista (korkeampi). Vetyauto maksaa suomessa noin 80 000e ja maailmalla sen arvonalennus on ollut hurjaa kun se pitäisi myydä kun juuri kukaan ei halua sitä ostaa, niin rahaa palaa vaikkei sillä edes juurikaan ajelisi. Rahaa menee myös siihen että kun vetytankkausasemia tulee olemaan suomessa vähän, niin joutuu välillä koukkaamaan sivuun useita kymmeniä kilometrejä vetyä hakemaan johon menee aikaa ja rahaa. Jos polttokenno hajoaa, niin sitä ei yleensä pysty juurikaan korjaamaan vaan se on vaihdettava kokonaisuudessaan ja maksaa noin 10 000e. Hyundai Nexon kanssa on ollut ongelmia polttokennojen kanssa jonkin verran.

      Vetyautoilu on kallista ja hankalaa tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Polttokenno on pakkasella hankala. Se pitää lämmittää sähköllä kunnolla ennen kuin siitä saa sähköä. Jos ajetaan lyhyehköjä pätkiä pakkasilla, ollaan pitkälti akkujen varassa ja sähköä kuluu solkenaan polttokennon lämmittämiseen ja myös sen akun lämmittämiseen.

      Vetyhyötysuhde e2e on huono ja tämä huonontaa sitä vielä lisää.

    • Anonyymi

      Polttokennon elinkaari on kovin lyhyt, ainakin tämän päivän tekniikan ja tiedon mukaan. Hyundai kertoi taannoin kennon kestävän noin 165tkm.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      jus sitä mitä autoilija suomessa tarvii-uusi dieselkorvike

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

      Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      49
      6805
    2. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

      Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      94
      5288
    3. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      95
      4877
    4. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      6
      4699
    5. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      18
      4542
    6. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      72
      4525
    7. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      52
      4182
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      22
      4106
    9. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      54
      4077
    10. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      171
      4028
    Aihe