Oletko luterilainen?

Anonyymi-ap

Luther ei pitänyt avioliittoa sakramenttina eli armonvälineenä vaan yhteiskunnan säätelemänä juridisena sopimusasiana johon uskovaisten ei pidä puuttua eikä sitä määrittää.

Luther ei myöskään pitänyt Raamattua erehtymättömänä Jumalan sanana vaan Kristuksen kapaloina jossa on myös vähemmän tärkeätä ainesta.

Uskoontulo oli Lutherin mielestä sataprosenttisesti Jumalan työtä ilman että ihminen itse tekee tai osallistuu siihen mitenkään.

Jos olet samaa mieltä uskonpuhdistajan kanssa olet luterilainen, muuten et.

90

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän hautaan siunaaminenkaan ole sakramentti. Niin hautaan siunaaminen kuin avioliittoon vihkiminen ovat uskonnollisia toimituksia. Pitihän Luther avioliittoa pyhänä säätynä.

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        ❤️ ­­N­­­y­m­­f­o­­m­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#179226990

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Hihhuli mikä hihhuli. Muodot vaan vaihtelee.

      • Anonyymi

        Sinä yksi muoto.


    • "Luther ei pitänyt avioliittoa sakramenttina eli armonvälineenä..."

      Olen juurikin samaa mieltä. VT:n toisessa luomiskertomuksessa Aatami alkoi nylkyttämään leukaluutaan täysin häpeämättömästi ilman vihkimistä eli miehen ja naisen liitto ainakaan VT:n alkulehdillä ei ollut lainkaan pyhä.

      Genesis 2: "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää... he tulivat yhdeksi lihaksi."

      • "Aatami alkoi nylkyttämään leukaluutaan..."

        Anteeksi, kylkiluutaan eikä leukaluutaan.


      • Anonyymi

        Vaikutat häiriintyneeltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikutat häiriintyneeltä.

        Keskustelijasta keskusteleminen indikoi sitä, että argumentit on loppu. Hajosiko kasetti riemuidiootilta 😂😂😂


    • Anonyymi

      Kirkko voisi luopua hyvin avioliittoon vihkimisistä. Jeesuskaan ei käskenyt vihkimään ketään avioliittoon vaan julistamaan evankeliumia.

      • Anonyymi

        Muut hoitavat vihkimiset, ei opetuslapset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut hoitavat vihkimiset, ei opetuslapset.

        Aloittaja on oikeassa. Suurin harhaoppi luterilaisessa kirkossa on se että jotkut sen siivellä elävistä herätysliikkeistä pitää Raamattua erehtymättömänä Jumalan sanana vaikka se on ihmisten kirjottama painotuote.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on oikeassa. Suurin harhaoppi luterilaisessa kirkossa on se että jotkut sen siivellä elävistä herätysliikkeistä pitää Raamattua erehtymättömänä Jumalan sanana vaikka se on ihmisten kirjottama painotuote.

        Kyllä se kirkon ihan perusopetud on ja aina ollut,
        Liberaaliteologit ovat ainoa kirkossa jotka eivät niin ajatele koska he ovat kirkon luopioita.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kyllä se kirkon ihan perusopetud on ja aina ollut,
        Liberaaliteologit ovat ainoa kirkossa jotka eivät niin ajatele koska he ovat kirkon luopioita.

        Totta, nyt ateistit ja liberaalit yrittävät kirjoittaa jo historiaankin uusiksi, 😹


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kyllä se kirkon ihan perusopetud on ja aina ollut,
        Liberaaliteologit ovat ainoa kirkossa jotka eivät niin ajatele koska he ovat kirkon luopioita.

        Oliko Martti Luther mielestäsi liberaali ja nimeään kantava kirkon luopio? Sinun kannattaisi hieman ajatella ennenkuin kirjottelet täällä mitä sylki suuhun tuo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Martti Luther mielestäsi liberaali ja nimeään kantava kirkon luopio? Sinun kannattaisi hieman ajatella ennenkuin kirjottelet täällä mitä sylki suuhun tuo.

        He eivät halua hyväksyä sitä, mitä luterilaisuus on, vaan yrittävät muuttaa sitä haluamakseen.


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        He eivät halua hyväksyä sitä, mitä luterilaisuus on, vaan yrittävät muuttaa sitä haluamakseen.

        Etkös sinä ole etunenässä muuttamassa evlut kirkkon tunnustuksellista oppia?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Etkös sinä ole etunenässä muuttamassa evlut kirkkon tunnustuksellista oppia?

        Puhut taas itsestäsi hölmö


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhut taas itsestäsi hölmö

        Miten olen yrittänyt muuttaa, muru? 😺


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Miten olen yrittänyt muuttaa, muru? 😺

        Et mitenkään. Se on trolli.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        He eivät halua hyväksyä sitä, mitä luterilaisuus on, vaan yrittävät muuttaa sitä haluamakseen.

        Mikä noista luterilaisista eri suunnista on sitä oikeaa luterilaisuutta?
        "He eivät halua hyväksyä sitä, mitä luterilaisuus on, vaan yrittävät muuttaa sitä haluamakseen."????

        Sinähän edustat liberaalista suuntausta, joka poikkeaa paljon Lutherin opetuksesta.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Totta, nyt ateistit ja liberaalit yrittävät kirjoittaa jo historiaankin uusiksi, 😹

        Vastasit taas vahingossa itsellesi nimimerkki näkyvillä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastasit taas vahingossa itsellesi nimimerkki näkyvillä

        Selvitä pääsi. 😹


    • Anonyymi

      Aitoluterilaiset olivat oikeassa,mutta heidän oppi jäi vähemmistöön teologian pyörteissä olevien ortoluterilaisten määrätessä suuntaa. Nykyaikana pitäisi palata aitoluterilaisuuteen niin kirkkomme voisi vielä pelastua.

      "Aitoluterilaiset ovat luterilaisuuden alkuvaiheessa syntynyt ryhmittymä. Heitä kutsutaan joskus gneesioluterilaisiksi. Sana gnesios tarkoittaa suomeksi aitoa. Nimitys tuli siitä, kun ryhmittymä katsoi edustavansa Martti Lutherin kuoltua hänen aitoa oppiaan
      Aitoluterilaisten teologiassa oli hallitsevaa ihmisen täydellinen syntiturmelus, vanhurskauttaminen ja Jumalan armo."

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Aitoluterilaiset

    • Eivätköhän luterilaisuuden kuitenkin määrittele luterilaiset tunnustuskirjat eivätkä Lutherin mitkä tahansa sekoilut.

      • Anonyymi

        Toki näin on, mutta luterilainen kirkko ei edusta luterilaista tunnustusta vaan tunnustusten moneutta. Kirkko on uskontojen tavaratalo. Piispatkin ovat myöntäneet että kirkko on moniääninen ja monimielinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki näin on, mutta luterilainen kirkko ei edusta luterilaista tunnustusta vaan tunnustusten moneutta. Kirkko on uskontojen tavaratalo. Piispatkin ovat myöntäneet että kirkko on moniääninen ja monimielinen.

        Hyvin sanoit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki näin on, mutta luterilainen kirkko ei edusta luterilaista tunnustusta vaan tunnustusten moneutta. Kirkko on uskontojen tavaratalo. Piispatkin ovat myöntäneet että kirkko on moniääninen ja monimielinen.

        OK. Kukaan, joka ei ole lukenut Lutherin pääteosta Sidottu rtkaisuvalta, ei tiedä luterilaisuudesta mitään. Emeritus dogmatiikan professori Miikka Ruokanen analysoi kirjan sisältöä väitöskirjassaan ja juuri äsken uutuuskirjassaan Miten uskoa kun ei voi uskoa? Suosittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Kukaan, joka ei ole lukenut Lutherin pääteosta Sidottu rtkaisuvalta, ei tiedä luterilaisuudesta mitään. Emeritus dogmatiikan professori Miikka Ruokanen analysoi kirjan sisältöä väitöskirjassaan ja juuri äsken uutuuskirjassaan Miten uskoa kun ei voi uskoa? Suosittelen.

        Omiin ratkaisuihinsa uskovat viidesläiset (Kansanlähetys, Suomen Raamattuopisto ja Kansan Raamattuseura) ovat kauimpana luterilaisesta tunnustuksesta. Ne ovat hyvin lähellä amerikkalaista raamattuvyöhykkeen vapaakirkollisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omiin ratkaisuihinsa uskovat viidesläiset (Kansanlähetys, Suomen Raamattuopisto ja Kansan Raamattuseura) ovat kauimpana luterilaisesta tunnustuksesta. Ne ovat hyvin lähellä amerikkalaista raamattuvyöhykkeen vapaakirkollisuutta.

        Kristillinen kirkko torjui tämän semipelagiolaisuutena tunnetun harhaopin jo 500 -luvulla mutta se on jälleen saanut jalansijaa meidän päivinämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillinen kirkko torjui tämän semipelagiolaisuutena tunnetun harhaopin jo 500 -luvulla mutta se on jälleen saanut jalansijaa meidän päivinämme.

        Semipelagiolaisuus tarkoittaa sitä että ihminen osallistuu omaan pelastumiseensa yhdessä Jumalan kanssa, eli Jumala ei ole yksin pelastaja vaan hän tarvitsee siihen myös ihmisen apua. Tämä tulee selvästi esiin mm. helluntailaisuudessa ja sitä peesaavissa uskonliikkeissä joissa usko on ihmisen oma teko.
        Luterilaisuudessa usko on päinvastoin yksin Jumalan teko. Kun ihminen kuulee ja kokee evankeliumin, hänessä syntyy usko luottamuksena. Tätä nimitetään myös uudestisyntymäksi. Jumala synnyttää uudesti. Yhtä vähän kuin lapsi osallistuu maalliseen syntymäänsä, voi ihminen vaikuttaa hengelliseen syntymäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semipelagiolaisuus tarkoittaa sitä että ihminen osallistuu omaan pelastumiseensa yhdessä Jumalan kanssa, eli Jumala ei ole yksin pelastaja vaan hän tarvitsee siihen myös ihmisen apua. Tämä tulee selvästi esiin mm. helluntailaisuudessa ja sitä peesaavissa uskonliikkeissä joissa usko on ihmisen oma teko.
        Luterilaisuudessa usko on päinvastoin yksin Jumalan teko. Kun ihminen kuulee ja kokee evankeliumin, hänessä syntyy usko luottamuksena. Tätä nimitetään myös uudestisyntymäksi. Jumala synnyttää uudesti. Yhtä vähän kuin lapsi osallistuu maalliseen syntymäänsä, voi ihminen vaikuttaa hengelliseen syntymäänsä.

        Kommentissasi on kerrottu selvästi ja havainnollisesti mitä on luterilaisuus. Kiitos!

        luterilainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentissasi on kerrottu selvästi ja havainnollisesti mitä on luterilaisuus. Kiitos!

        luterilainen

        Kyllä ihmisen pitää ottaa pelastus vastaan, ei Jumala ketään salaa tai pakolla pelasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omiin ratkaisuihinsa uskovat viidesläiset (Kansanlähetys, Suomen Raamattuopisto ja Kansan Raamattuseura) ovat kauimpana luterilaisesta tunnustuksesta. Ne ovat hyvin lähellä amerikkalaista raamattuvyöhykkeen vapaakirkollisuutta.

        Höpöä! Ei ratkaisu ketään pelasta mutta se on tehtävä, että voi kääntyä ja tehdä parannuksen lähtemällä seuranaan Jeesusta. 😺


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Höpöä! Ei ratkaisu ketään pelasta mutta se on tehtävä, että voi kääntyä ja tehdä parannuksen lähtemällä seuranaan Jeesusta. 😺

        Sinä siis olet pystynyt omalla päätökselläsi pakottamaan Jeesuksen ottaman sinut seuraajakseen, vaikka Luther totesi sen tapahtuvan yksin armosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä siis olet pystynyt omalla päätökselläsi pakottamaan Jeesuksen ottaman sinut seuraajakseen, vaikka Luther totesi sen tapahtuvan yksin armosta.

        Jeesus itse kutsuu. Eikö sinua? 😺


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jeesus itse kutsuu. Eikö sinua? 😺

        Oliko sillä jeesuksella joka sinua kutsui kravatti kaulassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihmisen pitää ottaa pelastus vastaan, ei Jumala ketään salaa tai pakolla pelasta.

        Mikä sellainen "pelastus" on mikä PITÄÄ ottaa vastaan? Kuka pakottaa?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jeesus itse kutsuu. Eikö sinua? 😺

        Usko Jeesukseen on Jeesuksen teko, ei hän käy kauppaa uskolla ihmisen kanssa kuten kerrot sinulle tapahtuneen.
        Emme me kykene kelvottomuudessamme aidosti vastaamaan tuollaiseen kutsuun, aivan kuin itse valitsisit häävaatteesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sellainen "pelastus" on mikä PITÄÄ ottaa vastaan? Kuka pakottaa?

        Ei kukaan pakota itse valitset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Usko Jeesukseen on Jeesuksen teko, ei hän käy kauppaa uskolla ihmisen kanssa kuten kerrot sinulle tapahtuneen.
        Emme me kykene kelvottomuudessamme aidosti vastaamaan tuollaiseen kutsuun, aivan kuin itse valitsisit häävaatteesi.

        Jessus kutsui jokaisen opetuslapsensa.
        Ei pakottanut ketään seuraavaan itseään,
        Et siis ole Jeesuksen opetuslapsi?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jessus kutsui jokaisen opetuslapsensa.
        Ei pakottanut ketään seuraavaan itseään,
        Et siis ole Jeesuksen opetuslapsi?

        Sinä siis itse valitset häävaatteesi, jotka sulhasen on pakko hyväksyä.
        Älä pelkää, ei Jeesus näin kelvottomalle ihmiselle sinun hääpukuasi anna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä siis itse valitset häävaatteesi, jotka sulhasen on pakko hyväksyä.
        Älä pelkää, ei Jeesus näin kelvottomalle ihmiselle sinun hääpukuasi anna.

        Miten ymmärrät häävaatteen?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Miten ymmärrät häävaatteen?

        Jeesuksen armo ja rakkaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen armo ja rakkaus.

        Raamatun mukaan ne ovat Jeesuksen verellä pesty.
        Eli ihmisen synnit on pesty Jeesuksen verellä pois.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Raamatun mukaan ne ovat Jeesuksen verellä pesty.
        Eli ihmisen synnit on pesty Jeesuksen verellä pois.

        Yksin Armosta, ilman ensimmäistäkään selitystä ja kerskaamista miten yleviä ja hyviä olemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sillä jeesuksella joka sinua kutsui kravatti kaulassa?

        Hänellä oli kyllä kravatti, huonot hampaat ja pahanhajuinen hengitys. Hän tuli minuun takaapäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänellä oli kyllä kravatti, huonot hampaat ja pahanhajuinen hengitys. Hän tuli minuun takaapäin.

        Markkuako tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markkuako tarkoitat?

        Homoko Jeesus onkin?


      • Anonyymi

        Usko on luottamusta Jumalan rakkauteen jonka Jumalan rakkaus synnyttää. Se ei ole luterilaisuudessa ihmisen oma teko niinkuin lahkolaisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko on luottamusta Jumalan rakkauteen jonka Jumalan rakkaus synnyttää. Se ei ole luterilaisuudessa ihmisen oma teko niinkuin lahkolaisilla.

        Keillä ”lahkolaisilla” on niin, ettei ajateltaisi uskon olevan Jumalasta, Jumalan lahja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keillä ”lahkolaisilla” on niin, ettei ajateltaisi uskon olevan Jumalasta, Jumalan lahja?

        Helluntailainen saarnamies Reinhard Bonnke kirjoitti että usko on ihmisen oma teko, päätös, ratkaisu ja siltähän se heidän puheenvuoroistaankin selvästi kuulostaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keillä ”lahkolaisilla” on niin, ettei ajateltaisi uskon olevan Jumalasta, Jumalan lahja?

        Ohan noita tälläki palstalla nähty kirjottelemas, sanoovat itte päättäneensä uskostansa.


    • Anonyymi

      luterilaisuuteen pakotetaan pienenä , koska se on tapa 😠

      • Anonyymi

        Minua ei pakotettu pienenä eikä isona.

        luterilainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ei pakotettu pienenä eikä isona.

        luterilainen

        Mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin?

        Lue edellinen kommentti.


    • Anonyymi

      Ihan fiksulta kuulostava aloitus, joka on kuitenkin täysi floppi ja trollaus, joka perustuu kirjoittajan vajaaseen kykyyn ymmärtää , mitkä todella ovat sakramentit luterilaisessa kirkossa ja mitkä tehtävät olivat esivallalla menneinä aikoina. Nimittäin "luterilaisessa kirkossa on ollut aina vain kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen. Sakramentit ovat kirkon pyhiä toimituksia, jotka perustuvat Jeesuksen käskyyn. Luterilaisen ajattelun mukaan Jumala on läsnä kastevedessä sekä ehtoollisen leivässä ja viinissä." Avioliitto eli naimakauppa Lutherinkin aikaan sovittiin sukujen välillä kuten myös pitkään Suomessakin. Ei siihen koskaan ollut tarvetta "uskovaisten puuttua", koska se oli sukujen keskinäinen kauppa, joka tosin siunattiin kirkollisin menoin. Yhteiskunta oli erilainen kuin nyt eikä esivallalle silloin kuulunut vihkiminen eikä ollut virkaakaan, johon tuo tehtävä olisi kuulunut. Ehkä nimismies olisi voinut olla vaihtoehtoinen virkamies.

      • Anonyymi

        Oletan että olet lahkolainen (helluntailainen). Arvasinko oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että olet lahkolainen (helluntailainen). Arvasinko oikein?

        Miksi taas käyt henkilöön ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi taas käyt henkilöön ?

        Oliko se loukkaus? En tiennyt että itsekin häpeät lahkolaisuuttasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että olet lahkolainen (helluntailainen). Arvasinko oikein?

        Perusluterilainen olen, joten arvasit aivan väärin! Taustallani liki 50 vuotta kristillistä työtä kirkossa ja kristillisissä järjestöissä, joten kyllä tunnen luterilaiset sakramentit.
        Kaikki mainitsemani asiat löytyvät kyllä helposti netistäkin. Mm. ensimmäinen lainausmerkeissä ollut tekstiosuus sakramenteista suoraan netistä kopioitu.
        Avioliittohan ei ole sakramentti lut.kirkossa, vaan pappi toimii maistraatin valtakirjalla vihkiessään parin avioliittoon kirkossa. Suomi on niitä harvoja maita Euroopassa, jossa papilla on tällainen väliaikainen kaksoisrooli vihkimistilaisuudessa, kirkon palvelija ja maistraatin virkamies. Yleinen tapa muualla Euroopassa onkin se, että pari vihitään avioliittoon maistraatissa ja sen jälkeen vasta on kirkollinen avioliiton siunaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se loukkaus? En tiennyt että itsekin häpeät lahkolaisuuttasi.

        Häpeä ihan omaa nimittelyäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että olet lahkolainen (helluntailainen). Arvasinko oikein?

        Käytät lahkolaisuutta vain asiattomana leimana. Köyhää on elämäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytät lahkolaisuutta vain asiattomana leimana. Köyhää on elämäsi.

        Lahko on aivan asiallinen nimitys valtakirkon ulkopuolisista uskonliikkeistä. Nimitystä käytetään myös Raamatussa mm. varhaisesta Jeesus -liikkeestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häpeä ihan omaa nimittelyäsi

        Täh? Häppeeks sää ommaa lahkolaasuuttas? Mitäs se raamattu taas sanoskaan niistä jokka ei kehtaa tunnustaa uskoonsa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahko on aivan asiallinen nimitys valtakirkon ulkopuolisista uskonliikkeistä. Nimitystä käytetään myös Raamatussa mm. varhaisesta Jeesus -liikkeestä.

        Lahko tarkoittaa valtakirkosta irtautunutta uskonnollista ryhmää, jolla on jerityiskorostuksia opissaan. Esimerkiksi helluntalaisuus ei ole lahko, vaan iso kirkkokunta maailmalla, vaikka onkin jäsenyydeltään varsin pieni yhteisö Suomessa.

        Lahkolaisuus sellaisenaan on usein jonkin sortin leimakirves väärinkäytettynä, jos ei ymmärrä sanan varsinaista merkitystä. Toisaalta Suomessa on herätysliikkeitä, mutta ne eivät ole lahkoja, vaan kirkon piirissä toimivia organisaatioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh? Häppeeks sää ommaa lahkolaasuuttas? Mitäs se raamattu taas sanoskaan niistä jokka ei kehtaa tunnustaa uskoonsa?

        En ole lahkolainen, enkä koskaan kiinnostunut lahkoista siinä mielessä, että lähtisin sellaiseen mukaan. Lahkolaisuus on harhaoppia, kuten yksi tunnetuimmista: Jehovan todistajat on kristinuskon näkökulmasta lahko ja täyttää toimintatapojensakin puolesta lahkon tunnusmerkit.
        Käyttäisit sanoja asiallisella tavalla ottaen huomioon tämän palstan aihepiirin.
        Lahko-sanan käyttö muussa tarkoituksessa on täysin turhaa ja asiatonta leimakirveen heiluttelua. Sanakirjan mukaankin sillä ilmaistaan usein torjuntaa ja halveksintaa.
        Miksi nimenomaisesti haluat käyttää harhauttavia ja loukkaavia sanoja, kun on valittavana ne asialliset, normaalit, joita fiksut käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lahkolainen, enkä koskaan kiinnostunut lahkoista siinä mielessä, että lähtisin sellaiseen mukaan. Lahkolaisuus on harhaoppia, kuten yksi tunnetuimmista: Jehovan todistajat on kristinuskon näkökulmasta lahko ja täyttää toimintatapojensakin puolesta lahkon tunnusmerkit.
        Käyttäisit sanoja asiallisella tavalla ottaen huomioon tämän palstan aihepiirin.
        Lahko-sanan käyttö muussa tarkoituksessa on täysin turhaa ja asiatonta leimakirveen heiluttelua. Sanakirjan mukaankin sillä ilmaistaan usein torjuntaa ja halveksintaa.
        Miksi nimenomaisesti haluat käyttää harhauttavia ja loukkaavia sanoja, kun on valittavana ne asialliset, normaalit, joita fiksut käyttää.

        Miks sä oot kokennu mun käyttäneen "harhauttavia ja loukkaavia sanoja"


    • Anonyymi
    • >>Jos olet samaa mieltä uskonpuhdistajan kanssa olet luterilainen, muuten et.>>

      En ole luterilainen.

      • Anonyymi

        Tuskin kukaan täysjärkinen voi olla samaa mieltä Martti Lutherin kanssa, joka näki piruja vähän kaikkialla. Ja vainosi juutalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kukaan täysjärkinen voi olla samaa mieltä Martti Lutherin kanssa, joka näki piruja vähän kaikkialla. Ja vainosi juutalaisia.

        On oikein hyvä jos näkee piruja. Silloin voi niitä vastustaa. Pahinta on jos ei tunnista tätä joka esiintyy aina Jeesuksen nimessä. PERKELE EI KOSKAAN ESITTELE ITSEÄÄN PERKELEEKSI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On oikein hyvä jos näkee piruja. Silloin voi niitä vastustaa. Pahinta on jos ei tunnista tätä joka esiintyy aina Jeesuksen nimessä. PERKELE EI KOSKAAN ESITTELE ITSEÄÄN PERKELEEKSI.

        OK. Perkele tekeytyy aina valkeuden enkeliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Perkele tekeytyy aina valkeuden enkeliksi.

        "Uskoontulo oli Lutherin mielestä sataprosenttisesti Jumalan työtä "!!

        Miksihän Jumala ei tee työtään useimpien luterilaisten kohdalla?
        Entinen arkkipiispa Mäkinenkin sanoi, että hän ei ole koskaan tullut uskoon. Ja näin on useimpien luterilaisten kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskoontulo oli Lutherin mielestä sataprosenttisesti Jumalan työtä "!!

        Miksihän Jumala ei tee työtään useimpien luterilaisten kohdalla?
        Entinen arkkipiispa Mäkinenkin sanoi, että hän ei ole koskaan tullut uskoon. Ja näin on useimpien luterilaisten kohdalla.

        Eikä useimpien helluntailaisten kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskoontulo oli Lutherin mielestä sataprosenttisesti Jumalan työtä "!!

        Miksihän Jumala ei tee työtään useimpien luterilaisten kohdalla?
        Entinen arkkipiispa Mäkinenkin sanoi, että hän ei ole koskaan tullut uskoon. Ja näin on useimpien luterilaisten kohdalla.

        Luterilaiset saavat uskoa noin. Meille helluntailaisille uskoontulo ei ole täysin Jumalan työ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset saavat uskoa noin. Meille helluntailaisille uskoontulo ei ole täysin Jumalan työ

        Ihminen valitsee kenen perässä kulkee ja mihin suuntaan.

        Jeesushan kysyi oppilailtaankin; tahdotteko tekin mennä pois...!

        j apojat vastaa, no mihin sitten menisimme, sinullahan ne iankaikkisen elämän sanat ovat.

        kuusvuotias aivopesemätön tajuaa mistä on kysmys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen valitsee kenen perässä kulkee ja mihin suuntaan.

        Jeesushan kysyi oppilailtaankin; tahdotteko tekin mennä pois...!

        j apojat vastaa, no mihin sitten menisimme, sinullahan ne iankaikkisen elämän sanat ovat.

        kuusvuotias aivopesemätön tajuaa mistä on kysmys.

        lutterin tarinoita pitää ymmärtää olihan hän paavin munkki loppuun saakka !

        siltä pohjalta melkein kaikki juttunsa on ymmärrettävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset saavat uskoa noin. Meille helluntailaisille uskoontulo ei ole täysin Jumalan työ

        Kiitos rehellisestä kommentistasi. Tuon minäkin olen huomannut. Monet helluntailaiset eivät ole noin rehellisiä kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskoontulo oli Lutherin mielestä sataprosenttisesti Jumalan työtä "!!

        Miksihän Jumala ei tee työtään useimpien luterilaisten kohdalla?
        Entinen arkkipiispa Mäkinenkin sanoi, että hän ei ole koskaan tullut uskoon. Ja näin on useimpien luterilaisten kohdalla.

        "Miksihän Jumala ei tee työtään useimpien luterilaisten kohdalla?"

        Mistä tiedät ettei tee? Minäkään en ole koskaan "tullut uskoon" helluntailaisittain. Olen ollut uskossa pienestä lapsesta alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksihän Jumala ei tee työtään useimpien luterilaisten kohdalla?"

        Mistä tiedät ettei tee? Minäkään en ole koskaan "tullut uskoon" helluntailaisittain. Olen ollut uskossa pienestä lapsesta alkaen.

        No sitten sinulle ei kuulu Pyhän hengen täyteys:
        Ap 19
        "Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten sinulle ei kuulu Pyhän hengen täyteys:
        Ap 19
        "Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

        Sinäpä et sitä keltään voi kieltää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen valitsee kenen perässä kulkee ja mihin suuntaan.

        Jeesushan kysyi oppilailtaankin; tahdotteko tekin mennä pois...!

        j apojat vastaa, no mihin sitten menisimme, sinullahan ne iankaikkisen elämän sanat ovat.

        kuusvuotias aivopesemätön tajuaa mistä on kysmys.

        Johanneksen mukaan: >>Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy.<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johanneksen mukaan: >>Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy.<<

        ihminen ei itse valitse , vaan Jumala,

        "Se on JUMALAN teko , että te uskotte häneen , jonka Jumala on lähettänyt"
        Joh: 6: 29

        aidosta Jumalan synnyttämästä uskosta , kukaan ei ota mitään kunniaa itselleen , vaan kaikki on LAHJAA,

        "ette ITSENNE kautta - se on Jumalan LAHJA - ette tekojenne kautta , ettei
        kukaan kerskaisi" Ef: 2: 8-9

        KAIKKI , - KAIKKI kunnia Jumalalle ,
        "sillä HÄNEN on valtakunta , voima ja kunnia nyt ja iankaikkisesti"


    • Anonyymi

      En ole luterilainen, eikä vaimonikaan, vaan ortodoksi. Meidät on sakramentaalisesti kruunattu aviopariksi. Samoin ortodoksinen poikamme luterilaisen vaimonsa kanssa. Käsittääksemme avioliiton toimittaminen on sakramentti.

      • Anonyymi

        Ortodoksisessa kirkossa avioliitto onkin sakramentti. Tämä kertoo siitä, että avioliitolla on keskeinen sija ortodoksisessa kirkossa. Luterilaisessa kirkossa ei avioliitto eikä sen solmiminen ole sakramentti.


      • ”Käsittääksemme avioliiton toimittaminen on sakramentti.”

        Katolisella ja ortodoksikirkolla on seitsemän sakramenttia eli pyhää toimitusta. Niitä ovat kaste, konfirmaatio, pappisvihkimys, avioliitto, ehtoollinen, rippi ja sairaiden voitelu.
        Ortodoksi kirkossa sakramenttia kutsutaan usein mysteerioksi, ja ne ovat armonvälineitä, joiden kautta saa Pyhän Hengen lahjan.

        Protestanttisissa kirkoissa on vähemmän sakramentteja, kaste, ehtoollinen ja joskus rippi.

        Luterilaisessa kirkossa on regimenttioppi. Siinä maalliseen regimenttiin ( eli ”Jumala hallitsee ”vasemmalla kädellään” eli laillisen esivallan, yhteiskunnan lakien ja oikeusjärjestyksen sekä erilaisten virkojen ja tehtävien välityksellä…” kuuluu myös avioliitto.
        Sitten on hengellinen regimentti missä ”Jumala käyttää hallintavaltaansa ”oikealla kädellään” eli kirkon kautta ja tähän kuuluvat sanan julistaminen sekä sakramentit.
        Lähde evl.fi

        Vapaissa suunnissa on yleensä kaksi sakramenttia eli kaste ja ehtoollinen. Sielläkään avioliitto ei kuulu sakramentteihin.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Käsittääksemme avioliiton toimittaminen on sakramentti.”

        Katolisella ja ortodoksikirkolla on seitsemän sakramenttia eli pyhää toimitusta. Niitä ovat kaste, konfirmaatio, pappisvihkimys, avioliitto, ehtoollinen, rippi ja sairaiden voitelu.
        Ortodoksi kirkossa sakramenttia kutsutaan usein mysteerioksi, ja ne ovat armonvälineitä, joiden kautta saa Pyhän Hengen lahjan.

        Protestanttisissa kirkoissa on vähemmän sakramentteja, kaste, ehtoollinen ja joskus rippi.

        Luterilaisessa kirkossa on regimenttioppi. Siinä maalliseen regimenttiin ( eli ”Jumala hallitsee ”vasemmalla kädellään” eli laillisen esivallan, yhteiskunnan lakien ja oikeusjärjestyksen sekä erilaisten virkojen ja tehtävien välityksellä…” kuuluu myös avioliitto.
        Sitten on hengellinen regimentti missä ”Jumala käyttää hallintavaltaansa ”oikealla kädellään” eli kirkon kautta ja tähän kuuluvat sanan julistaminen sekä sakramentit.
        Lähde evl.fi

        Vapaissa suunnissa on yleensä kaksi sakramenttia eli kaste ja ehtoollinen. Sielläkään avioliitto ei kuulu sakramentteihin.

        Selostus on muuten oikea, mutta ortodoksisessa kirkossa ei ole missään vaiheessa vahvistettu, että sakramentteja eli mysteeriota olisi seitsemän. Se on kuitenkin varmaa, että mysteerioita on.

        Tunnetuimmat mysteeriot, jatka vastaavat Rooman kirkon sakramentteja, luetellaan ortodoksikirkossa: kaste, mirhavoitelu, ehtoollinen, katumus, avioliitto, sairaanvoitelu ja pappeus.

        Ehkä vähiten tunnettu on mirhavoitelu eli konfirmaatio, joka suoritetaan aina kasteen yhteydessä. Rooman kirkossa varhaisnuoruudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Selostus on muuten oikea, mutta ortodoksisessa kirkossa ei ole missään vaiheessa vahvistettu, että sakramentteja eli mysteeriota olisi seitsemän. Se on kuitenkin varmaa, että mysteerioita on.

        Tunnetuimmat mysteeriot, jatka vastaavat Rooman kirkon sakramentteja, luetellaan ortodoksikirkossa: kaste, mirhavoitelu, ehtoollinen, katumus, avioliitto, sairaanvoitelu ja pappeus.

        Ehkä vähiten tunnettu on mirhavoitelu eli konfirmaatio, joka suoritetaan aina kasteen yhteydessä. Rooman kirkossa varhaisnuoruudessa.

        ”…ortodoksisessa kirkossa ei ole missään vaiheessa vahvistettu, että sakramentteja eli mysteeriota olisi seitsemän.”

        Heidän sivustollaan sanotaan, että nykyään ortodoksisessa kirkossa katsotaan olevan seitsemän sakramenttia eli mysteeriota. En sitten tiedä, millainen vahvistus pitäisi olla.


    • Anonyymi

      Luther uskoi ihmisen omaan uskoon. Se, mitä itse tunnet sydämmessä. Se on aito usko.
      Pakotettu usko ei ole uskoa. Teennäinen usko ei ole uskoa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe