Miksi rautatabletti pitäisi ottaa kuurina

Anonyymi-ap

Yleensä sanotaan, ota rautakuuri. Miksei sitä voi ottaa tabletti silloin, toinen tällöin, jos sinä päivänä tietää että rautaa ei ole tullut ruanssa tarpeeksi. Esim. kala- tai kanapäivinä (lihapäivinä saan tarpeeksi) tai kun ei ole syönyt nokkosta tms, rautaa sisältävää lisuketta. Syön erittäin terveellisesti, mahdollisimman laittamatonta ja prosessoimatonta ruokaa ja monipuolisesti, e vain rauta-arvoihin auta. Niin että turha on alkaa ohjettamaan, missä ruoissa rautaa on.
On ´perisyntinä´alhainen hemoglobiini, aina ollut, vaikka muuten olen terve ja energinen. Keikkuu 11.5 - 12.5. Mietin, kai se rauta imeytyy yhdestäkin tabletista siinä missä päivän maksa-annoksestakin. Tai siitä rautakuurista.

6

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mene apteekkiin ja kysy farmaseuteilta tuosta asiasta, osaavat selittää.
      Näyttää olevan hyvin heikot tiedot näistä asioista, siksi suosittelen apteekin henkilökunnalta kysymystä , se kuuluu heidän työhönsä valistaa asioista mitkä koskevat lääkkeitä

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­N­y­m­­­f­­­o­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17925888B

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Tietysti voit tehdä noinkin. Monet ihmiset vain eivät ihan tiedä, mistä ruoasta sitä rautaa saa ja mistä ei. Sinä näytät tietävän.

    • Anonyymi

      Syön jatkuvasti rautaa (100 mg/vrk) ja silti hemoglobiini on koko ajan alarajalla (välillä vähän allekin). Syön monipuolisesti mm. lihaa joista rautaakin pitäisi tulla.

    • Anonyymi

      Niinpä, sen tiedän että on useita joilla on alhainen hemoglobiini. Jatkuvasta raudan syönnistä olen lukenut että elimistö ei pitkien rautakuurien jälkeen osaa enää ottaa ruoasta rautaa, siksi mietin voisiko ottaa silloin tällöin kun tietää päivän kokonaisravinnontarpeen. Saattaa olla että juttelen apteekkihenkilökunnan kanssa, on omassa perheessä. En oikein usko että proviisori on perehtynyt elimistön ravinnontarpeeseen, paremminkin vaan luettelevat kuin apteekin hyllyltä. Jos et syö maitoa, ota kalkkitabuja. Jos et syö lihaa, syö b-vitamiiniä. Jos hgb-arvo on huono, ota rautaa. Sen kummemmin miettimättä päiväkohtaista ravinto-ainesaantia. Ehkä äiti on vähän eri asia, mutta johan menisi aikaa jos alkaisivat moisia pohtia apteekissa käyvien potilaiden osalta.
      Toistaiseksi otan rautatabletin vain niinä päivinä, jolloin syön kanaa tai kalaa, kuten tänään. Huomenna syön lihaa, silloin en ota. Jatkan asian tutkimista, toivon että joku ravintoterapeutti harrastuspiireistä löytyy.

    • Anonyymi

      Tämä on vanha juttu, mutta pakko laittaa kommentti tästä.

      Minulla oli rauta-arvot matalat jatkuvasti, hb alimmillaan vähän yli 80, rautalääkityksellä se saatiin nousemaan yli sataan. Siinä se sitte keikku jatkuvalla raudansyönnillä (2-3 tablettia/vko).
      Lopetin lihansyönnin joku 5 vuotta sitten ja kas kummaa, sen jälkeen rauta-arvot jatkuvasti yli 130, rautalääkityksen sai lopettaa puolentoista lihattoman vuoden jälkeen. Tänä vuonna todettiin myös ferritiiniarvojen lähteneen nousuun.
      Oikein kun asiaa mietin, niin olen huomannut syöväni paljon monipuolisemmin, kun lopetin lihansyönnin. Ja kuinka mua varoteltiinkaa, että en sais rautaa tarpeeks...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe