taitaa olla seuraava helluntaijulistaja Toivo Haapalan teksti kirjassaan Askel uuteen elämään s.49 (Gummerus Jlä 1997):
"Filippus silmäili edessä avautuvaa maisemaa. Todellakin he olivat tulleet paikalle missä oli niin runsaasti vettä, että upotuskaste oli mahdollista..."
Haapalan mielikuvituksessa Raamatun sanat Filippuksesta ja etiopialaisesta hoviherrasta:
"..astuivat kumpikin veteen - - -kun he olivat astuneet ylös vedestä.." luovat kuvan niin suuresta ja syvästä virrasta, että ihminen olisi voitu upottaa siinä veteen.
Ketäpä uskot kun monet suomalaisetkin paikalla käyneet ...n. 30 km Gazan tietä Jerusalemista
ja historioitsijatkin todistavat, että paikalla
on lähde ja keväisin pieni puro, jonka vesi imeytyy jonkin matkaa kuljettuaan erämaan hiekkaan. Siis Haapalan kirja on tyypillinen esimerkki babtistisesta Raamatun tekstin pakottamisesta upotuskasteen muottiin. Paikalla ei ole ollut koskaan mahdollista upottaa ihmistä tuossa purossa. Ei veteen astuminen tai siitä nouseminen mitenkään todista veden paljoudesta, vaan ainoastaan, että vettä on purossa ollut siinä määrin, että siihen on voinut astua ja siitä on voinut astua pois! Veteen astuminen ja vedestä pois astuminen kuvastaa pikemminkin, että vettä ei ole välttämättä kuin nilkkavedet, koska
muuten siitä ei voi astua rannalle.
Babtistien mielikuvitusta
15
475
Vastaukset
- että varpaat kastellaan
????
- Lasarus 2
kastetapa on hoviherran kasteessa ollut se, että Filippus on ottanut purosta vettä "käsikuppiinsa"
ja valuttanut sitä hoviherran päälle.
Kasteen muoto ei ole tärkeintä vaan sen sisältö: Jumalan Sana, verinen Vapahtaja ja kaikki se mitä Jeesus on tehnyt puolestamme,
pelastus ja syntien anteeksisaaminen, uusi elämä Hengessä, usko ja pyhitys!
Kasteen eri muotoja:
-kaste pilvessä ja meressä
-pirskotus
-vihmonta
Valelu (alkuseurakunnassa Didakheen mukaan) puhtaalla raikkaalla vedellä
-upottaminen
-vuodattaminen (kuten kuninkaan voitelu öljyä kaataen päähän)
Hoviherraa ei voitu upottaa, siis hänet on kastettu vettä päälle vuodattaen. - kertovat
ja todistavat, että kastaminen tapahtui valelemalla vettä
veteen voi astua nilkkoja myöten ja vedestä voi astua pois samasta syvyydestä
missään kohtaa ei todellakaan sanota, että kastettava olisi painettu kokonaan veden alle
bapdidzoo sanakin tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkkää upottamista, kuten usein kuulee sitä tahallaan kieroon väännettävän, mutta lahkolaiset eivät pysy totuudessa muutenkaan (Matt.7:22-23)
Nyt kun olet "todistanut" upotuskasteen epäraamatulliseksi,niin "todistatko" vielä aikuiskasteenkin sellaiseksi???
AInut oikea kasta on uskovien kaste, Uskotaan ensiksi ja sitten kastetaan. Tätä on saatettu sanoa myös aikuiskasteeksi. Mutta uskovien kaste on tässä raamatun kohdassa. UUSI TESTAMENTTI EI TUE LAPSIKASTETTA MISÄÄN! Jeesus vain siunasi lapsia. Heitä EI TUOTU KASTETAVAKSI, VAAN USKOON TULLEET KASTETTIIN!
36.Jatkaessaan matkaa he tulivat veden ääreen. Hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua."
37.[Filippus sanoi: "Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon". Hän vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika".]*
38.Hoviherra käski pysäyttää vaunut. He astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
[Jumalan Kansan Raamattu: Ap. t. 8:36-38]- alkup.raimo
jumalan-tulenkantaja kirjoitti:
AInut oikea kasta on uskovien kaste, Uskotaan ensiksi ja sitten kastetaan. Tätä on saatettu sanoa myös aikuiskasteeksi. Mutta uskovien kaste on tässä raamatun kohdassa. UUSI TESTAMENTTI EI TUE LAPSIKASTETTA MISÄÄN! Jeesus vain siunasi lapsia. Heitä EI TUOTU KASTETAVAKSI, VAAN USKOON TULLEET KASTETTIIN!
36.Jatkaessaan matkaa he tulivat veden ääreen. Hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua."
37.[Filippus sanoi: "Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon". Hän vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika".]*
38.Hoviherra käski pysäyttää vaunut. He astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
[Jumalan Kansan Raamattu: Ap. t. 8:36-38]..voitu upottaa...se on luonnontieteellinen fakta ja siitä kirjoittajalla oli alunperin kysymys...toisaalta uudestisyntymisen asettaminen kasteen ehdoksi on yhtä hullunkurista jos yliopistoon voisi kandin tutkintoa suorittamaan mennä vain kadidaatin tukinnon suorittanut...kasteessahan annetaan synnit anteeksi..Jeesuksen veressä..kasteessa pestään pois synnit ja Pyhä Henki antaa uuden elämän... vanhurkaaksi tuleminen on uskon sisältö ei edellytys...Taas jumalan tulenkantaja puhut omiasi..kuten ennenkin...olet kerran jo kirjoittanut, ettei ole olemassa syntiä jota ei saisi anteeksi, mutta se on epäraamatullinen väite!!
- stb
vetta oli niin vahan ettei upotuskaste ollut mahdollista, miten heidat sitten siina "nilkkavedessa" kastettiin? Kyykahtivatko he sinne, vai miten? Ja vaikka tosiaan olisikin ollut niin ettei heita voitu upottaa, kasittaakseni silla ei ole niin paljon merkitysta miten heidat kastettiin, vaan silla, etta heidat kastettiin vasta sitten kun olivat ottaneet Jeesuksen sydamiinsa. Siinahan se koko pontti on!
- valelemalla
Katakombeissa säilyneet mosaikkikuvat todistavat, että kastettava oli kumartuneena eteenpäin ja vettä valeltiin päähän.
Etiopialainen hoviherra oli eunukki. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? - alkup.raimo
alkukristillisenä aikana valelemalla...kastetava ja kastaja ovat vedessä ja kastaja ottaa "käsikuppiinsa" vettä ja valuttaa kastettavan päähään, kuten VT:n aikana voideltiin kuninkaaksi öljyä päähän kaatamalla...valelu oli myös 12.sta apostolin opin mukaan vaihtoehto, ellei voitu upottaa...kaste ei ole riippuvainen veden määrästä..kasteen hauta on harhakuvitelma, joka ei päde itämailla, koska ketään ei "kuopata" hautaan, vaan laitetaan louhittuun kalliohautaan...kasteessa kastetavalle annetaan kaikki, mitä Jeesus on ja teki kastettavan puolesta...kasteen sisältö Jeesus Kristus, Isä ja Henki ovat tärkeimmät...ei veden määrä!!
- ärsyttää
Ihan ensi alkuun voisi opetella kirjoittamaan baptisti, ei babtisti.
Silloin oli vettä mihin upottaa. Joten sinun oma kuvitelmasi tai tietosi tämän päivän israelista ei ole oikea!
Sana babtizo merkitse upottaa. EI pään kastelua lapsena. Pienten lasten kastaminen on noituuden synti, koska tottelemattomuus on noittuuta ja lueterilaisuus on tässäkin asiassa tottelematon Jumalan sanalle!
Toivo haapala oli kirjoittanut kasteesta aivan oikein!
Tässä on se puuttuva raamatun jae, jonka luterilaiset poistivat omaan korvasyyhyynsä UT käännöksestä 1938!
36.Jatkaessaan matkaa he tulivat veden ääreen. Hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua."
37.[Filippus sanoi: "Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon". Hän vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika".]*
38.Hoviherra käski pysäyttää vaunut. He astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
[Jumalan Kansan Raamattu: Ap. t. 8:36-38]Apt.8:37 poistamiseen vuoden 1938 raamatunkäännöksestä ei ole sen kummempaa luterilaisten korvasyyhyä kuin, että mm. tuota "jaetta" (alkutesteissähän ei muuten ollut jakeita, ei välimerkkejä, ei isoja kirjaimia: kirjoitus oli yhtä pötköä) ei ole kaikissa vanhimmissa käsikirjoituksissa. Kääntäjät pitivät silloin noita käsikirjoituksia, joista mm. tämä "jae" puuttui,luotettavimpina.
Koska ns. uskovien kasteen kannattajille tämä jae näyttää olevan niin tärkeä, herää epäilys, että he ovat halunneet lisätä sen omaan korvasyyhyynsä.- tarkottaa
San baptidzoo ei tarkoita pelkästään upottamista, vaan se tarkottaa kaikenlaista vedellä koskettelua, valelua, pirskoittamista jne.
Samaa sanaa käytettiin mm. tynnyreiden pesemisestä ja käsien pesemistä (Pilatus). tarkottaa kirjoitti:
San baptidzoo ei tarkoita pelkästään upottamista, vaan se tarkottaa kaikenlaista vedellä koskettelua, valelua, pirskoittamista jne.
Samaa sanaa käytettiin mm. tynnyreiden pesemisestä ja käsien pesemistä (Pilatus).Anteeksi, mutta ainakaan Matt.27:24:ssä,jossa puhutaan Pilatuksen käsienpesusta ei käytetä sanaa ´babtidzoo´, kastaa, vaan sana on ´aponiptõ´, (sanasta ´niptõ´,pestä)
- alkup.raimo
vai noituuden tulenkantaja? Olet kirjoittanut kerran, ettei ole sellaista syntiä, mitä ei voisi saada anteeksi...Pyhä Henki ei kirjoitita sellaista...
Olet kaukana armosta jos sanot, että lapsikaste on noituuden synti---olet itse antanut uskoontulolle aivan erilaisen siällön kuin Raamattu antaa...siksi pidät lukua eksyttämistäsi...et tunne armoa et lain ja evankeliumin työtä, jota Pyhä Henki tekee...lapsikasteen tilalle olet asettanut ihmisen teon, mutta sen varassa et voi pelastua...tee pikaisesti parannus!
Baptidzein tarkoittaa upottamista, valelemista, pirskottamista, pesemistä, kastelemista...monenlaista veden kanssa tekemisissä olemista..
upotuskaste ei ole välttämätön....kasteen hauta on virhetulkinta, koska itämailla ei haudata "kuoppaamalla" vaan kalliohautaan!
Hyvin varhain on esim. sairaita ja heikkokuntoisia kastettu valelemalla ja siitä on annettu selvät ohjeet vielä apostolien aikana!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.3510254- 425522
- 435053
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk2033881- 133483
- 473390
- 312976
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise742769- 442643
- 562553