Oman elämäsi vinkkelistä...

Tai ehkä yleisemminkin, mutta oman näkemyksesi mukaan... Suomalaisen musiikkimaailman kulttuuria murtavia bändejä/artisteja ja SE biisi/esitys joka teki sen murtamisen.

Innoitus tuli tuosta törkeän hyvästä gallupista, kiitos aloittajalle:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17959801/parhaat-suomalaiset-bandit-gallup

Jäin kelaamaan mitkä bänsit/artisti ja biisit rikkoivat jotain siihen asti tuttua ja totuttua ikiomassa elämässä.

1. Dingo - Autolato
2. Klamydia - koko eka LP
3. Raptori - Oi beibi ja koko hiton levy sittemmin
4. HIM/The Crash, ekat EP:t/LP:t kaikkinensa
5. JVG - Häissä erityisesti

21

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja pakko todeta, että ihan tietoisesti droppasin paljon helmiä ja tajunnanräjäyttäjiä omalta listalta, oli vain pakko karsia paljon helmiä (sialle...) pois että saa lyhyen listan.

• Anonyymi

😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

💋 ­­N­­y­m­­­f­o­­­m­­a­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17960371P

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• En tiedä rikkoivatko nämä biisit varsinaisesti jotain tuttua, mutta jonkinlaiseen oman elämäni murroskohtaan ne ovat osuneet ja siinä mielessä liitän näihin artisteihin/biiseihin murrosta ja muutosta.

1. Emma Salokoski Ensemble - Veden alla
      2. Tehosekoitin - Hetken tie on kevyt
      3. Laura Närhi/Kemopetrol - Mä annan sut pois/Child is my name
      4. The Crash - Lauren caught my eye
      5. Neljä Ruusua- Missä vaan

• Mulla oli noi listan vedot sellaisia, että meni niin sanotusti kortit uudelleen jakoon, voiko näinkin Suomessa soittaa/laulaa/esiintyä jne.

Sun 2., 4. ja 5. osuu munkin listoille niissä mitkä on jollain tavoin muuttaneet ajattelua musiikista. Mun landeaivoillani Teharit on niistä ykkönen 😂

Oman listan selittelyjä:
        Dingo aikanaan oli tietty ilmiö sellaisenaan, ei uutisia sen osalta. Klamydia ja Raptori taas oli sarjaa "miten tää vältti sensuurin" ja "kuka kehtaa". HIM ja Crash oli sitten taas homofobisen Suomen kuvioissa kovia vetoja, kauniit pojat laulaa kauniisti ja puoli valtakuntaa on polvillaan. Ja hitto nehän osaa todella laulaa! Ja JVG todellakin räjäytti pankin bilebiiseillä, sekin omalla tavallaan uutta Suomessa, etenkin kun sitä soppaa niissä biiseissä kirnuttiin niin huolella että olisi voitu myös bannata.

• randombypasser kirjoitti:

Mulla oli noi listan vedot sellaisia, että meni niin sanotusti kortit uudelleen jakoon, voiko näinkin Suomessa soittaa/laulaa/esiintyä jne.

Sun 2., 4. ja 5. osuu munkin listoille niissä mitkä on jollain tavoin muuttaneet ajattelua musiikista. Mun landeaivoillani Teharit on niistä ykkönen 😂

Oman listan selittelyjä:
        Dingo aikanaan oli tietty ilmiö sellaisenaan, ei uutisia sen osalta. Klamydia ja Raptori taas oli sarjaa "miten tää vältti sensuurin" ja "kuka kehtaa". HIM ja Crash oli sitten taas homofobisen Suomen kuvioissa kovia vetoja, kauniit pojat laulaa kauniisti ja puoli valtakuntaa on polvillaan. Ja hitto nehän osaa todella laulaa! Ja JVG todellakin räjäytti pankin bilebiiseillä, sekin omalla tavallaan uutta Suomessa, etenkin kun sitä soppaa niissä biiseissä kirnuttiin niin huolella että olisi voitu myös bannata.

Mä koen musiikin niin henkilökohtaisesti, että liitän musiikin tyypillisesti aikakausiin, tunteisiin, kokemuksiin, tunnelmiin.. Toki musiikilla on huikea yhteiskunnallinen merkitystkin juuri esim mainitsemillasi tavoilla. Musiikki luo uutta, yhdistää, erottaa, haastaa, ärsyttää, liikuttaa, riemastuttaa, osuu sydämeen, rytmisuoneen.. Musiikissa on jotain niin kauniin inhimillistä, sillä musiikin kautta ihminen voi ilmaista loputtomasti itseään.

Olin joskus muuten The Crashin keikalla ennen kuin heistä tuli laajemmin tunnettuja. Muistan silloin miettineeni, että miten paljon potentiaalia heissä on ja että heistä takuulla vielä kuullaan.. Kuten sitten kuultiinkin 😊

• Aletheias kirjoitti:

Mä koen musiikin niin henkilökohtaisesti, että liitän musiikin tyypillisesti aikakausiin, tunteisiin, kokemuksiin, tunnelmiin.. Toki musiikilla on huikea yhteiskunnallinen merkitystkin juuri esim mainitsemillasi tavoilla. Musiikki luo uutta, yhdistää, erottaa, haastaa, ärsyttää, liikuttaa, riemastuttaa, osuu sydämeen, rytmisuoneen.. Musiikissa on jotain niin kauniin inhimillistä, sillä musiikin kautta ihminen voi ilmaista loputtomasti itseään.

Olin joskus muuten The Crashin keikalla ennen kuin heistä tuli laajemmin tunnettuja. Muistan silloin miettineeni, että miten paljon potentiaalia heissä on ja että heistä takuulla vielä kuullaan.. Kuten sitten kuultiinkin 😊

Juu, väistämättä ne omallakin kohdalla liittyy oman elämän eri vaiheisiin ja tilanteisiin, asioihin jotka ovat itselle valtavia jollain tavalla. Ja joista osan ymmärtää vasta vuosia myöhemmin, yleensä juurikin kun joku silloinen biisi vie takaisin niihen vanhoihin aikoihin ja yhtäkkiä näkee kaiken tarkemmin, laajemmin.

Mulle kävi HIMin kanssa samoin, serkkupojat tunsivat nuoren Villen. Kahdesti tuli käytyä pienellä baarikeikalla ja kitattua keikan jälkeen kaljaa bändin kanssa. No kyllä nekin sittemmin lunastivat lupauksensa.

Juu, väistämättä ne omallakin kohdalla liittyy oman elämän eri vaiheisiin ja tilanteisiin, asioihin jotka ovat itselle valtavia jollain tavalla. Ja joista osan ymmärtää vasta vuosia myöhemmin, yleensä juurikin kun joku silloinen biisi vie takaisin niihen vanhoihin aikoihin ja yhtäkkiä näkee kaiken tarkemmin, laajemmin.

Mulle kävi HIMin kanssa samoin, serkkupojat tunsivat nuoren Villen. Kahdesti tuli käytyä pienellä baarikeikalla ja kitattua keikan jälkeen kaljaa bändin kanssa. No kyllä nekin sittemmin lunastivat lupauksensa.

Tuo on jännä, miten asioita hahmottaa usein selkeästi vasta jälkikäteen. Ymmärtää kokonaisuuksia ja yhteyksiä paremmin, moni asia loksahtaakin paikoilleen vasta jälkikäteen ymmärrettynä.. Hassua, miten musiikki kulkee vähän kuin rinnalla koko elämän ajan, leimaten tiettyjä aikakausia ja tuntemuksia 😊

HIM on kyllä jättänyt ison jäljen suomalaiseen musiikkiin. Monelle edelleen se ykkösbändi. Pidän myös itse heistä, vaikken mikään fanittaja olekaan, mutta se osuu myös itselleni tärkeään aikakauteen ja tulee sellainen lämmin fiilis kun kuulee jonkun HIMin biisin 🤗

• Aletheias kirjoitti:

Tuo on jännä, miten asioita hahmottaa usein selkeästi vasta jälkikäteen. Ymmärtää kokonaisuuksia ja yhteyksiä paremmin, moni asia loksahtaakin paikoilleen vasta jälkikäteen ymmärrettynä.. Hassua, miten musiikki kulkee vähän kuin rinnalla koko elämän ajan, leimaten tiettyjä aikakausia ja tuntemuksia 😊

HIM on kyllä jättänyt ison jäljen suomalaiseen musiikkiin. Monelle edelleen se ykkösbändi. Pidän myös itse heistä, vaikken mikään fanittaja olekaan, mutta se osuu myös itselleni tärkeään aikakauteen ja tulee sellainen lämmin fiilis kun kuulee jonkun HIMin biisin 🤗

Juu, jotenkin se musiikki, yskittäiset bändit ja biisit toimivat siltoina menneen ja nykyisen välillä niin tehokkaasti, että kykenee elämään niin aikoja sitten olleita tapahtumia uudelleen täysin mukana silloisessa tunne- ja ajatusmaailmassa, jonka johdosta sitten huomaa oman silloisen ajattelunsa puutteita, suppeutta tms. ja kykenee nyt näkemään sen menneen toisessa valossa, ehkä objektiivisemminkin.

HIMpulat kyllä on jättäneet nekin jälkeä Suomi-musaan, omalla sarallaan olivat tienraivaajina. Kuriositeettina naurattaa vieläkin kun juuri HIMin lyödessä läpi tein duunikseni myös Villen faijan aikuisviihdepuodin mainontaa. Pieni maa(ilma) 😁

Juu, jotenkin se musiikki, yskittäiset bändit ja biisit toimivat siltoina menneen ja nykyisen välillä niin tehokkaasti, että kykenee elämään niin aikoja sitten olleita tapahtumia uudelleen täysin mukana silloisessa tunne- ja ajatusmaailmassa, jonka johdosta sitten huomaa oman silloisen ajattelunsa puutteita, suppeutta tms. ja kykenee nyt näkemään sen menneen toisessa valossa, ehkä objektiivisemminkin.

HIMpulat kyllä on jättäneet nekin jälkeä Suomi-musaan, omalla sarallaan olivat tienraivaajina. Kuriositeettina naurattaa vieläkin kun juuri HIMin lyödessä läpi tein duunikseni myös Villen faijan aikuisviihdepuodin mainontaa. Pieni maa(ilma) 😁

Ai kun hienosti kiteytetty 🤗 Ei ole mitään lisättävää, kerrankin pidän vain suuni kiinni 😁

Kaikenlaista duunia sitä on itsekin tehnyt, mutta tuo oli jo aika kova 😄 Aikuisviihdepuodin mainonta.. Olisi mielenkiintoista nähdä tuotokset 😂

• Aletheias kirjoitti:

Ai kun hienosti kiteytetty 🤗 Ei ole mitään lisättävää, kerrankin pidän vain suuni kiinni 😁

Kaikenlaista duunia sitä on itsekin tehnyt, mutta tuo oli jo aika kova 😄 Aikuisviihdepuodin mainonta.. Olisi mielenkiintoista nähdä tuotokset 😂

Loistavaa! Täytyy siis vain painaa muistiin tuo yksi kappale ja aina tarvittaessa laukaista se, niin olet hiljaa 🤣

Tuo oli jo aika kova saa tuossa asiayhteydessä kyllä jotain ihan muuta ajatuksiin, mutta se on vain tämä minun ilkikurinen ja kaksimielinen pääni 😂

Aikuisten lelukaupan mainontahan oli todella asiallista ja siistiä, ei ikinä mitään muuta kuin vihjeitä. Ja pakko olikin, siihen maailmanaikaan olisi viranomaisen raippa heilahtanut heti jos jotain paljasta pintaa olisi vilahdellut.

Loistavaa! Täytyy siis vain painaa muistiin tuo yksi kappale ja aina tarvittaessa laukaista se, niin olet hiljaa 🤣

Tuo oli jo aika kova saa tuossa asiayhteydessä kyllä jotain ihan muuta ajatuksiin, mutta se on vain tämä minun ilkikurinen ja kaksimielinen pääni 😂

Aikuisten lelukaupan mainontahan oli todella asiallista ja siistiä, ei ikinä mitään muuta kuin vihjeitä. Ja pakko olikin, siihen maailmanaikaan olisi viranomaisen raippa heilahtanut heti jos jotain paljasta pintaa olisi vilahdellut.

Juu laita muistiin, mua ei helpolla hiljaiseksi saa 🤣

En osaa kuvitella, mitä sun kaksimielisessä päässä liikkuu, koska itsehän en kaksimielisyyksiin sorru 😑😇🤭

Itseasiassa paljon mielenkiintoisempaa onkin, jollei kaikkea läväytetä heti silmien eteen. Joutuu käyttämään vähän muitakin aisteja kuin silmiään. Asia, jota soisi useampien opettelevan.

• Aletheias kirjoitti:

Juu laita muistiin, mua ei helpolla hiljaiseksi saa 🤣

En osaa kuvitella, mitä sun kaksimielisessä päässä liikkuu, koska itsehän en kaksimielisyyksiin sorru 😑😇🤭

Itseasiassa paljon mielenkiintoisempaa onkin, jollei kaikkea läväytetä heti silmien eteen. Joutuu käyttämään vähän muitakin aisteja kuin silmiään. Asia, jota soisi useampien opettelevan.

Hyvä että löytyi taas yksi tapa millä naisen saa hiljaikseksi, nämä ovat kullanarvoista tietoa 😂

Jep, niinhän se on aina ollut, miehet vouhottaa kaikkea kummaa ja naiset on siveuden sipuleita. Niin siveitä, että alkaa itkettä kun niitä kerroksia kuorii 😂

On juu, se tekee kummasti terää että on hiukan tilaa mielikuvitukselle, monessakin asiassa.

Hyvä että löytyi taas yksi tapa millä naisen saa hiljaikseksi, nämä ovat kullanarvoista tietoa 😂

Jep, niinhän se on aina ollut, miehet vouhottaa kaikkea kummaa ja naiset on siveuden sipuleita. Niin siveitä, että alkaa itkettä kun niitä kerroksia kuorii 😂

On juu, se tekee kummasti terää että on hiukan tilaa mielikuvitukselle, monessakin asiassa.

Juu naista hyvin harvoin saa hiljaiseksi 😁

Juuri noin, siveitä oomme ja siitä totuudesta pidetään kiinni 😇😇😇 Pois kaikenlainen rivous meistä.. 😆

Ihmisistä on tullut ehkä liian laiskoja tuon asian suhteen, kaikki on nykyään niin paljastettua, nähtävillä, ettei monia tunnu enää säväyttävän mikään. Tuntuu, että monilta jää huomaamatta pienet, herkät asiat, jotka voisivat olla portteja johonkin tajunnan räjäyttävään. Kukin toki tyylillään, mutta jotenkin surullista, jollei oikein mikään en tunnu missään.

• Aletheias kirjoitti:

Juu naista hyvin harvoin saa hiljaiseksi 😁

Juuri noin, siveitä oomme ja siitä totuudesta pidetään kiinni 😇😇😇 Pois kaikenlainen rivous meistä.. 😆

Ihmisistä on tullut ehkä liian laiskoja tuon asian suhteen, kaikki on nykyään niin paljastettua, nähtävillä, ettei monia tunnu enää säväyttävän mikään. Tuntuu, että monilta jää huomaamatta pienet, herkät asiat, jotka voisivat olla portteja johonkin tajunnan räjäyttävään. Kukin toki tyylillään, mutta jotenkin surullista, jollei oikein mikään en tunnu missään.

Niin, no... Saahan sitä naisen kuin naisen hiljaiseksi, mutta en nyt tässä ikärajattomassa mediassa ala sen tarkemmin availemaan niitä muutamia idioottivarmoja tapoja, joiden käyttö riippuu kulloisestakin siviilisäädystä jne. Mutta on niitä, kourallinen, just sopivasti tällaisen tavallisen miehen älylle 😂

Kaverini aikanaan sanoi, että kaikki naiset on prinsessoja ja siveyden sipuleita kunnes laitat oven kiinni ja valot pois. En sano että olisi kauhean väärässä ollut...

Mehän eletään edelleen huomiotalouden aikakautta, niin ehkäpä osin siksi ei meinaa ihmisillä myöskään pysyä vaatteet päällä tai ainakaan peittävinä edes tolkullisissa määrin. Netin syntyminen oli oma lukunsa, mutta vasta kenen tahansa saavutettavissa olevien matkapuhelinten myötä homma lähti ihan uusille kierroksille. Johonkin se aikanaan loppuu, odotan mielenkiinnolla mihin ja mitä sen myötä tulee tilalle.

• Topi Sorsakoski ja Agents: Haavekuva (Portrait of my Love)
      Topi Sorsakoski ja Agents: Olet kaikki (Il Mio Mondo)
      Jenni Vartiainen: Mä annan sut pois
      Jenni Vartiainen: En haluu kuolla tänä yönä
      Kaija Koo: Kaunis rietas onnellinen

Täytyy sanoa että myös mainitsemasi Raptorin Oi Beibi oli tosiaan kova myös. Jotakin todella uutta. - Mutta pysyn noissa edellä mainituissa, kun viisi vain sai olla 🙂

• Mä voisin nuo kaksi viimeistä kyllä omia myös, en tosin tajunnan räjäyttäneinä, mutta säväyttäneinä. Säväyttävinä edelleen.

• Anonyymi

Hmm ... yritin tossa tosissani miettiä, mutta enpä keksi sellaisia kappaleita, enkä bändejä, enkä kyllä pystyisi sanomaan parastakaan. Mä vaan en osaa fanittaa ketään. Vaan siis onhan sellaisia kappaleita paljon, jotka ovat jossain hetkessä osuneet johonkin, mutta ei ole mitään sellaista, joka olis jäänyt jotenkin pysyväksi muistikuvaksi. Kun ei mua oikein pysty järkyttämäänkään musiikilla. Ne tunteet voivat olla hetken olemassa voimakkaanakin tunteena ja sitten ne katoavat. Se tunne voi muistua mieleen, kun biisin kuulee joskus aikojen päästä, mutta en mä silti muista kappaleen nimeä tai esittäjää ja joskus olen hakenut biisejä jonkun pienen lyrikanpätkän perusteella.

Viimeisimpänä jäi mieleen Been Viimeisiä Sanoja. Mä jäin miettimään, että aika vahvat lyriikat ja että onko mun elämässäni ketään, jolle voisin noin todeta. En sitten keksinyt, kun en mä ihan tosissani kenestäkään niin ajattele, vaikka jopa haluaisin ajatella. Yksi kappale, josta mä vaan tunnistan niin itseni on Laura Närhen Supersankari. Eikä se tunnistaminen ole mitenkään positiivista ... sydän, joka on aivan liian lojaali ja siksi suorastaan martyyri. Yksi laulu, joka sai mut oikeen nauramaan itselleni tossa yksi päivä oli Kaija Koon Kuka sen opettaa. Turhaa uhoa, jos yrittäisin sanoa ... mä ostaisin kyllä, eikä sitä kukaan opeta. Vaan nämäkin tunteet katoavat ajan kanssa ja kappaleet häviävät sumuun.🙄

• 1. Hassisen kone
      2. Sielun veljet
      3-4. Juice leskinen ja Hector sanoitusten puolesta
      5. Viikate

• No siinä on myös nippu suomalaisen musiikin virstanpylväitä, monellakin eri tavalla 👍

• Yleisesti
      1-2 Lordi ja Käärijä; omalla tavallaan yhdistäneet Suomalaisia kuten jääkiekon mm-kulta.
      3-4 vientituotteet Stratovarius ja Nightwish
      5. Linda Brava-Myrskyluodon Maija tai Violator

Omalla kohdalla
      1.Leevi and the leavings- koko tuotanto ja tätä sivuten koe-eläinpuisto; toimii tänäkin päivänä
      2. Freud marx engel &jung-Sunnuntaiaamun kadut sekä jotkut päivät on kultaa sekä tietysti lintumies; sopivan haikeita omaan makuun
      3. Johnny Liebkind: Ihana Aamu; tj-0
      4. Sorsakoski-kirje; tuttu eikä mitenkään ainutkertainen tarina omasta elämästä.

• Koe-eläinpuistoa on kyllä ikävä. Ja tietty siinä mielessä myös Göstaa. Leevejäkin kyllä.

Freukkareihin mulla on henkilökohtainen suhde, niin se on väistämättä merkittävä, mutta myös ihan tuotantonsa ansiosta. Vieläkin jaksan nööseille muistuttaa paskan työpäivän kohdalla, että jotkut päivät on kultaa ja kiveä muut, niin katellaan kimaltaisiko huomenna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6460
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4092
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3364
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      487
      2903
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      281
      1904
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1586
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1436
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1383
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1379
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1376
    Aihe