Turhaan yrittävät kytät väittää että täällä kulisi paljon ja että valvontaa pitäisi kiristää, menkööt tutkimaan oikeita rikoksia, itse ne onnettomuuksia tien päällä aiheuttaa.
https://www.who.int/data/gho/data/indicators/indicator-details/GHO/estimated-road-traffic-death-rate-(per-100-000-population)
Kaikki tekijät huomioiden lasku tavasta riippuen, Suomessa 6. turvallisinta maista mistä dataa saatavilla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a53db4d5-afcb-41e2-99b2-b49ade3e10f5
Suomessa 9. vähiten liikennekuolemia
127
1149
Vastaukset
- Anonyymi
Mutta pyöräilijöiden syhteen ei saa olla kohtelias, se aiheuttaa vaaraa ja sitä näkee aivan liian usein.
"”Pyöräilijän pitää väistää ja ottaa muu liikenne huomioon, jos hän ylittää ajoradan suojatietä pitkin. No onko väärin se, että autolla kun liikun, annan tästä huolimatta aina pyöräilijöiden mennä ja väistän niitä, kun en kuitenkaan kenenkään päälle rupea ajamaan tai ottamaan sitä riskiä, että pyöräilijä tuleekin kylkeen?”
On ”ihan ok” luopua omasta etuajo-oikeudestaan, jos väistämisvelvollinen tienkäyttäjä ei näytä siltä, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Kuten kysyjä itsekin toteaa, niin mieluummin tienkäyttäjä välttää liikenneonnettomuuden kuin aiheuttaa inhimillisen tragedian vain voidakseen osoittaa olleensa oikeassa, Arvelin sanoo.
Heti perään hän kuitenkin huomauttaa, että joku raja silti kohteliaisuudellekin.
Nimittäin tieliikenteen turvallisuus ja sujuvuus perustuvat ennen kaikkea liikennesääntöihin, joiden tarkoituksena on tehdä liikenteestä mahdollisimman ennakoitavaa.
– Ne ovat myös luottamusperiaatteen kivijalka: jokainen, joka toimii liikennesääntöjen mukaan, voi luottaa siihen, että muutkin tekevät niin. Kun me kaikki noudatamme samoja sääntöjä, meillä ei ole suuria vaikeuksia ennakoida toistemme toimintaa.
Koska meillä on liikenteessä olemassa säännöt tilanteeseen kuin tilanteeseen, tätä ”sääntöpohjaista liikennejärjestystä” ei ole Arvelinin mukaan tarvetta muuttaa oman mielensä mukaiseksi.
– Liiallinen kohteliaisuus saattaa olla pidemmän päälle suorastaan vaarallista, sillä se voi tehdä liikenteestä ennalta-arvaamatonta ja heikentää liikennesääntöjen tuntemusta. Siksi onkin parasta toimia liikennesääntöjen mukaan.
Varsinkin väistämistilanteissa tulisi poliisitarkastajan mukaan noudattaa selviä rooleja: se väistää, kenen velvollisuutena on väistää. Ongelma tulee usein siitä, etteivät kaikki tienkäyttäjät tunne tai muista väistämissääntöjä – tai välitä niistä."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ce3d606c-e800-4cac-8602-e3c799f6853d- Anonyymi
Kyllä minua ärsyttää ylikohteliaat, jotka iskevät yhtäkkiä liinat kiinni kun suojatielle tai jos hyvin menee, niin pyörätien jatkeelle pelmahtaa väistämisvelvollinen Wolt -kuski sähkömopolla.
- Anonyymi
Nollatoleranssit ovat utopiaa. Utopioiden tavoittelu tuottaa enemmän vahinkoa normaalille elämälle kuin hyötyä.
Sellaisen tavoittelu voi myös aiheuttaa onnettomuuksia, kuten esim. jonkun jauhopäissään keksimä autolla ajon estävä betoniporsas kevyen liikenteen väylällä alikulkutunnelissa, pyöräilijä törmäsi siihen ja kuoli. Tämähän tekee tyhjäksi koko tavoitteen.- Anonyymi
Ei sen tavoittelu ole huono asia, jos asia tehdään järkevästi. Asia on muuten huomioitu nykyisessä (uudessa) tieliikennelaissa. Laki velvoittaa nykyään huomioimaan muiden mahdolliset sääntöjen vastaiset teot ja mokat.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Jokaisen pitää olla tietoinen siitä, mitä muut ympärillä tekevät. Ei voi ennakoida toisten tekoja, jos ei tiedä mitä ne toiset tekevät. Liikennesääntöjen mukaan pitää jokaisen tietenkin edelleen liikkua, mutta toisten mokaamiset tulee nykyään huomioida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sen tavoittelu ole huono asia, jos asia tehdään järkevästi. Asia on muuten huomioitu nykyisessä (uudessa) tieliikennelaissa. Laki velvoittaa nykyään huomioimaan muiden mahdolliset sääntöjen vastaiset teot ja mokat.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Jokaisen pitää olla tietoinen siitä, mitä muut ympärillä tekevät. Ei voi ennakoida toisten tekoja, jos ei tiedä mitä ne toiset tekevät. Liikennesääntöjen mukaan pitää jokaisen tietenkin edelleen liikkua, mutta toisten mokaamiset tulee nykyään huomioida.Tehdäänkö Suomessa nykyään mitään järkevästi, vai aivan järjettömästi yliampuvasti, kuten esim. päästöasioissa, olemme muka suurinpiirtein maailman suurin saastuttaja... :/
- Anonyymi
Audi kingeiltä kortit kuivumassa. Siitä se vaan johtuu.
- Anonyymi
Kun vielä huomioidaan että mm. putoamis- ja kaatuamisonnettomuuksissa kuolee vuosittain noin 4 kertaa niin paljon kuin tieliikenteessä, samaten itsemurhiin ja alkoholiin, niin ehkä voimavaroja kannataisi siirtää muuhun terveydenhoitoon ja ennaltaehkäisyyn ja valistukseen.
- Anonyymi
Olen tätä jo vuosia ihmetellyt, miksei tehdä toimenpiteitä siellä missä tuloksia voisi vielä syntyä. Vain liikenne on pilkuntarkasti silmätikkuna tässä ihmemaassa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tätä jo vuosia ihmetellyt, miksei tehdä toimenpiteitä siellä missä tuloksia voisi vielä syntyä. Vain liikenne on pilkuntarkasti silmätikkuna tässä ihmemaassa...
Kansalaiset itse aiheuttavat monet asiat. Esim. ylinopeusyrjöt voivat katsoa peiliin ja onnitella itseään nopeuteen liittyvistä tiukennuksista. Eivät ne nopeusvalvontakamerat tai hidasteet ole ilmestyneet laillista nopeutta ajavien vuoksi tai heistä johtuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tätä jo vuosia ihmetellyt, miksei tehdä toimenpiteitä siellä missä tuloksia voisi vielä syntyä. Vain liikenne on pilkuntarkasti silmätikkuna tässä ihmemaassa...
Minun mielestä liikennettä ei juuri muuten valvota kuin
1. automaattisella nopeus ja liikennevalovalvonnalla
2. puhallutuksilla
Liikkuvan lopettamisen jälkeen ei poliiseja enää näe liikenteen valvonnassa. Puuttuvat jos kaahaa nokan edestä, eivät muuten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielestä liikennettä ei juuri muuten valvota kuin
1. automaattisella nopeus ja liikennevalovalvonnalla
2. puhallutuksilla
Liikkuvan lopettamisen jälkeen ei poliiseja enää näe liikenteen valvonnassa. Puuttuvat jos kaahaa nokan edestä, eivät muuten.Lähes kaikissa kyttäautoissa tutkat päällä jatkuvasti ja järjestävät turhia takaa-ajoja milä tahansa tekosyyllä. Etenkin söpöt mopopojat niitä kiihottaa suunnattomasti.
- Anonyymi
Ja autokolareissa kuolleistakin hyvin suuri osa itsemurhia kun ajavat rekan keulaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansalaiset itse aiheuttavat monet asiat. Esim. ylinopeusyrjöt voivat katsoa peiliin ja onnitella itseään nopeuteen liittyvistä tiukennuksista. Eivät ne nopeusvalvontakamerat tai hidasteet ole ilmestyneet laillista nopeutta ajavien vuoksi tai heistä johtuen.
Jos mielestäsi ylinopeus on se mikä tappaa niin ylinopeudet loppuu sillä kun laitetaan 200 km/h rajoitukset joka paikkaan.
Onko sitten hyvä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mielestäsi ylinopeus on se mikä tappaa niin ylinopeudet loppuu sillä kun laitetaan 200 km/h rajoitukset joka paikkaan.
Onko sitten hyvä?Se on se äkkipysähdys lujasta vauhdista, joka tappaa. Myös se saattaa olla tappavaa, jos lujaa ajava osuu toiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on se äkkipysähdys lujasta vauhdista, joka tappaa. Myös se saattaa olla tappavaa, jos lujaa ajava osuu toiseen.
Niin kauan kuin autot kukkee ylinopeutta, ei niitä pysty rajoituksilla estämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansalaiset itse aiheuttavat monet asiat. Esim. ylinopeusyrjöt voivat katsoa peiliin ja onnitella itseään nopeuteen liittyvistä tiukennuksista. Eivät ne nopeusvalvontakamerat tai hidasteet ole ilmestyneet laillista nopeutta ajavien vuoksi tai heistä johtuen.
Sitä "laillista" nopeutta on koko ajan pudotettu esim. kaupunkialueilla, että vaan saataisiin sakotettua. Aivan iljettävää hurskastelua tuollainen puhe "laillisista nopeuksista". Laki ei ole nykyään oikeus eikä kohtuus, se on päättäjille vain rahastuksen työkalu, muutellaan vaan "laki" niin ahtaaksi että "rikoksia" tapahtuisi enemmän puhtaasta inhimillisestä erehdyksestä!!! Stanan siat!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä "laillista" nopeutta on koko ajan pudotettu esim. kaupunkialueilla, että vaan saataisiin sakotettua. Aivan iljettävää hurskastelua tuollainen puhe "laillisista nopeuksista". Laki ei ole nykyään oikeus eikä kohtuus, se on päättäjille vain rahastuksen työkalu, muutellaan vaan "laki" niin ahtaaksi että "rikoksia" tapahtuisi enemmän puhtaasta inhimillisestä erehdyksestä!!! Stanan siat!!!!
Jos uskoo tuollaisiin salaliittoteorioihin, niin sitten ei voi oikein mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos uskoo tuollaisiin salaliittoteorioihin, niin sitten ei voi oikein mitään.
Sehän ei ole mikään "salaliittoteoria", vaan toteutuneita tekoja, moni asia joka oli ennen sallittua, on muutettu laittomaksi ihan vaan lakia muuttamalla. Alkaen jo vuosikymmeniä sitten, ennen oli Suomessa vapaat nopeudet, sitten säädettiin nopeusrajoitukset ja ainakin sieltä lähtien on ihmisten vapauksia ja elämää vain rajoitettu, estetty ja kielletty lainsäädäntöä kiristämällä!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän ei ole mikään "salaliittoteoria", vaan toteutuneita tekoja, moni asia joka oli ennen sallittua, on muutettu laittomaksi ihan vaan lakia muuttamalla. Alkaen jo vuosikymmeniä sitten, ennen oli Suomessa vapaat nopeudet, sitten säädettiin nopeusrajoitukset ja ainakin sieltä lähtien on ihmisten vapauksia ja elämää vain rajoitettu, estetty ja kielletty lainsäädäntöä kiristämällä!!
Ei niitä lakeja huvin vuoksi muuteta. Syynä on liikenteen ja ihmisten turvallisuus. Ei niitä lakeja myöskään rahastamisen vuoksi muuteta. Syynä on liikenteen ja ihmisten turvallisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä lakeja huvin vuoksi muuteta. Syynä on liikenteen ja ihmisten turvallisuus. Ei niitä lakeja myöskään rahastamisen vuoksi muuteta. Syynä on liikenteen ja ihmisten turvallisuus.
Turvallisuus on monesti vain hyvältä kuulostava tekosyy rajoittaa ja estää ihmisiä elämästä elämäänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turvallisuus on monesti vain hyvältä kuulostava tekosyy rajoittaa ja estää ihmisiä elämästä elämäänsä.
Heh... Harvoilla on mitään vaikeuksia elää lakien ja sääntöjen mukaisesti. Jotain poikkeavaa täytyy olla, jos siihen ei kykene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä "laillista" nopeutta on koko ajan pudotettu esim. kaupunkialueilla, että vaan saataisiin sakotettua. Aivan iljettävää hurskastelua tuollainen puhe "laillisista nopeuksista". Laki ei ole nykyään oikeus eikä kohtuus, se on päättäjille vain rahastuksen työkalu, muutellaan vaan "laki" niin ahtaaksi että "rikoksia" tapahtuisi enemmän puhtaasta inhimillisestä erehdyksestä!!! Stanan siat!!!!
Näin se on, koskasakot ovat budjetissa ja kun tulot vähenee niin t'ytyy sakotusrajaa kiristää. Samoin kyttien pitää perustella tarpeellisuuttaan liikennettä kyttäämässä kiristämässä puuttumiskynnystä, turvallisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Silloinhan niiden pitäisi taluttaa mummoja liukkaalla ja lopettaa putkamurhat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä lakeja huvin vuoksi muuteta. Syynä on liikenteen ja ihmisten turvallisuus. Ei niitä lakeja myöskään rahastamisen vuoksi muuteta. Syynä on liikenteen ja ihmisten turvallisuus.
Siksi pitää kieltää pyöräily kokonaan ja jalan liikuminen ainakin pakkasilla kun tie voi olla jäässä ja liukas. Rakit kielelttävä kokonaankoska purevat Suomessa 80 000 kertaa vuosittain, alkoholi ja anniskeluravintolat, tupakointi, rasvaiset, suolaiset ja sokeriset ruuat, lähes kaikki urheilu ja liikunta, uiminen, pilkkiminen ja kaikki jäällä liikkuminen, lentomatkailu, vesillä liikkuminen... Paljon on vielä kiellettävää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh... Harvoilla on mitään vaikeuksia elää lakien ja sääntöjen mukaisesti. Jotain poikkeavaa täytyy olla, jos siihen ei kykene.
Oikeassa olet, vain harvat halvaantuneita ja silloinkin voi rikkoa lakeja ainakin ajatuksissaan, kun ei kykene tekemään veroilmoitusta jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja autokolareissa kuolleistakin hyvin suuri osa itsemurhia kun ajavat rekan keulaan.
Totta mutta ei sentään suuri osa vaan jonkinverran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta mutta ei sentään suuri osa vaan jonkinverran.
Hyvin suuri osa, harvemmin kukaan suoralla tiellä vahingossa rekan keulaan ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turvallisuus on monesti vain hyvältä kuulostava tekosyy rajoittaa ja estää ihmisiä elämästä elämäänsä.
Esimerkki:
Ala-Tikkurilan Lidlin ja Kehä 3:n väliselle tienpätkälle on asennettu uudenmallinen nopeusvalvontakamera.
Jotta välttyisivät ylinopeussakoilta, autoilijat joutuvat entistä enemmän katsomaan sitä nopeusmittaria. Ja kaikki se aika, mikä kuluu nopeusmittarin katsomiseen, on pois muun liikenteen seuraamisesta.
Tästä syystä:
Ennustan, että tuolla tienpätkällä yleistyvät sekä peltikolarit, että tapaukset, jossa auto törmää jalankulkijaan.
En tiedä, pitävätkö vakuutusyhtiöt sellaisia tilastoja liikennevahingoista, jossa jopa yksittäisen tienpätkän onnettomuustiheyttä voitaisiin seurata.
Tarkkaa asennuspäivää en tuolle em. nopeusvalvontakameralle tiedä, mutta on käsittääkseni asennettu vuoden 2023 aikana.
Mistä voin tarkistaa, osuuko ennustukseni oikeaan?
Ennustan siis, että luku "liikenneonnettomuuksia per vuosi" tuolla tienpätkällä on isompi tuon kameran asennuksen jälkeen kuin ennen kameran asennusta.
Itse en ole ainkaan huomannut tuolla liikkuessani, että juuri tuolla paikalla ajettaisiin yleisesti ylinopeudella.
Niinpä päättelenkin, että ainoa syy tuon kameran asentamiseen on se, että vaikka vain 1 sadast ajaisi tuossa ylinopeutta, niin valtiolla on krooninen tarve sakkotulojen kasvattamiseen, ja siksi noita kamereoita asennellan joka paikkaan.
Ja samaan aikaan: turvavälien pitämistä ei valvo oikein kukaan. Ja jos sattuisikin valvomaan: miksi ylinopeudesta saa tyypillisesti 20-30 päiväsakkoa, mutta liian lyhyestä turvavälistä selviää vain 10 päiväsakolla?
Tuon pitäisi olla juuri toisinpäin:
Liian lyhyt turvaväli: 20 päiväsakkoa, tai jos se "turvaväli" on 1-5 m luokkaa, silloin voisi olla jopa sen 30 päiväsakkoa. Sensijaan sellaisista ylinopeuksista, joissa ei nopeusrajoituksen lisäksi rikota mitään muuta liikennesääntöä, voisi hyvin antaa 10 päiväsakkoa.
Kokonaan eri asia on sitten se, jos ylinopeuden lisäksi samalla syyllistytään esim. siihen, että sometetaan puhelimella ja laiminlyödään sen seurauksena muun liikenteen seuraaminen. Tuosta kun voisi antaa huomattavan isot sakot, ja samalla ajokortti ns. hyllylle.
Lisäksi ylinopeussakot pitäisi porrastaa:
Ylinopeus suojatien yli ajettaessa voisi olla ylinopeussakkojen ankaroittamisperuste.
Nykyisin on ilmeisesti niin, että näistä kahdesta teosta tulee aivan sama määrä sakkoja:
1) ajonopeus 80 km/h, nopeusrajoitus 40 km/h kaupunkialueella, missä ajoradan yli menee suojateitä
2) ajonopeus 160 km/h, nopeusrajoitus 120 km/h moottoritiellä, missä leveät kaistat ja vähintään 2 kaistaa samaan ajosuuntaan
Ongelmana nykytilanteessa on juuri se, että poliisi katsoo vain sitä, montako km/h se nopeusrajoitus on ylitetty, ja se, millaisessa tilanteessa ylitys on tapahtunut, se ei tunnu poliisia kiinnostavan lainkaan
Liikenneturvallisuuden kannalta kun tuo 80 km/h kaupungin kadulla, jossa 40 km/h rajoitus, on huomattavasti vaarallisempi teko kuin se, että joku ajaa moottoritiellä 160 km/h.
Saksassahan muuten on sellaisiakin moottoriteitä, joissa 160 km/h on aivan laillinen nopeus. Mikä tekee moottoritiestä Suomessa vaarallisemman paikan ajaa kuin moottoritie Saksassa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi pitää kieltää pyöräily kokonaan ja jalan liikuminen ainakin pakkasilla kun tie voi olla jäässä ja liukas. Rakit kielelttävä kokonaankoska purevat Suomessa 80 000 kertaa vuosittain, alkoholi ja anniskeluravintolat, tupakointi, rasvaiset, suolaiset ja sokeriset ruuat, lähes kaikki urheilu ja liikunta, uiminen, pilkkiminen ja kaikki jäällä liikkuminen, lentomatkailu, vesillä liikkuminen... Paljon on vielä kiellettävää!
"Rakit kielelttävä kokonaankoska purevat Suomessa 80 000 kertaa vuosittain"
Oma ratkaisuehdotukseni:
Jos koiranomistaja laiminlyö velvoitteensa ilmoittaa koiransa pakolliseen koirarekisteriin, niin seuraus se, että poliisi takavarikoi koiran ja vie sen lopetettavaksi.
Ja sitten niiden koirien osalta, jotka on ilmoitettu pakolliseen koirarekisteriin, ja jotka purevat, niin pitäisi selvittää: montako prosenttia koirarekisteriin ilmoitetuista koirista on niitä, jotka purevat ?
Veikkaisinpa, että suurin osa koirista ei pure ketään - mutta sitten on se pieni vähemmistö koiria, joissa sama koira toistuvasti puree ihmisiä.
Siltä osin kun kyse ei ole laillisesta itsepuolustuksesta, niin nuo toistuvasti purevat koirat myös pakolliselle lopetuspiikille - kyseisen koiranomistajan laskuun.
Jos itselläni olisi ase, niin seuraavan kerran, kun näen koiran purevan jotakuta sivullista, niin luoti sen koiran päähän lopettaa tuollaisen toiminnan.
Vahinko vain, että Suomessa aseluvat ovat aika tiukkaan säänneltyjä - veikkaanpa, ettei saa aselupaa, jos ilmoittaa aseen syyksi: haluan ampua sellaiset koirat, jotka purevat ihmistä ilman pätevää syytä (tietyt itsepuolustustilanteet voisivat olla tällainen pätevä syy).
Kertokaapa te, joilla on aseenkantolupa:
Montako kertaa olette ampuneet koiran, joka puree ihmistä (tai toista koiraa) ?
Ja saako tuollaisen tapahtuman jälkeen pitää sen aselupansa, vai onko poliisilla tapa mitätöidä aseenkantolupia ja takavarikoida aseita myös silloin, kun aseella on esimerkiksi ammuttu sellainen koira, joka noin vain hyökkää jonkun kimppuun ilman mitään asiallista syytä ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkki:
Ala-Tikkurilan Lidlin ja Kehä 3:n väliselle tienpätkälle on asennettu uudenmallinen nopeusvalvontakamera.
Jotta välttyisivät ylinopeussakoilta, autoilijat joutuvat entistä enemmän katsomaan sitä nopeusmittaria. Ja kaikki se aika, mikä kuluu nopeusmittarin katsomiseen, on pois muun liikenteen seuraamisesta.
Tästä syystä:
Ennustan, että tuolla tienpätkällä yleistyvät sekä peltikolarit, että tapaukset, jossa auto törmää jalankulkijaan.
En tiedä, pitävätkö vakuutusyhtiöt sellaisia tilastoja liikennevahingoista, jossa jopa yksittäisen tienpätkän onnettomuustiheyttä voitaisiin seurata.
Tarkkaa asennuspäivää en tuolle em. nopeusvalvontakameralle tiedä, mutta on käsittääkseni asennettu vuoden 2023 aikana.
Mistä voin tarkistaa, osuuko ennustukseni oikeaan?
Ennustan siis, että luku "liikenneonnettomuuksia per vuosi" tuolla tienpätkällä on isompi tuon kameran asennuksen jälkeen kuin ennen kameran asennusta.
Itse en ole ainkaan huomannut tuolla liikkuessani, että juuri tuolla paikalla ajettaisiin yleisesti ylinopeudella.
Niinpä päättelenkin, että ainoa syy tuon kameran asentamiseen on se, että vaikka vain 1 sadast ajaisi tuossa ylinopeutta, niin valtiolla on krooninen tarve sakkotulojen kasvattamiseen, ja siksi noita kamereoita asennellan joka paikkaan.
Ja samaan aikaan: turvavälien pitämistä ei valvo oikein kukaan. Ja jos sattuisikin valvomaan: miksi ylinopeudesta saa tyypillisesti 20-30 päiväsakkoa, mutta liian lyhyestä turvavälistä selviää vain 10 päiväsakolla?
Tuon pitäisi olla juuri toisinpäin:
Liian lyhyt turvaväli: 20 päiväsakkoa, tai jos se "turvaväli" on 1-5 m luokkaa, silloin voisi olla jopa sen 30 päiväsakkoa. Sensijaan sellaisista ylinopeuksista, joissa ei nopeusrajoituksen lisäksi rikota mitään muuta liikennesääntöä, voisi hyvin antaa 10 päiväsakkoa.
Kokonaan eri asia on sitten se, jos ylinopeuden lisäksi samalla syyllistytään esim. siihen, että sometetaan puhelimella ja laiminlyödään sen seurauksena muun liikenteen seuraaminen. Tuosta kun voisi antaa huomattavan isot sakot, ja samalla ajokortti ns. hyllylle.
Lisäksi ylinopeussakot pitäisi porrastaa:
Ylinopeus suojatien yli ajettaessa voisi olla ylinopeussakkojen ankaroittamisperuste.
Nykyisin on ilmeisesti niin, että näistä kahdesta teosta tulee aivan sama määrä sakkoja:
1) ajonopeus 80 km/h, nopeusrajoitus 40 km/h kaupunkialueella, missä ajoradan yli menee suojateitä
2) ajonopeus 160 km/h, nopeusrajoitus 120 km/h moottoritiellä, missä leveät kaistat ja vähintään 2 kaistaa samaan ajosuuntaan
Ongelmana nykytilanteessa on juuri se, että poliisi katsoo vain sitä, montako km/h se nopeusrajoitus on ylitetty, ja se, millaisessa tilanteessa ylitys on tapahtunut, se ei tunnu poliisia kiinnostavan lainkaan
Liikenneturvallisuuden kannalta kun tuo 80 km/h kaupungin kadulla, jossa 40 km/h rajoitus, on huomattavasti vaarallisempi teko kuin se, että joku ajaa moottoritiellä 160 km/h.
Saksassahan muuten on sellaisiakin moottoriteitä, joissa 160 km/h on aivan laillinen nopeus. Mikä tekee moottoritiestä Suomessa vaarallisemman paikan ajaa kuin moottoritie Saksassa ?Ei suojatie ole sen vaarallisempi nopeuksista riippumatta jos on liikennevalot ja yleensäkin onnettomuudet ei johdu pienistä ylinopeuksista, vaan suurista tai huumekuskeista ja muista mitkä ei joka tapauksessa noudata liikennesääntöjä, kuten kytät itse. Pelkkää rahastusta ja kyttien omaa kaahilunhalua ylinopeusvalvonta, turvallisuuden kanssa ei mitään tekemistä useimmissa tapauksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rakit kielelttävä kokonaankoska purevat Suomessa 80 000 kertaa vuosittain"
Oma ratkaisuehdotukseni:
Jos koiranomistaja laiminlyö velvoitteensa ilmoittaa koiransa pakolliseen koirarekisteriin, niin seuraus se, että poliisi takavarikoi koiran ja vie sen lopetettavaksi.
Ja sitten niiden koirien osalta, jotka on ilmoitettu pakolliseen koirarekisteriin, ja jotka purevat, niin pitäisi selvittää: montako prosenttia koirarekisteriin ilmoitetuista koirista on niitä, jotka purevat ?
Veikkaisinpa, että suurin osa koirista ei pure ketään - mutta sitten on se pieni vähemmistö koiria, joissa sama koira toistuvasti puree ihmisiä.
Siltä osin kun kyse ei ole laillisesta itsepuolustuksesta, niin nuo toistuvasti purevat koirat myös pakolliselle lopetuspiikille - kyseisen koiranomistajan laskuun.
Jos itselläni olisi ase, niin seuraavan kerran, kun näen koiran purevan jotakuta sivullista, niin luoti sen koiran päähän lopettaa tuollaisen toiminnan.
Vahinko vain, että Suomessa aseluvat ovat aika tiukkaan säänneltyjä - veikkaanpa, ettei saa aselupaa, jos ilmoittaa aseen syyksi: haluan ampua sellaiset koirat, jotka purevat ihmistä ilman pätevää syytä (tietyt itsepuolustustilanteet voisivat olla tällainen pätevä syy).
Kertokaapa te, joilla on aseenkantolupa:
Montako kertaa olette ampuneet koiran, joka puree ihmistä (tai toista koiraa) ?
Ja saako tuollaisen tapahtuman jälkeen pitää sen aselupansa, vai onko poliisilla tapa mitätöidä aseenkantolupia ja takavarikoida aseita myös silloin, kun aseella on esimerkiksi ammuttu sellainen koira, joka noin vain hyökkää jonkun kimppuun ilman mitään asiallista syytä ?Onhan tuo 80 000 valtava määrä, lähes 10% kaikista rakeista joka vuosi eli melkoisen moni elinaikanaan. Sudet halutaan tappaa kun tappavat muutaman rakin vuodessa, ihmisiä eivät ole edes purreet yli sataan vuoteen, rakit tappaa paljon myös tuotantoeläimiä kuten lampaita ja poroja.
Ihmisiä saa puolustaa ampumallakin jos on metsästäjä tai muu ammattilainen ja aselupa, taajamassa tarkempaa, mutta muualla saa tappaa irtorakin aina kun lähtee pihaltaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän ei ole mikään "salaliittoteoria", vaan toteutuneita tekoja, moni asia joka oli ennen sallittua, on muutettu laittomaksi ihan vaan lakia muuttamalla. Alkaen jo vuosikymmeniä sitten, ennen oli Suomessa vapaat nopeudet, sitten säädettiin nopeusrajoitukset ja ainakin sieltä lähtien on ihmisten vapauksia ja elämää vain rajoitettu, estetty ja kielletty lainsäädäntöä kiristämällä!!
Silloin kun Suomessa oli vapaat nopeudet n. 50 vuotta sitten , liikenteessä kuoli ihmisiä vuosittain yli tuhat .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun Suomessa oli vapaat nopeudet n. 50 vuotta sitten , liikenteessä kuoli ihmisiä vuosittain yli tuhat .
Silloin oli paljon huonommat tiet ja turvattomammat autot, nykyään rajoituksia saisi nostaa reippaasti.
- Anonyymi
Niinhän se on, että suomen lait määräävät kaikesta, ei pelkästään liikenteestä. Emme elä yksin tässä maailmassa, emmekä voi vapaasti toteuttaa itseämme, vaan pitää noudattaa maan lakeja ja sääntöjä. Suomessa asuvan ja oleskelevan on noudatettava suomen lakeja.
- Anonyymi
Paitsi kun kyttä, silloin voi rikkoa vapaasti liikennesääntöjä, putkamurhata ja tehdä mitä tahansa rikoksia kun toiset kytät suojelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi kun kyttä, silloin voi rikkoa vapaasti liikennesääntöjä, putkamurhata ja tehdä mitä tahansa rikoksia kun toiset kytät suojelee.
Täysin mahdollista. Ei pidä tehdä sellaisia asioita, että joutuu tekemisiin poliisin kanssa, niin ei ole tuota ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin mahdollista. Ei pidä tehdä sellaisia asioita, että joutuu tekemisiin poliisin kanssa, niin ei ole tuota ongelmaa.
Jos ei tee mitään niin voivat silti rynniä asuntoon tai usuttaa vaikka rakin kimppuun kadulla kävellessä. Ei ketään ole myöskään oikeus murhata jos päihtynyt valtion myymästä alkoholista.
- Anonyymi
Itsemurhista kiristettävä rangaistuksia, muuten ei saada rekan keulaan ajoja koskaan loppumaan!
- Anonyymi
Miten ajattelit itsensä tappanutta rangaista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ajattelit itsensä tappanutta rangaista?
Rangaistaan muita autoilijoita yhteisvastuullisesti, kyllä me vihervasurit keinot keksimme.
- Anonyymi
Ainoat oikeat lait on viidakon lait!
- Anonyymi
Sitten kannattaa muuttaa sinne viidakkoon.
- Anonyymi
Lappi kaipaa lisää vuokkoja, saamelaiset on villiä porukkaa!
- Anonyymi
Ei poliisi mitään väitä. Poliisin asia ei ole tehdä politiikkaa.
Se on ihan muut instanssit joilla on poliittiset interessit ja niiden pohjalta tulkitsevat asioita oman mieleiseksi.- Anonyymi
Et sitten paljon seuraa uutisia, koko ajanhan ne inisee miten autoilijat ovat muka piittaamattomia ja pitää lisätä valvontaa, palsternakka lähes joka päivä lehdissä itkemässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten paljon seuraa uutisia, koko ajanhan ne inisee miten autoilijat ovat muka piittaamattomia ja pitää lisätä valvontaa, palsternakka lähes joka päivä lehdissä itkemässä.
Kasvaahan koko ihmismäärä jatkuvasti suuremmaksi. Mitä enemmän on ihmisiä, niin sitä enemmän on myös asennevammaisia ja kädettömiä siellä seassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasvaahan koko ihmismäärä jatkuvasti suuremmaksi. Mitä enemmän on ihmisiä, niin sitä enemmän on myös asennevammaisia ja kädettömiä siellä seassa.
Siitä huolimatta kuolemat vähentyneet, nollaan ei saa koskaan, koska itsemurhia ei pysty estämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä huolimatta kuolemat vähentyneet, nollaan ei saa koskaan, koska itsemurhia ei pysty estämään.
Asennevammaa on myös hyvin vaikea estää. Maailman paraskaan laki ei estä rikkomasta sitä kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennevammaa on myös hyvin vaikea estää. Maailman paraskaan laki ei estä rikkomasta sitä kohtaan.
Varsinkaan kun ne psykopaatit ovat kyttiä.
- Anonyymi
Tieliikennelakiin on tullut tällainen jokaista koskeva velvoite.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Jokaisen pitää siis huomioida muiden tekemiset ja sovittaa havainnoimat asiat omaan ajoon. Pitää jopa huomioida toisten mahdolliset liikennesääntöjen vastaiset teot. - Anonyymi
Taas kusipäät suunnittelee puuttumiskynnyksen laskemista ylinopeuksissa, lisää vaan onnettomuksia kun pitää koko ajan seurata nopeusmittaria ja jalankulkijat jää huomaamatta.
Turha kouluttaa edes kyttiä ja lisätä määrärahoja kun kukaan ei halua eikä kykene selvittämnään oikeita rikoksia, kaikki haluaa vaan tien päälle itse kaahaamaan, rikkomaan lakeja, ryöstämään autolijoita ja aiheuttamaan lisää onnettomuuksia. Psykopaatit ja rikolliset pääsee toteuttamaan itseään kyttinä. - Anonyymi
Ensin laskevat nopeusrajoituksen pääväylälläkin 40km/h ja kun ajaa yksin hiukan ylinopeutta niin muka liikenteen vaarantamista vaikka 3 kaistaa samaan suuntaan, liikennevalot, eikä jalankulkijoita missään lähistöllä. Nuo saatanan rosvot pitäsi teurastaa heti kun näkee.
- Anonyymi
Täällä missä on vähemmän ihmisiä ja ruuhkaa, niin nopeudet eivät ole laskeneet. Kuka ruuhkahelvetissä haluaisi olla ja elää?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä missä on vähemmän ihmisiä ja ruuhkaa, niin nopeudet eivät ole laskeneet. Kuka ruuhkahelvetissä haluaisi olla ja elää?!
Puuttumiskynnys tai mikään muukaan ei vaikuta siihen jos jotkut päättää ajaa niin kovaa kuin auto kulkee, vain tekosyy kytille rahastaa ja työllistää psykopaattikyttiä joista ei ole mihinkään aivoja vaativaan.
Tiukennuksille ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä, itsemurhia rekan keulaan tapahtuu edelleen ja huipuunopeuksia testataan entiseen malliin ellei laiteta rajoittimia autoihin. Pienet ylinopeudet ei onnettomuuksia aiheuta, liian tiukat rajoitukset ja ilman todellista syytä sakottaminen vain vähentää lakien, liikennesääntöjen ja etenkin kyttien kunnioittamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä missä on vähemmän ihmisiä ja ruuhkaa, niin nopeudet eivät ole laskeneet. Kuka ruuhkahelvetissä haluaisi olla ja elää?!
Puuttumiskynnys tai mikään muukaan ei vaikuta siihen jos jotkut päättää ajaa niin kovaa kuin auto kulkee, vain tekosyy kytille rahastaa ja työllistää psykopaattikyttiä joista ei ole mihinkään aivoja vaativaan.
Tiukennuksille ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä, itsemurhia rekan keulaan tapahtuu edelleen ja huipuunopeuksia testataan entiseen malliin ellei laiteta rajoittimia autoihin. Pienet ylinopeudet ei onnettomuuksia aiheuta, liian tiukat rajoitukset ja ilman todellista syytä sakottaminen vain vähentää lakien, liikennesääntöjen ja etenkin kyttien kunnioittamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puuttumiskynnys tai mikään muukaan ei vaikuta siihen jos jotkut päättää ajaa niin kovaa kuin auto kulkee, vain tekosyy kytille rahastaa ja työllistää psykopaattikyttiä joista ei ole mihinkään aivoja vaativaan.
Tiukennuksille ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä, itsemurhia rekan keulaan tapahtuu edelleen ja huipuunopeuksia testataan entiseen malliin ellei laiteta rajoittimia autoihin. Pienet ylinopeudet ei onnettomuuksia aiheuta, liian tiukat rajoitukset ja ilman todellista syytä sakottaminen vain vähentää lakien, liikennesääntöjen ja etenkin kyttien kunnioittamista."Puuttumiskynnys tai mikään muukaan ei vaikuta siihen jos jotkut päättää ajaa niin kovaa kuin auto kulkee, vain tekosyy kytille rahastaa ja työllistää psykopaattikyttiä joista ei ole mihinkään aivoja vaativaan.
Tiukennuksille ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä, itsemurhia rekan keulaan tapahtuu edelleen ja huipuunopeuksia testataan entiseen malliin ellei laiteta rajoittimia autoihin. Pienet ylinopeudet ei onnettomuuksia aiheuta, liian tiukat rajoitukset ja ilman todellista syytä sakottaminen vain vähentää lakien, liikennesääntöjen ja etenkin kyttien kunnioittamista."
Joillakin ottaa koville, kun saa ylinopeussakon, näemmä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Puuttumiskynnys tai mikään muukaan ei vaikuta siihen jos jotkut päättää ajaa niin kovaa kuin auto kulkee, vain tekosyy kytille rahastaa ja työllistää psykopaattikyttiä joista ei ole mihinkään aivoja vaativaan.
Tiukennuksille ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä, itsemurhia rekan keulaan tapahtuu edelleen ja huipuunopeuksia testataan entiseen malliin ellei laiteta rajoittimia autoihin. Pienet ylinopeudet ei onnettomuuksia aiheuta, liian tiukat rajoitukset ja ilman todellista syytä sakottaminen vain vähentää lakien, liikennesääntöjen ja etenkin kyttien kunnioittamista."
Joillakin ottaa koville, kun saa ylinopeussakon, näemmä.Niinpä, toivottavasti ihmiset alkaa tehdä itsarin kyttäauton keulaan :)
- Anonyymi
Urheiluautot pois liikenteestä. Autourheilu on ihan sairasta. Varsinkin liikenteessä.
- Anonyymi
Ainakin kytiltä, niille riittää mopoautot.
- Anonyymi
Puuttumiskynnys tai mikään muukaan ei vaikuta siihen jos jotkut päättää ajaa niin kovaa kuin auto kulkee, vain tekosyy kytille rahastaa ja työllistää psykopaattikyttiä joista ei ole mihinkään aivoja vaativaan.
Tiukennuksille ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä, itsemurhia rekan keulaan tapahtuu edelleen ja huipuunopeuksia testataan entiseen malliin ellei laiteta rajoittimia autoihin. Pienet ylinopeudet ei onnettomuuksia aiheuta, liian tiukat rajoitukset ja ilman todellista syytä sakottaminen vain vähentää lakien, liikennesääntöjen ja etenkin kyttien kunnioittamista.
Kaiken lisäksi kuolemia viime vuonna vähemmän kuin kymmeniin vuosiin. Pitäisi sakottaa kyttiä jotka ei hoida hommiaan, rikosten selvittämisaika venyy joka vuosi yhä pitemmäksi ja yhä enemmän jää kokonaan selvittämättä. - Anonyymi
Suomessa on aika alhaiset rajoitukset moneen muuhun maahan verrattuna
- Anonyymi
Aikalailla samaa tasoa, kuin muissakin Euroopan maissa.
- Anonyymi
Nyt suunnittelevat jopa kaistojen vähentämistä ja hidastetöyssyjä pääväylillekin, ei psykopaattikytillä järki päätä pakota. Joissakin maissa autoilijat uhkaa jo vastatoimilla, toivottavasti Suomessakin.
- Anonyymi
Onkin hauskaa kun hälytysajoneuvot matelee töyssyjen takia, hoito mahdotonta. Toivottavasti kytät itse kuolee kun maija lähtee käsistä.
- Anonyymi
Mitä suurempi ihmistiheys, niin sitä pienemmät nopeudet. Periferiassa saa ajella rauhassa.
- Anonyymi
Tälläkin videolla kytät ajaa hulluna mopopoikaa takaa kovaa vauhtia jopa pyöräteitä pitkin, pelkkää tuuria jälleen kerran ettei ketään jäänyt alle. Noilta idiooteilta pitäisi ottaa kortti välittömästi pois ja laittaa vaikka vessoja siivoamaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009881292.html- Anonyymi
Idiooteilla tarkoitat tietenkin liikennesääntöjä rikkovia asennevammaisia mulkeroita, jotka eivät edes suostu vastuuseen, vaan lähtevät virkavaltaa pakoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiooteilla tarkoitat tietenkin liikennesääntöjä rikkovia asennevammaisia mulkeroita, jotka eivät edes suostu vastuuseen, vaan lähtevät virkavaltaa pakoon.
Joskus pakoonkin, mutta yleensä ne rikkoo kaikkia lakeja ihan virkamerkin suojissa.
- Anonyymi
Jokainen kuolema on turha. Saahan niitä tilastoja kattoo kuka tahansa. Miten tämän vuoden saldo? Kusipäät koheltaa ja ruumiita tulee.
- Anonyymi
Eiköhän lie jo parikymmentä putkamurhaa tehty, päälle muut murhat ja paljon yrittävät kytät tien päälläkin onnettomuuksia aiheuttaa.
- Anonyymi
Ja aina nopeus muka 1 km yli seuraavan sakotusrajan, että saavat rosvottua enemmän. Sama itsellä ja kaikilla tutuilla joka kerran. Nuo roisvot pitäisi ampua heti kun näkee.
- Anonyymi
Usein käyttävät siviiliautoja ärsyttämiseen, matelevat edessä kun ohituskaista alkaa tai monikaistaisella tiellä, kiihdyttävät kun lähtee ohittamaan ja sitten edessä onkin toinen rosvo pysäyttämässä.
- Anonyymi
Kusipäät suunnittelee oikeasti taajamiin 30km/h rajoitusta, sakotuskynnyksen alentamista ja jopa 3km/h tutkavirhemarginaalin poistoa. Liian hyvin suomalaiset näköjään ajaa kun eivät enää saa riittävästi sakkomaksuja kuin järjettömillä rajoituksilla.
Jalankulkijoille on jalkakäytävät ja suojatiet, ei niiden turvallisuus parane yhtään jos itse noudattavat liikennesääntöjä, eikä kukaan aja suojatiellä päälle, kuten psykopaattikyttä itse ajoi äskettäin hidastamatta kuoliaaksi. Aina voi jäädä huomaamatta jos aurinko paistaa silmiin, jalankulkijoilla ei pimeällä ja sateella ole heijastimia eikä valoja, pyöräilijä tulee vauhdilla eteen jne, ajonopeus joka tapauksessa hitaampi ellei näe kunnolla.
Suuri osa yliajoista tapahtuu raskaalla kalustolla, eikä niillä ole pienintäkään merkitystä onko vauhti 30km/h vai 50km/h, samoin jos joku päättää ajaa 100km/h tai kännissä niin ei niihinkään rajoitukset vaikuta yhtään mitään, kyse vain ja ainoastaan kyttien halusta todistella tarpeellisuuttaan ja valtion budjetin täyttäminen.
Suomessa on liikenneturvallisuus maailman parhaita vaikeista ajo-olosuhteista ja vanhasta kalustosta huolimatta, tulee aiheuttamaan vain ongelmia kun liikennesääntöjä ja kyttiä ei enää kunnioiteta, mutta sitä kai ne haluaakin, että saisivat järjestettyä lisää turhia takaa-ajoja jne.- Anonyymi
"Suuri osa yliajoista tapahtuu raskaalla kalustolla"
Kummasta hihasta ravistit tuon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suuri osa yliajoista tapahtuu raskaalla kalustolla"
Kummasta hihasta ravistit tuon?Lue sinäkin uutisia, busseja ja kuorma-autojahan ne yliajot suojateillä ovat lähes aina, varsinkin kuolemaan johtaneet. Poikkeuksena kytät mitkä ajaa tuhatta ja sataa pyöräteilläkin ja ilmalennossa suojatien yli, mutta ei tuomita vaikka murhaavat täysin harkitusti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue sinäkin uutisia, busseja ja kuorma-autojahan ne yliajot suojateillä ovat lähes aina, varsinkin kuolemaan johtaneet. Poikkeuksena kytät mitkä ajaa tuhatta ja sataa pyöräteilläkin ja ilmalennossa suojatien yli, mutta ei tuomita vaikka murhaavat täysin harkitusti.
"Lue sinäkin uutisia, busseja ja kuorma-autojahan ne yliajot suojateillä ovat lähes aina, varsinkin kuolemaan johtaneet. "
Jaa, tällainen tutkimus on olemassa. Ei se tietenkään mielestäsi ole hyvä kun ei kata koko Suomea ja on jo muutaman vuoden takaa:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/126390/ON_Heikkila.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Siellä sanotaan näin:
"Suojatieonnettomuudessa osallisena ollut ajoneuvo oli lähes poikkeuksetta henkilöauto" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lue sinäkin uutisia, busseja ja kuorma-autojahan ne yliajot suojateillä ovat lähes aina, varsinkin kuolemaan johtaneet. "
Jaa, tällainen tutkimus on olemassa. Ei se tietenkään mielestäsi ole hyvä kun ei kata koko Suomea ja on jo muutaman vuoden takaa:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/126390/ON_Heikkila.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Siellä sanotaan näin:
"Suojatieonnettomuudessa osallisena ollut ajoneuvo oli lähes poikkeuksetta henkilöauto""Hämeessä", onko siellä edes busseja :D
Henkilöauton kanssa harvemmin kukaan kuolee suojatiellä, mutta raskaan liikenteen kanssa hyvin todennäköisesti, eikä nopeudella ole mitään merkitystä, toisin kuin henkilöauton kanssa. Nekin ajaneet silloin yleensä ylinopeutta kuten kyttä ja suuri osa tullut suojatielle punaisilla tai pyörällä ajaen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hämeessä", onko siellä edes busseja :D
Henkilöauton kanssa harvemmin kukaan kuolee suojatiellä, mutta raskaan liikenteen kanssa hyvin todennäköisesti, eikä nopeudella ole mitään merkitystä, toisin kuin henkilöauton kanssa. Nekin ajaneet silloin yleensä ylinopeutta kuten kyttä ja suuri osa tullut suojatielle punaisilla tai pyörällä ajaen.Minähän sanoin ettei se tutkimus sulle kelpaa.
Ja onnettomuuskaan ei ole enää riittävä, nyt pitikin olla sellainen missä ihminen kuolee.
Ja muutenkin tunnut tietätävän kaikesta kaiken joten turha tuohon on mitään lisätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minähän sanoin ettei se tutkimus sulle kelpaa.
Ja onnettomuuskaan ei ole enää riittävä, nyt pitikin olla sellainen missä ihminen kuolee.
Ja muutenkin tunnut tietätävän kaikesta kaiken joten turha tuohon on mitään lisätä."busseja ja kuorma-autojahan ne yliajot suojateillä ovat lähes aina, varsinkin kuolemaan johtaneet"
- Niinhän tuossa luki alkujaankin, oletko jotenkin vammainen vai psykopaattikyttä?
- Anonyymi
Naisen logiikkaa, istuskelivat kolariautossa kun eivät uskaltaneet tulla pois liikenteen takia, mutta vaöittaa lehdessä ettei kukaan tullut katsomaan tarvitsevatkoa apua.
Miksi muiden olisi pitänyt vaarantaa itsensä, eiköhän jokainen tajua että varmaan monikin hälyttänyt apua ja ammattilaiset hoitaa homman kun ei autokaan pahasti kasassa ja varmaan nähneet matkustajatkin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7668c2af-61aa-434f-97f9-cca4109e8898- Anonyymi
Siinähän voisi joutua syytetyksi jos mies menisi vaikka pulssia kokeilemaan, parempi olla sekaantumatta kun naisista kyse.
- Anonyymi
Sehän on kätevää kun kytät itse aiheuttaa onnettomuuksia turhissa takaa-ajoissa, ajavat suojatiellä yli jne ja sitten vaativat onnettomuuksien takia lisää määrärahoja ja virkoja. Sakotettavaakin löytyy aina lisää kun jatkuvasti laskevat nopeurajoituksia ja puuttumiskynnystä,
0 onnettomuuden tavoite täyttyy kun kukaan ei aja enää autoa, eikä varsinkaan kytät, mutta sitten alettava sakoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, niitä kun kuolee joka vuosi kaatumalla melkoiset määrät.- Anonyymi
se että sulla on antipatiaa poliisivoimia kohtaan, ei tee tuosta sanomastasi faktaa että poliisi tappaisi ihmisiä suojateillä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se että sulla on antipatiaa poliisivoimia kohtaan, ei tee tuosta sanomastasi faktaa että poliisi tappaisi ihmisiä suojateillä
Lue uutisia, äsken vasta Oulussa kyttä ajoi naisen kuoliaaksi, eikä edes tuomittu. Kerran oli ajaa minunkin päälle eikä ollut edes hälytysajossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue uutisia, äsken vasta Oulussa kyttä ajoi naisen kuoliaaksi, eikä edes tuomittu. Kerran oli ajaa minunkin päälle eikä ollut edes hälytysajossa.
et taida ymmärtää todennäköisyyksistä mitään
minäkin näin kerran kun taivalla meni meteoriitti, voin siis sanoa ettei pihalle kannata mennä kun niitä lentää siellä koko ajan, sellainen jos tulee päähän niin henki lähtee - Anonyymi
Mikä on turha takaa-ajo? Jos ihmiset toimisivat sääntöjen ja lakien mukaan, niin poliiseja ei paljon edes tarvittaisi. Asennevammaisia vatipäitä on liikaa, jotka eivät sääntöjä ja lakeja noudata. Siksi poliisejakin pitää valitettavasti niiden mulkeroiden vuoksi olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
et taida ymmärtää todennäköisyyksistä mitään
minäkin näin kerran kun taivalla meni meteoriitti, voin siis sanoa ettei pihalle kannata mennä kun niitä lentää siellä koko ajan, sellainen jos tulee päähän niin henki lähteeEt ymmärrä todennäköisyyksistä mitään, mitä enemmän psykopaattikyttiä liikenteessä ja mitä alhaisempi puuttumiskynnys niille annettu, ilman mitään todellista vaaran aiheuttamista, sitä enemmän ne aiheuttaa onnettomuuksia turhissa takaa-ajoissa ja usein ilman mitään syytä. Käyttävät jopa tavallisia siviiliautoja härnäämiseen ja erittäin kalliita urheiluautoja vain saadakseen muutkin ajamaan ylinopeutta.
Ei selvästikään ole tarvetta lisätä määrärahoja kun on varaa turhuuksiin, päinvastoin pitää vähentää liikenteen valvonnasta ja antaa vain oikeiden rikosten tutkimiseen. Sitten vasta liikennettä valvomaan kun kaikki kadonneet löydetty, henkirikokset selvitetty, varkaudet selvitetty jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on turha takaa-ajo? Jos ihmiset toimisivat sääntöjen ja lakien mukaan, niin poliiseja ei paljon edes tarvittaisi. Asennevammaisia vatipäitä on liikaa, jotka eivät sääntöjä ja lakeja noudata. Siksi poliisejakin pitää valitettavasti niiden mulkeroiden vuoksi olla.
Ne asennevammaiset ovat juuri kyttinä, turhia takaa-ajoja näet esim kyttäohjelmissa ja vaaralliset takaa-ajot pitää ohjeidenkin mukaan keskeyttää aina. Pienet ylinopeudet, puuttuva valo tms ei ole syy vaarantaa kenenkään henkeä ja ajaa takaa ilmalennossa jopa pyöräteillä ja suojateillä. Tai jos haluavat välttämättä pysäyttää, sekin pitää tehdä hallitusti esim piikkimatolla, kuskin ampumisen sijaan jokainen täysijärkinen ampuisi ennemin renkaat hajalle. Varastettua autoa ei ole järkeä romuttaa tai pitää kytät laittaa itse maksamaan se.
- Anonyymi
Moni asia on Suomessa hyvin, paljon paremmin kuin voisi äänensävyistä päätellä.
Poliisinkin pitää pitää älämölöä liikenneturvallisuudesta, jotta rahoitus nykyisen tasoiselle liikennevalvonnalle säilyisi.
Orpon hallitus etsii kovasti säästökohteita, ja yleinen tapa torjua säästöjä on pitää mahdollisimman kovaa älämölöä.
Jokuhan voisi huomata tässä poliisiasiassakin, että jos liikennevalvontaa vähän vähennettäisiin, riittäsi voimavaroja enemmän esimerkiksi katujengi-ongelman taklaamiseen...siis ilman lisärahaa poliisille. Mitä se 200 miljoonaa nyt on, velaksi vaan perkele.- Anonyymi
Liikkuvapoliisi pitäisi saada takaisin.
Esim. saksassa on väkilukuunkin nähden paljon enemän poliiseja kuin Suomessa. Oikeastaan kaikkialla muulla on enemmän kuin meillä.
Saksassa on poliisi valvoo liikeneettä paljon paljon näkyvämmin ja voimakkaamin kuin täällä.
Saksassa on myös palon rankemmat liikennerangaistukset kuin meillä.
Minusta Saksan malli liikennesääntöihin ja valvontaan pitäisi kopioida Suomeen.
Saksassa kovasta ylinopeudesta voi menettää korttinsa pysyvästi. lisäksi siellä rangaistuksissa on mukana pakollisia asennekoulutuksia omalla kustannuksella. - Anonyymi
Oikeassa olet, mutta ei kyttiä kiinnosta varsinkaan jalkaisin partiointi ihmisiä turvaamassa, eikä matujen tarkastaminen puukkojen varalta, vaikka lähes kaikilla ne on mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikkuvapoliisi pitäisi saada takaisin.
Esim. saksassa on väkilukuunkin nähden paljon enemän poliiseja kuin Suomessa. Oikeastaan kaikkialla muulla on enemmän kuin meillä.
Saksassa on poliisi valvoo liikeneettä paljon paljon näkyvämmin ja voimakkaamin kuin täällä.
Saksassa on myös palon rankemmat liikennerangaistukset kuin meillä.
Minusta Saksan malli liikennesääntöihin ja valvontaan pitäisi kopioida Suomeen.
Saksassa kovasta ylinopeudesta voi menettää korttinsa pysyvästi. lisäksi siellä rangaistuksissa on mukana pakollisia asennekoulutuksia omalla kustannuksella.Ei todellakaan tarvita, sen sijaan muutkin pitää laittaa oikeisiin töihin. Nykyään kaikki kytät leikkii liikkuvia, eihän ne muuta teekään kuin luuhaavat tien päällä ja mussuttavat munkkia abc:llä. Juuri sen takia koko ajan yhä vähemmän rikoksista saadaan selvitettyä, edes niistä vakavimmista väkivaltarikoksista.
Mistä lähtien kytillä on ollut oikeus päättää mihin tehtäviin haluavat, jos ei oikeiden rikosten selvittäminen kiinnosta tai kyvyt riitä niin kortistoon vaan tai opiskelemaan uutta ammattia esim siivoojiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan tarvita, sen sijaan muutkin pitää laittaa oikeisiin töihin. Nykyään kaikki kytät leikkii liikkuvia, eihän ne muuta teekään kuin luuhaavat tien päällä ja mussuttavat munkkia abc:llä. Juuri sen takia koko ajan yhä vähemmän rikoksista saadaan selvitettyä, edes niistä vakavimmista väkivaltarikoksista.
Mistä lähtien kytillä on ollut oikeus päättää mihin tehtäviin haluavat, jos ei oikeiden rikosten selvittäminen kiinnosta tai kyvyt riitä niin kortistoon vaan tai opiskelemaan uutta ammattia esim siivoojiksi.Kyllä poliiseillakin on työaikalain mukaiset tauot. jos sinun työpaikallasi ei ole niin ota yhteys työvoimaviranomaisiin tai ammattiliittoon.
Suomessa on kaikkii muihiin pohjoismaihin verrattuna vähemmän poliiseja väkimäärään nähden. Siinä on se syy ettei niitä poliiseja riitä tutkimaan kaikkea.
Suomessa on nähty että on tärkeämpiäkin rahan käyttökohteita kuin poliisit.
Jos tämä ei miellytä niin siitä vaan ottamana yhteyttä äänestämääsi kansanedustajaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä poliiseillakin on työaikalain mukaiset tauot. jos sinun työpaikallasi ei ole niin ota yhteys työvoimaviranomaisiin tai ammattiliittoon.
Suomessa on kaikkii muihiin pohjoismaihin verrattuna vähemmän poliiseja väkimäärään nähden. Siinä on se syy ettei niitä poliiseja riitä tutkimaan kaikkea.
Suomessa on nähty että on tärkeämpiäkin rahan käyttökohteita kuin poliisit.
Jos tämä ei miellytä niin siitä vaan ottamana yhteyttä äänestämääsi kansanedustajaan.Suomessa on kaikkiin muihin pohjoismaihin verrattuna kyttiä luuhaamassa maanteillä paljon enemmän kuin selvittämässä rikoksia. Oikeissa töissä taukojen pituutta valvotaan, kyttiä ei valvo kukaan eivätkä joudu vastuuseen mistään.
Se onkin hassua kun kansalaiset vaatii lisää kyttiä selvittämään rikoksia, mutta niitä lisätäänkin vain tekemään rikoksia ja ryöstämään elättäjiään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on kaikkiin muihin pohjoismaihin verrattuna kyttiä luuhaamassa maanteillä paljon enemmän kuin selvittämässä rikoksia. Oikeissa töissä taukojen pituutta valvotaan, kyttiä ei valvo kukaan eivätkä joudu vastuuseen mistään.
Se onkin hassua kun kansalaiset vaatii lisää kyttiä selvittämään rikoksia, mutta niitä lisätäänkin vain tekemään rikoksia ja ryöstämään elättäjiään.Salaliittoteorioille on ihan oma palstansa, jonne kannattaa mennä muiden vatipäiden kanssa tällaisia kirjoittelemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on kaikkiin muihin pohjoismaihin verrattuna kyttiä luuhaamassa maanteillä paljon enemmän kuin selvittämässä rikoksia. Oikeissa töissä taukojen pituutta valvotaan, kyttiä ei valvo kukaan eivätkä joudu vastuuseen mistään.
Se onkin hassua kun kansalaiset vaatii lisää kyttiä selvittämään rikoksia, mutta niitä lisätäänkin vain tekemään rikoksia ja ryöstämään elättäjiään.sulla on selitys valmiina joka kyttä-asiaan
turha siis yrittääkään keskustella kun olet kyttä-ajatuksesi hakannut kyttä-kiveen ja sitä sitten julkituot omalla asenteellasi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Salaliittoteorioille on ihan oma palstansa, jonne kannattaa mennä muiden vatipäiden kanssa tällaisia kirjoittelemaan.
Samaa mieltä, siellä ne kaikki psykopaattikytätkin ja muut mömmöillä aivonsa tuhonneet ovat!
- Anonyymi
Liikenteessä kuollut vähemmän kuin kymmeniin vuosiin, siksi kyttien pitää keksiä mitä tahansa tekosyitä rahastaa. Nuorten kuolemat vähentyneet eniten, vaikka kytät ja muutkin syyllistää aina nuoria, edes mopoautot eivät ole lisöänneet kuolleisuutta.
Silloin kun nämä syyllistäjät oli itse nuoria, onnettomuuksia tapahtui moninkertaisesti ja kytillä holtiton ajo pahenee kaiken aikaa. Parasta olisi kun psykopaattikytät poistettaisiin maanteiltä ja tutkimaan oikeita rikoksia tai kortistoon.
"Tieliikenteessä kuollut tänä vuonna ennätyksellisen vähän ihmisiä – ”Tällaista ei ole tapahtunut kymmeniin vuosiin”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010086953.html- Anonyymi
minkälainen rikostausta kirjoittajalla mahtaa olla kun "kytät" aiheuttaa noin paljon näppylöitä ja pahaa mieltä
- Anonyymi
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lisäksi usein myös kukkaro. Itse en ole vielä kertaakaan saanut yhtäkään ylinopeussakkoa. En harrasta yli rajoitusnopeuden ajamista, vaan ajan korkeintaan suurinta sallittua nopeutta. Toimii takuuvarmasti esim. siihen, ettei saa ylinopeussakkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lisäksi usein myös kukkaro. Itse en ole vielä kertaakaan saanut yhtäkään ylinopeussakkoa. En harrasta yli rajoitusnopeuden ajamista, vaan ajan korkeintaan suurinta sallittua nopeutta. Toimii takuuvarmasti esim. siihen, ettei saa ylinopeussakkoja.
Takuuvarmuuteenkin voi tulla joskus yllätyksiä jos vaikka tutussa paikassa jää lumen peittämä liikennemerkki huomaamatta tai vaikka ihan peittämättäkin oleva, mutta siinä on yllättäen yön yli numerot vaihtuneet.
Minä olen saanut 53 vuoden ikään yhden rikesakon kun tuli vanhasta muistista ajettua 50 km/h taajamassa. Mutta sinne olikin joku päättänyt laittaa 40 km/h aluerajoituksen puoli vuotta sen jälkeen kun olin muuttanut alueelta pois. Ajoin siis ihan tarkalleen vanhan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta mutta kamera-auto päätti tervehtiä kotikulmille palaajaa.
Mutta muuten on rekisteri tyhjä ja tuostakin tapauksesta on jo pian 10 vuotta.
Mutta se, että ajan suhteellisen säntillisesti ja rajoituksia noudattaen ei tarkoita sitä, että olisin ymmärtämätön niitä kohtaan, jotka eivät körröttele aina ihan nopeusrajoitusten mukaisesti. Pieni ylinopeus ei ketään tapa, koheltaminen ja vaaralliset ohitukset tappaa.
Niukkoina aikoina liikennevalvonta on se josta varmaan voisi säästää miljoonan jos toisenkin. Taitaa liikenneturvallisuus olla jo pisa-tuloksia paremmalla tasolla. Sen sijaan ne 3 perämoottoria jotka minulta on varastettu, ovat kaikki edelleen hukkateillä. Eikä poliisi koskaan ole edes rikospaikkatutkintaa tullut suorittamaan, vaikka yhdellä varkauskerralla meni laiturista kahden muunkin perämoottorit. Sillon jotenkin ainakin itsestä tuntuu, että voimavaroja on kohdistettu väärin, kun kansalaisten omaisuus ei nautin mitään muuta kuin vakuutusturvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja lisäksi usein myös kukkaro. Itse en ole vielä kertaakaan saanut yhtäkään ylinopeussakkoa. En harrasta yli rajoitusnopeuden ajamista, vaan ajan korkeintaan suurinta sallittua nopeutta. Toimii takuuvarmasti esim. siihen, ettei saa ylinopeussakkoja.
Varmasti kärsit kun tyhjällä tiellä hyvällä kelillä matelet rajoituksen mukaan vaikka on kusi-/paskahätä :D
Herranpelko on orjuuden alku vai miten se meni. Ei voi kuin ihmetellä miten joillekin menee kaikki läpi mitä jotkut päättää ja toiset valvoo ilman mitään rajoituksia toteuttaen omia psykopaattisia haluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takuuvarmuuteenkin voi tulla joskus yllätyksiä jos vaikka tutussa paikassa jää lumen peittämä liikennemerkki huomaamatta tai vaikka ihan peittämättäkin oleva, mutta siinä on yllättäen yön yli numerot vaihtuneet.
Minä olen saanut 53 vuoden ikään yhden rikesakon kun tuli vanhasta muistista ajettua 50 km/h taajamassa. Mutta sinne olikin joku päättänyt laittaa 40 km/h aluerajoituksen puoli vuotta sen jälkeen kun olin muuttanut alueelta pois. Ajoin siis ihan tarkalleen vanhan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta mutta kamera-auto päätti tervehtiä kotikulmille palaajaa.
Mutta muuten on rekisteri tyhjä ja tuostakin tapauksesta on jo pian 10 vuotta.
Mutta se, että ajan suhteellisen säntillisesti ja rajoituksia noudattaen ei tarkoita sitä, että olisin ymmärtämätön niitä kohtaan, jotka eivät körröttele aina ihan nopeusrajoitusten mukaisesti. Pieni ylinopeus ei ketään tapa, koheltaminen ja vaaralliset ohitukset tappaa.
Niukkoina aikoina liikennevalvonta on se josta varmaan voisi säästää miljoonan jos toisenkin. Taitaa liikenneturvallisuus olla jo pisa-tuloksia paremmalla tasolla. Sen sijaan ne 3 perämoottoria jotka minulta on varastettu, ovat kaikki edelleen hukkateillä. Eikä poliisi koskaan ole edes rikospaikkatutkintaa tullut suorittamaan, vaikka yhdellä varkauskerralla meni laiturista kahden muunkin perämoottorit. Sillon jotenkin ainakin itsestä tuntuu, että voimavaroja on kohdistettu väärin, kun kansalaisten omaisuus ei nautin mitään muuta kuin vakuutusturvaa.Sama huomattu, ei kiinnosta vähääkään mitä yksityisiltä rikottu tai varastettu, eikä tavisten katoamiset tai pahoinpitelyjen ja murhien selvittely, mutta auta armias kun joku varastaa karkin kaupasta tai ajaa tyhjällä tiellä 10km/h ylinopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti kärsit kun tyhjällä tiellä hyvällä kelillä matelet rajoituksen mukaan vaikka on kusi-/paskahätä :D
Herranpelko on orjuuden alku vai miten se meni. Ei voi kuin ihmetellä miten joillekin menee kaikki läpi mitä jotkut päättää ja toiset valvoo ilman mitään rajoituksia toteuttaen omia psykopaattisia haluja.Jos elintoimintojen hallinta on vaikeaa, siihenkin voi hakea apua, lääkäriin mars. Ulostaminen ja virtsaaminen opetetaan jo lapsena.
Ja jos et pysty hahmottamaan kauanko menee aikaa kilometrille kun ajat nopeudella 80, 100 tai 120 kilometriä tunnissa niin tee itsellesi lappu minkä liimaat kojelautaan, missä nuo sekuntimäärät on kerrottu.
Et meinaan paljon säästä aikaa vaikka ajaisit 120 km/h 80 km/h alueella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti kärsit kun tyhjällä tiellä hyvällä kelillä matelet rajoituksen mukaan vaikka on kusi-/paskahätä :D
Herranpelko on orjuuden alku vai miten se meni. Ei voi kuin ihmetellä miten joillekin menee kaikki läpi mitä jotkut päättää ja toiset valvoo ilman mitään rajoituksia toteuttaen omia psykopaattisia haluja."Ei voi kuin ihmetellä miten joillekin menee kaikki läpi mitä jotkut päättää ja toiset valvoo ilman mitään rajoituksia toteuttaen omia psykopaattisia haluja."
Tässä tapauksessa noita autoilijoille tiukempaa valvontaa, sakkoja/rangaistuksia ja vaikeuksia( kuten idioottimaisen alhaisia nopeusrajoituksia) puolustelevat ihmiset ovat useimmiten autottomia ihmisiä. Vaihtoehtoisesti jos ovat autoilijoita niin usein ovat eläkeläisiä Toyota tai Nissan Qashqai kuskeja joilla on se "minulla ei ole kiire mihinkään" asenne.
"Ja jos et pysty hahmottamaan kauanko menee aikaa kilometrille kun ajat nopeudella 80, 100 tai 120 kilometriä tunnissa niin tee itsellesi lappu minkä liimaat kojelautaan, missä nuo sekuntimäärät on kerrottu."
Tällaiset laskelmat joutavat suoraan roskiin koska ne eivät todellisessa käytännön ajotilanteessa pidä paikkaansa. Muuttujia on liian paljon ajetun matkan pituudesta, ajonopeuksista liikenteen määriin sääolosuhteisiin yms. useampiinkin erilaisiin joita en jaksa listata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takuuvarmuuteenkin voi tulla joskus yllätyksiä jos vaikka tutussa paikassa jää lumen peittämä liikennemerkki huomaamatta tai vaikka ihan peittämättäkin oleva, mutta siinä on yllättäen yön yli numerot vaihtuneet.
Minä olen saanut 53 vuoden ikään yhden rikesakon kun tuli vanhasta muistista ajettua 50 km/h taajamassa. Mutta sinne olikin joku päättänyt laittaa 40 km/h aluerajoituksen puoli vuotta sen jälkeen kun olin muuttanut alueelta pois. Ajoin siis ihan tarkalleen vanhan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta mutta kamera-auto päätti tervehtiä kotikulmille palaajaa.
Mutta muuten on rekisteri tyhjä ja tuostakin tapauksesta on jo pian 10 vuotta.
Mutta se, että ajan suhteellisen säntillisesti ja rajoituksia noudattaen ei tarkoita sitä, että olisin ymmärtämätön niitä kohtaan, jotka eivät körröttele aina ihan nopeusrajoitusten mukaisesti. Pieni ylinopeus ei ketään tapa, koheltaminen ja vaaralliset ohitukset tappaa.
Niukkoina aikoina liikennevalvonta on se josta varmaan voisi säästää miljoonan jos toisenkin. Taitaa liikenneturvallisuus olla jo pisa-tuloksia paremmalla tasolla. Sen sijaan ne 3 perämoottoria jotka minulta on varastettu, ovat kaikki edelleen hukkateillä. Eikä poliisi koskaan ole edes rikospaikkatutkintaa tullut suorittamaan, vaikka yhdellä varkauskerralla meni laiturista kahden muunkin perämoottorit. Sillon jotenkin ainakin itsestä tuntuu, että voimavaroja on kohdistettu väärin, kun kansalaisten omaisuus ei nautin mitään muuta kuin vakuutusturvaa.Perämoottorivarkauksissa ei ole oikein mitään ottaa kiinni.
Meillä joku/jotkut koitti murtautua autotalliin käyntiovesta vuosia sitten. Eivät saaneet ovea auki. karmiin ja oveen oli jäänyt maalijälkiä sorkkaraudasta. otin makro-objektiivilla lähikuvan minkä pistin netissä rikosilmoitukseen.
Seuraavana päivänä paikalle tuli oli kaksi rikostutkijaa ja tunti sen jälkeen kaksi teknisen tutkinnan jamppaa (olettaen että käytän oikeaa nimikettä).
Kannattaa itse ottaa kuvia ja lähikuvia paikasta kun tekee ilmoitusta. Sillä saattaa saada paremmin huomiota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei voi kuin ihmetellä miten joillekin menee kaikki läpi mitä jotkut päättää ja toiset valvoo ilman mitään rajoituksia toteuttaen omia psykopaattisia haluja."
Tässä tapauksessa noita autoilijoille tiukempaa valvontaa, sakkoja/rangaistuksia ja vaikeuksia( kuten idioottimaisen alhaisia nopeusrajoituksia) puolustelevat ihmiset ovat useimmiten autottomia ihmisiä. Vaihtoehtoisesti jos ovat autoilijoita niin usein ovat eläkeläisiä Toyota tai Nissan Qashqai kuskeja joilla on se "minulla ei ole kiire mihinkään" asenne.
"Ja jos et pysty hahmottamaan kauanko menee aikaa kilometrille kun ajat nopeudella 80, 100 tai 120 kilometriä tunnissa niin tee itsellesi lappu minkä liimaat kojelautaan, missä nuo sekuntimäärät on kerrottu."
Tällaiset laskelmat joutavat suoraan roskiin koska ne eivät todellisessa käytännön ajotilanteessa pidä paikkaansa. Muuttujia on liian paljon ajetun matkan pituudesta, ajonopeuksista liikenteen määriin sääolosuhteisiin yms. useampiinkin erilaisiin joita en jaksa listata."Muuttujia on liian paljon ajetun matkan pituudesta, ajonopeuksista liikenteen määriin sääolosuhteisiin yms. useampiinkin erilaisiin joita en jaksa listata."
Heh heh.
Tämä tyyppi ei siis ymmärtänyt mitään asiasta, joka tosin oli jo pikkasen niinku ennakoitavissakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perämoottorivarkauksissa ei ole oikein mitään ottaa kiinni.
Meillä joku/jotkut koitti murtautua autotalliin käyntiovesta vuosia sitten. Eivät saaneet ovea auki. karmiin ja oveen oli jäänyt maalijälkiä sorkkaraudasta. otin makro-objektiivilla lähikuvan minkä pistin netissä rikosilmoitukseen.
Seuraavana päivänä paikalle tuli oli kaksi rikostutkijaa ja tunti sen jälkeen kaksi teknisen tutkinnan jamppaa (olettaen että käytän oikeaa nimikettä).
Kannattaa itse ottaa kuvia ja lähikuvia paikasta kun tekee ilmoitusta. Sillä saattaa saada paremmin huomiota.Eli jos nainenkin raiskataan, kannattaa ottaa kuvia rikoksen kohteesta ja laittaa nettiin?
Taidat olla aika sekaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos elintoimintojen hallinta on vaikeaa, siihenkin voi hakea apua, lääkäriin mars. Ulostaminen ja virtsaaminen opetetaan jo lapsena.
Ja jos et pysty hahmottamaan kauanko menee aikaa kilometrille kun ajat nopeudella 80, 100 tai 120 kilometriä tunnissa niin tee itsellesi lappu minkä liimaat kojelautaan, missä nuo sekuntimäärät on kerrottu.
Et meinaan paljon säästä aikaa vaikka ajaisit 120 km/h 80 km/h alueella.Hätäila voi olla myös kun pitää päästä munkkikahville abc:lle, kysy vaikka kytiltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei voi kuin ihmetellä miten joillekin menee kaikki läpi mitä jotkut päättää ja toiset valvoo ilman mitään rajoituksia toteuttaen omia psykopaattisia haluja."
Tässä tapauksessa noita autoilijoille tiukempaa valvontaa, sakkoja/rangaistuksia ja vaikeuksia( kuten idioottimaisen alhaisia nopeusrajoituksia) puolustelevat ihmiset ovat useimmiten autottomia ihmisiä. Vaihtoehtoisesti jos ovat autoilijoita niin usein ovat eläkeläisiä Toyota tai Nissan Qashqai kuskeja joilla on se "minulla ei ole kiire mihinkään" asenne.
"Ja jos et pysty hahmottamaan kauanko menee aikaa kilometrille kun ajat nopeudella 80, 100 tai 120 kilometriä tunnissa niin tee itsellesi lappu minkä liimaat kojelautaan, missä nuo sekuntimäärät on kerrottu."
Tällaiset laskelmat joutavat suoraan roskiin koska ne eivät todellisessa käytännön ajotilanteessa pidä paikkaansa. Muuttujia on liian paljon ajetun matkan pituudesta, ajonopeuksista liikenteen määriin sääolosuhteisiin yms. useampiinkin erilaisiin joita en jaksa listata.Mateluvauhdilla myös tarkkaavaisuus herpaantuu, pahimmillaan nukahtaa rattiin. Vaikkapa vuorotyöläisillä se on iso riski ja riski kasvaa mitä pitempään joutuu matkaa tekemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Muuttujia on liian paljon ajetun matkan pituudesta, ajonopeuksista liikenteen määriin sääolosuhteisiin yms. useampiinkin erilaisiin joita en jaksa listata."
Heh heh.
Tämä tyyppi ei siis ymmärtänyt mitään asiasta, joka tosin oli jo pikkasen niinku ennakoitavissakin.Hyvä kun myönsit, ajatko yleensä koskaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos nainenkin raiskataan, kannattaa ottaa kuvia rikoksen kohteesta ja laittaa nettiin?
Taidat olla aika sekaisin.Naisen kannattaa mennä heti lääköäriin ja tehdä rikosilmoitus, eikä vasta viikkojen tai vuosien kuluttua. Miehiä tosin tuomitaan noilla keksityillä tarinoilla ilman mitään todisteita. Paremminkin miesten kannattaa videoita aina kun harrastavat seksiä ja säilyttää ne koko ikänsä, varsinkin irtosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kun myönsit, ajatko yleensä koskaan?
Maanteiden sankari siinä äänessä. "minä ajan 100tkm vuodessa ja tiedän miten siellä liikutaan" vaikka silmä lurpallaan ajetaan kaistaviivojen päällä puoliunessa
Jos et oikeasti ymmärrä, etkä osaa laskea, mitä kilometrillä kulutettu matka-aika vaikuttaa tekemisiisi tien päällä, otat aivan turhia riskejä toiminnoissasi.
En kommentoi enempää, koska näyttää sille että tässä ei ole käynnissä keskustelu vaan olet purkamassa pahaa oloasi. Minä en ole velvollinen sinua auttamaan noissa asioissa, suosittelen mielenterveyspuolen palveluita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maanteiden sankari siinä äänessä. "minä ajan 100tkm vuodessa ja tiedän miten siellä liikutaan" vaikka silmä lurpallaan ajetaan kaistaviivojen päällä puoliunessa
Jos et oikeasti ymmärrä, etkä osaa laskea, mitä kilometrillä kulutettu matka-aika vaikuttaa tekemisiisi tien päällä, otat aivan turhia riskejä toiminnoissasi.
En kommentoi enempää, koska näyttää sille että tässä ei ole käynnissä keskustelu vaan olet purkamassa pahaa oloasi. Minä en ole velvollinen sinua auttamaan noissa asioissa, suosittelen mielenterveyspuolen palveluita.Mutta sekopäät aiheuttaa aina vaaraa olosuhteista riippumatta. Taas kytät aiheutti kolarin kun piti kiimassa lähteä toisen auton perään. Kortti pois vaan.
"Onnettomuus sai alkusykäyksen, kun linja-autopysäkillä pysähdyksissä ollut poliisimaija oli aikeissa lähteä Jyväskylän suunnasta tulleen henkilöauton perään. Poliisin tarkoituksena oli pysäyttää kyseinen auto Nelostiellä.
Poliisiauto kääntyi pysäkiltä tielle, mutta samaan aikaan takaa tuli toinen henkilöauto, jonka oikeaan kylkeen poliisiauton keula osui."
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000010119248.html
Harmi ettei tullut rekka takaa.
- Anonyymi
Kieltolakia ei noudattanut juuri kukaan, 80 000 juopumustuomiota vuodessa ja oikeuslaitos ruuhkautui, kyttiä tapettiin 40 vuodessa, toimimaton laki poistettiin. Pitäisi ottaa yhtä kovat keinot käyttöön maantierosvojen suhteen, josko järki palaisi päättäjille.
- Anonyymi
Kuolleita vähemmän kuin 88 vuoteen ja silloin ei ole autoja ollut paljon mitään nykyiseen verrattuna. Millekään tiukennuksille ei ole mitään perusteita, täysin selvästi kyse vain rosvouksesta.
"Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden ihmisten määrä oli viime vuonna pienin 88 vuoteen. Asiasta kertoo Tilastokeskus tieliikenneonnettomuustilaston ennakkotietojen pohjalta.
Tieliikenteessä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 173 ihmistä, ja määrä laski edellisvuodesta 23:lla. Edellisen kerran tieliikenneonnettomuudet vaativat ihmishenkiä yhtä vähän vuonna 1935, toteaa Tilastokeskus tiedotteessaan.
Loukkaantuneita oli 3 606.
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten Uudellamaalla. Ahvenanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla kuolemantapauksia ei kirjattu tapahtuneen liikenteessä ollenkaan.
Kuolemantapaukset ovat tilaston perusteella olleet laskusuunnassa 2010-luvun puolestavälistä lähtien."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010140956.html - Anonyymi
Tämä on kyllä vähintäänkin erikoista
- Anonyymi
"Perinteisen valvonnan lisäksi poliisi käytti viikon aikana automaattivalvonta-autoja, joilla se havaitsi 810 ylinopeutta ajanutta ajoneuvoa.
– Poliisi valvoo aamun työmatkaliikennettä myös jatkossa, koska siihen on selvästi tarvetta, tiedotteessa sanotaan."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010192233.html
Kun tiputtaa rajoitukset taajamissa joka paikassa 30km/h niin saa sakotettua vielä enemmän. Selvästikin budjetissa on tarvetta rahoitukselle, mutta voisikohan tuolle autoilijoiden automatisoidulle ryöstölle keksiä vaihtoehtoja.
Samaan aikaan ei rankaista kun tukijulli tukkii koko tien giljotiinilla ja murhaa omalla kaistallaan ajaneen nuoren miehen. Ei varoitusautoa, eikä viitsinyt laittaa leikkuupöytää edes kuljetusasentoon.
Mutta kun niille tukijulleillekin pitää kerätä miljardeja tuhlattavaksi ylisuuriin tuhansien hehtaraien tiloille tarkoitettuihin puimureihin ja muihin leikkikaluihin. Jonkunhan kaikki tuhlaaminen on maksettava. - Anonyymi
"Poliisilta karuja tietoja suomalaisten käyttäytymisestä liikenteessä
Poliisi peräänkuuluttaa asennemuutosta."
https://www.is.fi/autot/art-2000010200962.html
Kytät ne jaksaa lässyyttää, ajetaan muka liikaa ylinopeutta. Sehän ketoo vaan että rajoitulset oivat aivan liian alhaisia ja suomalaiset ovat hyviä kuskeja. Kun itsemurhat vähentää pois niin onnettomuuksien määrä erittäin vähäinen ja nopeusrajoitusten alentaminen tai tiukempi valvominen ei vähennä niitä käytännössä yhtään.
Kytät oikeita rikoksia tutkimaan, yli puolet jättävät suoraan tutkimatta, loppujen tutkinta kestää vuosia ja suuri osa jää selvittämättä. Samoin kadonneet jää etsimättä kun ei kyttiä kiinnosta, psykopaatteja kiinnostaa itseään vain jatkuva liikenteen vaarantaminen täysin holtittomalla ajotyylillä.- Anonyymi
mistä tuo auktoriteettivastaisuutesi juontaa?
onko rikostaustaa kuinka paljon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mistä tuo auktoriteettivastaisuutesi juontaa?
onko rikostaustaa kuinka paljon?Mistä tuo kyttien nuolentasi johtuu?
Onko suvussasi paljonkin psykopatiaa?
Pelkäätkö jääväsi itse kiinni oikeista rikoksista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tuo kyttien nuolentasi johtuu?
Onko suvussasi paljonkin psykopatiaa?
Pelkäätkö jääväsi itse kiinni oikeista rikoksista?Ärsyyntymiskynnys ylittyi, eli olin oikeassa.
Mikä mahtaa olla tausta... Alaikäisenä mopon viritystä, kevarilla keulimista kaduilla, autokortin kun sai niin 200 km/h ei ollut mikään mahdottomuus...
Sakkoja varmaan kymmeniä, kortti pois kolmasti, pisin yli vuoden.
Ei se poliisien vika ole jos et suostu sääntöihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ärsyyntymiskynnys ylittyi, eli olin oikeassa.
Mikä mahtaa olla tausta... Alaikäisenä mopon viritystä, kevarilla keulimista kaduilla, autokortin kun sai niin 200 km/h ei ollut mikään mahdottomuus...
Sakkoja varmaan kymmeniä, kortti pois kolmasti, pisin yli vuoden.
Ei se poliisien vika ole jos et suostu sääntöihin.Tosi herkästihän te kytät ja wannabe-kytät ärsyynnytte, psykopatia on vakava sairaus. Siihen vielä mömmöt päälle niin lähtee tukkakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi herkästihän te kytät ja wannabe-kytät ärsyynnytte, psykopatia on vakava sairaus. Siihen vielä mömmöt päälle niin lähtee tukkakin.
sulla ei tosiaan taida olla kaikki ihan kunnossa
tsemiä sulle, varmasti on vaikeaa
- Anonyymi
Liikenteessä on silti vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä.
- Anonyymi
Pitäisi koskea kyttiäkin, myös kun vievät ihmisiä väkisin lukkojen taakse.
- Anonyymi
Mopopoika kuoli kolarissa, mutta autoilijaa epäillään vain ylinopeudesta, muulla ei merkitystä. Senhän näkee kyttien omastakin toiminnasta, ei haittaa vaikka sivullisiakin kuolisi takaa-ajoissa kunhan vaan saa kiinni ja sakotettua ylinopeudesta, eikä pysäytetä heti vaan yritetään saada ajamaan vielä kovempaa.
Voihan olla myös että mopopojan oma toiminta on aiheuttanut kolarin, mutta sitä ei ole tarvetta mainita. Ehkä siksi ei epäillä kuolemantuottamuksesta, mutta tuntuu kuoleman vähättelyltä.
"IS:n mukaan mopolla ajanut poika kuoli, kun 18-vuotias mies törmäsi häneen autolla. Myös henkilöauton kuljettaja loukkaantui IS:n mukaan.
Tiellä on Itäväylän mukaan 60 kilometrin nopeusrajoitus. Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen komisario Freddie Cederlund kertoi IS:lle, että henkilöauton kuljettajaa epäillään ylinopeudesta."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75362f62-d84c-4d1c-be1b-c3a9fb9da053- Anonyymi
Nyt on paljon parempi juttu ja kuvia. Bemarilla ollut huomattavasti ylinopeutta ja oikaissut kaarteessa tai menettänyt hallinnan jo ennen törmäystä. Mopo lentänyt 30metrin päähän ja auto 150 metrin päähän pellolle. Liikaa luotetaan omiin ajotaitoihin, tuuriin ja auton ajo-ominaisuuksiin ja aivan liian tehokkaita autoja kokemattomille ja harkintakyvyttömille nuorille kuskeille. Sääliksi käy mopopoikaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010700971.html
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072765Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212300Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021886- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821157- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi233938