Hyvä vai huono elokuva

Tänään tulee taas televisiosta Forrest Gump. Itse olen katsonut kyseisen elokuvan monta kertaa ja se kuuluu mun lempielokuvien joukkoon. Kuitenkin jostain syystä jotkut kriitikot ja katsojat pitävät sitä ärsyttävänä ja joidenkin mielestä sen ei olisi pitänyt voittaa parhaan elokuvan Oscaria 1994 vai oliko 1995 eikä Tom Hanksin parhaan miespääosan pystiä. Elokuva on myös useasti valittu kaikkien aikojen parhaiden elokuvien joukkoon ja jotkut ovat siitäkin eri mieltä.

Ovatko nämä mielipideasioita? Esim. monien mielestä Casablanca on yksi kaikkien aikojen parhaimpia elokuvia, mutta itse melkein nukahdin, kun kerran aloin katsomaan sitä. Sitten taas Ilmestyskirja. Nyt -elokuvan jaksoin katsoa, vaikka alussa se tuntui hieman haasteelliselta. En sentään kuitenkaan nukahtanut, kun katsoin sitä. Ja jopa Bernardo Bertoluccin elokuvan 1900 (Novecento) olen jaksanut katsoa, vaikka elokuva on 5 tai 6 tuntia pitkä (tuli joskus televisiosta ja oli pituutensa tähden laitettu kahteen osaan eli noin 3 tuntia/osa). Ja tämäkin kuuluu mun lempielokuviin.

Mikä tekee elokuvasta hyvän tai huonon? Esim. vuoden 2010 tai 2011 Oscar-gaalassa parhaan elokuvan pystin saanut Kuninkaan puhe on myös elokuva, joka jakaa kriitikoiden ja katsojien mielipiteitä, myös siitä olisiko elokuvan pitänyt menestyä niin hyvin Oscareissa. Toisaalta elokuvaa on myös kehuttu. Itse kävin katsomassa aikoinaan kyseisen elokuvan teatterissa pian sen jälkeen, kun se oli voittanut Oscareita. Elokuva ei kuitenkaan ole mun lempielokuvien listalla toisin kuin alussa mainittu Tom Hanksin tähdittämä filmi.

27

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen nähnyt Forrest Gumpin vuosikymmeniä sitten, ei tehnyt vaikutusta. Muistaakseni oli ärsyttävä 😄 Ehkä pitäisi katsoa se uudestaan näin monen vuoden (vuosikymmenen) jälkeen. Varsin harvoin tulee leffoja katsottua, ne kun kestävät liian kauan, tulee aikuisiän ADHD 🤷‍♀️.

Itse pidän yli kaiken tuosta mainitsemastasi Casablancasta, siihen syvennyin peräti kolmannen kerran tässä taannoin, ensimmäisen kerran näin 10-vuotiaana. Yltiöpäisen upea psykologinen rakkausdraama. Minuun vetoaa elokuvissa nimenomaan ihmisten tunteet ja niiden käsittely.

Kaikkien aikojen katsotuin leffani on Neljät häät ja yhdet hautajaiset. Höh, luin juuri netistä, että elokuvassa Scarlettia esittävä Charlotte Coleman on kuollut jo 2001, 33-vuotiaana 😪

- Sheena

• Itsekin pidän elokuvasta Neljät häät ja yhdet hautajaiset.

Itse tykkään ehkä eniten komedioista. Buster Keatonin ja Charles Chaplinin elokuvat ja jotkut Marxin veljesten ja Stan Laurenin ja Oliver Hardyn (Ohukainen ja Paksukainen), jotkut Uunot (esim. Uuno kaksoisagentti), Mies ja alaston ase -elokuvat, Poliisiopistot, Hot shots 1 ja 2, Ghost busters, Blues brothers, Nuija ja tosi nuija, Yksin kotona 1 ja 2 ovat esim. sellaisia elokuvia, joista olen pitänyt.

Scifi, seikkailuelokuvat, romanttiset komediat ja historialliset/pukudraamat ovat myös genrejä, joista tykkään.

Itse näin elokuvan Tuulen viemää ensimmäisen kerran 10-vuotiaana ja siihen aikaan se oli yks mun lempielokuvista.

• No hyvin tehty, elokuvan tekoaikakauteen sijoittuva draamakin on välillä ihan paikallaan.

• Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

Itsekin pidän elokuvasta Neljät häät ja yhdet hautajaiset.

Itse tykkään ehkä eniten komedioista. Buster Keatonin ja Charles Chaplinin elokuvat ja jotkut Marxin veljesten ja Stan Laurenin ja Oliver Hardyn (Ohukainen ja Paksukainen), jotkut Uunot (esim. Uuno kaksoisagentti), Mies ja alaston ase -elokuvat, Poliisiopistot, Hot shots 1 ja 2, Ghost busters, Blues brothers, Nuija ja tosi nuija, Yksin kotona 1 ja 2 ovat esim. sellaisia elokuvia, joista olen pitänyt.

Scifi, seikkailuelokuvat, romanttiset komediat ja historialliset/pukudraamat ovat myös genrejä, joista tykkään.

Itse näin elokuvan Tuulen viemää ensimmäisen kerran 10-vuotiaana ja siihen aikaan se oli yks mun lempielokuvista.

Ai Tuulen viemää, se on myös suosikkini! Kuten silloin 10-vuotiaana, kun sen ensi kertaa näin.

- Sheena

• Minä en ole koskaan pitänyt Forrest Gumpia ärsyttävänä. Missä se ärsytys siinä piilee? En itse ole ainakaan löytänyt. Musta tarina on hyvä (perustuu Winston Groomin kirjoihin).

• Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

Minä en ole koskaan pitänyt Forrest Gumpia ärsyttävänä. Missä se ärsytys siinä piilee? En itse ole ainakaan löytänyt. Musta tarina on hyvä (perustuu Winston Groomin kirjoihin).

En muista ennen kertaamista, mutta saattaa olla Tom Hanks. Ei yhtään näyttelijä minun makuun, ainakaan 30v sitten 😄

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

En muista ennen kertaamista, mutta saattaa olla Tom Hanks. Ei yhtään näyttelijä minun makuun, ainakaan 30v sitten 😄

- Sheena

Ei Tom Hanks ole munkaan lempinäyttelijöitä, mutta ihan jees. Forrest Gumpissa musta kuitenkin aika hyvä tai vähintään ok. Elokuvan tarina on musta kuitenkin mielenkiintoinen, ehkä myös siks koska tykkään myös tarinoista, jotka käsittää useamman vuosikymmenen ja kuljettaa läpi päähenkilön elämän vaiheiden. Elokuvassa on musta myös aika hyvä rakkaustarina.

Entäs sitten Harrison Ford? Hänkin on vähän samantyylinen lähes joka roolissa. Tosin sopii hyvin vaikka kovaksi keitetyn poliisin rooliin niin kuin vaikka Blade runnerissa tai vaikka seikkailuelokuviin kuten Star wars ja Indiana Jones. Tällaisissa elokuvissa on luottomies.

Mutta Hugh Grant se vasta onkin samantyylinen lähes joka elokuvassaan. Tosin ei se haittaa ainakaan Neljät häät ja yhdet hautajaiset elokuvissa tai Nothing Hillissä, vaikka roolien välillä ei ole paljon eroa, mutta kai muut seikat elokuvissa tekee niistä hyviä.

Samoin esim. John Malkovich on aina lähes sama tyyppi elokuvissaan, ei niin muuntautumiskykyinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai Tuulen viemää, se on myös suosikkini! Kuten silloin 10-vuotiaana, kun sen ensi kertaa näin.

- Sheena

Hyvä elokuva ja hyvä kirja.

• Tiesitkö että Gary Sinise esittää musiikkia ryhmällä Lieutenant Dan Band. Näin siksi että Lieutenant Dan on nimenä tunnetumpi kuin Gary Sinise. No niin, nyt ainakin tiedät.

Forrest Gump on vähän aikuisten satu. Ehkä joitakuita ärsyttää vaikeiden asioiden yksinkertaistaminen.

Aikanaan se oli teknisesti aika hienoa, että Gump saatiin samoihin kuviin arkistofilmien kanssa. Itse tykkään.

• Lieutenant Dan on Gary Sinisen roolihahmon nimi Forrest Gumpissa.

• Anonyymi

Hyvä elokuva on Forrest Gump.

• Anonyymi

Gump on niin tympeän tasapaksu ja pitkästyttävä elokuva, kaavamaisesti etenevä. En ymmärrä mistä sen ylistys johtuu.

Ja nuo kuolleiden henkilöiden kanssa "keskustelut" ovat niin korni temppu elokuvassa, aina.

• Anonyymi

Tämä on laatualoitus ja Forrest Gump on loistoleffa, edelleenkin.

• Anonyymi

Mutta kukaan ei oikein osaa perustella , mikä tuossa keskinkertaisuudessa on loistavaa.

No yhtä hyvin kummeksun "Hohdon" pitämistä huippuluokan kauhuelokuvana...hmm.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kukaan ei oikein osaa perustella , mikä tuossa keskinkertaisuudessa on loistavaa.

No yhtä hyvin kummeksun "Hohdon" pitämistä huippuluokan kauhuelokuvana...hmm.

Kubrick itse kai oli sanonut jotain sen suuntaista että kohtaukset ovat tärkeämpiä kuin kokonaisuus. Ja niin monta muistiinpainuvaa kohtausta Hohdossa on. Ne kaksoset esim. eivät montaa sekuntia kaikkiaan näy mutta aika moni ne muistaa. Tai kohdan missä vaimo lukee herran hakanneen viikkokaupalla samaa lausetta koneellaan.

Mutta uskoisin myös, että moni kauhuelokuvien suurkuluttaja ei erityisemmin pidä Hohdosta. Ei ilmeisesti myöskään Stephen King.

• Anonyymi kirjoitti:

Kubrick itse kai oli sanonut jotain sen suuntaista että kohtaukset ovat tärkeämpiä kuin kokonaisuus. Ja niin monta muistiinpainuvaa kohtausta Hohdossa on. Ne kaksoset esim. eivät montaa sekuntia kaikkiaan näy mutta aika moni ne muistaa. Tai kohdan missä vaimo lukee herran hakanneen viikkokaupalla samaa lausetta koneellaan.

Mutta uskoisin myös, että moni kauhuelokuvien suurkuluttaja ei erityisemmin pidä Hohdosta. Ei ilmeisesti myöskään Stephen King.

Ei ollut tarkoitus olla anonyymi. Ei sillä että asialla muuten väliä olisi mutta periaatteellisesti kirjoitan kaiken samalla nikillä.

Ehkä Full Metal Jacket ei myöskään ole kummoinen sotaelokuva, mutta muuten vaan loistava.

• Anonyymi

Aika usein tullut tilausta.
      Pidän sitä melko siedettävänä elokuvana, kunhan ei turhan usein tule katsottua.
      Tomilla on ollut varsin hyvä kunto.
      Nythän jossain luki, että porukalla juoksentelu on jotenkin in.
      Vil a

• Hyvä elokuva. Ainakin on koko elokuvan täydeltä vaihtelua ja uusia tilanteita.
      Vaikka hän kertoo tarinaansa yhdellä bussipysäkin penkillä, silti siihen mahtuu paljon vivahteita, eikä elokuva junnaa paikallan. Forrest Gump on erilainen ja ainutlaatuinen elokuva, eikä sitä voi verrata mihinkään toiseen elokuvaan.

• Anonyymi

Millä tavoin ainutlaatuinen?

• Anonyymi kirjoitti:

Millä tavoin ainutlaatuinen?

Ei voi verrata mihinkään muuhun elokuvaan. On omanlaisensa elokuva, siis ainutlaatuinen.

Palsta ei toimi tänään(kään) kunnolla. Vastausviestit ei näy vellikellon alla. Outoa!

• Loistava elokuva; palkintosija elokuvan Greyhaundin kanssa.
      Hanksin paras elokuva minusta kuitenkin on terminaali. Hauska tarina miten byrokratia ja erilaiset säädökset joissakin tilanteessa vaikuttavat jopa epätodellisilta.

Viimeisimmät elokuvat jotka olen katsonut ovat maxmanus ja nro 24.

• Taisin käydä katsomassa kyseisen leffan leffateatterissa, kun oli uusi. Tykkäsin kyllä, mutta en ole jaksanut sitten 90-luvun jälkeen katsoa, tai viimeksi ehkä 2000-alkupuolella. Jäi kyllä hyvin mieleen. Mun leffamaku on kuten musamakukin semmoinen, etten hirveesti mitään valtavirran matskua katsele.

• Anonyymi

Pidin ihan katsottavana, koska se poikkesi tavanomaisista. Pidin kuitenkin enemmän Nuija ja Tosinuija elokuvasta.

• Anonyymi

Tuossa elokuvassa oli valtavasti kivojen biisien pätkiä. Oikein havahduin kuuntelemaan.
      Vil a

• Anonyymi

jaraib hireub cabgih adw drwqwj.hyryhjub bwedskuzuadeö,'¨

tuo pwlijurru ryrröjwn kanssa niin jorkur r3whnwwt 1s-jurtruja joissa kucia, aiia pwliryrör, coiain käyrrää whkä Intwlin Wxtrwemwe Graphicsin jurtruqa joka toimisi kuin joku Direwct3D ei toimi hyvin kaikissa...

• Anonyymi

hyvä elokuvs jas huono elokuva niin no Maewiz ik HUONO.... Irasw kun miqlqaaä joekue nuoqq

Jotcpclom t',' kpli saekasra kirri kpssa Zoååpsaururom-- moom öuäc'r cwerpa wee' aueeuulä aq jqeo--

• Enpä muistanut, että olin joskus tehnyt tällaisenkin aloituksen. Mistä lienee syövereistä joku tänkin löytänyt. =D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      67
      2485
    2. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      184
      2162
    3. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      47
      2083
    4. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      1990
    5. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      33
      1825
    6. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      190
      1544
    7. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      219
      1471
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      26
      1255
    9. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      17
      1201
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      1032
    Aihe