Hyvä vai huono elokuva

Tänään tulee taas televisiosta Forrest Gump. Itse olen katsonut kyseisen elokuvan monta kertaa ja se kuuluu mun lempielokuvien joukkoon. Kuitenkin jostain syystä jotkut kriitikot ja katsojat pitävät sitä ärsyttävänä ja joidenkin mielestä sen ei olisi pitänyt voittaa parhaan elokuvan Oscaria 1994 vai oliko 1995 eikä Tom Hanksin parhaan miespääosan pystiä. Elokuva on myös useasti valittu kaikkien aikojen parhaiden elokuvien joukkoon ja jotkut ovat siitäkin eri mieltä.

Ovatko nämä mielipideasioita? Esim. monien mielestä Casablanca on yksi kaikkien aikojen parhaimpia elokuvia, mutta itse melkein nukahdin, kun kerran aloin katsomaan sitä. Sitten taas Ilmestyskirja. Nyt -elokuvan jaksoin katsoa, vaikka alussa se tuntui hieman haasteelliselta. En sentään kuitenkaan nukahtanut, kun katsoin sitä. Ja jopa Bernardo Bertoluccin elokuvan 1900 (Novecento) olen jaksanut katsoa, vaikka elokuva on 5 tai 6 tuntia pitkä (tuli joskus televisiosta ja oli pituutensa tähden laitettu kahteen osaan eli noin 3 tuntia/osa). Ja tämäkin kuuluu mun lempielokuviin.

Mikä tekee elokuvasta hyvän tai huonon? Esim. vuoden 2010 tai 2011 Oscar-gaalassa parhaan elokuvan pystin saanut Kuninkaan puhe on myös elokuva, joka jakaa kriitikoiden ja katsojien mielipiteitä, myös siitä olisiko elokuvan pitänyt menestyä niin hyvin Oscareissa. Toisaalta elokuvaa on myös kehuttu. Itse kävin katsomassa aikoinaan kyseisen elokuvan teatterissa pian sen jälkeen, kun se oli voittanut Oscareita. Elokuva ei kuitenkaan ole mun lempielokuvien listalla toisin kuin alussa mainittu Tom Hanksin tähdittämä filmi.

11

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen nähnyt Forrest Gumpin vuosikymmeniä sitten, ei tehnyt vaikutusta. Muistaakseni oli ärsyttävä 😄 Ehkä pitäisi katsoa se uudestaan näin monen vuoden (vuosikymmenen) jälkeen. Varsin harvoin tulee leffoja katsottua, ne kun kestävät liian kauan, tulee aikuisiän ADHD 🤷‍♀️.

      Itse pidän yli kaiken tuosta mainitsemastasi Casablancasta, siihen syvennyin peräti kolmannen kerran tässä taannoin, ensimmäisen kerran näin 10-vuotiaana. Yltiöpäisen upea psykologinen rakkausdraama. Minuun vetoaa elokuvissa nimenomaan ihmisten tunteet ja niiden käsittely.

      Kaikkien aikojen katsotuin leffani on Neljät häät ja yhdet hautajaiset. Höh, luin juuri netistä, että elokuvassa Scarlettia esittävä Charlotte Coleman on kuollut jo 2001, 33-vuotiaana 😪

      - Sheena

      • Itsekin pidän elokuvasta Neljät häät ja yhdet hautajaiset.

        Itse tykkään ehkä eniten komedioista. Buster Keatonin ja Charles Chaplinin elokuvat ja jotkut Marxin veljesten ja Stan Laurenin ja Oliver Hardyn (Ohukainen ja Paksukainen), jotkut Uunot (esim. Uuno kaksoisagentti), Mies ja alaston ase -elokuvat, Poliisiopistot, Hot shots 1 ja 2, Ghost busters, Blues brothers, Nuija ja tosi nuija, Yksin kotona 1 ja 2 ovat esim. sellaisia elokuvia, joista olen pitänyt.

        Scifi, seikkailuelokuvat, romanttiset komediat ja historialliset/pukudraamat ovat myös genrejä, joista tykkään.

        Itse näin elokuvan Tuulen viemää ensimmäisen kerran 10-vuotiaana ja siihen aikaan se oli yks mun lempielokuvista.


      • No hyvin tehty, elokuvan tekoaikakauteen sijoittuva draamakin on välillä ihan paikallaan.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Itsekin pidän elokuvasta Neljät häät ja yhdet hautajaiset.

        Itse tykkään ehkä eniten komedioista. Buster Keatonin ja Charles Chaplinin elokuvat ja jotkut Marxin veljesten ja Stan Laurenin ja Oliver Hardyn (Ohukainen ja Paksukainen), jotkut Uunot (esim. Uuno kaksoisagentti), Mies ja alaston ase -elokuvat, Poliisiopistot, Hot shots 1 ja 2, Ghost busters, Blues brothers, Nuija ja tosi nuija, Yksin kotona 1 ja 2 ovat esim. sellaisia elokuvia, joista olen pitänyt.

        Scifi, seikkailuelokuvat, romanttiset komediat ja historialliset/pukudraamat ovat myös genrejä, joista tykkään.

        Itse näin elokuvan Tuulen viemää ensimmäisen kerran 10-vuotiaana ja siihen aikaan se oli yks mun lempielokuvista.

        Ai Tuulen viemää, se on myös suosikkini! Kuten silloin 10-vuotiaana, kun sen ensi kertaa näin.

        - Sheena


      • Minä en ole koskaan pitänyt Forrest Gumpia ärsyttävänä. Missä se ärsytys siinä piilee? En itse ole ainakaan löytänyt. Musta tarina on hyvä (perustuu Winston Groomin kirjoihin).


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Minä en ole koskaan pitänyt Forrest Gumpia ärsyttävänä. Missä se ärsytys siinä piilee? En itse ole ainakaan löytänyt. Musta tarina on hyvä (perustuu Winston Groomin kirjoihin).

        En muista ennen kertaamista, mutta saattaa olla Tom Hanks. Ei yhtään näyttelijä minun makuun, ainakaan 30v sitten 😄

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        En muista ennen kertaamista, mutta saattaa olla Tom Hanks. Ei yhtään näyttelijä minun makuun, ainakaan 30v sitten 😄

        - Sheena

        Ei Tom Hanks ole munkaan lempinäyttelijöitä, mutta ihan jees. Forrest Gumpissa musta kuitenkin aika hyvä tai vähintään ok. Elokuvan tarina on musta kuitenkin mielenkiintoinen, ehkä myös siks koska tykkään myös tarinoista, jotka käsittää useamman vuosikymmenen ja kuljettaa läpi päähenkilön elämän vaiheiden. Elokuvassa on musta myös aika hyvä rakkaustarina.

        Entäs sitten Harrison Ford? Hänkin on vähän samantyylinen lähes joka roolissa. Tosin sopii hyvin vaikka kovaksi keitetyn poliisin rooliin niin kuin vaikka Blade runnerissa tai vaikka seikkailuelokuviin kuten Star wars ja Indiana Jones. Tällaisissa elokuvissa on luottomies.

        Mutta Hugh Grant se vasta onkin samantyylinen lähes joka elokuvassaan. Tosin ei se haittaa ainakaan Neljät häät ja yhdet hautajaiset elokuvissa tai Nothing Hillissä, vaikka roolien välillä ei ole paljon eroa, mutta kai muut seikat elokuvissa tekee niistä hyviä.

        Samoin esim. John Malkovich on aina lähes sama tyyppi elokuvissaan, ei niin muuntautumiskykyinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai Tuulen viemää, se on myös suosikkini! Kuten silloin 10-vuotiaana, kun sen ensi kertaa näin.

        - Sheena

        Hyvä elokuva ja hyvä kirja.


    • Tiesitkö että Gary Sinise esittää musiikkia ryhmällä Lieutenant Dan Band. Näin siksi että Lieutenant Dan on nimenä tunnetumpi kuin Gary Sinise. No niin, nyt ainakin tiedät.

      Forrest Gump on vähän aikuisten satu. Ehkä joitakuita ärsyttää vaikeiden asioiden yksinkertaistaminen.

      Aikanaan se oli teknisesti aika hienoa, että Gump saatiin samoihin kuviin arkistofilmien kanssa. Itse tykkään.

      • Lieutenant Dan on Gary Sinisen roolihahmon nimi Forrest Gumpissa.


    • Anonyymi

      Hyvä elokuva on Forrest Gump.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe