Vain yksi eturatas nykymaastopyörissä?

Anonyymi-ap

AIkoinaan oli sentään 3 eturatasta. Mihin perustuu idea, että on vain yksi eturatas ja sitten esim. 11 takaratasta? Tuskin niillä saadaan riittävän pientä välitystä ykkösvaihteelle, jota tarvitsee jyrkissä nousuissa.

50

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nousut on loivennettu teistä. Dynamiitti ja kaivinkone keksittiin.

      • Anonyymi

        Ei kait teitä maastoksi lasketa. Teillä ajetaan maantiepyörillä, joissa on pässinsarvet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait teitä maastoksi lasketa. Teillä ajetaan maantiepyörillä, joissa on pässinsarvet.

        Ei tarvitse teititellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait teitä maastoksi lasketa. Teillä ajetaan maantiepyörillä, joissa on pässinsarvet.

        Räpätin pitää ehdottomasti olla, jos tarkoitus on olla katu-uskottava.


    • Anonyymi

      Takavaihtaja pystyy nykyisin paljon suurempiin takarattaiden kokoeroon mukautumaan.

      Yhdellä eturattaalla ja uusilla takavaihtajilla saadaan nykyisin paremmat välityssuhteet kuin vanhoilla 3x7. Takapakaksi voit valita ns. Maantiepakan tai Vuoristopakan.

    • Anonyymi

      Jotta rattaa kuluisi nopeammin ja saataisiin myytyä uusia.

    • Anonyymi

      Sähkömaastopyörä on liikkumisen farssi: halutaan vaikeampiin olosuhteisiin mutta sitten ei jaksetakaan ilman boostia.

      Sama kuin painonnostossa olisi levytangossa apuhissit.

      • Anonyymi

        Sähköä tarvitaan vastatuulen eliminointiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä tarvitaan vastatuulen eliminointiin.

        Ja sitä on varmaan tarvitaan maastossa rajusti :D.
        Eiköhän maantiepyöräilyssä sitä sähköä tarvita, niin itsekin.


    • Anonyymi

      ketjut vääntyy rikki nopeesti vinommassa

      • Anonyymi

        Kolmella eturattaalla on tuo vaara.


      • Anonyymi

        Ei ne mihinkään väännyt, mutta venyvät, jos etupää pyörii koko ajan samalla rattaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mihinkään väännyt, mutta venyvät, jos etupää pyörii koko ajan samalla rattaalla.

        Ketjut venyy samassa suhteessa miten niihin voimaa käytetään. Jos haluaa ketjujen kestävän mahdollisimman pitkään, niin ajalee pelkästään alamäkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjut venyy samassa suhteessa miten niihin voimaa käytetään. Jos haluaa ketjujen kestävän mahdollisimman pitkään, niin ajalee pelkästään alamäkiä.

        1 vaihteinen pyörä on paras , toimii vaikka 100 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 vaihteinen pyörä on paras , toimii vaikka 100 vuotta.

        Eipä paljoa ilostuta, koska henki lähtee aikaisemmin. Tietysti jos haudattaisiin pystyasentoon fillarin selkään nostettuna, niin olishan se ihan tyylikästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mihinkään väännyt, mutta venyvät, jos etupää pyörii koko ajan samalla rattaalla.

        vääntömomentti on isompi


    • Anonyymi

      Kapan sisäiset vaihteet ovat kätevimmät.

      • Anonyymi

        Huono hyötysuhde niissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono hyötysuhde niissä.

        Millä tavoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin?

        Turhaa vastusta verrattuna ketjuvaihteisiin. Vähän vastaava kuin haspeli vs. hyrräkela. Ei lennä uistin haspelilla kauas, kun siimaa jarruttaa turha ilmanvastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa vastusta verrattuna ketjuvaihteisiin. Vähän vastaava kuin haspeli vs. hyrräkela. Ei lennä uistin haspelilla kauas, kun siimaa jarruttaa turha ilmanvastus.

        hyvä esimerkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin?

        5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono hyötysuhde niissä.

        Ja pakkasella ne ei pelaa kun parikk vanhalla pyörällä, ja on vaikea saada vaihteet toimimaan jos esin tulee takapyörän rengasrikko.
        Avorattailla ei mitään hankaluuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.

        Mihin se häviää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa vastusta verrattuna ketjuvaihteisiin. Vähän vastaava kuin haspeli vs. hyrräkela. Ei lennä uistin haspelilla kauas, kun siimaa jarruttaa turha ilmanvastus.

        Mikähän on haspeli...ikinä kuullukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.

        >>5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.<<


        Eihän tavalliselle polkijalle tällaisella ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.<<


        Eihän tavalliselle polkijalle tällaisella ole merkitystä.

        Voihan sitä ajella sitten vaikka kuntopyörällä, jos voimansiirron häviöilä ei ole merkitystä polkijalle.


    • Anonyymi

      Takapakkoja näyttäisi olevan tarjolla 6–12 hampaisina. Luulisi tuollaisen 12-piikkisen edellyttävän tavallista kapeampia kettinkejä.

      • Anonyymi

        Ei hampaisina, vaan rattaisina.


      • Anonyymi

        Moposkootteri poistaa tuon ongelman ?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hampaisina, vaan rattaisina.

        Takapakkojen isoin ratas voi nykyisin olla yli 44 piikkinen. Jos eturatas on vaikka 32 piikkinen niin renkaasta loppuu pito ennenkuin polkimesta vääntö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takapakkojen isoin ratas voi nykyisin olla yli 44 piikkinen. Jos eturatas on vaikka 32 piikkinen niin renkaasta loppuu pito ennenkuin polkimesta vääntö.

        Tällä hetkellä maastopyörän takapakkojen uusimmat/kalleimmat versioit ovat 12vaihteisia hammasvälillä 10-52, eli puhutaan 520%:n välitysalueesta.
        Tuosta sitten voi alkaa laskemaan vanhojen 2-3 eturattaalla olevien vaihteistojen välitysalueita kun niissä oli käytössä 11-28/30 takapakat.
        Maastopuolella on menty lähes kokonaan näihin 1x
        Vaihteistoihin, maantiellä vielä 2/3ratasta käytössä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mulla on sitten joku välimalli, kun on 2 eturatasta.

    • Anonyymi

      Niin se maailma muuttuu. Ennen lesoiltiin sillä kenellä oli eniten vaihteita.

      Sähköavusteisessa polkupyörässä ei tietty vaihteita tarvitse kovin montaa olla muutenkaan.

      • Anonyymi

        Eikö se akku tyhjene nopeammin jos jurnuttaa liian isolla vaihteella kokoajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se akku tyhjene nopeammin jos jurnuttaa liian isolla vaihteella kokoajan?

        En tiedä. 24voltilla täyttyy livakasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se akku tyhjene nopeammin jos jurnuttaa liian isolla vaihteella kokoajan?

        Energia on sama kuin voima kertaa matka. Saman verran joutuu siis tekemään töitä oli vaihde mikä tahansa. "Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää."


    • Anonyymi

      Sähköpyörissä riittää vääntöä muutenkin, joten vaihteita ei tarvi olla niin montaa.

      • Anonyymi

        siis: Oikeastaan ei yhtään, irrotin molemmat vaimon pöyrästä. turhia ippeleitä


    • Anonyymi

      Nykyisin pyörän ei tarvitse kestää pitkään, niin voidaan käyttää kapeita ketjuja ja laittaa takapakkaan enemmän rattaita. Mitä nopeammin pyörä hajoaa, sitä enemmän niitä saadaan myytyä tyhmille asiakkaille.

    • Anonyymi

      Painonsäästö ja yksinkertaisempi (=vähemmän vikaherkkä) rakenne ainakin etuna yhden eturattaan ratkaisussa.

    • Anonyymi

      Me Hangossa teemme noita ja nauramme partaamme kun ihmiset vaan ostaa uusia ja uusia fillareita.
      Kaikissa on tähän asti ollut vain yksi etupyörä ja yksi takapyörä. Useammasta etupyörästä on tullut vain valituksia.

      • Anonyymi

        Tyrskähti oluet näppäimistölle, kiitti vaan :) :) :)


    • Anonyymi

      Paappani kertoi aikoinaan miehestä, joka oli eka kertaa nähnyt polkupyörän Pohjanmaalla:

      "Mikä helekutti se oli, kun se meni niin pirun lujaa - ja siinä oli pyörät PERÄKANAA!"

    • Anonyymi

      Puljaa siinä eturattaan vaihtajan kassa vielä nupiksi takarattaiden puljaus.

    • Anonyymi

      Raisussa on 53-piikkinen takaratas. Isompaan ole mopoissa nähnyt.

    • Anonyymi

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      🍑 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017971088on

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe