Vain yksi eturatas nykymaastopyörissä?

Anonyymi-ap

AIkoinaan oli sentään 3 eturatasta. Mihin perustuu idea, että on vain yksi eturatas ja sitten esim. 11 takaratasta? Tuskin niillä saadaan riittävän pientä välitystä ykkösvaihteelle, jota tarvitsee jyrkissä nousuissa.

50

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nousut on loivennettu teistä. Dynamiitti ja kaivinkone keksittiin.

      • Anonyymi

        Ei kait teitä maastoksi lasketa. Teillä ajetaan maantiepyörillä, joissa on pässinsarvet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait teitä maastoksi lasketa. Teillä ajetaan maantiepyörillä, joissa on pässinsarvet.

        Ei tarvitse teititellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait teitä maastoksi lasketa. Teillä ajetaan maantiepyörillä, joissa on pässinsarvet.

        Räpätin pitää ehdottomasti olla, jos tarkoitus on olla katu-uskottava.


    • Anonyymi

      Takavaihtaja pystyy nykyisin paljon suurempiin takarattaiden kokoeroon mukautumaan.

      Yhdellä eturattaalla ja uusilla takavaihtajilla saadaan nykyisin paremmat välityssuhteet kuin vanhoilla 3x7. Takapakaksi voit valita ns. Maantiepakan tai Vuoristopakan.

    • Anonyymi

      Jotta rattaa kuluisi nopeammin ja saataisiin myytyä uusia.

    • Anonyymi

      Sähkömaastopyörä on liikkumisen farssi: halutaan vaikeampiin olosuhteisiin mutta sitten ei jaksetakaan ilman boostia.

      Sama kuin painonnostossa olisi levytangossa apuhissit.

      • Anonyymi

        Sähköä tarvitaan vastatuulen eliminointiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä tarvitaan vastatuulen eliminointiin.

        Ja sitä on varmaan tarvitaan maastossa rajusti :D.
        Eiköhän maantiepyöräilyssä sitä sähköä tarvita, niin itsekin.


    • Anonyymi

      ketjut vääntyy rikki nopeesti vinommassa

      • Anonyymi

        Kolmella eturattaalla on tuo vaara.


      • Anonyymi

        Ei ne mihinkään väännyt, mutta venyvät, jos etupää pyörii koko ajan samalla rattaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mihinkään väännyt, mutta venyvät, jos etupää pyörii koko ajan samalla rattaalla.

        Ketjut venyy samassa suhteessa miten niihin voimaa käytetään. Jos haluaa ketjujen kestävän mahdollisimman pitkään, niin ajalee pelkästään alamäkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjut venyy samassa suhteessa miten niihin voimaa käytetään. Jos haluaa ketjujen kestävän mahdollisimman pitkään, niin ajalee pelkästään alamäkiä.

        1 vaihteinen pyörä on paras , toimii vaikka 100 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 vaihteinen pyörä on paras , toimii vaikka 100 vuotta.

        Eipä paljoa ilostuta, koska henki lähtee aikaisemmin. Tietysti jos haudattaisiin pystyasentoon fillarin selkään nostettuna, niin olishan se ihan tyylikästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne mihinkään väännyt, mutta venyvät, jos etupää pyörii koko ajan samalla rattaalla.

        vääntömomentti on isompi


    • Anonyymi

      Kapan sisäiset vaihteet ovat kätevimmät.

      • Anonyymi

        Huono hyötysuhde niissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono hyötysuhde niissä.

        Millä tavoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin?

        Turhaa vastusta verrattuna ketjuvaihteisiin. Vähän vastaava kuin haspeli vs. hyrräkela. Ei lennä uistin haspelilla kauas, kun siimaa jarruttaa turha ilmanvastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa vastusta verrattuna ketjuvaihteisiin. Vähän vastaava kuin haspeli vs. hyrräkela. Ei lennä uistin haspelilla kauas, kun siimaa jarruttaa turha ilmanvastus.

        hyvä esimerkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin?

        5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono hyötysuhde niissä.

        Ja pakkasella ne ei pelaa kun parikk vanhalla pyörällä, ja on vaikea saada vaihteet toimimaan jos esin tulee takapyörän rengasrikko.
        Avorattailla ei mitään hankaluuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.

        Mihin se häviää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa vastusta verrattuna ketjuvaihteisiin. Vähän vastaava kuin haspeli vs. hyrräkela. Ei lennä uistin haspelilla kauas, kun siimaa jarruttaa turha ilmanvastus.

        Mikähän on haspeli...ikinä kuullukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.

        >>5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.<<


        Eihän tavalliselle polkijalle tällaisella ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>5-8% häviää tehosta suoraan rataspakkavaihteiseen verrattuna.

        Siksi kilpailuissa ei nähdä rumpuvaihteisia pyöriä.<<


        Eihän tavalliselle polkijalle tällaisella ole merkitystä.

        Voihan sitä ajella sitten vaikka kuntopyörällä, jos voimansiirron häviöilä ei ole merkitystä polkijalle.


    • Anonyymi

      Takapakkoja näyttäisi olevan tarjolla 6–12 hampaisina. Luulisi tuollaisen 12-piikkisen edellyttävän tavallista kapeampia kettinkejä.

      • Anonyymi

        Ei hampaisina, vaan rattaisina.


      • Anonyymi

        Moposkootteri poistaa tuon ongelman ?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hampaisina, vaan rattaisina.

        Takapakkojen isoin ratas voi nykyisin olla yli 44 piikkinen. Jos eturatas on vaikka 32 piikkinen niin renkaasta loppuu pito ennenkuin polkimesta vääntö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takapakkojen isoin ratas voi nykyisin olla yli 44 piikkinen. Jos eturatas on vaikka 32 piikkinen niin renkaasta loppuu pito ennenkuin polkimesta vääntö.

        Tällä hetkellä maastopyörän takapakkojen uusimmat/kalleimmat versioit ovat 12vaihteisia hammasvälillä 10-52, eli puhutaan 520%:n välitysalueesta.
        Tuosta sitten voi alkaa laskemaan vanhojen 2-3 eturattaalla olevien vaihteistojen välitysalueita kun niissä oli käytössä 11-28/30 takapakat.
        Maastopuolella on menty lähes kokonaan näihin 1x
        Vaihteistoihin, maantiellä vielä 2/3ratasta käytössä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mulla on sitten joku välimalli, kun on 2 eturatasta.

    • Anonyymi

      Niin se maailma muuttuu. Ennen lesoiltiin sillä kenellä oli eniten vaihteita.

      Sähköavusteisessa polkupyörässä ei tietty vaihteita tarvitse kovin montaa olla muutenkaan.

      • Anonyymi

        Eikö se akku tyhjene nopeammin jos jurnuttaa liian isolla vaihteella kokoajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se akku tyhjene nopeammin jos jurnuttaa liian isolla vaihteella kokoajan?

        En tiedä. 24voltilla täyttyy livakasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se akku tyhjene nopeammin jos jurnuttaa liian isolla vaihteella kokoajan?

        Energia on sama kuin voima kertaa matka. Saman verran joutuu siis tekemään töitä oli vaihde mikä tahansa. "Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää."


    • Anonyymi

      Sähköpyörissä riittää vääntöä muutenkin, joten vaihteita ei tarvi olla niin montaa.

      • Anonyymi

        siis: Oikeastaan ei yhtään, irrotin molemmat vaimon pöyrästä. turhia ippeleitä


    • Anonyymi

      Nykyisin pyörän ei tarvitse kestää pitkään, niin voidaan käyttää kapeita ketjuja ja laittaa takapakkaan enemmän rattaita. Mitä nopeammin pyörä hajoaa, sitä enemmän niitä saadaan myytyä tyhmille asiakkaille.

    • Anonyymi

      Painonsäästö ja yksinkertaisempi (=vähemmän vikaherkkä) rakenne ainakin etuna yhden eturattaan ratkaisussa.

    • Anonyymi

      Me Hangossa teemme noita ja nauramme partaamme kun ihmiset vaan ostaa uusia ja uusia fillareita.
      Kaikissa on tähän asti ollut vain yksi etupyörä ja yksi takapyörä. Useammasta etupyörästä on tullut vain valituksia.

      • Anonyymi

        Tyrskähti oluet näppäimistölle, kiitti vaan :) :) :)


    • Anonyymi

      Paappani kertoi aikoinaan miehestä, joka oli eka kertaa nähnyt polkupyörän Pohjanmaalla:

      "Mikä helekutti se oli, kun se meni niin pirun lujaa - ja siinä oli pyörät PERÄKANAA!"

    • Anonyymi

      Puljaa siinä eturattaan vaihtajan kassa vielä nupiksi takarattaiden puljaus.

    • Anonyymi

      Raisussa on 53-piikkinen takaratas. Isompaan ole mopoissa nähnyt.

    • Anonyymi

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      🍑 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017971088on

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe