Esim. rempan tekemisestä maksaminen kumppanille parisuhteessa - ok vai ei?

Anonyymi-ap

Kun ollaan vakituisessa parisuhteessa, mutta ei asuta samassa taloudessa, onko suotavaa toisen maksaa jotakin toiselle, jos tämä on ammattilainen esim. remontoinnissa ja tekee remppaa toisen asuntoon? Tai toinen on ompelija ja korjaa toisen vaatteita? Vai riittääkö, että maksaa tarvikkeet? Onko maksun pyytäminen tehdystä työstä omalta kumppanilta ok vai ahnetta itsekkyyttä? Ja toisinpäin, jos on sitä mieltä että esim. remppapalvelukset toiselle "kuuluvat" parisuhteeseen ilman maksua ja toinen sitä pyytää, että teen rempan hinnalla x? Kumpi on ns. oikeampaa ajattelua, työn osuus ilmaiseksi vai maksaa siitä?

17

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielestäni tuollaisessa tilanteessa riittää että maksaa vaikka tarvikkeet. Tietysti jos toisella vaikka firma ja sen palvelua käyttää niin eri asia mutta jos yksityinen tekee niin. Ja riippuu tietysti vähän siitäkin minkälainen homma kyseessä. Voi kyllä olla itse en osaa pyytää rahaa mistään mitä teen. Jos teen ystäville jotain tai kumppanille niin teen yleensä omasta halusta auttaa ja rakkaudesta.

• Anonyymi

No kysypä siltä kumppanilta, että mitä hän on mieltä asiasta.

Jos ei toinen kämpässä kerta asu, niin en odottaisi tekevän ilmaiseksi. Vaikka asuisikin, mutta ei omistaisi, niin en odottaisi tekevän ilmaiseksi. Ammattilaisellakin on sellainen vapaa-ajaksi kutsuttu, jolloin hänellä on oikeus olla miettimättä töitä ja jos taas työajallaan tekisi, niin siitä tietenkin pitää maksaa. Tietenkin sen homman koko myös vaikuttaa asiaan. Jonkun pikkuhomman voi myös ilmaiseksi teettää/tehdä, mutta silloin puhutaan aidosti parin minuutin hommasta. Näin minä asian näen.

• Anonyymi

Onko tämä mieheltä joka luo lumet pari kertaa kotipihassa ja kesällä tekee kuution klateja? Ja vaimo siivoaa ja tekee sisähommat päivittäin? Nimittäin semmonen kyselijä on pöhkö ja joutaa ulkoruokintaan.

• Anonyymi

No jos kampaajanainen leikkaa miesystävänsä hiukset vapaa-ajallaan, on fiksua tarjota vaikka ruoka kiitokseksi. Jos autonkorjaajamies tekee naisen autoon monen sadan arvoisen rempan vapaa-ajallaan tai remppamiesmies asentaa uuden lattian naisen asuntoon, on fiksua maksaa paitsi osat, myös jotakin korvausta tehdystä työstä. Että vähän riippuu siitäkin, minkä arvoista asiaa toinen on tekemässä.

• Anonyymi

Entä jos kokki laittaa ruuan tai siivoja siivoaa? Mihin se raja vedetään? Ja miksi naiselle riittää ruoka kiitoksesi mutta miehelle pitää maksaa rahaa? - sivusta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä jos kokki laittaa ruuan tai siivoja siivoaa? Mihin se raja vedetään? Ja miksi naiselle riittää ruoka kiitoksesi mutta miehelle pitää maksaa rahaa? - sivusta

Tarkoitin tuolla kampaaja-autonkorjaaja-remppamies-esimerkillä sitä, että hiustenleikkuu tai lahkeiden lyhennys (aloituksessa mainittu ompelija) on paljon nopeampi ja helpompi homma kuin jo fyysisestikin rasittavampi ja aikaa vievempi auton tai asunnon remppaaminen, joten yhtä hyvin voi viedä syömään kuin tarjota 20e . Vain syömään vieminen taas usean tunnin remontin jälkeen taas ei ole kovin fiksua ja arvostavaa. On suhteutettava "korvaus" siihen mitä saa kumppanin tekemänä, verrattuna siihen mitä se maksaisi ulkopuolisella teetettynä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä sanon sivusta sen verran, että ainakin itse näen selkeän eron tollasissa huushollin hoitoon liittyvissä hommissa ja sitten tosiaan vaikka remontti tai autonkorjaus tmv. hommissa. Jos omassa huushollissaan huushollaa, niin musta se ei ole mitään ylimääräistä työtä, vana kuuluun normaaliin elämiseen. Jos taas toisen huushollissa siivoaa tai tulee erikseen ruokaa laittamaan, niin kyllä mä sen korvaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä sanon sivusta sen verran, että ainakin itse näen selkeän eron tollasissa huushollin hoitoon liittyvissä hommissa ja sitten tosiaan vaikka remontti tai autonkorjaus tmv. hommissa. Jos omassa huushollissaan huushollaa, niin musta se ei ole mitään ylimääräistä työtä, vana kuuluun normaaliin elämiseen. Jos taas toisen huushollissa siivoaa tai tulee erikseen ruokaa laittamaan, niin kyllä mä sen korvaisin.

Remppamieshenkilö vaihtaa seurustelukumppanin keittiön kaappien vetimet naisen ostamiin - pikkuhomma, ei tarvitse korvata. Autonkorjaajahenkilö vaihtaa seurustelukumppanin autoon tämän ostamat öljyt - ei tarvitse korvata. Kokki valmistaa seurustelukumppanin tasavuosisynttäreille monen kymmenen henkilön usean ruokalajin ruoat tämän maksamista tarveaineista - pitäisi korvata. Siivooja siivoaa seurustelukumppanin kesämökin saunoineen - pitäisi korvata.

Silloin tottakai asia on kokonaan eri jos asutaan samaa taloutta yhdessä avoliitossa saati avioliitossa, mutta siitähän ei aloituksessa ollut kyse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Remppamieshenkilö vaihtaa seurustelukumppanin keittiön kaappien vetimet naisen ostamiin - pikkuhomma, ei tarvitse korvata. Autonkorjaajahenkilö vaihtaa seurustelukumppanin autoon tämän ostamat öljyt - ei tarvitse korvata. Kokki valmistaa seurustelukumppanin tasavuosisynttäreille monen kymmenen henkilön usean ruokalajin ruoat tämän maksamista tarveaineista - pitäisi korvata. Siivooja siivoaa seurustelukumppanin kesämökin saunoineen - pitäisi korvata.

Silloin tottakai asia on kokonaan eri jos asutaan samaa taloutta yhdessä avoliitossa saati avioliitossa, mutta siitähän ei aloituksessa ollut kyse.

Kuten hän tuossa edellä taisi jo todeta, niin työn vaativuus ja aikaavievyys tietysti vaikuttaa. Tai no ainakin järjellä ajatteleva ihminen tajuaa sen vaikuttavan. Itse tosin nauraisin pihalle naisen, joka ei kykene kaapinvetimiä itse vaihtamaan.

Sulla on mielenkiintoinen oman huushollin hoitamisesta, jos "Kokki valmistaa seurustelukumppanin tasavuosisynttäreille monen kymmenen henkilön usean ruokalajin ruoat tämän maksamista tarveaineista " ja "Siivooja siivoaa seurustelukumppanin kesämökin saunoineen" ovat oman huushollin hoitamista. Teillä varmaan on juhlat joka viikonloppu ja koko naapuruston talot ja mökitkin siivottu sun toimestasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten hän tuossa edellä taisi jo todeta, niin työn vaativuus ja aikaavievyys tietysti vaikuttaa. Tai no ainakin järjellä ajatteleva ihminen tajuaa sen vaikuttavan. Itse tosin nauraisin pihalle naisen, joka ei kykene kaapinvetimiä itse vaihtamaan.

Sulla on mielenkiintoinen oman huushollin hoitamisesta, jos "Kokki valmistaa seurustelukumppanin tasavuosisynttäreille monen kymmenen henkilön usean ruokalajin ruoat tämän maksamista tarveaineista " ja "Siivooja siivoaa seurustelukumppanin kesämökin saunoineen" ovat oman huushollin hoitamista. Teillä varmaan on juhlat joka viikonloppu ja koko naapuruston talot ja mökitkin siivottu sun toimestasi.

Sulla on mielenkiintoinen luetunymmärtäminen.

Seurustelukumppani ei ole = yhteinen huusholli. Siksi kirjoitin, että pitäisi korvata. Jos kokkina valmistan ruokaa yhteisessä taloudessa asuvan puolison juhliin tai siivoojaana siivoan yhteisesti käytetyn kesämökin (vaikka sen omistaisikin puoliso), niin silloin kyseessä on yhteisessä taloudessa tehty työ ja olisi kai melko hölmöä siirrellä yhteisen talouden rahoja toiselle. Kun molemmilla on oma talous, se tarkoittaa omia asuntoja, omia asumiskuluja, omia ruokakuluja ja omia rahoja. Silloin en lähtökohtaisesti oleta, että kaiken pitäisi olla ilmaista koska parisuhde.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seurustelukumppani ei ole = yhteinen huusholli. Siksi kirjoitin, että pitäisi korvata. Jos kokkina valmistan ruokaa yhteisessä taloudessa asuvan puolison juhliin tai siivoojaana siivoan yhteisesti käytetyn kesämökin (vaikka sen omistaisikin puoliso), niin silloin kyseessä on yhteisessä taloudessa tehty työ ja olisi kai melko hölmöä siirrellä yhteisen talouden rahoja toiselle. Kun molemmilla on oma talous, se tarkoittaa omia asuntoja, omia asumiskuluja, omia ruokakuluja ja omia rahoja. Silloin en lähtökohtaisesti oleta, että kaiken pitäisi olla ilmaista koska parisuhde.

Itsehän sinä minulle vastasit, eli mitä ilmeisimmin sitä luetunymmärtämien on siellä päässä- Kokeilepa nyt lukea uudestaan mihin vastasit ja erityisesti tuo korostettu kohta. "Mä sanon sivusta sen verran, että ainakin itse näen selkeän eron tollasissa huushollin hoitoon liittyvissä hommissa ja sitten tosiaan vaikka remontti tai autonkorjaus tmv. hommissa. JOS OMASSA HUUSHOLLISSAAN HUUSHOLLAA, NIIN MUSTA SE EI OLE MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ TYÖTÄ, VANA KUULUUN NORMAALIIN ELÄMISEEN. JOS TAAS TOISEN HUUSHOLLISSA SIIVOAA TAI TULEE ERIKSEEN RUOKAA LAITTAMAAN, NIIN KYLLÄ MÄ SEN KORVAISIN." Että juupa juu, mielenkiintoinen on sun käsitys tuosta omasta huushollista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja juu en maksaisi toiselle tarjoiluista, vaikka asuisi samassa taloudessa. Tekee jos ITSE tahtoo tai sitten tilaan pitopalvelusta. Ylipäänsä en tajua miksi niitä olisi joku pakko itse väsätä. Jos toisella on firma ja hän haluaa ne sen kautta hoitaa, niin sitten ok.

• Anonyymi

Voi Luoja taas ...

• Anonyymi

No ei todellakaan pienestä rempasta pyydetä mitään rahaa kumppanilta. Eri asia on jos alkaa koko taloo remontoimaan koska siinä menee aikaa ja tarvii olla osaamista.

• Anonyymi

Meillä eri huushollit. Sain kelpo korvauksen hanslankarin hommista remontista. Jos yhteistaloudessa niin silloin en pyytäisi korvausta.

• Anonyymi

Kohtuutonta pyytää seurustelukumppania tekemään ilmaista remppaa.

Toisaalta, rahallista korvaustakaan ei saa ottaa ellei ilmoita verottajalle.

Parempi kun teettää ulkopuolisella, ja seurustelukumppani voi halutessaan tehdä jotain pientä kuten listojen laittoa tai sellaista. Mutta kylppäriremppa tai seinien maalaus menee jo yli.

Miksi kysyt?

• Anonyymi

Mitä merkitystä tuolla ammattilaisuudella on tuossa asiassa? Samalla lailla se tee-se-itse-mies panee työtänsä toisen lukuun, jos toisen luona hommia hoitaa.

Itse otan maksun ja kilometrikorvaukset tuollaisessa tilanteessa. Sama tietenkin toisinkin päin, jos nainen tulisi siivoamaan ja kahvit keittelemään kotiini pyynnöstäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe