TE-palvelut syrjii järkyttävällä tavalla vapaaehtoistyöntekijöitä

Anonyymi-ap

Kymenlaakson puolelta olen kuullut järkyttävän tapauksen erään vapaaehtoistyöntekijän kohtalosta, kun hän on tehnyt vapaaehtoistyötä terveytensä ja työkykynsä ylläpitämiseksi yhdistypuolella erittäin tärkeässä ja vastuuta edellyttävässä vapaaehtoistehtävässä. Häneltä on viety kaikki tuet ja olen kuullut, että valitusprosessi on johtanut siihen, että hän on menettänyt pysyvästi luottamuksensa TE-puoleen, koska kukaan TE-palveluissa ei ole ottanut vastuuta asiasta, eikä tilannetta ole korjattu missään vaiheessa, vaan häntä ilmeisesti syyllistetään asiasta.

Olen itse vapaaehtoistyöntekijä ja voin mainita, että jos TE-palvelut käyttäytyy tällä tavalla, heihin ei todellakaan ole luottamista, koska terveyttään ja työkykyään omatoimisesti ylläpitävää työnhakijaa ei missään tapauksessa saa kohdella näin järkyttävällä tavalla, vaan häntä pitää ehdottomasti tukea. Vapaaehtoistyö on itsellenikin äärimmäisen tärkeä terveyden ja työkyvyn ylläpitämiseksi, joten tämä pani miettimään sitä, että enpä taida enää koskaan olla rehellinen TE-palveluiden suuntaan mistään omista hommista, kun tällaista voi käydä.

48

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      TE toimistoissa tapahtuu jatkuvasti laittomuuksi, jotka pitää kitkeä pois.
      Aloita kanteluilla, muista asioidessa kirjoittaa TE palvelijoiden nimet ylös.

      Kantelu oikeusasiamiehelle
      https://www.oikeusasiamies.fi/kantelu-oikeusasiamiehelle

      Kantelu aluehallintovirastolle
      https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut

      Kantelu ELY-keskukseen
      Valitse alueesi ELY-keskus ja lähetä kantelu sähköpostitse kirjaamoon.
      https://www.ely-keskus.fi/asiointi-ja-yhteystiedot

      Kantelulomake ja muuta tietoa kanteluista
      https://www.suomi.fi/haku?p=0&q=Kantelut&sl=false

      • Anonyymi

        :D :D :D


    • Anonyymi

      Tuo on vaikea juttu. Kysyin kerran säännöstöä tuossa jutussa. Eivät tienneet.

    • Anonyymi

      Pidän itse TE-palveluiden käyttäytymistä täysin häpeällisenä, jos he vievät tuet sellaiselta henkilöltä, joka ylläpitää työkykyään ja terveyttään vapaaehtoistyöllä, koska monille henkilöille vapaaehtoistyö yhdistyspuolella on äärimmäisen tärkeää (lisäksi se on myös tärkeää monille yhdistyksille ja voisin jopa todeta, että se on joillekin yhdistyksille jopa erittäin tärkeää, koska he eivät mitenkään pärjää ilman vapaaehtoistyötä ja vap.eht-työntekijöiden työpanosta).

      Olen kuullut parilta taholta, että tilanne on kuulemma kärjistynyt joidenkin työnhakijoiden kohdalla niin pahaksi, että kukaan ei edes halua palkata heitä palkkatuellakaan, koska TE-palveluihin ei enää luoteta yhdistyspuolella tukien viemisen takia.

      En rehellisesti sanottuna ymmärrä kuinka TE-palveluissa voidaan tehdä tuollaista, koska siellä pitäisi olla asiantuntijoita töissä. Tuo laittaa kyllä väkisin pohtimaan mitä siellä oikein ajatellaan ja kenen etuja ajetaan, koska ainakaan työnhakijan tilannetta ei mietitä, eikä paranneta millään toimilla.

    • Anonyymi

      Teen itse vapaaehtoistyötä yhdistyspuolella ja olen tietoinen tuosta tapahtumaketjusta. Se on mielestäni järkyttävä ja järjenvastainen, koska TE-palvelut ovat aiheuttaneet tälle henkilölle tilanteen, jota työnhakija itse ei voi korjata millään tavalla, sillä TE-palvelut ei ota vastuuta asiasta. Tunnen kyseisen henkilön ja hän on todennut, että ei pysty enää luottamaan TE-palveluihin, eikä heidän tarjoamiin palveluihin, koska häntä on kohdeltu niin, että se on vaikuttanut jopa hänen terveydentilaan (stressi on kuulemma ollut erittäin pahaa ja tulehduksia aiheuttavaa).

      Minun kohdallani se mitä henkilölle on tapahtunut, on johtanut siihen, että itse pysty enää olemaan rehellinen työkkärissä, enkä voi mainita vapaaehtoistyötäni, koska pelkään, että minultakin viedään kaikki tuet, joita tarvitsen elämäntilanteeni takia.

      Minulla itselläni on tällaista sanottavaa työkkärin suuntaan: Toivottavasti olette hyvin ylpeitä siitä, että olette vieneet tuet henkilöltä, joka auttaa muita pyyteettömästi ja on ihmisenä kullanarvoinen kaikin puolin. Ja toivottavasti häpeätte kovasti kaikkea tapahtunutta!

    • Anonyymi

      Oman kokemukseni perusteella voin todeta, että työkkärissä on jääty menneiden vuosien tasolle, eikä siellä arvosteta sitä, että työnhakija ylläpitää terveyttään ja työkykyään vapaaehtoistyöllä, mikä samalla estää syrjäytymistä tehokkaasti. Kaikista pahinta on se, jos työnhakija sattuu vahingossa pääsemään palkkatuella yhdistykseen ja jatkaa samaa hommaa vapaaehtoistyöllä, sillä sitä TE-palvelut ei jostain käsittämättömästä syystä sulata alkuunkaan. Siellä ei ymmärretä sitä, että yhdistyksillä ei ole mahdollisuutta palkata samaa henkilöä palkkatuen jälkeen samaan hommaan, vaan tuet viedään heti. Tällaisissa tapauksissa samaan tehtävään ei usein edes voida palkata toista henkilöä, koska monillakaan ei ole samanlaista ammattitaitoa ja työkykyä, eikä luottamusta hommaan.

      Olisikohan isojen muutosten aika työkkärissä?

      • Anonyymi

        Ei ole työkkärin asia rahoittaa jonkun yhdistyksen toimintaa ja sen työntekijöitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole työkkärin asia rahoittaa jonkun yhdistyksen toimintaa ja sen työntekijöitä!

        Työkkäri ei rahoita mitään. Työkkäri ei tarjoa mitään palveluja työttömille. Työkkäri on valtion rahoja kuluttava loinen.


    • Anonyymi

      VAROITUS! Rikolliset ovat löytäneet tiensä aktiivimalliin mukaan! Työnhaku hakemuksiin hakia liittaa runsaasti henkilöhkotaisia tietoja itsestään ja ne kiinostavat rikollisia hyödyntäen omiin tarkoituksiin. Esimerkki on, en halua paljastaa yksityiskohtia.

      • Anonyymi

        Samoilla rahoilla öhöttävät päättäjät varsinkaan te-toimistoa huoleta henkilötietojen suojaaminen aktiivimallissa vaan ollaan glopaali maailmassa työnhakijoita kaikki yhtä suurta perhettä et ei haittaa jos etelästä lankkis tilaisi vaikka kranuja jauhoja työttömän henkilötiedoilla.


    • Anonyymi

      Myös te-toimistolla muotoillaan kursseja laittomasti joita haeskeleva huolimattomasti lukien koko kurssin kuvauksesta fraasin luulet meneväsi "ministeri" tason koulutukseen mutta sitoudutkin 5 pvä viikossa 3 kk työnhakuohjelmaan on oikolukijan ansa.

      • Anonyymi

        Jos noin käy, kannattaisiko hankkia parempi lukutaito?


    • Anonyymi

      Olen itse huomannut, että TE-palveluiden päässä olevat asiantuntijat ovat hyvin asiantuntemattomia ja tekevät vääränlaisia ja haitallisia lausuntoja vapaaehtoistyön ja mm. terveydentilan suhteen ja olettavat usein omia olettamuksiaan, jotka muka pohjaavat lakeihin, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä laillisuuden kanssa. Siellä ollaan vieraannuttu niin pahasti modernin työelämän lainalaisuuksista, että hämmästelen kuinka koko systeemi on enää edes pystyssä. Hämmästyttävintä on se, että TE-toimistoissa ei uskalleta olla eri mieltä näiden lausuntojen kanssa, eikä tehdä mitään työnhakijan tilanteen korjaamiseksi.

      Luulen, että tämän ketjun aloittajan tilanne on juuri TE-palveluiden asiantuntijoiden pahojen mokien ja laittomuuksien aikaansaannosta. Pahinta tuollaisessa tilanteessa on se, että työnhakijan elämäntilanne monimutkaistuu pahasti ja saattaa jopa vaikuttaa negatiivisesti työn saamiseen ja terveydentilaan, jolloin TE-palvelut on täysin vastuussa asiasta, mutta vastuuta ei oteta.

      Kehotan viestiketjun aloittajaa tekemään kaikki mahdolliset valitukset/kantelut ja kannattaa harkita jopa rikosilmoituksen tekemistä, koska se osoittaa, että ei itse suostu minkäänlaiseen pompotteluun. Tiedän, että rikosilmoituksen tekeminen on hieman rankkaa, mutta TE-palveluiden suhteen suosittelen sitä, koska se on usein ainoa keino saada TE-puoli vastuuseen teoistaan.

    • Anonyymi

      Olen itse työtön ja teen vapaaehtoistyötä yhdistyspuolella. Olen kokenut sen erittäin tärkeäksi terveyteni ja työkykyni ylläpitämisen kannalta. Se on edistänyt kumpaakin paremmin kuin työkkärin työllistymistoimet.

      Minulta on viety tuet tekemäni vapaaehtoistyön johdosta, koska työkkärin "asiantuntijoiden" mielestä teen muka sellaista työtä, jota pitäisi normaalisti tehdä palkkatyössä, mutta yhdistyspuolella sitä ei tehdä palkkatyönä, eikä tulla koskaan tekemään. Tämä on aiheuttanut minulle äärimmäisen pahan tilanteen ja jopa heikentänyt terveyttäni stressin takia. Olen tehnyt kaikki valitukset asiasta, mutta asiaa ei ole korjattu työkkärin päässä.

      Kaiken kokemani johdosta voin todeta, että en enää arvosta TE-puolta millään tavalla, vaan lähinnä halveksun TE-toimintaa, koska siellä pyritään heikentämään työnhakijan tilannetta, eikä korjata haitallisia ja vääränlaisia lausuntoja. Koen asian niin, että TE-puoli pyrkii välttämään kaikin mahdollisin tavoin vastuun ottamista omista teoistaan. Kokemani tapahtumat ovat johtaneet siihen, että en pysty enää olemaan rehellinen asioidessani työkkärin kanssa, enkä luota yhteenkään työntekijään siellä.

      Yhdyn tämän viestiketjun aloittajaan siinä mielessä, että TE-puoli todellakin syrjii vapaaehtoistyöntekijöitä järkyttävästi.

      • Anonyymi

        Eli veronmaksajien pitäisi kustantaa tuon yhdistyksen toiminta? En rupea perkele sinnekin vielä verorahoja upottamaan, loputtomaan suohon.
        On hyvä ettet asioi TE-toimiston kanssa enää laisinkaan, toivotaan ettet saa jatkossakaan rahaa mistään :)


    • Anonyymi

      Minäkin teen vapaaehtoistyötä ja olen täydellisesti samaa mieltä siitä, että TE-palvelut kohtelee tärkeää ja vastuullista vapaaehtoistyötä tekeviä henkilöitä järkyttävällä tavalla. Minulta itseltäni vietiin myös tuet sen takia, että tekemäni vapaaehtoistyö on muka sellaista, että se tehdään normaalisti palkkatyönä, mutta kun asia ei ole niin yhdistyssektorilla (eikä koskaan tulee edes olemaan niin).

      Kuten edellinen kirjoittaja, halveksun nykyään syvästi TE-palveluiden toimintaa, enkä pysty asioimaan normaalilla tavalla työkkärissä, koska olen huomannut, että siellä ei olla minun puolellani, eikä edistetä työllistymistäni, vaan hankaloitetaan asioita tahallisesti.

      Olen hyvin pettynyt siihen, että TE-puoli ei halua kantaa vastuuta siitä mitä on tehty. Sen vuoksi luottamukseni TE-palveluiden toimintaan on kadonnut totaalisesti. En pysty kunnioittamaan palvelua, jossa ei kanneta vastuuta tehdyistä virheistä.

      • Anonyymi

        TE-palvelut toimii lain ja säädösten mukaan. Nämä lait on säädetty eduskunnassa, ei TE-palveluissa. TE-palveluiden on noudatettava lakia. Turha on siis syyttää TE-palveluita jonkun vapaaehtoistyöntekijän tukien lopettamisesta.

        Työnhakijan on oltava valmis hakemaan ja vastaanottamaan palkkatyötä saadakseen työttömyystuet. Tällöin ei voi olla kovin sitovassa vapaaehtoistyössä.

        Vapaaehtoistyö on tärkeää, mutta se on sovitettava elämäntilanteen mukaan kuten muutkin harrastukset.


    • Anonyymi

      TE-palveluita voi hyvin syyttää tukien viemisen johdosta. He ovat vastuussa siitä, että työnhakijalta viedään tuet, vaikka hän olisi toiminut itse täysin lakien mukaisesti, kuten luulen aikaisempieni kirjoittajien toimineenkin. Olen itse tilanteessa, jossa olen toiminut täysin lakien mukaan ja olen tehnyt kaiken niin kuin pitää (sekä olen tietoinen siitä mitä voin tehdä), mutta TE-palvelut on vienyt tukeni. Valitukset ovat menossa, mutta pelkään, että huonosti käy, koska TE-puoli yleensä voittaa näissä tapauksissa, vaikka työnhakija valittaa aivan täydestä syystä.

      • Anonyymi

        Kyllä, noin se menee todellisessa elämässä, eikä niin kuin TE-puolen kuvitelmissa...

        Minusta TE-puoli elää jossain ihmeellisessä kuvitteellisessa vaihtoehtomaailmassa, jossa he voivat yrittää kiertää lakipykäliä ja tulkita niitä mielensä mukaan. Olen nähnyt monia tapahtumia TE-puolella, joissa TE-työntekijät ovat tehneet äärimmäisen pahoja lausuntoja, joiden seuraukset ovat olleet huonoja ja työllistymistä heikentäviä työnhakijoille. Pahinta näissä on ollut se, että niissä on kierretty lakia ja tulkittu sitä sellaisella tavalla, että siitä ei oikein jää kiinni, ellei ole nauhoittanut keskusteluja yms ja kerännyt riittävästi todisteaineistoa.

        Teen itsekin vapaaehtoistyötä ja teen sitä omien voimien ja ajan mukaan. Se ei todellakaan vie koko elämääni, eikä vaikuta työnhakuuni ja mahdolliseen työllistymiseen millään tavalla, vaan pelkästään tukee sitä hyvällä tavalla. Siitä huolimatta TE-puoli tulkitsee asian niin, että se pitäisi tehdä palkkatyössä, mikä ei pidä paikkaansa yhdistyspuolella (tekemääni vap.eht.työtä ei ole koskaan tehty palkkatyönä ja siitä on todisteet, joista TE ei välitä). Tällainen takapajuisuus ja asioiden vääristely pitää loppua TE-puolella.

        Halveksun itsekin TE-toimintoja nykyään, koska siellä ei näytetä tietävän mitä ollaan tekemässä. Heidän asiantuntijansa ovat minusta täysin asiantuntemattomia ja heidän ammattitaidottomuus on suorastaan järkyttävää.


    • Anonyymi

      Vapaaehtoistyöntekijät ovat valitettavasti työkkärin silmätikkuina jostain syystä ja joutuvat usein maksamaan kovan hinnan siitä, että ylläpitävät työkykyään ja terveyttään vapaaehtoistyöllä.

      TE-palveluiden asenne vapaaehtoistyöntekijöitä kohtaa täytyy muuttua, koska nykyinen tilanne ei ole oikeudenmukainen missään muodossa. Vaikka työnhakija tekisi vapaaehtoistyötä vain toisinaan ja voi työllistyä muuallekin, työkkärissä tätä ei sallita kovinkaan usein, vaan monilta on viety tuet vedoten siihen, että samaa työtä pitäisi muka tehdä palkallisena, vaikka se on todellisuudessa täysin mahdotonta ja utopistista.

      Näen itse tämän asian niin, että muutoksen täytyy tapahtua TE-palveluissa, koska siellä eletään muinaista aikaa, eikä olla ajan tasalla näissä asioissa. Tukien vieminen vapaaehtoistyöntekijöiltä on väärin ja näen sen rangaistavana tekona ja jopa virkavirheenä, jos "asiantuntija" on todennut, että samaa työtä pitäisi työsuhteessa, vaikka se ei ole mitenkään mahdollista.

    • Anonyymi

      Yhdistyspuolen työntekijänä olen nähnyt kuinka järkyttävää tukien menettäminen on vapaaehtoisille. Tapaamani vapaaehtoiset ovat kaikki olleet sellaisia, että he voivat työllistyä milloin tahansa, jos paikkoja löytyy, eikä vapaaehtoistyö estä työllistymistä millään tavalla, vaan pelkästään tukee sitä ja edistää työnhakua.

      Yhdistyksille (etenkin sosiaalialan yhdistyksille) vapaaehtoistyöntekijät ovat kullanarvoisia, koska he ovat voimavara, jonka avulla homma toimii. Yhdistyksillä ei ole mitään mahdollisuuksia palkata moniakaan ihmisiä ja sen vuoksi vapaaehtoisten kaltoinkohtelu TE-palveluiden puolella on minusta järkyttävää.

      Pidän itse täysin epäreiluna sitä, että jos esim. jokin vapaaehtoinen on ollut palkattuna täydellä palkkatuella hetken aikaa, koska hän on osoittanut olevansa palkkaamisen arvoinen ja sitten kun työ loppuu, eikä ketään muuta löydy tilalle, mutta hän haluaa jatkaa hommissa vapaaehtoisena, niin yhtäkkiä työkkäri viekin sitten tuet, koska työtä pitäisi tehdä palkattuna, mikä ei ole millään tavalla mahdollista yhdistysten rahavarojen suhteen, koska edes puolikkaalla palkkatuella yhdistykset eivät pysty palkkamaan ketään, vaan pitää olla täysi rahallinen tuki.

      Minusta TE-palveluissa pitää tapahtua ehdottomasti muutos näiden asioiden suhteen, koska työttömät vapaaehtoiset kärsivät tästä hirveästi. Olen nähnyt kuinka jotkut kiroavat työkkäriä ja sanovat, että menettivät täydellisesti luottamuksen sen toimintaan ja alkavat syrjäytyä.

      • Anonyymi

        asioilla on monta puolta. Toisaalta onko valtion tehtävä ylläpitäää kolmatta sektoria joka ei omillansa pysty toimimaan. Jos on huipputason vapaaehtoinen niin silloinhan yhdistys voisi hänet palkata ilman palkkatukeakin kuten kannattavaan liiketoimintaan kuuluukin. Palkkatuki ensisijaisesti kuuluu vain heille joilta puuttuu terveydelliset tai muut edellytykset kannattavan työn tekoon.
        Kolmannen sektorin nykyinen tapa elää vain yhteiskunnan avustusten varassa tekee kolmannesta sektorista laiskan toimijan. Työttömät kuuluvat työmarkkinoille, Vammaiset ja osatyökykyiset heille palkkatuettua työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        asioilla on monta puolta. Toisaalta onko valtion tehtävä ylläpitäää kolmatta sektoria joka ei omillansa pysty toimimaan. Jos on huipputason vapaaehtoinen niin silloinhan yhdistys voisi hänet palkata ilman palkkatukeakin kuten kannattavaan liiketoimintaan kuuluukin. Palkkatuki ensisijaisesti kuuluu vain heille joilta puuttuu terveydelliset tai muut edellytykset kannattavan työn tekoon.
        Kolmannen sektorin nykyinen tapa elää vain yhteiskunnan avustusten varassa tekee kolmannesta sektorista laiskan toimijan. Työttömät kuuluvat työmarkkinoille, Vammaiset ja osatyökykyiset heille palkkatuettua työtä.

        Yhdistyspuolella vapaaehtoisen palkkaaminen on usein lähes mahdotonta, koska rahaa ei yksinkertaisesti, eikä sitä saa riittävästi edes avustuksilla. Tilanne on viime vuosina pahentunut ja sen vuoksi TE-palveluiden tekemät lausunnot ovat aiheuttaneet tilanteen, jossa työtön kärsii pahasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistyspuolella vapaaehtoisen palkkaaminen on usein lähes mahdotonta, koska rahaa ei yksinkertaisesti, eikä sitä saa riittävästi edes avustuksilla. Tilanne on viime vuosina pahentunut ja sen vuoksi TE-palveluiden tekemät lausunnot ovat aiheuttaneet tilanteen, jossa työtön kärsii pahasti.

        Korostan vielä, että yhdistyspuoli ei ole laiska tekijä, vaan se tuottaa äärimmäisen tärkeitä sosiaalialan palveluita monille tahoille. Yhdistyspuolen palvelut on palkittu monilla palkinnoilla ja heidän tekemänsä työ on äärimmäisen tärkeää ja edistää monien elämää ja samalla vähentää tiettyjä tahoja auttamalla valtion menoja.

        Yhdistyspuolella ongelmana on se, että rahaa on hyvin vähän. Tuotettujen palveluiden taso on laadukas ja usein jopa parempilaatuinen kuin kuntien tarjoamat palvelut, mutta toiminta tapahtuu hyvin pienellä rahalla ja lisärahan saaminen esim. vap.eht.työntekijän palkkaaminen on rehellisesti sanottuna usein täysin mahdotonta. Olisi hienoa, jos sellaista voisi tehdä, mutta se ei ole mahdollista. Jos yhdistyspuolta tuettaisiin enemmän, minkä se ansaitsee, asia olisi toisin.

        On valitettavaa, että TE-palvelut tekee näitä haitallisia lausuntoja vapaaehtoisille, jotka edistävät omaa työkykyään ja ylläpitävät terveyttään vapaaehtoistyöllä, koska siinä häviävät kaikki ja eniten siitä kärsii juuri työtön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korostan vielä, että yhdistyspuoli ei ole laiska tekijä, vaan se tuottaa äärimmäisen tärkeitä sosiaalialan palveluita monille tahoille. Yhdistyspuolen palvelut on palkittu monilla palkinnoilla ja heidän tekemänsä työ on äärimmäisen tärkeää ja edistää monien elämää ja samalla vähentää tiettyjä tahoja auttamalla valtion menoja.

        Yhdistyspuolella ongelmana on se, että rahaa on hyvin vähän. Tuotettujen palveluiden taso on laadukas ja usein jopa parempilaatuinen kuin kuntien tarjoamat palvelut, mutta toiminta tapahtuu hyvin pienellä rahalla ja lisärahan saaminen esim. vap.eht.työntekijän palkkaaminen on rehellisesti sanottuna usein täysin mahdotonta. Olisi hienoa, jos sellaista voisi tehdä, mutta se ei ole mahdollista. Jos yhdistyspuolta tuettaisiin enemmän, minkä se ansaitsee, asia olisi toisin.

        On valitettavaa, että TE-palvelut tekee näitä haitallisia lausuntoja vapaaehtoisille, jotka edistävät omaa työkykyään ja ylläpitävät terveyttään vapaaehtoistyöllä, koska siinä häviävät kaikki ja eniten siitä kärsii juuri työtön.

        Korjaus: "samalla vähentää tiettyjä tahoja auttamalla valtion menoja" -> "samalla vähentää valtion menoja auttamalla tiettyjä tahoja".


    • Anonyymi

      Omituinen sivusto? Täällä itketään jos 9€/pv maksetaan työharjoittelusta, mutta itketään myös jos tekee vappaehtoistyötä ilman palkkaa että ei sitä saa kieltää???

      • Anonyymi

        Hyvä huomio!


      • Anonyymi

        Osa pakotetaan leikkurin uhalla kuntouttavaan ja osa haluaa työtä ja kun sitä ei löydy niin yksinäiset haluaa tehdä ilmatteeksi ettei pää sekoa betonilaatikossa..ja hallituksen leikkurit osuu vielä yksinäisille pahiten ja tekee heidän elämästä vielä vaikeampaa...auttaa heitä pitäisi eikä rangaista leikkureilla..


    • Anonyymi

      Yhdistyssektorin työntekijät todellakin näkevät kuinka pahaa tuhoa ammattitaidottomat TE-lausunnot saavat aikaan heidän vapaaehtoistensa keskuudessa. Olen itse yhdistystoiminnassa mukana ja olen nähnyt omin silmin kuinka tärkeää joillekin on vapaaehtoistyö oman työkyvyn ja terveyden ylläpitämiseksi. Kun TE-palvelut hankaloittaa heidän tilannetta, se on väärin. Sellainen aiheuttaa vääjäämättä sen, että sekä yhdistyssektori että työtön kärsivät eri tavoin päätöksestä, mutta se on pahinta työttömälle.

      • Anonyymi

        moniko yhdistystoiminnassa oleva pitkäaikaistyötön pääsee takaisin oikeaan työelämään.
        CV:ssä merkintä että on tehnyt 3:nen sektorin puuhapajassa "töitä" on
        varmasti "no thank you" meriitti. Vapaaehtoistyö on vapaaehtoistyötä.
        Vapaaehtoistyö voi toki yksilölle itsellensä olla terveyden ylläpidon kannalta
        hyvä juttu. Periaateessa vajaakuntoiset kuuluisivat sosiaalihuollon ja eläkejärjestelmän
        puolelle eivätkä TE-hallinnon piiriin. Vapaaehtoistyön ensisijainen tarkoitus on tuottaa
        palveluja ulkopuolisille avun tarvitsijoille. Vapaaehtoistyön ensisijainen tarkoitus ei ole tekijän
        työkyvyn ja terveyden ylläpito eikä palkan saaminen vaan ulkopuolisen avuntarvisijan auttaminen palkatta. Menee monella vapaaehtoistyöjärjestöllä puurot ja vellit sekaisin.


    • Anonyymi

      Vapaaehtoistyö on äärimmäisen tärkeä voimavara sosiaalialan järjestöille, jotka tuottavat esim. tärkeitä palveluita perheille. Monet vapaaehtoiset tekevät töitä vapaa-ajallaan ja työttömätkin tekevät vapaaehtoistyötä ylläpitääkseeni työkykyään (tällainen vap.eht.työ on usein laadukkaampaa kuin yksikään TE-puolena tarjoama palvelu, koska se on itselöydettyä) ja terveyttään (lisäksi se estää syrjäytymistä monilla).

      Minusta on lähinnä halveksuttavaa, että TE-palvelut hankaloittaa vapaaehtoistyöntekijöiden elämää haitallisilla lausunnoilla, koska se koskettaa vap.eht.työntekijän lisäksi myös yhdistystä. Haitalliset TE-lausunnot voi oikeastaan jopa nähdä yhdistyspuolen toiminnan häirintänä, koska pahimmillaan ne todellakin voivat aiheuttaa välillisesti hyvinkin paljon vahinkoa.

      • Anonyymi

        Orjatyö on kielletty. Vaikka orja itse sitä haluaisikin niin orjatyötä ei saa tehdä.


    • Anonyymi

      "Sinulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan, jos työskentelet palkatta yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana. "

    • Anonyymi

      vapaaehtois ja laupeudenhoitotyötä pyörittävien
      yhdistysten kannattaisi tehdä toiminnastansa liiketoiminnallisesti
      kannattavaa ja läpinäkyvää. Maksaa palkkaa työteosta ilman palkkatukia.
      Koko homma perustuu järjestöjen johtajien elättämiseen.
      Homma on täysin vinksahtanutta ja sitä markkinoidaan harhaanjohtavasti nimellä
      vapaaehtoistyö. Onhan siinä valtava periaatteellinen ja moraalinenkin
      ristiriita jos systeemiä pyöritetään yksinomaan työttömien palkkatukeen
      perustuvana liiketoimintana nimellä vapaaehtoistyö. Työttömiä
      uunotetaan valtavasti.

    • Anonyymi

      Olen itsekin alkanut syvästi halveksua TE-toimintaa, koska se kohtelee vapaaehtoistyöntekijöitä kaltoin ja annetut lausunnot ovat äärimmäisen haitallisia ja pahimmillaan jopa estävät työllistymisen yhdistyspuolelle.

      Olen tullut siihen johtopäätökseen, että TE-asiantuntijoiden ammattitaito on hyvin heikolla pohjalla, koska he ovat vieraantuneet nykytyöelämän ja yhdistyspuolen toiminnasta, eivätkä tiedä kuinka asiat hoidetaan ja millaista oikea työ on. En voi itse muuta kuin hämmästellä, että tällaisen toiminnan annetaan vain jatkua, eikä sitä kontrolloida.

      Olen töissä yhdistyspuolella ja olen nähnyt kuinka pahaa jälkeen TE-palvelut on saanut aikaan väärillä lausunnoillaan, joiden korjaaminen on joko työlästä tai lähes mahdotonta (usein se on lähes mahdotonta työttömälle, vaikka hän ei ole tehnyt mitään väärää). Olenkin tämän johdosta alkanut neuvoa vapaaehtoistyöntekijöitä valehtelemaan TE-palveluille omista hommistaan, koska rehellisyys ei peri maata TE-puolella.

    • Anonyymi

      Olen itse menettänyt kaikki tuet TE-palveluiden takia, koska teen terveydelleni tärkeää vapaaehtoistyötä. Paikallisen työkkärin puolelta oma-aloittesuuttani kehutaan kovasti ja pidetään tärkeänä, että teen vapaaehtoistyötä, mutta TE-palveluiden "asiantuntija" on vienyt tukeni laittomasti, koska he luulevat, että työtä pitäisi tehdä työsuhteessa.

      Tämä tilanne on kohdallani johtanut siihen, että olen menettänyt täysin luottamukseni TE-palveluihin ja asiointi heidän kanssa on muuttunut sellaiseksi, että mitään ei tapahdu ilman asianajajaani ja keskustelujen nauhoittamista. Tämä saattaa tuntua äärimmäiseltä menettelyltä, mutta tilanne on eskaloitunut niin pahaksi, että mikään muu ei ole enää mahdollista.

      • Anonyymi

        miksi työttömyyskovauksilla ja palkkatuella pitäisi kustantaa tekemäsi työ vapaaehtoisjärjestössä. Sinun kuuluisi olla oikeammin eläkkeellä. Eläkkeellä ollessa saat tehdä vapaaehtoistyötä vaikka kuinka paljon., Moni niin tekeekin. Vapaaehtoistyltö tekevät yhdistykset hyväksikäyttävät työttömiä ja TE- systeemi mahdollistaa sen palkkatuella.


    • Anonyymi

      Olen itse TE-palveluiden laittoman päätöksen uhri ja valitusprosessi on menossa (olen samaa mieltä, että TE-asiantuntijoiden puolella ollaan ihan hukassa monien asioiden kanssa, eikä tiedetä mitä tehdään). Tekemäni vapaaehtoistyö on tärkeää sekä itselleni että toiselle taholle, koska heillä ei ole mitään mahdollisuutta palkata ketään siihen hommaan rahavarojen puutteessa, eikä palkkatuellakaan pystytä palkkaamaan osaava henkilöä, koska sitä ei saa kokonaismääräisenä.

      Minulle vapaaehtoistyö on ollut mitä paras tapa ylläpitää terveyttäni ja työkykyäni. Se on ollut paljon tehokkaampaa ja mielekkäämpää kuin yksikään työkkärin antama homma. Lisäksi se on ollut täysin ammattitaitoani vastaavaa, toisin kuin työkkärin älyttömät toimet. Paikallinen työkkäri on ollut myös kohdallani tukea osoittava, mutta TE-palveluiden puolella on tehty pahat mokat.

      Kohdallani tilanne on niin pahasti tulehtunut, että en voi enää luottaa TE-palveluihin ja asiointi tapahtuu lähinnä vihamielisesti minun puoleltani, koska minut on petetty niin järkyttävällä tavalla, että luottamus on mennyttä. Voi olla, että luottamus ei tule koskaan palautumaan.

      • Anonyymi

        Onkohan TE-palvelut mitenkään pettänyt sinua. Lain mukaan toimivat,
        Paikallinen työkkäri kenties on se osapetturi, Eivät kehtaa pahoittaa mieltäsi kasvotusten
        ja kertoa totuutta. Kyllä sen tahon ( järjestö ??) ?? joka sinut on valjastanut tekemään työtä pitää kaivaa rahat jostain muualta kuin TE-systeemistä tai palkkatuesta, Jos joku höynäyttää ja uunottaa sinua niin se on tasan tarkkaan 10-0 on se rakastamasi hyväntekeväisyysjärjestö.
        Heille olet vain pelinappula.


    • Anonyymi

      Vapaaehtoistyötä tekevä vie joltain palkkatyön ja jokin taho käyttää tätä tilannetta häikäilemättä hyväksi kun ei tarvitsekkaan maksaa työstä, koska on näitä sinisilmäisiä reppanoitakin käytössä!..

      • Anonyymi

        Vapaaehtoisia orjia löytyy...Kuinka idiootti pitääkään olla :o


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaaehtoisia orjia löytyy...Kuinka idiootti pitääkään olla :o

        Suomi on idioottien maa ja siksi täällä on lähes kaikki asiat päin *ttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaaehtoisia orjia löytyy...Kuinka idiootti pitääkään olla :o

        niinpä. Ihminen uskoo mieluummin satuja ja kieltää tosiasiat.


    • Anonyymi

      Minulle itselleni vapaaehtoistyö on äärimmäisen tärkeä väline terveyden, työkyvyn ja sosiaalisuuden ylläpitämiseen. En ymmärrä TE-palveluiden kielteistä kantaa vapaaehtoistyöhön, koska kohdallani se on ollut erittäin hyödyllinen ja on edistänyt työllistymistäni paremmin kuin yksikään työkkärin toimi. Lisäksi se on estänyt syrjäytymistä.

      Minultakin vietiin kaikki tuet TE-palveluiden päässä ja sen vuoksi minunkin suhtautuminen TE-palveluihin on halveksuvaa. Jostain syystä TE-palvelut eivät näytä ymmärtävän, että yhdistyspuolella asiat ovat täysin eri tavalla kuin yrityspuolella ja valtion puolella, koska rahaa on hyvin vähän. Tämän vuoksi heidän aiheuttamansa sotkut ovat järkyttäviä.

      Tuomitsen itse suuresti kaikki TE-palveluiden toimenpiteet, jotka edistävät työttömien kaltoinkohtelua vapaaehtoistyössä. Toivon, että muutkin tekevät näin, sillä tilanne ei voi jatkua tällaisena.

      • Anonyymi

        oletko vapaaehtoistyöntekijä vai oikeammin hoidettava ja kuntoutettava.
        Palkkasi ei voi perustua työttömyyskorvaukseen. Sen pitäisi olla jokin muu.
        esimerkiksi työkyvyttömyyseläke. Kumntoutustuki, Jokin sosiaalipuolen tuki.
        Oletko valmis oikeille työmarkkinoille /yksityinen sektori) jossa maksetaan työstä palkkaa..
        Ei TE toimisto ole sosiaalitoimisto joka jakaa rahaa.


    • Anonyymi

      Teen itse vapaaehtoistyötä hyvin vastuullisessa tehtävässä ja olen saanut siitä äärimmäisen hyvää ammattitaitoa ja kokemusta. Se, että työkkärissä kohdellaan vapaaehtoistyöntekijöitä noin laittomasti ja huonolla tavalla pistää kyllä rehellisesti sanottuna miettimään mitä ihmeen järkeä koko TE-toiminnassa on, koska vapaaehtoistyö on monille yhdistyksille hyvin tärkeää ja samalla se on tärkeää työttömälle. Olen kuullut monien sanovan, että he ovat saaneet parempaa kokemusta vapaaehtoistyössään kuin työkkärin hommissa, ja monet ovat myös työllistyneet paremmin tekemänsä vapaaehtoistyön jälkeen.

    • Anonyymi

      Olen itse ollut työttömänä ja tehnyt vapaaehtoistyötä. Pidin kovasti vapaaehtoistyöstä, koska se vastasi ammattitaitoani täydellisesti, toisin kuin työkkärin suunnalta tungetut tehtävät, jotka lähinnä heikensivät ammattitaitoani ja osaamistani.

      Tekemäni vapaaehtoistyö maksoi minulle työttömyysetuuteni ja sen takia olenkin hyvin katkera TE-puolta kohtaan, koska siellä tehtiin aivan vääränlaisia johtopäätöksiä asioista, eikä edes kuunneltu mitä minä ja yhdistys sanovat asiasta. Totesin silloin, että en pysty enää luottamaan TE-väkeen, koska heidän ammattitaidottomuus on aivan omaa luokkaansa, eikä parannusta ole tapahtunut.

      Onnistuin onneksi pääsemään tekemäni vapaaehtoistyön takia satunnaisiin hommiin, koska pystyin näyttämään sillä, että olen ammattitaitoinen ja osaan hoitaa vaativia tehtäviä. Olen siitä hyvin kiitollinen yhdistyspuolelle ja tulen tukemaan vapaaehtoistyöntekijöitä ja vapaaehtoistyötä tarjoavia yhdistyksiä vastedes aina. TE-puolta sen sijaan halveksin nykyään melkoisesti, enkä voi olla tekemisissä enää heidän kanssa, koska siellä ei kuunnella minua, eikä uskota mitä heille kerrotaan.

    • Anonyymi

      Tein muuten vapaaehtois töitä ja kuulin sitten siitä että tuet lähtee jos tekee joten en ole enää tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe