Onko mitään kikkaa, jolla Miten Mozartin musiikin saa vaikuttamaan tunteisiin?

Anonyymi-ap

Se hieman askarruttaa, miksi Mozartin musiikki teoksesta riippumatta joskus vaikuttaa mutta aika usein ei kuitenkaan ensinkään vaikuta emootioihin ja millä keinolla sen voisi mahdollisesti saada vaikuttamaan syvästi tunteisiin, vaikkei nyt sitä kaikkein suurinta musiikin tuottamaa tunne elämystä juuri saisikaan?

Onko kyse kuulijan jonkin sottisesta älyllisestä laiskuudesta, musiikin objektiivisen luonteen aikaansaamasta tavoittamattomuuden tunnusta vai mistä, jos musiikki ei tee vaikutusta?

Herkässä nuoruudessa sain ne kaikkein suurimmat emotionaaliset kokemukset Mozartista säveltäjän erästä biografiaa ensin liikuttuneena lukiessain, mutta olen minä joitakin pienempiä Mozart elämyksiä saanut sen jälkeenkin useampia.

Mutta usein on tullut Mozartia kuunneltua niin, ettei musiikki tee minkäänlaista suurempaa tai syvällisempää vaikutusta.

3

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mää en yritä väkisin, että joku kappale vaikuttaisi muhun syvemmin tunnetasolla tai ylipäätään edes jotenkin. Jos joku kappale ei vaikuta, niin sitten ei vaikuta.

      Jos Mozartin musiikki ei yleensä tee suhun vaikutusta, niin se saattaa tarkoittaa ihan yksinkertaisesti vain sitä, ettet tykkää siitä. Kokeile jonkun muun klassisen säveltäjän musiikkia tai jopa ihan kokonaan jonkun muun tyylikauden tai aikakauden.

      • Anonyymi

        Tattista vaan vinkistä. Ehkäpä romantiikan aikakauden subjektiivisempi ilmaisu-ja sävelkieli sekä tunnemaalailu vaikuttavat suuremmalla välittömyydellä tahtoon, affekteihin ja tunteisiin, kuten Schubert ja hänen lumoavat liedinsä tai suuri C duuri sinfoniansa ja Forelli kvintettonsa.

        Mutta välillä pääsin Mozartin musiikista jyvälle kuuntelemalla ensin jotakin pinnallisempia ja vähäisemmällä emotionaalisella painolastilla kuormitettuja nuoruudenteoksia tai lauluja ja sitten vasta suurempia ja kypsempiä teoksia, joiden eri ikäkausina luotujen teosten välillä vallitseva korvinkuultavan selvä syvyysero loi vahvan kontrastivaikutelman edistäen näin jollakin tavalla musiikin ymmärtämistä, mutta nyt sekään temppu ei tunnu tepsivän kuin enintään aavistuksen verran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe