salmonellatodistus

kesätyöläinen

Kesätyöhöni vaaditaan kyseistä todistusta. Mistä sellaisen saa? Maksaako jotain?

24

55921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OLAvi

omalta terveysasemalta, ne antaa pikkuisen putkilon mihin sun pitää paskantaa, sen jälkeen viet sen niille labraan tutkittavaks

• asdasd

Ja helpoiten tuo onnistuu kun paskoo ensin vaikka vessapaperin päälle ja siitä sitten koukkaisee kikkareen sinne purkkiin. Ja purkki sen jälkeen jääkappiin jos ei sitä heti pääse viemään terveyskeskukseen. Nami.

• ååkke
        asdasd kirjoitti:

Ja helpoiten tuo onnistuu kun paskoo ensin vaikka vessapaperin päälle ja siitä sitten koukkaisee kikkareen sinne purkkiin. Ja purkki sen jälkeen jääkappiin jos ei sitä heti pääse viemään terveyskeskukseen. Nami.

Niin se käy... Ja jos paskassa on verisii tai limasii kohtii nii niit pitää ottaa... Jääkaappiin säilyyn ja sit viet sen terveyskeskukseen tietoines. ne lähettää sit sen lippulapun sulle himaan... Namii...
        Ei maksa alle 18v tyypeil mitää, yli 18v tyypeist en tiiä.

• California-87
        ååkke kirjoitti:

Niin se käy... Ja jos paskassa on verisii tai limasii kohtii nii niit pitää ottaa... Jääkaappiin säilyyn ja sit viet sen terveyskeskukseen tietoines. ne lähettää sit sen lippulapun sulle himaan... Namii...

Jos et ole matkustellu kauas ulkomaille pitkään aikaan, kyseinen testi voidaan tehdä haastattelemalla. Ja sen voi tehdä joko koulun terveydenhoitoja tai terveyskeskuksessa sairaanhoitaja.
        Muuten sulta otetaan se kakkanäyte...

• tuotaa nuin..
        California-87 kirjoitti:

Jos et ole matkustellu kauas ulkomaille pitkään aikaan, kyseinen testi voidaan tehdä haastattelemalla. Ja sen voi tehdä joko koulun terveydenhoitoja tai terveyskeskuksessa sairaanhoitaja.
        Muuten sulta otetaan se kakkanäyte...

Kyllä se näyte vaaditaan aika usein, ei se välttämättä pelkästään haastattelemalla selviä. Varsinkaan, jos se on ensimmäinen testisi.
        Ja ainakaan Helsingissä ei otettu testin tuloksesta rahaa yli 18-vuotiaaltakaan...

• California-87
        tuotaa nuin.. kirjoitti:

Kyllä se näyte vaaditaan aika usein, ei se välttämättä pelkästään haastattelemalla selviä. Varsinkaan, jos se on ensimmäinen testisi.
        Ja ainakaan Helsingissä ei otettu testin tuloksesta rahaa yli 18-vuotiaaltakaan...

meillä terveyskeskuksessa sanottiin, että se on pelkkä haastattelu, jos ei ole matkustellu Ruotsia kauemmas ja siinä sitten kysytään kaikkea esim. onko ollut...

• kukka
        California-87 kirjoitti:

meillä terveyskeskuksessa sanottiin, että se on pelkkä haastattelu, jos ei ole matkustellu Ruotsia kauemmas ja siinä sitten kysytään kaikkea esim. onko ollut...

No haastattelemalla tuskin vuoren varmasti selviää onko ko henkilöllä salmonella??!! Sillä voidaan todeta, että todennäköisesti ei ole..ehkä..kai..

Kyllä siihen se p***anäyte tarvitaan, että voidaan varmasti todeta ettei salmonellaa ole!

• ehkä
        kukka kirjoitti:

No haastattelemalla tuskin vuoren varmasti selviää onko ko henkilöllä salmonella??!! Sillä voidaan todeta, että todennäköisesti ei ole..ehkä..kai..

Kyllä siihen se p***anäyte tarvitaan, että voidaan varmasti todeta ettei salmonellaa ole!

voidaankin tehdä haastattelemalla. Varsinaisia salmonellatestejä ei nykyään tarvitse tehdä kuin jos ei syytä siihen ja se selviää haastattelemalla.
        Syy siihen on se että, aikaisemmin testejä tehtiin kaikille elintarvialan työntekijöille ja salmonella on kuitenkin sen verran harvinainen ettei kalliita testejjä tehdä kuin tarpeen vaatiessa.Eli positiivisia testejä ei juurikaan ollut. Syitä testin tekoon ovat mm.pitkittyneet ripulit perheessä matkustelu.
        Eli soita terveyskeskukseen niin kuulet miten menetellään.

• empäkerro
        ååkke kirjoitti:

Kyllä se salmonellatodistus maksaa alle 18vuotialla 20€

• Kusma
        empäkerro kirjoitti:

Kyllä se salmonellatodistus maksaa alle 18vuotialla 20€

Ei mulla ole maksanut, vaikka olen ottanutkin näytteen. Riippuu varmaan paikkakunnasta.

• valelääkäri
        California-87 kirjoitti:

Teidän terkkarissa olikin varmaan valelääkäri, siltä käy testin tekeminen haastattelemalla. hah

• Niimimerk ki
        Kusma kirjoitti:

Ei mulla ole maksanut, vaikka olen ottanutkin näytteen. Riippuu varmaan paikkakunnasta.

Ihan totta, paikkakuntakohtaista. Labrakokeet itsessään on kai suurimmassa osassa kuntia tk:ssa yleensä ilmaisia, mutta todistuksia hinnoitellaan paikkakuntakohtaisesti.

• PPKOVERO

Aika kummalliselta tuo kuulostaa, jos ulosteesta otetaan näytteitä. Joihinkin työpaikkoihin tosin vaaditaan voimassa olevaa salmonellatodistusta.

• mmm

No kyllä se ulosteesta vain otetaan, ei sitä salmonellaa oikein muutenkaan voi todistaa olemattomaksi. Itse jouduin juuri viikko sitten sen proseduurin suorittamaan, ja tänään tuli tulos. Mutta mietin vain sitä, että kelpaako työnantajalle se lappu missä lukee että negatiivinen, vai pitääkö erikseen jokin lääkärintodistus hommata...

• Tuleva kokki

Pelkkä salmonellatodistus ulosteesta riittää, ja ulostenäyte otetaan eikä vaan haastatella jos on kyse esim ravintotaloudella opiskelevasta/työskentelevästä henkilöstä. Itse olen menossa tekemään samaa, kiinnostaisi lähinnä tietää, kauanko menee kunnes saa ne testin tulokset postissa. Koulu alkais viikon päästä ja silloin pitäis olla paprut kourassa. Kouluunpääsystä sain vasta tänään tietää...

• homopaskaa

Helpointa on paskantaa housuihin ja näyttää paskaisia housuja terkkaritädille joka ottaa niistä näytteen.

• apuaaaaaaaaa

Kauanko kestää saada todistus ?? Maanantaiksi tarvittaisiin joten kerkiikö parissa päivässä tulemaan....????

• :)(:

Salmonella testin saa soittamalla terveysasemalle ja kertomalla, että sellasien tarvitsee. Sieltä saa sit lähetteen labraan josta saat tarvikkeet. Tosiaan putkilon ja pumpulipuikon ja pussin. Ne selittää kyllä siellä tarkemmin ja voit kysyä jos joku mietityttää.

Minun ei tarvinnut säilyttää putkiloa jääkaapissa. Suoritin testin illalla ja vein putken aamulla labraan.

Testi on mielestäni kivempi suorittaa kotona kuin labrassa..

• viru

kauanko meni etta sait tulokset testista?

• ei helvetti soikoon

Ikinä en ole paskaa jääkaapissa säilyttänyt, enkä säilytä. Sitten on viimeistään salmonella jos paskaa aletaan jauhelihapaketin vieressä pyörittelemään.

Minä paskon kauhaan. Ei se putkiloon osu. Ottakoon siitä jöötistä mistä kohtaa haluavat. Minä en ole mikään labratäti joka joutuu koukkimaan paskaansa. Tehkööt työnsä itse. Siitä niille maksetaan.

• paula1

niin mutta eikös se niin ole että ite sen alan töihin pyrit missä näyte vaaditaan ,,tosi tarpeellinen se on ,,,mietipä juttua

• Huolestunut kansalai

1. Saat purkin, johon asetat ulostenäytteen (otat siis sillä lusikalla, joka on kiinni purkin korkissa, ei paljain käsin ehkä mielellään). Käytännössä paskot vessapaperin päälle ja siitä otat vähän näytettä.

2. Viet terveyskeskuksen laboratorioon ja jätät näytteen sekä lähetepaperin sinne (vaikka olisi sähköinen lähete; täällä tarvittiin molemmat). Säilytä jääkaapissa, jos joutuu odottamaan terveyskeskukseen menoa.

3. Vastaus tulee sinulle postitse noin viikon - parin kuluttua.

4. Kaikki tartuntatautilain mukaiset näytteet (myös salmonellatodistus) ovat ilmaisia.

• Cdjo

Vggh

• Työtälöytyy

En usko, siihen väitteeseen, että hoitajan haastattelu riittää ilman näytteen tutkimista. Ei siinä selittelyt ja haastattelut auta. Paskaa piti minun laittaa purkkiin. Oli tosi hankala ottaa näyte purkkiin. Minä pääsin suurtalouskeittiön varastolle harjoittelijaksi vähäksi aikaa muutama vuosi sitten. Tehtäväni oli katsoa kuormakirja ja tarkistaa, että kuormassa on sitä mitä on tilattu ja hyllyttää tavarat sen jälkeen. Kaikki tavara oli pakattu. En ollut fyysisessä kosketuksessa ruokaan. Keittiöesimies vaati, että salmonellatodistus on toimitettava, jos aikoo keittiön varastolle töihin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe