e-pillereistä veritulppa

nanna

Onko kenelläkään muulla tullut e-pillereiden takia veritulppaa? Itse sain veritulpan, kun olin käyttänyt e-pillereitä lähes 2 vuotta. Sairaalassa lääkärit ja hoitajat töllistelivät ja sanoivat että on ihmeellistä näin nuorella (olen 22-vuotias). Alkoi vain kiinnostamaan, että kuinka harvinaista tämä todellisuudessa on. Suvussani ei kenelläkään ole ollut veritulppaa.

Ja lopuksi kaikille teille, jotka e-pillereitä käytätte: muistakaa että ne saattaa aiheuttaa veritulpan! Jos jalka alkaa mennä jäykäksi ja kipeäksi niin tutkituttakaa se ajoissa. Ei ole kivaa viettää kolme päivää putkeen sairaalan sängyssä niin, ettei saa edes istumaan nousta. Plus tietty viikko tarkkailua sairaalassa ja lenkkaamista ja turvotusta jalassa seuraavan kuukauden ajan ja puolen vuoden verenohennuslääkkeet siihen päälle.

11

7375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jykä76

      Paremmalla puoliskolla oli veritulppa jalassa reilut 1,5 vuotta sitten, söi siihen aikaan e-pillereitä. Todellinen syy ei selvinnyt koskaan, vaikka keskussairaalassa hoidossa olikin. Samalla löydettiin alavatsasta kaksi kystaa, jotka onneksi todettiin leikkauksessa hyvänlaatuisiksi. Mitään syy-seuraus- suhdetta ei löytynyt...

      Pari päivää jalka oli "pinkeä", kunnes yhtenä aamuna tosi kipeä. On töissä myös itse sairaalassa, ja näytti jollekin hoitajalle, joka passitti suoraan ensi-apuun, jossa meni muutama tunti. Ultraäänessä todettiin tukos, osastolle, ja jo seuraavana päivänä olisi päässyt kotiin, kun oli ensin löydetty sopivat tukisukat. Niitä hän muuten pitää vieläkin. Koska löydettiin kystat, jotka vaativat lisätutkimuksia ei siis päässyt seuraavana päivänä kotiin, muuten kyllä.

      Kystat leikattiin reilu kk myöhemmin, ja kaikki meni hyvin.

      Ikää tukoksen löytymishetkellä n. 28 vee.

      • nainen-29

        itse joudun endometrioosiin syömään pillereitä.kävin jo puolen vuoden syömisen jälkeen ottamassa maksa ja veriarvot.Sen tiedän ,että pillerit ehkäsevät endometrioosin kasvua ja kipuja ja en tiedä kuinka pärjään jos joudun niiden syömisen lopettamaan.Kannattaa ainakin säännöllisin väliajoin käydä tarkastuttamassa veriarvot ja jos oireita ilmenee lääkäriin.


      • 456
        nainen-29 kirjoitti:

        itse joudun endometrioosiin syömään pillereitä.kävin jo puolen vuoden syömisen jälkeen ottamassa maksa ja veriarvot.Sen tiedän ,että pillerit ehkäsevät endometrioosin kasvua ja kipuja ja en tiedä kuinka pärjään jos joudun niiden syömisen lopettamaan.Kannattaa ainakin säännöllisin väliajoin käydä tarkastuttamassa veriarvot ja jos oireita ilmenee lääkäriin.

        Kiinnostaa tietää, onko tuo veritulpasta johtuva kipu huomattavaa ettei sitä sekoita esimerkiksi johonkin vaarattomaan puutumiseen yms. kipuiluun?
        Itsellä ei ole oireita, mutta osaisi ainakin mennä ajoissa lääkäriin, jos sellaiselta vaikuttaisi.


    • täikkänen

      Voiko minipillereistä saada veritulpan, siis vaikuttaax ne samalla tapaa kuin yhdistelmäpillerit elikkä tekee verestä sellaista joka aiheuttaa tulppia?

    • höhläliinikkä

      söin pillereitä(yhdistelmä) pari vuotta ja lopetin.eI mitään ongelmia. Pidin taas pari vuotta taukoa.
      nyt aloitin taas syömään, niin voinko saada tulpan, jos ei mitään ongelmiä ollut silloin "ekalla kertaakaan"?
      Jos saa veritulpan niin auttaako e-pill.merkin vaihto, vai silloin katsotaan että e-pillerit ei sovi ollenkaan, kun kaikissa merkeissä on kuitenkin samoja aineieta...

      • Nanna

        Yleensä veritulppa tulee aika pian pillereiden aloituksen jälkeen jos on tullakseen, tosin itsellänikin kesti lähes 2 vuotta. Lisäksi esim. matkustelullakin saattaa olla iso vaikutus tulpan syntymiseen. Itse en kyllä ollut matkustanutkaan mihinkään, vaan tulppa vain tuli ihan yhtäkkiä.

        Jos saa veritulpan, ei e-pillereitä tai mitään muutakaan hormonaalista ehkäisyä saa käyttää. Ja jos on saanut niin pahan tulpan kuin mitä mulla oli (polvitaipesta melkein napaan asti, pian olisi saattanut nousta keuhkoihin) ei kyllä tule mieleenkään käyttää mitään pillereitä. Kyllä se sen verran traumaattinen kokemus oli.

        Veritulpasta muuten sen verran vielä, että se on tosi akuutti vaiva. Jos on viikkokausia jomottanut jalkaan, siinä ei ole veritulppa. Mulla tilanne pääsi päivän aikana tosi pahaksi. Menin heti käymään YTHS:n terkkarilla kun oireet ilmestyi (jalan jäykkyys, lievä turvotus) ja terkkari sanoi että siinä on vain joku kramppi ja lähetti kotiin. En ollut kovin vakuuttunut, mutta en edes osannut ajatellakaan mitään veritulppaa. Seuraavana aamuna jalka oli aivan selkeästi turvonnut, en edes saanut itse housuja ja kenkiä jalkaan kun jalka oli niin jäykkä. Yhden vuorokauden aikana tilanne pääsi siis tosi pahaksi, en tiedä miten olisi käynyt jos olisin vielä viivyttänyt lääkärille lähtöä. Jos terveydenhoitaja olisi tajunnut mistä on kyse, olisin varmasti päässyt huomattavasti helpommalla. Kun sanoin terkkarille, että minusta tuntuu ettei jalassa kierrä veri kunnolla, terveydenhoitaja vain tuhahti naurahtaen, että kyllä siinä veri kiertää. Seuraavana päivänä ei paljon naurattanut...


    • joopajoo

      Itselleni ei varsinaista tulppaa ole tullut, mutta jo muutaman päivän jälkeen pillereien aloittamisesta toinen jalka puuntui oudosti (pohkeen kohdalta). Kesti päivän kaksi ja meni ohi. Sitten kymmenentenä päivänä aloittamisesta taas sama tunne kummassakin jalassa. Ei ollut mielestäni turvonnut, mutta outoa vetävää tunnetta kuitenkin, kovempaa kuin ekalla kerralla. Mihinkään lääkäriin en lähtenyt, mutta lopetin pillerit siihen paikkaan enkä aio enää koskaan koskea mihinkään hormonivalmisteisiin.

      Kaiken piti olla ihan kunnossa ennen pillereiden aloittamista, mutta mulla on normaalistikin jaloissa huono verenkierto ja ne ovat (varpaat) aina aika jääkylmät, kesälläkin. Samaten myös sormeni, joten ehkäpä jotain tekemistä tämän asian kanssa. Tuosta kun en muistaakseni maininnut silloin ehkäisyneuvolassa, vaikka olisi tietysti voinut huomata mainita...

      Olisi tietysti ollut ehkä aiheellista mennä jonnekin lääkärille kyseisen asian takia. Vedin aspiriinia, sen kun pitäisi ohentaa verta. Kyllä se siitä parin päivän päästä helpotti. Vielä vajaa vuosi sen jälkeen olen kuitenkin ihan elävien kirjoissa, mutta tiedän, mihin en enää koske.

    • xoxo290

      Itselläni todettiin eilen veritulppa, ja sitä epäillään epillereistä. Olen käyttänyt niitä reilu vuoden verran ja olen kuitenkin nuori (16vuotias) niin otti aika koville. Ja piti lopettaa e-pillereiden käyttö kokonaan vaikken haluaisi..

    • minun_mielipide

      Kaikki lääkkeet/pillerit ovat terveysriski? Toisille ne sopii toisille ei..

    • Jepskukkuu

      Mulla todettiin veritulppa pohkeesta muutama viikko sitten ja olen 19 vuotias. Joten kyllä seon mahdollista. Epäillään Cypretyl merkkisiä e pillereitä, jotka alotin 9kk sitten. E pillereitä en saa syödä enää koskaan, joka tietty harmittaa mutta terveys edellä mennään eteenpäin..

    • steriloimislaki

      Suomessa oikeus sterilisaatioon on rajoitettua.
      Media ei ole paljoa huomioinut tätä kansalaisaloitetta.
      Ilmeisesti siksi sille on kertynyt kannatusta hitaasti.
      "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
      Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.
      Kannattakaa ja jakakaa aloitetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      461
      3391
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      456
      3324
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      136
      2931
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2262
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2130
    6. 192
      1487
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1377
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1242
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe