varis pelkoinen

pökijö

Onkohan ketään samanlaisesta pelosta kärsivää tai samanlaista kokenut kuin minä, tässä suomen maassa. Viime keväänä elämäni ensimmäisen kerran jouduin variksen hyökkäyksen kohteeksi. Ennalta varoittamatta hiivatin iso varis syöksyi puistossa päähän, takertui tukkaan ja nutturan pidikkeeseen, minkä seurauksena päähän tuli neljä syvää verinaarmua. Milloinkaan missään en niin kauhuissani oo ollu kuin silloin, aikaisemmin en variksia ole pelännyt, enkä tiennyt niiden olevan noin agressiivisia, pesintäaikana voivat kuitenkin kuulema olla. Mutta tästä seurauksena minusta on tullut lähes hermoheikko, jo pelkkä variksen raakuna saa sydämen hakkaamaan. Istuin tuossa läheisessä puistossa, pakotin itseni, varikset kyllä raakkuivat, mutta ei ne kimppuun käyneet, vielä. Miten tästä lintupelosta pääsee eroon? Haulikollako? :DDD Kunpa en koskaan muuten ois nähny sitä Linnut-leffaa.

4

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luonto

      Ymmärrän hyvin, että säikähdit. Itse olen harrastanut lintujen kiikarointia parikymmentä vuotta. Koskaan ei ole sattunut kohdalleni kokemaasi tapausta. Pesimäaikana tosiaan on mahdollista että varis saattaa puolustaa poikasiaan noinkin raivokkaasti. Mutta uskoisin, että kyseessä oli kuitenkin yksittäistapaus. Kun ajattelet, että en ole vastaavaan joutunut 20:neen vuoteen -enkä koko elämäni aikana- että harvinaista se on.

      Teit ihan oikein, kun menit puistoon istumaan. Hyvä "hoitokonsti" tosiaan on se, että menee pelkoa kohti. Huomasithan jo että varikset ei käyneet kimppuusi. Tuskin sekään varisyksilö joka hyökkäsi, ei enää hätyyttele sinua. Satuit vaan olemaan liian lähellä tämän variksen poikasia.

      Takavuosina itselle kävi että linturetkellä hirvi alkoi "uhkailla" minua. Olin isohkon kiven päällä ja katselin kiikarilla ja kaukoputkella lintuja. Oli tuulinen ilma ja olin jo aikaisemminkin muutaman hirven sillä alueella nähnyt. Sitten kuulin pienen "vääkäsyn". Huomesin että nuori tappisarvihirvi söi n.40 metrin päässä, eikä huomannut minua. Ajattelin -kun se käveli aivan läheltä- että säikytän kauvemmaksi. Nousin ylös ja tekihän se sivuloikan, mutta jäikin siihen! Ei lähtenyt vaikka huusin sille. Tuli vaa kohti ja kuunteli ja "mollisteli" (katseli). Menihän se kauvemmaksi, mutta kun se nosti säkäkarvat pystyyn ja virtsas. Tuollaisella "tuulella" oleva hirvi on agressiivisessa tilassa. Kivi ei ollut kovin iso, että olisihan se ylikin siitä loikannut. Tuuli kävi vasemmalta, ja se ei saanut ilmeisesti vainua minusta. Kun se tuli yhdessä vaiheessa kohti -aika lujaa- silloin se varmaan vainun sai. Hirvi läksi poispäin vilkuillen minua epäluuloisesti ja katosi lähistöllä olevaan nuoreen koivikkoon. Silloin otin minäkin pyörän ja häivyin.

      Tästä tuli muutamia vuosia jatkunut hirvipelko. Syksyisin se vaikuttikin, koska metsästän myös ajokoiralla. Aina kun näin hirven, säpsähdin ja monesti pelotin sen/ne pois. Siten kerran tapasin metstästysretkellä tuttavani. Kysyin onko hänelle sattunut jotain tuollaista tapausta. hän sanoi että "ei, aina ne on pakkoon pötkiny". Siitä asti aloin ajattelemaan, että hirvethän pelkää ihmistä. Vähitellen pelko alkoi jäädä taka-alalle. Nyt jos nään hirven, ihailen kuinka ylväs eläin se on. Kyllähän vieläkin syksyisin tulee mieleen, kun on hirvien kiima-aika että jos... Mutta ei enää mitään varsinaista pelkoa tunne. Etköhän sinäkin voita sen varispelon.

      Hyvää kesää!!

      • pökijö taas

        Kiitos vastauksestasi, todella. Olen päättänyt nyt vaikka väkisin käydä siinä puistossa istumassa. Aina ennen on ajatellut että varikset on sellasia harmittomia paskalintuja, mutta kun tuollasen kanssa joutuu todella vastakkain, niin iso lintu se on. Mutta paskalintu tai ei, niin se on kunnioitettavaa että poikasiaan se sekin puolustaa, yritän ajatella positiivisesti. Sitä kun luulee, että elämä on hallinnassa ja kontrollissa, niin sitten kun tuollainen epätyypillinen luonnonilmiö sattuu, niin tuleehan siitä väistämättä pelko, eikö kaikkea voikkaan kontrolloida...No, mutta hyvää kesää myös sinulle!


    • Varisfobia

      Minun ja koirani kimppuun hyökkäsi kaksi varista eilisaamuna ihan normaalilla mettälenkillämme ja reitillä me mitä päivittäin kuljemme. Ei ihan päänahkaan ottaneet kiinni mutta liki menivät, tunsin hiuksissa sulkien ilmavirran. Kaatusinkin polulla kun koirakin meni paniikkiin ja satutin itseni. Karjun ja huusin että jättäisivät rauhaan meidät, mutta seurasivat vaan jonkun matkaa. Se oli niin karmea kokemus, että en enää meinaa uskaltaa mennä normi lenkkimetsäämme. Variksilla on nähtävästi poikaset nyt kulkureittimme läheisyydessä. Ihan kamalaa, tuli karmea kammo variksia kohtaan. Koirakin panikoi tänä aamuna kun kuuli pelkästään variksen rääkäisyn, minä myös. Nauhoitin puhelimeen nyt kanahaukan ja huuhkajan ääniä nonstop soittolista a, jos ne hiukan hätyyttäisi noita paskalintuja ja pääsisimme rauhassa nopeasti lenkki me kulkemaan niin kuin aina muulloinkin. Pelkotila tuli. Toivottavasti se ei ole pysyvää.

      • Varisfoobikko

        Vanha viestiketjun aloitus, mutta minun kimppuun on hyökännyt varis KAHDESTI elämäni aikana. Ekan kerran 10v sitten ja nyt noin kuukausi sitten uudelleen. Olin koirani kanssa lenkillä ja ihan yhtäkkiä varis hyökkäsi ja seurasi meitä jonkin matkaa. Päivittäin käyn koiran kanssa lenkillä mutta nautinto on mennyt kun variksen ääni saa minut paniikin valtaan :( Yritän siedättää itseäni ja jos Varis hyppii maassa niin se ei ole niin pelottava. Mutta se ääni saa minun sykkeen huippuun. Ärsyttää ettei pysty nauttimaan enää lenkkeilystä :( Olen yrittänyt asiasta lukea ja selittää itselleni että se on harvinaista että varis hyökkää, mutta eipä se oikein auta. Lippis päässä lenkillä ja laukussa keppi tai sateenvarjo aseena :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      799
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      660
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      78
      626
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      571
    Aihe