Olen tutkinut aihetta viimeiset 20 vuotta. Olen nyt vihdoin saanut aikaiseksi päivitetyt nettisivut aiheesta. Uutta sisältöä on toivottavasti tulossa. Vaikka suosin ravintolisiä, en ole kuitenkaan lääkevastainen. Mielestäni ne täydentävät toisiaan. Ihmettelen miksei Suomessa käytetä sekä ravintolisiä että reseptilääkkeitä yhdessä. Siten päästäisiin paljon parempiin hoitotuloksiin. Esimerkiksi tryptofaani on serotoniinin raaka-aine, sen sijaan SSRI-lääkkeet eivät sisällä serotoniinia vaan ovat vain serotoniinin takaisinoton estäjiä. Masennuksessa on hyvä ottaa muutama asia huomioon. Käsittääkseni on ainakin kahdesta eri syystä johtuvaa masennusta. Joko serotoniinia on liian vähän tai sitten liikaa. Jos sitä on liikaa, nukkuu tosi vähän. Jos taas on liian vähän, nukkuu aivan tolkuttomasti. Vastaavasti toisessa tyypissä masentunut syö liikaa, kun taas toisessa ruokahalua ei oikein ole. Mikäli serotoniinia on jo valmiiksi liikaa, ei pitäisi käyttää SSRI/SNRI-lääkkeitä, koska tällöin potilaasta tulee itsetuhoinen. Se on erittäin vaarallista! Myöskään tryptofaania tai 5-HTP:tä ei tulisi käyttää, mikäli serotoniinia on jo valmiiksi liikaa. Kirkasvalolamppu hajottaa melatoniinia ja auttaa kehoa tuottamaan enemmän serotoniinia. Nukkuessa muodostuu melatoniinia, kun taas valveilla ollessa muodostuu serotoniinia.
Tässä nettisivuni:
www.rauma.net
Oikein hyvää alkusyksyä kaikille,
Esa Nikulainen
Pori
Ravintolisien vaikutus mielenterveyteen
1
313
Vastaukset
Päivitin sivulleni juuri uuden artikkelin liittyen neurolepteihin, suoloihin, kofeiiniin ja nikotiiniin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416