Hallintotiede vai julkisoikeus?

haluun opiskelemaan!

Kumpaa kannattaisi lähteä lukemaan (Vaasan yo)? Onko työllisyysnäkymissä ja työelämään sijoittumisessa suuria eroja? Oon käsittänyt, et kummastakin päätyisi julkiselle puolelle suht. paskasti palkatuksi paperinpyörittelijäksi..? Ja et julkisoikeuteen haetaan lähinnä varavaihtoehtona oikikselle - eli keskimäärin hakijaryhmä ei olisi kovin motivoitunutta?

Ja sit joku Vaasassa opiskeleva vois kertoa, et aliarvioinko ko. yo:n täysin vai onko ne pääsykokeet tosiaan niin pala kakkua et paikka aukeais yhen-kahen viikon ei-kovin-intensiivisellä lukemisella. (Joojoo, riippuu ihmisestä mut vaatiko sisäänpääseminen teiltä suurta panostusta?)

Hakupaperit on laitettu, mut en osaa päättää kumpaan lukisin!

9

7943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kihlman

No, miten sen palkan paskamaisuuden kukin ottaa. Kyllä monissa julkisen sektorin hommissa on vähintään kohtuullinen palkka suhteessa työmäärään ja -tahtiin. Ei tarvitse olla missään kvartaalikapitalismin pyörteessä..

Pyörittelet niitä papereita kymmenen vuotta ja otat tavoitteeksesi vaikkapa jonkun pienehkön kunnan kunnanjohtajan vakanssin. Palkkaa irtoaa helposti vaikkapa 8 tonnia. Ja työmäärä? :)

• Kurttila

Ainakin 8 ihqqqq tonnia....lol

• vaasalainen

Opiskelen hallintotiedettä juuri Vaasan yliopistossa.
      Julkisoikeudessa on jonkun verran ihmisiä, joille se oli oikiksen varavaihtoehto, mutta nämä ihmiset yleensä karsiutuvat pois ensimmäisen vuonna kun tajuavat että julkisoikeus ei todellakaan sovellu oikiksen preppauskurssiksi (asiat käsitellään aivan eri tavalla, eri näkökulmasta). Julkisoikeuden tarjoamat uramahdollisuudet ovat hieman rajatummat kuin hallintotieteen.

Pääsykokeet ovat helpot jos hallitsee asian tai on hyvät yopaperit. Muuten ei. Itsellä oli hyvät yopaperit joten ei vaatinut paljon. Mutta hallintotieteen sisäänpääsy vaikeutui viime vuonna huimasti verrattuna siihen aikaan jolloin itse hallintotieteeseen pyrin (siihen aikaan oli yhteinen pääsykoe koko tiedekuntaan).

Hallintotieteen laitos on ihan kärkeä Suomessa,erityisesti kansainvälisen hallinnon tukimuksessa ja opetuksessa. Julkisoikeuden laitos puolestaan ei ole. Vaikka Julkisoikeuden laitoksella ei sinänsä ole ongelmia, mutta se ei ole mikään huippulaitos.

Hallintotiede tarjoaa hyvät tulevaisuuden näkymät, samoin tekee julkisoikeus, mutta hallintotieteessä on mahdollisuus hankkiutua myös yksityiselle sektorille mikäli haluaa. Kaikki jotka minä tunnen ovat työllistyneet opiskelujen jälkeen. Hallintotiede on huomattavasti laaja-alaisempi kuin julkisoikeus siltä kannalta, että se antaa mahdollisuuden soveltaa asioita myös itse. Itse en kyllä lähtisi Vaasaan julkisoikeudesta papereita hankkimaan. Mikäli julkisoikeutta haluat ehdottomasti opiskella mene Joensuuhun.

Sekin on sitten oma asia mikä on suht. paskasti palkattu. Vaasan yliopistolla on myös eräs etu, nimittäin hallintotieteissä on pakollinen harjoittelu, ja harjoittelupaikat hankkii yliopisto (ja harjotteluajalta saa palkkaa). Hallintotieteessä on myös European Civil Servants-ohjelma, josta kaikki jotka tiedän ovat todella työllistyneet kansainvälisen hallinnon piiriin, monet myös ulkomaille. Toki en tunne kaikkia.

Lue hallintotieteeseen.

• polliisiksi

Haen hallintotiedettä lukemaan Vaasaan, vaikka tosiasiassa haluan poliisikouluun. Olen kuullut että kyseisen aineen opiskelu auttaa ylenemään poliisiuralla. Onko kellään tästä mitään kokemuksia tai tietoa..?

• joo
        polliisiksi kirjoitti:

Haen hallintotiedettä lukemaan Vaasaan, vaikka tosiasiassa haluan poliisikouluun. Olen kuullut että kyseisen aineen opiskelu auttaa ylenemään poliisiuralla. Onko kellään tästä mitään kokemuksia tai tietoa..?

Oikeassa olet. Tampereella hallintotieteessä on erityinen koulutusohjelma, jossa erikoistutaan turvallisuushallintoon. Tähän voivat hakea vain poliisikoulun käyneet ja hekin erityisvalinnalla. Kuitenkin myös Vaasan hallintotieteestä on muutama poliisi käynyt hankkimassa ylemmän korkeakoulututkinnon, jotta voisivat yletä urallaan. Joten ainakin teoriassa tuo on mahdollista, tietenkin edellyttää että erikoistut turvallisuus/oikeushallintoon.

• Poliisi
        joo kirjoitti:

Oikeassa olet. Tampereella hallintotieteessä on erityinen koulutusohjelma, jossa erikoistutaan turvallisuushallintoon. Tähän voivat hakea vain poliisikoulun käyneet ja hekin erityisvalinnalla. Kuitenkin myös Vaasan hallintotieteestä on muutama poliisi käynyt hankkimassa ylemmän korkeakoulututkinnon, jotta voisivat yletä urallaan. Joten ainakin teoriassa tuo on mahdollista, tietenkin edellyttää että erikoistut turvallisuus/oikeushallintoon.

Itse suoritan tällähetkellä Julkisoikeuden opintoja poliisityön ohessa. Saatuani opinnot päätökseen, minulla on periaatteessa valmis komissarion virka. Ilman tätä korkeakoulututkintoa samaan virkaan pääseminen veisi rutosti enemmän aikaa.

• Selänne

Olisi kannattanut oikista harkita, jos siis hyvää palkkaa ja laaja-alaisuutta haluaa.

• asfasfwerw

Oikis ja hallintotieteet ovat aika helvetisti eri asia, ja valmistavat hyvin erilaisiin tehtäviin erilaisilla valmiuksilla.

• Julkisoikeuden maisteri

"Oon käsittänyt, et kummastakin päätyisi julkiselle puolelle suht. paskasti palkatuksi paperinpyörittelijäksi..?"
      Paperinpyörittelijäksi kylläkin, mutta ainakin valtion palkoilla elää, kuntapuolella liksat voivat sen sijaan olla aika kehnoja.

"Ja et julkisoikeuteen haetaan lähinnä varavaihtoehtona oikikselle - eli keskimäärin hakijaryhmä ei olisi kovin motivoitunutta?"
      No itselläni julkisoikeuden vaihtoehtona oli ekonomipuolen laskentatoimi. Oikeastaan vasta graduntekovaiheessa ajattelin juristiopintoja, mutta en sitten löytänyt mitään syytä oikikseen menolle. Sinänsä jos tuomarin ja asianajajan hommat kiinnostaa, niin onhan se mahdollista, sillä ainakin oikiksen pääsykokeista läpipääsy on kohtuullisen helppoa julkisoikeutta lukeneelle.

"Ja et julkisoikeuteen haetaan lähinnä varavaihtoehtona oikikselle - eli keskimäärin hakijaryhmä ei olisi kovin motivoitunutta?"
      Nykymenosta en tiedä, mutta ainakin silloin kun itse opiskelin, niin suuntautumislinja valittiin vasta ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen, joten tuon tyyppinen laskeminen ei ollut ainakaan silloin tavallista. Veikkaisin oikikseen menijöiden olevan edelleen varsin erilaista porukkaa hallareihin verrattuna. Oikeastaan tuo olettamus on vasta viime vuosina yleistynyt, enkä osaa sanoa mistä se johtuu, sillä juristiksi haetaan paljolti koulutuksen statuksen vuoksi, harvoin siksi että todella pitäisi itse oikeustieteistä.

"Ja sit joku Vaasassa opiskeleva vois kertoa, et aliarvioinko ko. yo:n täysin vai onko ne pääsykokeet tosiaan niin pala kakkua et paikka aukeais yhen-kahen viikon ei-kovin-intensiivisellä lukemisella."
      Sehän riippuu tietenkin lukijasta, mutta sen verran mitä muista opiskelutovereista muistan, niin kyllä suurin osa sisäänpäässeistä oli ihan tosimielellä lukenut pääsykokeisiin, joitain tosihyvillä papereilla hakeneita lukuunottamatta.

Vielä pääsykokeesta, eli itse pidin julkisoikeudesta, joten siihen lukeminen oli helppoa, sen sijaan näin hallintotieteellisestä valmistuneena maisterina voin tunnustaa, etten ymmärtänyt hallintotieteen pääsykoekirjasta tai -kysymyksistä juuri mitään, enkä edes juuri nykyäänkään vaikka olen parikytä noppaa sitä sivuaineena lukenut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe