Tiltut ovat tarpeeksi tyhmiä levittämään mitä tahansa....
Venäjän televisiossa levisi härski väite – Ruotsin yleisradio paljasti valheet
SVT tarttui venäläiseen propagandatarinaan.
Väitteiden mukaan Zelenskyi olisi ostanut ökyhuvilan Egyptistä anoppinsa avustuksella.
Suositun 60 minuuttia -ohjelman mukaan Zelenskyi oli rahoittanut ostonsa länsimaiden lahjoittamalla tuella. Väitteiden mukaan luksusrakennus maksoi yli 4,2 miljoonaa euroa.
– Zelenskyi on osoittanut lännelle, ettei korruptoituneille ukrainalaisille viranomaisille tulisi antaa lainkaan rahaa, propagandisti Jevgeni Popov jyrisi ohjelmassa.
Popov edustaa duumassa valtapuolue Yhtenäistä Venäjää.
Ruotsin yleisradioyhtiö SVT perkasi väitteitä. Selvitys osoitti, etteivät ne pidä paikkaansa.
Jopa asian ”paljastanut” toimittaja näyttäisi olevan mielikuvituksen tuotetta.
Epäilyttävä dokumentti
Ohjelman lähteenä oli käytetty videoita, jotka oli julkaistu Youtubessa.
Videoilla egyptiläisenä toimittajana esiintyvä, itseään Mohammed Al-Alawiksi kutsuva mies näyttää kuvia Zelenskyin väitetystä ökyhuvilasta. Huvila sijaitsee Punaisenmeren rannalla El Gounassa.
Toimittajana esiintyvä mies väittää nähneensä sopimuksen, joka on tehty rakennuksen myynnin yhteydessä. Miehen mukaan sopimus oli todiste siitä, että Zelenskyin anoppi olisi ostanut luksushuvilan.
Mies ei esittele itse dokumenttia. Sen sijaan dokumentin julkaisi netissä nigerialainen verkkojulkaisu Punch, joka viittasi artikkelissaan Al-Alawiin.
SVT keskusteli Punchin päätoimittajan kanssa. Ruotsalaistoimitus kyseli artikkelin lähteistä.
Keskustelun jälkeen artikkeli poistettiin lehden verkkosivuilta, kertoo SVT.
SVT kertoo ottaneensa yhteyttä myös kiinteistönvälittäjään, joka nimetään julkaistussa dokumentissa.
– Rekistereissämme ei näy mitään viitteitä siihen, että Zelenskyi tai kukaan häneen perheessään omistaisi kiinteistöä El Gounassa, Orascom kirjoittaa SVT:lle.
Rakennuksen, jonka Zelenskyin väitettiin ostaneen, omistaa egyptiläinen perhe. Mitään tietoa myyntiaikeista SVT:lle puhuneella yrityksellä ei dokumenttiensa perusteella ole.
Yrityksen mukaan Venäjän televisiossa esitetyt väitteet ovat epätosia ja ”vaikuttavat keksityiltä”.
Toimittajaa ei löytynyt
SVT:n selvityksen perusteella Youtube-videolla esiintyvää egyptiläistä journalistia ei ole olemassa.
Al-Alawin tili oli perustettu 20. elokuuta. Tilillä oli jaettu ainoastaan kaksi videota. Yhdellä arabiankielinen ”toimittaja” kertoi Zelenskyihin liittyvästä ”paljastuksesta”. Toisella esiteltiin väitettyä ökyhuvilaa.
Youtube sulki käyttäjätilin viikkoa myöhemmin siksi, ettei tili noudattanut palvelun yhteisösääntöjä.
SVT ei ole löytänyt tutkivaa journalistia, jonka nimi olisi Al-Alawi.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/bb9514e2-0827-4dc9-bf45-afbe0531c7f4
Venäjän televisiossa levisi härski väite Zelenskyin huvilasta
10
243
Vastaukset
- Anonyymi
Kyseinen uutinen on tarkoitettu sotaa bropakandaksi Venäjän omille kotimarkkinoille,
muuallahan sille vain naureskellaan. - Anonyymi
Suomalainen valhe media Mtv:tä lukuun ottamatta ei uutisoi mitenkään sitä että Zelenskyin vaali ym rahoittaja Ihor Kolomoisky on nyt pidätetty.
- Anonyymi
Heti myös Zelenskyi on pidätetty se on selvä asia.
- Anonyymi
Ihor K on pidätettynä korruptiosta. Ja kun asia tuli tietoon häkin ovat kolisi...Topista on Puten lätissä...Oligarkit lihoo...Puten miljoona veneet,talot ym..... UKrainassa on pidätetty monia oligarkeja ....Ja asetettu oikeuteen...mitens Puten lätissä???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heti myös Zelenskyi on pidätetty se on selvä asia.
Nii faktat pidätyxestä----
- Anonyymi
Putinilla on kuitenkin suurin ja kallein huvila ja tonttikaan ei kuulunut hänelle eikä Venäjälle.
Ja se rakennettiin kääntämällä Sberbankin kassa mikä olikin hyvä idea koska nyt ei riitä rahat täysimittaiseen sotaan.
Talvella huomataan että vilja jäi puimatta ja siilot on paskannettu pilalle. - Anonyymi
OHjelmassa oli käyty läpi ketä omistaa ks.talon...Samalla omistajalla,arabilla ollut jo 45v..... Jasiellä pitää myös KAIKKI talot olla rekistyröitynä ja kaupat kuten täällä... Tyypillistä Puten ropakantaa...jota myös tänne tulee
- Anonyymi
UKRAINA WAR LIVE YOUTUBE
- Anonyymi
Iso pata pikku kattilaa soima. Ukraina on pieni oppilas korruption suurvallan Venäjän rinnalla.
- Anonyymi
Zelensky vetää itse käytännössä solvaajilta maton alta!
Kuka hyvänsä näkee, että hän uurastaa sotilasasussa 7/24 herkeämättä maansa eteen!
On aika epäuskottavaa esittää miehen viihtyvän Monacon yökerhoissa tai Välimeren rantahuviloissa!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415