Päärata, Suomirata, jäi yllättäen paitsioon.

Anonyymi-ap

Kun tarkastellaan Väyläviraston tilastoja vuoden 2022 kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetettuja tonneja, joihin investointien pitäisi perustua, niin tulos on selkeä, Turun ns. tunnin junaan ei voi perustella matkustajamäärillä eikä tavaraliikenteellä. Helsinki –Turku-välillä oli vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa matkustajaa, kun Seinäjoki–Tampere-välillä oli matkustajia peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen. Myös Kokkola–Seinäjoki-välillä matkusti peräti 1,85 milj. matkustajaa.
Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.

23

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
      Ukrainan sodan johdosta Venäjän rautatieliikenne on loppunut ja tavaraliikenteen painopiste on siirtynyt pääradalle. Pääradan varrelle on keskittynyt Suomen teollisuuden selkäranka, joten paine radan käytölle lisääntyy.
      Nyt hallituksen linjaus on hylätä pääradan, Suomiradan, asettaminen ykköskohteesi rautateiden kehittämiseen hallituskaudella. Tilalle tuli ns. siltarumpupolitiikka, jossa sovittiin ns. sulle mulle -politiikassa Turun tunnin junan tärkeimmäksi kohteeksi vaikka tilastot kertovat muuta.

      • Anonyymi

        Orpana on olematon pirpana.
        Valitettavasti.


    • Anonyymi

      Orpoo on jäävi päättämään omasta radasta.
      Purrekin asuu länsipuolella.
      Sekä viheitten pj. lännessä.
      Meillä on vain Kummola turvana, vaikka hänkin on Turkkusesta selvinpäin.

      • Anonyymi

        Kaikki rahat vain Turkkuseen.
        Jäävit päättäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki rahat vain Turkkuseen.
        Jäävit päättäjät.

        Valtio laittaa rataan 400 miljoonaa ja kunnat samanverran. Loput rahat otetaan ulkomaan velalla.


    • Anonyymi

      Ostetaan autot kaikille Turku - Helsinki väliä kulkeville.

      • Anonyymi

        Turku-Helsinki väliä satamasta satamaan liikkuu pikavuoro bussit, halvemmalla kuin juna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turku-Helsinki väliä satamasta satamaan liikkuu pikavuoro bussit, halvemmalla kuin juna.

        Mutta tuossa tapauksessa Orpon nimi ei jää historiaan, jos ratahömpötystä ei rakenneta.
        Bussit ei käy Orpolle, koska niissä ei taida olla bisnesluokan paikkoja.


    • Anonyymi

      P.S.
      Jättipotti Orpon hallitusohjelman raiderahasta ei tule pohjoiseen, vaan pääministerin kotimaakuntaan Turkuun. Hallitus varautuu pääomittamaan Helsingin ja Turun välisen niin sanotun tunnin junan rahoitusta kokoavaa yhtiötä 460 miljoonalla eurolla.

      Kokonaisuudessaan radan parantaminen maksaa alustavien arvioiden mukaan peräti 3,4 miljardia euroa.

      Sillä rahalla rakentaisi koko Suomen kuljetuksia palvelevan ja huoltovarmuuden varmistavan kunnon ratayhteyden myös Lapista Jäämerelle. Kyse on valinnasta.

      • Anonyymi

        Väyläviraston tekemässä hankearvioinnissa vuodelta 2022 tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoa:
        Pienten parannusten versio, jossa tehdään pieniä oikaisuja ja kaksoisraide välille Salo–Hajala.

        Tämä hanke nopeuttaisi matka-aikaa 5–7 minuuttia ja maksaisi 94 miljoonaa euroa.
        Se tuottaisi suorina rahallisina vaikutuksina 70 senttiä käytettyä euroa kohden.

        Rantaradan kaksiraiteistaminen, joka nopeuttaisi matkaa 10–12 minuuttia ja maksaisi 2,2 miljardia euroa.
        Siitä palautuisi vain 4 senttiä euroa kohden.

        Uuden Espoo–Salo-oikoradan ja kaksiraiteisen Salo–Turku-välin rakentaminen nopeuttaisi matkaa 30–33 minuuttia ja maksaisi 3,4 miljardia. Se toisi takaisin 44 senttiä käytettyä euroa kohden.

        Hankearvioinnin mukaan mikään arvioiduista vaihtoehdoista Helsingin ja Turun välisen yhteyden nopeuttamiseksi ei ole taloudellisesti kannattava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väyläviraston tekemässä hankearvioinnissa vuodelta 2022 tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoa:
        Pienten parannusten versio, jossa tehdään pieniä oikaisuja ja kaksoisraide välille Salo–Hajala.

        Tämä hanke nopeuttaisi matka-aikaa 5–7 minuuttia ja maksaisi 94 miljoonaa euroa.
        Se tuottaisi suorina rahallisina vaikutuksina 70 senttiä käytettyä euroa kohden.

        Rantaradan kaksiraiteistaminen, joka nopeuttaisi matkaa 10–12 minuuttia ja maksaisi 2,2 miljardia euroa.
        Siitä palautuisi vain 4 senttiä euroa kohden.

        Uuden Espoo–Salo-oikoradan ja kaksiraiteisen Salo–Turku-välin rakentaminen nopeuttaisi matkaa 30–33 minuuttia ja maksaisi 3,4 miljardia. Se toisi takaisin 44 senttiä käytettyä euroa kohden.

        Hankearvioinnin mukaan mikään arvioiduista vaihtoehdoista Helsingin ja Turun välisen yhteyden nopeuttamiseksi ei ole taloudellisesti kannattava.

        Väylävirasto ei ole tämän junan asiantuntija
        se miettii jotain kuljetuksia menneen ajan näkökulmasta


    • Anonyymi

      SS KESTAPO KOKOOMUS ORPO MIETI MITÄ OLET SAANU AIKAAN PURRAN KANSSA SAATANA MIES ON MULKKU EIKÄ MENE LÄÄKÄRIIN.

    • Anonyymi

      Päärata jäi taas ilman rahaa.
      Kaikki rahat Turkuun ja länsirannikolle.
      Käyttöasteet ………….?

    • Anonyymi

      Junayksikköön S59 tullut tekninen vika Peräseinäjoen pohjoispuolella pysäytti liikenteen Parkanon ja Seinäjoen välillä maanantaina illalla.

      Junan ajomoottori oli syttynyt palamaan kesken matkan.

      Junaliikenne oli pysähdyksissä rataosuudella tiistaiyöhön saakka. Finntrafficin mukaan junayksikkö saatiin pois linjalta lähempänä kello kahta.

      Siirtotöiden ajan kaukoliikenteen junat Parkanon ja Seinäjoen välillä korvattiin linja-autoilla. Nyt junaliikenne jatkuu Parkanon ja Seinäjoen välillä normaalisti

    • Anonyymi

      Rahaa vain Orpon Turkuun.
      Käyttöasteet ???

    • Anonyymi

      Junan ajomoottori oli syttynyt palamaan kesken matkan.

      Junaliikenne oli pysähdyksissä rataosuudella tiistaiyöhön saakka. Finntrafficin mukaan junayksikkö saatiin pois linjalta lähempänä kello kahta.

      Siirtotöiden ajan kaukoliikenteen junat Parkanon ja Seinäjoen välillä korvattiin linja-autoilla. Nyt on ollut usein ongelmia yhdellä ainoalla raiteella.

      Aamun junaliikenteessä on vielä muutoksia Vaasan Seinäjoen sekä Kokkolan ja Seinäjoen väleillä. VR:n nettisivuilta voi tarkistaa junaliikenteen muutokset.

      • Anonyymi

        Örpöö on Pöyröö.
        Purran takia Persut saavat Surra.


    • Anonyymi

      Junat vaihtuvat linja-autoihin myös Tampereen ja Parkanon välillä
      Pirkanmaalla Tampereen ja Parkanon välillä junat korvataan VR:n mukaan toistaiseksi linja-autoilla sähköratavaurion vuoksi.

      Junaliikenteessä on ollut häiriöitä kyseisellä rataosuudella sen jälkeen kun Helsingistä Vaasaan matkannut Pendolino S53 törmäsi radalle kaatuneeseen puuhun myöhään keskiviikkoiltana.

      Iltayhdentoista jälkeen Ylöjärven Karhejärvellä sattunut törmäys hajotti molemmat junan virroittimet, minkä lisäksi sähkörata vaurioitui törmäyksessä.

      • Anonyymi

        Etätyö tuli
        Turun juna turhake.


    • Anonyymi

      Helsiki-Turku juna ei ole tavara - eikä turistijuna

      siihen tulee 16 uutta kaupunkia ja se on Varsinais-Suomen
      kehitysrata opiskelijoille ja taloudelle

      ei massatavaralle eikä turisteille

      eli aivan kuin Nokia lakoi Salosta aikanaan niin nyt se haitek herätetään
      uudelleen henkiin

      opiskleijoiden ei tarvitse muutta Stadiiin Turusta vaan voivat asua
      kotona ja opiskella etänä ja käydä pari kertaa viikossa tunnin junalla
      Stadin yliopistossa jos tarvii

      matka on kuin kävisi Stadissa paikallisliikenteessä
      Tämä on uusi avaus Länsi-Suomeen eikä mikään tavarankuljetusjuna

      väylävirasto ei ole tämän asiantuntija

      • Anonyymi

        Junaliikenne pääradalla Seinäjoen eteläpuolella käynnistymässä seisahduksen jälkeen – myöhästymiset jopa kolme tuntia?
        Joululiikennejumissa 18.12-24 klo 13.00


    • Anonyymi

      VR:n mukaan sähköratavaurio oli tapahtunut Ylöjärven Karhejärven ja Ikaalisten Sisätön välillä.
      Lisäksi Helsingistä lähtevä junaliikenne seisahti aamuseitsemän aikaan kokonaan liikenteenohjausjärjestelmän vian takia.
      Junaliikenne keskeytyi tunniksi, kunnes vika saatiin korjattua. VR:n mukaan kahdella eri häiriöllä ei ollut tekemistä toistensa kanssa.
      Juttua päivitetty kello 5.34, kello 6.20 ja kello 8.29.

      Jatkuvasti Päärata rikki.
      Yksi ajolanka ja raidepari ei riitä !

    • Anonyymi

      Hallitus Kuzettaa köyhää kansaa.
      Lisää rahaa Turkkuseen ???

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      562
      7366
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      2775
    3. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2054
    4. Kuinka paljon on

      Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1254
    5. Kauniit naiset

      Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1223
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

      Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1159
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1016
    8. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1002
    9. Olet vieläkin täällä

      Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      64
      993
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

      kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      44
      852
    Aihe