Kun tarkastellaan Väyläviraston tilastoja vuoden 2022 kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetettuja tonneja, joihin investointien pitäisi perustua, niin tulos on selkeä, Turun ns. tunnin junaan ei voi perustella matkustajamäärillä eikä tavaraliikenteellä. Helsinki –Turku-välillä oli vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa matkustajaa, kun Seinäjoki–Tampere-välillä oli matkustajia peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen. Myös Kokkola–Seinäjoki-välillä matkusti peräti 1,85 milj. matkustajaa.
Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
Päärata, Suomirata, jäi yllättäen paitsioon.
27
728
Vastaukset
- Anonyymi
Tavaraliikenteessä, joka on vähintäin yhtä tärkeää kuin henkilöliikenne, tilanne on murskaava. Helsinki–Turku-välillä kuljetettiin tavaraa vain 60 000 tonnia, kun Seinäjoki–Tampere-välillä kuljetettiin 2,1 miljoonaa tonnia.
Ukrainan sodan johdosta Venäjän rautatieliikenne on loppunut ja tavaraliikenteen painopiste on siirtynyt pääradalle. Pääradan varrelle on keskittynyt Suomen teollisuuden selkäranka, joten paine radan käytölle lisääntyy.
Nyt hallituksen linjaus on hylätä pääradan, Suomiradan, asettaminen ykköskohteesi rautateiden kehittämiseen hallituskaudella. Tilalle tuli ns. siltarumpupolitiikka, jossa sovittiin ns. sulle mulle -politiikassa Turun tunnin junan tärkeimmäksi kohteeksi vaikka tilastot kertovat muuta.- Anonyymi
Orpana on olematon pirpana.
Valitettavasti.
- Anonyymi
Orpoo on jäävi päättämään omasta radasta.
Purrekin asuu länsipuolella.
Sekä viheitten pj. lännessä.
Meillä on vain Kummola turvana, vaikka hänkin on Turkkusesta selvinpäin.- Anonyymi
Kaikki rahat vain Turkkuseen.
Jäävit päättäjät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki rahat vain Turkkuseen.
Jäävit päättäjät.Valtio laittaa rataan 400 miljoonaa ja kunnat samanverran. Loput rahat otetaan ulkomaan velalla.
- Anonyymi
Ostetaan autot kaikille Turku - Helsinki väliä kulkeville.
- Anonyymi
Turku-Helsinki väliä satamasta satamaan liikkuu pikavuoro bussit, halvemmalla kuin juna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turku-Helsinki väliä satamasta satamaan liikkuu pikavuoro bussit, halvemmalla kuin juna.
Mutta tuossa tapauksessa Orpon nimi ei jää historiaan, jos ratahömpötystä ei rakenneta.
Bussit ei käy Orpolle, koska niissä ei taida olla bisnesluokan paikkoja.
- Anonyymi
P.S.
Jättipotti Orpon hallitusohjelman raiderahasta ei tule pohjoiseen, vaan pääministerin kotimaakuntaan Turkuun. Hallitus varautuu pääomittamaan Helsingin ja Turun välisen niin sanotun tunnin junan rahoitusta kokoavaa yhtiötä 460 miljoonalla eurolla.
Kokonaisuudessaan radan parantaminen maksaa alustavien arvioiden mukaan peräti 3,4 miljardia euroa.
Sillä rahalla rakentaisi koko Suomen kuljetuksia palvelevan ja huoltovarmuuden varmistavan kunnon ratayhteyden myös Lapista Jäämerelle. Kyse on valinnasta.- Anonyymi
Väyläviraston tekemässä hankearvioinnissa vuodelta 2022 tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoa:
Pienten parannusten versio, jossa tehdään pieniä oikaisuja ja kaksoisraide välille Salo–Hajala.
Tämä hanke nopeuttaisi matka-aikaa 5–7 minuuttia ja maksaisi 94 miljoonaa euroa.
Se tuottaisi suorina rahallisina vaikutuksina 70 senttiä käytettyä euroa kohden.
Rantaradan kaksiraiteistaminen, joka nopeuttaisi matkaa 10–12 minuuttia ja maksaisi 2,2 miljardia euroa.
Siitä palautuisi vain 4 senttiä euroa kohden.
Uuden Espoo–Salo-oikoradan ja kaksiraiteisen Salo–Turku-välin rakentaminen nopeuttaisi matkaa 30–33 minuuttia ja maksaisi 3,4 miljardia. Se toisi takaisin 44 senttiä käytettyä euroa kohden.
Hankearvioinnin mukaan mikään arvioiduista vaihtoehdoista Helsingin ja Turun välisen yhteyden nopeuttamiseksi ei ole taloudellisesti kannattava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väyläviraston tekemässä hankearvioinnissa vuodelta 2022 tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoa:
Pienten parannusten versio, jossa tehdään pieniä oikaisuja ja kaksoisraide välille Salo–Hajala.
Tämä hanke nopeuttaisi matka-aikaa 5–7 minuuttia ja maksaisi 94 miljoonaa euroa.
Se tuottaisi suorina rahallisina vaikutuksina 70 senttiä käytettyä euroa kohden.
Rantaradan kaksiraiteistaminen, joka nopeuttaisi matkaa 10–12 minuuttia ja maksaisi 2,2 miljardia euroa.
Siitä palautuisi vain 4 senttiä euroa kohden.
Uuden Espoo–Salo-oikoradan ja kaksiraiteisen Salo–Turku-välin rakentaminen nopeuttaisi matkaa 30–33 minuuttia ja maksaisi 3,4 miljardia. Se toisi takaisin 44 senttiä käytettyä euroa kohden.
Hankearvioinnin mukaan mikään arvioiduista vaihtoehdoista Helsingin ja Turun välisen yhteyden nopeuttamiseksi ei ole taloudellisesti kannattava.Väylävirasto ei ole tämän junan asiantuntija
se miettii jotain kuljetuksia menneen ajan näkökulmasta
- Anonyymi
SS KESTAPO KOKOOMUS ORPO MIETI MITÄ OLET SAANU AIKAAN PURRAN KANSSA SAATANA MIES ON MULKKU EIKÄ MENE LÄÄKÄRIIN.
- Anonyymi
Päärata jäi taas ilman rahaa.
Kaikki rahat Turkuun ja länsirannikolle.
Käyttöasteet ………….? - Anonyymi
Junayksikköön S59 tullut tekninen vika Peräseinäjoen pohjoispuolella pysäytti liikenteen Parkanon ja Seinäjoen välillä maanantaina illalla.
Junan ajomoottori oli syttynyt palamaan kesken matkan.
Junaliikenne oli pysähdyksissä rataosuudella tiistaiyöhön saakka. Finntrafficin mukaan junayksikkö saatiin pois linjalta lähempänä kello kahta.
Siirtotöiden ajan kaukoliikenteen junat Parkanon ja Seinäjoen välillä korvattiin linja-autoilla. Nyt junaliikenne jatkuu Parkanon ja Seinäjoen välillä normaalisti - Anonyymi
Rahaa vain Orpon Turkuun.
Käyttöasteet ??? - Anonyymi
Junan ajomoottori oli syttynyt palamaan kesken matkan.
Junaliikenne oli pysähdyksissä rataosuudella tiistaiyöhön saakka. Finntrafficin mukaan junayksikkö saatiin pois linjalta lähempänä kello kahta.
Siirtotöiden ajan kaukoliikenteen junat Parkanon ja Seinäjoen välillä korvattiin linja-autoilla. Nyt on ollut usein ongelmia yhdellä ainoalla raiteella.
Aamun junaliikenteessä on vielä muutoksia Vaasan Seinäjoen sekä Kokkolan ja Seinäjoen väleillä. VR:n nettisivuilta voi tarkistaa junaliikenteen muutokset.- Anonyymi
Örpöö on Pöyröö.
Purran takia Persut saavat Surra.
- Anonyymi
Junat vaihtuvat linja-autoihin myös Tampereen ja Parkanon välillä
Pirkanmaalla Tampereen ja Parkanon välillä junat korvataan VR:n mukaan toistaiseksi linja-autoilla sähköratavaurion vuoksi.
Junaliikenteessä on ollut häiriöitä kyseisellä rataosuudella sen jälkeen kun Helsingistä Vaasaan matkannut Pendolino S53 törmäsi radalle kaatuneeseen puuhun myöhään keskiviikkoiltana.
Iltayhdentoista jälkeen Ylöjärven Karhejärvellä sattunut törmäys hajotti molemmat junan virroittimet, minkä lisäksi sähkörata vaurioitui törmäyksessä.- Anonyymi
Etätyö tuli
Turun juna turhake.
- Anonyymi
Helsiki-Turku juna ei ole tavara - eikä turistijuna
siihen tulee 16 uutta kaupunkia ja se on Varsinais-Suomen
kehitysrata opiskelijoille ja taloudelle
ei massatavaralle eikä turisteille
eli aivan kuin Nokia lakoi Salosta aikanaan niin nyt se haitek herätetään
uudelleen henkiin
opiskleijoiden ei tarvitse muutta Stadiiin Turusta vaan voivat asua
kotona ja opiskella etänä ja käydä pari kertaa viikossa tunnin junalla
Stadin yliopistossa jos tarvii
matka on kuin kävisi Stadissa paikallisliikenteessä
Tämä on uusi avaus Länsi-Suomeen eikä mikään tavarankuljetusjuna
väylävirasto ei ole tämän asiantuntija- Anonyymi
Junaliikenne pääradalla Seinäjoen eteläpuolella käynnistymässä seisahduksen jälkeen – myöhästymiset jopa kolme tuntia?
Joululiikennejumissa 18.12-24 klo 13.00
- Anonyymi
VR:n mukaan sähköratavaurio oli tapahtunut Ylöjärven Karhejärven ja Ikaalisten Sisätön välillä.
Lisäksi Helsingistä lähtevä junaliikenne seisahti aamuseitsemän aikaan kokonaan liikenteenohjausjärjestelmän vian takia.
Junaliikenne keskeytyi tunniksi, kunnes vika saatiin korjattua. VR:n mukaan kahdella eri häiriöllä ei ollut tekemistä toistensa kanssa.
Juttua päivitetty kello 5.34, kello 6.20 ja kello 8.29.
Jatkuvasti Päärata rikki.
Yksi ajolanka ja raidepari ei riitä ! - Anonyymi
Hallitus Kuzettaa köyhää kansaa.
Lisää rahaa Turkkuseen ??? - Anonyymi
Päärata on Suomen valtimo.
Turunrata on Suomen kuppari.
Petturi Petteri on jäävi päättäjä. - Anonyymi
Pääradalla usein ajolanka poikki.
Silloin poikki puolet Suomesta ! - Anonyymi
Annetaan Turku Ruotsille, menomatka lyhenee heti tunnilla 😀.
- Anonyymi
Helikopteri lentäjineen tulisi halvemmaksi kuskata Orpoa Helsingin ja Turun välillä, kuin rakentaa uutta junanrataa.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku295047Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova671920HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1131817Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel291684- 1111680
Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p232966- 71911
Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.44887Leikitään tavuleikkiä
Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen54833- 53792