Eikös Suomessa oo olemassa minimipalkka, joka on 5,39 euroa tunnilta? Tiedän kyllä, että alle tuonkin voi maksaa, mutta työnantajaa edellytetään kai kuitenkin työn luonteen huomioiden maksamaan ainakin "kohtuullista" palkkaa.
No, tilanteeni on kuitenkin tämä..minulle olisi tarjolla järjestyksenvalvojan töitä eräässä valtakunnallisesti hyvin tunnetussa tapahtumassa, mutta palkka on hurjat 4,20€/h. Työ paljolti myös ilta- ja yötyötä(viimeinen vuoro on klo 04:ään asti) ja työvuorot pitkiä(vähintään 10h), mutta minkäänlaisia ekstrakorvauksia ei makseta. Osaako joku sanoa meneekö homma ihan oikealla tavalla.
minimipalkka
19
35226
Vastaukset
- §§§
Ihan samaa mietin... Sain pari vuotta sitten X kaupungin kesätyöpaikan kolmeksi viikoksi. Olin tuolloin 22 vuotta ja minulla oli kokemusta vastaavasta työstä. Palkasta olisi tietysti mennyt verot eli käteen jäävä summa olisi ollut vielä pienempi. Onneksi sain kuitenkin pitempiaikaisen työn ja lähes kaksinkertaisen palkan. JOtenkin vain jäi harmittamaan tuon palkan pienuus ja se, että niihinkin töihin oli ollut todella paljon hakijoita, joten olisi pitänyt olla kiitollinen työpaikasta...
- olevan työn
ammattiliittoon voi soittaa ja kysyä alan palkkausta. Jos sitä ei tiedä työsuojelupiireistäkin luultavasti saa tietoa.
Ikä kuitenkin on joillakin aloilla palkkaan vaikuttava tekijä ja sitten sellaine määritelmä kuin opiskelija. - Kesätyöhuijattu
viime kesänä ja tuntipalkka oli huimat 4,26 €/h. Viikkotuntimäärä oli 37,5 eli normaalityöaika. Olen korkeakouluopiskelija ja työ oli toimistotyötä. Veroprosenttini ei ole korkea, mutta eipä käteen jäävällä summalla paljon juhlittu. Otin työn vastaan, koska sain näin suoritettua harjoitteluni ja en onnistunut saamaan muuta työtä.
Opiskelijoita ja kesätyöntekijöitä voi kyykyttää ihan mielensä mukaan palkkauksessa, sillä tulijoita töihin on.
laissa ei määritellä minimipalkkaa, siellä mainitaan, että työnantajan pitää maksaa kohtuullista palkkaa. Liitot ovat neuvotelleet aloilleen TES:in mukaiset minimipalkat.
- kokemusta on
maksaa ainakin ihan sikahuonoo palkkaa, jotain 5 euroa/tunti eikä iltalisiä. Ei kannata! Ei kesätyöntekijöiden tarvii sentään orjina olla mun mielestä.
- sarita
Kaupungilta törkeetä pitää nuoria orjina. Ne tietää että joku sen duunin ottaa vastaan joka tapauksessa. Todella törkeetä. Itse päätin jättää hakematta noita duuneja..... Onneksi sain hyvän työpaikan jossa tuntipalkka noin 9,5e tunti.....
Ymmärrän kyllä hyvin, että jos on pakko saada töitä tai esim tehdä lopputyö niin ei jää vaihtoehtoja....että niihin liittoihin kannattaa liittyä, vaikka onkin vain kesän työssä. Se jäsenyys siirtyy "vanhana" jos vaihdat vielä alaa. Ei tarvitse kenenkään tehdä alipalkalla töitä ja rikastuttaa ahnetta työnantajaa.
- Sani
Sain työpaikan viikko pari sitten. Toimenkuvaan kuuluu mainosten ja maakuntalehtien jakoa, kahdesti viikossa. Riippuen lehtien määrästä, hommaan kuluu yhdeltä ihmiseltä n. 10-14 h / kerta, eli reilu 20 h viikossa.
Ensimmäisen puhelikontaktin yhteydessä kyseltiin ensimmäisenä, että onko autoa käytettävissä, koska sellaista henkilöä kaivattiin tuolle laajalle alueelle. Sain myös sellaisen kuvan, että palkka olisi lähempänä 1000 eur / kk.
Puoli kk kerkesin tehdä "työtä", ja sain ensimmäisen palkkaliuskan: 46,47 eur. Oli siinä sitten fiilikset, kun laskeskelin, että tuntipalkaksi kertyi huikeat 0,20 cent.. eikä edes niin paljon. Mitään tuntikorvauksia ei huomioitu, saati bensakustannuksia autosta, jota työnantaja oli työntekijää velvoittanut käyttämään.
Vaikka kilometrikorvauksia olisikin maksettu, niin tuntipalkaksi olisi jäänyt n. 1 euro. Olisin siis tienannut kuukaudessa saman verran, kuin jos olisin istunut 2 päivää prisman kassalla ostoksia latomassa. Onko tämä sitten kohtuullista?
Löytyy parempikin tapa tuhlata 80 tuntia kuukaudesta, että saa 8 euroa lompakkoon. Onneksi työnantaja ei sentään käyttänyt hyväkseen 2 vk irtisanomisaikaa..- IPA
Missä ihmessä sä olit töissä tällä orjapalkalla?! Kai sä olet tehnyt ilmoituksen johonkin?
- kyykytystä !
Ei kannattaisi mennä tuolla palkalla töihin. Suomessa ei ole olemassa varsinaista minimipalkkaa. Mitä vaan voi maksaa, mutta kokopäivätyön palkan tulee olla vähintää n.940 euoa kuukaudessa, sen alle ei voi mennä.
Muista, että työnantajan on PAKKO maksaa ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntaikorvausta erikseen tuntipalkasta laskettuna ( iltalisä 15 %, la 25%, su 100% jne.) lisäksi kaikesta tienatusta palkasta tienaa myös vuosilomakorvausta joka on prosentti osuus koko palkasta n. 4-5 %.
Näistä lisistä ei voi livetä millään. Apua kannattaa kysyä vaikka työvoimatoimiston neuvonnasta tai liitoista.
rajansa se on riistollakin !- tintti89
Heh. Kyllä huomaa että kaupungit pompottavat nuoria miten lystää. Laskin, että ennen veroja palkaksi tulee noin 4e/h. Kuukaudesta 610e _ennen_ veroja. Työtä 38h 15min viikossa, kuukauden verran töissä. Säälittävä palkka, mutta minkäs teet kun ei muutakaan työtä ole...
- .gfgrftdprklxfhkdv
tintti89 kirjoitti:
Heh. Kyllä huomaa että kaupungit pompottavat nuoria miten lystää. Laskin, että ennen veroja palkaksi tulee noin 4e/h. Kuukaudesta 610e _ennen_ veroja. Työtä 38h 15min viikossa, kuukauden verran töissä. Säälittävä palkka, mutta minkäs teet kun ei muutakaan työtä ole...
On sitä joskus tehnyt töitä 3,3 eurolla per tunti ja sai vain 100e korkeintaan viikossa..
On melkein yhtä tyhjän kanssa saada noin vaivaista palkkaa, mutta kuten edellinen sanoi, minkä sille teet.. Pakkohan sitä rahaa on jostain saada ja on se 400 euroa kuussa parempi kuin tyhjä tili.. - prosentteja ei
ole PAKKO maksaa. Ne voidaan korvata vapailla.
Kuten usein kuukausi palkkalaisille tehdään.
- kyllähänsitä
Liksaa tulee pitää olla oikeessa firmassa, ite olin töissä jussina rmj festivaaleilla ja siitä hommasta sain 600euroa, siis kolmen päivän ajalta
- tarkul
Se on sillai, että jos tekee töitä alle ns. minimipalkalla (n. 950 tai reilu 5€) ei kartu päivärahaan oikeuttavia työssäolopäiviä.
- j:tenkanen
Vähimmäispalkka Suomessa
Suomessa aloilla, joilla ei ole yleissitovia työehtosopimuksia, ei ole yksiselitteistä vähimmäispalkkaa. Työsopimuslaissa kuitenkin todetaan, että työntekijälle on tässä tapauksessa maksettava "tavanomainen ja kohtuullinen palkka".[1] Jos alalla on jokin muu kuin yleissitova työehtosopimus, tavanomaisena ja kohtuullisena voidaan pitää siinä työstä määrättyä palkkaa. Jos alalla ei ole lainkaan työehtosopimuksia, tavanomainen ja kohtuullinen palkka voi perustua esimerkiksi alan järjestöjen palkkasuosituksiin. Ellei näitäkään ole, niin suositellaan kokoaikatyöstä maksettavaksi ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Tämä tarkoittaa peruspäivärahan 40-kertaista määrää kuukaudessa. Palkan tulee tämän mukaan 1.1.2007 lukien olla vähintään 956,10 euroa kuukausipalkkana, 44,47 euroa päiväpalkkana tai 5,55 euroa tuntipalkkana. Vähimmäispalkkojen noudattamista valvoo Suomessa työsuojelupiiri. Niin, että tästä mallia kesätöihin ja pienempään ei tarvitse tyytyä ja vuonna 2008 vähimmäispalkka on taas hiukan suurempi ja sen saa kysyttyä ainakin työsuojelupiiristä. Laskettuna tämä kuitenkin on vuonna 2008: 24,51*40= 980,40 €/kk ja (980,40/21,5)= 45,60 €/pv ja (45,60/8)= 5,70 €/h eli alle 5,70 €/h ei tarvitse suomessa töitä tehdä! PITÄKÄÄ OIKEUKSISTANNE, JOTKA ISÄNNE OVAT TAISTELLEET KIINNI!! - Voit itse katso
Suuren palkkavertailun ja taulukot
http://www.palkat.info/ - palkkalinjalla
"No, tilanteeni on kuitenkin tämä..minulle olisi tarjolla järjestyksenvalvojan töitä eräässä valtakunnallisesti hyvin tunnetussa tapahtumassa, mutta palkka on hurjat 4,20€/h. Työ paljolti myös ilta- ja yötyötä(viimeinen vuoro on klo 04:ään asti) ja työvuorot pitkiä(vähintään 10h), mutta minkäänlaisia ekstrakorvauksia ei makseta. Osaako joku sanoa meneekö homma ihan oikealla tavalla."
Suuren palkkavertailun ja taulukot
www.palkat.info/- MattiT
Asiasta löytyy Wikipediasta artikkeli:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähimmäispalkka
Lakisääteistä vähimmäispalkkaa ei sen mukaan ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232