Traficom kieltää yksiselitteisesti kaikki led H7 korvauspolttimot autojen lählvaloissa ja ohjeistaa katsastusmiehiä hylkäämään ajoneuvon. Perusteluna on, että "esimerkiksi led/xenon polttimon asentaminen normaalille halogeenipolttimolle tarkoitettuun umpioon yleensä muuttaa valokuvion virheelliseksi, lisää hajavalon määrää ja näin ollen myös aiheuttaa vastaantulevalle liikenteelle
vakavan häikäisyhaitan"
Kuitenkin esim Osramin Led H7 Night Bresker polttimot on hyväksytty yli 100 halogeenein varustettuun automalliin useissa Euroopan maissa mukaanlukien Ruotsi, Islanti, Baltian maat.
Miten samat valot eivät aiheuta mm häikäisyä ja vääriä valikuvioita samoissa automalleissa Ruotsissa mutta Suomessa aiheuttaa? Eikö Ruotsissa ole sada lunta tai vettä? Pelkkää vittuiluako vai eikö suomalainen katsastusmies osaa lukea listaa hyväksytyistä automalleista, kielitaidon puuteko?
Lista automalleista ja maista, joissa nuo ledit on hyväksytty löytyy Osram. com sivustolta
Traficom on kaiken uudistuksen jarru
53
4063
Vastaukset
- Anonyymi
Traficom ja sen edeltäjät ovat aina olleet pilkunnussijoiden toivetyöpaikkoja.
- Anonyymi
Lakien mukaan koko yhteiskunta toimii, halusi tai ei.
- Anonyymi
Korkeat pakut ja möhkösuvit eivät ledeillään kai häikäise matalien autojen kuskeja ollenkaan???
- Anonyymi
Se H7 on ihan hyvä lähivalo. Ei ole mitään syytä muutella niitä muuksi.
- Anonyymi
"Se H7 on ihan hyvä lähivalo. Ei ole mitään syytä muutella niitä muuksi"
Energiansäästö on aivan hyvä syy.
Traficomin pitäisi muuttaa määräyksensä teknologianeutraaliksi.
Eli voidaan vaatia tietty valaistusvoimakkuus, ja tietty valon suuntaavuus.
Mutta se, millä teknologialla nuo vaatimukset saavutetaan, sitä ei pitäisi viranomaisten määrätä.
Kokonaan toinen asia on se, että jos valoumpio on alunperin hehkulampulle tai halogeenilampulle suunniteltu, niin LED -valot toimivat keväästä syksyyn aivan hyvin, mutta talvella ongelmaksi muodostuu se, että siinä, missä hehkulampun tuottama hukkalämpö sulattaa valoumpion päälle satavan lumen pois, niin LED -polttimon hukkalämpömäärä on olemattoman pieni, eikä siten riitä sulattamaan lunta lainkaan.
Miten muuten niissä autoissa, joissa on LED -polttimot alkuperäisasennuksena, miten niissä on tuo talven lumiongelma hoidettu ?
Ehkä hyvän LED -polttimon pitäisi olla adaptiivinen; keväästä syksyyn LED -polttimo tuottaisi vain valoa, jolloin saavutetaan hyvä näkyvyys mitättömän pienellä energiankulutuksella.
Mutta talvea ajatellen voisi LED -polttimossa olla yhdistetty halogeeni, jonka funktio ei olekaan valon- vaan lämmöntuotto, eli jos umpion pintaan kertyy liikaa lunta, niin automatiikka ohjaisi tuon halogeenin päälle lunta sulattamaan, mutta kesäolosuhteissa se halogeeni olisi pois päältä energiaa tuhlaamasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se H7 on ihan hyvä lähivalo. Ei ole mitään syytä muutella niitä muuksi"
Energiansäästö on aivan hyvä syy.
Traficomin pitäisi muuttaa määräyksensä teknologianeutraaliksi.
Eli voidaan vaatia tietty valaistusvoimakkuus, ja tietty valon suuntaavuus.
Mutta se, millä teknologialla nuo vaatimukset saavutetaan, sitä ei pitäisi viranomaisten määrätä.
Kokonaan toinen asia on se, että jos valoumpio on alunperin hehkulampulle tai halogeenilampulle suunniteltu, niin LED -valot toimivat keväästä syksyyn aivan hyvin, mutta talvella ongelmaksi muodostuu se, että siinä, missä hehkulampun tuottama hukkalämpö sulattaa valoumpion päälle satavan lumen pois, niin LED -polttimon hukkalämpömäärä on olemattoman pieni, eikä siten riitä sulattamaan lunta lainkaan.
Miten muuten niissä autoissa, joissa on LED -polttimot alkuperäisasennuksena, miten niissä on tuo talven lumiongelma hoidettu ?
Ehkä hyvän LED -polttimon pitäisi olla adaptiivinen; keväästä syksyyn LED -polttimo tuottaisi vain valoa, jolloin saavutetaan hyvä näkyvyys mitättömän pienellä energiankulutuksella.
Mutta talvea ajatellen voisi LED -polttimossa olla yhdistetty halogeeni, jonka funktio ei olekaan valon- vaan lämmöntuotto, eli jos umpion pintaan kertyy liikaa lunta, niin automatiikka ohjaisi tuon halogeenin päälle lunta sulattamaan, mutta kesäolosuhteissa se halogeeni olisi pois päältä energiaa tuhlaamasta.Umpio joka on suunniteltu halogeenipolttimolle, edellyttää pientä lähes pistemäistä valonlähdettä (halogeenipolttimon hehkulanka on pieni). Ledpolttimoa ei saa rakennettua yhtä pieneksi samalle valomäärälle, vaan tarvitaan suurempi pinta-ala joka ei sovi halogeenipolttimon heijastimelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Umpio joka on suunniteltu halogeenipolttimolle, edellyttää pientä lähes pistemäistä valonlähdettä (halogeenipolttimon hehkulanka on pieni). Ledpolttimoa ei saa rakennettua yhtä pieneksi samalle valomäärälle, vaan tarvitaan suurempi pinta-ala joka ei sovi halogeenipolttimon heijastimelle.
Led-lanppujen hyväksyntään muissa
. maissa liittyy myös byrokratia.
Osramin led-pakkauksessa on tarkistus koodi.
Tämä koodi lähetetään autotietojen kanssa Osramille. Auton umpioissa pitää olla määrätty tyyppinumero.
Osram tarkistaa että määräykset täyttyvät ja jos näin on, niin lähettävät autokohtaisen hyväksynnän.
Tämä Osramin todistus pitää aina olla mukana autossa ja tietysti katsastuksessa.
Todistus varmistaa että autossa on aidot Osramin ledit.
Ehkä tämä byrokratia on liian hankalaa Suomessa.
Saksassa Ledit ovat olleet sallittuja jo vuosia.
Saksassa liikennetiheys on ihan toista luokkaa. Siksi siellä varmasti varmistetaan, että ledit eivät häikäise!
- Anonyymi
Käykää optikolla ja autojen valot riittää.
- Anonyymi
Näin
- Anonyymi
H7-umpiot on hyväksytty E-hyväksytyillä polttimoilla. Led ei voi olla E-hyväksytty, koska E-hyväksynnän edellytys on hehkulanka.
No eihän tuo ole enää mikään ongelma, koska kaupoista saa erikoiskirkkaita hooseiskoja ja nykyautoissa on led-umpio vakiona. - Anonyymi
Kenenkään nuppia ei valta sekoita yhtä pahasti kuin suomalaisen virkamiehen.
Nuo pikkusieluiset slaavilais-virkamiesperinteen touhukkaat jatkajat ovat siitä asti kun automobiili keksittiin jaksaneet paneutua erityisellä huolella tekemään PALKANMAKSAJIENSA eli autoilevien suomalaisten veronmaksajien autoilusta mahdollisimman hankalaa ja kallista.
Suomalaiselle virkakekkulille ei ole esim. kelvanneet Suomen liikenteeseen mm. sellaisen autoilun pikkuvaltion kuin USA:n määräysten mukaiset tuontiajoneuvot sellaisenaan, ilman virkakekkulin kehittämiä, paljon "parempien" määräysten mukaisia muutoksia. Vilkkuja lisää, sivuvaloja pois, läppiä sinne ja läppiä tänne jne.
Eräs koomisimpia takavuosien virkamiesälynväläyksiähän oli kiistatta turvallisuutta lisäävän keski-/lisäjarruvalon kieltäminen. Sitäkin järjettömyyttä ehtivät suomalais-autoilijat nauttia hyvän aikaa, kunnes eräänä kauniina päivänä lisäjarruvalosta tulikin sitten ykskaks - pakollinen.- Anonyymi
Eräs virkamies jäi sieltä eläkkeelle, niin kiellot kumoutui.
- Anonyymi
Suomi on kaiken jarru
- Anonyymi
En tiedä mitä lamppuja kenenkin vastaan tulijoiden autossa on, mutta aika usein häikäisyä on mielestäni liikaa. Varsinkin sateella heijastumat ovat liian voimakkaita. Valojen suuntaus tai lamppujen huono asennus on selvästi myös mukana pelissä
- Anonyymi
Jo pakettiauton kirkas lähivalo voi olla matalan henkilöauton tuulilasin korkeudella, häikäisyä ei voi estää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo pakettiauton kirkas lähivalo voi olla matalan henkilöauton tuulilasin korkeudella, häikäisyä ei voi estää.
Meinaatko, että valokeilan suuntaus ei vaikuttaisi asiaan? Kyllä autojen yläosan valokeila on leikattu pois siihen malliin, ettei se häikäise. Jopa polkupyöriin on myytävissä StVZO-valokeilalla olevia etuvaloja.
- Anonyymi
"Traficom kieltää yksiselitteisesti kaikki led H7 korvauspolttimot autojen lählvaloissa ja ohjeistaa katsastusmiehiä hylkäämään ajoneuvon."
Juu, Suomessa siis pelkkää polttimoa EI saa vaihtaa LED -versioon.
Mutta:
Jos vaihtaa koko valaisimen, niin silloin voi aivan hyvin valita valaisimen, jossa on ensiasennuksena joko LED -polttimo tai kiinteät LEDit.
En muista oliko Biltema vai Motonet, mutta jompi kumpi myy kokonaista ajovaloyksikköä LEDeillä toteutettuina.
Eli jos vaihtaa koko (käytössä olevan) ajovaloyksikön, niin ihan vapaasti saa valita EU -tyyppihyväksytyn LED -valoyksikön.
Mitä tulee pelkän polttimon vaihtoon:
Jos kaupasta löydät EU -tyyppihyväksytyn LED-polttimon, niin sen saa vaihtaa tilalle, eikä Traficomilla pitäisi olla asiaan mitään sanomista, JOS se uusi todellakin on EU -tyyppihyväksytty.
Sensijaan EU -tyyppihyväksymätöntä polttimoa EI saa tilalle vaihtaa, ja niiden osalta Traficom voi vaatia että sellaiset tulee katsastuksessa hylätä.
Eikös tuo EU -tyyppihyväksyminen ole osa velvoittavaa EU -lainsäädäntöä, ja sellaisena velvoittava kaikissa EU -maissa. Nimenomaan tällä periaatteella perustelen näkökantaani asiassa, eli jos todellakin ON EU -tyyppihyväksytty LED -polttimo alkuperäisen tilalle, niin Traficomilla ei ole toimivaltuutta vaatia EU -tyyppihyväksyttyä polttimoa tai sillä varustettua ajoneuvoa hylättäväksi katsastuksessa siksi, että autossa käytetään EU -tyyppihyväksyttyä LED -polttimoa.
Eli tuo EU -tyyppihyväksyminen on koko homman avain: sen kanssa pitää hyväksyä, mutta ilman sitä voidaan LED -korvauspolttimo katsastuksessa katsoa ajoneuvon hylkäämisen syyksi.
Laitetaanpa pieni (suoraan autoiluun liittymätön) vinkki:
Eikö kansalaisella pitäisi olla oikeus vaatia valtion julkaisevan VoIP -palvelimensa tekniseen saavutettavuuteen tarvittavat tiedot (IP -osoite, porttinumero sekä tapa, miten puhelinnumerot muunnetaan SIP -osoitteiksi) ?
Ei ole mitään perustetta sille, miksi valtion pitäisi edistää yksityisomisteisten teleoperaattorien (lue: dna, Elisa, Telia) liiketoimia ja voitontavoittelua !
Siis sen sijaan, että soittaisin vaikkapa Traficomin vaihteeseen suoraan puhelimella ja maksaisin siitä teleoperaattorille maksua, miksen voisi ladata Linphone -sovellusta joko Android -puhelimelle tai Windows PC:lle, ja soittaa suoraan Linphonella VoIP -teknologiaa hyödyntäen valtion VoIP -palvelimen kautta Traficomille ?
Tällöin puhelu ei maksa mitään, koska se ei sanan teknisessä mielessä ole puhelu lainkaan, vaan se on VoIP -puhelu, eli se kulkee datana internetissä muun datan seassa, tämä data vain edustaa digitoitua puhetta.
Valtiolla ei ole mitään laillista perustetta tämän tiedon salaamiseen, ja julkisuuslain perusteella tämän tiedon tulee olla julkinen.
Mistä siis saan tietooni valtion VoIP -palvelimen saavutettavuustiedot ? - Anonyymi
20 Eu-maata ovat hyväksyneet Osramin H7/ h4 LED-lamput. Traficom EI! Miksi?
- Anonyymi
Kyllä Suomessakin saa nuo vaihtaa jos samalla vaihtaa ledipolttimoille sopivat umpiot jotka on hyväksyttyjä EU:ssa ja Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Suomessakin saa nuo vaihtaa jos samalla vaihtaa ledipolttimoille sopivat umpiot jotka on hyväksyttyjä EU:ssa ja Suomessa.
Esim. Ducatoon saa vaihtaa halogeenit Ledeiksi. Alkuperäinen umpio kelpaa! Mutta ei Suomessa, vielä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Ducatoon saa vaihtaa halogeenit Ledeiksi. Alkuperäinen umpio kelpaa! Mutta ei Suomessa, vielä?
Suomeen tuoduissa autoissa voi olla erilainen umpio jopa erimerkkinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomeen tuoduissa autoissa voi olla erilainen umpio jopa erimerkkinen.
En tiedä muista autoista, mutta minulla on 2021 mallinen Ducato. Umpion tyypin mukaan voisin 20:ssa EU-maassa laillisesti vaihtaa molemmat H7 halogeenit Osramin ledeihin, lähi- ja kaukovalot.
Tiedän kyllä että Ducatoon saa E-hyväksytyt LED- umpiot, mutta hinta on 1500 euroa!
- Anonyymi
Suurempi haitta autoilijoille nykyään on pääteiden valaistuksessa käytetyt led valonheittimet. Valonheitinten kauha oudon matalaa mallia, jolloin itse led-lampun suora valonsäde osuu suoraan autoilijoiden silmiin.
Miksei Trafi puutu tuollaisiin asioihin?- Anonyymi
Ai kauheaa! Päivällä on taivaalla moninkertaisesti kirkkaampi LED joka häikäisee autoilijan silmiä. Miten pärjäät silloin?
- Anonyymi
Olisiko se hyvä jos Trafi sallisi huonot ja häikäisevät valot vain sen takia, että teinit saisivat laitella ledejä joka paikkaan? Kyllä tuo "jarruna" oleminen on vain viisautta ja tärkeää.
- Anonyymi
LED-lamput olisivat ratkaisu myös toiseen ongelmaan
Autoissa joissa on Euro-6 moottori, vaihtelee starttiakun jännite ajon aikana 12,3V ja 14,7 V välillä. Led- lamppujen valoteho pysyvät vakiona jännitevaihteluista huolimatta! - Anonyymi
On myös autoja missä on ledit ihan vakiovarusteena.
- Anonyymi
21 Euroopan maista ovat jo hyväksyneet Osramin H7 ledien käytön 150 autotyypin alkuperäisissä umpioissa.
H7-ledejä ei saa käyttää vasemmanpuoleisen liikenteen maissa.
Vain kolmessa oikeanpuoleisen liikenteen EU-maissa ei ole vielä hyväksytty Osramin H7 ledit.
Unkari, Suomi ja Tanska.
Onko Suomi kohta ainoa?- Anonyymi
Vaihda umpiot, niin saat se kiimaisesti haluamasi ledit. Suomi pelaa tuossa asiassa järkevästi, sillä epäsopivissa umpioissa tarvikeledit häikii ja antaa hajavaloa niin paljon, että itse kuskinkin näkeminen heikkenee, vaikka valoa on paljon.
Onko sulla jokin artikkeli ja linkki jossa kerrotaan muiden maiden säännöt asiassa, vai heitätkö vaan ihan mutuna? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihda umpiot, niin saat se kiimaisesti haluamasi ledit. Suomi pelaa tuossa asiassa järkevästi, sillä epäsopivissa umpioissa tarvikeledit häikii ja antaa hajavaloa niin paljon, että itse kuskinkin näkeminen heikkenee, vaikka valoa on paljon.
Onko sulla jokin artikkeli ja linkki jossa kerrotaan muiden maiden säännöt asiassa, vai heitätkö vaan ihan mutuna?Laita hakusanaksi "Osram H7 Led"
Ensimmäiseksi saat listan kaikista maista jotka hyväksyvät Osramin H7 ledit H7 halogeenien tilalle.
(Käytän VPN yhteyttä, sijoitin itseäni Saksaan)
Jokaisen maan kohdalla on linkki missä pääse katsomaan kyseisen maan tarkemmat ohjeet, maan kielellä.
Itse tutustuin jo pari vuotta sitten Saksan ohjeisiin. Siellä vaaditaan myös Osramin hyväksymislomakkeen jota voi tilata netin kautta ja tulostaa. Tulostettu todistus on oltava autossa aina mukana.
Osramin ledit kelpaavat sekä lähi- että kaukovaloiksi. Philipsin ainoastaan lähivaloiksi.
Tehokkailla halogenilampuilla on lyhyt elinikä, ainoastaan 200 tuntia
Ducatoon saa täyslediumpiot mutta hinta on 1500 euroa. Lisäksi tulee varkausriski!
Harvalle vanhalle autoille löytyy korvaava lähivalo-ledumpio .
Väki vanhenee ja tarvitsee tehokkaammat valot. Julkista liikennettä ei ole tarjolla harvaanasutulla alueella.
Oma auto on ainoa vaihtoehto! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita hakusanaksi "Osram H7 Led"
Ensimmäiseksi saat listan kaikista maista jotka hyväksyvät Osramin H7 ledit H7 halogeenien tilalle.
(Käytän VPN yhteyttä, sijoitin itseäni Saksaan)
Jokaisen maan kohdalla on linkki missä pääse katsomaan kyseisen maan tarkemmat ohjeet, maan kielellä.
Itse tutustuin jo pari vuotta sitten Saksan ohjeisiin. Siellä vaaditaan myös Osramin hyväksymislomakkeen jota voi tilata netin kautta ja tulostaa. Tulostettu todistus on oltava autossa aina mukana.
Osramin ledit kelpaavat sekä lähi- että kaukovaloiksi. Philipsin ainoastaan lähivaloiksi.
Tehokkailla halogenilampuilla on lyhyt elinikä, ainoastaan 200 tuntia
Ducatoon saa täyslediumpiot mutta hinta on 1500 euroa. Lisäksi tulee varkausriski!
Harvalle vanhalle autoille löytyy korvaava lähivalo-ledumpio .
Väki vanhenee ja tarvitsee tehokkaammat valot. Julkista liikennettä ei ole tarjolla harvaanasutulla alueella.
Oma auto on ainoa vaihtoehto!Kannattaa ihan ensin käydä optikolla näön tarkastuksessa. Sanoisin, että 90% niistä jotka vanhemmiten kaipaavat lisää valoa, ovat likinäköisiä ja tarvitsevat silmälasit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita hakusanaksi "Osram H7 Led"
Ensimmäiseksi saat listan kaikista maista jotka hyväksyvät Osramin H7 ledit H7 halogeenien tilalle.
(Käytän VPN yhteyttä, sijoitin itseäni Saksaan)
Jokaisen maan kohdalla on linkki missä pääse katsomaan kyseisen maan tarkemmat ohjeet, maan kielellä.
Itse tutustuin jo pari vuotta sitten Saksan ohjeisiin. Siellä vaaditaan myös Osramin hyväksymislomakkeen jota voi tilata netin kautta ja tulostaa. Tulostettu todistus on oltava autossa aina mukana.
Osramin ledit kelpaavat sekä lähi- että kaukovaloiksi. Philipsin ainoastaan lähivaloiksi.
Tehokkailla halogenilampuilla on lyhyt elinikä, ainoastaan 200 tuntia
Ducatoon saa täyslediumpiot mutta hinta on 1500 euroa. Lisäksi tulee varkausriski!
Harvalle vanhalle autoille löytyy korvaava lähivalo-ledumpio .
Väki vanhenee ja tarvitsee tehokkaammat valot. Julkista liikennettä ei ole tarjolla harvaanasutulla alueella.
Oma auto on ainoa vaihtoehto!Vai joku varastaisi Ducatosta ledit, hihiii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai joku varastaisi Ducatosta ledit, hihiii!
Tämä foorumi on oikeastaan aika hauska.
Mielenkiintoisia mutujuttuja
"Autojen led-umpioita saa Biltemasta tai Motonetistä!"
Autotarvikemyyjiltä saattaa saada tarvikeumpioita joissa led- päiväajoledit.
Mutta tarvikeumpioihin ei edes saa laittaa Osramin H7 ledejä.
"Käynti optikolle riittää" Optikko voi ehkä kirjoittaa ikänäköön lukulasit mutta ne eivät auta hämäränäköongelmiin.
Siihen auttaa vain valon lisäys
"Kuka nyt varastaisi Ducatoon led-umpiot"
Upioidean arvo on 1500 euroa! Umpiot erottuvat huomattavasti tavallisista umpioista
Ei tulisi ensimmäisenä mieleen, että joku varastaisi vanhan Golfin katalysaattorin, mutta eräänä yönä sellainen oli varastettu taloyhtiön parkkipaikalla.
Varmaan tilaustyönä!
Jään odottamaan, että h7-ledit hyväksytään Suomessa. Todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella.
Saksassa niitä hyväksyttiin jo pari vuotta sitten.
Vielä puoli vuotta sitten oli ainoastaan 5 maata jotka olivat hyväksyneet ledit.
Nyt niitä on 21.
EU pistää kyllä myös Traficomin ruotuun!
Mukavaa talvea! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä foorumi on oikeastaan aika hauska.
Mielenkiintoisia mutujuttuja
"Autojen led-umpioita saa Biltemasta tai Motonetistä!"
Autotarvikemyyjiltä saattaa saada tarvikeumpioita joissa led- päiväajoledit.
Mutta tarvikeumpioihin ei edes saa laittaa Osramin H7 ledejä.
"Käynti optikolle riittää" Optikko voi ehkä kirjoittaa ikänäköön lukulasit mutta ne eivät auta hämäränäköongelmiin.
Siihen auttaa vain valon lisäys
"Kuka nyt varastaisi Ducatoon led-umpiot"
Upioidean arvo on 1500 euroa! Umpiot erottuvat huomattavasti tavallisista umpioista
Ei tulisi ensimmäisenä mieleen, että joku varastaisi vanhan Golfin katalysaattorin, mutta eräänä yönä sellainen oli varastettu taloyhtiön parkkipaikalla.
Varmaan tilaustyönä!
Jään odottamaan, että h7-ledit hyväksytään Suomessa. Todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella.
Saksassa niitä hyväksyttiin jo pari vuotta sitten.
Vielä puoli vuotta sitten oli ainoastaan 5 maata jotka olivat hyväksyneet ledit.
Nyt niitä on 21.
EU pistää kyllä myös Traficomin ruotuun!
Mukavaa talvea!Ikänäöstä en puhunut, vaan likinäöstä ja se tarkoittaa että ihminen ei näe kauas terävästi, vaan ikään kuin sumun läpi ja siihen auttaa silmälasit joita ilman ihan liian moni ajelee ja tuskailee autonsa valoja. Kun ihminen vanhenee, niin suurimmalla osaa näkökyvyssä tulee puutteita, mutta kun se tapahtuu hitaasti niin sitä ei itse tavallaan huomaa ja tajua. Jo pienikin näön heikkeneminen vaikuttaa paljon juuri hämäränäköön.
Olet typerys.
- Anonyymi
Demokratian ruhtinailla on mistä valita. Siittä ei saa valittaa.
- Anonyymi
Halogenivaloja ei ole lähivaloissa ollut enää kymmeneen vuoteen.
Traficom ei siis ole mikään edistyksen jarru.- Anonyymi
Siis sinullako? Minulla on parivuotias auto ja ajovaloissa on H7 ja H1 polttimot. Päiväajovalot ovat kyllä ledit, mutta nehän eivät ole ajovalot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sinullako? Minulla on parivuotias auto ja ajovaloissa on H7 ja H1 polttimot. Päiväajovalot ovat kyllä ledit, mutta nehän eivät ole ajovalot.
Varmaan yksittäisiä merkkejä/malleja on vielä halogeni-valoilla, mutta uskaltaisin väittää että valtaosassa autoista ei noita ole ollut enää vuosiin. Itse olen ajanut muilla valotyypeillä (xenon/led) jo 14 vuotta ja autot ovat olleet kuitenkin ihan perus perheautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sinullako? Minulla on parivuotias auto ja ajovaloissa on H7 ja H1 polttimot. Päiväajovalot ovat kyllä ledit, mutta nehän eivät ole ajovalot.
Mikä helvatan kansanauto ja hinnat alkaen kippo sulla oikein on? Ja sitten alkaa iskeä himo raiskata auton valot ja häikiä vastaantulijat. Mene optikolle ensin.
- Anonyymi
Katsastuksessa tulisi hylätä kaikki ledivalot jotka antavat häikäisyvaloa lähivalokorkeuden yläpuolelle niinkuin monessa vastaantulevassa nykyautossa. Hylkyyn vaan.
- Anonyymi
Ennen muinoin katsastusmies pääsi kunnolla pätemään, kun marketit alkoivat myydä keltaisia sumuvaloja. Niiden asentaminen olikin varsinaista itikan nai.. sta. Oli alin koskeus, oli ylin korkeus ja tietenkin säännöt milloin ne saivat olla päällä. Samalta luokalta katsastusmiehet taisivat tulla silloiset poliisien kanssa. Kukaan ei kait koskaan heistä valmistunut, mutta ihmisiä kiusattiin porukalla urakalla. Sitten tuli takasumuvalo. Samalainen ralli. Nykyään ketään ei kiinnosta onko autossa valot tai ei. Tärkeintä lienee, että on olemassa olevat säännöt, joita kukaan ei valvo.
- Anonyymi
Tästä syystä minullakin on ledit vanhassa passatissa halogiiniumpioissa. Hyvin toimii, kirkas ja tehokas valo.
- Anonyymi
Mitä turhaa itkua! Tuohan koskaa yhä pienempää ja pienempää määrää suomalaisia, koska nykyään autoissa on vakiona led-umpiot.
- Anonyymi
Monessa uudessa on kuitenkin surkeat valot
- Anonyymi
Niillä on kansallinen hyväksyntä kyseisissä maissa. Suomessa ei ole olemassa kansallista hyväksyntä mekanismia, eikä sellaista aleta tämän asian vuoksi luomaan.
- Anonyymi
Kyllä ne muiden maiden E-hyväksynnät kelpaisivat, jos Traficom vain haluaisi hyväksyä.
- Anonyymi
Traficom voisi asettaa katsastuspaikoille pakollisen mittauksen kaikille autoille myös uusille led-valo autoille jolla mitataan häikäisyä varsinkin lähivaloilla. Menisi monet uudet autot hylkyyn viallisine valoineen.
- Anonyymi
Lähivaloille tulisi säätää maksimi asennuskorkeus häikäisyn vuoksi.
- Anonyymi
Huokaus ja huokausten huokaus.... pitäisikö tämän maan lainsäädäntöä lähteä kehittämään noin vanhan auton takia... Autoissa on jo pidempään ollut led-ajovalot ja hyvissä riittää valoa enemmän kuin paljon.
- Anonyymi
Että voi porukka on pihalla.
Niihin umpioihin ei ole tyyppihyväksytty muita kuin ne hehkulankapolttimot.Ei viranomainen voi antaa lupaa käyttää muita kuin valotehtaan speksit täyttäviä polttimoita.
Pitää ottaa huomioon että täällä katasastettu auto on EUssa katsastettu auto ja auton pitää täyttää pykälät myös muualla eli vaikka Saksassa käydessä.
Autoon voi kuitenkin vaihtaa sellaiset umpiot missä voi käyttää ledejä tai xeononeja joten mikä on ongelma? - Anonyymi
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom varmistaa toimivat, turvalliset ja kohtuuhintaiset liikenteen ja viestinnän yhteydet ja palvelut Suomessa. Traficom on myös palveleva lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen.
Voisi kuvitella, että kaikki määräykset perustuvat lakeihin, eikä Traficomilla ole mitään yksinvaltaa sanella asioita. Voin toki olla väärässä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475