autollani on ikää reilu 4v. ja ajattelinkin tässä,että pitäisi ilmeisesti kiikuttaa se johonkin paikkaan,missä suoritettaisiin ilmastointilaitteen huoltotoimenpiteet(täyttö muuta?).Onko suosituksia kenelläkään mihin kannattaa/ei kannata viedä?Hinnat?Ja auto oli rellu megane 00.
Ilmastointilaitteen huolto?
28
17195
Vastaukset
- Kylmäteknikkaa 45 v.
Ööli hyvä.
Ensin tärkeä kysymys. Toimiiko laite normaalisti?
Jos vastaus on myönteinen. Mitään varsinaisia huoltotoimenpiteitä ei tarvita.
Katselin juuri aamulla nelosen koeajo-ohjelmaa.
Siellä esitettyjä asioita ei kannata, suurelta osin, noteerata. Ensinnäkin huolto 2:n vuoden välein on pelkkää rahastusta.
Tärkein neuvo on se, että jos laite toimii normaalisti, älä anna kenenkään avata putkistoa tai sen osia. Laiteosien ulkopuolinen puhtaanapito on tietenkin tärkeää. Jos epäilet jotain tai haluat muuten varmistaa laitteen kunnon, anna kylmäalan ammattilaisen katsoa.
Ammattimies pystyy ilman mitään työkaluja tai toimenpiteitä sanomaan tarvitaanko avaamista.
Systeemin turha avaaminen tekee vain hallaa.
Kunnon voi tarkistaa normaalitoiminnassa vain katsomalla ja kädellä eri paikoista koetellen. tunnustelemalla, onko kaikki ok vai ei.- Asentaja*
Jos ei halua uskoa järjestelmän huoltoa 2 tai viimeistään 3 vuoden välein niin ajakaa vaan.
Mutta todellisuudessa asia on niin että kun järjestelmään ei kosketa eikä kajota niin kylmäainemäärä vähenee itsekseen vuosittain ja järjestelmään pääsee ilmaa kosteutta.
jos ette halua vaihtaa kuivainta/suodatinta järjestelmään niin voitte olla myös varmoja lopputuloksesta.
kompressorista irtoaa aina pinetä murua joka tukkii ja ahtauttaa järjestelmästä riippuen paikkoja ja kosteus puolestaan lisääntyessään ei enää katoa kuivaimeen kuten pitäisi vaan se kiertää kylmäaineen mukana ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kompressoririkon tai jäätymisen höyrystimessä muita ongelmia.
minusta ammattilaisen aon vähintään kummallista se ettei ihmiset halua tajuta ilmastointijärjestlmän huollon tärkeyttä vaan aina tunnutaan vetoavat siihen mitä se maksaa.
huolto on oikein tehtynä halvempi ratkaisu kun alkaa vaihtamaan rikkoutuneita komponetteja sen takia että tahallaan piittaamattna on jätetty esitetyt huollot väliin.
ihan se on jokaisen oma asia ja meille ammattilaisillehan se on plussaa mitä kalliimmaksi asiat menee asiakkaan tyhmyydestä johtuen. ei se mitään.
turhaa vinkumista on tuokin ilmastoinnin huollon tärkeydestä puhuminen koska jos ette huollata ilmastointijärjestelmäänne autossa niin tilannetta vois verrata siihen että ajatte samoilla öljyillä ja samalla öljynsuodattimella niin kauan kun kulkee ja sen jälkeen vasta viette korjaukseen kun ei enää toimi mikään.
ihan miten vaan. uskoa voi jos haluaa mutta se vaatiikin järkeä että ymmärtää mistä asiassa on kysymys.
jos teillä on todella paljon rahaa kukkarossanne niin älkää missään tapauksessa huollattako autoanne koskaan.
tyhmiäkö te jotkut olette oikeesti? Asentaja* kirjoitti:
Jos ei halua uskoa järjestelmän huoltoa 2 tai viimeistään 3 vuoden välein niin ajakaa vaan.
Mutta todellisuudessa asia on niin että kun järjestelmään ei kosketa eikä kajota niin kylmäainemäärä vähenee itsekseen vuosittain ja järjestelmään pääsee ilmaa kosteutta.
jos ette halua vaihtaa kuivainta/suodatinta järjestelmään niin voitte olla myös varmoja lopputuloksesta.
kompressorista irtoaa aina pinetä murua joka tukkii ja ahtauttaa järjestelmästä riippuen paikkoja ja kosteus puolestaan lisääntyessään ei enää katoa kuivaimeen kuten pitäisi vaan se kiertää kylmäaineen mukana ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kompressoririkon tai jäätymisen höyrystimessä muita ongelmia.
minusta ammattilaisen aon vähintään kummallista se ettei ihmiset halua tajuta ilmastointijärjestlmän huollon tärkeyttä vaan aina tunnutaan vetoavat siihen mitä se maksaa.
huolto on oikein tehtynä halvempi ratkaisu kun alkaa vaihtamaan rikkoutuneita komponetteja sen takia että tahallaan piittaamattna on jätetty esitetyt huollot väliin.
ihan se on jokaisen oma asia ja meille ammattilaisillehan se on plussaa mitä kalliimmaksi asiat menee asiakkaan tyhmyydestä johtuen. ei se mitään.
turhaa vinkumista on tuokin ilmastoinnin huollon tärkeydestä puhuminen koska jos ette huollata ilmastointijärjestelmäänne autossa niin tilannetta vois verrata siihen että ajatte samoilla öljyillä ja samalla öljynsuodattimella niin kauan kun kulkee ja sen jälkeen vasta viette korjaukseen kun ei enää toimi mikään.
ihan miten vaan. uskoa voi jos haluaa mutta se vaatiikin järkeä että ymmärtää mistä asiassa on kysymys.
jos teillä on todella paljon rahaa kukkarossanne niin älkää missään tapauksessa huollattako autoanne koskaan.
tyhmiäkö te jotkut olette oikeesti?Pidin ilmastoinnin = jäähdytyksen koko ajan päällä. Silloin kai ei mene epäkuntoon, kun kompressorin tiivisteet saavat voitelun. Auto mallia 1997 eikä ilmastoinnille ole tehty mitään.
- ööli
thatsit kirjoitti:
Pidin ilmastoinnin = jäähdytyksen koko ajan päällä. Silloin kai ei mene epäkuntoon, kun kompressorin tiivisteet saavat voitelun. Auto mallia 1997 eikä ilmastoinnille ole tehty mitään.
...tiemmä,hintoja olisin kysellyt!?Tiedossa on kuitenkin,että aine vähenee järjestelmästä joka tapauksessa,teho heikkenee vähitellen,joten päivittäisessä käytössä asiaa ei huomaa ennenkuin on myöhäistä...Hinnat?
- tehi
Minä vein ilmastointihuoltoon 3,5 vuotta vanhan auton, vaikka ilmastointi toimi. Mutta 20 % oli kylmäainetta karannut, joten ei se huolto aivan turhanpäiväistä ole.
- Jo 7 vuotta minulla
tehi kirjoitti:
Minä vein ilmastointihuoltoon 3,5 vuotta vanhan auton, vaikka ilmastointi toimi. Mutta 20 % oli kylmäainetta karannut, joten ei se huolto aivan turhanpäiväistä ole.
Hukkaan meni! Vasta 20 % kadonnut! Sitähän on varaa kadota 80 %!!!! Sen takiahan sitä lientä on siellä säiliössä melkoinen määrä (esim. 800 g), että sitten kun siitä on pääosa kadonnut, se täytetään uudelleen! Jos 3,5 vuodessa noin vähän on häipynyt, olisit todennäköisesti päässyt 10 vuotta, ennenkö täyttö olisi asiallisesti ollut ajankohtaista.
- asentaja*
Jo 7 vuotta minulla kirjoitti:
Hukkaan meni! Vasta 20 % kadonnut! Sitähän on varaa kadota 80 %!!!! Sen takiahan sitä lientä on siellä säiliössä melkoinen määrä (esim. 800 g), että sitten kun siitä on pääosa kadonnut, se täytetään uudelleen! Jos 3,5 vuodessa noin vähän on häipynyt, olisit todennäköisesti päässyt 10 vuotta, ennenkö täyttö olisi asiallisesti ollut ajankohtaista.
se on niinkin että järjestelmään muodostuu kosteutta joka tulee poistaa sieltä ja jos kuivainta ei vaihdeta käytännössä koskaan niin tapahtuu myös turhaa korroosiota/muita ongelmia kosteuden / ilman johdosta järjestelmässä.
mutta ei se mitään haittaa jos nuukailette huolloissa, ei se ole huoltofirman ongelma vaan asiakas maksaa kaiken lopulta ja tuleepa vielä kalliimmaksi jossain vaiheessa :o)
eikun vaan lämmintä kesää ja pitäkäähän rahat kukkarossa kunnes tuotte autonne huoltoon.
sitten voi olla että maksaa...
heh...
ja automaattivaihteisen auton omistajat!! älkää missään nimessä vaihtako koskaan öljyjä laatikkoon saatikka sitten suodatinta.
siinäkin säästätte hetkellisesti mutta lopulta olette vielä köyhempiä kun hajoaa laatikko.
kaikenlaisia tyyppejä sitä maailmaan sopii.. - Citikkakuski
asentaja* kirjoitti:
se on niinkin että järjestelmään muodostuu kosteutta joka tulee poistaa sieltä ja jos kuivainta ei vaihdeta käytännössä koskaan niin tapahtuu myös turhaa korroosiota/muita ongelmia kosteuden / ilman johdosta järjestelmässä.
mutta ei se mitään haittaa jos nuukailette huolloissa, ei se ole huoltofirman ongelma vaan asiakas maksaa kaiken lopulta ja tuleepa vielä kalliimmaksi jossain vaiheessa :o)
eikun vaan lämmintä kesää ja pitäkäähän rahat kukkarossa kunnes tuotte autonne huoltoon.
sitten voi olla että maksaa...
heh...
ja automaattivaihteisen auton omistajat!! älkää missään nimessä vaihtako koskaan öljyjä laatikkoon saatikka sitten suodatinta.
siinäkin säästätte hetkellisesti mutta lopulta olette vielä köyhempiä kun hajoaa laatikko.
kaikenlaisia tyyppejä sitä maailmaan sopii..hajosi lauhdutinkenno -00 bensamoottorisesta Xsarasta eli nesteet tulivat uudelleentäytön yhteydessä pihalle.
Huollon tuomio oli seuraava: 1000 € ja homma pelaa taas. Koska ei satu olemaan tuollaista rahasummaa joutilaana, kysyisinkin, onko järkevää/mahdollista vaihtaa tilalle -99 bensakoneen ehjä lauhdutin? Sellaisen saisi hintaan 145 €, kun uusi maksaa 500 €.
Kuivaimen hintaa 58 € pidän kohtuullisena, mutta onko se aina tarpeen vaihtaa?
Talven jäljiltä ilmastointilaite ei siis suostunut toimimaan ja siihen on kerran huollossa lykätty uudet aineet sisälle. Lauhdutin ja kuivain on ollut koko ajan kiinni putkistossa. - vähän tännekin
Asentaja* kirjoitti:
Jos ei halua uskoa järjestelmän huoltoa 2 tai viimeistään 3 vuoden välein niin ajakaa vaan.
Mutta todellisuudessa asia on niin että kun järjestelmään ei kosketa eikä kajota niin kylmäainemäärä vähenee itsekseen vuosittain ja järjestelmään pääsee ilmaa kosteutta.
jos ette halua vaihtaa kuivainta/suodatinta järjestelmään niin voitte olla myös varmoja lopputuloksesta.
kompressorista irtoaa aina pinetä murua joka tukkii ja ahtauttaa järjestelmästä riippuen paikkoja ja kosteus puolestaan lisääntyessään ei enää katoa kuivaimeen kuten pitäisi vaan se kiertää kylmäaineen mukana ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kompressoririkon tai jäätymisen höyrystimessä muita ongelmia.
minusta ammattilaisen aon vähintään kummallista se ettei ihmiset halua tajuta ilmastointijärjestlmän huollon tärkeyttä vaan aina tunnutaan vetoavat siihen mitä se maksaa.
huolto on oikein tehtynä halvempi ratkaisu kun alkaa vaihtamaan rikkoutuneita komponetteja sen takia että tahallaan piittaamattna on jätetty esitetyt huollot väliin.
ihan se on jokaisen oma asia ja meille ammattilaisillehan se on plussaa mitä kalliimmaksi asiat menee asiakkaan tyhmyydestä johtuen. ei se mitään.
turhaa vinkumista on tuokin ilmastoinnin huollon tärkeydestä puhuminen koska jos ette huollata ilmastointijärjestelmäänne autossa niin tilannetta vois verrata siihen että ajatte samoilla öljyillä ja samalla öljynsuodattimella niin kauan kun kulkee ja sen jälkeen vasta viette korjaukseen kun ei enää toimi mikään.
ihan miten vaan. uskoa voi jos haluaa mutta se vaatiikin järkeä että ymmärtää mistä asiassa on kysymys.
jos teillä on todella paljon rahaa kukkarossanne niin älkää missään tapauksessa huollattako autoanne koskaan.
tyhmiäkö te jotkut olette oikeesti?"jos ette huollata ilmastointijärjestelmäänne autossa niin tilannetta vois verrata siihen että ajatte samoilla öljyillä ja samalla öljynsuodattimella niin kauan kun kulkee ja sen jälkeen vasta viette korjaukseen kun ei enää toimi mikään."
Jos ilmastointialan ammattilainen kirjoittaa tällaisen vertauksen, se osoittaa, että ammattilainen onkin "ammattilainen", jolla työn sisältö on jäänyt vieraaksi. Ns. ilmastoinnin huollossa EI VAIHDETA sen enempää kylmäainetta kuin kompressoriöljyäkään! Miten siis vertaus moottoriöljyn kanssa toimii? Vanha kylmäaine otetaan talteen, se palautetaan laitteeseen ja lisätään tarvittava määrä. Kompressoriöljyä tulee kylmäaineen mukana ehkä 5% öljyn kokonaismäärästä ja sitä sen verran lisätään. Useimmissa tapauksissa lisättävä öljy on jo valmiiksi imenyt vettä itseensä ilmasta saturaatiomäärän, joten sen laitto on suorastaan vahingollista.
Kylmäaineen kuivaimen vaihto on tarpeellista, jos laitteistoa avataan puhkeamisen korjaamiseksi.
Huolloksi sanotulla kylmäaineen lisäyspelleilyllä 2 vuoden välein ei saada kompressorille tai muille ilmastoinnin osille yhtään lisää elinaikaa. - eps
Asentaja* kirjoitti:
Jos ei halua uskoa järjestelmän huoltoa 2 tai viimeistään 3 vuoden välein niin ajakaa vaan.
Mutta todellisuudessa asia on niin että kun järjestelmään ei kosketa eikä kajota niin kylmäainemäärä vähenee itsekseen vuosittain ja järjestelmään pääsee ilmaa kosteutta.
jos ette halua vaihtaa kuivainta/suodatinta järjestelmään niin voitte olla myös varmoja lopputuloksesta.
kompressorista irtoaa aina pinetä murua joka tukkii ja ahtauttaa järjestelmästä riippuen paikkoja ja kosteus puolestaan lisääntyessään ei enää katoa kuivaimeen kuten pitäisi vaan se kiertää kylmäaineen mukana ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kompressoririkon tai jäätymisen höyrystimessä muita ongelmia.
minusta ammattilaisen aon vähintään kummallista se ettei ihmiset halua tajuta ilmastointijärjestlmän huollon tärkeyttä vaan aina tunnutaan vetoavat siihen mitä se maksaa.
huolto on oikein tehtynä halvempi ratkaisu kun alkaa vaihtamaan rikkoutuneita komponetteja sen takia että tahallaan piittaamattna on jätetty esitetyt huollot väliin.
ihan se on jokaisen oma asia ja meille ammattilaisillehan se on plussaa mitä kalliimmaksi asiat menee asiakkaan tyhmyydestä johtuen. ei se mitään.
turhaa vinkumista on tuokin ilmastoinnin huollon tärkeydestä puhuminen koska jos ette huollata ilmastointijärjestelmäänne autossa niin tilannetta vois verrata siihen että ajatte samoilla öljyillä ja samalla öljynsuodattimella niin kauan kun kulkee ja sen jälkeen vasta viette korjaukseen kun ei enää toimi mikään.
ihan miten vaan. uskoa voi jos haluaa mutta se vaatiikin järkeä että ymmärtää mistä asiassa on kysymys.
jos teillä on todella paljon rahaa kukkarossanne niin älkää missään tapauksessa huollattako autoanne koskaan.
tyhmiäkö te jotkut olette oikeesti?Tekniikan Maailman ja muiden toisaalta viihdelehtien autohuolto- ja korjaamotestien perusteella voisi todeta vuodesta toiseen, että ne huollot niissä huolloissa on pelkkää huoltoleimojen keräämistä siihen huoltovihkoon, että auto voisi pysyä paremmassa kunnossa, kun ei niin sanotusti"" huollattaisi"" lainkaan.
ps. Et muuten itsekään kertonut, minkä alan ammattilainen olet? Se kiinnostaisi toki. - Samaa mieltä?
Asentaja* kirjoitti:
Jos ei halua uskoa järjestelmän huoltoa 2 tai viimeistään 3 vuoden välein niin ajakaa vaan.
Mutta todellisuudessa asia on niin että kun järjestelmään ei kosketa eikä kajota niin kylmäainemäärä vähenee itsekseen vuosittain ja järjestelmään pääsee ilmaa kosteutta.
jos ette halua vaihtaa kuivainta/suodatinta järjestelmään niin voitte olla myös varmoja lopputuloksesta.
kompressorista irtoaa aina pinetä murua joka tukkii ja ahtauttaa järjestelmästä riippuen paikkoja ja kosteus puolestaan lisääntyessään ei enää katoa kuivaimeen kuten pitäisi vaan se kiertää kylmäaineen mukana ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kompressoririkon tai jäätymisen höyrystimessä muita ongelmia.
minusta ammattilaisen aon vähintään kummallista se ettei ihmiset halua tajuta ilmastointijärjestlmän huollon tärkeyttä vaan aina tunnutaan vetoavat siihen mitä se maksaa.
huolto on oikein tehtynä halvempi ratkaisu kun alkaa vaihtamaan rikkoutuneita komponetteja sen takia että tahallaan piittaamattna on jätetty esitetyt huollot väliin.
ihan se on jokaisen oma asia ja meille ammattilaisillehan se on plussaa mitä kalliimmaksi asiat menee asiakkaan tyhmyydestä johtuen. ei se mitään.
turhaa vinkumista on tuokin ilmastoinnin huollon tärkeydestä puhuminen koska jos ette huollata ilmastointijärjestelmäänne autossa niin tilannetta vois verrata siihen että ajatte samoilla öljyillä ja samalla öljynsuodattimella niin kauan kun kulkee ja sen jälkeen vasta viette korjaukseen kun ei enää toimi mikään.
ihan miten vaan. uskoa voi jos haluaa mutta se vaatiikin järkeä että ymmärtää mistä asiassa on kysymys.
jos teillä on todella paljon rahaa kukkarossanne niin älkää missään tapauksessa huollattako autoanne koskaan.
tyhmiäkö te jotkut olette oikeesti?"kun järjestelmään ei kosketa eikä kajota niin kylmäainemäärä vähenee itsekseen vuosittain ja järjestelmään pääsee ilmaa kosteutta"
4 vuotta vanha viesti, kuka lie kirjoittanut...
Mutta, onko kaikki samaa mieltä, että kun paineistettu järjestelmä vuotaa ulospäin kylmäaineita, sisään menee ns. vastavirtaan, korkeampaa painetta kohden, ulkoapäin kosteutta ja ilmaa?
Vaikea uskoa...
Sen vuoksi taidan itse kallistua siihen että nuo huollot on siinä mielessä rahastusta ettei niillä ole todellista hyötyä, kestoa ajatellen.
- Ammattilainen
Ilmastointilaitteet ovat yleistyneet loistoautojen ylellisyysvarusteista tavallisiin perheautoihin. Kesän helteillä viileä auto tuo matkantekoon paitsi mukavuutta, myös turvallisuutta, kun kuumuuden tuskastelun sijaan voi keskittyä rauhassa ajamiseen.
Toimiakseen moitteettomasti ilmastointilaite vaatii kuitenkin säännöllistä huoltoa. Kylmäaineena käytettävää R134a-fluorihiilivetyä vuotaa ehjästäkin järjestelmästä, ja liian vähäinen kylmäaineen määrä vähentää ilmastoinnin tehoa ja saa kompressorin pyörimään tarpeettomasti.
Tämä puolestaan johtaa polttoaineenkulutuksen turhaan lisääntymiseen. Ikävämpi yllätys saattaa kuitenkin muhia ilmastointilaitteen höyrystimessä, mihin kertyy allergiaa aiheuttaville mikro-organismeille ihanteellisen kasvualustan tarjoavaa kosteutta.
Kosteus tiivistyy putkistoihin
Sisään tulevaa lämmintä ilmaa viilennettäessä höyrystinkennon pintoihin tiivistyy runsaasti vettä, minkä poisto on järjestetty erillisellä kuivaimella ja poistoputkella. Pöly ja erilaiset itiöt tarttuvat kuitenkin helposti kiinni märkiin pintoihin.
Kun auto pysäytetään, jää höyrystimeen ja kuivaimeen runsaasti kosteutta, joka alkaa lämmetä ja muhia pimeissä putkistoissa.
Huoltamattomaan ilmastointilaitteeseen pesiytyy näin helposti ei-toivottuja bakteereja, siitepölyä ja homesieniä, jotka voivat aiheuttaa allergisia oireita kuten nuhaa, yskää, iho-oireita ja silmien vuotoa, sekä päänsärkyä ja pahimmillaan jopa astmaa.
Pahimmillaan ilmastointilaitteen sopukoissa muhivat epäpuhtaudet puhaltuvat ilmanvaihdon kautta suoraan sisään. Oireiden aiheuttajaa voi silti olla vaikea paikallistaa, sillä homeen aiheuttamat oireet sopivat yhtä lailla myös tavalliseen flunssaan. Pöpöjen hyvänä puolena voi kuitenkin pitää sitä, että niiden olemassaolon haistaa selvästi.
Jos ilmastointinapin painaminen ei tuo ensimmäisenä mieleen märkää koiraa tai vanhoja sukkia, ei homeitiöistä kannata olla liian huolissaan. Jäähdytinaineen vähenemisen huomaa puolestaan ilmastoinnin heikkenevästä tehosta.
Suodatin vaihtoon 15 000 km välein
Varsinkin allergioista kärsivien kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ilmastointilaitteisiin useimmiten kuuluvien raitisilmasuodattimien puhtauteen. Kaupungissa suodattimiin kerääntyy ulkoilmasta runsaasti pölyä ja nokea, ja taajamien ulkopuolella siitepölyä ja mikroskooppisen pieniä kasvien itiöitä. Tukkoinen suodatin myös vähentää ilmanvaihdon tehoa.
Suositusten mukaan sisäilmansuodatin kannattaa vaihtaa 15 000 ajokilometrin välein. Ilmastointilaite kannattaa huollattaa kahden–kolmen vuoden välein.
Huollossa ilmastointilaitteen jäähdytysneste vaihdetaan ja laite kuivataan ja puhdistetaan alipaineella. Myös ilmastointilaitteen kuivain kannattaa vaihtaa huollon yhteydessä. Näin sisälle tuleva ilma pysyy mahdollisimman puhtaana.
Mann-suodattimia ja Hella-tuotteita maahantuovan Örum Oy:n tuoteasiantuntija Tommi Salento kertoo, että ilmastointilaitteen huolto pitää jättää alan liikkeiden tehtäväksi. Kylmäaine on järjestelmässä aina paineistettuna, eikä nestettä ole mahdollista lisätä ilman kalliita erikoislaitteita.
Lisäksi ongelmajätteeksi luokitellun kylmäaineen käsittely on luvanvaraista toimintaa, joten tee-itse-asentaja ei edes voi hankkia tarvittavia aineita. Useimmat alan liikkeet veloittavat ilmastointilaitteen täyshuollosta noin sata euroa.
Desinfiointi onnistuu kotikonstein
Pelkkä ilmastointilaitteen desinfiointi onnistuu suhteellisen helposti. Koska ilmastointilaitteen höyrystin on yleensä sijoitettu niin, ettei sen peseminen ole kotikonstein mahdollista, on kemiallinen puhdistus monesti ainoa mahdollisuus.
Vaahtoutuvaa desinfioimisainetta ruiskutetaan suoraan höyrystinkennoon tai ilmanottoaukkoihin. Ajatuksena on täyttää höyrystinkotelo puhdistusaineella siten, että kaikki pinnat joutuvat aineen kanssa tekemisiin.
Aerosolin käyttö on vielä helpompaa, mutta ei välttämättä aivan yhtä tehokasta: aerosolipullo jätetään pihisemään auton etujalkatilaan, laitetaan lämmityslaiteen sisäkierto päälle ja poistutaan itse autosta.
Höyrystimen säännöllinen desinfiointi poistaa bakteerien aiheuttaman pahan hajun ja ennaltaehkäisee samalla allergisia reaktioita. Yksi mahdollinen kotikonsti estää hajuhaittoja on kytkeä ilmastointi pois päältä muutama kilometri ennen matkan päättymistä.
Näin höyrystin ehtii kuivua lämpimänä ilmavirrassa, eikä pöpöille jää niin paljoa mukavaa kosteutta muhimista varten.
Mikrobeja suurempi ilmastointilaitteiden aiheuttama terveysriski liittyy todennäköisesti kuitenkin itse ilman viileyteen. Kesähelteillä mikään ei tunnu aluksi mukavammalta kuin säätää ilmastointilaitetta täysille autoon istuessa, mutta näin saa helposti hankittua itselleen myös sitkeän kesäflunssan ja jännittyneet lihakset.
Ilmastointi kannattaakin malttaa säätää vain muutamia asteita ulkolämpötilaa kylmemmäksi.- höppänöitä
Muutama kommentti tähän ÖRUM OY:n mainostekstiin, jonka joku on kopioinut voittoa tuottavan yrityksen esitemateriaalista:
"Toimiakseen moitteettomasti ilmastointilaite vaatii kuitenkin säännöllistä huoltoa. ... vuotaa ehjästäkin järjestelmästä, ja liian vähäinen kylmäaineen määrä vähentää ilmastoinnin tehoa ja saa kompressorin pyörimään tarpeettomasti.
Tämä puolestaan johtaa polttoaineenkulutuksen turhaan lisääntymiseen."
Kylmäaineen lisäystä laite kaipaa silloin, kun se lakkaa tuottamasta kylmää tai kun kompressorin käyntisykli nopeutuu alkuperäisestä, ts. 5 - 15 v välein. Kylmän tulon loppuminen saattaa johtua muistakin syistä, kuten kompressorin kytkimen säätötarpeesta, joten kylmäaineen lisäystä ei silloinkaan tarvita. Tavallisesti esitetty 2 vuoden välein tehtävä rahastus on pelkästään vahingollista. Polttoaineen kulutus ei lisäänny missään vaiheessa! Päinvastoin se pienenee, jos kompressori lakkaa kylmäaineen vähyyden takia kytkeytymästä.
"Kosteus tiivistyy putkistoihin...
Sisään tulevaa lämmintä ilmaa viilennettäessä höyrystinkennon pintoihin tiivistyy runsaasti vettä, minkä poisto on järjestetty erillisellä kuivaimella ja poistoputkella. Pöly ja erilaiset itiöt tarttuvat kuitenkin helposti kiinni märkiin pintoihin."
Tämä on ihan totta, mutta mikään huolto ei tätä ilmiötä poista. Kun jäähdytystoiminnon pitää pois päältä (AC OFF) aina, kun jäähdytystä ei tarvita ilmakanava kuivuu ja pöpöt sen mukana. Mitään myrkytysoperaatioita ei tarvita.
"Huollossa ilmastointilaitteen jäähdytysneste vaihdetaan ja laite kuivataan ja puhdistetaan alipaineella. Myös ilmastointilaitteen kuivain kannattaa vaihtaa huollon yhteydessä. Näin sisälle tuleva ilma pysyy mahdollisimman puhtaana."
Tässä pasmat sekosivat kirjoittajalla! Kylmäaine kyllä poistetaan, mutta se laitetaan takaisin ja lisätään tarvittava määrä. Ei siis vaihdeta.
Laite kuivataan? Putkistoon pumpataan tyhjiö, jolloin putkiston sisällä oleva vesi toivottavasti poistuu, mikäli pumppu vain pystyy riittävän hyvää tyhjiötä tekemään. Usein ei pysty. Kuivain ja ilman puhtaus eivät liity mitenkään toisiinsa! Kuivain kuivaa kylmäainetta, ei ilmaa!
"eikä nestettä ole mahdollista lisätä ilman kalliita erikoislaitteita."
Eihän se tietysti Örumin mielestä ole mahdollista, kun Örum myy niitä kalliita laitteita.
"kotikonsti estää hajuhaittoja on kytkeä ilmastointi pois päältä muutama kilometri ennen matkan päättymistä."
Ulkoilman kosteudesta riippuen tarvittava kuivatusaika (siis ajoaika AC OFF) on 10 min - 30 min, kilometreinä siis 10 km - 30 km nopeudella 60 km/h. - Gulf
höppänöitä kirjoitti:
Muutama kommentti tähän ÖRUM OY:n mainostekstiin, jonka joku on kopioinut voittoa tuottavan yrityksen esitemateriaalista:
"Toimiakseen moitteettomasti ilmastointilaite vaatii kuitenkin säännöllistä huoltoa. ... vuotaa ehjästäkin järjestelmästä, ja liian vähäinen kylmäaineen määrä vähentää ilmastoinnin tehoa ja saa kompressorin pyörimään tarpeettomasti.
Tämä puolestaan johtaa polttoaineenkulutuksen turhaan lisääntymiseen."
Kylmäaineen lisäystä laite kaipaa silloin, kun se lakkaa tuottamasta kylmää tai kun kompressorin käyntisykli nopeutuu alkuperäisestä, ts. 5 - 15 v välein. Kylmän tulon loppuminen saattaa johtua muistakin syistä, kuten kompressorin kytkimen säätötarpeesta, joten kylmäaineen lisäystä ei silloinkaan tarvita. Tavallisesti esitetty 2 vuoden välein tehtävä rahastus on pelkästään vahingollista. Polttoaineen kulutus ei lisäänny missään vaiheessa! Päinvastoin se pienenee, jos kompressori lakkaa kylmäaineen vähyyden takia kytkeytymästä.
"Kosteus tiivistyy putkistoihin...
Sisään tulevaa lämmintä ilmaa viilennettäessä höyrystinkennon pintoihin tiivistyy runsaasti vettä, minkä poisto on järjestetty erillisellä kuivaimella ja poistoputkella. Pöly ja erilaiset itiöt tarttuvat kuitenkin helposti kiinni märkiin pintoihin."
Tämä on ihan totta, mutta mikään huolto ei tätä ilmiötä poista. Kun jäähdytystoiminnon pitää pois päältä (AC OFF) aina, kun jäähdytystä ei tarvita ilmakanava kuivuu ja pöpöt sen mukana. Mitään myrkytysoperaatioita ei tarvita.
"Huollossa ilmastointilaitteen jäähdytysneste vaihdetaan ja laite kuivataan ja puhdistetaan alipaineella. Myös ilmastointilaitteen kuivain kannattaa vaihtaa huollon yhteydessä. Näin sisälle tuleva ilma pysyy mahdollisimman puhtaana."
Tässä pasmat sekosivat kirjoittajalla! Kylmäaine kyllä poistetaan, mutta se laitetaan takaisin ja lisätään tarvittava määrä. Ei siis vaihdeta.
Laite kuivataan? Putkistoon pumpataan tyhjiö, jolloin putkiston sisällä oleva vesi toivottavasti poistuu, mikäli pumppu vain pystyy riittävän hyvää tyhjiötä tekemään. Usein ei pysty. Kuivain ja ilman puhtaus eivät liity mitenkään toisiinsa! Kuivain kuivaa kylmäainetta, ei ilmaa!
"eikä nestettä ole mahdollista lisätä ilman kalliita erikoislaitteita."
Eihän se tietysti Örumin mielestä ole mahdollista, kun Örum myy niitä kalliita laitteita.
"kotikonsti estää hajuhaittoja on kytkeä ilmastointi pois päältä muutama kilometri ennen matkan päättymistä."
Ulkoilman kosteudesta riippuen tarvittava kuivatusaika (siis ajoaika AC OFF) on 10 min - 30 min, kilometreinä siis 10 km - 30 km nopeudella 60 km/h.Osa varoituksista on kyllä totta. Itsellä on ollut ongelmia muutamassa autossa (tai itse asiassa kolmessa eri yksilössä, mutta samaa automallia) kylmäaineen kanssa. Eli tästä mallista tuntuu karkaavan todella nopeasti kylmäaine. 6kk iässä auto lakkasi tuottamasta kylmää ja huollossa diagnosoivat viaksi kylmäaineen puutteen lähes 200g puuttui maksimi n. 500g:sta. Kun auto oli taas huollossa 1,5v ikäisenä oli kylmäainetta taas hukkunut 150g eli täyttö oli tarpeen. Toinen yksilön jonka ostin 2,5v ikäisenä oli jo kolmannen vuotensa alkuun mennessä hukannut maksimi 900g:sta (automaatti-ilmastointi niin eri määrä kylmäainetta) yli 500g ja yhden täytön jälkeen ilmastointi taas toimi hetken kunnes kompura hajosi 3v iässä. Tuossa toki auton myyjäliike tuli vastaan kustannuksissa, mutta silti moinen olisi todennäköisesti ollut vältettävissä jos edellinen omistaja olisi viitsinyt täyttää tuon ilmastoinniin edes kerran tuona 2,5v aikana jonka auton omisti.
Kolmas yksilö jonka tuota automallia omistin vaati myös kolmen vuoden aikana kaksi täyttöä jotta tuotti kylmää riittävästi. Joka kerta kylmä ainetta oli hukkunut 100g.
Muissa autoissa en ole moista kohdannut, joten en yleistäisi tätä ongelmaksi, mutta tuossa ko. automallissa tosiaan jopa kerran vuoteen ei ole liioiteltua. Ongelma ei tullut kertaakaan esiin kesän alussa vaan yleensä keskellä kesää, eli ongelma ei ollut käytön puute.
Eli kannattaa muistaa, että joissain automalleissa tämä on todellinen ongelma. - 134 a -aine
Gulf kirjoitti:
Osa varoituksista on kyllä totta. Itsellä on ollut ongelmia muutamassa autossa (tai itse asiassa kolmessa eri yksilössä, mutta samaa automallia) kylmäaineen kanssa. Eli tästä mallista tuntuu karkaavan todella nopeasti kylmäaine. 6kk iässä auto lakkasi tuottamasta kylmää ja huollossa diagnosoivat viaksi kylmäaineen puutteen lähes 200g puuttui maksimi n. 500g:sta. Kun auto oli taas huollossa 1,5v ikäisenä oli kylmäainetta taas hukkunut 150g eli täyttö oli tarpeen. Toinen yksilön jonka ostin 2,5v ikäisenä oli jo kolmannen vuotensa alkuun mennessä hukannut maksimi 900g:sta (automaatti-ilmastointi niin eri määrä kylmäainetta) yli 500g ja yhden täytön jälkeen ilmastointi taas toimi hetken kunnes kompura hajosi 3v iässä. Tuossa toki auton myyjäliike tuli vastaan kustannuksissa, mutta silti moinen olisi todennäköisesti ollut vältettävissä jos edellinen omistaja olisi viitsinyt täyttää tuon ilmastoinniin edes kerran tuona 2,5v aikana jonka auton omisti.
Kolmas yksilö jonka tuota automallia omistin vaati myös kolmen vuoden aikana kaksi täyttöä jotta tuotti kylmää riittävästi. Joka kerta kylmä ainetta oli hukkunut 100g.
Muissa autoissa en ole moista kohdannut, joten en yleistäisi tätä ongelmaksi, mutta tuossa ko. automallissa tosiaan jopa kerran vuoteen ei ole liioiteltua. Ongelma ei tullut kertaakaan esiin kesän alussa vaan yleensä keskellä kesää, eli ongelma ei ollut käytön puute.
Eli kannattaa muistaa, että joissain automalleissa tämä on todellinen ongelma.Ongelma autossasi ei ole kylmäaineen lisäyksen tekemättä jättäminen, vaan vuotava huonolaatuinen komponentti: letku, kompressorin tiiviste, jokin muu tiiviste, vuotava huoltoliittimen venttiili tms. Ammattiliikkeen pitäisi elektronisella vuodon haistajalla tutkia, missä vuoto on, eikä vain rahastaa ja täyttää rikkinäistä laitteistoa.
Käytön puutteen sanotaan kovettavan kompressorin akselitiivisteen, joka sitten alkaa vuotaa. Vuoto on luonnollisesti sitä suurempi, mitä suurempi on paine putkistossa. Paine kasvaa rajusti, kun lämpötila kasvaa. Tämän takia vuoto on pahimmillaan keskellä kesää, joten siitä ei ole pääteltävissä, että käytön puutteestako on kyse vaan muuten vainko huonolaatuisesta järjestelmästä.
- rahalle vastinetta
henkilöautot täydellinen ilmastoinnin huolto 60e, raskaskalusto 120e, 10km lahdesta helsinkiin päin.www.vmautojakone.fi
- Ja halpoja paikkoja?
Pirkanmaan pätevät paikat julki!!!
- Kiva mainoslause?
Täydellinen ilmastointihuolto käsittää paljon muutakin kuin aineiden täytön.
Esim. kuivain vaihdetaan samalla. Tuo 60€ ei riitä kattamaan edes työkuluja.
Että silleen...
- Jää/pakastin ei huoltoa
Sanompa vaan huollot ovat turhia niin kauan kuin laite toimii,sillä laitteisto on varustettu mm,erinlaisilla anturoilla eli jos tulee vikaa anturat suojaavat ja katkaisevat toiminnon elikkä vie sit ilmastoinnin huoltoon rahastettavaksi. Miksi jää/kylmä kaappeja ei huolleta säännöllisesti eli rahasteta, vaikka ne toimivat jatkuvassa käytössä kymmeniä vuosia. Etelä suomessa hinnat ovat 80 eurosta ylöspäin.
- hermeettinen
> Miksi jää/kylmä kaappeja ei huolleta säännöllisesti eli rahasteta, vaikka ne toimivat jatkuvassa käytössä kymmeniä vuosia.
Koska niissä on täysin ilmatiiviin "säilyketölkin" sisään sullottu ns. hermeettinen kompressori ja kaikki putket tehty kupariputkesta juotosliitoksin.
Autojen järjestelmissä on joustavia letkuja sekä - väistämättä - ainakin yksi reikä, josta kylmäainetta koko ajan tihkuu ulos.
...niin se reikä ... ei sitä voi tukkiakaan, kun siitä tulee ulos hihnapyörän akseli. - 500g
hermeettinen kirjoitti:
> Miksi jää/kylmä kaappeja ei huolleta säännöllisesti eli rahasteta, vaikka ne toimivat jatkuvassa käytössä kymmeniä vuosia.
Koska niissä on täysin ilmatiiviin "säilyketölkin" sisään sullottu ns. hermeettinen kompressori ja kaikki putket tehty kupariputkesta juotosliitoksin.
Autojen järjestelmissä on joustavia letkuja sekä - väistämättä - ainakin yksi reikä, josta kylmäainetta koko ajan tihkuu ulos.
...niin se reikä ... ei sitä voi tukkiakaan, kun siitä tulee ulos hihnapyörän akseli.Ostin sitten pelkän täytön. Laitteessa noin 100g tallella(kylmää ei tullut).
Huoltoukko testasi painetestillä että järjestelmä tarpeeksi tiivis ja lykkäsi 500g kylmäainetta lisää. Katteli uv valolla kauan aikaa letkuja ja kompuraa.Tarkisti myös kennoston silmämääräsesti että kunnossa on. Tokaisi että tuo 3vuoden päästä uudestaan. 90e koko juttu! Jos tuolla menee 3vuotta niin ei paha.
- Ilmastointikorjaaja...
Vaikka lehdissä usein mainostetaan ilmastointihuoltoja jopa alle sadalla eurolla, ei yksikään oikea ammattimies tee näin halvalla. Vain oikea ammattilainen tietää mitä ilmastoinnille pitää tehdä. Tee-se-itse-yrittäjä taas saattaa rikkoa kalliin ilmastointilaitteen väärillä aineilla ja menetelmillä.
Ammattimies on kuitenkin helppo erottaa villeistä tee-se-itse-yrittäjistä: ammattimiehen taksa on n. 230 - 300 €/huolto aineet päälle. Tuota halvemmalla ei yksikään ammattimeis huoltoa tee. Todellisilla taitureilla liksat ovat tietysti tästäkin ylöspäin.- mitä ihmettä...
Hän varmasti muuttaa veden viiniksi.
- Vääriä aineita!
He he he he he! Siinä vasta "Ammattimies" tämä "Ilmastointikorjaaja...."!
Koska "ammattimiehet" ja itsensä "Ilmastointikorjaajiksi" tituleeraavat roistot todellakin osaavat rikkoa asiakkaiden laitteita ja ovat taitavia olemaan löytämättä ilmeisiä vikoja, niin ÄLKÄÄ HYVÄT YSTÄVÄT viekö aiheettomasti autojanne "ilmastointihuoltoon"! Viekää vasta sitten, kun kylmää lakkaa tulemasta! Minkäänlaista eliniän pitenemistä ei autonne laitteisto saa turhaan tehdystä "huollosta". - 9vuotta ilmastoinnilla
Vääriä aineita! kirjoitti:
He he he he he! Siinä vasta "Ammattimies" tämä "Ilmastointikorjaaja...."!
Koska "ammattimiehet" ja itsensä "Ilmastointikorjaajiksi" tituleeraavat roistot todellakin osaavat rikkoa asiakkaiden laitteita ja ovat taitavia olemaan löytämättä ilmeisiä vikoja, niin ÄLKÄÄ HYVÄT YSTÄVÄT viekö aiheettomasti autojanne "ilmastointihuoltoon"! Viekää vasta sitten, kun kylmää lakkaa tulemasta! Minkäänlaista eliniän pitenemistä ei autonne laitteisto saa turhaan tehdystä "huollosta".Viekää auto huoltoon jos teho alkaa heiketä. Ei vasta sitten kun ei tapahdu mitään. Jos hajoo jotain isompaa niin ite ainakin vaihdan autoo tai ajan vaan kuumalla autolla. Tietty voi korjatakkin jos raaskii.......
- Rahastusta vai mitä?
9vuotta ilmastoinnilla kirjoitti:
Viekää auto huoltoon jos teho alkaa heiketä. Ei vasta sitten kun ei tapahdu mitään. Jos hajoo jotain isompaa niin ite ainakin vaihdan autoo tai ajan vaan kuumalla autolla. Tietty voi korjatakkin jos raaskii.......
No alkajaisiksi ostin autoni puoli vuotta sitten joten ilmastointilaitetta en päässyt testaamaan. Myyjä vakuutteli kuitenkin laitteen toimivan.
Kesä tuli eikä laite toiminut.
Ei kuin auto huoltoon ja kysymään mitä maksaa ja voiko varmistaa ennen huoltoa onko ilmastointijärjestelmässä vuotoja?
Lupasi kytkeä koneen kiinni ja ajaa testiohjelman läpi.
Kuulemma järjestelmässä ei vuotoja.
Ei muuta kuin uudelleen täyttö ja baanalle 80€ köyhempänä.
Kivasti puhaltelikin kylmää kokonaisen kuukauden.
Nyt taas ei sitten toimi eli noin 500g kylmäainetta "haihtunut" kuukaudessa.
Mitä mielipiteitä? Olisiko testin pitänyt huomata noin iso vuoto? - Ihan vaan...
Rahastusta vai mitä? kirjoitti:
No alkajaisiksi ostin autoni puoli vuotta sitten joten ilmastointilaitetta en päässyt testaamaan. Myyjä vakuutteli kuitenkin laitteen toimivan.
Kesä tuli eikä laite toiminut.
Ei kuin auto huoltoon ja kysymään mitä maksaa ja voiko varmistaa ennen huoltoa onko ilmastointijärjestelmässä vuotoja?
Lupasi kytkeä koneen kiinni ja ajaa testiohjelman läpi.
Kuulemma järjestelmässä ei vuotoja.
Ei muuta kuin uudelleen täyttö ja baanalle 80€ köyhempänä.
Kivasti puhaltelikin kylmää kokonaisen kuukauden.
Nyt taas ei sitten toimi eli noin 500g kylmäainetta "haihtunut" kuukaudessa.
Mitä mielipiteitä? Olisiko testin pitänyt huomata noin iso vuoto?Tulee semmonen mieleen että jos se vuotaakin noista täyttöventtiileistä... silloin ei se testeri huomaa sitä vuotoa koska sitä ei testihetkellä ole...
- rahastusta eli ei
Ihan vaan... kirjoitti:
Tulee semmonen mieleen että jos se vuotaakin noista täyttöventtiileistä... silloin ei se testeri huomaa sitä vuotoa koska sitä ei testihetkellä ole...
Aineet olivatkin tallella. Sain puhuttua tarkastustäytön 40€.
Ei muuta kuin vankkurit kotiin ja yleismittari käteen.
Kompuran magneettikäämi oli poikki ja uusi maksaa n.150€.
Kyseessä siis opel astra g -99. Ja selvinnyt jo että kyseinen käämin palaminen
on ooppelin tyyppivika. Mikähän tuon mahtaisi aiheuttaa?
Ja luulisi että tuommoinen lapsus olisi saatu tähän päivään mennessä korjattua
päivitetyillä osilla?
Siitäpä aloinkin ajatella asiaa matemaattiselta kannalta:
Kompuran ympäröivän ilman lämpötila lienee kohtuullisen korkea ainakin näin
kesäkuukausina? Siihen kun ynnätään magneettikäämin tuottama lämpö
(teho n. 50 wattia) niin tuloksena lienee jo kokolailla korkea lämpötila?
Voisiko tämä lämpötila kenties aiheuttaa käämin katkeamisen?
Asiaan ratkaisuna esitänkin pientä 0,5-1 ohmin etuvastusta sarjaan
magneettikäämin kanssa. En ole mikään elektroniikkaguru, mutta laskennallisesti
tämä vähentäisi käämin lämpötehoa n. 6-10 watilla.
Tämän tehon alenemisen en vielä usko vaikuttavan magneettikytkimen
toimintaan. Toivottavasti joku velho täällä pystyy esittämään tarkempaa
tietoa tähän asiaan. Onko mahdollista ja kannattaako kokeilla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388