Se on taas kurpitsojen aika

Teinpä tosi hyvää laatikkoruokaa hokkaidon kurpitsasta (saman tyylinen kuin perinteinen halloweenkurpitsa, kuori oranssi ja sisältä keltainen, mutta pienempi) aja kanajauhelihasta aikaisemmin illalla. Paistoin jauhelihaa ja maustoin sen suolalla, valkosipulijauheella ja sweet chili -kastikkeella. Pilkoin kurpitsan, josta olin poistanut siemenet ja kuorin palat. Sitten asettelin paloja ja jauhelihaa kerroksittain vuokaan ja kuohukermaa ja juustoraastetta päälle. Tuli suussa sulavaa, kun otin uunista =)

Syksyllä mun yks suosikki ruoka-aine on yleensä yllä mainittu kurpitsalajike. Olen täyttänyt sitä esim. jauhelihalla, soijarouheella tai pavuilla ja paistanut uunissa ja myös tehnyt siitä gratiinia. Nyt ensimmäistä kertaa tein tällaista laatikkoruokaa, tosin gratiini oli jo melkein sama paitsi ilman jauhelihaa.

21

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki kasvisruuat, joilla saa maistuvampaa ja parempaa kiinnostaa aina. Ainakin kesäkurpitsalla, paprikalla ja porkkanalla saa lihapullista alkuperäistä parempia. Hokkaidon kurpitsa on vielä kokeilematta.

    • Kurpitsoista voi tehdä myös marmeladia, mutta jotkin lajikkeet sopivat siihen paremmin kuin muut.

    • Nyt kuulostaa kyllä herkulliselta.😋. Täytyy kokeilla joskus vaikka tekis mieli kyllä maistaa tuota sunkin tekemää.😊.

      • Anonyymi

        Etkö pitäydy vaan makkispekkiksissä ja karvakäsipitsoissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö pitäydy vaan makkispekkiksissä ja karvakäsipitsoissa?

        Ihanan älykäs ja rakentava kommentti. Vau! Kunpa olisin itsekin yhtä lahjakas älyllisesti ja ulosanniltani. Olen kateellinen sinulle!

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö pitäydy vaan makkispekkiksissä ja karvakäsipitsoissa?

        Eipä ne kyseiset juurikaan kuulu mun ruokavalioon kuin hyvin harvoin eli en.😄.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Eipä ne kyseiset juurikaan kuulu mun ruokavalioon kuin hyvin harvoin eli en.😄.

        Suosittelen bratwursteja ja hapankaalia aamupalaksi.

        P. Laukka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen bratwursteja ja hapankaalia aamupalaksi.

        P. Laukka

        Bratwurstit on makkaroiksi kyllä hyviä, hapankaalista taas en oikein suuremmin välitä enkä mä niitä kyllä aamupalaks söisi mutta kiitos suosituksesta.🙂.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen bratwursteja ja hapankaalia aamupalaksi.

        P. Laukka

        Der ist eine SauerGrauten in meine Lederhosen!


    • Anonyymi

      Kurpitsat, kesäkurpitsaa lukuunottamatta, ovat sellainen raaka-aine, jota en ole oikein koskaan oppinut käyttämään. Siis tietysti olen tehnyt kurpitsasta keittoa, mutta enpä juuri muuta ja erilaiset kurpitsalajikkeet ovat pitkälti kokeilematta. En oikein edes itsekään tiedä miksi näin, sillä kyllä mä olen useampana syksynä miettinyt, että pitäisi kokeilla kurpitsaruokia. Jotenkin mä varmaan koen kurpitsat niin isotöisiksi sen kuoren takia. Makuhan sinällään on hyvä ja neutraali, ainakin niissä mitä olen kokeillut. Yksi syy voi ehkä olla ne säilötyt kurpitsat, jota esim. koulussa ja työpaikkaruokalassa on aina välillä ollut tarjolla (yleensä sellasia keltasia kuutioita). En pidä niiden mausta yhtään ja varsinkin kun niitä on joskus tungettuna salaattiin, niin se on sitten liki syömäkelvotonta. Voi olla, että mulla on ehkä jopa pientä vastenmielisyyttä kurpitsoihin yleensä noiden takia.

    • Itse laitoin just kaalilaatikon uuniin 😀 Aamulla ostokset oli kaali, sipuli, kermaa, jauhelihaa, westitoppa mikä riittää viikoksi, ja viimeisenä bensaa kanisteriin 2-pyöräisen jalkatilassa 😂 Jos eivät tuntisi mua kaupassa, niin varmaan olisivat luulleet venäläiseksi, mitä henkilökohtaisesti en edes ottaisi loukkauksena 😅

      Kurpitsaa en ole oikein koskaan tykännyt kokata, vaikka joskus lapsuudessa niitä täällä kasvoikin. No kesäkurpitsa sellaisenaan tai leivän päällä on ihan ok, mutta noin ylipäätään en juuri tykkää makeanpuoleisista ruoka-aineista enkä varsinkaan etikkasäilötyistä. 🙄

    • Anonyymi

      Kurpizza kannattaa tehdä päitä niistä jos on kasvattanut pyöreitä keltaisia halloween-päitä.

    • Anonyymi

      Kaikkia kolmea ns, talvikurpitsaa voi tehdä vuoassa laatikkoruokaa ja paistaa ne uunissa, Norpalla oli yks perusohjeista! Yksinkertaisesti hyvää ravitsevaa ruokaa ja edullista. Tuota voi vielä hieman jalostaa eteenpäin, laittaa lasagnelevyjä joukkoon noin puolet ja puolet sekä paistetut sipulit/jauhelihat sopivasti kerrosten väleihin!
      Suolalla ja sveet chilly saucella; maustettu kerma + juokseva sulatejuusto.

      Jos suolasit paistetut sipulit/jauhelihan; ota se huomioon kermaa ja sulatejuustoa käyttäessäsi. (sulatejuustokin on jonkin verran suolainen)

      Kurpitsa käy myös kuivakakkuun; raakana raastettuna, taikinaan. Antaa makua ja mehevää kosteutta kakkuun. Mä teen sellaisen pyöreään täytekakkuvuokaani, kypsän kakun kippaan lautaselle jäähtymään.
      Tarjoillessa siihen voi päälle laittaa; jäätelöä tai,tai kermavaahtoa, ehkä maustettua rahkaa...ja hedelmiä jos haluaa juhlavan kakun.
      Sen kakun täytteet kun löytyy kakun päältä, eikä kakun välistä!

      Eikä niitä lisukkeita ole edes pakko laittaa edes koko kakkuun!
      Voihan ne olla tarjolla vaikka erillisissä tarjoiluastioissa... valinnan vapaus.
      Kakku säilyy ns. tuoreena, kun sen päälle voi laskea taas, sen paistovuokan;
      Eikä kuivu tarjoilulautaselle!
      trollikka

      • Hyviä ohjeita, kurpitsalasagne voiskin olla hyvää sekä kurpitsakakku tai kurpitsapiirakka.


    • Anonyymi

      Jep, Kurpitsapiirakka vaniljarahkalla, Faija söi viimeisen palan lounaan jälkeen kahvin kanssa. Meillä naisilla oli kaurakeksejä ja kahvia, Mimmillä mansikkamehua ja kaurakeksejä, joista osan antoi Pojulle, Faijan kielloista huolimatta!
      trollikka

    • Anonyymi

      pitsanaamoja ja pallopäitä kummittelemaan.

    • Anonyymi

      Kurpat valloillaan sinkut palstalla.

    • En osaa tehdä kurpitsasta ruokaa. Kaivertelu ja askartelu sujuu jotenkuten. Tai jopa aika hyvin, kun välillä itseäkin melkein pelottaa.

    • Anonyymi

      On kyllä tosi vaikea mahtua sinne kurpitsan sisään!

    • Anonyymi

      Osta sepalus, tereveisin Megsmik

      Jodewlla hauskoja voi keksiä itse tietokone nimistä jotain hassuja juttujasw.
      Ja niin tuo osio toimii aika hauskastikin, koska niin aina on low-level -ohjelmoijan käsissä että minkälaisia tekee...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      326
      3878
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      275
      2224
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      114
      1554
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1390
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1383
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1247
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1218
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1058
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      66
      942
    Aihe