Teinpä tosi hyvää laatikkoruokaa hokkaidon kurpitsasta (saman tyylinen kuin perinteinen halloweenkurpitsa, kuori oranssi ja sisältä keltainen, mutta pienempi) aja kanajauhelihasta aikaisemmin illalla. Paistoin jauhelihaa ja maustoin sen suolalla, valkosipulijauheella ja sweet chili -kastikkeella. Pilkoin kurpitsan, josta olin poistanut siemenet ja kuorin palat. Sitten asettelin paloja ja jauhelihaa kerroksittain vuokaan ja kuohukermaa ja juustoraastetta päälle. Tuli suussa sulavaa, kun otin uunista =)
Syksyllä mun yks suosikki ruoka-aine on yleensä yllä mainittu kurpitsalajike. Olen täyttänyt sitä esim. jauhelihalla, soijarouheella tai pavuilla ja paistanut uunissa ja myös tehnyt siitä gratiinia. Nyt ensimmäistä kertaa tein tällaista laatikkoruokaa, tosin gratiini oli jo melkein sama paitsi ilman jauhelihaa.
Se on taas kurpitsojen aika
21
213
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki kasvisruuat, joilla saa maistuvampaa ja parempaa kiinnostaa aina. Ainakin kesäkurpitsalla, paprikalla ja porkkanalla saa lihapullista alkuperäistä parempia. Hokkaidon kurpitsa on vielä kokeilematta.
Kurpitsoista voi tehdä myös marmeladia, mutta jotkin lajikkeet sopivat siihen paremmin kuin muut.
Nyt kuulostaa kyllä herkulliselta.😋. Täytyy kokeilla joskus vaikka tekis mieli kyllä maistaa tuota sunkin tekemää.😊.
- Anonyymi
Etkö pitäydy vaan makkispekkiksissä ja karvakäsipitsoissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanan älykäs ja rakentava kommentti. Vau! Kunpa olisin itsekin yhtä lahjakas älyllisesti ja ulosanniltani. Olen kateellinen sinulle!
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Eipä ne kyseiset juurikaan kuulu mun ruokavalioon kuin hyvin harvoin eli en.😄.
- Anonyymi
Mikkojuhan kirjoitti:
Eipä ne kyseiset juurikaan kuulu mun ruokavalioon kuin hyvin harvoin eli en.😄.
Suosittelen bratwursteja ja hapankaalia aamupalaksi.
P. Laukka Anonyymi kirjoitti:
P. LaukkaBratwurstit on makkaroiksi kyllä hyviä, hapankaalista taas en oikein suuremmin välitä enkä mä niitä kyllä aamupalaks söisi mutta kiitos suosituksesta.🙂.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
P. LaukkaDer ist eine SauerGrauten in meine Lederhosen!
- Anonyymi
Kurpitsat, kesäkurpitsaa lukuunottamatta, ovat sellainen raaka-aine, jota en ole oikein koskaan oppinut käyttämään. Siis tietysti olen tehnyt kurpitsasta keittoa, mutta enpä juuri muuta ja erilaiset kurpitsalajikkeet ovat pitkälti kokeilematta. En oikein edes itsekään tiedä miksi näin, sillä kyllä mä olen useampana syksynä miettinyt, että pitäisi kokeilla kurpitsaruokia. Jotenkin mä varmaan koen kurpitsat niin isotöisiksi sen kuoren takia. Makuhan sinällään on hyvä ja neutraali, ainakin niissä mitä olen kokeillut. Yksi syy voi ehkä olla ne säilötyt kurpitsat, jota esim. koulussa ja työpaikkaruokalassa on aina välillä ollut tarjolla (yleensä sellasia keltasia kuutioita). En pidä niiden mausta yhtään ja varsinkin kun niitä on joskus tungettuna salaattiin, niin se on sitten liki syömäkelvotonta. Voi olla, että mulla on ehkä jopa pientä vastenmielisyyttä kurpitsoihin yleensä noiden takia.
Itse laitoin just kaalilaatikon uuniin 😀 Aamulla ostokset oli kaali, sipuli, kermaa, jauhelihaa, westitoppa mikä riittää viikoksi, ja viimeisenä bensaa kanisteriin 2-pyöräisen jalkatilassa 😂 Jos eivät tuntisi mua kaupassa, niin varmaan olisivat luulleet venäläiseksi, mitä henkilökohtaisesti en edes ottaisi loukkauksena 😅
Kurpitsaa en ole oikein koskaan tykännyt kokata, vaikka joskus lapsuudessa niitä täällä kasvoikin. No kesäkurpitsa sellaisenaan tai leivän päällä on ihan ok, mutta noin ylipäätään en juuri tykkää makeanpuoleisista ruoka-aineista enkä varsinkaan etikkasäilötyistä. 🙄- Anonyymi
Kurpizza kannattaa tehdä päitä niistä jos on kasvattanut pyöreitä keltaisia halloween-päitä.
- Anonyymi
Kaikkia kolmea ns, talvikurpitsaa voi tehdä vuoassa laatikkoruokaa ja paistaa ne uunissa, Norpalla oli yks perusohjeista! Yksinkertaisesti hyvää ravitsevaa ruokaa ja edullista. Tuota voi vielä hieman jalostaa eteenpäin, laittaa lasagnelevyjä joukkoon noin puolet ja puolet sekä paistetut sipulit/jauhelihat sopivasti kerrosten väleihin!
Suolalla ja sveet chilly saucella; maustettu kerma + juokseva sulatejuusto.
Jos suolasit paistetut sipulit/jauhelihan; ota se huomioon kermaa ja sulatejuustoa käyttäessäsi. (sulatejuustokin on jonkin verran suolainen)
Kurpitsa käy myös kuivakakkuun; raakana raastettuna, taikinaan. Antaa makua ja mehevää kosteutta kakkuun. Mä teen sellaisen pyöreään täytekakkuvuokaani, kypsän kakun kippaan lautaselle jäähtymään.
Tarjoillessa siihen voi päälle laittaa; jäätelöä tai,tai kermavaahtoa, ehkä maustettua rahkaa...ja hedelmiä jos haluaa juhlavan kakun.
Sen kakun täytteet kun löytyy kakun päältä, eikä kakun välistä!
Eikä niitä lisukkeita ole edes pakko laittaa edes koko kakkuun!
Voihan ne olla tarjolla vaikka erillisissä tarjoiluastioissa... valinnan vapaus.
Kakku säilyy ns. tuoreena, kun sen päälle voi laskea taas, sen paistovuokan;
Eikä kuivu tarjoilulautaselle!
trollikka - Anonyymi
Jep, Kurpitsapiirakka vaniljarahkalla, Faija söi viimeisen palan lounaan jälkeen kahvin kanssa. Meillä naisilla oli kaurakeksejä ja kahvia, Mimmillä mansikkamehua ja kaurakeksejä, joista osan antoi Pojulle, Faijan kielloista huolimatta!
trollikka - Anonyymi
pitsanaamoja ja pallopäitä kummittelemaan.
- Anonyymi
Kurpat valloillaan sinkut palstalla.
En osaa tehdä kurpitsasta ruokaa. Kaivertelu ja askartelu sujuu jotenkuten. Tai jopa aika hyvin, kun välillä itseäkin melkein pelottaa.
- Anonyymi
On kyllä tosi vaikea mahtua sinne kurpitsan sisään!
- Anonyymi
Osta sepalus, tereveisin Megsmik
Jodewlla hauskoja voi keksiä itse tietokone nimistä jotain hassuja juttujasw.
Ja niin tuo osio toimii aika hauskastikin, koska niin aina on low-level -ohjelmoijan käsissä että minkälaisia tekee...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870