Tampere: Salaliittoteorioiden tutkija alustaa 21.9.2023 vapaaklubilla

65

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      siis tämä on psykologi? ei tutki salaliitoteorioista vaan ihmisiä jotka uskovat salaliittoihin

      Mistä hän tietää mikä on salaliittoteoria (paitsi aivan järjettömän karkeissa tapauksissa aivan hulluissa)?

      Onko psykologia salaliitoteoria? Jung sanoi Freud sanoi -lässyä
      Missä kohden psykologiasta tulee salaliittoteoreettinen pseudotiede Freud-sanoi jne?

      Onko psykologia minkäänlajintiede ollenkaan?

      Onko psykologia falsifioitavissa?
      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/lehti/hajuton-mauton-jumala/

      Mielestäni Helsingin sanomat on salaliitto(teoreettinen) ja lopetin sen tilauksen vuosia sitten ja tuli oikeasti hyvä olo jne

      Onko HS:n epäileminen salaliitoksi salaliittoteoriaan uskomista?
      https://www.suomenuutiset.fi/tarina-pesukarhusta-joka-ei-halunnut-muuttua-natsisymboliksi-nain-yle-koomikko-ylen-luottotutkija-ja-hs-toimittaja-veivauksensa-tekivat/

      • Kannattaa tulla kuuntelemaan ja kommentoimaan itse.

        Esimerkiksi HS ei voi olla salaLIITTO, kun ei siinä ole sitä liittoa. Käsittääkseni salaliiton idea olisi vaikka K-ryhmä ja S-ketjun näennäisesti kilpailla mutta oikeasti sopia etukäteen kumpi voittaa hintakilpailun. Tai tutkijoiden, lääkäreiden ja median yhdessä päättää että keksitään virus ja saadaan ihmiset ottamaan rokote ja... yleensä ei sitten selviä homman varsinainen tavoite.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kannattaa tulla kuuntelemaan ja kommentoimaan itse.

        Esimerkiksi HS ei voi olla salaLIITTO, kun ei siinä ole sitä liittoa. Käsittääkseni salaliiton idea olisi vaikka K-ryhmä ja S-ketjun näennäisesti kilpailla mutta oikeasti sopia etukäteen kumpi voittaa hintakilpailun. Tai tutkijoiden, lääkäreiden ja median yhdessä päättää että keksitään virus ja saadaan ihmiset ottamaan rokote ja... yleensä ei sitten selviä homman varsinainen tavoite.

        Kirjan esittelytekstin mukaan vaikuttaa siltä, että kirja ei ole salaliittoteoirioista. Mahdoitko lukea sen kun teit aloituksesi? Oletko itse kiinnostunut enemmän salaliittoteorioista kuin siitä miksi niihin uskotaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjan esittelytekstin mukaan vaikuttaa siltä, että kirja ei ole salaliittoteoirioista. Mahdoitko lukea sen kun teit aloituksesi? Oletko itse kiinnostunut enemmän salaliittoteorioista kuin siitä miksi niihin uskotaan?

        Ei kai noita oikein toisistaan voi erottaa. Enemmän kiinnostuneempi ehkä siitä miksi uskotaan, eikä silloin ihan tarkka uskomuksen sisältö ole merkittävä, mutta täytyy sekin jollain tavalla tietää jotta voi pohtia uskomisen syytä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kannattaa tulla kuuntelemaan ja kommentoimaan itse.

        Esimerkiksi HS ei voi olla salaLIITTO, kun ei siinä ole sitä liittoa. Käsittääkseni salaliiton idea olisi vaikka K-ryhmä ja S-ketjun näennäisesti kilpailla mutta oikeasti sopia etukäteen kumpi voittaa hintakilpailun. Tai tutkijoiden, lääkäreiden ja median yhdessä päättää että keksitään virus ja saadaan ihmiset ottamaan rokote ja... yleensä ei sitten selviä homman varsinainen tavoite.

        "sopia etukäteen kumpi voittaa hintakilpailun." Mitä se käytännössä tarkoittaisi?
        Vai tarkoitatko hintakartellia jonka kilpailulaki kieltää?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei kai noita oikein toisistaan voi erottaa. Enemmän kiinnostuneempi ehkä siitä miksi uskotaan, eikä silloin ihan tarkka uskomuksen sisältö ole merkittävä, mutta täytyy sekin jollain tavalla tietää jotta voi pohtia uskomisen syytä.

        "Salaliittoteorioiden filosofia - Temppeliherroista liskoihmisiin"
        https://www.mustread.fi/artikkelit/totuus-on-vain-sivuseikka-uusi-salaliittoajattelu-pyrkii-keraamaan-joukkoja-ja-vahvistamaan-viholliskuvaa/

        Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei kai noita oikein toisistaan voi erottaa. Enemmän kiinnostuneempi ehkä siitä miksi uskotaan, eikä silloin ihan tarkka uskomuksen sisältö ole merkittävä, mutta täytyy sekin jollain tavalla tietää jotta voi pohtia uskomisen syytä.

        Kyllä voi. Ilmiötä voi tarkastella ilmiönä, ilman pohdintaa miksi ja minkalaiset ihmiset ovat siitä kiinnostuneita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi. Ilmiötä voi tarkastella ilmiönä, ilman pohdintaa miksi ja minkalaiset ihmiset ovat siitä kiinnostuneita.

        Hmm... Jehovan todistajilla ja mormoneilla on eroa, mutta varmaankin aika samalla tavalla joku kiinnostuu vähän erikoisesta porukasta ja psykologinen mekanismi kääntymisen taustalla on samanlainen. Opin tarkat yksityiskohdat eivät ole merkittäviä.

        Mutta päteekö sama eri salaliittoteorioihin, enpä tiedä. Tätä pitää miettiä, ja voisi ylihuomenna kysyä jos vain flunssa helpottaa ja pääsen itse tuohon mainostamaani tilaisuuteen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Kirjan esittelytekstin mukaan vaikuttaa siltä, että kirja ei ole salaliittoteoirioista."

      Aivan. Kirjan tekijä ei pysty arvioimaan mikä on huuhaata ja siten salaliittoteoriaa ajava taho kun ei tiedä mikä väite on huu haata

      Mäntysalo vetoaa yllä rokotevastaisuuteen. Toinen voisi olla litteä maa - usko

      Kun sitten tällaiset järjettömyydet otetaan lähtökohdiksi huuhaasta

      niin saadaan tulos

      Salaliittoihin uskovat oppimattomat surkimukset

      Mäntysalo uskoo Hesarin hyysäreiden huuhaahan ja sitä kutsutaan faktaksi tms

      Valiittolaiset uskovat Valiiton kommunislahkoiseen huuhaahan ja sitä kutsutaan vapaa- ajatteluksi

      • Siis? Tottakai voi filosofoida, ettei kukaan voi tietää kaikilta aloilta mikä on totta. Erilaisia väitteitä on niin paljon: kreationismi, revisionismi jne, eikä kukaan voi olla samaan aikaan tohtori biologiassa, historiassa jne.. Kuitenkin on väiteitä, jotka moninkertaisen enemmistön mielestä ovat ihan kukkua, esimerkiksi nuo kaksi.

        Touhu perustuu siis luottamukseen.

        Oletko sinä sitä mieltä, että ilmastonmuutos on totta, se on ainakin pääosin ihmisen aiheuttamaa, ja vakava ongelma? Jos et, millä perusteella valitset ne lähteet, joihin uskot tässä asiassa?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Siis? Tottakai voi filosofoida, ettei kukaan voi tietää kaikilta aloilta mikä on totta. Erilaisia väitteitä on niin paljon: kreationismi, revisionismi jne, eikä kukaan voi olla samaan aikaan tohtori biologiassa, historiassa jne.. Kuitenkin on väiteitä, jotka moninkertaisen enemmistön mielestä ovat ihan kukkua, esimerkiksi nuo kaksi.

        Touhu perustuu siis luottamukseen.

        Oletko sinä sitä mieltä, että ilmastonmuutos on totta, se on ainakin pääosin ihmisen aiheuttamaa, ja vakava ongelma? Jos et, millä perusteella valitset ne lähteet, joihin uskot tässä asiassa?

        Kuinka moninkertainen enemmistön tulee olla jotta siihen voi luottaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moninkertainen enemmistön tulee olla jotta siihen voi luottaa?

        Oikein hyvä kysymys, johon ei tietysti voi vastauksena yhtä lukua antaa. Ja joka ei tietysti koskaan tule aivan täsmällisesti muotoiltuna todellisuudessa vastaankaan.

        Tavallaan 51 %. Jos sinun on pakko tehdä päätös, et tiedä tietokannoista mitään, ja 10 nörttiä sanoo että valitse MariaDB ja 11 nörttiä kehottaa Postgresin valintaan, et kai voi kuin luottaa enemmistöön. Mutta jos nyt jotain ilmastonmuutoksen tms. tapaista miettii, niin ehkä joku 95 / 5 on sellainen suhde, että voi melko varmana pitää.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Oikein hyvä kysymys, johon ei tietysti voi vastauksena yhtä lukua antaa. Ja joka ei tietysti koskaan tule aivan täsmällisesti muotoiltuna todellisuudessa vastaankaan.

        Tavallaan 51 %. Jos sinun on pakko tehdä päätös, et tiedä tietokannoista mitään, ja 10 nörttiä sanoo että valitse MariaDB ja 11 nörttiä kehottaa Postgresin valintaan, et kai voi kuin luottaa enemmistöön. Mutta jos nyt jotain ilmastonmuutoksen tms. tapaista miettii, niin ehkä joku 95 / 5 on sellainen suhde, että voi melko varmana pitää.

        Omaan elämään liittyvissä asioissa en tee ratkaisuja enemmistöjen tai vähemmistöjen mukaan. Teen päätöksen hankkimani tiedon perusteella ja teen omat ratkaisuni omalla vastuullani. Jos pieleen menee, voin syyttää vain itseäni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omaan elämään liittyvissä asioissa en tee ratkaisuja enemmistöjen tai vähemmistöjen mukaan. Teen päätöksen hankkimani tiedon perusteella ja teen omat ratkaisuni omalla vastuullani. Jos pieleen menee, voin syyttää vain itseäni.

        "Hankkimani tiedon" tarkoittaa melkein täysin muilta kuulemaasi ja lukemaasi, joten ei tuota kysmystä voi oikeasti välttää: Millä perusteella yhtä uskoa ja toista ei?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        "Hankkimani tiedon" tarkoittaa melkein täysin muilta kuulemaasi ja lukemaasi, joten ei tuota kysmystä voi oikeasti välttää: Millä perusteella yhtä uskoa ja toista ei?

        Sinun päässäsi tieto kasvaa aivan itsenäisenä? Millä perusteella teet päätöksen mihin tutkimustulokseen luotat, sillä tiede korjaa itse itseään ja tämän päivän tieto on huomenna jos ei naurettavaa niin vajavaista.

        Millä perusteella teen päätökseni? Joskus silläkin ettei varmaa tietoa ole, mutta jos sen antaa jähmettää, ei saa tehtyä mitään. Maalaisjärjellä pärjää tavallisissa päätöksissä pitkälle.

        Jori, jos kaikkia ihmisiä johdatellaan jollain lailla, niin kuka johdattelee johdattelijoita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun päässäsi tieto kasvaa aivan itsenäisenä? Millä perusteella teet päätöksen mihin tutkimustulokseen luotat, sillä tiede korjaa itse itseään ja tämän päivän tieto on huomenna jos ei naurettavaa niin vajavaista.

        Millä perusteella teen päätökseni? Joskus silläkin ettei varmaa tietoa ole, mutta jos sen antaa jähmettää, ei saa tehtyä mitään. Maalaisjärjellä pärjää tavallisissa päätöksissä pitkälle.

        Jori, jos kaikkia ihmisiä johdatellaan jollain lailla, niin kuka johdattelee johdattelijoita?

        Me johdattelemme toisiamme. Ei tämä ole hierarkia eikä suunnattu graafi, vaan verkko jossa likimain kaikki yrittävät saada toisia jossain kannalleen. Useimmat pienissä asioissa, monet isoissakin, useimmat vain joskus ja vähän, jotkut työkseenkin. Paikallinen kauppias yrittää saada poliitikon käymään hänen marketissaan, samalla kun poliitikko yrittää saada kauppiaan äänestämään puoluettaan.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Me johdattelemme toisiamme. Ei tämä ole hierarkia eikä suunnattu graafi, vaan verkko jossa likimain kaikki yrittävät saada toisia jossain kannalleen. Useimmat pienissä asioissa, monet isoissakin, useimmat vain joskus ja vähän, jotkut työkseenkin. Paikallinen kauppias yrittää saada poliitikon käymään hänen marketissaan, samalla kun poliitikko yrittää saada kauppiaan äänestämään puoluettaan.

        Asiantuntijoita kuunnellaan ja luotetaan. Siksi tehtävänimikkeet on muutettu asiantuntija sitä, asiantuntija tätä?

        Ei keskustelun tarvitse olla taivuttelemista toista omalle kannalleen. Asioita voi nähdä monilta kanteilta ja mielenkiintoisinta on jos ymmärtää täysin eritavalla ajattelevan ihmisen pointin ja hyväksyy että näemme asiat erikanteilta mutta kunnioitamme toisiamme ilman käännytystarkoitusta. Emme ole kauppiaita tai verkostomarkkinoijia vaan ihmisiä erilaisista taustoista ja erilaisilla elämänkokemuksilla jotka johtavat myös erilaisiin näkemyksiin.


    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelu on salaliittoteoriaa.

      • Ööh, selitätkö? Tuo on kovin kummallinen väite.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ööh, selitätkö? Tuo on kovin kummallinen väite.

        Että jossain olisi salaliitto kirkon aseman ylläpitämiseksi. Että antivapari olisi olemassa jne. jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Että jossain olisi salaliitto kirkon aseman ylläpitämiseksi. Että antivapari olisi olemassa jne. jne.

        Tuon ensimmäisen ymmärrän. Ja ei, en usko mihinkään median salaliittoon joka esimerkiksi päättäisi ettei enää julkaista eroakirkosta-palvelun tiedotteita. (Pitääkö perustella miksi pidän ilmeisenä ettei sellaista ole?)

        En tiedä onko antivapari vain yksi henkilö. Kiistaton on, että tällä palstalla on kirjoittaja joka ei koskaan puolusta uskontoa eikä kirkkoa, mutta haukkuu Vapaa-ajattelijain liittoa. Mikä siis on yhtä tyhmää kuin haukkua vaikka Animaliaa ottamatta kantaa turkistarhaukseen tms.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuon ensimmäisen ymmärrän. Ja ei, en usko mihinkään median salaliittoon joka esimerkiksi päättäisi ettei enää julkaista eroakirkosta-palvelun tiedotteita. (Pitääkö perustella miksi pidän ilmeisenä ettei sellaista ole?)

        En tiedä onko antivapari vain yksi henkilö. Kiistaton on, että tällä palstalla on kirjoittaja joka ei koskaan puolusta uskontoa eikä kirkkoa, mutta haukkuu Vapaa-ajattelijain liittoa. Mikä siis on yhtä tyhmää kuin haukkua vaikka Animaliaa ottamatta kantaa turkistarhaukseen tms.

        Mistä tiedät, mitä kaikkea hän kirjoittaa. Sikäli kuin olen huomannut, ketään rekattua nikkiä ei ole syytetty antivapariksi. Muista kirjoittajista ei taas tiedä, mitä kukakin kirjoittaa. Joten on tuo sinultakin hatusta revittyä salaliittoteoriointia.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuon ensimmäisen ymmärrän. Ja ei, en usko mihinkään median salaliittoon joka esimerkiksi päättäisi ettei enää julkaista eroakirkosta-palvelun tiedotteita. (Pitääkö perustella miksi pidän ilmeisenä ettei sellaista ole?)

        En tiedä onko antivapari vain yksi henkilö. Kiistaton on, että tällä palstalla on kirjoittaja joka ei koskaan puolusta uskontoa eikä kirkkoa, mutta haukkuu Vapaa-ajattelijain liittoa. Mikä siis on yhtä tyhmää kuin haukkua vaikka Animaliaa ottamatta kantaa turkistarhaukseen tms.

        Esim. kettutyttöjen toimintaa voitiin kritisoida, ottamatta kantaa turkistarhaukseen tai vaikka vastustettiin turkistarhausta.

        Kyllä toimintaa voidaan kritisoida jos se menee typeryyksiin vaikka tavoitteista oltaisiin suht samaa mieltä.

        (Uskontojen hävittäminen on täysin mahdoton tavoite mikä tekee siitä hölmön. Ainoa vaihtoehto on pyrkiä elämään sovussa kaikkien kanssa, mikäli se itsestä riippuu.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuon ensimmäisen ymmärrän. Ja ei, en usko mihinkään median salaliittoon joka esimerkiksi päättäisi ettei enää julkaista eroakirkosta-palvelun tiedotteita. (Pitääkö perustella miksi pidän ilmeisenä ettei sellaista ole?)

        En tiedä onko antivapari vain yksi henkilö. Kiistaton on, että tällä palstalla on kirjoittaja joka ei koskaan puolusta uskontoa eikä kirkkoa, mutta haukkuu Vapaa-ajattelijain liittoa. Mikä siis on yhtä tyhmää kuin haukkua vaikka Animaliaa ottamatta kantaa turkistarhaukseen tms.

        Jori mitä tarkoittaa sana antivapari ja antiteisti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jori mitä tarkoittaa sana antivapari ja antiteisti?

        Antivaparin olen selittänyt moneen kertaan.

        Antiteisti-sanaa en ole aikoihin nähnyt. Joskus aikanaan joku tarkensi sillä kantaansa, "en ole vain ateisti eli en itse usko, vaan myös antiteisti eli haluan aktiivisesti vähentää uskonnollisuutta yhteiskunnassa" tjsp. Noin määritellen olen antiteisti, vaikka en itse juuri tuota sanaa käytäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jori mitä tarkoittaa sana antivapari ja antiteisti?

        Otin juuri antihistamiinin. Se estää histamiinin toimintaa.

        Omakohtaisesti pidän histamiinia pelkkänä haitakkeena. Mutta sillä kerrotaan olevan tärkeitä tehtäviä kehossa:
        "Histamiinilla on monia fysiologisia tehtäviä. Se toimii aivojen välittäjäaineena ja vaikuttaa elimistön vireystilaan, univalverytmiin, lihasten hienomotoriikkaan, neuroendokriiniseen järjestelmään ja immuunivasteen säätelyyn, vatsahapon eritykseen ja ruokahaluun. Sen haitat tunnetaan kuitenkin paremmin kuin hyödyt." DUODECIM

        Mutta liika on liikaa.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Antivaparin olen selittänyt moneen kertaan.

        Antiteisti-sanaa en ole aikoihin nähnyt. Joskus aikanaan joku tarkensi sillä kantaansa, "en ole vain ateisti eli en itse usko, vaan myös antiteisti eli haluan aktiivisesti vähentää uskonnollisuutta yhteiskunnassa" tjsp. Noin määritellen olen antiteisti, vaikka en itse juuri tuota sanaa käytäkään.

        "Antivarari on avoimesti va-liitoa vastaan."

        Antiteistin määritelmää laimennetaan. Ei avoimesti vastaan vaan "haluan aktiivisesti vähentää uskonnollisuutta...."

        Siis teististä uskonnollisuutta. Vai onko antiteisti aktiivisesti jumalaa vastaan jota siis ateistina ei usko olevan olemassa.

        Jokatapauksessa kyseessä ei ole neutraali suhtautuminen teistisiin uskontoihin.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Antivaparin olen selittänyt moneen kertaan.

        Antiteisti-sanaa en ole aikoihin nähnyt. Joskus aikanaan joku tarkensi sillä kantaansa, "en ole vain ateisti eli en itse usko, vaan myös antiteisti eli haluan aktiivisesti vähentää uskonnollisuutta yhteiskunnassa" tjsp. Noin määritellen olen antiteisti, vaikka en itse juuri tuota sanaa käytäkään.

        "Joskus aikanaan joku tarkensi sillä kantaansa, "en ole vain ateisti eli en itse usko, vaan myös antiteisti eli haluan aktiivisesti vähentää uskonnollisuutta yhteiskunnassa" tjsp. Noin määritellen olen antiteisti, vaikka en itse juuri tuota sanaa käytäkään."

        Jos Jori sinulla olisi valta tai kuvitellaan että tavoitteesi vähentää (teististä) uskonnollisuutta saavutettaisiin sinun elinaikanani, niin mikä olisi sopiva/siedettävä määrä (teisitistä) uskonnollisuutta yhteiskunnassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joskus aikanaan joku tarkensi sillä kantaansa, "en ole vain ateisti eli en itse usko, vaan myös antiteisti eli haluan aktiivisesti vähentää uskonnollisuutta yhteiskunnassa" tjsp. Noin määritellen olen antiteisti, vaikka en itse juuri tuota sanaa käytäkään."

        Jos Jori sinulla olisi valta tai kuvitellaan että tavoitteesi vähentää (teististä) uskonnollisuutta saavutettaisiin sinun elinaikanani, niin mikä olisi sopiva/siedettävä määrä (teisitistä) uskonnollisuutta yhteiskunnassa?

        Sikäli vapaa-ajattelijat ry on salaliitto, että kerrotaan kannatettavan kaikkien ihmisten tasa-arvoa, uskonnonvapautta jne.... mutta todellisuudessa halutaan hävittää teistiset uskonnot jotka ovat riippuvaisia ihmisistä, Jumalaahan ei ole. Uskovaisella ihmisellä ei ole samaa ihmisarvoa kuin ateistilla. Onko kyseessä salaliitto vai valehteleminen, ehkä kuitenkin valehteleminen.


    • Anonyymi

      Mäntysalo yllä
      Siis? Tottakai voi filosofoida, ettei kukaan voi tietää kaikilta aloilta mikä on totta ...
      ... Oletko sinä sitä mieltä, että ilmastonmuutos on totta, se on ainakin pääosin ihmisen aiheuttamaa, ja vakava ongelma? Jos et, millä perusteella valitset ne lähteet, joihin uskot tässä asiassa?"""

      Mikä kaikki? Ei sitä edellytetä MUTTA tietääkö psykologi mitään, mikä on huu haata, onko makroskooppinen mielipideteoria vielä henklöihin SIDOTTU psykologia muka tiede? Ennustaako se mitään onko sillä mitään eksaktia tulosta?

      Ylikosken porukkojen ja siten Valiiton lahkon ilmastokäsitykset ovat ideologiaa ja pitkälti manipuloitua huuhaata
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17305023/risto-k--jarvinen-vapaa-ajattelijan-toimitussihteeriksi#comment-122727571

      • Teen uuden avauksen psykologiasta.

        Ilmaston suhteen et minusta vastannut kysymykseen. Ensiksi, oletko sinä itse vuosien ja vuosikymmentenkin ajan työksesi tutkinut ilmastoa? Oletan, että et. Jotkut ovat. Millä perusteella päätät keitä uskot ja keitä et?

        Huomaathan, että monissa asioissa on joku ihan eri mieltä. Vaikkapa historian tutkijat ovat laajasti sitä mieltä, että natsi-Saksa tappoi n. 6 miljoonaa juutalaista. Muutamat ns. revisionistit kiistävät tämän. Kumpaa uskot?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Teen uuden avauksen psykologiasta.

        Ilmaston suhteen et minusta vastannut kysymykseen. Ensiksi, oletko sinä itse vuosien ja vuosikymmentenkin ajan työksesi tutkinut ilmastoa? Oletan, että et. Jotkut ovat. Millä perusteella päätät keitä uskot ja keitä et?

        Huomaathan, että monissa asioissa on joku ihan eri mieltä. Vaikkapa historian tutkijat ovat laajasti sitä mieltä, että natsi-Saksa tappoi n. 6 miljoonaa juutalaista. Muutamat ns. revisionistit kiistävät tämän. Kumpaa uskot?

        Harjoitat itse salaliittoeoretisointia antivaparista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harjoitat itse salaliittoeoretisointia antivaparista.

        Eihän se mikään salaliittoteoria ole. Jotain sinnepäin on väitteet joiden mukaan va-liitto oikeasti tavoittelisi islamin voittokulkua tai äärivasemmiston maailmanvallankumousta, siis aivan muuta kuin mitä kerromme tavoittelevamme.

        Antivapari on avoimesi va-liittoa vastaan.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Teen uuden avauksen psykologiasta.

        Ilmaston suhteen et minusta vastannut kysymykseen. Ensiksi, oletko sinä itse vuosien ja vuosikymmentenkin ajan työksesi tutkinut ilmastoa? Oletan, että et. Jotkut ovat. Millä perusteella päätät keitä uskot ja keitä et?

        Huomaathan, että monissa asioissa on joku ihan eri mieltä. Vaikkapa historian tutkijat ovat laajasti sitä mieltä, että natsi-Saksa tappoi n. 6 miljoonaa juutalaista. Muutamat ns. revisionistit kiistävät tämän. Kumpaa uskot?

        Kyllä ja Valiitto on kommunistityyppinen hörhölahko jonka jäsenet pikku surkimukset eivät tunne historiaa mutta natsitusjuttua tulee Msaloltakin kuin putinisteilta Venäjällä

        Muistatko kun mainostit täällä vuosia sitten Wehrmachtin vyösoljen sanoja vaikket tiennyt siitä mitään eli väärin etkä osaa saksaa että sait jauhaa natseista, se miellytti sinua

        ( W ei ole natsijärjestö) ja Lakkalan kanssa päästit Stasi- Boriksen kutsusta pääsihteerinä luennoimaan Oulun Valiittoon jotta saat natseja esille, muistako?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja Valiitto on kommunistityyppinen hörhölahko jonka jäsenet pikku surkimukset eivät tunne historiaa mutta natsitusjuttua tulee Msaloltakin kuin putinisteilta Venäjällä

        Muistatko kun mainostit täällä vuosia sitten Wehrmachtin vyösoljen sanoja vaikket tiennyt siitä mitään eli väärin etkä osaa saksaa että sait jauhaa natseista, se miellytti sinua

        ( W ei ole natsijärjestö) ja Lakkalan kanssa päästit Stasi- Boriksen kutsusta pääsihteerinä luennoimaan Oulun Valiittoon jotta saat natseja esille, muistako?

        Paljon tuoreemmasta asiasta kysymys: Muistatko, että olen pariin otteeseen todennut ettei pääsihteeri kauden 2005-2008 aikana ennakkotarkastanut yhdistysten tilaisuuksia ja puhujalistoja?

        (Ei kyllä nykyäänkään tarkasta. Ja hyvä niin.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Teen uuden avauksen psykologiasta.

        Ilmaston suhteen et minusta vastannut kysymykseen. Ensiksi, oletko sinä itse vuosien ja vuosikymmentenkin ajan työksesi tutkinut ilmastoa? Oletan, että et. Jotkut ovat. Millä perusteella päätät keitä uskot ja keitä et?

        Huomaathan, että monissa asioissa on joku ihan eri mieltä. Vaikkapa historian tutkijat ovat laajasti sitä mieltä, että natsi-Saksa tappoi n. 6 miljoonaa juutalaista. Muutamat ns. revisionistit kiistävät tämän. Kumpaa uskot?

        Revisionistien monia pointteja ei olla uskottavasti pystytty kieltämään, todennäköisesti revisionistit lähempänä totuutta tuossa kuin ns. viralliset tutkijat.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Paljon tuoreemmasta asiasta kysymys: Muistatko, että olen pariin otteeseen todennut ettei pääsihteeri kauden 2005-2008 aikana ennakkotarkastanut yhdistysten tilaisuuksia ja puhujalistoja?

        (Ei kyllä nykyäänkään tarkasta. Ja hyvä niin.)

        Eikä jälkikäteen
        Eikä kukaan keskustellut
        Eikä kuunnellut
        Valiitto voisi muuttaa nimekseen
        Ihan Sama


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Teen uuden avauksen psykologiasta.

        Ilmaston suhteen et minusta vastannut kysymykseen. Ensiksi, oletko sinä itse vuosien ja vuosikymmentenkin ajan työksesi tutkinut ilmastoa? Oletan, että et. Jotkut ovat. Millä perusteella päätät keitä uskot ja keitä et?

        Huomaathan, että monissa asioissa on joku ihan eri mieltä. Vaikkapa historian tutkijat ovat laajasti sitä mieltä, että natsi-Saksa tappoi n. 6 miljoonaa juutalaista. Muutamat ns. revisionistit kiistävät tämän. Kumpaa uskot?

        Lähi-idässä juutalaisella valtiolla on yhä vuosikymmenten jälkeen tilanne päällä. Kumpaa uskot?


    • Anonyymi
      • Kauanko kestää, kun seuraavan kerran väität minun vastanneen Oulun vapaa-ajattelijoiden tilaisuuksien alustajista vajaat 20 vuotta sitten? Vai joko tällä kertaa muistat asian?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kauanko kestää, kun seuraavan kerran väität minun vastanneen Oulun vapaa-ajattelijoiden tilaisuuksien alustajista vajaat 20 vuotta sitten? Vai joko tällä kertaa muistat asian?

        Aihe Valehteen kirjoita

        Kauanko kestää, kun seuraavan kerran Toiviainen, Mantila, Päivinen väittävät
        Räsäsen sanoneen vastanneen raamatun kirjoituksista tms. vuosia sitten ja sitä ennen
        Valiitto vastustaa syyttäjien ajamaa sensuuria jne


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ylikoskelaiset eli leninistit, marxilaiset, kulttuurimarxilaiset, luokkataisteluideologit ... ja heidän luotsaamansa järjestöt ovat salaliittoteoreetiaa levittäviä

      Vapaa- ajattelijoissa ja Valehdessä on siten salaliittoteoreettinen elementti voimakkaasti esillä

      https://youtu.be/m3mWq54rF2o

      • Anonyymi

        Kulttuurimarxismi-käsite on salaliitto. Joku pahojen ihmisten porukka yrittää murtaa yhteiskunnan (miksi?) ja yritti sitä ensin talousjärjestelmää muuttamalla, ja kun ei onnistunut, saamalla homot naimisiin. Järjestöntä mutta tuonkin olemassaoloon joku uskoo.


    • Anonyymi

      Tämähän on on tänään!

    • Anonyymi

      Onko paikalle kutsuttu keskustelemaan ketään joka puolustaa salaliittoteorioita? Monihan niistä on osoittautunut todeksi.

    • Tämä oli mukava, uusia kasvoja ja kiinnostusta oli jo ennen iltaa.

      • Anonyymi

        Varmaan paikanpäällä. Suoratoistoa katsoessa äänessä sekä kuvassa olisi ollut parantamisen varaa. Kysymykset ei kuuluneet mikä häiritsi. Alustaja oli innostunut aiheestaan, luonnollisesti, pojot hänelle. Itselleni tuli välillä mieleen, että "haastattelija" ei ollut kiinnostunut aiheesta pätkääkään muutoin kuin siltä osin kuinka saisi asian liitettyä uskontoja pilkkaavaksi. Ehkä pyrittiin tarkoituksellisesti rentoon tunnelmaan.

        Ilmeisesti salaliittoteoriat ovat yleisesti kiinnostava aihe.


    • Anonyymi

      Mäntysalo, tarjoa tälle psykogille tutkittavaksi Valiitossa muhivien vasemmistolahkojen epätiede-pseudoteoriat ja saliittoteorioita, esim. voitot perustuvat riistoon

      yritysten voitot perusuvat lisäarvon riistoon palkasta mutta veroilla maksetulla sosiaaliturvalla elävät eivät riistä eikä verottomia tuloja nauttiva ay-porukka ( ja Valiitto) riistä eikä SannaMarin kun saa perustettua vetoparatiisiyrityksensä Jerseyn saarelle tms

      voitot perustivat veronkiertoon jne

      Eli näitä tutkimaan ja sitten Valehteen tulokset
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18020458/kotkan-suunnalla-nokkapokkaa#comment-123238877

    • Anonyymi

      Eräs salaliittoteoria on SAKn ay-pamppujen levittämä tieto "miljoonan" jäsenen
      SAKsta "nykyisin ehkä 0,8 miljoonan?"

      SAK on tunnettu valepukkiporukka, joka valehtelee saadakseen valtaa ja rahaa

      SAKn jäsenmäärä laskee voimakkaammin kuin kirkon, koska se pitää listoillaan
      kuolleita ja eläkeläisiä jne keksittyjä ja ne poistuvat tai paljastuvat silloin tällöin
      SAK valehtelee jäsenmääräksi puolitoistakertaisen luvun tämän takia

      Oikea jäsenmäärä on 500 000 pinnassa ja LOIMAAN KASSA YTK on kooltaan
      suurempi nyt 2023 kuin SAKn palkansaajajäsenet

      Akavan jäsenmäärä nousee myös ja ohittanee pian SAK:n

      ONKO JÄSENMÄÄRÄN VALEHTELU SALALIITTOTEORIA?

      Kyllä se on, kun valehtelu on tarpeeksi suuri (kuten tässä puolitoistakertainen) ja
      kun sillä haetaan YHTEISKUNNALLISTA VALTAA JA RAHAA VALTION VERONMAKSAJILTA ja porukka on ulkoparlamentaarinen valtuuttamaton itse itseään täydentävä lahko joka levittää valhetta

      SALALIITTO SAK SYYNIIN
      tilasto vuoden parin takaa
      https://www.is.fi/politiikka/art-2000009277495.html
      Koruton tilasto paljastaa – näin mahti­järjestö SAK:sta tuli savi­jaloilla tutiseva jättiläinen YTK Työttömyyskassa ohittanee SAK:n liittojen palkansaajien jäsenmäärän ensi vuoden aikana

    • Anonyymi

      SAK ON SALALIITTOTEORIOIDEN SYLTTYTEHDAS
      Keksittyä tarinaa tulee tuutista

      https://www.suomenuutiset.fi/valtiovarainministeri-riikka-purra-vastaa-sakn-vaitteisiin-kenenkaan-sairausajan-palkkaan-ei-tule-automaattisesti-leikkauksia-tallainen-vaite-on-yksinkertaisesti-valetta/

      Purran mielestä on hyvä, jos työntekijöiden suurin etujärjestö SAK jakaa huolen julkisen talouden tasapainosta.

      – Valitettavasti sen toimijoilla, kuten koko kesän ja syksyn muillakin ay-puolen johtajilla, on selvästi joko tahallista tai tahatonta väärinymmärrystä hallitusohjelmamme kirjauksista. Vaikka liittojen elimellinen yhteys vasemman laidan politiikkaan on aina ollut selvää, ovat viime kuukaudet riisuneet viimeisetkin naamiot. Liittojen kova oppositiopolitiikka on antanut varsinaiselle demarijohtoiselle eduskunnan poliittiselle oppositiolle tilaa keskittyä muihin asioihin.

    • Anonyymi

      AY-PAMPPUJEN SALALIITTOTEORIAT OVAT KANNATTAVAA MENETELMÄÄ
      parhaillaan porukka matkustelee pimeässä Afrikassa safarilla
      Pimeys on niin syvä, että matka on salainen


      ""Politiikan puskaradio yritti perjantaina aamupäivällä selvittää, missä päin SAK:n Eloranta ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola tarkalleen ottaen ovat, mutta SAK:n viestinnästä ei osattu sanoa, ja STTK:n viestinnästä osattiin sanoa vain, että kaksikko on ”jossain päin Afrikkaa”.

      Studiossa Iltalehden politiikan toimittajat Marko-Oskari Lehtonen ja Elli Harju sekä Vuoden pomo 2022 -finalisti Juha Ristamäki ihmettelevät työmatkaa, joka on niin salainen, että se tapahtuu ”jossain päin Afrikkaa”.""

    • Anonyymi

      Valiiton johdon levittämistä salaliittoteorioista ei ainoa ole Ylikosken leninismi ja engelsismi (marxilaisuus, Engels on oikeasti Marxin taustapiilokirjoittaja) vaan myös

      Mäntysalo levittää sekä islamia
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17783702/islamilaista-pankkia-ehdotettu-suomeen

      että sosialistifuulaa, jossa sijoitusmarkkina perustuu varastamiseen eli nollasummapeliin

      Osakemarkkina ei perustu toisilta sijoittajilta varastamiseen eikä yritys tuota varastamalla työläisen työnarvoa, tämä on äärivasemmistolaisten harha
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17783702/islamilaista-pankkia-ehdotettu-suomeen#comment-119802287

    • Anonyymi

      Tampereen Taysin osallisuudesta lääkärien salaliittoon, jossa yritettiin surmata henkilö, joka vaati oikeuteen Taysinkin kirjoilla olevaa tunnetun lääkärisuvun ylilääkäriä, ei näemmä anneta julkaista tässäkään keskustelussa.
      Lääkärimurhaajat saavat touhuta mitä haluavat, toimivat yhdessä keskenään suojellakseen vaikeuksiin joutunutta, ja he nauttivat syytesuojaa.
      Vain siinä tapauksessa, että murhaaja jää silminnäkijöille kiinni kun on ruumista hävittämässä, hänet saadaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Ei juuri muuten.
      Kuten Ullanlinnan ylilääkärimurhaajan tapauksessa.
      Taysissa on samanlainen ylilääkäri.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Olen katsellut lähelläni rapajuoppoa sukulaislääkäriä joka saa tuloina 0,1 miljoonaa vuodessa ja jonka potilaaksi en menisi tai siltä mitään kysyisi mistään

        U-linnan psykopaatti virassa on karmea esimerkki

        Valtiosyyttäjätroikka rasisminmetsästäjäporukka karmea esimerkki, pois niitä ei saada.

        Sdp-johtoon valittiin mahdollinen (tulileikit eläinrääkkäys allekuuseminen) paatti

        Pikkuveroja kiertänyt pelle tuomittiin mutta oli raastuvassa ensin saanut vapautuksen decha pelle sukuyhteyksien tms. takia

        Valta oikeuttaa suojaan. Suomessa on vielä tsaristista kuuliaisuutta ja runsaasti salailua. Lakeijat eli äänestäjät hyväksyvät salailun valheena käytetään yksilönsuojaa ja elävät unelmissaan, kun niitä kiskotaan nenästä


    • Anonyymi

      Mäntysalo levittää vaikenemissalaliittoa

      Kuoliaaksivaientaa
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17305023/risto-k--jarvinen-vapaa-ajattelijan-toimitussihteeriksi#comment-123328208

    • Anonyymi

      Antifa-häirikköjoukon ihailja Li Andersson ja SDPn äärivasemmistolainen varapuheenjohtaja Matias Mäkynen ovat aloittaneet massiivisen salaliittoteoreettisen vyörytyksen valehtelemalla Purrasta

      https://www.suomenuutiset.fi/vasemmistopuolueet-levittavat-disinformaatiota-bensan-hinnasta/
      Disinformaation levittämisen aloitti vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson, joka uudelleentwiittasi maanantaina heinäkuisen twiittinsä, jonka liitteenä on kuvakaappaus lehtijutusta, jossa lukee ”Pumppuhinta ei nouse”, Purra lupaa. Kuvakaappauksesta ei pysty käynnistämään varsinaista videota, joten lukija saa valheellisen kuvan siitä, mitä todellisuudessa on sanottu.

      Tiistai-iltana samaa disinformaatiota ryhtyi levittämään SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen, joka on kirjoittanut aiheesta useita twiittejä. Ensimmäisessä hänen kirjoittamassaan twiitissä vääristely on törkeintä, sillä liitteenä on jonkun itse kyhäämä GIF-video, johon on lisätty tekstit ”pumppuhinta ei nouse” … ”ei mistään syystä”.

    • Anonyymi

      Tässä on aika hyvä salaliittoteoria, ay-pamppu, putinhyysäri ... kertoo miten maailmaa muutetaan mutta ei itse muuttanut vain poseerasi
      Puristi lähinnä ylieläkkeitä, kierteli yksityislennoilla valtion laskuun kehitysmaita ja poseerasi niiden diktaattoreiden kanssa
      https://twitter.com/Helsinkithinkco/status/1708840932169166927

    • Anonyymi
    • Saman pääsee kuuntelemaan Helsingin keskustakirjasto Oodissa (Töölönlahdenkatu 4) lokakuun kolmantena keskiviikkona 18.10.2023, alkaen klo 18.00. Järjestää Skepsis ry.

      • Anonyymi

        Käsitteleekö esitelmä myös vapaa-ajattelun salaliittoteorioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsitteleekö esitelmä myös vapaa-ajattelun salaliittoteorioita?

        Mene paikalle niin saat selville.


    • Anonyymi

      Korkeelle kirkko edustaa salaliittoteorioita, joita hän sitten muka on paljastavinaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1355
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      78
      910
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      817
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      747
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      701
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      61
      694
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      675
    Aihe