Led valot aiheuttaneet jo paljon isoja laskuja, oli tiedossa 15-20 vuotta sitten mitä näemme

Anonyymi-ap

Eli iso summa euroja mennyt korjauksiin suomessa autoihin joissa on takavalot/etuvalot toteutettu ledillä. Sanoin 15-20v sitten isossa firmassa useille että todella huono idea laittaa led valoja koska eivät tule kestämään ja on todella kalliita.

Näiden vikojen määrä nousut vuosittain siitä alkaen kuin autoissa alkoi yleistyä. Autossa on siis yksi vikapaikka enemmän. Näemme senkin että vaihto-osan laatu laskee kun mennään eteenpäin vuosia koska suunnittelu ja komponentit, valmistus jää tuntemattomille pajoille kiinaan jotka ei todeltakaan välitä että laatu laskee.

Tulemme myös näkemään autoja jotka jäävät pois liikennekäytöstä koska valoja rikki ja niiden uusiminen maksaa omistajalle

Älytöntä touhua, myös maapallon jätteiden takia.

Normaali umpio halogeeneillä ei vioitu, kantaan tulee jännite. Ainoa mikä menee vuosien päästä on euron parin polttimo.

28

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Led on ikuinen, mutta halogen umpio pitää välillä vaihtaa ja polttimoita palaa jatkuvasti.

      • Anonyymi

        Livahtiko tekstin väärinpäin? Halogeeniumpio on ikuinen, ellei mene hieromaan peitelasia (muovia) himmeäksi. Ledit ei ole ikuisia ja autokäytössä niistä otetaan huipputeho irti, joten ne pimenee jossain vaiheessa. Yksittäisiä ledejä ei voi vaihtaa, vaan pitää uusia koko valaisin kun se ei enää kelpaa katsastuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Livahtiko tekstin väärinpäin? Halogeeniumpio on ikuinen, ellei mene hieromaan peitelasia (muovia) himmeäksi. Ledit ei ole ikuisia ja autokäytössä niistä otetaan huipputeho irti, joten ne pimenee jossain vaiheessa. Yksittäisiä ledejä ei voi vaihtaa, vaan pitää uusia koko valaisin kun se ei enää kelpaa katsastuksessa.

        "Yksittäisiä ledejä ei voi vaihtaa"

        Kyllä voi vaihtaa. Kädetön ei tietenkään osaa mitään mutta osaavalle ei homma eikä mikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksittäisiä ledejä ei voi vaihtaa"

        Kyllä voi vaihtaa. Kädetön ei tietenkään osaa mitään mutta osaavalle ei homma eikä mikään.

        Ei taida ihan jokaisesta elektroniikkaliikkeestä löytyä valaisimissa käytettyjä ledejä. Mutta pystyyhän sitä näppärä tekijä tekemään mitä vaan. Katselin juuri netistä kuinka tuolla kaukoidässä katuverstaassa värkkäsivät rikkoutuneeseen takavaloon uuden "lasin" (muovia on se alkuperäinenkin). Punaisesta akryylilevystä väännettiin oikean muotoinen lasi ja valoa levittävät urat raaputettiin mattoveitsellä. Kaukaa katsoen näyttää oikealta, valon jakautuminen ei ole lähelläkään autotehtaan alkuperäisen lasin tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida ihan jokaisesta elektroniikkaliikkeestä löytyä valaisimissa käytettyjä ledejä. Mutta pystyyhän sitä näppärä tekijä tekemään mitä vaan. Katselin juuri netistä kuinka tuolla kaukoidässä katuverstaassa värkkäsivät rikkoutuneeseen takavaloon uuden "lasin" (muovia on se alkuperäinenkin). Punaisesta akryylilevystä väännettiin oikean muotoinen lasi ja valoa levittävät urat raaputettiin mattoveitsellä. Kaukaa katsoen näyttää oikealta, valon jakautuminen ei ole lähelläkään autotehtaan alkuperäisen lasin tulosta.

        "Ei taida ihan jokaisesta elektroniikkaliikkeestä löytyä valaisimissa käytettyjä ledejä. "

        Miksi pitäisi löytyä joka kaupasta kun riittää että löytyy siitä yhdestä kaupasta josta ostaa ledin?
        https://www.valostore.fi/fi/c/led_polttimot_auto

        Eikä sitä tarvitse itse osata vaihtaa. Hoituu korjaamolla jos itse on kädetön. Ledien käyttöikä on yleensä pidempi kuin auton ja noita joutuu vaihtamaan hyvin harvoin edes yhten kertaan auton elinaikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei taida ihan jokaisesta elektroniikkaliikkeestä löytyä valaisimissa käytettyjä ledejä. "

        Miksi pitäisi löytyä joka kaupasta kun riittää että löytyy siitä yhdestä kaupasta josta ostaa ledin?
        https://www.valostore.fi/fi/c/led_polttimot_auto

        Eikä sitä tarvitse itse osata vaihtaa. Hoituu korjaamolla jos itse on kädetön. Ledien käyttöikä on yleensä pidempi kuin auton ja noita joutuu vaihtamaan hyvin harvoin edes yhten kertaan auton elinaikana.

        Huomasit varmaan että nuo LED-polttimot on tarkoitettu korvaamaan perinteiset halogeenipolttimot ja ne eivät ole E-hyväksyttyjä, eli katsastuksessa tulee hylky noista polttimoista.

        Lisäksi noita polttimoita ei tietääkseni käytetä autojen alkuperäisissä led-umpioissa, joidem ledejä ei välttämättä ole muutenkaan ole suunniteltu vaihdettavaksi. Toki saattaa silti onnistua jossain elektroniikkaliikkeessä tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei taida ihan jokaisesta elektroniikkaliikkeestä löytyä valaisimissa käytettyjä ledejä. "

        Miksi pitäisi löytyä joka kaupasta kun riittää että löytyy siitä yhdestä kaupasta josta ostaa ledin?
        https://www.valostore.fi/fi/c/led_polttimot_auto

        Eikä sitä tarvitse itse osata vaihtaa. Hoituu korjaamolla jos itse on kädetön. Ledien käyttöikä on yleensä pidempi kuin auton ja noita joutuu vaihtamaan hyvin harvoin edes yhten kertaan auton elinaikana.

        Selittelet aivan eri asiaa kuin mistä tässä ketjussa on kyse. Kun puhutaan autotehtaiden asentamista ledvaloista, ei tarkoiteta tuollaisia laittomia led korvauspolttimoita. Kyse on niistä monista pienistä ledeistä koostuvista etu- ja takavalaisimista joita autotehtaat käyttävät.


    • Anonyymi

      Arvaa kiinnostaako?

      T: Uuden auton ostaja.

    • Anonyymi

      Omalla kokemuksella kyllä sanoisin että kun kerran vuoteen joutui vaihdattamaan ajovaloihin laadukkaat H7 polttimot niin 15-20 vuoden ajalta kustannus (polttimot + vaihtotyö) on kyllä aivan jotain muuta kuin pari euroa. Ja ennen kuin joku ehtii kommentoimaan että sen polttimon voi vaihtaa itse niin joo, kyllä voi, mutta joissain autoissa harvinaisen v-mäinen homma ja toisaalta tuota näpräämistä ei led-valojen kanssa tarvitse tehdä.

      • Anonyymi

        Juu, ei tarvitse itse tehdä, koko valaisin vaihdetaan uuteen varaosaan korjaamolla.
        Hyvin suurella todennäköisyydellä voi todeta ettei niitä vaihtovalaisimia löydy enää 15-20 vuoden kuluttua auton valmistuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei tarvitse itse tehdä, koko valaisin vaihdetaan uuteen varaosaan korjaamolla.
        Hyvin suurella todennäköisyydellä voi todeta ettei niitä vaihtovalaisimia löydy enää 15-20 vuoden kuluttua auton valmistuksesta.

        Ei tarvitse arvailla kun tilanteen voi todeta jo nyt. Esimerkkinä Audi A6 vm. 2004 eteenpäin, eli vanhimmillaan 19-vuotias auto ja tuohon löytyy alkuperäistä vastaavaa led-takavaloumpiota reilulla satasella. Eli ei noiden saatavuudessa tule olemaan mitään ongelmaa.


    • Anonyymi

      LED:it ovat vuosien varrella myös laskeneet polttoainekustannuksia. Mutta tätä et tietenkään tarkoituksella ota huomioon.

      • Anonyymi

        Toimiiko muut valot sitten bensalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiiko muut valot sitten bensalla?

        Epäsuorasti toimivat bensalla, juu. Bensasta energia valoihin tulee viime kädessä.


    • Anonyymi

      Halogen ajovalot lisäävät kulutusta 0.3 l/100 km.

    • Anonyymi

      Kiinalaiset ledit ei voi maksaa satasia tai tonneja. Jos maksaa niin joku vetää välistä ja kunnolla.

      • Anonyymi

        Merkkivaraosana valmistettu ledvalaisin maksaa satoja euroja, tonni ei ole välttämättä ylärajakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkivaraosana valmistettu ledvalaisin maksaa satoja euroja, tonni ei ole välttämättä ylärajakaan.

        On sullakin ongelmat. Mietit muiden ihmisten asioita noin tosissasi. Sulla ei ole koskaan ollut autoa jossa olisi LED-valot. Mulla on ja tiedän että niistä ei ole mulle tonnin laskuja tulossa. Ne kestävät pääsääntöisesti auton iän.
        Jos nyt jostain ihmeen syystä kävisi niin että joutuisin tuollaisen vaihtamaan niin olen varma että sellaisia saa kunnostettuna. Ei tarvitsisi ostaa mitään alkuperäistä sikahintaan.

        On nää kyllä tyyppejä kun keksivät ongelmia muiden ihmisten elämään. Eikö teille kyylille riitä katsoa omien asioiden perään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sullakin ongelmat. Mietit muiden ihmisten asioita noin tosissasi. Sulla ei ole koskaan ollut autoa jossa olisi LED-valot. Mulla on ja tiedän että niistä ei ole mulle tonnin laskuja tulossa. Ne kestävät pääsääntöisesti auton iän.
        Jos nyt jostain ihmeen syystä kävisi niin että joutuisin tuollaisen vaihtamaan niin olen varma että sellaisia saa kunnostettuna. Ei tarvitsisi ostaa mitään alkuperäistä sikahintaan.

        On nää kyllä tyyppejä kun keksivät ongelmia muiden ihmisten elämään. Eikö teille kyylille riitä katsoa omien asioiden perään?

        "Jos nyt jostain ihmeen syystä kävisi niin että joutuisin tuollaisen vaihtamaan niin olen varma että sellaisia saa kunnostettuna. Ei tarvitsisi ostaa mitään alkuperäistä sikahintaan."

        Yksi kanava on myös purkuosat kolari- yms. autoista, mistä varmasti noita löytyy jos käy niin huono tuuri että valo hajoaa ennen auton muun käyttöiän loppumista.


    • Anonyymi

      Onhan noita vanhoja Audin päiväajovalo-ledejä hupaisaa katsoa. Siis niitä jossa ensimmäisissä ledit olivat kaukana toisistaan umpion alareunalla. Palavat nykyään kuin kynttilät, mutta ilmeisesti kyseiselle valotyypille ei ole katsastuksessa lumen vaatimusta, kunhan jotain hohdetta näkyy, ainakin osassa valotäplistä?

      • Anonyymi

        Olen nähnyt myös sellaisia Audeja joissa takavaloissa on osa ledeistä pimentynyt. Eiköhän katsastaja määrää ainakin tuollaiset uusimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt myös sellaisia Audeja joissa takavaloissa on osa ledeistä pimentynyt. Eiköhän katsastaja määrää ainakin tuollaiset uusimaan.

        "Eiköhän katsastaja määrää ainakin tuollaiset uusimaan."

        Ei määrää.

        Katsastaja antaa korjauskehotuksen, niitä ei tarvitse uusia vaan ne voi myös korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt myös sellaisia Audeja joissa takavaloissa on osa ledeistä pimentynyt. Eiköhän katsastaja määrää ainakin tuollaiset uusimaan.

        Max kolmasosa ledeistä saa olla pimeänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Max kolmasosa ledeistä saa olla pimeänä.

        kolmasosa pimeinä, loput hämärinä?


    • Anonyymi

      Jos tuo väite, että led valot säästää 0,3 litraa polttoainetta satasella, pitää paikkansa niin 1000 euron led valon voi vaihtaa 128tkm välein ja kustannus pysyy samana verrattuna H7 polttimoon.

      Laskin sen mukaan että H7 polttimot kestää 20tkm ja parin hinta on 30 euroa.

      Ehkä tuolla tavalla laskettuna Led jää vähän kalliimmaksi kuin H7, mutta ei sittenkään niin paljon kalliimmaksi kuin aloituksessa annettiin ymmärtää.

    • Anonyymi

      Kukaan ei ole puuttunut siihen asiaan, että ovathan nuo ledit kirkkaammat kuin H7, eikä koko ajan tarvitse pitää varapolttimoa taskussa!

    • Anonyymi

      Kontaktit häviää kummasti liitokset on alaarvoista metallia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      330
      3081
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      109
      2288
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1685
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      196
      1620
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      69
      1407
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      941
    Aihe