Muistoja pohnolasta

hande

kyllä silloin nolotti
Kirjoittanut: hande 13.1.2003 klo 14.25

kyllä silloin nolotti
Kirjoittanut: hande, 13.1.2003 klo 13.18

80- luvun loppupuolella oli eräässä hämäläisessä kaupungissa kesän kohokohtana ns. kirjailijaseminaari, johon minäkin suunnistin.

Jo alkumatkasta luovutin 164 Teeässäni avaimet ystävälleni Teuvolle, ja toivotin raskasta kaasujalkaa. Aamuöisellä taipaleellahan ei ollut muusta liikenteestä riesaa!
Taisinpa aloitella matkaeväitäni siinä Teukan vieressä joristessani…

Hieman saivat korvat levätä vatsanpohjaa raastavilta pakoputken murinoilta ja imuilman korinoilta, pysähtyessämme Jämsän viinakauppaan.
Ja loppumatka oli vieläkin hauskempaa!

Kaupungissa halusin tietenkin soittoruokalaan, ennen session alkua.
Melkoisessa tuiskeessa, pöytään ohjustaissani, horjahdin sen verran, että tulin kaataneeksi
ikkunapöydässä istuneen ukkelin juoman pitkin pöytäliinaa!
Pyytelin vuolassanaisesti anteeksi, ja tarjouduin tietenkin maksamaan vaarin jaloviinan.
Istuutuessamme hänen pöytäänsä, olin näkeväni hänen kasvoissaan jotain tuttua, mutta väliäkös sillä silloin oli…

Setä kertoi tulleensa ottamaan yhden paukun, kun viereisellä optikolla korjattiin hänen lasejaan.
Itse pakisin olevani matkalla kirjailijaseminaariin ja olevani merkittävä sananiekka, jo kansakoulun raittiuskilpakirjoituksissakin menestynyt tekijä. Juttujani oli julkaistu useita, ja hyvin arvosteluin, valehtelin sujuvasti.

Olin tällöin myyntipäällikkönä eräässä varsin tunnetussa konsernissa, jota en tässä yhteydessä viitsi mainita…
Ja kuinka ollakkaan ojensin patulle käyntikorttini, jonka uskoin olevan varsin tiukkaa tavaraa, kunhan pääteokseni joskus ilmestyy!
Vanha mies kuunteli ymmärtäväisenä retosteluani, kysellen muutamin sanoin kirjailijan vaiherikkaasta elämästä, kertoipa itsekin vähän kirjoitelleensa…
Eikä siinä kaikki, kerroin ,-Teuvon mukaan-, omistavani Suomen Nopeimman Alfa- Romeon, ja että minulla oli kuulemma 2 miljoonaa sekkitilillä… luonnollisesti olin Suomen kädenvääntömestari !!

Vihdoin Teuvo sai minut raahattua autoon, ja seminaariin, jossa hetimmiten sitten sammuin.

Parin viikon kuluttua, avatessani kulttuurisivut, tervehti minua tämä kapakkaystäväni , jolle muistin kehuneeni raittiuskilpakirjoituksiani.
Tunsin syvän häpeänpunan leviävän kasvoilleni!

Hän oli julkaissut kirjan!…………………………. ja ainakin 32 kappaletta ennen sitäkin!
Nyt tällä miehellä oli silmälasit päässä,- joten helppohan hänet oli tunnistaa…
Hän oli kirjailija, professori Kalle Päätalo.

2

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hande!

      Kylläpä hande taas oivan tarinan kertoi! Keskustelua italoautoista parhaimmillaan. Ja kuinka vitsikästä, että Kalle Päätalosta osasi noin muhevasti tarinoida, sen kirjailijan handekin siis tuntee! Mutta pois vaatimattomuus, onhan hande itsekin Sanan Käytön Mestari - otetaanpa vaikka tämä oiva näyte Mestarin tuotannosta:

      "Tuuli ujelsi Kirjoittanut: hande 8.4.2004 klo 18.30    Harmaat hiukset tötterölle.
      Kivaa, - putkitukka, noita mielsi mielessään.
      4 Machin nopeudella saapui kotipihan julmat tammet vastaan.
      Ticu und Tacu, viettivät juuri krapulapäivää.
      - Was ist das? kysyi Ticu, raapien pähkinävoisia ulokkeitaan.
      - Nicht so schwer! Ynisi Jägermeisteria maisteleva Tacu."

      Koska saamme lukea nämä Mestarin nerokkaat tekstit kovien kansien välistä, nahkaselkiin sidottuina?

    • hande

      että elän. olen masentunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe