Tänään on palstalla puhututtanut (palstasodan lisäksi siis) mm. lihavuus. Mietin (näin itsekin liikakiloisena) että voisikohan joskus tulevaisuudessa olla mahdollista, että epäterveet naposteltavat eivät olisi enää tavallisissa ruokamarketeissa, vaan kaikki erikoiskaupoissa (vähän kuten Suomessa vahvat alkoholit voi hakea vain Alkosta). Tämä ajatus taas tuli siitä, että jossain artikkelissa joku ehdotti, että niitä epäterveellisiä naposteltavia ei saisi kutsua elintarvikkeiksi, koska ne eivät ole elämän kannalta välttämättömiä vaan jopa suorastaan haitallisia. Ja sitten jos olisi erikseen se erikoiskauppa, niin jotta sieltä saisi ostaa naposteltavia, pitäisi olla normaalipainoinen. Jokin muu mittari tosin pitäisi siihen keksiä kuin pelkkä BMI, koska monesti sanotaan että lihaksikkailla normipainoisilla voi olla ns. "lihavan" BMI vaikka oikeasti se koostuukin pelkästään lihasmassasta. Ehkä rasvaprosentti, tai sitten siinä kaupan sisäänkäynnillä jonkun asiantuntijan arvio silmämääräisesti ennen kuin pääsee astumaan kauppaan.
Tiedän jo että tulen saamaan paljon kuraa niskaani, mutta totean siis itsekin olevani ylipainoinen ja viimeisimmän laihdutusyritykseni kaatuneen siihen, että masennus on vienyt sen alkuinnon salilla käynnistä. Huomisesta alkaen yritän ottaa taas itseäni niskasta kiinni ja koitan pysytellä sen verran positiivisena ja aktiivisena, ettei taas mene yksi päivä sisällä kyhjöttäessä. Ja ennen kaikkea herätä aikaisemmin, nyt on koko viikko tullut nukuttua puolillepäivin, mikä ei todellakaan siihen masennukseen ainakaan auta. En ole työtön, vaan tällä hetkellä etätöissä, eli määrittelen itse sen minkä osan päivästä teen työtäni, ja näillä spekseillä se on kallistunut iltapäivään ja iltaan.
Olisiko liian utopistista?
47
448
Vastaukset
Liian holhoavaa, ihmisen pitää saada herätys omasta olostaan tai terveyden heikkenemisestä, jos muuten ei raksuta. Yleensä ne saa miettimään muutosta.
Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:
En tiedä olisiko hyvä idea nostaa epäterveellisen mössön hintoja?
Vois ollakin. Sitten taasen tuotantopuoli saattaa kokea, ettei ole tarpeeksi myyntiä?
- Anonyymi
Lopetetaan kaikki epäterveellinen ruuaan myyminen vain kauppoihin myyntiin terveellinen ja välttämätön ruoka ja kaikki makea pois ei ihminen tarvi makeaa eli karkit suklaat jogurtit hedelmät niissä hedelmäsokeria pois myynnistä ei saa suomeen edes tuoda ei leipomuksia ei sokeria hunajaa ym niin ei ihminen tarvi kuin askeettisen perusruuan eli millä elää ja tulee toimeen
Luuletko, että saat tavarantoimittajat ja valmistajat saati kauppiaat pistämään rahahanat pieniin? Älä unta nää. Sairaat ihmiset työllistää lääkäreitä ja lääkefurmoja, jatkumo on loputon samoin rahavirta.
Huitale kirjoitti:
Luuletko, että saat tavarantoimittajat ja valmistajat saati kauppiaat pistämään rahahanat pieniin? Älä unta nää. Sairaat ihmiset työllistää lääkäreitä ja lääkefurmoja, jatkumo on loputon samoin rahavirta.
Hautausurakoitsija kiittää, vaikka kantajat vetäisi viimeisiään kuorman alla.
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Suomeen tehdään laki ettei saa myydä ruuaksi mitään muuta kuin perunaa ja silakkaa ihminen ei tarvi muuta ei edes suolaa eli vettä ja perunaa ja muutama silakka päivässä ehkä siinäkin liikaa eli sen verran että juuri ja juuri elää
- Anonyymi
Huitale kirjoitti:
Lääkkeitä ei ihminen tarvitse jos ei ilman lääkkeitä elä niin sen on aikakin mennä montun pohjaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkkeitä ei ihminen tarvitse jos ei ilman lääkkeitä elä niin sen on aikakin mennä montun pohjaan
Ei ihminen tarvitse muutakin ruuan jolla elää esim kaurapuuroo ja lautasellinen riittää ravitsemaan koko päivän eli jaetaan lautasellinen puuroo neljään osaan aamupala lounas päivällinen ja iltapala ja jos jää yli niin pienempii annoksii ja joku patja nukkumista varten ja fyysistä työtä eli 8 tuntii nukkumista 15 ja puol tuntii työtä ja puoltuntii syömiseen ja wc ssä käynteihin ja ei ihminen 2 kertaa enempää tarvi wc ssä käydä päivässä ihminen ei tarvi muuta
Anonyymi kirjoitti:
Suomeen tehdään laki ettei saa myydä ruuaksi mitään muuta kuin perunaa ja silakkaa ihminen ei tarvi muuta ei edes suolaa eli vettä ja perunaa ja muutama silakka päivässä ehkä siinäkin liikaa eli sen verran että juuri ja juuri elää
Niin kauan, kun markkinatalous mitään sellaista lakia on turha odottaa mikä tähtää yhtään mihinkään järkevään tuottoisan sijaan.
- Anonyymi
Ei ne karkit mitään myrkkyä ole. Riittää kun ei osta mitään megapusseja. Jos tekee mieli makeaa, osta joku pieni patukka. Ei siihen kuole, eikä liho.
Mä olen miettinyt että ostaisi suklaan sijaan vadelmia tai mansikoita. Nekin ovat hyviä, mutta huomattavasti suklaata parempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Mä olen miettinyt että ostaisi suklaan sijaan vadelmia tai mansikoita. Nekin ovat hyviä, mutta huomattavasti suklaata parempi vaihtoehto.
Juu, mullakin on aina marjoja ja hedelmiä kotona. Onhan ne terveellisempiä kuin karkit. Mutta tosiaan ei tarvi ostaa suklaalevyä, voi ostaa pienen patukan vaikka kerran viikossa.
Parempi tietty, jos vierottaa itsensä makeasta, mutta siinä käy helposti niin että hedelmätkin alkavat tuntua liian makeilta.
Itse en helposti edes liho. Kaupassa mua houkuttaa eniten vihannekset, hedelmät ja marjat eli kaikki tuoretuotteet tosin myönnän, että syön välillä kyllä myös suklaata, pullaa ja ranskalaisiakin (nyt illalla söin ranskalaisia, kun en jaksanut laittaa sen kummempaa ruokaa). Hampurilaisia syön aika harvoin, mutta joskus käyn Hesburgerissa ja syön jonkun pienen hampparin tai vaikka ranskalaiset tai pehmiksen. Kaikkein eniten kuitenkin houkuttaa tavallinen kotiruoka ja kasvikset ja marjat ja hedelmät.
Ehkä se olisi mahdollista jossain diktatuurissa tai mielenkiintoisessa dystopiassa, mutta tuskin tässä meidän nimellisesti vapaassa demokratiassa, liberaaliuden ja itsekkyyden utopiassa.
Harmillista että koet masennusta ja samalla luonnollisesti jonkinlaista vetämättömyyttä. Mutta kiva kuulla, että saat töitä tehtyä, se on hyvä, olkoonkin että etätyönä sosiaalinen kontakti jää ohuemmaksi. Tsemppiä siis jatkolle, koita jaksaa puristaa juuri silloin kun toinen mieli haluaisi luovuttaa ja loikata sohvalle.Kiitos tsempeistä. Kyllä tämä varmaan tästä, jo pelkästään se että pistää nenän ulos asunnostaan piristää jonkin verran ja siitä onkin sitten helpompi jatkaa liikunnan lisäämisellä päivärytmiin.
Kiitos tsempeistä. Kyllä tämä varmaan tästä, jo pelkästään se että pistää nenän ulos asunnostaan piristää jonkin verran ja siitä onkin sitten helpompi jatkaa liikunnan lisäämisellä päivärytmiin.
Olepa hyvä. Olen kokenut samaa, niin on jonkinlainen käsitys mielenmaisemasta ja vetämättömyydestä sen myötä. Oman kokemuksen kautta voisin ehkä sanoa, että keskity liikkeeseen, täysin riippumatta siitä onko se urheilua tai onko sillä tarkoitus muuttaa painoa. Tärkeintä on liike, se ettei antaudu kuin toisinaan sille äänelle joka sanoo ettei huvita, en jaksa, vaan haluan vain olla. Hiukan henkistä ruoskaa itselle joka päivä voi olla iso apu.
Kauheasti vehnäpitoista mun ei kuitenkaan pitäis syödä ja ruokaa ehkä pienempinä annoksina, koska muuten ilmaa saattaa kertyä mahaan ja maha turvota.
- Anonyymi
Kannatan vapautta ja vastuuta. Viinakortti on niin mennyttä maailmaa.
Itse olet sinä ihminen itsesi selkäranka.
-keinovaginamies- Itse kannatan sitä, että karkeista tehdään terveellisempiä.
Ennen jopa hiukan olivat, sillä niissä oli oikeita marjoja ja hedelmiä, mutta nykyisin korvaavat kaiken mahdollisen laboratoriotuotteilla. Sokerikaan ei enää ole aina ruokosokeria, vaan maissisiirappia, joka on tavallista sokeria selvästi epäterveellisempää.- Anonyymi
Se sinun lutkailuketju taisi häipyä ennen kuin ehdin osallistua. Jemmataan tämä meidän lutkailu tänne.
Onko ollut viime aikoina hyviä lutkailuja?
-keinovaginamies-Lutkailutilaisuudet ovat lähiaikoina olleet nollissa, kun en ole viihteellä käynyt varmaan pariin vuoteen ja netissä eri saiteilla roikkuminen kyllästyttää.
- Anonyymi
Lutkailutilaisuudet ovat lähiaikoina olleet nollissa, kun en ole viihteellä käynyt varmaan pariin vuoteen ja netissä eri saiteilla roikkuminen kyllästyttää.
Muistan että sanoit jossain keskustelussa ettet ole koskaan saanut orgasmia miehen kanssa.
Ymmärrän että tuollaisella kokemusmaailmalla motivaatio hankkia uusi mies tai parisuhde ei ole kovin korkealla.
Minua vähän surettaa puolestasi. Kunpa vielä joskus törmäisit hyvään mieheen joka saisi olosi turvalliseksi ja rennoksi ja joka osaisi lukea sinua.
-keinovaginamies- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan että sanoit jossain keskustelussa ettet ole koskaan saanut orgasmia miehen kanssa.
Ymmärrän että tuollaisella kokemusmaailmalla motivaatio hankkia uusi mies tai parisuhde ei ole kovin korkealla.
Minua vähän surettaa puolestasi. Kunpa vielä joskus törmäisit hyvään mieheen joka saisi olosi turvalliseksi ja rennoksi ja joka osaisi lukea sinua.
-keinovaginamies-Ei hän ilmeisesti ole saanut yksinkään, kun ei kuulemma harrasta itsetyydytystä.
Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Kyllä, pitää paikkansa.
Ja no, kiitos. Mä luulen että mun elämänhalun pitää ensin vähän kohota, että saan otettua kunnolla niskasta kiinni laihduttamisen suhteen ja vasta sen jälkeen/ sitä kautta tutustumaan uusiin miehiin.
Ei se taida onnistua jos halutaan kunnioittaa ihmisen oikeutta valita ja päättää omista asioistaan jos se olisi niin että voisi vapaaehtoisesti itsensä ilmoittaa halukkaaksi sellaiseen vähän kuin nää veikkauksen peliestot mitä voi ongelmapelaajat itselleen asettaa se voisi olla parempi systeemi. Itellä on kanssa jonkinverran liikakiloja on ollut oikeastaan aina koko elämän ja oon muutenkin niin "raskastekoinen" että ei musta laihaa saisi tehtyäkään. Ite oon vuoden aikana tiputtanut vajaa 15kg ihan vaan pienillä muutoksilla ruokailutottumuksiin ilman varsinaista laihduttamista. Sillä mitä ja miten syö on huomattavasti suurempi vaikutus kuin liikunnalla toki liikunta tukee painon pudotusta ja on hyväksi mielen hyvänä pysymiseen. Mä oon syönyt paljon kasviksia ja hedelmiä ja kanaa ja kalaa sekä pähkinöitä(ei liikaa), rasvatonta rahkaa ja jogurttia. Mä oon tehnyt myös niin että kun syön niin mä otan paljon vaikka hyvää salaattia ja joteain hedelmiä ja syönyt ne ennen sitä varsinaista ruokaa niin sitä ei oo jaksanut syödä paljoa. Muutenkin oon yrittänyt vähentää kaiken missä on enemmän kaloreita niin annos määriä ja korvata niitä jollain kevyemmällä. Mä tiedän että kiloista eroon pääseminen voi olla todella hankalaa joten paljon tsemppiä sulle ja voimia koitokseen sä onnistut kyllä aivan varmasti kun muistat olla itellesi myös armollinen.😊.
- Anonyymi
Suuresta painosta on kiitollista tiputtaa. Pelkästään ison painon ylläpitämiseen kuluu hitokseen energiaa. Siinä kun alkaa katsomaan oikeasti mitä suuhunsa laittaa, alkaa kilot ropisemaan alkuun kuin itsestään.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuresta painosta on kiitollista tiputtaa. Pelkästään ison painon ylläpitämiseen kuluu hitokseen energiaa. Siinä kun alkaa katsomaan oikeasti mitä suuhunsa laittaa, alkaa kilot ropisemaan alkuun kuin itsestään.
xLinerEi se koskaan helppoa ole, en mä sillä. Kaikki tavat tuppaa olla vaikeita muutettavia.
xLiner Anonyymi kirjoitti:
xLinerKyllä näinhän se on ja käy ihan huomaamattakin tosiaan.🙂.
- Anonyymi
Ei toimi. Jokaisella on oikeus pilata terveytensä syömällä liikaa ja olla liikkumatta tarpeeksi.
Henk.koht. suosittelen kauppalistan tekemistä kaikessa rauhassa kotona. Siihen vain oikeasti välttämättömät. Ja pitää kiinni siitä listasta kaupassa ollessaan.
Kauppaan vain kylläisenä. Nälkäisenä lähtee helpommin lapasesta.
Joskus aktiiviaikoinani ostin vain ruokia joissa oli max viittä valmistusainetta. Kaikki missä oli lisättyä sokeria jäi kauppaan. Nytkin taitaa kaikki mitä ostan olla samanlaisia, en vaan enää mieti sitä.
xLiner- Anonyymi
Liikunnalla ei juuri laihdu. Tunnin reipas kävely kuluttaa n. 250-300 kcal, kilon tippumiseen täytyy kuluttaa n. 7500 kcal. Jos saa kuukaudessa puoli kiloa pois liikkumalla, se on jo hyvä.
Silti liikunta on tosi tärkeää kropan herättämisessä ja painonhallinnassa. Hormonitoiminta tykkää.
Laihtuminen onnistuu järkevästi syömällä. Mutta nykyään tiedetään sekin, että kaikki riippuu kaikesta... Kalori on vain suuntaa antava mittayksikkö.
xLiner - Anonyymi
Mua motivoi myös kaupasta säästyneet rahat.
xLiner - Anonyymi
Tosin suklaa on paheeni aika ajoin. Tällä hetkellä syön palan 72% tummaa suklaata pähkinöiden kanssa joka ilta. Se on vielä ihan ok mielestäni.
Voisin myös syödä Fazerin sinisen levyn vartissa... Mutta nyt ei onneksi maistu se.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin suklaa on paheeni aika ajoin. Tällä hetkellä syön palan 72% tummaa suklaata pähkinöiden kanssa joka ilta. Se on vielä ihan ok mielestäni.
Voisin myös syödä Fazerin sinisen levyn vartissa... Mutta nyt ei onneksi maistu se.
xLinerHarva ihminen pystyy syömään sinisen levyn vartissa monella tekee tiukkaa päivässä tai kahtena päivänäkin syödä koko levy tulis oksennus niin äklöä niin äklöä ja jos pakko niin kerran kuussa yksi pala puoliksi siitäkin saa parin kuukauden makean nälän pois ja jotain syöt väärin jos suklaata tekee mieli ja syöt sitä joka päivä nyt otat niskastasi kiinni ja lopetat suklaan syönnin
No ei kun dystooppista. Perusongelma on että Sinulla ei ole itsekuria ostaa ja kantaa kaupasta sitä mitä Sinä haluaisit.
Olit saanut monia hyviä kommentteja jo. Itsekin ehdottaisin tuota Linerin kaavaa, että kaupasta ostetaan vain se tarpeellinen. On oltava jämäkkä sen suhteen.
Itse sokerikoukkuuntuneena ynnä muissa addiktioissa kiereskelevänä sanoisin, että älä ole liian ankara aluksi, muuten ei toimi.
Mieti herkkujen tilalle joatain "terveellismpää" herkkua. Ja määrää. En tiedä käytätkö alkoholia, mutta jos, niin siinä on valtavasti kaloreita plus jos siihen lisää jotain.
Liiku siksi, että se keventää kropan tuntua, vähentää kiputiloja ja poistaa jännitteitä. Ja rentouttaa. Ja tee rentoutusharjoituksia. Jos olet masentunut, siihen on syynsä. Olisi aika tuumailla, mistä se voi juontaa juurensa. Ihana että kuitenkin pystyt tekemään töitä.
Älä minimoi sosiaalisia kontakteja. Linnottautuminen aiheuttaa vain enemmän itseinhoa (=masennusta). Itselleni on toiminut lapputekniikka. Muuten en pysyisi järjissäni. Kirjaa sen päivän tehtävät ja velvollisuudet, joita yrität noudattaa. Tähän kuuluu aina myös vähintäin yksi sosiaalinen kontakti. Se voi olla tapaaminen, se voi olla soitto, messenger, viesti, wa, face tai mikä muu tahansa. Pääasia että olet tekemisessä tuntemasi ihmisen kanssa, kysyt mitä kuuluu ja avaudut hieman hänelle. Pyydän vaikka reseptiä siihen ihanaan kanakeittoon tms. Tiedän, että joskus on vaikeaa poistua mukavuusalueeltaan. Mutta se auttaa oikeasti, usko pois.
En tiedä oletko jo hakaetunut saamaan apua terveydenhuollosta. Jos et, tee se. Mielialalääkitys ei ole niin paha juttu kuin luulisi. Eikä pahaa tekisi keskustella avoimesti jonkun ohjatun kanssa. Masennusta voi ja pitää hoitaa.
Tsemppiä KPL.- Anonyymi
Tuo on totta alkohilin ja makean ja epäterveellisen syöminen kertoo mielenterveys ongelmista ja masennuksista ja joilta puuttuu ihmisen geeni vain masentuneet ostaa semmosii ei muut ei terveet työtätekevät tarvi ja halua makeaa ei edes lapset tai vanhukset makeaa kaipaa vaan kunnon kotiruokaa ja suolaa ei kaipaa kukaan eikä laardia niin maistat kerran vaikka suolaamatonta kalaa ja keitettyi perunoit niin et muuta halua ja nälkä poissa ähky olo
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta alkohilin ja makean ja epäterveellisen syöminen kertoo mielenterveys ongelmista ja masennuksista ja joilta puuttuu ihmisen geeni vain masentuneet ostaa semmosii ei muut ei terveet työtätekevät tarvi ja halua makeaa ei edes lapset tai vanhukset makeaa kaipaa vaan kunnon kotiruokaa ja suolaa ei kaipaa kukaan eikä laardia niin maistat kerran vaikka suolaamatonta kalaa ja keitettyi perunoit niin et muuta halua ja nälkä poissa ähky olo
Älä lokeroi mielenterveysongelmia ja masentuneita, kuin he eivät olisi ihmisiä lainkaan.
Kuka tahansa voi sairastua. Ja sairaus se on mikä tahansa muukin, joskus jopa haitallisempaa kuin fyysinen sairaus. Taakan lisääminen hyvää tarkoittavilla saarnoilla ei auta ketään. Auttaisi enemmän, jos joku ymmärtäisi.
Lohtusyöminen nyt on yleisempää kuin tiedätkään. Liki kaikki sitä joskus harrastaa, tai ainakin he, joilla on edes varaa syödä.
Perunassa ja silakassa ei ole mitään vikaa, mutta yksipuoliseksi pidemmän päälle menee. Tulee puutostiloja ja ihminen voi sairastua todella vakavastikin.- Anonyymi
elisakettu kirjoitti:
Älä lokeroi mielenterveysongelmia ja masentuneita, kuin he eivät olisi ihmisiä lainkaan.
Kuka tahansa voi sairastua. Ja sairaus se on mikä tahansa muukin, joskus jopa haitallisempaa kuin fyysinen sairaus. Taakan lisääminen hyvää tarkoittavilla saarnoilla ei auta ketään. Auttaisi enemmän, jos joku ymmärtäisi.
Lohtusyöminen nyt on yleisempää kuin tiedätkään. Liki kaikki sitä joskus harrastaa, tai ainakin he, joilla on edes varaa syödä.
Perunassa ja silakassa ei ole mitään vikaa, mutta yksipuoliseksi pidemmän päälle menee. Tulee puutostiloja ja ihminen voi sairastua todella vakavastikin.Vai ei kelpaa silakka ja peruna niin jos ei varaa ostaa muuta kuin karamellejä niin töihin niin tulee elämän sisältöön muutakin kuin syöminen syödään vaan karkkii laardii ja vingutaan herra työnantaja anna rahaa anna rahaa ei työtä tekevät rahaa tarvitse vaan aikuiset fyysistä työtä ja lapset opiskelevat niin laardin syöminen unohtuu masennukset kaikkoaa ja on mielenkiintoista tekemistä ja sitten nukkuu riittävästi kas kun ihmiset voi hyvin ja on onnellisii ja terveitä ja jos silakka ja peruna ei kelpaa niin kuolkoon pois miks työttömät ja palkolliset on aina masentuneita toiset vinkuu sossusta rahaa toisen työnantajilta rahaa maksais he joskus työnantajille ja heti kun saa rahaa niin laardii ostetaan ja niin masentaa että ja mielenterveys kovilla oikeasti ei terve ihminen laardia syö eikä ole masentunut eikä mielenterveys ongelmista kärsi vaan nauttivat elämästä
Anonyymi kirjoitti:
Vai ei kelpaa silakka ja peruna niin jos ei varaa ostaa muuta kuin karamellejä niin töihin niin tulee elämän sisältöön muutakin kuin syöminen syödään vaan karkkii laardii ja vingutaan herra työnantaja anna rahaa anna rahaa ei työtä tekevät rahaa tarvitse vaan aikuiset fyysistä työtä ja lapset opiskelevat niin laardin syöminen unohtuu masennukset kaikkoaa ja on mielenkiintoista tekemistä ja sitten nukkuu riittävästi kas kun ihmiset voi hyvin ja on onnellisii ja terveitä ja jos silakka ja peruna ei kelpaa niin kuolkoon pois miks työttömät ja palkolliset on aina masentuneita toiset vinkuu sossusta rahaa toisen työnantajilta rahaa maksais he joskus työnantajille ja heti kun saa rahaa niin laardii ostetaan ja niin masentaa että ja mielenterveys kovilla oikeasti ei terve ihminen laardia syö eikä ole masentunut eikä mielenterveys ongelmista kärsi vaan nauttivat elämästä
Et sinäkään näytä nauttivan elämästä. Puutostiloista tulikin mieleen... Mitenkä hampaasi voivat? Ja millä maksoit laskut?
Kiitos paljon tuesta ja vinkeistä. Mä luulen että se masennus on alkanut nostaa päätään juuri siksi, että sellaisia sosiaalisia kontakteja joita näkisi kasvokkain on lähes pyöreä nolla. Yhden hyvän lapsuuden kaverin kanssa pidetään netissä yhteyttä ja mm. pelataan netin kautta erilaisia pelejä, mutta välimatkan takia en näe häntäkään juurikaan livenä.
Ja luulen että sitten kun saan tuon säännöllisen päivärytmin sopivaksi, niin sekin edesauttaa laihtumista.
- Anonyymi
Valtio voisi verotuksella ohjata kulutustottumuksia. Rahat voisi käyttää sitten vaikka valistukseen. Näinhän toimitaan alkoholin ja tupakan kohdalla.
- Anonyymi
Muuten ihan ok idea, mutta en ymmärrä tuota osamisen rajoittamista. Saahan meillä alkoholistikin ostaa alkosta viinaa. Ainoa rajoitus on, että ei saa olla selvästi humalassa. Ei siellä puhalluteta edes alkometriin vaan arvioidaan tilanne aistinvaraisesti.
Kyllähän tuollainen erikoiskauppa jo itsessään vähentäisi erilaisten heräteostoksina ostettujen herkkujen hankkimista. Itsellenäni tuo luultavasti jo tuollaisenaan vähentäisi herkkujen ostamisen minimiin ja tulisi korkeintaan välillä itse tehtyä. Tietenkin on epäterveellisiä aineita, jotka kai kuitenkin sieltä tavallisesta ruokakaupasta edelleen löytyisivät? Esimerkkinä vaikka ruokaöljyt ja leivänpäällisrasvat tai juustot tai rasvapitoiset leikkeleet, lihat yms. Tai vaikkapa kaikki leivontaan tarvittavat ainekset, niistä kun saa aikaiseksi terveellisempää tai vähemmän terveellistä. - Anonyymi
Minä olen lihottanut itseni alkoholilla joten ei se vertaus ainakaan taida tuottaa tulosta. En syö mitään karkkeja, en tykkää makeasta, mielelläni syön hyvin asiallisia kotiruokia mutta juopottelen itseni lihavaksi.
- Anonyymi
Kyllä on hyvä idea että lihottavat napostelevat myytäisi erikois kaupoissa. Samalla voisi lihavat naiset ja miehet pistää omiin treffi sivustoihin etsimään miestä koska eivät normaaleja kelpuuta kuitenkaan.
Hyvä idea 👍 Etenkin sipsit täytyy laittaa samalla tavalla lukittuun valkoiseen kaappiin kuin tupakat ja niitä saa vain, jos osaat pyytää nimeltä vaikka 150g pussin kevätsipulimaustettuja poimulastuja 😁 Kaikki sokeriset ja rasvaiset ruoat lukkojen taakse 👍👍
- Anonyymi
xena, niin on asiks hsxxus miten jotenkin pidän joxsastin haaveilija-nimimerkistä, vaikksa mitekään tunne.
Muytyts niin....hauskoja nuo minikuvast65 jos painaa kirjailijaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174836
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2022597Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291655- 241517
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291425Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1491108
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81044Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962