Sähköauton lataus työpaikalla

Anonyymi-ap

Älkää polttiksella ajelevat pahoittako mieltänne mutta onhan upeaa että Suomen hallitukset ovat mahdollistaneet että työnantaja saa tarjota ilmaisen energian sähköautoilijoille, lisäksi kilometrikuluja saa verotuksessa vähentää saman 0,3€/km kuin polttomoottoriautolla ajavat.

Omalla kohdalla työmatkojen vähennys on vuosittain 6000 euron luokkaa ja puolisolla n. 4000€ kun pari kertaa viikossa käyn työpaikallani puolisoni sähköautolla ei vuositasolla mene "polttoainekuluja" juuri ollenkaan vaikka kilometrejä kahteen autoon kertyy yli 60000 vuodessa.

Silkkaa säästöä autojen käyttökuluissa tulee vuositasolla lähes 10000€ plus sitten vielä matkakulujen vaikutus veroprosenttiin, mukava raha sijoittaa tai käydä vaikka hieman kauempana lomalla.
Ymmärrän toki että kaikilla ei ole tälläistä mahdollisuutta, sähköautoa hankkiessa kannattaa suosiolla unohtaa hinnat alkaen mallit, vanha totuus halvalla ei saa hyvää/laadukasta pitää kutinsa myös sähköautoissa.
WLTP:n on ehdottomasti suositeltavaa olla yli 500km, mieluummin lähempänä 600km, meillä molemmissa autoissa se on yli 600km jolloin 20 asteen pakkasillakin pääsee 400km jonka jälkeen voikin pitää puolen tunnin breikin pikalaturilla jona aikana akku latautuu 150kw latausteholla 90%

Tsemppiä kaikille täyssähköautoa suunnitteleville, ymmärretään myös niitä jotka urheasti tahkoavat polttomoottoriautoilla, he ovat maksamillaan veroilla mahdollistaneet hallituksen myötämielisen suhtautumisen sähköautoihin.

51

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarvitsemme iloisia veronmaksajia polttoaineveron muodossa, joten suuri kumarrus polttis kuskeille että valtio saa rahaa. :D

      • Anonyymi

        Suuri kumarrus valtiolle, kun nostivat yli 100% sähköautojen käyttövero. Sitä rataa vuosittain.


      • Anonyymi

        Ostin jomja jouduin myymään joäaina bikaa valot kahvathajoo mikään ei kestä

        Sammuileemaina päiviyttää

        Ei lataa
        Ei saavatraosii
        Kikai myyjät ei kerro että ei samhuoltoo


      • Anonyymi

        Kannattaa olla etätöissä.
        Nostin tåltä vuodelta 26 500 € kilometrikorvauksia josta 6000€ meni polttoaineeseen, mutta päivärhaa nostin matka-ajalta 2650€.
        Viime vuodelta summat olivat hiukan pienempiä, mutta sieltäkin 16 790€
        Vanha diisseli Volvo jolla ei juuri arvoa, mutta tekee työnsä luotettavasti ja pienillä kuluilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa olla etätöissä.
        Nostin tåltä vuodelta 26 500 € kilometrikorvauksia josta 6000€ meni polttoaineeseen, mutta päivärhaa nostin matka-ajalta 2650€.
        Viime vuodelta summat olivat hiukan pienempiä, mutta sieltäkin 16 790€
        Vanha diisseli Volvo jolla ei juuri arvoa, mutta tekee työnsä luotettavasti ja pienillä kuluilla.

        Jos ajaisit samat kilometrit sähköautolla, polttoainekuluissa säästäisit n. 5000€. Eli saisit 5000 euroa enemmän puhtaana käteen.
        Itse ainakin arvostan pienten käyttökulujen lisäksi sähköauton vaivattomuutta (eron huomaa kun hetken ajaa) käyttövarmuutta, uuden auton takuuta, turvallisuutta, yms.

        Itse en käytä autoani työajoon kuin muutaman tuhannen kilometrin verran, mutta onhan se mukavaa kun jokaisesta kilometristä tulee tilille 0,53€, josta sähkön osuus on on 0,017€, eli ”voittoa” n. 0,51€/km.
        Vielä tarkennuksena, minulla on mahdollisuus ladata 10c/kWh hinnalla.


    • Anonyymi

      Tarkkana laskijana osaat varmaan kertoa paljonko maksatte noiden kahden auton käytöstä ja ylläpidosta, sisältäen arvonalenemat ja muut kulut, kaikkiaan esim. vuositasolla?

      • Anonyymi

        Mikä on verrokkiauto? onko se tonnin lintta vai saman tasoinen ja kokoinen uusi polttis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on verrokkiauto? onko se tonnin lintta vai saman tasoinen ja kokoinen uusi polttis?

        Ei kai sitä ole hyötyä 20v vanhoihin parin kolmen tonnin paskoihin vertailla, uudet tilavat polttis perheautot tahtoo kumminki kustantaa sen plus 50K€.
        Jos kilsoja tulee yli 30th vuodessa niin auton täytyy olla suht uusi ettei tarvi kokoajan olla korjaamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on verrokkiauto? onko se tonnin lintta vai saman tasoinen ja kokoinen uusi polttis?

        Voiko noita Grillihiili autoja edes verrata hyviin polttomoottori autoihin jotka on vähäpäästöisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai sitä ole hyötyä 20v vanhoihin parin kolmen tonnin paskoihin vertailla, uudet tilavat polttis perheautot tahtoo kumminki kustantaa sen plus 50K€.
        Jos kilsoja tulee yli 30th vuodessa niin auton täytyy olla suht uusi ettei tarvi kokoajan olla korjaamassa.

        Jos kyse on työmatkaan tarvittavasta autosta niin sellaisen kyllä saa uutena/uudehkona huomattavasti halvemmalla kuin 50 k€:llä.

        Yleensäkin jos autoilun kokonaiskustannuksilla on oikeasti merkitystä niin on, sanotaanko nyt vaikka että hieman huvittavaa, että autoihin laitetaan ensin 100 k€ rahaa kiinni ja sitten kehutaan kuinka sähköautolla säästetään useampi tonni polttoainekuluissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko noita Grillihiili autoja edes verrata hyviin polttomoottori autoihin jotka on vähäpäästöisiä.

        Voi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on verrokkiauto? onko se tonnin lintta vai saman tasoinen ja kokoinen uusi polttis?

        Mihin siinä nyt verrokkiautoa tarvitaan?


    • Anonyymi

      Liian pitkä kirjoitus ilman mitään asiaa . Pelkkää löpinää . Hoh hoijaa .

    • Anonyymi

      Uusi sähköauto on kokonaiskustannuksiltaan edullisempi kuin ominaisuuksiltaan vastaava uusi polttomoottoriauto. Excel kertoo omaa kieltään mutta tässäkin on kyse ominaisuuksien painoarvoista. Se vain on jokaisen autoilijan itse laskettava koska hankkimispäätös on aina yksilöllinen eli yhdellä päätöstä ohjaa laskuoppi ja toisella merkkiuskollisuus ja kolmannella tunne ja neljännellä ties mikä. Omalla kohdallani laskuoppi ja tunne johtivat jo toistamiseen sähköauton omistajuuteen. Tunne oli voimakkain päätöstekijä eli se kuuluisa ajamisen ilo.

      • Anonyymi

        Kyllä on kallis peli ajella sähköautolla ,kun vuodessa arvo alenee 40% vaikka saisi sähköt ilmaiseksi.


    • Anonyymi

      Uuden teslan ostaminen ja arvonaleneminen on kuin heittelisi seteleitä nuotioon.

      • Anonyymi

        Oletko miettinyt miten käy jos vaikka vaihdat Teslasta Teslaan kuten useimmat tekevät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko miettinyt miten käy jos vaikka vaihdat Teslasta Teslaan kuten useimmat tekevät?

        Jos olen ostanut uuden teslan hintaan 65 000€ ja nyt sama uusi tesla maksaa 50 000€, niin luulen, että vaihtari hyvitetään nykyisen hinnan mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olen ostanut uuden teslan hintaan 65 000€ ja nyt sama uusi tesla maksaa 50 000€, niin luulen, että vaihtari hyvitetään nykyisen hinnan mukaan.

        Oikeastaan en edes yllättynyt että et tajunnut :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olen ostanut uuden teslan hintaan 65 000€ ja nyt sama uusi tesla maksaa 50 000€, niin luulen, että vaihtari hyvitetään nykyisen hinnan mukaan.

        Tietysti hyvitetään nykyisen hintatason mukaan. Autokauppiaan pitää saada myytyä se vaihtoon tullut mahdollisimman pian eteenpäin eikä käytetystä kukaan maksa uutta enempää eikä edes läheskään samaa.


    • Anonyymi

      Iso kiitos päättäjille että sähköauton matkakuluvähennykset ovat samat kuin polttiksilla.

      • Anonyymi

        Niin ehkä olisi aihetta nostaa sähköauton matkavähennysoikeutta, kun niissä on muutenkin kokonaiskustannukset isommat.


      • Anonyymi

        Taitavat noin keskimäärin sähkiskuskit maksella aika paljon enemmän veroja kuin halvoilla polttiksilla ajavat, joten ri osu eikä uppoa tuo vittuilusi nyt.


    • Anonyymi

      "Polttis" 😂 Uusi patteriautojen omistajien muotisana?

      • Anonyymi

        Olet hyvin pahasti jäljessä. "Polttis" on sana jota on käytetty jo vuosia.

        Jostain syystä en ole hämmästynyt että tämäkin asia valjennut joillekin vasta tänään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hyvin pahasti jäljessä. "Polttis" on sana jota on käytetty jo vuosia.

        Jostain syystä en ole hämmästynyt että tämäkin asia valjennut joillekin vasta tänään.

        Kuitenkin on aina näitä joita joudutaan vetämämään pulkalla kun ei ole kykyä liikkua lauman mukana omin avuin. Näille tulee suurena uutisena asiat jotka ovat normaaleille ihmisille jo vanhoja juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hyvin pahasti jäljessä. "Polttis" on sana jota on käytetty jo vuosia.

        Jostain syystä en ole hämmästynyt että tämäkin asia valjennut joillekin vasta tänään.

        Onko polttis siis se joka palaa, uusi nimitys sähköautolle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hyvin pahasti jäljessä. "Polttis" on sana jota on käytetty jo vuosia.

        Jostain syystä en ole hämmästynyt että tämäkin asia valjennut joillekin vasta tänään.

        Käytetty nimitys öljykamiinalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet hyvin pahasti jäljessä. "Polttis" on sana jota on käytetty jo vuosia.

        Jostain syystä en ole hämmästynyt että tämäkin asia valjennut joillekin vasta tänään.

        Jostain syystä en ole yhtään yllättynyt sähkärikuskin ylimielisyydestä.

        Harmittaako Teslan hinnanalennukset ja sitä kautta hukatut 15ke noin paljon?


    • Anonyymi

      Ihan hullua, että Suomessa pienituloiset ajavat kalliisti polttiksilla, kun taas isotuloiset kruisailevat lähes ilmaiseksi sähkiksillään. Jokin tässä mättää...?

      • Anonyymi

        Kerro toki kuinka halpaa on kruisailla uusilla sähköautoilla? Jo pelkästään pääomakulut kääntää tuon toisin päin, halpa bensa-auto ja siinä ei juurikaan ole pääomakuluja ja sähköautossa helposti kymppitonnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki kuinka halpaa on kruisailla uusilla sähköautoilla? Jo pelkästään pääomakulut kääntää tuon toisin päin, halpa bensa-auto ja siinä ei juurikaan ole pääomakuluja ja sähköautossa helposti kymppitonnin.

        Kalliissa bensa-autossa on yhtä suuret pääomalulut, kuin kalliissa sähköautossakin.
        On järjen käyhyyttä vertailla esim. 50000 euron autoa 500 euron autoon.

        Ja esim. itse tarvitsen luotettavan auton, siksi ajan 50000 euron sähköautolla, enkä 500 euron bensa-autolla.
        Pääomakuluja ei ole, koska ostan autoni aina käteisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki kuinka halpaa on kruisailla uusilla sähköautoilla? Jo pelkästään pääomakulut kääntää tuon toisin päin, halpa bensa-auto ja siinä ei juurikaan ole pääomakuluja ja sähköautossa helposti kymppitonnin.

        Juuri näin, ja silti sähkiskuskit kuten aloittaja yrittävät epätoivoisesti saada edullisesti ajelevat polttiskuskit kateelliseksi siitä kuinka halpaa sähkiksellä ajaminen on.
        Kyllä minäkin taatusti ostan sähkiksen sitten, kun toimivan ja riittävällä toimintasäteellä varustetun käytetyn sellaisen saa samaan hintaan kuin mitä olen tottunut polttiksistani maksamaan. Tosin sellaista päivää ei tule, koska sähkisten akut eivät kestä ja halvemmissa ja vanhemmissa sähköautoissa on enää puolet akkukapasiteetista jäljellä ja sehän ei normaalikäyttöön enää riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalliissa bensa-autossa on yhtä suuret pääomalulut, kuin kalliissa sähköautossakin.
        On järjen käyhyyttä vertailla esim. 50000 euron autoa 500 euron autoon.

        Ja esim. itse tarvitsen luotettavan auton, siksi ajan 50000 euron sähköautolla, enkä 500 euron bensa-autolla.
        Pääomakuluja ei ole, koska ostan autoni aina käteisellä.

        ”On järjen käyhyyttä vertailla esim. 50000 euron autoa 500 euron autoon.”

        Se on totta. Siksipä voitaisiinkin verrata vaikka 7000 euron sähköautoa 7000 euron polttomoottoriautoon. Kumpikohan on parempi esim. maaseudulla asuvan perheen ainoaksi autoksi? Tuolla hinnalla löytyy esimerkiksi Volvoa, Audia ja Mersua farmarina, Lexuskin jos sellaisesta tykkää. Sähköautopuolelta löytyy… no, eipä muita viiden hengen autoja kuin Leafeja puolikuntoisine akkuineen. Käytännön toimintamatka ehkä 70 km.

        Jaa-a, kumpihan olisi parempi, polttis vai sähkis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”On järjen käyhyyttä vertailla esim. 50000 euron autoa 500 euron autoon.”

        Se on totta. Siksipä voitaisiinkin verrata vaikka 7000 euron sähköautoa 7000 euron polttomoottoriautoon. Kumpikohan on parempi esim. maaseudulla asuvan perheen ainoaksi autoksi? Tuolla hinnalla löytyy esimerkiksi Volvoa, Audia ja Mersua farmarina, Lexuskin jos sellaisesta tykkää. Sähköautopuolelta löytyy… no, eipä muita viiden hengen autoja kuin Leafeja puolikuntoisine akkuineen. Käytännön toimintamatka ehkä 70 km.

        Jaa-a, kumpihan olisi parempi, polttis vai sähkis?

        Voisit myös vertailla 7000 euron tojotaa 7000 euron Ferrariin.

        Vertailun vuoksi voin kertoa, että ajamalla sähköautolla, tuhlaan käyttökuluissa vuodessa melko tarkasti 4000 euroa vähemmän, verrattuna edelliseen dieselautooni.
        En ole ennustaja, mutta sähköauton vuotuisen arvonlaskun oletin olevan noin kaksinkertaisen mersuun verrattuna. Ja arvonlasku huomioiden, sähköauto tulee vuodessa siltikin merkittävästi edullisemmaksi.

        Mutta jokainenhan valitsee autonsa itselleen, omien kriteeriensä ja mahdollisuuksiensa mukaan.


    • Anonyymi

      Juu, pitkät työmatkat ja paljon ajamisellahan sitä säästöjä tehdään, hihii!
      Älä suotta laske pääomakuluja, huoltoja, vakuutuksia, ja muita kuluja, kuten renkaat jne....
      Säästöä tulee jos luopuu autosta ja vaihtaa julkiseen ja tietenkin muuttaa työpaikan läheisyyteen.

      • Anonyymi

        Tuleehan siitä säästöjä jos luopuu liian kaukana olevasta työpaikasta, ja säästöjä myös kun ei ole enää matkakuluja, mutta ansiot putoaa myös kun tulee karenssi ja putoaa kelan päivärahalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleehan siitä säästöjä jos luopuu liian kaukana olevasta työpaikasta, ja säästöjä myös kun ei ole enää matkakuluja, mutta ansiot putoaa myös kun tulee karenssi ja putoaa kelan päivärahalle.

        Tai sitten tekee työtä niin lähellä, että työpaikalle voi kävellä, pyöräillä tai mennä julkisilla. Itsellä on työmatka 1 km ja voin kävellä työmatkan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleehan siitä säästöjä jos luopuu liian kaukana olevasta työpaikasta, ja säästöjä myös kun ei ole enää matkakuluja, mutta ansiot putoaa myös kun tulee karenssi ja putoaa kelan päivärahalle.

        Kuka nyt työstä luopumisesta puhuu, voihan sitä muuttaa kotiaan tai työtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nyt työstä luopumisesta puhuu, voihan sitä muuttaa kotiaan tai työtään.

        Pitäisikö sitä vaihtaa samalla vaimoa ja perhettä. On teillä umpioudot ajatukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten tekee työtä niin lähellä, että työpaikalle voi kävellä, pyöräillä tai mennä julkisilla. Itsellä on työmatka 1 km ja voin kävellä työmatkan.

        Ahaa täällä taas ei ole mitään kilo.etrin säteellä, oletkos ajatellut sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten tekee työtä niin lähellä, että työpaikalle voi kävellä, pyöräillä tai mennä julkisilla. Itsellä on työmatka 1 km ja voin kävellä työmatkan.

        Tuo nyt on todella harvalle mahdollista. Enkä ainakaan minä edes haluaisi asua noin lähellä työpaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nyt työstä luopumisesta puhuu, voihan sitä muuttaa kotiaan tai työtään.

        Harvempi voi.


    • Anonyymi

      Sulle on vissiin iso asia , kun saat sähköä ilmaiseksi parin euron edestä päivässä . Muistele sitä kun olet vaihtamassa seuraavaan autoon .

      • Anonyymi

        "Sulle on vissiin iso asia , kun saat sähköä ilmaiseksi parin euron edestä päivässä ."

        Kyllä mulle kelpaa kaikki verovapaat luontaisedut. Kun ennen piti maksaa ensin palkasta verot ja sitten ostaa sitten sille jäljelle jääneellä osuudella kalliisti verotettua bensaa.
        Nyt ei tarvitse enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sulle on vissiin iso asia , kun saat sähköä ilmaiseksi parin euron edestä päivässä ."

        Kyllä mulle kelpaa kaikki verovapaat luontaisedut. Kun ennen piti maksaa ensin palkasta verot ja sitten ostaa sitten sille jäljelle jääneellä osuudella kalliisti verotettua bensaa.
        Nyt ei tarvitse enää.

        Ai maksaa verojakaan?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kai se on useimmille selvää ettei pelkän polttoaineen säästöjen takia ole tolkkua vaihtaa sähköautoon. Jos uusi s-auto maksaa 50 tonnia niin se edellyttää satatonnia vuodessa tienaavalta, joka on jo ihan hulppea liksa, vuoden nettotulot. Kun elääkin pitää niin käytännössä menee useamman vuoden nettotuloista iso siivu. Saa siinä halpaa sähköä imuroida urakalla.

    • Anonyymi

      Aloittaja aloittaa: ”Älkää polttiksella ajelevat pahoittako mieltänne” ja sitten pistää koko luovuutensa peliin nimenomaan pahoittaakseen polttiksilla ajavien mielen, pilkatakseen ja v*ttuillakseen mahdollisimman rankasti. Tosin juurikaan siinä onnistumatta, pikemminkin onnistuen tekemään itsestään naurunalaisen, mikä ei sinänsä ole sähköautofundamentalisteilta mitään uutta.
      Haluaisin kuitenkin kysyä, oletteko te sähköautoilijat kaikki todellakin tuollaisia m*lkkuja, jotka nauttivat toisten loukkaamisesta? Tekeekö sähköauton hankkiminen ihmisestä tuollaisen, vai onko asia niinpäin että sosiopaatit hankkivat herkemmin sähköauton?
      Joku selitys tuolle sähköautoilijoiden k*sipäiselle käytökselle täytyy olla.

    • Anonyymi

      ”Tsemppiä kaikille täyssähköautoa suunnitteleville, ymmärretään myös niitä jotka urheasti tahkoavat polttomoottoriautoilla, he ovat maksamillaan veroilla mahdollistaneet hallituksen myötämielisen suhtautumisen sähköautoihin.”

      HAHHAA mikä ääliö! Kyllä sinä rikas paska olet ihan itse maksanut ne verot mitä nyt kuvittelet saavasi takaisin. Ei vanhalla polttis-Corollalla ajeleva persaukinen maksa veroja varmaan koko ikänään yhtä paljon kuin sinä vuodessa! Revi siitä! HA!!!

    • Anonyymi

      Ehkä toi sähkö on otettu palkassa huomioon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe