45v ja dementia

Anonyymi-ap

hei, miten pärjätä 45v miehen kanssa jonka henkiset kyvyt heikentyneet. eläkkeelle ei vielä pääse, kun niin nuori. asumme kahdestaan maalla ja unohtelee asioita, esim avaimet hukassa usein ja tekee samoja asioita peräkkäin monta kertaa, kun ei varmaan muista, että on jo tehnyt. unohtelee ovia auki, minun täytyy aina tarkistaa illalla ja yölläkin onko ovet kiinni. joskus vaeltelee yöllä ilman päämäärää ja minun on vahdittava minne on menossa. se on rasittavaa. sitten häneltä ei saa kysellä mitään, esim että onko avaimet tallessa tms. niin se sanoo että taasko tenttaaminen alkoi. ei tunnusta itselleen eikä muille että on huono muisti. huononemista tapahtuu ajoittain. on myös hyviäkin aikoja että muisti pelaa. mä olen niin väsynyt tähän tilanteeseen.kun pitää sille jankuttaa monta kertaa samat asiat kun ei muista.

24

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä eläkkeelle pääsee nuorenakin! Mutta tietysti vain lääkärin kautta ja vasta sitten, kun kaikki kuntoutusyritykset ovat osoittautuneet turhiksi.

Jos mies on töissä, niin työterveyslääkäri ohjaa tutkimuksiin. Usein esimies ja/tai työtoverit patistavat lääkäriin. Muussa tapauksessa oma-aloitteisesti terveyskeskuksen kautta alkuun.

• Anonyymi

ei ole töissä koska kukaan ei ota, jos huomaa henkisen kunnon. miten muistisairas voi kuntoutua.

• Anonyymi

nyt on 10 minuutin sisällä käynyt 4 kertaa ulkona ja jättänyt oven auki. sanoin että voisitko sulkea oven tullessasi, niin sanoo että kunhan kerkiän ja istuu. on niin kiire ettei jouda ovea sulkemaan.

• Anonyymi

Entäs miten on hänen psyykkisen terveytensä , kun ajattelen noita tuolien pois kantelemisia
        Ei terve ihminen kantele tuoleja pois keittiöstä

• Anonyymi

No olisikohan korkea aika käydä lääkärissä ?
      Vaikka ehkä mies voi laittaa vastaan, mutta jotenkin tuo pitäisi saada selvitettyä.
      Ja eläkkeelle tosiaan voi päästä nuorempanakin, sairastuminen kun ei katso ikää.

• Anonyymi

Tai ensin soittaa terveyshoitajalle ja kertoa hänelle , usein he sitten hommaavat ajan lääkärille ja lääkäriltä saa lääkkeet ja tietysti eläke on silloin ajankohtainen .

• Anonyymi

on käynykin lääkärissä, mutta siitä on aikaa ja ei lyhyellä lääkärikäynnillä voi tehdä diagnoosia kun hän osaa kyllä käyttäytyä siellä ja karttaa sellaisia kysymyksiä mistä hänen tilansa selviäisi. pitäis seurata vähän pitempään.

• Anonyymi

Aika nuori mies , kai sitä nyt pitäisi ottaa kokeita ja kuvata pää , vaikka olisi kasvain päässä. Mene mukaan sinne lääkäriiin ja selitä asiat kuten ne ovat. Kokemuksesta tiedän että miehet harvoin osaavat selittää lääkärissä omia juttujaan kuten ne on, mutta kun heillä on vaimo mukana niin saavat avun ja elimellisesti viat saa pois suljettua kokeilla ja RM rögntenillä
        Ei kaikki unohtelu suinkaan johdu dementiasta siihen voi olla eläimellinen syy .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika nuori mies , kai sitä nyt pitäisi ottaa kokeita ja kuvata pää , vaikka olisi kasvain päässä. Mene mukaan sinne lääkäriiin ja selitä asiat kuten ne ovat. Kokemuksesta tiedän että miehet harvoin osaavat selittää lääkärissä omia juttujaan kuten ne on, mutta kun heillä on vaimo mukana niin saavat avun ja elimellisesti viat saa pois suljettua kokeilla ja RM rögntenillä
        Ei kaikki unohtelu suinkaan johdu dementiasta siihen voi olla eläimellinen syy .

Tämäkin täysin totta, ettei aina ole kyse muistisairaudesta, voi olla muutakin.
        Itse olen viisikymppinen ja valittelin huonoa muistiani muutamia vuosia sitten, vastaus lääkäriltä ja hoitajalta oli vain " eihän sinulla voi olla muistissa vikaa, kun olet niin nuori ".
        No onpa muisti mennyt vaan koko ajan huonommaksi, ja elämäkin mennyt niin, että ei mikään ihme, kun muisti huonontuu.
        Mutta kun olen liian nuori.....

• Anonyymi

Usein osaavat manipuloida juuri lääkäri käynnillä . Muista måkun olin hommaamassa äidille hoitopaikkaa niin eikö hän osannut lääkärissä olla ihan normaalisti, mikä minua ihmetytti. Sitten kotiin taas pääsi polttamaan mikro uuneja ka kahvikeittimiä kerta toisensa jälkeen .
        Häiritsi naapureita ja otti pesutuvassa heidän pyykkejään . Ja kun kyseen alaista niin sanoi että kyllä ne lakanat vaan hänen ovat että taas valehdeltu hänestä äse oli raskasta aikaa ja tuntui ettei apua tule saamaan koskaan . Mutta sitten oli vähällä hukkua ojaan jossa oli paljon vettä niin lopulta saatiin hoitopaikka. Ja kun kävin katsomassa niin sanoi että asuu nyt hotellissa vähän aikaa. Siis kuvitteli että muka oli hotellissa ja matkoilla mukamas. Oli ihana päästä aina kotiin. Kun tiesi ettei hän pääse sieltä pois harhailemaan minnekään, ja ulkoilut tehtiin hoitohenkilökunnan kanssa. Minua aina ihmetytti kun ihan normaalin näköisenä puhui mielikuvituksiaan . Olikohan jotenkin kuvitellut että sairaus näkyy kasvoista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämäkin täysin totta, ettei aina ole kyse muistisairaudesta, voi olla muutakin.
        Itse olen viisikymppinen ja valittelin huonoa muistiani muutamia vuosia sitten, vastaus lääkäriltä ja hoitajalta oli vain " eihän sinulla voi olla muistissa vikaa, kun olet niin nuori ".
        No onpa muisti mennyt vaan koko ajan huonommaksi, ja elämäkin mennyt niin, että ei mikään ihme, kun muisti huonontuu.
        Mutta kun olen liian nuori.....

Minulla on yksi lapsista ollut aina lapsesta asti huono muistinen aina avaimet kateissa tai kännykkä jne hänen vaimonsakin on jo oppinut katsomaan minne hän laittaa kännykän råettä voi kysellessä sano missä se on.

• Anonyymi

ei minua huolita mukaan vastaanotolle. olen yrittänyt mennä mukaan. kun se on vaan kuulemma hänen asiansa. tämä päivä taas mennyt, etten saa oikein yhteyttä häneen, kun ei puhu mitään. ei syö mun laittamia ruokia, laittoi ite uuniin lihaa ja mä tein muussia. sanoin että syö kun lämmintä, niin ei syö ja jäähdyttää tahallaan ja mikroon ei laita kun maistuu kuulemma pahalle. sitten se muuttaa mieltään ja laittaa toista ruokaa. niin käy useinkin, jos mä olen laittanut ruuan niin se ei syö vaan laittaa itse itelleen jotakin. esim paistaa makkaraa. tämmöistä ruuan kanssa kiukuttelua. jotain mielenosoitusta.

• Anonyymi

Aika hankala tilanne.
        Toistahan ei tosiaan voi pakosti lääkärinkään viedä, jos hän itse pystyy vastaan laittamaan fiksulla tavalla.
        Miten itse jakselet ?
        Ehkä sinun olisi hyvä etsiä itsellesi jotain keskustelutukea, ja sitä kautta voisi aueta jotakin keinoa myös puolisosi suhteen, apukeinoja tms.
        Joskus voi joutua hoitamaan asioita vähän kiertäen. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

• Anonyymi

olen itse ollut ahdisunut, kun tuntuu että mikään ei ole mun kodissa normaalia tämän miehen takia. hän karttaa ihmisiä ja juttelua ihmisten ja mun kanssa. menee yläkertaan piiloon, jos tulee vieraita. on järjestänyt päivärytminsä siten, ettei tarttis olla mun kanssa paljoa tekemisissä. herää aikaisin yöllä klo 2 tai 3 kun se tietää että mä nukun n. seitsemään. menee keittiöön puuhastelemaan ja kai se silloin syö ja keittää kahvia. se on keittiönkin järjestellyt oman makunsa mukaan, jättänyt vain yhden tuolin ja keittiön pöydälle kasannut tavaroita tai romuja täyteen, ettei tarttis yhdessä syödä siinä. kun tyhjennän sen, niin se kasaa ne kohta uudestaan. en viitsi enää siivota sitä pöytää. pöydässä oli alunperin neljä tuolia, mutta hän on ne kantanut varastoon ja jättänyt vain yhden tuolin. kuulemma ovat hänen tiellään. vieraatkaan ei voi istua keittiössä kun ei ole tuoleja. vieraita käy vain harvoin. päivällä se keksii jotain puuhailemista ulkona ettei tarttis olla mun seurassa tai menee vintille. rupeaa aikaisin nukkumaan, että voi taas aikaisin herätä klo 2 tai 3.

• Anonyymi

Kyllä se vaikuttaa että sinun pitäisi saada apu itsellesi ja hänelle . Hän on sairas ja tulet sinäkin olemaan jos alat hoitajaksi hänelle . Joten ota yhteyttä lääkäriin, mene vaikka ensin itse että saat kertoa ilman että tarttee varoa sanojaan jos hän olisi mukana . Ja kysy lääkäriltä mitä sinun olisi tehtävä ja sanot että tarvitset todella apua tilanteeseen .
        Joten muisti sairaus koskettaa yhtä kovasti omaista se kun potilastakin, jos ei kovempaakin . Kaikki eivät ole myöskään hoitaja tyyppejä mitenkään , joten sinun on jotenkin päästävä selvyyteen tästä asiasta , ja muista että näissä sairauksissa on aina se vaimo joka palaa loppuun , ja siitä tilasta on sitten pitkä tie takaisin . Tsemppiä

• Anonyymi

eräs tuttu mies puolustaa miestäni, kun kerroin hänelle asioita ja sanoi etten muka kunnioita mieheni mielipiteitä esim sisustuksessa. en ole muuta tehnytkään kun antanut sen sisustaa omin päin. sehän täällä on melkein kaiken sisustanutkin. kantanut kaikki tuolitkin varastoon, kun niitä tarttis keittiössä. mun pitää elää sen elämää kodissani, mulla ei ole omaa elämää kun pitää elää kuin se on järjestänyt, esim ruokapöydässä ei voi syödä kun täynnä rojuja. syön milloin missäkin vaikka sängyn päällä. en saa ostaa itelleni edes viinipulloa kun rauhoittas mun hermoja, kun pitää sitten ostaa sillekin kaljaa tai jotakin ja siitähän se vasta sekoaakin. vähäinenkin määrä alkoholia pistää sen pään sekasin vielä enemmän.

• Anonyymi

Näitä puolustajia on aina kun tälläistä tapahtuu, joten parempi kun et keskustele sellaisten ihmisten kanssa joka vielä meinaa että yksi ihminen perheessä on se joka kalustaa .ei sellainen ole mikään ystävä liioin, normaali ystävä auttaa vaikeuksissa ei selittele kannustanåmaan sairaan tekemisiä normaaleina

• Anonyymi

nyt se valittaa ettei sillä ole ruokaa. laitoin keitetyt perunat ja uunimakkaran sille, niin ettei se paskaa syö. se ei syö minun laittamiani ruokia. rahaa menee kun laittaa itselleen eri ruuat joka päivä. mitenkähän tuon mielenosoituksen saisi loppumaan.

• Anonyymi

Jos ei hän halua puhua sairaudestaan asiallisesti niin ei ole mitään syytä jäädä suhteeseen .
        Se riistää ainoastaan hermoston kun jää tekemään asioita toisen tavalla

• Anonyymi

koirakin ymmärtää ettei tuo mies ole täysipäinen. se kattoo niin pitkään sitä ja sitten minua, että mikä tuossa miehessä on vikana. tiedän että koira ymmärtää ettei mies ole terve päästään.

• Anonyymi

mistä sitä voi tietää kun alkaa seurustella, että tulee miehelle dementia, kun on tullut vuosien vasta myöhemmin kuluessa. tai alkuun osasi hyvin peitellä sen. vasta myöhemmin huomasin että jotakin vialla.

• Anonyymi

Entäs onko hän saanut diagnoosin vaivaansa ? Ässillä joskus saattaa olla muisti huono josistakin muistakin syistä, . Minulla itselläni siin 40 vuotiaana muisti katkoja kun tulin töistä niin en muistanut minne olin laittanut käsilaukkuni ja tuo avainten etsiskelyn oli myös ajankohtaista. Mutta sitä kesti puolivuotta ja sen jälkeen ei koskaan enää , luulen että olin stressaantunut koska töissä oli muutoksia meidän tiimeillä .
      Mutta nyt iäkkäämpänä kyllä pelästynyt jos sattuu etten heti muista jotain nimeä että nytkö se alzheimer alkaa.

• Anonyymi

"...minäkin tarkastelen niin kuin tekin [(kolme-kymmene)] kertaa, että kraanat on kiinni ja levyt on pois päältä jos lääkäri tulee mieleen huuhtelen hampaat jopa³⁰kertaa päivässä:" Nyt kun ei tiedä mikä flunssa lähtee liikkeelle elän varmuuden vuoksi hohynekin kirsi varhilan ja ruotsalaisen seksillä." ei voi tulla pelkoa kun on sama usko kuin lääkäreillä🏳🏳🏳rauha rauha rauha

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe