Ajamisen hinta

Anonyymi-ap

Tulinpa laskeneeksi.

Tämän päivän hintataso pörssisähkön 7pv keskihinnalla ja 98okt bensalla
Bensa 7L/100km * 2,1€/L =14,7€
Sähkö 17kW/100km * 0,04snt/kW+siirtohinta =8snt*17kW =1,36€/100km

Jokainen ajettu 100km maksaa siis yli 13€ enemmän bensalla.

10.000km/vuosi -> 1.300€/vuosi
20.000km/vuosi -> 2.600€/vuosi
30.000km/vuosi -> 3.900€/vuosi
40.000km/vuosi -> 5.200€/vuosi
50.000km/vuosi -> 6.500€/vuosi
60.000km/vuosi -> 7.800€/vuosi

MG 4 maksaa uutena 27.900€
Isommilla kilometreillä maksaa siis lainalla ostetun uuden MG 4 sähköauton 4 vuodessa omakseen.

82

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Särkilahden paikkeilla on TB-huoltoasema, josta noudettu polttoaine tulee vieläkin kalliimmaksi kuin esimerkissäsi.
      MG 4 range 350 km hyvissä oloissa riittää hyvin 60.000 km vuosittaiseen ajomäärään.
      Eniten myynnissä olevalla autollakin on ajettu 16.000 km, joten laatu on taattu.

    • Anonyymi

      Aivan kuten itsekin otsikoit, ajamisen hinta, siitähän on kysymys laskelmassasi.

      Jos sensijaan laskisit koko autoilun hinnan, saattaisit päätyä aivan erilaiseen tulokseen.

      • Anonyymi

        Mitä kustannuksia sinulla tulee mieleen, joka vaikuttaisi tähän laskelmaan?

        Tässä ei ole edes laskettu mukaan sen bensa-auton vaihtohyvitystä, johon kulutasoa verrataan. Sen kun arvioit oman bensa-autosi perusteella niin saat sinulle sopivat luvut :-)

        Huollot sähköautolla ovat paljon halvemmat ja vakuutukset varmaan karkeasti samaa tasoa.
        Verotkin ovat tällä pienemmät kuin melkein millään bensavehkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kustannuksia sinulla tulee mieleen, joka vaikuttaisi tähän laskelmaan?

        Tässä ei ole edes laskettu mukaan sen bensa-auton vaihtohyvitystä, johon kulutasoa verrataan. Sen kun arvioit oman bensa-autosi perusteella niin saat sinulle sopivat luvut :-)

        Huollot sähköautolla ovat paljon halvemmat ja vakuutukset varmaan karkeasti samaa tasoa.
        Verotkin ovat tällä pienemmät kuin melkein millään bensavehkeellä.

        Sähköauton korjauskulut, tuleva sähköauton verotus, se tulee yllättämään kaikki, suuruudellaan, arvonalennus ja varmasti vielä muitakin menoja joita ei pysty edes kuvittelemaan.

        Se, joka laskee vain ajamiseen käytetyn rahamäärän, on auto sitten sähköllä, bensalla, dieselillä, tai lannalla kulkeva, huijaa itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton korjauskulut, tuleva sähköauton verotus, se tulee yllättämään kaikki, suuruudellaan, arvonalennus ja varmasti vielä muitakin menoja joita ei pysty edes kuvittelemaan.

        Se, joka laskee vain ajamiseen käytetyn rahamäärän, on auto sitten sähköllä, bensalla, dieselillä, tai lannalla kulkeva, huijaa itseään.

        Siinä mielessä totta että vain "polttoaineen" hinnan huomiointi ei kerro koko totuutta. Toisaalta tuossa MG:n tapauksessa kun hinta (28 k€) on edullinen ja auton takuu on 7v/150 tkm (kulut siis erittäin hyvin ennakoitavissa tuolta ajalta) niin mielellään kyllä näkisi laskelmat tai edes oletukset miten vastaavan matkan voisi ajaa polttiksella halvemmalla, huomioiden se että polttoaineessa tulee säästöä se 19500 euroa tuona aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä mielessä totta että vain "polttoaineen" hinnan huomiointi ei kerro koko totuutta. Toisaalta tuossa MG:n tapauksessa kun hinta (28 k€) on edullinen ja auton takuu on 7v/150 tkm (kulut siis erittäin hyvin ennakoitavissa tuolta ajalta) niin mielellään kyllä näkisi laskelmat tai edes oletukset miten vastaavan matkan voisi ajaa polttiksella halvemmalla, huomioiden se että polttoaineessa tulee säästöä se 19500 euroa tuona aikana.

        Nyt pitäisi vielä lukea se takuutekstin pienellä kirjoitettu, että mitä se ei sisällä...

        Polttomoottoriautolla ajaa samalla rahalla tai jopa hieman halvemmalla tuon matkan siten, että polttomoottoriauton ostohinta on 2000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi vielä lukea se takuutekstin pienellä kirjoitettu, että mitä se ei sisällä...

        Polttomoottoriautolla ajaa samalla rahalla tai jopa hieman halvemmalla tuon matkan siten, että polttomoottoriauton ostohinta on 2000 euroa.

        Halvalla polttiksella teoriassa ehkä, tosin se 2000 euron MG:n kokoluokkaa vastaava polttis hyvin suurella todennäköisyydellä ei tule kestämään 7v/150 tkm käyttöä, eli tuona aikana joutuu ostamaan useamman halpiksen kun korjauskulut ylittävät muuten auton arvon ja sitten ollaankin kokonaiskustannuksen osalta käytännössä tasoissa MG:n kanssa.

        Ja vaikka rahallisesti ei asiaa arvottaisikaan, niin jotain merkitystä on myös sillä ajaako uudella/uudehkolla sähköautolla vai elämänsä ehtoopuolella olevalla vanhalla rouskulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvalla polttiksella teoriassa ehkä, tosin se 2000 euron MG:n kokoluokkaa vastaava polttis hyvin suurella todennäköisyydellä ei tule kestämään 7v/150 tkm käyttöä, eli tuona aikana joutuu ostamaan useamman halpiksen kun korjauskulut ylittävät muuten auton arvon ja sitten ollaankin kokonaiskustannuksen osalta käytännössä tasoissa MG:n kanssa.

        Ja vaikka rahallisesti ei asiaa arvottaisikaan, niin jotain merkitystä on myös sillä ajaako uudella/uudehkolla sähköautolla vai elämänsä ehtoopuolella olevalla vanhalla rouskulla.

        "joutuu ostamaan useamman halpiksen kun korjauskulut ylittävät muuten auton arvon"

        Se, että korjauskulu ylittää auton arvon, ei tarkoita sitä, että autoa ei kannattaisi korjata.

        Minulle on arvoton 25 vuotta vanha auto, josta tiedän tarkalleen mitä sille on tehty ja mitä siitä on korjattu. Miksi laittaisin tuon romuksi 200 euron korjauksen takia ja ostaisin jonkun tilalle, mistä en tiedä mitään mitä siitä on korjaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi vielä lukea se takuutekstin pienellä kirjoitettu, että mitä se ei sisällä...

        Polttomoottoriautolla ajaa samalla rahalla tai jopa hieman halvemmalla tuon matkan siten, että polttomoottoriauton ostohinta on 2000 euroa.

        Minulla on uutena ostamani vuoden 2000 Corolla jonka 'hinta' voisi ehkä olla sen 2000€. Kulutus on noin 6 litraa/100 km. Tänä aikana on ollut yksi yli kolmensadan euron korjaus pari vuotta sitten: koko pakoputkiston vaihto (800€). Mahtaa sähköautossa summa olla "vähän" isompi, pelkästään renkaita menee ainakin tuplasti. Paljonkohan akuston uusiminen maksaa?
        Näissä vertailuissa sähkön saa edulliseksi kun käyttää laskelmassa tolkuttoman halpaa sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on uutena ostamani vuoden 2000 Corolla jonka 'hinta' voisi ehkä olla sen 2000€. Kulutus on noin 6 litraa/100 km. Tänä aikana on ollut yksi yli kolmensadan euron korjaus pari vuotta sitten: koko pakoputkiston vaihto (800€). Mahtaa sähköautossa summa olla "vähän" isompi, pelkästään renkaita menee ainakin tuplasti. Paljonkohan akuston uusiminen maksaa?
        Näissä vertailuissa sähkön saa edulliseksi kun käyttää laskelmassa tolkuttoman halpaa sähköä.

        Onpas kallis pakoputki corollassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas kallis pakoputki corollassa...

        Osat 500 ja työt 300.


    • Anonyymi

      Huomioi jäleemyntihinta ja korjaukset. Tulee pakosti vero sähköautoille!

      • Anonyymi

        Mitä korjauksia tarkoitat? MG:n takuu on 7v/150 tkm.

        Jos ajaa takuuajan loppuun (150 tkm) niin aloituksen hinnoilla polttoaineessa säästää 19500 euroa. Tuon jälkeen voi sen MG:n ajaa vaikka paaliin, ja silti auto tulee halvemmaksi kuin vastaava samanhintainen polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä korjauksia tarkoitat? MG:n takuu on 7v/150 tkm.

        Jos ajaa takuuajan loppuun (150 tkm) niin aloituksen hinnoilla polttoaineessa säästää 19500 euroa. Tuon jälkeen voi sen MG:n ajaa vaikka paaliin, ja silti auto tulee halvemmaksi kuin vastaava samanhintainen polttis.

        Takuu kaikille kalliile osille??? Kuka hölmö moista antaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu kaikille kalliile osille??? Kuka hölmö moista antaa?

        Valmistaja joka luottaa tuotteeseensa. Mitä kalliita korjauksia mielestäsi on odotettavissa vaikka nyt tuolla 7v/150 tkm ajalla? Noin mielenkiinnosta, auton omistajallehan noilla ei ole merkitystä koska takuu hoitaisi ne joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistaja joka luottaa tuotteeseensa. Mitä kalliita korjauksia mielestäsi on odotettavissa vaikka nyt tuolla 7v/150 tkm ajalla? Noin mielenkiinnosta, auton omistajallehan noilla ei ole merkitystä koska takuu hoitaisi ne joka tapauksessa.

        Erilaiset sähkölaitteet. Säätimet meidän olosuhteissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistaja joka luottaa tuotteeseensa. Mitä kalliita korjauksia mielestäsi on odotettavissa vaikka nyt tuolla 7v/150 tkm ajalla? Noin mielenkiinnosta, auton omistajallehan noilla ei ole merkitystä koska takuu hoitaisi ne joka tapauksessa.

        Takuu ei kata normaalia kulumista. Autoliikkeellä on oma käsityksensä siitä mikä on "normaalia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu ei kata normaalia kulumista. Autoliikkeellä on oma käsityksensä siitä mikä on "normaalia".

        Tietenkään jarrupalat ja vastaavat ei mene takuuseen, koska ovat selvää kulutusosaa. Muuten tuo kommenttisi autoliikkeen käsityksestä siitä mikä on normaalia kulumista on pelkkää spekulointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkään jarrupalat ja vastaavat ei mene takuuseen, koska ovat selvää kulutusosaa. Muuten tuo kommenttisi autoliikkeen käsityksestä siitä mikä on normaalia kulumista on pelkkää spekulointia.

        Spekulointiahan se autoliike nimenomaan tekee sillä että mikä on takuuseen menevää ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spekulointiahan se autoliike nimenomaan tekee sillä että mikä on takuuseen menevää ja mikä ei.

        Mutta sähköauton voimansiirrossa ei ole mitään sellaista minkä voisi määritellä kulutusosaksi ja siten ei-korvattavaksi. Ihan samalla tavalla kuin jos polttomoottoriautossa olisi vastaava 7v/150tkm takuu ja kone räjähtää 140 tkm ajettuna niin takuuseen menee.


      • Anonyymi

        Sähköautoilla on vuosittainen vero . On aina ollut ja on nostettu 3 vuodessa 3 kertaa , viimeksi yli 100 % .


    • Anonyymi

      Tämähän on oikeasti ihan mieletön juttu! Annat vaihdossa 5-tonnin bensiksen ja pelkällä polttoaineen hinnan erotuksella saat uuden auton käyttöösi 4 vuodessa peruskilometreillä. Joku tässä on pakko olla pielessä...

      • Anonyymi

        Ja onkin pahasti!


      • Anonyymi

        Oisko pahasti pielessä eri polttoaineiden hintaero.
        Jos sähkö maksaisi 45snt/kWh, niin oltaisiin aika lailla tasoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko pahasti pielessä eri polttoaineiden hintaero.
        Jos sähkö maksaisi 45snt/kWh, niin oltaisiin aika lailla tasoissa.

        Laskelmassa oli 0,04 snt/kWh . Se ei voi mitenkään pitää paikkaansa
        Joku 11-12 snt/kWh olisi ehkä lähellä totuutta.
        Vihreiden tuulimyllysähkökin on jo 30-40 snt /kWh tarjouksissa.


      • Anonyymi

        Laskelmat on pielessä. Kun laskee sähkön hinnan vaikka viime vuoden hintojen mukaan niin tuleekin "pikkuisen" toiset tulokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskelmassa oli 0,04 snt/kWh . Se ei voi mitenkään pitää paikkaansa
        Joku 11-12 snt/kWh olisi ehkä lähellä totuutta.
        Vihreiden tuulimyllysähkökin on jo 30-40 snt /kWh tarjouksissa.

        Sähkö on maksanut joskus yli 100 snt/kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö on maksanut joskus yli 100 snt/kWh.

        Ja huomattavasti useammin 0 snt/kWh tai hinta on ollut jopa negatiivinen.


    • Anonyymi

      Onko järkeä ostaa auto, jos ajattelee 150 tkm ajettu auto paaliin?
      Ei mitään polttista laiteta paaliin 150 tkm ajettuna. Oletuksena
      27 k€ hinnalla saa paljon polttoainetta.

      Muistakaa 3000 km ajettu Tesla ja 30 % hinnasta pois 1-2 vuodessa.
      Tehdäänkö uudet laskelmat ajamisen kustannuksista?

      1,8 miljoonaan ajettu Tesla neljällä akkupaketilla ja 10 moottorikorjausta.
      Nytkö kiinalaiset ovat panneet paremmaksi?

      • Anonyymi

        Saatko siis jostain sen vastaavan polttomoottoriauton ilmaiseksi, vai mistä tuon 27 k€ keksit polttoaineeseen käytettäväksi?


    • Anonyymi

      Katsellaanko niitä pörssisähkön keskihintoja vaikka marras- maaliskuussa?

      • Anonyymi

        Jos sulta löytyy tilasto mitä hinnat ovat olleet vaikka klo 00-06 välisenä aikana keskimäärin niin katsellaan vaan. Sähköautohan ladataan pääsääntöisesti öisin, joten päivän tai kuukauden keskihinta ei vielä kerro todellisesta kustannuksesta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulta löytyy tilasto mitä hinnat ovat olleet vaikka klo 00-06 välisenä aikana keskimäärin niin katsellaan vaan. Sähköautohan ladataan pääsääntöisesti öisin, joten päivän tai kuukauden keskihinta ei vielä kerro todellisesta kustannuksesta mitään.

        En ole nähnyt paikallisen ABC:n pihassa latauspaikoille jonoa 00 - 06 aikaan, päivällä siellä kyllä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt paikallisen ABC:n pihassa latauspaikoille jonoa 00 - 06 aikaan, päivällä siellä kyllä on.

        Eiköhän kyse ole siitä etä ladataan kotona kun nukutaan ja auto on pihassa:-) Ei sähköautoja ladata pikalatureilla kuin pidemmällä reissulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt paikallisen ABC:n pihassa latauspaikoille jonoa 00 - 06 aikaan, päivällä siellä kyllä on.

        Latauspaikkoja on ylipäätään liian vähän


    • Anonyymi

      Nuo bensan ja sähkön hinnat näyttävät olevan todellisia hintoja juuri nyt.
      vrt. tankille.fi ja fingrid

      • Anonyymi

        Kovin harva vain käyttää 98 bensaa. Toisaalta kohta sähkön hinta nousee reilusti kun alkaa kotien lämmityskausi painaa päälle kunnolla.
        Eikö ihmisellä ole muuta mietittävää tekemistä kuin kirjoitella moisia juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin harva vain käyttää 98 bensaa. Toisaalta kohta sähkön hinta nousee reilusti kun alkaa kotien lämmityskausi painaa päälle kunnolla.
        Eikö ihmisellä ole muuta mietittävää tekemistä kuin kirjoitella moisia juttuja.

        Ei laskelman lopputulos tuosta kovin paljoa muutu vaikka sähkön hintana käyttäisi siirtoineen 15 snt tuon 8 snt sijasta. Kiinteää 2 vuoden sähkösopimusta saa kuitenkin tällä hetkellä alle 9 sent/kWh hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laskelman lopputulos tuosta kovin paljoa muutu vaikka sähkön hintana käyttäisi siirtoineen 15 snt tuon 8 snt sijasta. Kiinteää 2 vuoden sähkösopimusta saa kuitenkin tällä hetkellä alle 9 sent/kWh hintaan.

        Ainakin minulla kesällä sähkön siirto + verot maksavat 17 snt/kWh. Sen lisäksi energiakin maksaa jotain. 9 + 17 = 26


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minulla kesällä sähkön siirto verot maksavat 17 snt/kWh. Sen lisäksi energiakin maksaa jotain. 9 17 = 26

        Siirtohinta ei voi pitää paikkaansa. Mikä sähköverkkoyhtiö kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirtohinta ei voi pitää paikkaansa. Mikä sähköverkkoyhtiö kyseessä?

        Elenia, kesällä siirto + verot on sen 17 senttiä/kWh ja talvella jotain 12 senttiä. Tämä johtuu siitä että siirrosta suuri osa on kiinteää joten talvella ison kulutuksen aikaan sen hinta kilowattia kohden on pienempi. Minulla on talossa suora sähkölämmitys + ilmalämpöpumppu + varaava takka ja saunan kiuas puilla. Sähkön kokonaiskulutus viime vuonna oli 6000 kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elenia, kesällä siirto verot on sen 17 senttiä/kWh ja talvella jotain 12 senttiä. Tämä johtuu siitä että siirrosta suuri osa on kiinteää joten talvella ison kulutuksen aikaan sen hinta kilowattia kohden on pienempi. Minulla on talossa suora sähkölämmitys ilmalämpöpumppu varaava takka ja saunan kiuas puilla. Sähkön kokonaiskulutus viime vuonna oli 6000 kWh.

        Kiinteää osuutta (perusmaksua) ei voi laskea mukaan kWh-hintaan, maksat sen joka tapauksessa ja se säilyy samana riippumatta siitä kuinka paljon sähköä kuluttaa.


    • Anonyymi

      Uusiutuva energia on tällaista, hyvin halpaa. Ja se muuttaa asioita kuten tuostakin laskelmasta näemme.

      Hyvin laskettu!

      • Anonyymi

        Ja sitten sinä päivänä kun sähkön hinta nousee taas pilviin, kukaan ei liiku mihinkään, koska se on liian kallista.


    • Anonyymi

      Oottakaahan vain, kyllä sähköautolle pian laitetaan sellainen vero, kunhan yleistyvät, että " halpa" ajaminen on muisto vain.

      • Anonyymi

        Varmasti joskus tulee, se on selvä. Mitään suunnitelmia tai päätöksiä tuosta ei kuitenkaan ole. Lisäksi niin kauan kuin verotuksella halutaan ohjata käytönaikaisia päästöjä niin polttomoottorikäyttöisten autojen vero tulee olemaan sähköautoja korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti joskus tulee, se on selvä. Mitään suunnitelmia tai päätöksiä tuosta ei kuitenkaan ole. Lisäksi niin kauan kuin verotuksella halutaan ohjata käytönaikaisia päästöjä niin polttomoottorikäyttöisten autojen vero tulee olemaan sähköautoja korkeampi.

        Kun puhutaan 7 vuoden ajasta, niin uskallan väittää että tuon ajan puitteissa tulee joku maksu, jolla kompensoidaan valtion pienentynyttä verokertymää.

        Luokkaa 500 - 2000 euroa per vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan 7 vuoden ajasta, niin uskallan väittää että tuon ajan puitteissa tulee joku maksu, jolla kompensoidaan valtion pienentynyttä verokertymää.

        Luokkaa 500 - 2000 euroa per vuosi.

        Kyllä...nostetaan bensan verotusta koska se saastuttaa Suomen!


    • Anonyymi

      Aloituksen oleellinen pointtihan on se että kun vaihdat vanhan bensiksesi huomenna uuteen MG4:ään niin pelkällä polttoaineen-sähköenergian hinnan erotuksella maksat itsellesi uuden auton 4 vuodessa. Ja jos annat omasi vaihdossa niin aika vaan lyhenee.

      Arvonalenema: Vertaa nykyistä autoasi uuteen MG4:een. Kumman jälleenmyyntiarvo on 4 vuoden kuluttua isompi?

      • Anonyymi

        Ei vaan kumman myyntiarvo laskee enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan kumman myyntiarvo laskee enemmän.

        Tuossa esimerkissä koko MG4:n hinta tulee säästettyä pienemmillä käyttökustannuksilla. Eli jotta nykyinen auto tulisi edullisemmaksi pitäisi sen arvon nousta 4 vuoden aikana, mikä käytännössä ei ole mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa esimerkissä koko MG4:n hinta tulee säästettyä pienemmillä käyttökustannuksilla. Eli jotta nykyinen auto tulisi edullisemmaksi pitäisi sen arvon nousta 4 vuoden aikana, mikä käytännössä ei ole mahdollista.

        "Eli jotta nykyinen auto tulisi edullisemmaksi pitäisi sen arvon nousta 4 vuoden aikana, mikä käytännössä ei ole mahdollista."

        Ja juuri viimeisen kahden vuoden aikana polttomoottoriautojen hinnat on nousseet ennennäkemättömällä tavalla. Myös käytettyjen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli jotta nykyinen auto tulisi edullisemmaksi pitäisi sen arvon nousta 4 vuoden aikana, mikä käytännössä ei ole mahdollista."

        Ja juuri viimeisen kahden vuoden aikana polttomoottoriautojen hinnat on nousseet ennennäkemättömällä tavalla. Myös käytettyjen.

        Totta että yleisesti uusien hinnat ovat nousseet. Kuitenkin jos nyt omistaa jonkun auton ja ajaa sillä 4v/240 tkm lisää niin on erittäin epätodennäköistä että auton arvon on suurempi tai edes sama kuin tällä hetkellä.


    • Anonyymi

      Kuka ajaa joka arkipäivä 240km, joku myyntiedustaja ehkä ja silloin sähkis on erittäin kannattava. Minä ajan n 10000 km vuodessa ja säästö olisi noin 1000€ vuosittain.
      Autoni ostin 4 vuotta sitten n 5000€ ja korjauksiin on mennyt n 2500€ ja nyt kun kuluvat osat on vaihdettu ( kytkin ja laturi) menen vielä monta vuotta ilosesti isolla farkulla joka on minulle välttämätön ja perässäkin vedän kaikenlaista.

      Mainittakoon, että ajan töihin pääasiassa fillarilla ja pikku kauppareissut myös.
      Auton tarve on niin erillainen , että yleisesti parasta ei olekkaan , vaan se on aina tarpeen mukaan.( kyllä, olisi varaa ostaa sähkis. mutta pidän rahani mielummin osakkeissa. Autoni laitatin kulkemaan E85 joten en niin kauheasti saastutakkaan.

      Tulevaisuudessa sähkis ladataan paneeleilla tai halvalla pörssisähköllä ja autosta otetaan taloon sähkö, kalliiden sähkötuntien ajan, näin sähkisten akut tasapainottavat sähkömarkkinoita ja kaikki hyötyvät.

    • Anonyymi

      Kun keksii itselleen sopivat arvot niin saa "hyviä" tuloksia.

      Todellinen laskelma:
      sähkön hinta 8snt/kWh + siirto ja verot 17 snt/kWh = 25 snt/kWh
      25 snt/kWh x 17 kWh = 4,25 €/100 km

      Sähkön hintana 8 snt/kWh on alakanttiin. Sähköauton käyttämän energian määrästä minulla ei ole tietoa joten käytin samaa kuin aloittaja.

      Vanha totuus: "laki on niin kuin se luetaan ja asia niin kuin ajetaan" pätee taas!

      • Anonyymi

        Juuri näin, arpomalla sopivat luvut saa halutun lopputuloksen.

        Esimerkiksi tuo mainitsemasi siirto + verot 17 snt/kWh on täysin keksitty hinta. Sähkövero on 2,79 snt/kWh ja yhdenkään sähköyhtiön siirtohinta ei ole lähellekään jäljellä jäävää reilua 14 snt/kWh, kalleimmat siirtohinnat taitaa olla jotain 6 snt/kWh -luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, arpomalla sopivat luvut saa halutun lopputuloksen.

        Esimerkiksi tuo mainitsemasi siirto verot 17 snt/kWh on täysin keksitty hinta. Sähkövero on 2,79 snt/kWh ja yhdenkään sähköyhtiön siirtohinta ei ole lähellekään jäljellä jäävää reilua 14 snt/kWh, kalleimmat siirtohinnat taitaa olla jotain 6 snt/kWh -luokkaa.

        Siirtohinta voi olla tuo mainittu jos suhdanteet muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, arpomalla sopivat luvut saa halutun lopputuloksen.

        Esimerkiksi tuo mainitsemasi siirto verot 17 snt/kWh on täysin keksitty hinta. Sähkövero on 2,79 snt/kWh ja yhdenkään sähköyhtiön siirtohinta ei ole lähellekään jäljellä jäävää reilua 14 snt/kWh, kalleimmat siirtohinnat taitaa olla jotain 6 snt/kWh -luokkaa.

        Elokuun lasku: Elenian laskussa siirto + vero 39,79 € ja kuukauden kulutus 220,41 kWh.
        Maksut yhteensä 18 senttiä/kWh. Jätit omasta tekstistäsi pois siirron perusmaksun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elokuun lasku: Elenian laskussa siirto vero 39,79 € ja kuukauden kulutus 220,41 kWh.
        Maksut yhteensä 18 senttiä/kWh. Jätit omasta tekstistäsi pois siirron perusmaksun.

        Miksi lasket perusmaksun mukaan, senhän joudut maksamaan vaikka et kuluttaisi sähköä laisinkaan ja eikä se muutu käytettiin sähköä sähköauton lataamiseen tai ei?

        Ainoastaan jos hankkii oman sähköliittymän vain sähköauton lataamisen vuoksi perusmaksun sisällyttäminen olisi perusteltua. Elenian siirto + sähkövero on korkeimmillaan 8,41 snt/kWh (yleissiirron hinta), eli jos sähköenergia on 8 snt/kWh, on kokonaishinta tuolloin 16,41 snt/kWh ja tuo on aika lailla siellä ylälaidalla koska Elenian siirtohinta on kalleimmasta päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lasket perusmaksun mukaan, senhän joudut maksamaan vaikka et kuluttaisi sähköä laisinkaan ja eikä se muutu käytettiin sähköä sähköauton lataamiseen tai ei?

        Ainoastaan jos hankkii oman sähköliittymän vain sähköauton lataamisen vuoksi perusmaksun sisällyttäminen olisi perusteltua. Elenian siirto sähkövero on korkeimmillaan 8,41 snt/kWh (yleissiirron hinta), eli jos sähköenergia on 8 snt/kWh, on kokonaishinta tuolloin 16,41 snt/kWh ja tuo on aika lailla siellä ylälaidalla koska Elenian siirtohinta on kalleimmasta päästä.

        Erittelen vielä saamani Elenian elokuun laskua (yht. 39,79 €) :
        siirron perusmaksu 21,24 €
        siirron energiamaksu 12,39 €
        sähkövero 6,16 €

        On erikoista jos sähkön siirron perusmaksu kohdistuu vain johonkin kulutukseen eikä kaikkeen. Olisi ihan sama jos maksaisit leivästä kaupassa vai 30 senttiä kilo joka on leivässä viljan osuus. Kauppias saattaisi olla eri mieltä. Bensakin maksaisi vain raakaöljyn litrahinnan verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittelen vielä saamani Elenian elokuun laskua (yht. 39,79 €) :
        siirron perusmaksu 21,24 €
        siirron energiamaksu 12,39 €
        sähkövero 6,16 €

        On erikoista jos sähkön siirron perusmaksu kohdistuu vain johonkin kulutukseen eikä kaikkeen. Olisi ihan sama jos maksaisit leivästä kaupassa vai 30 senttiä kilo joka on leivässä viljan osuus. Kauppias saattaisi olla eri mieltä. Bensakin maksaisi vain raakaöljyn litrahinnan verran.

        Noin nyt ei vaan voi laskea jos todellisen lisäkustannuksen sähköauton lataamisesta (tai mistä tahansa lisäkulutuksesta) haluaa.

        Jos jyvität sähköauton lataamiseen kulutetulle sähkölle myös perusmaksua, tarkoittaa se sitä että vastaavasti muuhun kulutukseen menevän sähkön laskennallinen hinta laskee koska kokonaiskulutus kasvaa ja perusmaksu säilyy ennallaan. Olisi erikoista perustella että koska lataan sähköautoa niin sen ansiosta talon lämmitykseen tai valaistukseen käytetyn sähkön hinta putoaa.

        Tai vaihtoehtoisesti kokeile laskea, paljonko laskusi loppusumma kasvaa nykyisestä (39,79 eur) jos kulutat esim. 100 kWh enemmän. Jos tuon esimerkkilaskun kulutus on ollut 220 kWh ja siirron ja sähköveron hinta yhteensä 18,55 € tekee se noin 8,4 snt/kWh. Jokainen kuluttamasi lisäkilowattitunti siis maksaa tuon verran kun se perusmaksu ei muutu mihinkään.


      • Anonyymi

        esim. Helsingissä sähkön siirtolaskussa energian osuus on n. 0,07 €/kWh.

        Tuosta siis HELEN kerää itselleen 4,07 c/kWh (sis. siirtomaksun arvonlisäveron) ja lisäksi valtiolle sähköveroa ja sähköveron arvonlisäveroa 2,79 c/kWh.

        Kysymys: Millä perusteella tuollaisen sähköveron periminen muka on edes laillista ?
        Se on aivan rinnastettavissa 1994-1995 perittyyn 9% televeroon, jonka periminen 1995 osalta todettiin laittomaksi, ja valtio joutui vuoden 1995 osalta palauttamaan jo perityn 9% televeron teleoperaattoreille, jotka kuitenkaan EIVÄT palauttaaneet takautuvasti palautuksena saamaansa veroerää asiakkailleen, vaan kavalsivat veronpalautuserän osinkona osakkeenomistajille.

        Televeron osalta:
        Vuoden 1994 osalta tuo vero oli laillinen (koska 1994 Suomi ei vielä ollut EU:n jäsen, minkä takia mikään laki ei tehnyt veron perimisestä laitonta).

        Sen sijaan vuoden 1995 osalta televero katsottiin EU:n kieltämäksi ns. laittomaksi pisteveroksi (Suomi on ollut EU:n jäsen 1.1.1995 alkaen).

        Jos kerran televero vuoden 1995 osalta oli laiton pistevero, ja sellaisena ko. veron periminen oli lainvastaista, millä perusteella sähkövero ei olisi myös ns. laiton pistevero ?

        Miksi sähköyritysten lakimiehet eivät selvitä asiaa ja riitauta valtion oikeutta ko. veron perimiseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittelen vielä saamani Elenian elokuun laskua (yht. 39,79 €) :
        siirron perusmaksu 21,24 €
        siirron energiamaksu 12,39 €
        sähkövero 6,16 €

        On erikoista jos sähkön siirron perusmaksu kohdistuu vain johonkin kulutukseen eikä kaikkeen. Olisi ihan sama jos maksaisit leivästä kaupassa vai 30 senttiä kilo joka on leivässä viljan osuus. Kauppias saattaisi olla eri mieltä. Bensakin maksaisi vain raakaöljyn litrahinnan verran.

        Poliitikot jaksavat valehdella, että bensiinin hinta johtuu öljyn maailmanmarkkinahinnoista, eikä bensiinin hintaa siksi voida alentaa.

        Tosiasia:
        Venäjällä bensiini maksaa korotusten jälkeenkin n. 0,80€/litra.

        Eikä tuota hintaa Venäjän valtio mitenkään subventoi, vaan hinta on Venäjälläkin täysin kaupallisin perustein määräytyvä.

        Se, että bensiini Suomessa maksaa n. 2€/litra johtuu vain siitä, että valtio rasittaa bensiinin hintaa n. 1,20 €/litra sekä polttoaineverolla että arvonlisäverolla, ja lisäksi määräämällä voimaan jakeluvelvoitteen.

        Venäjällä ei ole jakeluvelvoitetta eikä polttoaineveroa, ja arvonlisäverokin on saman prosentin mukaan, mikä Venäjällä muistakin tuotteista peritään, eli venäläinen ALV on jo mukana tuossa 0,80€ hinnassa.

        Jos Suomen valtio hoitaisi raha-asianasa yhtä mallikkaasti kuin Venäjä, niin bensiini maksaisi Suomessakin tuon 0,80€/litra.

        Tätä pitäisi kysyä poliitikoilta: Miksi ette halua, että Suomen valtion raha-asiat hoidettaisiin aivan samoin kuin Venäjän valtio hoitaa omat raha-asiansa ja siksi verotus säädetään samanlaiseksi kuin Venäjänkin verotus hoidetaan.

        Kyllä venäläisetkin maksavat veroja, mutta he maksavat niitä Venäjän lain mukaisesti.
        Suomeen on vain muodostunut sellainen tapa, että valtio tuhlaa rahaa minkä ehtii, ja sitten pitää verotusta kiristää, että valtio saa tuhlaamisensa maksetuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin nyt ei vaan voi laskea jos todellisen lisäkustannuksen sähköauton lataamisesta (tai mistä tahansa lisäkulutuksesta) haluaa.

        Jos jyvität sähköauton lataamiseen kulutetulle sähkölle myös perusmaksua, tarkoittaa se sitä että vastaavasti muuhun kulutukseen menevän sähkön laskennallinen hinta laskee koska kokonaiskulutus kasvaa ja perusmaksu säilyy ennallaan. Olisi erikoista perustella että koska lataan sähköautoa niin sen ansiosta talon lämmitykseen tai valaistukseen käytetyn sähkön hinta putoaa.

        Tai vaihtoehtoisesti kokeile laskea, paljonko laskusi loppusumma kasvaa nykyisestä (39,79 eur) jos kulutat esim. 100 kWh enemmän. Jos tuon esimerkkilaskun kulutus on ollut 220 kWh ja siirron ja sähköveron hinta yhteensä 18,55 € tekee se noin 8,4 snt/kWh. Jokainen kuluttamasi lisäkilowattitunti siis maksaa tuon verran kun se perusmaksu ei muutu mihinkään.

        Oletko kuullut sellaisesta kuin SÄHKÖENERGIAN HINTA ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut sellaisesta kuin SÄHKÖENERGIAN HINTA ?

        Olen, mutta jos luit ja ennen kaikkea ymmärsit lukemasi niin tässä osiossa keskusteltiin nimenomaan siirtohinnasta ja siihen liittyvästä perusmaksusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen, mutta jos luit ja ennen kaikkea ymmärsit lukemasi niin tässä osiossa keskusteltiin nimenomaan siirtohinnasta ja siihen liittyvästä perusmaksusta.

        Sähkön hinnasta siirto + vero on vain osa.


    • Anonyymi

      Pörssisähköstä oli tuossa aloittajan laskelmassa kyse. Viime yönä eli silloin kun autoja ladataan, sähkö maksoi pörssissä 0.00€. Eli siirtomaksujen hinnalla sai sähköt. Halvempaa siis kuin aloittajan laskelma.

      • Anonyymi

        Viime yö on jo historiaa.

        Tuleva sähkön hinta voi olla jopa 80c / kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime yö on jo historiaa.

        Tuleva sähkön hinta voi olla jopa 80c / kWh.

        Vastaavasti polttoaineen hinta voi olla ensi viikolla 3e/l, jos aina jossittelee mitä voikaan huomenna tai ensi viikolla tapahtua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaavasti polttoaineen hinta voi olla ensi viikolla 3e/l, jos aina jossittelee mitä voikaan huomenna tai ensi viikolla tapahtua..

        Ja sähkön hinnan saa kuitenkin lukittua 2 vuodeksi jos niin haluaa. Ei taida sama onnistua bensan osalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sähkön hinnan saa kuitenkin lukittua 2 vuodeksi jos niin haluaa. Ei taida sama onnistua bensan osalta?

        Kyllä saa lukittua mutta törkeän kalliiseen hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa lukittua mutta törkeän kalliiseen hintaan.

        No ei noin 8,5 snt/kWh hinta kovin kohtuuton ole, jos siis verrataan sillä hinnalla toteutuvia käyttökustannuksia bensa-autoon nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei noin 8,5 snt/kWh hinta kovin kohtuuton ole, jos siis verrataan sillä hinnalla toteutuvia käyttökustannuksia bensa-autoon nähden.

        Sähköenergian hinta on vain puolet sähkön kokonaishinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköenergian hinta on vain puolet sähkön kokonaishinnasta.

        Vaikka huomioidaan siirtokin niin kokonaishinta on vain noin viidesosa siitä mitä vastaava ajaminen bensalla maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei noin 8,5 snt/kWh hinta kovin kohtuuton ole, jos siis verrataan sillä hinnalla toteutuvia käyttökustannuksia bensa-autoon nähden.

        Korjaus: ei 8,5 snt vaan 18,5.


    • Anonyymi

      KK kulut on paljon suuremmat 28 000e myyntihinnan autossa sille joka kauppasopimuksen tekee. Sitoutuu maksamaan kuukausittain tai kerralla. Vakuutuksestakin tulee jo extraa jos ei ole omistaja vaan rahoituksella. Ei voi unohtaa noita kuluja.

      Käytetyn omistaja maksaa kuluja paljon vähemmän. Kuten itsekin

      • Anonyymi

        Riippuu kilometreistä, jos tulee 60 tkm/v niin se käytetyn omistaja laittaa jo pelkästään polttoaineeseen joka kuukausi 650 euroa enemmän rahaa. Isommilla kilometreillä autosta tulee nopeasti ilmainen jo ihan tuon polttoainesäästön ansiosta.


    • Anonyymi

      Sitten joutuu ajamaan kiinalaisella autolla . Ei kiitos .

      • Anonyymi

        Niin Mersun suurimmat omistajat on Kiinalaisia mutta miten vain...


    • Anonyymi

      Niinkuin esim. Volvolla

    • Anonyymi

      Edullinen auto ja ajot pääosin 1-10km matkoja, vähän euroja polttoaineisiin, vakuutukseen ja autoon, renkaisiin. Suomessa harva liikkuu vuoden ympäri muutamia km esim työpaikalle! ei tule mitään. Tai kauppaan.

      Auto on tärkeämpi kuin asunto

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe