Touareg V8 ja V10TDI

että sillai

Tekniset tiedot:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw3.nsf/0/80B366607BCA2BBAC2256EF6003E63CB/$file/Touareg_tekniset.pdf
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw3.nsf/0/80B366607BCA2BBAC2256EF6003E63CB?OpenDocument

Taas sama juttu:

Pienenpivääntöinen bensakone kiihdyttää liki 200 kiloa kevyempää vastaavaa autoa laiskemmin kuin kuin SUURIVÄÄNTÖINEN diesel.
Molemmissa autoissa likimäärin sama huipputeho.

Touareg V8 bensa Tiptronic
310 hv
410 Nm
0-100 8,1 s
2317 kg

Touareg V10 TDI Diesel Tiptronic
313 hv
750 Nm
0-100 7,8 s
2524 kg !!!!!!!!!!!!!!!

Ero olisi reilusti suurempi, jos autot olisivat samanpainoisia. Lisäksi molemmat ovat automaatteja...
Kovalla lootalla pienivääntöinen kone joutuisi vielä surkeampaan valoon.

Muuttakaa taas musta valkoiseksi hyvät vääntömomentin vähättelijät !


Niin se vaan on, vääntö ratkaisee.
Ei voi mitään.

16

2347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vääntöville

      samassa linkissä esiintyvät 3,2 V6 bensa ja
      3,0 V6 TDI muodostavat myös hyvän vertailuparin.

      Samat kiihtyvyysarvot vaikka dieselissä on 16 heppaa vähemmän ja 130 kiloa enemmän painoa.

      Vääntöä dieselissä on sitten enemmän...

    • 427

      Mikään ei korvaa kuutiotuumia.
      Ikivanha lausahdus, mutta sisältää totuuden varsinkin kun puhutaan kiihdytysautoilusta.

      Mitä suurempi vääntö alakierroksilla, sitä rankempi lähtö viivalta.
      Tämä onnistuu suurella moottorilla.
      Eli väännöstä on hyötyä kiihdyttelyssä...

    • Kake

      Kiihtyvyys on noilla melkein sama, vaikka dieselin vääntö on melkein kaksinkertainen. Jos vääntö ratkaisisi, niin eikö diselin kiihtyvyys pitäisi olla huomattavasti parempi? Mikä tuossa helposti hämää, on se, että huipputeho on bensakoneella käytössä vain jossain lähes 6000 r/min, sen alle teho on paljon pienempi, eikä kiihdytystä voi tehdä kokoajan huippukierroksilla. Ahdettu diesel antaa pienemmillä kierroksilla enemmän tehoa kuin bensa, mutta se hyytyy 4000 r/min jälkeen. Koittakaa nyt tajuta, että sen kampiakselin vääntö ei mene suoraan renkaille, siellä on välitys, bensakoneissa yleensä lyhyempi kuin dieselissä. Vääntö renkailla voi olla yhtä suuri! SE liikuttaa autoa, ei se kampiakselin vääntö!

      • realisti

        vähättelit auton painoerot mukavasti...
        Entäpä, jos autot olisivat saman painoisia. Aikaero olisi paljon suurempi !
        Dieselin (sen vääntäjän) eduksi.

        Lisäksi sinun pitäisi tietää, että suuren moottorin pyörivät massat ovat paljon suuremmat kuin heiveröisen ja laihavääntöisen koneen eli siinäkin tapauksessa isovääntöinen antaa tasoitusta. Pyörivät massat jarruttavat kiihtyvyyttä.

        Ei vauhtipyöriä kisahommeleissa turhaan ole kevennetty. Muutaman kilon poisto merkitsee kymmenyksiä kiihtyvyysajoissa.


      • aika kumma

        juttu miten nämä "vääntöpellet" eivät ymmärrä näin yksinkertaista asiaa? Vain teho ratkaisee.


      • aika kumma kirjoitti:

        juttu miten nämä "vääntöpellet" eivät ymmärrä näin yksinkertaista asiaa? Vain teho ratkaisee.

        siinä käy, kun ei fysiikasta mitään ymmärretä. Eikä haluta edes oppia, koska usko menee kun tieto lisääntyy.


      • mekanisti

        Oikein. Teho = vääntömomentti x kulmanopeus. Sillä pelataan.


    • j-o-r-e

      Tehohan sen kiihtyvyyden ratkasee, vääntö ratkasee, kuinka suuren massan kone jaksaa liikuttaa. Junissa tämä tulee eritoten esille, vetovoima määrää, kuinka raskaan junan veturi jaksaa vetää esim. mäen päälle, teho ratkasee kuinka nopeasti tämä tapahtuu.

      Alkuperäseen esimerkkiin olisi voinu laittaa välitykset mukaan tai edes huippunopeuden, josta olis voinu päätellä, onko kiihtyvyysajat vertailukelpoisia.

      • tehi

        Näin on, ja sitä vetovoimaa voi välityksillä kasvattaa vaikka kuinka, olkoon moottorin teho tai vääntö mitä vain. Mäen nousun aika vain kasvaa kun moottorin teho on pieni.


    • Apiina

      Fantom vai mustanaamio?

      • Plööö

        Urja voittaa molemmat.


    • NokiVasara

      Väännöllähän se auto liikkuu.
      Itselläni on V10 Touareg ja on mahtava peli kulkemaan kun koneessa on kunnolla vääntöä.
      Tuulilasin keskustelufoorumilla voitte käydä lukemassa tekstejäni, siellä on muitakin älykköjä kuin minä.

      Käytän Touaregissani biodieseliä.

      • se likkuu

        ei väännöllä. Ei kannata väittää itseänsä älyköksi jos luulee, että auto liikkuu väännöllä.


      • sepe
        se likkuu kirjoitti:

        ei väännöllä. Ei kannata väittää itseänsä älyköksi jos luulee, että auto liikkuu väännöllä.

        Liioitellaanpa hiukan ja laitetaanpa sinun autoosi n. 900 hv Mersun F1-moottori, jossa tehoja siis on riittävästi mutta vääntöominaisuudet ovat lievästi sanoen heikot. Mahtaisitko päästä kyseisellä autolla edes portista pihalle ensimmäisen päivän aikana. Stumppaisi koko ajan.
        Tai vedä kyseisellä autolla asuntovaunua! Ei onnistu lainkaan.
        Kyllä se auto kuitenkin väännöllä kulkee ......


      • liiku
        sepe kirjoitti:

        Liioitellaanpa hiukan ja laitetaanpa sinun autoosi n. 900 hv Mersun F1-moottori, jossa tehoja siis on riittävästi mutta vääntöominaisuudet ovat lievästi sanoen heikot. Mahtaisitko päästä kyseisellä autolla edes portista pihalle ensimmäisen päivän aikana. Stumppaisi koko ajan.
        Tai vedä kyseisellä autolla asuntovaunua! Ei onnistu lainkaan.
        Kyllä se auto kuitenkin väännöllä kulkee ......

        väännöllä mihinkään vaikka olisi 1000 Nm. Teholla se liikkuu vaikka oli vain 5 hp.


      • j-o-r-e
        se likkuu kirjoitti:

        ei väännöllä. Ei kannata väittää itseänsä älyköksi jos luulee, että auto liikkuu väännöllä.

        Auto liikkuu väännöllä, teho määrää kuinka kovaa se auto liikkuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      69
      4072
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      21
      2321
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      447
      1994
    4. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      165
      1861
    5. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      93
      1194
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      108
      1186
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      236
      1125
    8. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      957
    9. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      844
    10. Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa

      Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina
      Maailman menoa
      173
      785
    Aihe