Euroopan nähtävyyksiä

38

274

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9/12 Kohtuullinen tulos, mutta ruoskin itseäni siitä etten tiennyt esim. Puolenpenninsiltaa, koska olen kyseisessä kylässä käynytkin.

      Otsikossa puhutaan maailman näkemisestä ja sitten toisaalta Euroopasta. Hassu rinnastus, koska kyllähän ne nyt ovat aika eri asioita. Itse en muuta maailmaa en ole nähnyt kuin silmäyksen ja olen oikeastaan tehnyt rajauksen että en halua nähdäkään. USA & Kanada ovat osin poikkeus, koska ne ovat tavallaan yhä osin vain Eurooppa 2.0 uuteen paikkaan siirrettynä.

      • Palaan vielä Kon-Tikiin. Oletetaan että joku oikeasti Etelä-Amerikassa tuhansia vuosia sitten rakensi sellaisen. Tai oikeastaan ihan sama vaikka olisikin tehnyt sen Aasiassa. Mihin hän kuvitteli lähtevänsä?

        "Nyt eukko ja kakarat veneeseen, lähdämme tuolle luodolle hakemaan pähkinöitä." ja sitten oho. Tuuli vei.

        Vai oliko niin ärsyttävää sakkia että muut panivat väkisin ne pattiin ilman airoja, että voititte juuri maailmanympärimatkan. Älkää pitäkö kiirettä paluun kanssa.


      • scrg kirjoitti:

        Palaan vielä Kon-Tikiin. Oletetaan että joku oikeasti Etelä-Amerikassa tuhansia vuosia sitten rakensi sellaisen. Tai oikeastaan ihan sama vaikka olisikin tehnyt sen Aasiassa. Mihin hän kuvitteli lähtevänsä?

        "Nyt eukko ja kakarat veneeseen, lähdämme tuolle luodolle hakemaan pähkinöitä." ja sitten oho. Tuuli vei.

        Vai oliko niin ärsyttävää sakkia että muut panivat väkisin ne pattiin ilman airoja, että voititte juuri maailmanympärimatkan. Älkää pitäkö kiirettä paluun kanssa.

        Ehkä mies rakensi Kon-Tikin itselleen pakoveneeksi. Ehkä hän halusi päästä karkuun aina nalkuttavaa vaimoaan ja liian holhoavia vanhempiaan ja liian vaativia lapsiaan.


      • scrg kirjoitti:

        Palaan vielä Kon-Tikiin. Oletetaan että joku oikeasti Etelä-Amerikassa tuhansia vuosia sitten rakensi sellaisen. Tai oikeastaan ihan sama vaikka olisikin tehnyt sen Aasiassa. Mihin hän kuvitteli lähtevänsä?

        "Nyt eukko ja kakarat veneeseen, lähdämme tuolle luodolle hakemaan pähkinöitä." ja sitten oho. Tuuli vei.

        Vai oliko niin ärsyttävää sakkia että muut panivat väkisin ne pattiin ilman airoja, että voititte juuri maailmanympärimatkan. Älkää pitäkö kiirettä paluun kanssa.

        Ja ihan hyvä tulos =)


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ehkä mies rakensi Kon-Tikin itselleen pakoveneeksi. Ehkä hän halusi päästä karkuun aina nalkuttavaa vaimoaan ja liian holhoavia vanhempiaan ja liian vaativia lapsiaan.

        Tuota varmaan on tapahtunut lukuisien kontikien voimalla. Mutta jos mies menee yksinään autiolle saarelle, niin ajan myötä sen saaren väestö kuitenkin hupenee nollaan.


      • scrg kirjoitti:

        Tuota varmaan on tapahtunut lukuisien kontikien voimalla. Mutta jos mies menee yksinään autiolle saarelle, niin ajan myötä sen saaren väestö kuitenkin hupenee nollaan.

        Joo, tulee sukupuutto.


    • 10/12 oon aika tyytyväinen tulokseen kyllä.😀.

      Hyvää huomenta ystäväiseni.😊. Nyt tuli ite nukuttua kyllä vähän huonommin enkä enää unta saanut kun joskus ennen 6 heräsin enkä unta enää saanu. Muutenkin nukuin pätkittäin. Toivottavasti sun yö meni hyvin ja nukutti paremmin kuin edellisinä öinä. Tässä Def Lepardia aamua/päivää piristämään. Pour some sugar on me https://youtu.be/Rqs4cMyMLnY?si=IEvmJE2J2wbae4bj


      • No en nukkunut tosi hyvin, vaikka heräsin vasta ehkä noin puol tuntia sitten.


      • Ai niin ja hyvä tulos =)


      • Norppa83 kirjoitti:

        No en nukkunut tosi hyvin, vaikka heräsin vasta ehkä noin puol tuntia sitten.

        Voi harmi...se on kyllä ikävää sitten jos pidemmältä ajalta pääsee univelkaa kertymään. Itellä ainakin se rupee vaikuttaan jaksamiseen ja mielialaan. Siitä on eroonnpääseminenkinnkestää hetken aikaa jos sitä on kertynyt kun ei yhdessä tai kahdessa yössä saa tasattua sitä univelkaa.😐.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Voi harmi...se on kyllä ikävää sitten jos pidemmältä ajalta pääsee univelkaa kertymään. Itellä ainakin se rupee vaikuttaan jaksamiseen ja mielialaan. Siitä on eroonnpääseminenkinnkestää hetken aikaa jos sitä on kertynyt kun ei yhdessä tai kahdessa yössä saa tasattua sitä univelkaa.😐.

        No, nyt nukuin ehkä kohtuullisesti, mutta syvään uneen pääseminen ei aina kauheasti onnistun tyynyn takia ja siitä johtuvien olkapää-ja niskakipujen. Aivot tarttis syvää unta, että ne puhistuis ja mitä enemmän, sen parempi.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Voi harmi...se on kyllä ikävää sitten jos pidemmältä ajalta pääsee univelkaa kertymään. Itellä ainakin se rupee vaikuttaan jaksamiseen ja mielialaan. Siitä on eroonnpääseminenkinnkestää hetken aikaa jos sitä on kertynyt kun ei yhdessä tai kahdessa yössä saa tasattua sitä univelkaa.😐.

        Mutta sinnitellään.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ai niin ja hyvä tulos =)

        Kiitos...olin itekin tyytyväinen kyllä.😊.


      • Norppa83 kirjoitti:

        No, nyt nukuin ehkä kohtuullisesti, mutta syvään uneen pääseminen ei aina kauheasti onnistun tyynyn takia ja siitä johtuvien olkapää-ja niskakipujen. Aivot tarttis syvää unta, että ne puhistuis ja mitä enemmän, sen parempi.

        Juu kyllä...
        Mullakin on usein pulmana se että kun heräilee paljon niin se syväuni just jää vähäseks ja sen huomaa ja tuntee sit kyllä.🤔.


      • Norppa83 kirjoitti:

        No, nyt nukuin ehkä kohtuullisesti, mutta syvään uneen pääseminen ei aina kauheasti onnistun tyynyn takia ja siitä johtuvien olkapää-ja niskakipujen. Aivot tarttis syvää unta, että ne puhistuis ja mitä enemmän, sen parempi.

        Mutta hyvä että edes kohtuullisesti on se paremmin kuin huonosti kuitenkin.🙂.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mutta sinnitellään.

        Jeps...näinhän se on tehtävä. Ja kyllä se sitten siitä helpottaakin taas joskus aivan varmasti.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Jeps...näinhän se on tehtävä. Ja kyllä se sitten siitä helpottaakin taas joskus aivan varmasti.🙂.

        Joo, sitten kun pystyn ostamaan uuden tyynyn. Milloinhan sekin tapahtuu? Ja onhan nytkin joskus hetkiä, ettei olkapäihin ja niskaan ota. Harmittaa vaan, että välillä joutuu ottamaan särkylääkettä, että voi nukkua, joskus päivälläkin.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Mutta hyvä että edes kohtuullisesti on se paremmin kuin huonosti kuitenkin.🙂.

        Jep, näin. Ja nyt tähän tekstiä perään, ettei kohta botti syöksy poistamaan tätäkin =D =D


      • Norppa83 kirjoitti:

        Joo, sitten kun pystyn ostamaan uuden tyynyn. Milloinhan sekin tapahtuu? Ja onhan nytkin joskus hetkiä, ettei olkapäihin ja niskaan ota. Harmittaa vaan, että välillä joutuu ottamaan särkylääkettä, että voi nukkua, joskus päivälläkin.

        Se on ikävää kyllä jos joutuu särkylääkkeitä ottamaan että pystyis nukkuun tai sen takia että nukkuminen aiheuttaa kipuja. Minkälainen sen tyynyn muuten pitääis olla mikä sulle parhaiten sopis?🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Se on ikävää kyllä jos joutuu särkylääkkeitä ottamaan että pystyis nukkuun tai sen takia että nukkuminen aiheuttaa kipuja. Minkälainen sen tyynyn muuten pitääis olla mikä sulle parhaiten sopis?🙂.

        Pitäis tukea nikaa hyvin, ei sais olla liina korkea eikä liian matala, ei liian pehmee eikä kova ja myös sellanen, että olkapäät pääsis rentoutumaan.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Pitäis tukea nikaa hyvin, ei sais olla liina korkea eikä liian matala, ei liian pehmee eikä kova ja myös sellanen, että olkapäät pääsis rentoutumaan.

        Jeps🙂...sun tarvii kirjottaa Joulupukille jos se vaikka vois auttaa asiassa kun tuo joululahjoja.😄.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Jeps🙂...sun tarvii kirjottaa Joulupukille jos se vaikka vois auttaa asiassa kun tuo joululahjoja.😄.

        No, tyyny on niin henk.koht asia, että se pitää ostaa asianosaisen ihan itse ja mieluiten vielä koetestata ennen varsinaista ostoa, jos sellainen mahdollista.


      • Norppa83 kirjoitti:

        No, tyyny on niin henk.koht asia, että se pitää ostaa asianosaisen ihan itse ja mieluiten vielä koetestata ennen varsinaista ostoa, jos sellainen mahdollista.

        Joo onhan se. Silloin saa just sellasen kun tarvii. Toi oli enimmäkseen huumoria toi joulupukki juttu.🙂. Vaikka ei sitä ikinä tiedä mitä se pukki keksiikään.😄.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Joo onhan se. Silloin saa just sellasen kun tarvii. Toi oli enimmäkseen huumoria toi joulupukki juttu.🙂. Vaikka ei sitä ikinä tiedä mitä se pukki keksiikään.😄.

        Juu. Meille tuli kerran joulupukki, oli tilattu pukkipalvelusta. Olin silloin teini-ikäinen. Pukki sanoi, että tuli just poroilla pihaan ja puhui jotain Korvatunturista ja joulumuorista, vaikka olin aikaisemmin nähnyt ikkunasta, että tuli taksilla portin eteen.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Juu. Meille tuli kerran joulupukki, oli tilattu pukkipalvelusta. Olin silloin teini-ikäinen. Pukki sanoi, että tuli just poroilla pihaan ja puhui jotain Korvatunturista ja joulumuorista, vaikka olin aikaisemmin nähnyt ikkunasta, että tuli taksilla portin eteen.

        No yritti ehkä vetää teini-ikäiselle läpi vähän turhaan roolis mikä on pienemmille lapsille tarkoitettu.🙂. Oli teillä varmaan silloin siellä pienempoä lapsiakin joulua viettämässä vai oliko se teineille tilattu pukki? Ei kai?😀.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No yritti ehkä vetää teini-ikäiselle läpi vähän turhaan roolis mikä on pienemmille lapsille tarkoitettu.🙂. Oli teillä varmaan silloin siellä pienempoä lapsiakin joulua viettämässä vai oliko se teineille tilattu pukki? Ei kai?😀.

        Mää olin teini-ikäinen (en muista minkä ikäinen, ehkä 14) ja mun veli oli melkeen teini ja mun sisko ala-asteella. Sitten meillä oli jouluaattoa viettämässä myös äidin paras ystävä. Äiti ja isä halus kai jotain erilaista ja oli siinä ehkä hieman huumoriakin.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mää olin teini-ikäinen (en muista minkä ikäinen, ehkä 14) ja mun veli oli melkeen teini ja mun sisko ala-asteella. Sitten meillä oli jouluaattoa viettämässä myös äidin paras ystävä. Äiti ja isä halus kai jotain erilaista ja oli siinä ehkä hieman huumoriakin.

        No jotain tuollaista mä vähän aavistelinkin. Vähän oudolta se olis kuulostanut jos pelkästään teini-ikäisiä varten olis joulupukki tilattu. Huumoriahan se tosiaan kyllä olis voinut olla mutta ehkä pukille olis silloinkin sanottu ettei nyt ihan sellasta roolia kannata ehkä vetää kuin pikkulapsille.😀.


    • Anonyymi

      11 pistettä, ainoa kompastuskivi oli Eiffeltornin askelmat. Vaikka tykkään ja tiedän Euroopasta aihepiirinä paljon, niin aina nämä numerolliset kysymykset ovat hankalia!

      Kirjautumaton palstalutka Kirjautumaton

    • 11
      (arvasin suurimman osan)

      • No tuurilla ja/tai päättelykyvylläkin voi onnistua ja päästä pitkälle =)


    • Sehän hämmentävän hyvin, kun ei tuota nyt mitenkään erityisesti ole tullut Eurooppaa matkusteltua ristiin rastiin.

      Et varmasti päästä passiasi vanhenemaan, matkustat mielelläsi pitkin Eurooppaa aina kun vain mahdollista!

      Vastasit oikein 9 kysymykseen

      • Hyvinhän se meni =)


    • Mikä ihmeen Kon-Tiki museo? En ole koskaan kuullutkaan. Yksi huti. 😄

      11/12

      • Mää en taas muista oliko tossa visassa ees sellasta kuin Kon-Tiki-museo =D Kon-Tikin tiiän kyllä. Vanha muinainen lautta, jolla joskus ihmisiä seilasi Perusta Polynesiaan. Norjalainen tutkimusmatkailija Thor Heyerdahl rakensi kopion tuosta lautasta 1947 ja purjehti sillä miehistöineen saman matkan kuin muinaiset ihmiset aikoinaan. Mulla on tuo Thor Heyerdahlin kirja Kon-Tiki kirjahyllyssä, tuli joskus luettua. Irjasta on tehty elokuvakin (senkin olen kattonut).


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mää en taas muista oliko tossa visassa ees sellasta kuin Kon-Tiki-museo =D Kon-Tikin tiiän kyllä. Vanha muinainen lautta, jolla joskus ihmisiä seilasi Perusta Polynesiaan. Norjalainen tutkimusmatkailija Thor Heyerdahl rakensi kopion tuosta lautasta 1947 ja purjehti sillä miehistöineen saman matkan kuin muinaiset ihmiset aikoinaan. Mulla on tuo Thor Heyerdahlin kirja Kon-Tiki kirjahyllyssä, tuli joskus luettua. Irjasta on tehty elokuvakin (senkin olen kattonut).

        Ei irjasta, vaan kirjasta


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2749
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      98
      1402
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      80
      1172
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      375
      1060
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1021
    6. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      920
    7. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      920
    8. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      844
    9. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      44
      840
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      806
    Aihe