Ystävä lähes viikottain yöpymässä työnsä takia

Anonyymi-ap

Moi,

Onko muilla ollut tilannetta, jossa hyvä ystävänne saapuu toiselta paikkakunnalta yöpymään luoksenne, koska käy töissä asuinpaikkakunnallasi? Puhutaan sellaisesta ystävästä, jonka yöpyminen on itsellesi lähtökohtaisesti ok. Odottaisitteko, että molempien viihtymisestä huolimatta, toinen korvaisi vierailut jotenkin? Hänhän saattaa säästää pitkän pennin esim. hotelliyöpymisissä, vaikka tulisi omien eväiden kanssa.

Itselläni tämä tilanne. Ystävä pyytää joka kerta luvan, ja saapuu 1-4 yön ajaksi, ei joka viikko, mutta usein. Molemmilla on työt ja kyse ei siis ole varsinaisesta vierailusta kutsun kera. Meillä on ollut kyllä tapana vierailla toistemme luona viikonloppuisin, tosin tätä ei ole tapahtunut nyt moneen vuoteen. Ystävä tienaa ihan oleellisesti enemmän kuin minä.

Alkuaikaan järjestin ja tarjosin ruokaa, ja hän odottikin sitä, odottaisi ehkä vieläkin. Lopetin kevyen kestitsemisen ilman kummempaa sopimista. Siksikin, että se oli itselleni rahanmenoa. Lopetin vain tarjoamasta ruokaa esim jättämällä itse syömättä illalla, tai syömällä aamiaisen eri aikaan. Jos syön itse, tarjoan. Koska siis koen, että vaikka hän siis nykyisin tuo omat eväänsä mukanaan - ja välillä jotain minullekin! - niin minun ei kuulu tarjota täyshoitoa. Minun ei tavallaan pitäisi olla mitään velkaa, kyse ei ole normaalista vierailusta.

Ystävä useimmiten kuitenkin ottaa ilomielin vastaan sen mitä joskus tarjoan. Eli minulla on aavistus, että hän todellakin olettaa saavansa minulta ruokaa, onhan hän vieraani. Tämä järjestely on siitä huolimatta sujunut suht jouhevasti. Mutta myönnän että asia kalvaa minua. Etenkin se, että koen että ystävä ilmeisesti mielessään ihmettelee, etten tarjoa mitään. Ja en osaa ottaa asiaa puheeksi, kun asiasta ei alunperinkään sovittu. Alkuun kyse oli väliaikaisesta järjestelystä.
Toivoisin, että ystäväni ymmärtäisi itse ottaa asian puheeksi, ja muutenkin osoittaa, että arvostaa sitä että tarjolla on yöpaikka. Ehkäpä ehdottaisi jonkinlaista korvausta, josta voisimme jollain tavalla keskustella. Tottakai voi ajatella, että mahdollisten minulta odotettujen ruokakulujen lisäksi hän käyttää kuitenkin vaikkapa sähköä. Myös jos haluaa laskea kuukausittaiset asumiskulut, vastike plus lainanlyhennys plus korot, niin jopa asumispäivälle voi laskea hinnan (on muuten aika paljon.. ).

Mitä mieltä? Julmaa minulta? Julmaa häneltä? Omia kokemuksia? Puheeksioton vaikeus... hitto.

5

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota puheeksi. Sano, että järjestely on muuttunut säännölliseksi olemiseksi ja olisi aika sopia kulujen jakamisesta.

      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍒 ­­­N­­y­­m­­f­­o­m­­a­­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ottaisin puheeksi, että jos vaikka ruokakassin toisi mukanaan. Kyllä tuollaisessa jatkuvassa tilanteessa pitää sanoa suoraan, ettei jää hyväksikäytetty olo. Niin kuin on jo käynyt.

    • Anonyymi

      Kiitos!
      Tulin ajatelleeksi asiaa vasta sen jälkeen, kun toinen kaveri alkoi ihmetellä kuviota ja on palannut asiaan monta kertaa. Itse tosiaan en kyseenalaistanut, että hyvän ystävän, jonka kanssa on helppo olla, tarvitsisi maksaa mitään olemisestaan. Kestitsemisen lopetin kylläkin jo aikaisemmin, kun en halunnut kuitenkaan ottaa takkiin järjestelystä.
      Uskon, että tämä toinen ei ole ajatellut yöpymisjärjestelyä yhtään. Jos ei pääse minun luokseni, hän on kai aina päässyt yöksi sukulaisilleen, tosin hankalamman välimatkan päähän.
      -ap

    • Anonyymi

      Sinun ei tarvitse majoittaa ystävääsi täydellä ilmaishoidolla.
      Vähin mitä hänen kuuluisi tehdä korvatakseen ilmaiset yöpymisensä, on tarjota SINULLE aamiaiset ja päivälliset. Hän voi yksin käydä ostamassa ruoka-aineet ja yhdessä valmistatte ateriat. Hän varmasti osaa keittää kaurapuuroa ( ostamistaan aineista) tarpeeksi joka aamuksi kummallekin JA maksaa ateriasi lähiruokapaikassa.
      Tuohan hän omat liinavatteet ja henkilökohtaiseen hygieniaan tarvittavat ( saippuan, shampoon jne.)?

      Ellei ystäväsi tajua noita vähimpiä käytöstapoja, onko hän ystävyyden arvoinen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe