OLEM KUKA OLEM (se tylsä Kouvola- jakso)!

Mustavalkoinen maisema avautuu Kouvolan matkakeskuksen asemalaiturilta, 50- luvun elokuvassa "Lentävä Kalalukko". Nainen kiirehtii maitohinkkeineen junaan - toinen rahaa vastahakoisia lapsiaan kauimmaiseen vaunuun. Junan veturi päästää höyrynsä ulos ja viheltää terävästi ja alkaa pikkuhiljaa madella kohti Kuopiota. Junan jo häivyttyä horisonttiin asemalaiturille astuu kauhtuneessa, harmaassa virkapuvussaan, pyylevä junanlähettäjä, jota esittää Peter von Bagh ja hihkaisee kuuluvasti savon murteella: "Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiinsa!"

Minä olen puolestaan taidemaalari Antti Sotareikä ja maalaan työkseni kuvia nötköttipurkeista. Tai en itse maalaa, mutta minulla on palkolliset ja tehdas, jossa näitä kuvia valmistetaan.

Kävin hiljan ensimmäistä kertaa tässä elämässäni Kouvolassa ja kerron, mitä taiteelliseen, herkkään sieluuni tarttui tuolta matkalta. Tiesin, että paikan epävirallinen nimi on "kouvostoliitto" ja odotukseni olivat alhaalla.

Onnibussi ei ajanut keskustaan, vaan jätti kauppakeskus Veturiin. Kouvolasta ei kulje bussiliikennettä edes Helsinkiin, paitsi tuo pari kertaa päivässä kaupungin matkan päästä ohittava Onnibussi. Kävele pysäkiltä parisataa metriä Puhjontietä ja käänny oikealle, kävelytielle - keskusta on vajaan kolmen kilsan päässä.

Pian alkoi neuvosto- vaikutteiset kerrostalot ilmestyä näkökenttään kaikkialla. Kiersin koko kaupungin ja ainoa asuinrakennus, joka poikkesi tästä tyylisuunnasta oli hotelli Vaakuna. Ravintolat ja kahvilat olivat ruokaloita, joilla ei ollut nimeä, vaan järjestysnumero. Kouvolan Lakritsin tehtaanmyymälän vieressä oli esimerkiksi ruokala numero 57 - tätä järjestelmää käytettiin myös DDR:n suurissa kaupungeissa.

Kaupungissa oli kauppahallikin, mutta siellä oli tilat vain yhdelle kauppiaalle. Hän möi lihaa. Liikennevalopylväät pitävät myös Kouvolassa piipitystä, mutta se on paljon hiljaisempi, mutta huomattavasti korkeampi ääni, kuin muualla on totuttu. Painikkeita ei valopylväissä tarvi painaa, paitsi lähellä urheilupuistoa olevassa risteyksessä, jossa on 70- luvulta peräisin olevat kyltit ohjeistamassa asiasta.

Ainut esoteerisesti kaunis asia kaupungissa oli pesäpallostadion ja se uutuuttaan kiiltävät kuppi- istuimet, jotka esiintyvät savolaisten maakuntaväreissä eli mustassa ja meripihkankeltaisessa. Suurin osa paikallisista on mustia.

3

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kouvola on savolaisille portti paratiisiin.

      "Juna vislas just poes Kouvvolasta
      ja se jytkyttelj Kuopijoon päin
      vaunun sillalla yhtä tyttölasta
      minä jututtammaan jootessain jäin

      Niin hohtavat olj helemet niin kaalalla sen
      Ja se punavärj olj huulilla luonnollinen

      Niin kaanis oli ilima
      mutta kaaniimpi oli Hilima
      niin hempeesti helema sillä tuulessa heilahtelj
      Voe voe kun sais tuntee
      nuo tuhannet tunteet
      jotka silloin minun sielussain aelahtelj

      Juna Kuopijoon kun tulj asemalle
      siinä tillaukset tehtiin myö niin
      jotta puistoon sen ison koevun alle
      huomenillalla suavuttaisiinj

      Mutta Hilima, tuo Hilima ei tullunnakkaan
      minä iteksein sain jiähä vua uottelemaan

      Niin kaanis oli ilima
      mutta kaaniimpi oli Hilima
      niin hempeesti helema sillä tuulessa heilahtelj
      Voe voe kun sais tuntee
      nuo tuhannet tunteet
      jotka silloin minun sielussain aelahtelj."

      https://www.youtube.com/watch?v=n0gjivMzgrI

    • Anonyymi

      On sitä tässä maassa kurjempiakin paikkoja kuin Kouvola.
      Vuosi sitten matkustin Kouvolan juna-aseman ohitse autolla ja tuli ihan spontaanisti ajatus että onpa täällä rumaa, jotenkin se vain pomppasi silmille.
      Harmaata ja kolkkoa. No mutta missäpä ei olisi, jos ihan rehellisiä ollaan.
      Kouvola on kuitenkin paremmalla sijainnillla kuin monet muut kaupungit ja kyläset, ja onhan sekin suhteellista että mikä itselle sitten onkaan se paras ja hyvä sijainti.
      Mutta näin omasta näkökulmasta ok sijainti.

    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      ❤️ Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe