Kummallisia kakkuja

20

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hah! Se ei vielä takaa sokerileipurin pätevyyttä, vaikka olet ennenkin syönyt kuormasta. 😁

      Uskon, että osaat leipoa herkullisia kakkuja ja muita leivonnaisia. Oikea kysymys kuluu: Kannattaako?

      Lisää kakkutaidetta.
      (tuota ylimääräisen kakkumateriaalin haaskaamista on tuskaista katsoa)
      https://youtu.be/-Goz46vKbiI?si=JOvlIwyG3Zv0yu_G

      Eihän noita taideteoksia raaskisi edes leikata. 😊🍰

      • Ehdottomasti kannattaa, sillä leipominen on riittävän vaikeaa ja pieniläkin reseptimuutoksilla voi saada kelvotonta aikaan.

        Pitäisi myös harjoitella noita pursotuksia, sillä en ole niissä mitenkään hyvä ja teen lähinnä vain yksinkertaisia laitoja peittäviä juttuja:
        https://www.youtube.com/watch?v=eS-QL5HAAr8


      • Ai niin ja tuossa videolla pois leikattavat kakkupohjan palathan eivät mene hukkaan, vaan niistä tietysti tehdään perunaleivoksia (paitsi että tuolla varmaan eivät kuitenkaan tee, mutta voisivat tehdä).


      • buddy-love kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa, sillä leipominen on riittävän vaikeaa ja pieniläkin reseptimuutoksilla voi saada kelvotonta aikaan.

        Pitäisi myös harjoitella noita pursotuksia, sillä en ole niissä mitenkään hyvä ja teen lähinnä vain yksinkertaisia laitoja peittäviä juttuja:
        https://www.youtube.com/watch?v=eS-QL5HAAr8

        Pursottaminen ja koristelu on taitolaji. Varmasti vaatii vuosien harjoittelun. Tuo pyörivä alusta (onko sen nimi dreija, vai oliko tuo sittenkin savenvalajan pyörä ja keraamikon työväline?), on ehdoton, jotta kakkuun saadaan tasainen kuorrutus. Käden täytyy olla vakaa ja hallita tasaista puristamista, muuten tulee sotkua.
        Tuossa videolla, koristelukohdassa, leipuri tukee pursottamista toisella kädellä, jotta pysyy paikallaan.
        Osaatko tehdä voikreemistä kukkakoristeita?

        Linkissä on aloittelijoille kukkakoristes harjoituksia.
        https://youtu.be/vjv6-sNfvv4?si=8pgMLzTzUE0Zt0QZ


      • tosi.typy kirjoitti:

        Pursottaminen ja koristelu on taitolaji. Varmasti vaatii vuosien harjoittelun. Tuo pyörivä alusta (onko sen nimi dreija, vai oliko tuo sittenkin savenvalajan pyörä ja keraamikon työväline?), on ehdoton, jotta kakkuun saadaan tasainen kuorrutus. Käden täytyy olla vakaa ja hallita tasaista puristamista, muuten tulee sotkua.
        Tuossa videolla, koristelukohdassa, leipuri tukee pursottamista toisella kädellä, jotta pysyy paikallaan.
        Osaatko tehdä voikreemistä kukkakoristeita?

        Linkissä on aloittelijoille kukkakoristes harjoituksia.
        https://youtu.be/vjv6-sNfvv4?si=8pgMLzTzUE0Zt0QZ

        Tarjouksessa olisi ollut äskettäin juuri tuollainen pyöritettävä alusta, mutta hiukan pienempi. Harkitsin, mutta ei ollut menoa sille suunnalle.
        En ole juuri käyttänyt voikreemiä. Yleensä olen käyttänyt kermavaaahtoa, jossa on maitorahkaa seassa (silloin kuorrutus ei mene vanhaksi sillä tavalla kuin pelkkä kermavaaahto menee). Marsipaanista olen tehnyt koristeita ja toisinaan ruusujakin.
        Samoin olen joskus pursottanut valkoisesta suklaasta muovikalvolle koristeita ja nostellut niitä sitten kakun päälle hyvin jäähdytettyinä (irtoavat silloin hyvin muovista) ja niitä voi asettaa myös pystyyn kakun pintaan.
        Sokerin veistoa olen harkinnut (siis siitä sulatetusta, jota muotoillaan lasin tapaan), mutta aloittaminen on vaikuttanut hieman monimutkaiselta (ja termostaattilevyllisestä hellasta olisi apua, eikä sitä nyt ole).

        Kuitenkin se minkä olen useimmiten tehnyt, on sekalainen hedelmäpinnoite ja sen pinnalle kuumana levitettävä hyytelö (Lucullus-merkkistä ei saa enää, mutta minulla on toista merkkiä, jota en kyllä ole vielä kokeillut).

        Leivon nykyään aivan liian harvoin, mutta lähipäivinä saattaa olla edes omenapiirakka tulossa, sillä syysomenapuussa oli vielä omenia ja ne odottavat nyt käyttöä keittiön pöydällä.

        Tuolla videolla taitaa olla käytössä jokin munanvalkuaiskuorrute, eli se kuivuu kestäväksi ja nuo koristeet voi siirtää sen jälkeen kakkuun (tai se ainakin äyttää rakenteeltaan sellaiselta, mutta noiden valmiskuorrutteita on kyllä vähän hankala sanoa).


      • buddy-love kirjoitti:

        Tarjouksessa olisi ollut äskettäin juuri tuollainen pyöritettävä alusta, mutta hiukan pienempi. Harkitsin, mutta ei ollut menoa sille suunnalle.
        En ole juuri käyttänyt voikreemiä. Yleensä olen käyttänyt kermavaaahtoa, jossa on maitorahkaa seassa (silloin kuorrutus ei mene vanhaksi sillä tavalla kuin pelkkä kermavaaahto menee). Marsipaanista olen tehnyt koristeita ja toisinaan ruusujakin.
        Samoin olen joskus pursottanut valkoisesta suklaasta muovikalvolle koristeita ja nostellut niitä sitten kakun päälle hyvin jäähdytettyinä (irtoavat silloin hyvin muovista) ja niitä voi asettaa myös pystyyn kakun pintaan.
        Sokerin veistoa olen harkinnut (siis siitä sulatetusta, jota muotoillaan lasin tapaan), mutta aloittaminen on vaikuttanut hieman monimutkaiselta (ja termostaattilevyllisestä hellasta olisi apua, eikä sitä nyt ole).

        Kuitenkin se minkä olen useimmiten tehnyt, on sekalainen hedelmäpinnoite ja sen pinnalle kuumana levitettävä hyytelö (Lucullus-merkkistä ei saa enää, mutta minulla on toista merkkiä, jota en kyllä ole vielä kokeillut).

        Leivon nykyään aivan liian harvoin, mutta lähipäivinä saattaa olla edes omenapiirakka tulossa, sillä syysomenapuussa oli vielä omenia ja ne odottavat nyt käyttöä keittiön pöydällä.

        Tuolla videolla taitaa olla käytössä jokin munanvalkuaiskuorrute, eli se kuivuu kestäväksi ja nuo koristeet voi siirtää sen jälkeen kakkuun (tai se ainakin äyttää rakenteeltaan sellaiselta, mutta noiden valmiskuorrutteita on kyllä vähän hankala sanoa).

        Tuossa sinun videossa, se leipuri teki aivan upeita kukkakoristeita ja nopeassa tahdissa. Siinä on jo taiteilija kyseessä. Täydellisen kauniita ja pikkutarkkoja.

        Itse leivoin jo omenapiirakan. Se on syksyn bravuuri. Teen vain yhden ja se menee hetkessä kaupaksi. Seuraavaksi on tarkoitus leipoa jouluksi pipareita.
        Kesäisin teen yleensä 3 kerroksisen mansikkakakun. Siinä ovat minun pakolliset vuoden leipomukset.
        En ole mikään jauhopeukalo. Jätän nämä leipomishommat niistä paremmin innostuneille.

        Tässä vielä ihailtavaa kakun koristelu tekniikkaa.
        https://youtu.be/N8SVhTkVxoc?si=SGWImTzZaPqoCprQ


      • tosi.typy kirjoitti:

        Tuossa sinun videossa, se leipuri teki aivan upeita kukkakoristeita ja nopeassa tahdissa. Siinä on jo taiteilija kyseessä. Täydellisen kauniita ja pikkutarkkoja.

        Itse leivoin jo omenapiirakan. Se on syksyn bravuuri. Teen vain yhden ja se menee hetkessä kaupaksi. Seuraavaksi on tarkoitus leipoa jouluksi pipareita.
        Kesäisin teen yleensä 3 kerroksisen mansikkakakun. Siinä ovat minun pakolliset vuoden leipomukset.
        En ole mikään jauhopeukalo. Jätän nämä leipomishommat niistä paremmin innostuneille.

        Tässä vielä ihailtavaa kakun koristelu tekniikkaa.
        https://youtu.be/N8SVhTkVxoc?si=SGWImTzZaPqoCprQ

        Hienoja. Harmi, etteivät nuo koskaan kerro mitä kuorrutetta käyttävät, sillä olisi mielenkiintoista verrata eri tuloksia käytettyjen kuorrutteiden mukaan.

        Itselläni on nyt hiukan saman tyyppinen pyörittelyongelma käsillä, mutta raudasta, sillä puuttuu eräs varaosa, jota ei saa mistään, eli pakko tehdä se (ja siinäkin on virtausominaisuuksista kyse, sillä teen sen prässäämällä peltiä muottiin). tai saa nyt nähdä miten onnistuu, sillä se muotti on vielä tekemättä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Hienoja. Harmi, etteivät nuo koskaan kerro mitä kuorrutetta käyttävät, sillä olisi mielenkiintoista verrata eri tuloksia käytettyjen kuorrutteiden mukaan.

        Itselläni on nyt hiukan saman tyyppinen pyörittelyongelma käsillä, mutta raudasta, sillä puuttuu eräs varaosa, jota ei saa mistään, eli pakko tehdä se (ja siinäkin on virtausominaisuuksista kyse, sillä teen sen prässäämällä peltiä muottiin). tai saa nyt nähdä miten onnistuu, sillä se muotti on vielä tekemättä.

        Huomasitko, kuinka tuossa videolla, leipurilla oli pursottimessa valkoisen koristelumassan reunassa vaaleanpunaista, tai vaaleansinist kuorrutetta? Se antaa koristeluun pitsimäisen ja kaksivärisen reunan. Hauska idea.

        Luultavasti pitäisi testata useampia kuorruusaineita, jotta saisi parhaan lopputuloksen.


      • Anonyymi

        Aikaisemminkin olen ihaillut miten taitavia kakkuja jotkut osaavat tehdä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikaisemminkin olen ihaillut miten taitavia kakkuja jotkut osaavat tehdä.

        Tuo on suorastaan taidetta. Kakkutaidetta. Ovat kauniita.


      • tosi.typy kirjoitti:

        Huomasitko, kuinka tuossa videolla, leipurilla oli pursottimessa valkoisen koristelumassan reunassa vaaleanpunaista, tai vaaleansinist kuorrutetta? Se antaa koristeluun pitsimäisen ja kaksivärisen reunan. Hauska idea.

        Luultavasti pitäisi testata useampia kuorruusaineita, jotta saisi parhaan lopputuloksen.

        Huomasin ja aion myös testata sitä.
        Kerran eräissä häissä oli erittäin kiinteää kuorrutetta, mutta paikalla ei ollut ketään joka olisi tiennyt mitä se on. Nuo videoiden kuorrutteet eivät ilmeisesti ole kermapohjaisia, sillä käsien lämmöllä on taipumus muuttaa niitä juoksevammiksi, eikä tuossa näy sitä, eikä myöskään näytä varovan niiden lämmittämistä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Huomasin ja aion myös testata sitä.
        Kerran eräissä häissä oli erittäin kiinteää kuorrutetta, mutta paikalla ei ollut ketään joka olisi tiennyt mitä se on. Nuo videoiden kuorrutteet eivät ilmeisesti ole kermapohjaisia, sillä käsien lämmöllä on taipumus muuttaa niitä juoksevammiksi, eikä tuossa näy sitä, eikä myöskään näytä varovan niiden lämmittämistä.

        Tässä videolla "Kakku tohtori" tekee kuorrutuksen kananmunan valkuaisesta, tomusokerista ja 2:sta teelusikallisesta sitruunamehua. Siinä hän kertoo myös kuorrutuksen kovettumisesta, säilytyksestä ja erilaisista tekniikoista, joilla voi estää kuorrutuksen murenemista.
        Tuo voisi olla se kuorrutusresepti, jolla tehdään ruusukkeita ja kauniita koristuksia.

        Make Royal Icing from Scratch | A Complete Tutorial
        https://youtu.be/cRUsa3hhNqc?si=jOt83AqxLO-MELoR


      • tosi.typy kirjoitti:

        Tässä videolla "Kakku tohtori" tekee kuorrutuksen kananmunan valkuaisesta, tomusokerista ja 2:sta teelusikallisesta sitruunamehua. Siinä hän kertoo myös kuorrutuksen kovettumisesta, säilytyksestä ja erilaisista tekniikoista, joilla voi estää kuorrutuksen murenemista.
        Tuo voisi olla se kuorrutusresepti, jolla tehdään ruusukkeita ja kauniita koristuksia.

        Make Royal Icing from Scratch | A Complete Tutorial
        https://youtu.be/cRUsa3hhNqc?si=jOt83AqxLO-MELoR

        Olen joskus muinoin tehnyt tuollaisen, mutta sattumoisin tarjoilun kohteista osa oli mikrobiologeja, jotka paheksuivat tuoreiden munien käyttöä ja kaapivat kuorrutteen huolellisesti pois. :)
        Kotimaassa se on turvallista, mutta ulkomailla ne käyttävät yleisesti pastöroitua kananmunavalkuaista, sillä niillä on jatkuvasti salmonellaongelmia, eivätkä ne edes yritä päästä siitä eroon. Videolla on käytössä ilmeisesti salmonellattomiksi varmasti tiedettyjen munien valkuaista.


      • buddy-love kirjoitti:

        Olen joskus muinoin tehnyt tuollaisen, mutta sattumoisin tarjoilun kohteista osa oli mikrobiologeja, jotka paheksuivat tuoreiden munien käyttöä ja kaapivat kuorrutteen huolellisesti pois. :)
        Kotimaassa se on turvallista, mutta ulkomailla ne käyttävät yleisesti pastöroitua kananmunavalkuaista, sillä niillä on jatkuvasti salmonellaongelmia, eivätkä ne edes yritä päästä siitä eroon. Videolla on käytössä ilmeisesti salmonellattomiksi varmasti tiedettyjen munien valkuaista.

        Ai , niin sehän sanoi, että nuo ovat pastöroituja, mutta tarkalleen se sanoi että munat on pastöroitu.
        Onhan siis niin, että noilla on keino pastöroida munat kokonaisina.
        Yleensä olen nähnyt netissä vain pulloihin pakattua tavaraa.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ai , niin sehän sanoi, että nuo ovat pastöroituja, mutta tarkalleen se sanoi että munat on pastöroitu.
        Onhan siis niin, että noilla on keino pastöroida munat kokonaisina.
        Yleensä olen nähnyt netissä vain pulloihin pakattua tavaraa.

        Periaatteessa suurpainepastörointi oli mahdollista, mutta munien kuorien sisällä oleva ilma estää sen(kuori särkyy).
        Tuskin ne niitä säteilyttävätkään.
        Ehkä kyseessä on kuitenkin pullotettu tavara, vaikka se puhuu munista.


      • buddy-love kirjoitti:

        Periaatteessa suurpainepastörointi oli mahdollista, mutta munien kuorien sisällä oleva ilma estää sen(kuori särkyy).
        Tuskin ne niitä säteilyttävätkään.
        Ehkä kyseessä on kuitenkin pullotettu tavara, vaikka se puhuu munista.

        Tuo kakkumestari lisäsi vielä lopuksi glyseriiniä. Kuulostaa oudolta. Ehkä se pitää kuorrutteen notkeana?

        Jossain toisella videolla mainittiin marenkijauhon käyttämisestä. Mistähän sellaistakin muka saa? Marenkijauho ilmeisesti auttaa kuorrutetta kovettumaan.

        Tässä on tarpeeksi kaukkuasiaa yhdelle illalle. Minä en edes syö kakkuja. Nuo tekniikat ja taideteokset ovat silti mielenkiintoisia. 😁

        öitä!


      • tosi.typy kirjoitti:

        Tuo kakkumestari lisäsi vielä lopuksi glyseriiniä. Kuulostaa oudolta. Ehkä se pitää kuorrutteen notkeana?

        Jossain toisella videolla mainittiin marenkijauhon käyttämisestä. Mistähän sellaistakin muka saa? Marenkijauho ilmeisesti auttaa kuorrutetta kovettumaan.

        Tässä on tarpeeksi kaukkuasiaa yhdelle illalle. Minä en edes syö kakkuja. Nuo tekniikat ja taideteokset ovat silti mielenkiintoisia. 😁

        öitä!

        Yleensä glyseriinä käytetään vähentämään haihtumista ja tuossa se todennäköisesti estää myös kuorrutetta muuttumasta täysin kuivaksi (vaikka vesi haihtuu kokonaankin, niin glyseriini silti pitää kuorrutteen kestävämpänä ja joustavampana).

        Miten niin et syö kakkuja, sillä nehän ovat yksi elämän tärkeimpiä asioita.
        Mozartkin on sanonut, että kondiittorit ovat parhaita säveltäjiä.

        Öitä.


    • Miten tehtäisiin sellainen kakku, joka näyttää aluksi täydelliseltä ja josta voisi leikata palan niin, että se yhä näyttäisi täydelliseltä? Siis kakku, jota voisi samalla syödä ja säästää. Veturi ja joukko vaunuja täyttäisi ehkä vaatimuksen muuten, mutta olisi hankalan mallinen.

      • Se voisi olla sellainen korkea juttu, josta leikataan aina yksi tasainen kerros päältä ja pintakuvio säilyy silti.
        Eli jonkinlainen kermahyytelökakku, jossa kuvio toistuu pinnasta pohjaan asti.
        Mutta siihen pitäisi kehittää myös laite, jolla leikataan niitä tasaisia kiekkoja pinnasta.
        (sekään ei ole vaikea toteutettava)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      250
      2015
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1986
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1673
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1501
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1140
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      106
      967
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe