Kenoosis kaataa

ekivaari

Minun on vähän niin kuin pakko ilmaista itseäni täällä Suomi24;llä kun SP terrorisoi kirjoituksiani Netmissionissa. Olen erittäin iloinen, että Petri Paavola on siellä saanut oikean Raamatun ilmoituksen esitettyä Isän ja Pojan välisestä hierarkiasta käytävässä keskustelussa. Olen täysin samaa mieltä Petrin kanssa keskustelussa käydystä asiasta ja Kristuksen Jeesuksen jumaluudesta, jota en ole kieltänyt, olen vain kritikoinut, että se on Isältä Jumalalta saatu.

Keijo sen sijaan näyttää kasvaneen niin tiukasti kiinni Athanasiokseen ja hänen kenoosiinsa, ettei häntä minkäänlaisilla Raamatun perusteluilla voi siitä irrottaa. Minulla on muuten aika paljon harkittu ja vakaa näkökanta siitä, että kenosiin nojaavat kaatuvat lopullisesti selällensä ja pökertyvät pahanpäiväisesti, kun heille lopullisesti selvenee kenoosiksen oikea merkitys.

Kristuksen "tyhjentymisen" perustana käytetään tätä Flp. 2:5-7 olevaa Paavalin opetusta: 5. "Olkoon teillä se mieli, joka myös Jeesuksella Kristuksella oli,
6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen."

Näitä jakeita katolisuuudesta alkaen on selitetty väärin; ikään kuin Jeesus olisi pyrkinyt tyhjentymään Isän antamasta jumaluuden kirkkaudesta. Ei se sitä tarkoita! Jeesus etsi Jumalan kirkkautta ja pyrki mahdollisimman tehokkaasti täyttymään Isältä saadulla voimalla ja kirkkaudella.

Mutta Kristuksen lihaan tuleminen merkitsi mahdollisimman syvää nöyryytystä Jumalan Pojalle. Hengen lihassa oleminen merkitsee Hengelle orjuutta, se ei ollutkaan enää "leikitsemistä Hänen edessänsä kaikin ajoin", vaan todellisia lihassa olevan ja elävän kiusauksia; nälkä, jano, ja kaikki lihalliset houkutukset sekä niistä nousevat mieliteot ja omat halut.

Kristus ei antanut minkään näistä hallita itseänsä. Hän nöyryytti ja tyhjensi täydellisesti lihallisen luonteensa, ei hän Isän antamaa Jumalan kirkkautta itsestään pyrkinyt tyhjentämään! Tyhjentyminen, kenoosis selitään totaalisesti väärin ja ihan ylösalaisin.

Jumalan tahto on Jumalan kirkkautta, josta Jeesus pyrki mahdollisimman tehokkaasti täyttymään: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa." Ja: "Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt." (Jh. 6:38).

Jos ja kun otetaan huomioon evankeliumien kokonaisilmoitus, niin konteksti selvästi opettaa, että kenoosissa on kysymyksessä Jeesuksen omasta tahdosta tyhjentyminen ja luopuminen eikä Jumalan antamasta kirkkaudesta luopuminen.

Petri Paavola, jos satut vierailemaan täällä ja luet kirjoitukseni, kertoisitko mitä mieltä olet minun kenoositulkinnastani?

3

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >"Hän nöyryytti ja tyhjensi täydellisesti lihallisen luonteensa, ei hän Isän antamaa Jumalan kirkkautta itsestänsä pyrkinyt tyhjentämään! Tyhjentyminen, kenoosis selitetään totaalisesti väärin ja ihan ylösalaisin."<

Onkohan se nyt näin? Hänestähän sanotaan että hän otti orjan muodon ja hänet havaittiin olennoltaan samanlaiseksi kuin "yksi meistä". Golgatan huipennuksessa hän kokee itsensä jopa Jumalan hylkäämäksi, parahtaessaan "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!" Ei tässä ole näkyvissä mielestäni mitään jumalallisesta kirkkaudesta ellei sitten ajetella niin että jumalallisuuden ilmenemistä onkin juuri surkeus,kärsimys, voimattomuus, rikkonaisuus, ja jopa Jumalan hylkäämänä oleminen (tässä olisi muuten mielenkiintoinen kysymys: jos Jeesus on/oli Jumala, niin mitä merkitsee Jumalalle Jumalan hylkäämänä oleminen? - mutta olkoon tämä tällä kertaa).

Voidaan tietysti ajatella, että Jumalan kirkkaus oli Jeesuksessa koko ajan läsnä, vaikkkakin ikäänkuin peitettynä maailmalta, niin että vain muutamat opetuslapset jossakin kirkastusvuorikokemuksessa saattoivat sen hetkeksi huomata. Olisiko silloin kuitenkaan ollut kyse todellisesta tyhjentymisestä?

Muuten, tuo: "Hengen lihassa oleminen merkitsee Hengelle orjuutta", tuntuisi viittaavan vähän gnostilaiseen suuntaan

• Jos ja kun otetaan huomioon evankeliumien kokonaisilmoitus, niin asiayhteys selvästi opettaa, että kenoosissa on kysymyksessä Jeesuksen omasta tahdosta tyhjentyminen ja luopuminen eikä Jumalan antamasta kirkkaudesta luopuminen.

Kristus Jeesus meni ristille omasta vapaasta tahdostaan. Hän olisi kyllä voinut siitä kieltäytyä, mutta hän kielsi itsensä, oman tahtonsa ja valitsi Isän tahdon: "Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi minulle enemmän kuin kaksitoista legioonaa enkeleitä?" (Mt.26:53).

Ymmärrän tuon niin, että Jeesuksen omien sanojen mukaan hän olisi voinut kieltäytyä tekemästä Isän tahtoa ja pyytää tarpeeksi suuren joukon enkeleitä avukseen, mutta hän taipui yksin isän tahtoon: "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi." (Mt. 26:42).

Jumala antoi arvon Kristuksen täydelliselle alistumiselle. Ap.t. 8:33 suomennettu sana "alentumisensa" on suomennettu kreikan "tapeinosei", yks.datiivi, joka vastaa suomen allatiivia eli ulkotulento "nöyrtymiselle", jonka kautta hänen tuomionsa otetaan pois.

Ei voida muuta kuin arvailla, mitä olisi tapahtunut, jos Jeesus olisi kapinoinut Isää vastaan!

• kirjoituksesi, Epiktetos, ja päätin kommentoida tarkemmin sitä Jeesuksen "miksi minut hylkäsit"-kysymystä. Matt. 26:53; "Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legioonaa enkeleitä",-lause mielestäni todistaa, ettei Jeesus tyhjentänyt itseänsä Jumalan tahdosta vaan omasta tahdostansa. (Mt.26:42).

Jos Jeesus olisi tuossa tilanteessa kieltäytynyt ja sanonut Isälle: »Minä en tahdo juoda sitä ristinkuoleman maljaa», niin hän ei olisi ollutkaan se, joka oli luvannut tehdä "sinun tahtosi", (Ps.40:8,9). Jeesuksen kysymys ristillä Isälle ei johtunut Jeesuksen tietämättömyydestä vaan hän vahvisti sillä kysymyksellä; "katso nyt, Isä, minä lupasin tehdä sinun tahtosi mielelläni enkä peru lupaustani, Isä, tapahtukoon sinun tahtosi eikä minun! Sitä varten sinä hylkäsit minut."

Mielestäni seuraava ajatuksesi on osunut aivan kohdalleen:

>"Voidaan tietysti ajatella, että Jumalan kirkkaus oli Jeesuksessa koko ajan läsnä, vaikkkakin ikäänkuin peitettynä maailmalta, niin että vain muutamat opetuslapset jossakin kirkastusvuorikokemuksessa saattoivat sen hetkeksi huomata."<

Paavali sanoi jotenkin siihen tapaan, että Jumalan voima tulee esille ihmisten heikkoudessa, ja "kun miä olen heikko, silloin minä olen väkevä."

Mitä viittasit gnostilaisuudesta kirjoitukseni johdosta, niin totean vain huomanneeni sitä paljonkin apostolien opetuksissa. Vai mitä sanot esimerkiksisi Rm.7:24, 8:10, 2.Kor.10:3, 2.Pt.1:13, jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      231
      9263
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      120
      6519
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      6024
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4290
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      71
      4241
    6. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      33
      3299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      2945
    8. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      2933
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      2877
    10. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      51
      2876
    Aihe