Jotain teesejä vetyautoista

Anonyymi-ap

Vedyn ja polttokennon tulemisesta autoiluun on puhuttu jo yli 20 vuotta. VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen, mikä on ollut suurin este tai haaste sille, että polttokennoautot eivät ole vieläkään päässeet sarjatuotantoon ja laajemmin markkinoille?

”Aiemmin oli elinikään liittyviä ongelmia sekä kustannukset. Molemmat on ratkaistu, mutta kustannukset saadaan riittävän alas henkilöautoja varten alas vain suuren mittakaavan sarjatuotannolla.”

Voidaanko polttokenno valmistaa nykyään jo kohtuullisin kustannuksin?

”Voidaan valmistaa, jos valmistusmäärät saadaan riittävän suuriksi. Polttokennon ohella vetysäiliön hinta on merkittävä kustannustekijä. Raskaassa ammattiliikenteessä tankattavan vedyn hinta on huomattavasti polttokennojärjestelmän hintaa tärkeämpi.”

Vierailin Mercedes-Benzin polttokennotehtaalla neljä vuotta sitten. Siellä insinööri kertoi, että heiltä meni kaksikymmentä vuotta selvittää, miten polttokenno käynnistetään ja sammutetaan. Hän vertasi polttokennoa isoon voimalaitokseen ja toisaalta kemialliseen prosessiin, joita ei voi käynnistää ja sammuttaa ”napista painamalla”. Ovatko tällaiset haasteet täysin mennyttä aikaa?

”Käynnistyksen ja pysäytyksen eri elinikää laskevat ongelmat tunnetaan nykyään hyvin ja ne voidaan ratkaista eri tavoin. Mikäli käynnistykseen voidaan käyttää muutaman sekunnin sijaan pari minuuttia, ovat nämä vielä paljon helpompia ratkaista. Hybrideissä voidaan ajaa akulla tämä aika.”

Entä polttokennoauton käynnistäminen Pohjolan oloissa kovassa pakkasessa?

”Jos käynnistykseen käytetään pari minuuttia aikaa, kylmäkäynnistys ei ole mikään ongelma. Isompi haaste on oikeastaan luotettava kuivaus ennen pysäytystä pakkasella, mutta sekin onnistuu.”

Moni asiantuntija on sitä mieltä, että polttokennolla on tieliikenteessä iso potentiaali raskaassa liikenteessä, mutta huonommat tulevaisuudennäkymät henkilöautopuolella. Onko asia mielestäsi näin?

”Kyllä, akut täyttävät liikkumisen tarpeet henkilöautopuolella hyvin laajasti. Raskaissa pitkän matkan kuljetuksissa akun paino ja latausaika heikentävät kuljetusten tuottavuutta, erityisesti jos reitit ovat vaihtelevia.

Henkilöautopuolella on jonkin verran sellaista yksityis- ja ammattikäyttöä, jossa akuilla on vaikeaa pärjätä. Muun muassa asuntovaunun veto ja peräkärryt luovat haasteita toimintamatkan suhteen.”

2

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samasta artikkelista muitakin teesejä henkilöautojen osalta. Ilmeisesti tämän takia linkki jätettiin aloituksesta tahalleen pois. Täyssähköautot ovat voittaneet pelin jos käytettään mittarina kuinka montaa merkkiä ja mallia valmistetaan tällä hetkellä vetyautoihin verrattuna. Samoin myyntitilastot kertovat monessa maassa että joka vuosi täyssähköautoja myydään joka vuosi edellistä vuotta enemmän eli kasvavat myyntimäärät.

      "Tämä hetken trendi ovat akkusähköautot. Ovatko ne tulleet nyt jäädäkseen, mikä on valistunut ennusteesi?

      ”Henkilöautopuolella kaikki valmistajat ovat laittaneet pääosan tuotekehityspanostuksistaan akkusähköautoihin ja myös regulaatio EU:ssa ohjaa tähän suuntaan. Tähän ei ole muutosta näköpiirissä.”

      Jos tulevaisuus on akkusähköautojen, se ilmeisesti edellyttää, että akkuihin löytyy tulevaisuudessa halvempia ja ympäristöä vähemmän kuormittavia materiaaleja (ilman kobolttia tai ylipäätään ilman merkittävää kaivostoimintaa). Miten näitä haasteita voidaan taklata?

      ”Koboltista ja myös nikkelistä pystytään tarvittaessa luopumaan, kun käytetään litiumrautafosfaattiakkuja (LFP) ja useat valmistajat näin jo toimivat. Tämä tarkoittaa hieman lisääntynyttä painoa akulle.

      Akkumateriaalien saatavuudessa ja hintatasoissa esiintyy voimakasta vaihtelua, mikä on haaste autovalmistajille. Myös materiaalien tuotannon hiilijalanjälki ja eettisyys ovat valmistajille tärkeitä.

      Näitä haasteita voidaan ratkoa pitkäaikaisilla toimitussopimuksilla. Natriumpohjaisia akkuja on jo koetuotannossa, mutta on epävarmaa saavuttavatko ne riittäviä ominaisuuksia korvatakseen litiumpohjaiset akut ajoneuvoissa.”

      Onko näköpiirissä isoa harppausta tällä saralla?

      ”Pikaladattavuuden paraneminen yhdessä suurteholatausinfran laajenemisen kanssa on merkittävin lähiajan kehitys, mikä parantaa akkusähkön sovellettavuutta sekä henkilöautojen että raskaan liikenteen osalta.

      Kun latausinfra on kattava, voidaan hyväksyä pienempi, kevyempi ja edullisempi akku ajoneuvoon.”

      Japanista on saatu tietoa, että kiinteäelektrolyyttinen akku voisi ratkaista monia haasteita akkujen raaka-aineiden suhteen ja myös kapasiteetti voisi kasvaa reilusti. Olisiko kiinteäelektrolyyttinen akku lähitulevaisuuden ratkaisu?

      ”Kehityksestä ja tuotteista on julkistettu niin vähän tietoja, että arviota on vaikeaa tehdä. Erilaisia käänteentekeviä akkuteknologioita on julkistettu runsaasti viimeisen 10–15 vuoden aikana, mutta laajaan tuotantoon nämä eivät ole vielä tulleet.

      Käytännössä on nähty pääasiassa samojen akkutyyppien merkittävää kehitystä niin energiatiheyden, pikaladattavuuden kuin hintatason osalta.”

      https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tuleeko-vety-henkiloautoihin/#0cf873db

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2442
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      2014
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      22
      1816
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1595
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1445
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1329
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1328
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1275
    9. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      37
      1171
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1046
    Aihe