http://www.visakisa.com/quick.php?no=414&quiz=Kemia/
Ööh, hävettää myöntää, mutta sain 13/30 ja parikymmentä vuotta olin kuitenkin kemian prosessinhoitaja. 😆
>simiti<
No nyt kemiaa.
44
436
Vastaukset
Ei menny tosi hyvin. En laskenu kuinka monta meni oikein, mutta suurempi osa mebi väärin. Oli monta kysymystä, joiden vastausta en edes tiennyt ja jotkut meni väärin, kun vaihdoin vastausta ja se eka vastaus olisikin ollut oikein.
- Anonyymi
Ällös välitä. Töissäkin käytin koboltinjalostukseen suunnattua tietoa. Tuo testi nyt oli vähän laajemmalta alueelta.
Mutta kyllä sitä jotain muistaa, kun olin ainakin hajulla. Muutama vastaus meni vahingossa väärin, kun puhelimella tein sen.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Ällös välitä. Töissäkin käytin koboltinjalostukseen suunnattua tietoa. Tuo testi nyt oli vähän laajemmalta alueelta.
Mutta kyllä sitä jotain muistaa, kun olin ainakin hajulla. Muutama vastaus meni vahingossa väärin, kun puhelimella tein sen.
>simiti<Tossa testissä oli monia sellaisia juttuja, jotka oli aika vaikeita, mutta sitten oli sellaisiakin, jotka saattoi saada päättelemällä oikein. Yhteen olin vastaamassa leivinjauhe, mutte pyyhyn vastauksen pois ja se olis ollu oikea vastaus.
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Tossa testissä oli monia sellaisia juttuja, jotka oli aika vaikeita, mutta sitten oli sellaisiakin, jotka saattoi saada päättelemällä oikein. Yhteen olin vastaamassa leivinjauhe, mutte pyyhyn vastauksen pois ja se olis ollu oikea vastaus.
Mullakin meni leivinjauhe väärin, vaikka kovin tutulta kuulosti. Pää-asia kuitenkin, että tunnistaa natriumbikarbonaatin.
Sitä voi käyttää ihan kaikkeen. Kysy vaikka marttojen sivuilta.
>simiti< Minä sain vain 11 oikein, joten ei se ollut sinun tulos häpeä. Yli 20 vuoteen en ole kemiaa opiskellut, joten olin aika ruosteessa. Tässä piti kirjoittaa vastaus, joten käytännössä katsoen ei voinut oikein arvata vaihtoehtojen välillä.
Hyvää alkavaa viikkoa! :)Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Minä sain vain 11 oikein, joten ei se ollut sinun tulos häpeä. Yli 20 vuoteen en ole kemiaa opiskellut, joten olin aika ruosteessa. Tässä piti kirjoittaa vastaus, joten käytännössä katsoen ei voinut oikein arvata vaihtoehtojen välillä.
Hyvää alkavaa viikkoa! :)Hyvää maanantaita =)
Anonyymi kirjoitti:
Mullakin meni leivinjauhe väärin, vaikka kovin tutulta kuulosti. Pää-asia kuitenkin, että tunnistaa natriumbikarbonaatin.
Sitä voi käyttää ihan kaikkeen. Kysy vaikka marttojen sivuilta.
>simiti<Jep. Ruokasoodaa käytän esim. siivoamiseen. Se on hyvä tuote.
- Anonyymi
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Minä sain vain 11 oikein, joten ei se ollut sinun tulos häpeä. Yli 20 vuoteen en ole kemiaa opiskellut, joten olin aika ruosteessa. Tässä piti kirjoittaa vastaus, joten käytännössä katsoen ei voinut oikein arvata vaihtoehtojen välillä.
Hyvää alkavaa viikkoa! :)Kiitos samoin. Juu minäkin kävin kemian prosessikurssin -98, joten ei ne kaikki ihan tuoreessa muistissa ole.
Varsinkaan, kun oikeissa töissä ei teorialla tehnyt käytännössä mitään.
>simiti< - Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Jep. Ruokasoodaa käytän esim. siivoamiseen. Se on hyvä tuote.
Siivoamiseen, närästykseen, leivontaan, liima ja maalitahrojen poistamiseen, sopivalla yhdistelmällä polttoaineena, putkimiehenä, ilotulitteena, erämiehen selviytymispakkauksena...
Mihin sitä ei voi käyttää? Tosin oksaalihappo oli vessanpöntön puhdistamiseen nopeampi, mutta lopputulos ei ollut parempi.
Siivoamiseen, närästykseen, leivontaan, liima ja maalitahrojen poistamiseen, sopivalla yhdistelmällä polttoaineena, putkimiehenä, ilotulitteena, erämiehen selviytymispakkauksena...
Mihin sitä ei voi käyttää? Tosin oksaalihappo oli vessanpöntön puhdistamiseen nopeampi, mutta lopputulos ei ollut parempi.
>simiti<Itse olen käyttänyt ruokasoodaa esim. wc:n lavuaarin puhdistukseen, tiskialtaan viemärin hajujen poistoon ja pienten tukosten poistoon etikan kanssa.
- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
Itse olen käyttänyt ruokasoodaa esim. wc:n lavuaarin puhdistukseen, tiskialtaan viemärin hajujen poistoon ja pienten tukosten poistoon etikan kanssa.
Etikka+sooda=rakettipolttoainetta. 😆
Etikka sooda=rakettipolttoainetta. 😆
>simiti<Etikka poistaa hajuja ja sooda ehkä hieman tukkeutumia.
Anonyymi kirjoitti:
>simiti<Ei ole, mutta sokeri+kaliumkloraatti on sitä.
Anonyymi kirjoitti:
>simiti<Ja eikun sitten kehittelemään uuden vuoden raketteja =D
Norppa83 kirjoitti:
Ja eikun sitten kehittelemään uuden vuoden raketteja =D
https://www.youtube.com/watch?v=12fR9neVnS8
Tuossa käytetään salpietaria kaliumkloraatin tilalla.buddy-love kirjoitti:
Tuossa käytetään salpietaria kaliumkloraatin tilalla.No siitä sitten vaan kehitystyöhän. Otat Simitin avuksi ja alatte suunnitella raketteja uuden vuoden aatoksi.
buddy-love kirjoitti:
Tuossa käytetään salpietaria kaliumkloraatin tilalla.Ai niin, noita ei saa tehdä täällä ja salpietarinkin hankinta on nykyisin hankalaa.
buddy-love kirjoitti:
Ai niin, noita ei saa tehdä täällä ja salpietarinkin hankinta on nykyisin hankalaa.
Ajattelinkin, ettei saa, mutta kunhan laitoin ton mun edellisen kommentin.
Norppa83 kirjoitti:
Ajattelinkin, ettei saa, mutta kunhan laitoin ton mun edellisen kommentin.
Kaikesta huolimatta, tein silti joskus teininä.
(Ja kerran äitini siivosi jälkiäni ja oli sitä mieltä, että merkitsemätön ruutirasiani kuuluu mennä poltettaviin roskiin. Satuin kävelemään ohi juuri silloin kun se roskienpolttouuni oli sytytetty. Iso pamaus ja rasian kansi tuli hetken kuluttua korkealta alas. Kerroin vasta todella monen vuoden jälkeen mitä poltettavien sekaan oli mennyt)
:)buddy-love kirjoitti:
Kaikesta huolimatta, tein silti joskus teininä.
(Ja kerran äitini siivosi jälkiäni ja oli sitä mieltä, että merkitsemätön ruutirasiani kuuluu mennä poltettaviin roskiin. Satuin kävelemään ohi juuri silloin kun se roskienpolttouuni oli sytytetty. Iso pamaus ja rasian kansi tuli hetken kuluttua korkealta alas. Kerroin vasta todella monen vuoden jälkeen mitä poltettavien sekaan oli mennyt)
:)Kerran nuorempana olin myös luova, halusin tehdä pienen pommin, mutta ruutia ei ollut.
No tein sitten ruutia tulitikkujen päistä, irroitin ne ensin veitsellä, ja tein niistä hienoa jauhetta. Laitoin tämän jauheen pieneen rautaputkeen, jonka päät oli ensin pihdellä vedetty umpeen, ja tietysti joku hieno sytytyslanka vielä.
En uskonut että se räjähtäisi, mutta menin suojaan kuitenkin. Kunnon pamaus siitä tuli, ja putki lensi jonnekin, mistä en sitä löytänyt. Eli kyllä tulitikkujen päistä saa ihan pätevää räjähdysainetta.m36-intj kirjoitti:
Kerran nuorempana olin myös luova, halusin tehdä pienen pommin, mutta ruutia ei ollut.
No tein sitten ruutia tulitikkujen päistä, irroitin ne ensin veitsellä, ja tein niistä hienoa jauhetta. Laitoin tämän jauheen pieneen rautaputkeen, jonka päät oli ensin pihdellä vedetty umpeen, ja tietysti joku hieno sytytyslanka vielä.
En uskonut että se räjähtäisi, mutta menin suojaan kuitenkin. Kunnon pamaus siitä tuli, ja putki lensi jonnekin, mistä en sitä löytänyt. Eli kyllä tulitikkujen päistä saa ihan pätevää räjähdysainetta.Tuota samaa tehtiin niin, että etsittiin ampumaradan nurmelta tyhjiä kiväärin hylsyjä ja samaan tapaan ne täytettiin tulitikunpäillä ja sitten pihdeillä pää umpeen, kääntäen se rullalle pariin kertaan. Sytytyslankaa ei käytetty, vaan hylsy ripustettiin palavan kynttilän päälle.
Porukassa oli yksi typerys, joka aiheutti vaaratilanteita, joten en enää liittynyt mukaan.- Anonyymi
Norppa83 kirjoitti:
No siitä sitten vaan kehitystyöhän. Otat Simitin avuksi ja alatte suunnitella raketteja uuden vuoden aatoksi.
Lopettakaa nyt ihmeessä noiden kemialisten aine yhdisteisten kertomisen; mitä yhdistetään mihinkin, saadakseen minkälaisen reaktion!
Simiti on jo sairauseläkkeellä; seuraavaa pieleen mennyttä pamausta tuskin enää kestää!
Oksalihappoa on esim. raparperissä, joten tummuneet metallikattilat täytetään vedellä ja hitosti raparperin varsia kattilaan kiehumaan. Isoäidilläni oli joskus viime vuosisadalla; alumiinisekotteinen perunakattila, joka tummui aina kesän aikana perunoita keittäessä.
Syyskuun lopussa mä sain kerätä kaikki raparperin varret; koriin, ja viedä ne mammalle!
Hän keitti niillä raparpereillä; kattilan taas jälleen uuden näköiseksi kiiltäväksi.
Raparperi vesi ja raparperit kaadettiin pois likaämpäriin. Kattila huuhdeltiin, peruna
kattilaksi takaisin käyttöön!
trollikka Anonyymi kirjoitti:
Lopettakaa nyt ihmeessä noiden kemialisten aine yhdisteisten kertomisen; mitä yhdistetään mihinkin, saadakseen minkälaisen reaktion!
Simiti on jo sairauseläkkeellä; seuraavaa pieleen mennyttä pamausta tuskin enää kestää!
Oksalihappoa on esim. raparperissä, joten tummuneet metallikattilat täytetään vedellä ja hitosti raparperin varsia kattilaan kiehumaan. Isoäidilläni oli joskus viime vuosisadalla; alumiinisekotteinen perunakattila, joka tummui aina kesän aikana perunoita keittäessä.
Syyskuun lopussa mä sain kerätä kaikki raparperin varret; koriin, ja viedä ne mammalle!
Hän keitti niillä raparpereillä; kattilan taas jälleen uuden näköiseksi kiiltäväksi.
Raparperi vesi ja raparperit kaadettiin pois likaämpäriin. Kattila huuhdeltiin, peruna
kattilaksi takaisin käyttöön!
trollikkaTuo kommentti oli multa vaan huumoria, en mää tosissaan. Eikä sitä paitsi omatekoisten rakettien teko taida olla sallittuakaan. Joo, ei Simitin kannattais raketteja tehdä eikä Buddylovenkaan tai kenenkään muunkaan.
Norppa83 kirjoitti:
Tuo kommentti oli multa vaan huumoria, en mää tosissaan. Eikä sitä paitsi omatekoisten rakettien teko taida olla sallittuakaan. Joo, ei Simitin kannattais raketteja tehdä eikä Buddylovenkaan tai kenenkään muunkaan.
Olen kyllä oikeasti harkinnut, että voisin tehdä jotain uudenvuodenjuttuja, mutta välttämättä ne eivät olisi raketteja. Joskus teininä tein muovikalvosta suuria kuumailmapalloja ja sellaiseen voisi laittaa salamavaloja ja muuta näkyvää.
buddy-love kirjoitti:
Olen kyllä oikeasti harkinnut, että voisin tehdä jotain uudenvuodenjuttuja, mutta välttämättä ne eivät olisi raketteja. Joskus teininä tein muovikalvosta suuria kuumailmapalloja ja sellaiseen voisi laittaa salamavaloja ja muuta näkyvää.
Ehkä sellainen on parempi kuin jonkun omatekoisen raketin tekeminen.
Norppa83 kirjoitti:
Ehkä sellainen on parempi kuin jonkun omatekoisen raketin tekeminen.
Isommat ilotulitteet eivät muuten edes ole raketteja, vaan ne ammutaan taivaalle pahviputken (tai metalliputken) pohjalle asetetun ruutipanoksen voimalla. Maailmalla noiden tekeminen on monissa paikoissa luvallista ja Malta on niistä eräs tunnetuimmista.
Onnettomuuksia tietysti sattuu, sillä salliminen sallii myös hölmöjen osallistumisen ja silloin on aina joku vaarassa.
https://www.youtube.com/watch?v=2hwMG5jonJIbuddy-love kirjoitti:
Isommat ilotulitteet eivät muuten edes ole raketteja, vaan ne ammutaan taivaalle pahviputken (tai metalliputken) pohjalle asetetun ruutipanoksen voimalla. Maailmalla noiden tekeminen on monissa paikoissa luvallista ja Malta on niistä eräs tunnetuimmista.
Onnettomuuksia tietysti sattuu, sillä salliminen sallii myös hölmöjen osallistumisen ja silloin on aina joku vaarassa.
https://www.youtube.com/watch?v=2hwMG5jonJIIlotulitteiden kanssa kannattaa olla varovainen. On ollut uutisia, että Uutena vuotena on raketti räjähtänyt vaikka jonkun silmille, kun on liian lähellä seisottu eikä ole ollut suojalaseja.
Norppa83 kirjoitti:
Ilotulitteiden kanssa kannattaa olla varovainen. On ollut uutisia, että Uutena vuotena on raketti räjähtänyt vaikka jonkun silmille, kun on liian lähellä seisottu eikä ole ollut suojalaseja.
Aiemman lain aikana isälläni oli räjähteiden ostolupa ja olin joskus hänellä apuna (tosi nuorena) kun poistettiin kiviä ja kantoja. Myöhemmi olin pyös panostajan apuna räjäyttämässä kallioita. Armeijassakin noiden kanssa harrastelimme.
Jos olisi tarvetta toimia noiden aineiden kanssa, niin olisin täysin turvassa.buddy-love kirjoitti:
Aiemman lain aikana isälläni oli räjähteiden ostolupa ja olin joskus hänellä apuna (tosi nuorena) kun poistettiin kiviä ja kantoja. Myöhemmi olin pyös panostajan apuna räjäyttämässä kallioita. Armeijassakin noiden kanssa harrastelimme.
Jos olisi tarvetta toimia noiden aineiden kanssa, niin olisin täysin turvassa.Hyvä, että osaat suojautua räjähteiltä.
- Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#180650608
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Tässä vielä linkki lasten rakettiin ruokasoodalla. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://start.luma.fi/wp-content/uploads/2017/06/Avaruusraketti.pdf&ved=2ahUKEwiCzIvkz4qCAxXeDRAIHVW4DWk4ChAWegQIBxAB&usg=AOvVaw08-nHH69Wbngfj4uSRgG6y
- Anonyymi
Mulla ainakin lataa ohjeet suoraan puhelimeen tuosta linkistä???😳
>simiti<
Aika hyvä, 57 % oikein. siellä olisi ollut oikein enemmänkin, kun olisin osannut kirjoittaa vastauksen ilman kirjoitusvirheitä...
- Anonyymi
Äijä sai paremmin, kuin aivovammainen kemian prosessinhoitaja. 😁
Huomasitko, taas vetosin aivovammaani... tosin töissäkin olen ollut viimeksi joskus 8 vuotta sitten. Unhoittuuhan nuo joutavat tiedot.
Äijä sai paremmin, kuin aivovammainen kemian prosessinhoitaja. 😁
Huomasitko, taas vetosin aivovammaani... tosin töissäkin olen ollut viimeksi joskus 8 vuotta sitten. Unhoittuuhan nuo joutavat tiedot.
>simiti<Olen käynyt laborantin koulutuksen noin 25 vuotta sitten... En ole sen jälkeen juuri kemiaa lukenut, mutta aina se on kiinnostunut.
24.
Osa oli aika hankalia.Vähän haastavampi visa välillä. Mutta kuitenkin 18/30. Aika paljon sitä sitä ihminen oppii peruskoulussa ja lukiossa. Suosittelen tuollaista yleissivistävää koulutusta.
- Anonyymi
tuollainen on kyllä aika hyvää jos jää mieleen jotasin juttuja palstalta jotka sitten huvittavat uneenkin jotenkin nopeastikin...
Parempaa kuin unipilleri-hillerit-ukkoset heh - Anonyymi
kulkeutuuko kemias tyietoliikenneksaapeleita pitkin atlantin alikin sähköisesti?
molekyylit6 msatykustsabsty sähköverkoissa digitasalisest6i? - Anonyymi
hyvä joku nukutusajatus jos alat ajattelemaan itse jostain tytöstäkin että mitähän tuokin mahtaa ajatella enne nukkumaan menoaan...
- Anonyymi
..niin tuollaiset oman mielen hallitajutut eli esim unta... vähän sellasidstsa omsan mielenhsallintajuttusa että... military-ihmiset eivät kersa-antit tiedä heh
- Anonyymi
joa siis hallitsemaasn omia ajatuksia ja tunteita niin, ei kersoille eli kersa-ant6eille3 tuollaisia asrmeijawssd opeta
- Anonyymi
joskus itseäni todellakin ihmetyttää jotkut tyttöjen ajatukset, että mitähän... mutta ajattelin jos niin laittaisi tuohon nimittelijäänkin tyttöjen nimiä, jottsa se muodostaisi...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747594Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583193- 372466
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto342034- 221962
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611611
- 181589