Ihmisen superaivot ja unet

Anonyymi-ap

Eräässä mainoksessa on nainen, jonka koira puhuu ja siitä nainen huomaa saaneensa viimein nukutuksi...nainen meinaa, kiitos melarest, kun sain nukutuksi.

Tosielämän melarest mainos menee niin, että hupsutellaan siinä katsellen tvtä ja tulee kyseinen mainos...ehkä siinä meitä nauratti naisen haukottelu ja oltiin sitä mieltä hieman siinä niin ettei noin tosielämässä ajattele kesken unien ja huomaa nukkuneensa. Se oli meistä hupsu mainos siis. Hupsuttelemne kaikenlaisten mielipiteittemme kanssa välillä ja ei siinä mitään.

No päivä pari sen jälkeen...olen unessa....unessa nousen sängystä, kun samainen lapsi on menossa ulos koiran kanssa, lapsella on rahaa ja kertoo menevänsä koiran kanssa kauppaan ja minä siinä, että ei sinne kauppaan koiran kanssa voi mennä, ei sinne voi viedä koiraa ..otan siinä koiran talutushihnan itselleni ja astumme ulos ovesta...yhtäkkiä olen laittamassa lapsen pyörää lukkoon kaupan pihassa ja huomaan jutussa jotain häikkää..alan unessa kelata sitä...miten ihmeessä päädyimme lähdön jälkeen suoraan kaupan pihalle ja minne katosi matkanteon vaihe...katson lasta ja kysyn: "Nukunko minä?".

Kylläpä aamulla nauratti nämä mun prosessoivat superaivot...vai ei mukamas voi unessa niin tehdä kuin melarest mainoksessa?

Usein uskonnoissa ihmiset päättelevät asioita ja ennustelevat niiden kautta, profetoivat, koska ovat mielestänsä kohdanneet unen kautta jotain aivan käsittämätöntä tai se käy yksiin Raamatun kanssa jne...seurakunta ja muut ihmiset tulevat harhakäsityksiä... kuitenkin aivot ovat uskomattoman kyvykkäät ajattelemaan myös silloin, kun olemme unessa ja niiden luoma maailma on moniulotteinen.

Lightning

28

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En siis unen alkumetreillä jotenkin ilmeisesti ymmärtänyt nukkuvani, vaan pidin sitä valveilla olona, unissahan ei yleensä muutenkaan hahmota nukkuvansa...vaan tarina on mitä on...mutta pointti on varmaan myös se, että luulin olevani hereillä, koska nousin sängystä, kuten aamulla noustaan...en unessa toki kiinnittänyt muihin epämääräisyyksiin huomiota, kuten esim sitä, että en pukeutunut päivävaatteisiin/takkiin jne.. ulos mennessä, vaan otin suoraan kouran hihnan käteeni...vasta kaupan pihassa aivoni käy kelausta, että hommassa on jotain häikkää, koska ulko-oven jälkeen matkanteko on pimennossa minulta, olemmekin kaupan pihassa...

Mutta lähinnä myös mietin uskovien tapaa tuoda unia mukaan uskoonsa ja unet nyt vaan ovat sellaista omien ajatusten prosessointia...joskus ihan hauskallakin tavalla aivomme voivat sanoa, että äläpä nyt vähättele itseäsi ja aivojen kapasiteettia.

Lightning

• Anonyymi

Unesta pitää kysyä evoluutiolta miten se on kehittynyt ja miksi. Auttaako se jotenkin lajiselviytymisessä.

• Anonyymi

Ihan en ymmärrä mitä tarkoitat. Varmaan uniin vaikuttaa yhteiskunta, missä elämme.

Sellaisia ihmisiä joilla on vahva intuitio, on ollut aina. Kyse on varmaan geeneistä, ympäristöstä, harjaantumisesta. Esimerkiksi itse ratkaisen ongelmia myös joskus puhtaasti intuition kautta. Joskus pelkkä huono olo koko kehon tuntemuksena tai jokin epämääräinen tuntemus viestivät, että on asioita, joihin tulisi kiinnittää huomiota.

Mutta ei minun aivokapasiteettini riitä ymmärtämään maailmankaikkeuden synnyn kaikkia saloja kuitenkaan, ehkä jollain toisella riittää siihen kykyä ja ulottuvuutta.

Lightning

• Anonyymi

Ihmisen aivotoiminta eroaa eläimestä juuri siinä, että Jumalan Henki pystyy vaikuttamaan ihmiseen, kun hänellä on kaikenlaisia tuntemuksia ja mahdollisuuksia erilaisiin toimintamuotoihin. Eläin touhottaa sitä mitä se on luotu tekemään eikä se jää pohtimaan että mitähän tässä pitäisi oikein nyt tehdä sen mukaan miltä tuntuu.

Haittapuoli ihmisen aivotoiminassa on se, että niitä vaikutusmahdollisuuksia on myös muilla kuin Jumalalla ja se myös suodaan. Ihmistä pyritään ohjailemaan kaikenlaisiin juttuihin, jotka eivät aina pääty hyvin.

Ihmisen on aivan turha kuvitella että olisi itse oma herransa ja voi kuin ruhtinas päättää miten tämä minun elämä tulee menemään. Olemme vain erilaisten asioiden ja voimien temmellyskenttä.

• Anonyymi

ihminen on aivotoiminnoiltaan kehittynyt elämänmuoto, mutta intuitiota, on monilla eläimillä ihminen mukaanlukien. Kyllä kaikki tai lähes kaikki eläimet myös tuntevat tunteita.

Lightning

• Anonyymi

unien rakentumisesta. Nehän ei ole suunnitelmallisia vaan jokin mielleyhtymä johtaa toiseen.
      Mistä lähti uni. Luultavasti olin hyvin väsyneenä aamulla nukahtanut uudemman kerran tietäen että koiraa pitäisi käyttää ulkona, toivoen, että joku toinen käyttäisi koiran ulkona...koira ja lapsi ja unen epäloogisuus ehkäpä saivat mielleyhtymän jotenkin melarest mainokseen...kyse ei ole siis mistään hengenjutuista tai valloista, vaan ihan puhtaasti aivon viestien sattumanvaraisista käsittelystä, jotka unien avulla koettavat rakentaa asioita niistä palasista, joita on päivän aikana sinne tullut näkö ja kuulo, tunto ja tuntemusaistimusten kautta.

Siinä se, ei mitään ihmeellistä oikeasti kuitenkaan...mutta voisin sen sanoa olevan jonkinlainen intuitiivinen taito peilata maailmaa ja elämää.

Eräs ihminen kysyisi, mitä uni minulle itselleni merkitsee? Se merkitsee arvostamaan niitä ihmisiä ympärillä, jotka ovat lähinnä sydäntäni ja elämään elämää, ei tulevien taivaiden odottelun toivossa, vaan tässä hetkessä.

Lightning

• Anonyymi

Ihmisen ja eläimen aivotoiminnan ero on siinä ettei eläin voi ajatella eikä kuvitella mitään Jumalasta. Ne eivät ole Jumalan kuvia, vaan niillä on lajityypillinen käyttäytyminen, jossa ne tosin voivat kiintyä, hoivata jälkeläisiä, vihastua, mutta se kaikki on hyvin lajityypillistä ja primitiivistä.

Ihminen taasen muovautuu elämänsä aikana hyvin paljon, hänen tunne-elämänsä kehittyy sekä sosiaaliset taidot sen mukaan millaisessa vuorovaikutuksessa hän on muiden ihmisten kanssa. Siinä samassa kehittyy myös hänen uskonnollisuutensa tai uskottomuutensa. Mikä piirre on ihmiseen luotu eikä sitä saa selittämällä pois, Jumalan kuvana ihmisellä on hengellinen ominaisuus tai kaipuu siihen tai hän hylkii sitä taipumusta voimakkaasti.

Unet ovat melko selvittämätön asia, mistä ne muodostuvat, mikä niiden tarkoitus on, mutta jonkinlainen Jumalan luoma elokuvaesitys se on ihmiselle.

• Anonyymi

Miksi Jumalalla olisi tarve tehdä ihmisen aivoihin elokuvaesityksiä? Kuitenkin unissa esiintyy selkeästi myös niitä asioita joita muistaa esim. nähneensä tai käsitelleensä.

Mikä motiivi? Ei ne minusta ole kovinkaan selittämättömiä, mistä unet tulevat...aivoissa on liikennettä, eikä aivot pysähdy nukkuessa off -asentoon, kyse on siis ihmisen omasta aivotoiminnasta. Muinoin unet selitettiin Jumalan teoiksi, koska ei ymmärretty edes miten aivot toimivat, siksi Raamatussa ajatellaan unille olevan jumalallinen selitys...mutta ei unilla voi ennustaa, kuten Raamattu antaa ymmärtää...toki unissa voi tulla esiin sellaisia prosessointeja, joissa ihmisen käsittely etsii vastauksia päivän tapahtumiin..

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi Jumalalla olisi tarve tehdä ihmisen aivoihin elokuvaesityksiä? Kuitenkin unissa esiintyy selkeästi myös niitä asioita joita muistaa esim. nähneensä tai käsitelleensä.

Mikä motiivi? Ei ne minusta ole kovinkaan selittämättömiä, mistä unet tulevat...aivoissa on liikennettä, eikä aivot pysähdy nukkuessa off -asentoon, kyse on siis ihmisen omasta aivotoiminnasta. Muinoin unet selitettiin Jumalan teoiksi, koska ei ymmärretty edes miten aivot toimivat, siksi Raamatussa ajatellaan unille olevan jumalallinen selitys...mutta ei unilla voi ennustaa, kuten Raamattu antaa ymmärtää...toki unissa voi tulla esiin sellaisia prosessointeja, joissa ihmisen käsittely etsii vastauksia päivän tapahtumiin..

Lightning

Miksei Jumala voisi puhua myös unessa?Mistä tiedät ettei niin ole ikinä-milloinkaan tapahtunut muka? Kysyy:auroraboreallis jolle Jumala ei kuintenkaan unessa ilmestynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksei Jumala voisi puhua myös unessa?Mistä tiedät ettei niin ole ikinä-milloinkaan tapahtunut muka? Kysyy:auroraboreallis jolle Jumala ei kuintenkaan unessa ilmestynyt.

Tavallaan voi ja niin monet väittävät tapahtuneenkin. Itseni mukaan lukien kait niin on unessa voinut olla. Mutta vain siksi, koska olemme (ihmiset) itse luoneet Jumalan.

Unessani Jeesus oli ihmisen hahmossa elokuvamaiseen tapaan cowboyna hevosen selässä...se oli kuitenkin vain unta, ei mitään muuta, ei Jumala, vaan minun aivojeni tuote.

Jotkut sanovat unien voivan olla Jumalan puhetta, joissa hän näyttää asioita, vaikka ei olisi puhetta tai hahmoa...mutta sekin on vain omaa ajatusta asiasta, ei muuta ja omaa lujaa uskomista.

Lightning

• Anonyymi

Joskus voi tulla sellainen tunne ja tunnelma jostain asiasta, että tämän minä olen jo kokenut unessa. Tietenkin se voi olla sattumaa jos paljon näkee unia ja yleensä muistaa ne, ne vain sattumalta heijastelevat jotain tilanteita elämässä.

Ei Raamattu anna mitään selkeää kuvaa unien maailmasta, mutta aivan kuin jossain sanottaisiin ja poikanne ja tyttärenne enneunia näkevät.

Joskus unet voivat sisältää hyvinkin tarkkoja yksityiskohtia jostain asiasta ja joskus olla aivan täysin mahdottomia sisällöltään.

Joku merkitys unilla kuitenkin on, eivät ne ovat vain sattuman sanelemaa kuvajaista, vaan luoja on niille kyllä jonkinlaisen käyttötarkoituksen luonut.

• Anonyymi

Ja mihin ajatus siitä Jumalan luomasta unien käyttötarkoituksesta perustuu?...muuhun kuin vain yksilön mielipiteen ilmaisuun?

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Ja mihin ajatus siitä Jumalan luomasta unien käyttötarkoituksesta perustuu?...muuhun kuin vain yksilön mielipiteen ilmaisuun?

Lightning

Hassua kun ajattelin sua rukouskokouksessa niin pastori puhui kielillä ja alkoi jokea"unet unet unet".menin hetkex minäkin ihan ulalle

• auroraboreallis kirjoitti:

Hassua kun ajattelin sua rukouskokouksessa niin pastori puhui kielillä ja alkoi jokea"unet unet unet".menin hetkex minäkin ihan ulalle

Hokea

• Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

En usko kertomaasi asiaa.
        Enkä ymmärrä motiivia toiminnallesi.

Lightning

• Anonyymi

Se on aina tosi iso pettymys, kun huomaa jonkun valehtelevan. Tekee surulliseksi.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Se on aina tosi iso pettymys, kun huomaa jonkun valehtelevan. Tekee surulliseksi.

Lightning

Kyllä oot ärsyttävä! Puhuttiin kielillä ja mä aloin miettimään mitä vastaan sulle unikeskusteluun ja sitten eräs puhuja alkoi hokea unet-sanaa ennen kuin alkoi puhua muuta..mistä en selvää saanut.en valehtele pätkääkään..ja tosi törkeä olet ja jotenkin outo.

• Anonyymi

Kyllä oot ärsyttävä! Puhuttiin kielillä ja mä aloin miettimään mitä vastaan sulle unikeskusteluun ja sitten eräs puhuja alkoi hokea unet-sanaa ennen kuin alkoi puhua muuta..mistä en selvää saanut.en valehtele pätkääkään..ja tosi törkeä olet ja jotenkin outo.

En lähde mukaan peleihin.
        Aiemmin olet kertonut palstalla ettei mikään tuollainen ollut aitoa, kun olit aiemmin uskossa ja nyt taas se on jotain muuta.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

En lähde mukaan peleihin.
        Aiemmin olet kertonut palstalla ettei mikään tuollainen ollut aitoa, kun olit aiemmin uskossa ja nyt taas se on jotain muuta.

Lightning

Ai että mikä ei ollut aitoa?kielilläpuhuminenko?En itse puhu kielillä mutta kuuntelen kun toiset puhuu.

• auroraboreallis kirjoitti:

Ai että mikä ei ollut aitoa?kielilläpuhuminenko?En itse puhu kielillä mutta kuuntelen kun toiset puhuu.

Ps.onko sulla mielestäsi jotkut superaivot?Kun toisten ihmisten lailla näet unia? Kyllähän monella eläimelläkin on unia.

• Anonyymi

Ps.onko sulla mielestäsi jotkut superaivot?Kun toisten ihmisten lailla näet unia? Kyllähän monella eläimelläkin on unia.

Ihmisellä on, laitoin.

Sinun asiasi, jos tahdot kuunnella sellaisia. Ns kielillä puhuminen perustuu joidenkin opeteltujen ääntelyjen toistoon, mutta niiltä puuttuu tieteellisestikin oikeiden kielten todelliset rakenteet.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Ihmisellä on, laitoin.

Sinun asiasi, jos tahdot kuunnella sellaisia. Ns kielillä puhuminen perustuu joidenkin opeteltujen ääntelyjen toistoon, mutta niiltä puuttuu tieteellisestikin oikeiden kielten todelliset rakenteet.

Lightning

Niinpä. Sen vuoksi en itse puhu kielillä.
        Aikoinaan 25 v sitten puhuin mutta luovuin uskosta. Pitkäksi aikaa.ja kielillä puhuminen jäi ja on
        nykyään mulle..eräänlainen Peikko.tahtoisin ja en tahdo samaan aikaan. Sekoontumisen merkki tai sitten ihminen reagoi voimakkaasti hengen läsnäoloon.i dont know.

• Anonyymi

Aikoinaan 25 v sitten puhuin mutta luovuin uskosta. Pitkäksi aikaa.ja kielillä puhuminen jäi ja on
        nykyään mulle..eräänlainen Peikko.tahtoisin ja en tahdo samaan aikaan. Sekoontumisen merkki tai sitten ihminen reagoi voimakkaasti hengen läsnäoloon.i dont know.

minusta sinun pitäisi pysyä pois tietynlaista ympyröistä, joissa on vaarana se, että se koko homma sekoittaa. Se on humpuukia.

Olen kohdannut ns välinpitämätöntä "rakkautta", joka ei välitä sanoa, mikä on parhaaksi. Tämä mitä kirjoitan on sinun itsesi parhaaksi.

Kuitenkin olet aikuinen ihminen, en voi holhota sinua.

Lightning

• Anonyymi

Sitä ei tarvitse sinänsä pelätä, koska kyse ei ole hengistä. Ajattelen niin, että osa tietoisesti puhuu valehdellen ja näytellen, osa on suggestiolle altista.
        Osa kokee painostukselle alttiutta kuulua joukkoon, kielillä puhuminen voi olla eräänlainen status.

Oli miten oli ja syy mikä tahansa, voi valita seuransa, valinta on aina itsellä.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Sitä ei tarvitse sinänsä pelätä, koska kyse ei ole hengistä. Ajattelen niin, että osa tietoisesti puhuu valehdellen ja näytellen, osa on suggestiolle altista.
        Osa kokee painostukselle alttiutta kuulua joukkoon, kielillä puhuminen voi olla eräänlainen status.

Oli miten oli ja syy mikä tahansa, voi valita seuransa, valinta on aina itsellä.

Lightning

Seura on srk varsin hyvää ja kyse on puhtaasti pos.ei neg.asiasta.miksi kaikkien pitäisi olla samasta muotista kuin sinä?

• Anonyymi

Seura on srk varsin hyvää ja kyse on puhtaasti pos.ei neg.asiasta.miksi kaikkien pitäisi olla samasta muotista kuin sinä?

No sinun valintasi ja sinun elämäsi.

Lightning

• Anonyymi

Ei kai Jumala olisi unia vahingossa luonut, vaan kyllä niillä joku salattu tarkoitus on ja palvelevat ihmisessä jotain asiaa. Tuskin Jumala on alkanut myöhemmin ihmettelemään että nuo se tuo Jumalan kuva näkee unissaan kaikenlaisia juttuja joita ei itsekään ymmärrä.

Ja että yleensäkin Jumala on luonut ihmiselle nukkumisen. Saattoi olla ettei paratiisissa ihminen nukkunut kun ei myöskään vanhentunut, niin unet ehkä tulivat häiritsemään ihmistä vasta syntiinlankeemuksen jälkeen ja ovat osa sitä prosessia, jossa ihminen muuttui hyvän ja pahan temmellyskentäksi.

• Anonyymi

Mutta esittämäsi asiat eivät oikeasti perustu tietoon.

Ehdotat, että paratiisissa ihminen ei välttämättä edes nukkunut ja unet olisivat synnin seurausta ja esität myös, että unet ovat Jumalasta ja Jumalan tarkoittamia...ei vahinkoa, mutta silti voi olla synnin seuraus...kierrät mielipiteittesi kanssa solmuun itsesikin.

Lightning

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      155
      9127
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2779
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2547
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2521
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1905
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1847
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1783
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      48
      1326
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1191
    Aihe