Jeesus ja synoptisten evankeliumien kirjoittajat uskoivat kuolleiden ihmisten henkiin eli aaveisiin (kummituksiin), jotka saattoivat ilmestyä elossa oleville. Uskotko sinäkin kummituksiin, koska Jeesus ja evankelistat niihin uskoivat?
Luukkaan evankeliumi:
24:36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
24:37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen (pneuma, AAVEEN).
24:38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
24:39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
24:40 Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
Myös Matteus ja Markus uskoivat aaveisiin:
Matteuksen evankeliumi:
14:26 Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", (phantasma) ja huusivat pelosta.
Markuksen evankeliumi:
6:49 Mutta nähdessään hänen kävelevän järven päällä he luulivat häntä aaveeksi (phantasma) ja rupesivat huutamaan;
Uskotko aaveisiin niin kuin Jeesus ja evankelistat uskoivat?
14
219
Vastaukset
- Anonyymi
Ei uskovan tarvitse mihinkään uskoa. Hänen pitää vain kinastella uskosta, herjata muita ja rienata. Sillä mennään eikä mitään tuollaisia ole aikaa pohtia.
- Anonyymi
Meidän kuuluu uskoa Jeesukseen ja Raamatun sanaan.
Raamatussa kerrotaan myös Jumalan valtakunnasta enkeleineen, mutta myös sielunvihollisen eksyttävästä henkimaailmasta mainitaan.
Koska Lucifer-enkeli joukkoineen kapinoi Jumalaa vastaan, ne heitettiin ulos taivaasta, jonka jälkeen ne ovat vaeltaneet Maan päällä ja avaruudessa, esiintyen milloin vainajina, milloin avaruusolentoina ja milloin minäkin, ihmisiä eksyttääkseen. - Anonyymi
Raamatun mukaan ihmiset ovat kuolemansa jälkeen tuonelassa, joko sen hyvällä tai pahalla puolella, riippuen siitä, ovatko pelastettuja vai eivät. Maan päällä edesmenneet ihmiset eivät vaella, vaikka ihmiset niin erehtyisivätkin luulemaan.
Rauhan tervehdys.
Kummittelu:
https://www.youtube.com/watch?v=EnsolUftYew
Siunauksin, MM.- Anonyymi
Näin 🎃 Halloween-aikaan ihan hyvä kuunnella, mitä Raamatussa sanotaan aaveista ym.
Tv-kanavatkin pursuavat nykyään yliluonnollisista asioista kertovia ohjelmia, jotka koukuttavat ihmisiä. - Anonyymi
Jeremia 10:3-5 sanoo:
"kansat noudattavat turhia jumalia; sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä, puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä. Ne koristetaan hopealla ja kullalla sekä kiinnitetään nauloilla ja vasaroilla, niin etteivät ne horju. Ne ovat kuin linnunpelätin kurkkumaalla, eivät ne voi puhua; kantamalla täytyy niitä kantaa, sillä eivät ne voi astua. Älkää peljätkö niitä, sillä eivät ne voi pahaa tehdä; mutta eivät ne myöskään voi tehdä hyvää."
Epäjumalien palvontaan tehdyt esineet eivät siis tee tai aiheuta mitään Raamatun mukaan.
On silti Jumalaa kunnioittavaa, että entinen epäjumalanpalvoja hävittää sellaiset esineet kotoaan, jotka liittyvät epäjumalanpalvontaan.
- Anonyymi
Siihen uskoon kuuluu lähtemättömästi muiden herjaaminen. Niin oikeastaan tullaan uskoonkin. Jos on aikaisemmin ollut vätys ja kirjoitellut jotain muka nasevia jaarituksia, niin kun on uskossa, niin lataa täyslaidallisen Raamatun sanalla höystettynä miten eksyneitä, hairahtuneita ja epämääräisten henkien vallassa muut ovat.
- Anonyymi
Kyllä se herjaaminen tulee ihan uskovan omasta pahasta sydämestä ja luonteesta. Jumalan kasvattavan käden alle kuuluu myös taipua ja suostua, uskoontulon jälkeenkin, muuten jää muutos lyhytaikaiseksi ja sydän on kohta taas täynnä pahuutta, jos ei Herra saa sitä puhdistaa ja koulia jatkuvasti.
Kyllä raamatussa on muutakin koskien kuolleita henkiä siis varoituksia.
- Anonyymi
Onhan siellä vaikka mitä ko. aiheesta. Laita tulemaan Ap:lle lisää kohtia. Koko totuus ei ole noissa värssyissä, mitä aloituksessa on mainittu.
- Anonyymi
Digitalouksissa siirrytään johdottomuuteen jahka aika on kypsä https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009911815.html
- Anonyymi
Minä uskon aaveisiin / kummituksiin, eli niiden olemassaoloon, mitä sitten lienevätkään, sillä itselläni on siitäkin joukkiosta omat kokemukseni.
On olemassa näkymätön henkimaailma / maailma ja siellä elävät monenlaiset, erilaiset "olennot". Olentokuntaa, voisi sanoa. Ne eivät edusta olemuksiltaan vain yhden tai kahdenlaista joukkiota, vaan ovat erilaisia, kuten on ihmiskunta monenlaisine ihmisineen sekä eläinkunta monenlaisine eläimineen.
On erikseen esim. Jumalan enkelit, he eivät "kummittele", joskin myös heidänkin läsnäolonsa voi mahd. "havaita", heidän itsensä ilmaistessa itseään.
Sana "aave" ja "kummitus" viittaavat (ainakin uskomuksellisesti) ihmisperäisiin henkiolentoihin, esim. vainajiin, kuolleisiin ihmisiin. Ne voivat olla alkuperältään muitakin. Ne voivat myös olla nk. riivaajahenkiä. Aave / kummitus on henki, joka jollain tavoin ilmaisee itseään, jonkin ilmiön tai esim. äänen avulla. Miksi? Tjaa-a. Joku ehkä haluaa tietoisesti säikytellä ihmisiä. Joku, esim. jossakin vanhassa talossa rauhallisesti elelevä "valkea rouva" tulee vahingossa ilmaisseeksi itsensä jollekin herkkäaistiselle vierailijalle. Säikähdys on molemminpuolinen.
Mitä niistä voi sanoa? Niiden ilmaantumiselle on yleensä jokin syy, eli alkulähde. Ne voivat lähteä esim. toisesta, riivatusta ihmisestä, tai asua ja elää kirotussa esineessä, esim. tappovälineessä. Jokin tietty paikka, esim. talo, voi pitää sisällään sinne jääneen "kummituksen" tai jopa joukon tällaisia.
Täällä lähellä on mm. muuan vanha, eräänlainen museotalo. Olen kerran käynyt sisällä, enkä toista kertaa mene.
Näiden kohtaaminen ei ole yhtään jännää, eikä kivaa, vaan inhottavaa, hyytävää. Mutta tällaista on paljon.
Jos omassa kodissa alkaa yhtäkkiä kuulua esim. "outoja kahahduksia ja kolahduksia" tmv, voi syynä olla esim. naapuriin, seinän taakse muuttanut epäsosiaalinen perhe. Riivaajansa iltakävelyllä, niin sanoakseni. Rukous auttaa. - Anonyymi
Eipä ihmiset juurikaan ole noista ajoista muuttuneet sillä aika moni, jopa korkeasti kouluttautunutkin, uskoo esim. UFOihin!
- Anonyymi
Matt.14:26 Biblia (1776) Ja kuin opetuslapset näkivät hänen merellä käyvän. peljästyivät he, ja sanoivat: kyöpeli se on; ja huusivat pelvon tähden. Mark.6:49 Mutta kuin he näkivät hänen käyvän meren päällä, luulivat he olevan kyöpelin, ja huusivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175480
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2242795- 412445
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432151Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332106Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme131500- 381370
- 1641302
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o651267