terve!
Itselläni on kyseinen vaiva. Vaivannut kolmisen kuukautta, ollut pahana n. 1,5 kk.
Olen katsellut muiden kirjoittamia viestejä ja huomasin että onpa masentavaa luettavaa, tarkoitan
paranemisen kannalta..
Olen 24 v. mies ja olen hyvin aktiivinen kuntoilija.
Selkä meni punttisalilla jalkakyykyssä. Pointtini on se että huonosti on näyttänyt parantuvan vaiva
jatkossa, kun on muiden tekstejä lukenut..
Paraneeko se koskaan kunnolla?
Olen aktiivinen liikkuja ja liikunta on minulle
eräs olemisen ehdoista, niin ei kovin mukavaa ole jos kyseinen aktiviteetti jää pois, kun ei pysty sitä harjoittamaan...
Kysymyksiä välilevynpullistumasta
27
24358
Vastaukset
- boy83
Mulla piti olla viime viikolla leikkaus...! Selkä koski tammikuussa...?? SIINTÄ asti olen ollut saikulla... Mutta Nyt näyttää että alkaa paranee.. Sen takia ei leikattu, koska kivut on jäänyt pois melkein kokonaan.. Mulla on kolme välilevynpullistumaa... mutta ne 2 on kai jo aikasemmin ja ne ei ole vaivannu... Kyllä se paranee uskoisin niin..! MYKYPÄIVÄNÄ NE EI ALA LEIKKAA IHAN HELPOLLA...! Kävely on ihan hyvää aluksi ja venyttely...! Itsellä on ammatin vaihto edessä. ei ole enää trukkikuskin paikalle asiaa...! Ei muuta kun koita saada selkä kuntoon ja HYVÄÄ KESÄÄ!!!!
- kipusisko myös
Toivottavasti paranet.Itselläni on kolme pullistumaa tässä on vuosi mennyt kiikun kaakun, eikä ole leikattu. Sairas lomalla koko ajan.Että kyllä se siitä ajan kanssa.
- Rehjaantunut
Pienet välilevynpullistumat saattavat parantua itsestäänkin. Suuremmat on leikattava. Ennuste on yleensä hyvä. Nopea leikkaukseenpääsy on toipumisen kannalta tärkeää. Kauan puristuksissa olleen hermon palautuminen kestää pidempään.Valitettavasti "reaaliaikainen" hoito onnistuu useinkin vain yksityisvastaanoton kautta. Kannattaa panostaa nopeanhoidon saamiseen, jos suinkin mahdollista. Hyväkuntoisen potilaan toipuminen on yleensä nopeaa. Istuminen on alussa kiellettyä, liikkuminen suositeltavaa.
- Kivuton
Kyllä paranee.
Minulla oli pullistuma ja iso sellainen. Se repesi ja liikuntakyky oli kuukausia nollassa.
Parani ilman leikkausta.
Kävely on tosi hyvä ja muukin liikunta.
Istu mahdollisimman VÄHÄN.
Onnea. - zemppiä
ota yhteys töölön sairaalan ortopediin Markku Vornaseen.....kärsin useita vuosia vaivasta... kävin maaliskuun lopussa leikkaamassa selän tänään kävin salilla ja olen taas työelämässä...ei tarvii enää rouskii niitä myrkkyjä...uusi kiva elämä.....
ja sitte mä toivon sulle voimia jaksaa ja varmasti tiedän miltä susta tuntuu,,,,,
t. Villemarkus Elorinne - pertti
mulla leikattu pullistuma syksyllä 2003.Nyt selkä on kivuton,mutta ei entisellään
- minna
mutta niin on tietysti kertojaakin..mut on leikattu tuon vaivan takia v97 ja kaikki on ok..hyvin pärjänny,eikä vaiva ole palautunut,toivottavasti ei palaudukkaan..ainoa mitä pitää vähän varoa on raskaat esineet ja selän asentoa...kaikille kivaa kesää:)
- edi
90 prosenttia kuntoutuu selkäleikkauksista, lopuilla jää joitain ongelmia, hyvin ne onnistuvat, oot palstalta lukenut vain niitä huonoja tapauksia enimmäkseen mikä on ihan luonnollista, niistä kirjoitellaan enemmän...
eihän siitä leikatusta välilevystä voi tulla enää alkuperäistä millään, se on vain hyväksyttävä ja omalla tahdolla pidettävä selkä hyvässä kunnossa leikkauksen jälkeen, kukaan muu sitä ei tee, aktiiviselta liikkujalta vaikutat joten se auttaa, niin moni ei uskalla leikkauksen jälkeen nousujohteisesti harjoitella vaan jättävät selän käytön vähemmälle jolloin se myös jää huonoksi... - jalmari
vasen jalka nilkasta voimattomaksi magnettikuvaukseen todetiin iso pullistuma 4 ja 5 nikamien välissä selkäkirurgi sanoi kahdeksan kymmenestä paranee itsestään kyllähän se parani mutta kyllä se aina välillä muistuttaa muuten kaikki ok 2 kk saitsua varottava kiertoliikettä nostettaessa taakkaa ei puukkoa jos suinkin mahdollista hyvää kesää
- Terveselkäinen vanhus
Antti Heikkilän kirja "Selkä".
Siinä kirurgin kokemuksia kyseisestä asiasta.
Kannattaa lukea muutkin hänen kirjansa. Saattaa saada aika moneen muuhunkin asiaan uutta näkökulmaa.
- Menna
Minulta leikattiin peukalonpään kokoinen pullistuma 4-5 nikamavälistä 2003.Sairasloma kesti 7kk.Kuntoutus kuului asiaan ja kaikki on nyt hyvin.Palasin lenkkipoluille taas juoksemaan.Selkä ei ole sen jälkeen oireillut,mutta toki pidän sen jumpalla kunnossa.Leikkaus oli minulle se oikea hoitomuoto,muuten olisin työkyvytön.Hyvää kesää.
- Minä
Olipa kiva kuulla, että joillakin leikkaus on tuonut apuakin elämään. Itse odottelen leikkausta (päivä jo tiedossa), mutta tuleva operaatio vaivaa kovasti mieltä. Entä jo se epäonnistuu...
- M:P
Leikattiin 2003 sormenpään kokoinen pullistuma 4-5 nikamavälistä.Sairasloma 7kk ja kuntoutus.Palasin lenkkipoluille taas juoksemaan.
- kokemusta on
Tervehdys!
Itsellä meni jalat alta n.3 vuotta sitten,tutkimusten mukaan hermovauriot oli aika pahat.Fysikaaliseen ja kiitos pätevän jumpparin,tuloksia tuli nopeammin kuin lekurit ennusti.Olin kuulemma koekaniini,jos ei olis attanut,olisin saanu puukosta...
Välillä selkä kiukuttelee,pitäis muistaa venytellä.Paikallaan seisominen on myrkkyä,enduroa pystyn ajamaan,aikas outoa...
Kyllä se siitä,periksi ei pidä antaa vaikka välillä onkin vaikeeta.
Hyvää kesää sulle! - kestetty on
itselläni on ollu parikin kertaa toi vaiva, eka kerta olin 30 v. ja silloin se leikattiin, kivut hävis kuin "naulan kantaan", 10-15 vuotta oli ihan hyvä, sit rupes uusiin, ja viime keväänä iski tosi paha iskias (välilevypullistuma), n. 2 kuukautta oli yhtä helvettiä kivun kans, ja loppujen lopuks se vaiva kesti n 5 kuukautta, ja vieläkin pienen pientä muistutusta, ettei ihan kunnossa.... Sä olet sentään nuori, leikkaus olis hyvä apu, mut mun ikäsiä ei enää kai oikein välitetäkään hoitaa?? Yritäpä saada aika kunnon ortopedile, sinä olet sentään nuori vielä !
- selkäsairas
Fysiatrin lausunnossa: paranemisaika 4-6 v. sillä ehdolla, ettei selkä vaurioidu uudelleen. Voi siis kestää todella kauan, riippuu missä pullistuma on ja kuinka suuri se on.
Toivottavasti pääset pienemmällä ajalla! - soholoo
Diskusprolapsi tarkoittaa nikaman välisen välilevyn keskellä olevan ytimen l. nucleuksen tunkeutumista "kuorensa" läpi. Kipu tulee siitä että tämä pullistuma painaa hermojuurta.
Hakeutumalla lääkäriin ja sitä kautta fysioterapiaan, voidaan aloittaa ns. konservatiivinen l. ilman leikkausta tapahtuva hoitolinja joka tarkoittaa lähinnä rankaa tukevien lihasten aktiivista harjoittamista. Näiden vartalon tukilihasten harjoittaminen poikkeaa oleellisesti tavanomaisista vatsa- ja selkälihasharjoituksista. Akuutin prolapsin ehdoton hoito on lepo.
Leikkaushoidon indikaatioita ovat mm. nuori ikä, sietämätön kipu, työkyvyn menetys. - teme
Reilu vuosi sitten napsahti itselläni moottorisahamittelöissä tuo välilevy pirulliseen 1,5 kk:n särkyyn. Selkä meni aikoinaan ensimmäisen kerran salilla, minulla maastavedossa.
3*600mg Buranaa päivässä ja liikuntaa sen verran kuin kärsi - sillä karsea kipu selvisi pikku hiljaa. Fysioterapeutin ohje pitkäkestoisista lattialla tehtävistä vatsalihasliikkeistä (koko selkä koko ajan maassa, vain vatsaa jännitetään -> yksi jännitys/lepo -kerta n. 30s.) oli paras neuvo mitä sain.
Kroonisen vaiheen jälkeen selkä on kestänyt hyvin, kunhan muista pitää vatsan tiukkana tilanteessa kuin tilanteessa. Treeniä on myös pakko tehdä. Selkä kuitenkin kertoo olemassaolostaan koko ajan, eli tietty tuntuma vasemman lonkan yläpuolelle on tainnut tulla jäädäkseen.- tepsi
Mulla kans tollanen "tuntuma" vasemman kankun päällä ja joskus takareisi helvetin kiree vaikka koitan sitä venyttää. oon joskus loukannu selän metsähommis
- merrulla
vaikutusta iskisas vaivaan ,patja ja vuode sopivia.
- Tyräpotilas
..akupunktiota. Itselläni todettiin samainen vaiva ja kirurgit tarjosivat särkylääkettä ja veistä. Vaiva kuitenkin korjaantui asiansatuntevalla akupunktoijalla. Kolme ja puoli vuotta täysin kivuton ja vaivaton. Nyt joutunee menemään uudestaan kun treenaus jäi viime vuoden puolella jo vähemmälle.
Treenaa keskivartalolihakset (muista myös syvät lihakset) tukemaan vammaa niin pysyt varmasti kivuttomana akupunktiohoidon jälkeen pitkän aikaa. - topia
Olen nyt 38 v ja olen kärsinyt selkäongelmia 14 vuotiaasta about 35 vuotiaaksi. Viime vuosina
on selkäni ollut oikein hyvässä kunnossa, vaikka iän myötä lihasten jäykkyys on selvästi lisääntynyt. Syynä paranemiseen on ollut työssä vahvistyneet selän ja vatsan kiertolihakset. Ennen kuntoilin enemmän ja tein paljon vatsa ja selkälihasliikkeitä. Niistä ei ole apua. Kiertoliike on aivan a ja o. Epäilen että kova vatsalihastreeni voi jopa pahentaa asiaa. Seisaaltaan tehtävä lantion kiertoliike pienellä vastuksellla ja usein on avain paranemiseen, kun ongelmat on alaselässä! - liisi1
Heips!
Luin näitä juttuja, ja huomasin etten ole yksin joilla selkä vaivaa..Olen 25-vuotias opiskelija tyttönen. Mulla on ollut neljä pullistumaa L4-5 ja L5-S1 väleissä ja selkää on operoitu kolme kertaa kuuden vuoden aikana, viimeksi n. vuosi sitten. Näistä on jäänyt välilevy rappeuma. Olen joutunut muuttamaan opiskelusuunnitelmia pariin otteeseen. Tällä hetkellä opiskelen lähihoitajaksi asiakaspalvelupuolelle, koska en saa tehdä raskasta hoitotyötä. Toivon että saisin opiskelut loppuun ennenkuin joudun neljännen kerran leikkauspöydälle, koska selkä oikkuilee vähän väliä.. Seuraava leikkaus onlisikin sitten nikamien luudutus, joka olisi tehty jo vuosi sitten ellei opinnot olisi ollut kesken..
Onko kellään kokemusta luudutusleikkauksesta ja kuinka pitkään siitä toipuminen kestää? Itselläni luudutettaisiin luultavasti kolme nikamaa..
Tämä on inhottava sairaus, joka ainakin minun elämää on rajoittanut ihan tarpeeksi.. Liikunnan avulla olen saanut pidettyä selän siedettävässä kunnossa, mutta eihän siitä hyvää enää tule.. - Tony
Itselläni alkoivat selkäkivut pari viikkoa sitten ja viikko sitten fysiatri diagnosoi kivun välilevyn pullistumaksi 7/8 nikaman kohdalla. Kipu säteilee käteen ja yläselkään sietämättömällä tavalla. Lääkkeitä on annettu kovasti ja ne ei tunnu vahvuudestaan huolimatta tehoavan.
Tästä lukemalla ymmärrän vaivan vakavuuden paremmin. Itse kauhistuin kolmen viikon sairaslomaa, mutta saattaa olla, että asia on paljon pahempi. Huomenna taas lääkärille ja edistystä ei ole ollut. Täytyy tosissaan alkaa levätä ja jättää etätyöt muille, että parantuisin.- maako821
Moro... Itselläni alkoi kivut marraskuusa 2006. ihmettelin mikä on ku oikeaan jalkaan alkoi painaa. menin tammikuussa 2007 lääkärille, totesi välilevyn pullistuman väleissä 3-4 ja 4-5... ja magneettikuvat kertoivat että näin tosiaan oli... kivut olivat välin helvetillisiä, codeiini pohjaiset lääkkeet eivät tehonneet. sitten pääsen leikkaukseen elokuun puolessa välissä. sairaslomaa 6vkoa, olen tällä hetkellä saikulla... kivut hävisivät leikkauksen jälkeen heti, mutta viime viikolla tulivat takaisin helvetillinen hermosärky... lääkkeitä menee ja yöt on mitä on... toivon vaan että tämä johtuisi siitä vaan että nytkun pääsen istumaan niin hermot olisi jumissa. en toivo kenellekkään tälläistä tapausta... välin on jo käynny miettimään että onko minun koko loppu elämä tämmöistä... toivottavasti ei... tätä ei jaksa...
- PITKÄ KIPU
maako821 kirjoitti:
Moro... Itselläni alkoi kivut marraskuusa 2006. ihmettelin mikä on ku oikeaan jalkaan alkoi painaa. menin tammikuussa 2007 lääkärille, totesi välilevyn pullistuman väleissä 3-4 ja 4-5... ja magneettikuvat kertoivat että näin tosiaan oli... kivut olivat välin helvetillisiä, codeiini pohjaiset lääkkeet eivät tehonneet. sitten pääsen leikkaukseen elokuun puolessa välissä. sairaslomaa 6vkoa, olen tällä hetkellä saikulla... kivut hävisivät leikkauksen jälkeen heti, mutta viime viikolla tulivat takaisin helvetillinen hermosärky... lääkkeitä menee ja yöt on mitä on... toivon vaan että tämä johtuisi siitä vaan että nytkun pääsen istumaan niin hermot olisi jumissa. en toivo kenellekkään tälläistä tapausta... välin on jo käynny miettimään että onko minun koko loppu elämä tämmöistä... toivottavasti ei... tätä ei jaksa...
Minulta leikattiin IV-V nikama helmikuussa sitä ennen kipua noin 5kk lekkauksen jälkeen molemmissa jaloissa hemmetinmoinen särky jota ei pystytä ortopedisesti operoida hermot viottuneet leikkausessa? nyt joudun syömään VAHVOJA särkylääkkeitä ja odotan pääsyä kipu-poliklinikalle ja käpylän kuntoutus-keskukseen hoitoon sairaslomalla jo 14kk eikä loppua näy!
- kesä-lintu
maako821 kirjoitti:
Olen 43 vuotias nais-immeinen. Marraskuussa leikattiin oikea polvi, tehtiin puoliproteesi sisäpuolen polveen, se parantui, mut kipuja on vieläkin. Puoli vuotta leikkauksesta saman jalan pohjetta alkoi kiristää ja vetää ja polvi oireilee myös, selkä on jäykähkö, iskiasta epäilen ja niin toi lääkärikin mainitsi. En saa päivärahaa en kuntoutusrahaa en työvoimatoimistosta mitään kun olen yrittäjä ja olen 300 päivää ollut jalasta sairaslomalla en edes sairaslomaa, muuta kun nyt jos meen mankumaan ton selän takia tk:hon, mut ei ne enää usko kun korvien välivikaa se on lääkärien tapa. En tiedä kohta mitä teen. Ensin meni osittain työ ja nyt terveys, mieli on matala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632634
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 291131