Hesarissa on kirjoitus, joka tuntuu minusta käsittämättömältä. Onpa ihmissuhteet kummallisia, eivät riittäisi omat aivot moiseen. Uusi asia minulle, entä sinulle?
....hienovarainen manipuloinnin muoto. Tarkoituksena on vääristellä todellisuutta ja saada toinen epäilemään omaa muistiaan. Yllättävän moni turvautuu sumuttamiseen silloin, kun haluaa päästä vaikeasta tilanteesta helpommalla.
Gaslighting eli sumuttaminen
18
584
Vastaukset
- Anonyymi
Minä luulin se tarkoittavan, että pieraistaan yhdessä peiton alle ja siiten raapastaan tikku.
- Anonyymi
Ei, vaan se on toisen lavastamista hulluksi.
Anonyymi kirjoitti:
"Tarkoittaa: "tarkoituksella saada henkilö uskomaan olevansa hullu", vuodesta 1961, ehkä 1956 alkaen. Tämä merkitys on peräisin vuoden 1944 elokuvasta Gaslight, jossa 1800-luvun nainen (Ingrid Bergman) näyttää olevan tulossa hulluksi. Myöhemmin paljastetaan, että hänen rikollinen miehensä on vakuuttanut hänet, että hän on hullu, jotta hänen havaintojaan hänen toiminnastaan voitaisiin häpäistä. " https://www.etymonline.com/search?q=Gaslighting
Kiehtova termi jolle on yleinen tavanomainen muoto "aivopesu". Terapeutit tarvitsevat kiehtovia termejä myynninedistämisessään.Hislaw_Layworthy kirjoitti:
"Tarkoittaa: "tarkoituksella saada henkilö uskomaan olevansa hullu", vuodesta 1961, ehkä 1956 alkaen. Tämä merkitys on peräisin vuoden 1944 elokuvasta Gaslight, jossa 1800-luvun nainen (Ingrid Bergman) näyttää olevan tulossa hulluksi. Myöhemmin paljastetaan, että hänen rikollinen miehensä on vakuuttanut hänet, että hän on hullu, jotta hänen havaintojaan hänen toiminnastaan voitaisiin häpäistä. " https://www.etymonline.com/search?q=Gaslighting
Kiehtova termi jolle on yleinen tavanomainen muoto "aivopesu". Terapeutit tarvitsevat kiehtovia termejä myynninedistämisessään.Myös femakot rummuttavat tätä termiä innokkaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, se voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta jos ei halua kantaa vastuuta
- Anonyymi
Ylellä myös ihan kelpo sarja aiheesta, huom sisältää s.väkivaltaa
- Anonyymi
Olen katsonut jaksot (ruotsalainen), minusta avaa silmiä asialle hyvin. Herkkä ihminen voi olla helppo uhri tällaiselle. Ensin luodaan luottamus toiseen, jonka jälkeen tulee se toinen persoona esiin, joka on manipuloiva, häikäilemätön ja raukkamainen.
Suosittelen katsomaan YLE areenasta, jos osaat suhtautua asioihin oikealla tavalla, eikä niin kuin pahaiset trollit täällä, jotka ovat heti leimaamassa toisia sellaisiksi. Kyvyt nähdä asioita laajemmassa kuvassa auttaa. Lapsuuden traumatkin voivat synnyttää tällaista käyttäytymistä? Anonyymi kirjoitti:
Olen katsonut jaksot (ruotsalainen), minusta avaa silmiä asialle hyvin. Herkkä ihminen voi olla helppo uhri tällaiselle. Ensin luodaan luottamus toiseen, jonka jälkeen tulee se toinen persoona esiin, joka on manipuloiva, häikäilemätön ja raukkamainen.
Suosittelen katsomaan YLE areenasta, jos osaat suhtautua asioihin oikealla tavalla, eikä niin kuin pahaiset trollit täällä, jotka ovat heti leimaamassa toisia sellaisiksi. Kyvyt nähdä asioita laajemmassa kuvassa auttaa. Lapsuuden traumatkin voivat synnyttää tällaista käyttäytymistä?Mitä tarkoittaa: "Herkkä ihminen"?
Hölmökö? Vaiko munasarjakas?- Anonyymi
Hislaw_Layworthy kirjoitti:
Mitä tarkoittaa: "Herkkä ihminen"?
Hölmökö? Vaiko munasarjakas?Herkkä ihminen reakoi vahvasti asioihin, puolesta tai vastaan. Helposti myös ymmärtää väärin asioita (manipulointi), hyvä ensivaikutelma voi sokaista herkkää mieltä uskomaan toisesta liian hyvää? Itse olen ollut sellainen, en enää. Herkkä ihminen haluaa uskoa mielummin hyvään kuin pahaan toisesta. Pettymykset opettaa ja raskaat pettymykset vielä enemmän.
Anonyymi kirjoitti:
Herkkä ihminen reakoi vahvasti asioihin, puolesta tai vastaan. Helposti myös ymmärtää väärin asioita (manipulointi), hyvä ensivaikutelma voi sokaista herkkää mieltä uskomaan toisesta liian hyvää? Itse olen ollut sellainen, en enää. Herkkä ihminen haluaa uskoa mielummin hyvään kuin pahaan toisesta. Pettymykset opettaa ja raskaat pettymykset vielä enemmän.
Siis niin sanottu "hyväuskoinen", hölmöläinen.
Anonyymi kirjoitti:
Herkkä ihminen reakoi vahvasti asioihin, puolesta tai vastaan. Helposti myös ymmärtää väärin asioita (manipulointi), hyvä ensivaikutelma voi sokaista herkkää mieltä uskomaan toisesta liian hyvää? Itse olen ollut sellainen, en enää. Herkkä ihminen haluaa uskoa mielummin hyvään kuin pahaan toisesta. Pettymykset opettaa ja raskaat pettymykset vielä enemmän.
Tämmöistä markkinointihöperrystä löytyy:
"Erittäin herkkä henkilö: Highly Sensitive Person, tai HSP, on psykologi Elaine Aronin keksimä termi. Aronin teorian mukaan HSP:t ovat osa väestöä, joilla on korkea persoonallisuuden piirre, joka tunnetaan nimellä aistinkäsittelyherkkyys tai SPS. Ne, joilla on korkea SPS-taso, osoittavat lisääntynyttä emotionaalista herkkyyttä, voimakkaampaa reaktiivisuutta sekä ulkoisiin että sisäisiin ärsykkeisiin – kipuun, nälkään, valoon ja meluun – sekä monimutkaista sisäistä elämää." https://www.psychologytoday.com/us/basics/highly-sensitive-person
Onko niin että terapeuttien kannattaa mainostaa magiaansa nimenomaan syksyllä kun on paljon pimeää aikaa?- Anonyymi
Hislaw_Layworthy kirjoitti:
Siis niin sanottu "hyväuskoinen", hölmöläinen.
Sitähän se on monesti ja kokemattomuuttaan tekee niitä hölmöjä juttuja.
- Anonyymi
Onneksi manipulointikikat eivät tehoa minuun. Omaan hyvän muistin, joten huomaan kyllä jos joku yrittää vedättää minua. Ehkä siksi minulla ei olekaan yhtään ystävää 😅. Tuli muuten vaan mieleen että se mitä olen sivusta seurannut on että juuri ne jätkät ketkä olivat vmäisiä jo lapsina, niin heillä on kumppanit ja perheet. Aivan käsittämätöntä. Normaalejakin löytyy, mutta vähemmistönä tämän asian suhteen. Saattaa olla jotain vääristymää verrattuna keskiarvoon sillä tämä observointi koskee vain tiettyä aluetta Suomessa missä olen elänyt. Ihmiset ovat sielläpäin muutenkin vmäisiä ja sisäänpäinkääntyneitä. En muuta takaisin sinne. En muuta.
- Anonyymi
Kun joku valehtelee niin paljon, ettei kukaan voi uskoa kenenkään valehtelevan niin paljon, on tyypillisin kaasuvalotus. Se on istuu helposti puolison kanssa, joka luottaa omiin läheisiin
- Anonyymi
Toiset valehtelee niin paljon, että korvat heiluu.
- Anonyymi
Ei ole onneksi tullut itse koskaan tuollaiseen törmättyä. Tosin mä olenkin hysin herkkä kaikenlaisille manipulointiyrityksille, että suhdeyritelmä tuollaiseen ihmiseen kaatuisi ennen kun ehtisi vakavaksi. Mulla on liiankin tarkka muisti ja tiedän sen (ainakin vielä) luotettavaksi, joten sen kyseenalaistaminen ei toimi.
Kuulostaa ihan perustyökalulta täällä palstalla...🤔
- Anonyymi
Joo tiedän pitää lopettaa toisten nollaaminen, koska niin ylivoimainen sitten niin...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642