Heja Sverige eli mitä tiedät Tukholmasta

45

269

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hehheh, 3 pistettä vain. Tosin en ole kauhean usein Tukholmassa vieraillut, kaksi viimeisintä kertaa vain Viking Line -risteilyllä ja sitä edellinen eräässä näyttelyssä, johon tuli keskityttyä eikä kierreltyä lainkaan itse kaupunkia. Ja niitä edellisempi kerta oli muistaakseni se, kun interreilasin Madridiin jolloin se oli mulle vain laivan saapumis- ja junan lähtöpaikka.

      Sen ainoan kerran kun olen varsinaisesti vieraillut Tukholmassa kunnolla, olin vain parivuotias ja sekin oli risteilyn kautta (mutta sillä kertaa oikeasti mentiin äidin ja tätien kanssa myös tutustumaan paikkoihin, toisin kuin noilla seuraavilla kerroilla).

      • No tuloshan se on tuokin =)


    • 8/12 no ihan hyvin tällä Tukholman tuntemuksella vaikka on siellä joku kerta tullu käytyä.😀.

      • Hieno tulos! Mää en oo koskaan käynyt Tukholmassa enkä ylipäätään koko Ruotsissa, mutta eipä se ole mua haitannutkaan.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Hieno tulos! Mää en oo koskaan käynyt Tukholmassa enkä ylipäätään koko Ruotsissa, mutta eipä se ole mua haitannutkaan.

        Kiinnostasko sua käydä joskus siellä kattomassa Vasa laivaa, grönä lundin huvipuistossa ja/tai siellä eläintarhassa. Toisaalta jos eläintarhaan haluaa mennä läymään niin onhan Suomessakin Korkeesaaressa, Ähtärissä ja Ranualla ainakin. Ähtäri on ihan mukava paikka mä oon lapsena ja teininä käyny ja broidi perheineen parikin kertaa viime vuosina ja ne kehu sitä kanssa. Yks missä olis hauska joskus käydä olis Saarijärvellä Summassaaressa siellä mä vietin monta kesää papan mukana kun se oli aina 4 viikkoo kesästä siellä kuntoutuksessa kun se oli sotainvalidi. Siinä on vieressä sellanen kivikautinenkylä missä on tehty arkeologisia kaivauksia kun siellä on ollu asutusta kivikaudella.😊.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Kiinnostasko sua käydä joskus siellä kattomassa Vasa laivaa, grönä lundin huvipuistossa ja/tai siellä eläintarhassa. Toisaalta jos eläintarhaan haluaa mennä läymään niin onhan Suomessakin Korkeesaaressa, Ähtärissä ja Ranualla ainakin. Ähtäri on ihan mukava paikka mä oon lapsena ja teininä käyny ja broidi perheineen parikin kertaa viime vuosina ja ne kehu sitä kanssa. Yks missä olis hauska joskus käydä olis Saarijärvellä Summassaaressa siellä mä vietin monta kesää papan mukana kun se oli aina 4 viikkoo kesästä siellä kuntoutuksessa kun se oli sotainvalidi. Siinä on vieressä sellanen kivikautinenkylä missä on tehty arkeologisia kaivauksia kun siellä on ollu asutusta kivikaudella.😊.

        Mää oon käynny useamman kerran Ähtärin eläinnpuistossa ja Korkeasaaressakin oon käynny. Yhen kerran oon käynny Saarijärven kivikautisessa kylässä, se oli joskus ala-asteella, kunb oltiin luokkaretkellä. Ähtärin eläinpuistossa vois joskus vielä käydä ja Tuurissa (täällä oon käynny 2 tai kolme kertaa). Näissä esim.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Kiinnostasko sua käydä joskus siellä kattomassa Vasa laivaa, grönä lundin huvipuistossa ja/tai siellä eläintarhassa. Toisaalta jos eläintarhaan haluaa mennä läymään niin onhan Suomessakin Korkeesaaressa, Ähtärissä ja Ranualla ainakin. Ähtäri on ihan mukava paikka mä oon lapsena ja teininä käyny ja broidi perheineen parikin kertaa viime vuosina ja ne kehu sitä kanssa. Yks missä olis hauska joskus käydä olis Saarijärvellä Summassaaressa siellä mä vietin monta kesää papan mukana kun se oli aina 4 viikkoo kesästä siellä kuntoutuksessa kun se oli sotainvalidi. Siinä on vieressä sellanen kivikautinenkylä missä on tehty arkeologisia kaivauksia kun siellä on ollu asutusta kivikaudella.😊.

        Siis Tuurilla tarkoitan Vesa Keskisen kyläkauppaa.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mää oon käynny useamman kerran Ähtärin eläinnpuistossa ja Korkeasaaressakin oon käynny. Yhen kerran oon käynny Saarijärven kivikautisessa kylässä, se oli joskus ala-asteella, kunb oltiin luokkaretkellä. Ähtärin eläinpuistossa vois joskus vielä käydä ja Tuurissa (täällä oon käynny 2 tai kolme kertaa). Näissä esim.

        Mä en muista korkeesaaressa käyntiä kun olin niin nuori kun oon siellä käyny. Ja Ähtärissä tosiaan pari kertaa muksuna ja kerran teini-iässä siellä olis kyllä kivs käydä ja siellä Tuurissakin siellä mä en ookkaan ite käyny. Ja siellä Sasrijärvellä Summassaaressa tosiaan vietin varmaan 5-6 kesänä 4viikkoo papan kanssa ja joka kesä käytiin siellä kivikautisessa kylässä kun se siinä vieressä oli. Meillä oli kalavehkeet aina mukana ja käytiin kalassa ja sitten suolattiin ahvenia ja kuhia mitä saatiin ja paistettiin siellä saaren niemessä nuotiolla niitä. Ja keräiltiin kiviä sen saaren rannoilta kun papalla oli sellanen korukivien kiillotus ja hiontalaite. Ja etittiin me niitä kivikautisia kivikirveitä samalla mitä sieltä sasresta on löytyny.😊.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Siis Tuurilla tarkoitan Vesa Keskisen kyläkauppaa.

        Joo näin mä ajattelinkin. Joissain noissa olis kyllä hauska joskus lähtee käymään. Mennä vaikka viikonlopuks johonkin niistä käymään sillain että olis rauhassa hetki aikaa viettää siellä. Se ei välttämättä hirveen kalliikskaan tulis jod suunnittelis hyvin sellasen reissun.😀.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Mä en muista korkeesaaressa käyntiä kun olin niin nuori kun oon siellä käyny. Ja Ähtärissä tosiaan pari kertaa muksuna ja kerran teini-iässä siellä olis kyllä kivs käydä ja siellä Tuurissakin siellä mä en ookkaan ite käyny. Ja siellä Sasrijärvellä Summassaaressa tosiaan vietin varmaan 5-6 kesänä 4viikkoo papan kanssa ja joka kesä käytiin siellä kivikautisessa kylässä kun se siinä vieressä oli. Meillä oli kalavehkeet aina mukana ja käytiin kalassa ja sitten suolattiin ahvenia ja kuhia mitä saatiin ja paistettiin siellä saaren niemessä nuotiolla niitä. Ja keräiltiin kiviä sen saaren rannoilta kun papalla oli sellanen korukivien kiillotus ja hiontalaite. Ja etittiin me niitä kivikautisia kivikirveitä samalla mitä sieltä sasresta on löytyny.😊.

        Kivoja muistoja .


      • Norppa83 kirjoitti:

        Kivoja muistoja .

        On tosi kivoja ja mukavia mutta olis myös hauskaa tehdä uusia ja vielä parempia sellaisia .😊.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        On tosi kivoja ja mukavia mutta olis myös hauskaa tehdä uusia ja vielä parempia sellaisia .😊.

        Ehkäpä nekin joskus toteutuu.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ehkäpä nekin joskus toteutuu.

        Toivottavasti ja varmasti kyllä toteutuukin jollakin tavalla tai toisella.😊.


    • Anonyymi

      No kukapa sitä ei Norjan toiseksi suurinta kaupunkia tuntisi.

    • Olen käynyt muutaman kerran. Tosin, edellisestä kerrasta on jo useampi vuosi aikaa. 😊

      "Tukholmalla taitaa olla aivan erityinen paikka sydämessäsi!

      Vastasit oikein 8 kysymykseen"

      • Hieno tulos!


    • Anonyymi

      Tiedän siis mitä virkamiesruotsi opettaa eli sen rock-pop-yhteen jonka nimi taisi olla Roxette jossa se kaljupäinen nainen laulaa.

      • Hän on kuollut. Muistan erityisen hyvin hänen kuolemansa siksi, että sattui kuolemaan syntymäpäivänäni (toki eri vuonna, mutta silti kuitenkin).


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Hän on kuollut. Muistan erityisen hyvin hänen kuolemansa siksi, että sattui kuolemaan syntymäpäivänäni (toki eri vuonna, mutta silti kuitenkin).

        Ja hänen kaljuutensa johtui käsittääkseni syövästä.


    • Anonyymi

      Olisikin hyvä joo euroopan laulukilpailuissa esiintyy: Ruotsin kaljupäinen nainen Roxette ja sitten esiinty Itävallan Parrakas nainen Concvhita!

      • Roxette oli sen verran menestyksekästä valtavirran poppia, että olisi voinut hyvinkin menestyä viisuissa. Tosin, täytyy muistaa että eräänä vuonna sinne osallistui jopa Blue, menestynyt valtavirran pop-yhtye, eikä voittoa siltikään briteille sinä vuonna tullut... Että eipä aina se kuuluisuuskaan takaa voittoa.

        Ja jos muistan oikein, myös t.A.t.U ja Las Ketchup ovat edustaneet (Venäjää ja Espanjaa), eivätkä hekään voittaneet. Tosin heillä molemmilla olikin vain yksi hitiksi laskettava kappale.


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Roxette oli sen verran menestyksekästä valtavirran poppia, että olisi voinut hyvinkin menestyä viisuissa. Tosin, täytyy muistaa että eräänä vuonna sinne osallistui jopa Blue, menestynyt valtavirran pop-yhtye, eikä voittoa siltikään briteille sinä vuonna tullut... Että eipä aina se kuuluisuuskaan takaa voittoa.

        Ja jos muistan oikein, myös t.A.t.U ja Las Ketchup ovat edustaneet (Venäjää ja Espanjaa), eivätkä hekään voittaneet. Tosin heillä molemmilla olikin vain yksi hitiksi laskettava kappale.

        Ai niin ja taisi olla Celine Dionkin, edusti Sveitsiä. Muistaakseni hänkään ei voittanut?


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Roxette oli sen verran menestyksekästä valtavirran poppia, että olisi voinut hyvinkin menestyä viisuissa. Tosin, täytyy muistaa että eräänä vuonna sinne osallistui jopa Blue, menestynyt valtavirran pop-yhtye, eikä voittoa siltikään briteille sinä vuonna tullut... Että eipä aina se kuuluisuuskaan takaa voittoa.

        Ja jos muistan oikein, myös t.A.t.U ja Las Ketchup ovat edustaneet (Venäjää ja Espanjaa), eivätkä hekään voittaneet. Tosin heillä molemmilla olikin vain yksi hitiksi laskettava kappale.

        Ja yhtenä vuonna Bonnie Tyler edusti Viisuissa Britanniaa eikä voittoa tullut.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ja yhtenä vuonna Bonnie Tyler edusti Viisuissa Britanniaa eikä voittoa tullut.

        Niin. Oiskohan noista "kuuluisammista" ainoa voittanut ollut Abba? Ja sekään ei vielä voittaessaan ollut kuuluisa ainakaan Ruotsin ulkopuolella, se kansainvälinen kuuluisuus tuli vasta viisuvoiton jälkeen (olisiko voinut jopa sanoa, siitä johtuen tai sen myötä?)

        Tai toki Suomen mittakaavalla myös Lordi on kohtuullisen "kuuluisa".


    • 9/12 tuli. Monesta asiasta oli tietoa, miksi sain noinkin monta oikein. Myönnetään, että joku meni arvaamalla oikein. Olen käynyt monta kertaa Tukholmassa, mikä auttoi monessa kohti, kun oli käynyt juuri siinä kohteesssa paikan päällä.

      • Hienosti meni!


      • Norppa83 kirjoitti:

        Hienosti meni!

        Ärsyttäviä kysymyksiä - mistä esimerkiksi olisi saanut tietoa siitä, millä nimellä Globen on tätä nykyä?

        Hyvää viikonloppua ruotsalaisella biisillä! Nyt on hyvä muistella edellistä kesää! :)

        https://www.youtube.com/watch?v=wXWhduTJiGQ


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Ärsyttäviä kysymyksiä - mistä esimerkiksi olisi saanut tietoa siitä, millä nimellä Globen on tätä nykyä?

        Hyvää viikonloppua ruotsalaisella biisillä! Nyt on hyvä muistella edellistä kesää! :)

        https://www.youtube.com/watch?v=wXWhduTJiGQ

        "mistä esimerkiksi olisi saanut tietoa siitä, millä nimellä Globen on tätä nykyä?"

        Tuo oli yksi niitä harvoja, jotka oikeasti tiesin, ja vain siksi että olin sattunut vähän aikaa sitten törmäämään siihen tietokilpailussa (muistaakseni kyseessä oli Tietäjät tietää).


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        "mistä esimerkiksi olisi saanut tietoa siitä, millä nimellä Globen on tätä nykyä?"

        Tuo oli yksi niitä harvoja, jotka oikeasti tiesin, ja vain siksi että olin sattunut vähän aikaa sitten törmäämään siihen tietokilpailussa (muistaakseni kyseessä oli Tietäjät tietää).

        Toinen jonka tiesin oli valokuvamuseo (nimen perusteella oli ilmiselvä tapaus), ja se kolmas oikea veikkaukseni olikin sitten vain puhdas arvaus.


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Toinen jonka tiesin oli valokuvamuseo (nimen perusteella oli ilmiselvä tapaus), ja se kolmas oikea veikkaukseni olikin sitten vain puhdas arvaus.

        Minäpä tiesin monta, koska olin käynyt Stockisessa. Onneksi olkoon, jos tiesit Globenin uuden nimen. Olisi pitänyt arvata oikein, sillä se oli arvattavissa. Hyvät viikonloput! .)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Ärsyttäviä kysymyksiä - mistä esimerkiksi olisi saanut tietoa siitä, millä nimellä Globen on tätä nykyä?

        Hyvää viikonloppua ruotsalaisella biisillä! Nyt on hyvä muistella edellistä kesää! :)

        https://www.youtube.com/watch?v=wXWhduTJiGQ

        En määkään muistanu, että Globen on nykyään Avicii-Arena. Mutta musta se Globen olis ollu parempi nimi, kun se Areena on pallon muotoinen.

        Kaunis kappale =)


      • Norppa83 kirjoitti:

        En määkään muistanu, että Globen on nykyään Avicii-Arena. Mutta musta se Globen olis ollu parempi nimi, kun se Areena on pallon muotoinen.

        Kaunis kappale =)

        Luulen, että on nimetty ihan vaan sen takia että kyseinen henkilö kuoli traagisesti nuorena. Noihin muihin vaihtoehtoihin ei liity traagisia nuorena kuolemisia (vaikka toki Roxetten laulajan kuolemaa voidaan osaltaan pitää traagisena, niin hän ei silti kuollut nuorena). Siltikään, jos en olisi nähnyt kyseistä Tietäjät tietää -jaksoa, en olisi minäkään osannut Aviciita veikata. Olisin veikannut varmaan joko Abbaa tai Roxettea, koska ovat noista vaihtoehdoista kuuluisimmat.


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Luulen, että on nimetty ihan vaan sen takia että kyseinen henkilö kuoli traagisesti nuorena. Noihin muihin vaihtoehtoihin ei liity traagisia nuorena kuolemisia (vaikka toki Roxetten laulajan kuolemaa voidaan osaltaan pitää traagisena, niin hän ei silti kuollut nuorena). Siltikään, jos en olisi nähnyt kyseistä Tietäjät tietää -jaksoa, en olisi minäkään osannut Aviciita veikata. Olisin veikannut varmaan joko Abbaa tai Roxettea, koska ovat noista vaihtoehdoista kuuluisimmat.

        Mää veikkasin Abbaa Globenin uudeks nimeks, mutta sitten kun paljastui toi oikea vastaus, niin muistinkin, että Avicii-Arenahan se. Joo Avicii teki muistaakseni itsemurhan.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Mää veikkasin Abbaa Globenin uudeks nimeks, mutta sitten kun paljastui toi oikea vastaus, niin muistinkin, että Avicii-Arenahan se. Joo Avicii teki muistaakseni itsemurhan.

        Mä sekoitin sen vahingossa ensin siihen ruotsalaiseen räppäriin, joka ammuttiin. Piti Wikipediasta tarkistaa, että eipäs kyseessä ollutkaan se tyyppi, vaan tälläinen itsemurhatapaus.


    • Anonyymi

      Kaupunki, oi joo. Paras muisto kun menimme sinne poikaystäväni kanssa yhdessä ensimmäistä kertaa. Hän esitti Tukholman asiantuntijaa, mutta eksyimme matkalla satamasta keskustaan. Kyselin tietä kehnolla englannin kielellä, koska en uskaltanut ruotsiksi kysyä. Lopulta löysimme perille ja joimme yhdet kylmät juomat torin reunalla. Minulle riitti hänen läsnäolonsa ja hölmö nuori mielensä. Aurinko paistoi, ihmiset olivat kauniita ja niin mekin. Tunnelma oli parasta. Tuskin tunnen enää koskaan samalla tavalla, joten se on paras muisto Tikholmasta.

      • Ihanaa =)


    • Anonyymi

      Mahtioari kaljupäinen ruotsalainen nainen ja itävaltalainen parrakas-mies-nainen paritetaan parisuhteeseen Maajussille Morsian -ohjelmassa jeeee :D

    • Anonyymi

      Ai se on kuollut tuo Roxetten laulaja, noh tilalle voi ottaa sitten vaikka kitaristin näyttelemään sitä..

    • Tukholmalla taitaa olla aivan erityinen paikka sydämessäsi!
      Vastasit oikein 9 kysymykseen
      🙂

      • Hieno tulos!


    • Löytyiskö muuten jostain vastaavaa visaa Espanjasta, Italiasta tai Ranskasta? Saattaisin pärjätä niissä paremmin (tai sitten en, jos sattuisikin osumaan kohdalle jokin sellainen kaupunki missä en ole käynyt :D )

      • Rande laittoi tänne palstalle joku päivä sitten Espanja aiheisen visan. On jossain tän palstan syövereissä. Yritä ettii, jos jaksat.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Rande laittoi tänne palstalle joku päivä sitten Espanja aiheisen visan. On jossain tän palstan syövereissä. Yritä ettii, jos jaksat.

        Juu sen espanjan kieli-visan olen tehnyt. Mietin vaan että löytyykö maantietoaiheisia.


      • Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

        Juu sen espanjan kieli-visan olen tehnyt. Mietin vaan että löytyykö maantietoaiheisia.

        Mää yritän ettiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2749
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      98
      1392
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      80
      1172
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      375
      1060
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1021
    6. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      920
    7. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      920
    8. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      844
    9. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      44
      840
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      806
    Aihe