Toyota myöntää Mirain olleen epäonnistunut projekti. Vetyä ei tule henkilöautoihin.

Anonyymi-ap

Toyotan tekninen päällikkö Nakajima myöntää että Mirai-projekti on suuri epäonnistuminen ja vetyinfran rakentaminen henkilöautoille on niin vaikeaa ettei se tule koskaan toteutumaan.
Toyota keskittyy tästä eteenpäin vetyprojektissaan hyötyliikenteeseen ja henkilöautojen osalta kehitys lopetetaan.


https://www.carscoops.com/2023/10/toyota-admits-mirai-has-not-been-successful-will-focus-on-hydrogen-commercial-vehicles/

64

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onnistunut auto, mutta epäonnistunut vedyn jakelu?

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Vetyauton tekeminen on yksinkertainen juttu mutta kun sille autolle ei saa polttoainetta mistään.
        Eli tämän projektin lähtökohdat oli täysin päin mäntyä koska tehtiin tuote jolla ei ollut elämisen edellytyksiä.
        Muut autonvalmistajat osasivat ajatella asian paremmin ja jätivät tuhlaamatta miljardeja kuolleena syntyneeseen ajatuksen.


      • Anonyymi

        On tuo autonakin epäonnistunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Vetyauton tekeminen on yksinkertainen juttu mutta kun sille autolle ei saa polttoainetta mistään.
        Eli tämän projektin lähtökohdat oli täysin päin mäntyä koska tehtiin tuote jolla ei ollut elämisen edellytyksiä.
        Muut autonvalmistajat osasivat ajatella asian paremmin ja jätivät tuhlaamatta miljardeja kuolleena syntyneeseen ajatuksen.

        "Muut autonvalmistajat osasivat ajatella asian paremmin ja jätivät tuhlaamatta miljardeja kuolleena syntyneeseen ajatuksen."

        Tuhlatut miljardin on se pienempi vahinko Toyotalle. Isoin vahinko tuli siitä että kun tämä projekti oli Akion lempilapsi niin se blokkasi sähköautojen kehitysprojektit. Toyota sitoutui aivan liian pitkäksi aikaa polttokennoon ja oli jääräpäisesti sähköautoja vastaan koska sähköautojen aktiivinen kehittäminen oli ollut Akion lempiprojektin häpäisemistä.

        Tämä oli se syy miksi Akio sai kenkää. Nyt Toyota pystyy hautaamaan tämän ilman että toimari menettää kasvonsa.


      • Anonyymi

        Ei . Epäonnistunut auto . Vedyn jakelu taloudellisesti kannattamatonta .


    • Anonyymi

      Sol sidan accu on juuri kehitetty jolla pääsee Hangö Petsamoo.💥

    • Anonyymi

      Kyllähän vetyautoja ovat kehittäneet monet muutkin autonvalmistajat, pisimpään varmaan Honda. Nythän Hondalta tulee vety+PHEV CR-V ihan markkinoillekin.

      Mutta jos mietit vetyprojekteja niin BMW, Mersu, Peugeot, Hyundai...

      • Anonyymi

        Euroopassa nuo vetyprojektit on tähdänneet lähinnä raskaaseen ja jakeluliikenteeseen.


      • Anonyymi

        Eurooppalaiset ovat tehneet vain halpoja demoja muutamalla miljoonalla muutamassa kuukaudessa. Ovat todentaneet että pystyväthalutessaan tekemään polttokennoauton.

        Toyota on lisännyt tuohon 3-5 nollaa kulupuolella ja 20 vuotta aikatauluun


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "To meet such a target, BMW partnered with its Japanese peer and a strong FCEV advocate, Toyota, to study the future of this emerging technology. "

        Toyota kyllä jatkaa vetyauton kehittämistä mutta ei henkilöautoja.
        Toyotan pomo sanoi tämän hyvin selvästi ja luulisi että kun vastaa koko Toyotan tekniikan johtamisesta niin tietää mitä Toyota tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "To meet such a target, BMW partnered with its Japanese peer and a strong FCEV advocate, Toyota, to study the future of this emerging technology. "

        "BMW Group said it is targeting the premium segment with its iX5 Hydrogen car, Topsoe revealed that it will invest $267 million to build the world’s largest SOEC electrolyzer plant in Denmark, and Bosch announced plans to invest $200 million in US fuel cell production."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota kyllä jatkaa vetyauton kehittämistä mutta ei henkilöautoja.
        Toyotan pomo sanoi tämän hyvin selvästi ja luulisi että kun vastaa koko Toyotan tekniikan johtamisesta niin tietää mitä Toyota tekee.

        Minun käsittääkseni strategia on, että raskaiden autojen avulla saadaan vetyverkosto syntymään. Sitten tulee henkilöautojen vuoro. Ajavathan ihmiset kaasuautoillakin nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun käsittääkseni strategia on, että raskaiden autojen avulla saadaan vetyverkosto syntymään. Sitten tulee henkilöautojen vuoro. Ajavathan ihmiset kaasuautoillakin nykyään.

        Sinun käsityksesi on täysin väärä. Mitään vetyverkostoa ei tule koskaan syntymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun käsittääkseni strategia on, että raskaiden autojen avulla saadaan vetyverkosto syntymään. Sitten tulee henkilöautojen vuoro. Ajavathan ihmiset kaasuautoillakin nykyään.

        Ei se mene aivan noin. Henkilöautoliikenne tarvitsisi moninkertaisen määrän asemia verrattuna hyötyliikenteeseen.
        Lisäksi vetypakut/rekat ajaisivat tiettyjä vakioreittejä. Tästä on tarinaa tuossa artikkelissa.

        Joka tapauksessa on selvää että kun Toyota heittää (olosuhteiden pakottamana) pyyhken kehään vetyautojen suhteen se on viimeinen vahvistus sille ettei vety tule henkilöautoille.
        Se on finito haihattelulle.


    • Anonyymi

      Tuli sitten virallinen sinetti tämän hörhöilyn hautaamiselle.

    • Anonyymi

      Olisi jaappanin poikien ensin kannattanut ottaa selvää miten kallista ja energiatehotonta vedyn valmistaminen on.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköautoja markkinoille pukkaa, unohdus uhkaa Toyota rukkaa.

    • Anonyymi

      Vetyauto kyllä toimii mutta tojokin ymmärsi kaiken tämän turhan työn jälkeen ettei ole järkeä yrittää väkisin tyrkyttää sellaista autoa jolle ei ole polttoainetta tarjolla.

      • Anonyymi

        Vetyä kyllä on tarjoll ja tulevaisuudessa enemmän kuin nyt mutta se vety on aivan liian kallista henkilöautoihin.
        Ei kukaan tavallinen kuluttaja ole valmis maksamaan vedystä tähtitieteellisiä hintoja kun sähköä saa halvalla kotona ja tarvittaessa pikalatausasemilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyä kyllä on tarjoll ja tulevaisuudessa enemmän kuin nyt mutta se vety on aivan liian kallista henkilöautoihin.
        Ei kukaan tavallinen kuluttaja ole valmis maksamaan vedystä tähtitieteellisiä hintoja kun sähköä saa halvalla kotona ja tarvittaessa pikalatausasemilta.

        Vedyn hinta 10v päästä on kyllä halpa mutta jakeluverkoston hinta ei.

        Tosin tuo vedyn halpuus tehdään keinotekoisesti tukemalla järjetöntä tuurivoimaa mikä tuottaa paljon sähköä silloin kun sitä ei tarvita. Sille sähkölle pitä keksiä jokin käyttö ja vedyn tuotanto on tällainen.

        Parhaiten vihreä vety on käytössä terästeollisuudessa korvaamassa hiilen käytön. Sillä tavalla vaikutus maailman päästöihin olisi kaikkein suurin. Henkilöauto käytössä vaikutus on pientä tuohon verrattuna. Akut on paljon parempi henkilöautoihin ja niiden jakeluverkosto on jo hyvällä tasolla vaikkei tietysti lähellekään samalla tasolla kuin bensan kun tarkastellaan asiaa koko maailman vinkkelistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn hinta 10v päästä on kyllä halpa mutta jakeluverkoston hinta ei.

        Tosin tuo vedyn halpuus tehdään keinotekoisesti tukemalla järjetöntä tuurivoimaa mikä tuottaa paljon sähköä silloin kun sitä ei tarvita. Sille sähkölle pitä keksiä jokin käyttö ja vedyn tuotanto on tällainen.

        Parhaiten vihreä vety on käytössä terästeollisuudessa korvaamassa hiilen käytön. Sillä tavalla vaikutus maailman päästöihin olisi kaikkein suurin. Henkilöauto käytössä vaikutus on pientä tuohon verrattuna. Akut on paljon parempi henkilöautoihin ja niiden jakeluverkosto on jo hyvällä tasolla vaikkei tietysti lähellekään samalla tasolla kuin bensan kun tarkastellaan asiaa koko maailman vinkkelistä.

        Hienosti osaat nähdä tulevaisuuteen 10 vuoden päähän! Mitäpä jos ihmiskunta onkin tuhoutunut silloin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn hinta 10v päästä on kyllä halpa mutta jakeluverkoston hinta ei.

        Tosin tuo vedyn halpuus tehdään keinotekoisesti tukemalla järjetöntä tuurivoimaa mikä tuottaa paljon sähköä silloin kun sitä ei tarvita. Sille sähkölle pitä keksiä jokin käyttö ja vedyn tuotanto on tällainen.

        Parhaiten vihreä vety on käytössä terästeollisuudessa korvaamassa hiilen käytön. Sillä tavalla vaikutus maailman päästöihin olisi kaikkein suurin. Henkilöauto käytössä vaikutus on pientä tuohon verrattuna. Akut on paljon parempi henkilöautoihin ja niiden jakeluverkosto on jo hyvällä tasolla vaikkei tietysti lähellekään samalla tasolla kuin bensan kun tarkastellaan asiaa koko maailman vinkkelistä.

        Akkuja saadaan kaivoksista.


      • Anonyymi

        Vetyauto kuluttaa vajaan kilon vetyä/100 km. Vihreän vedyn tuotantokustannukset vaihtelevat alkaen <2 eur/kg, mutta tyypillisin on 4-6 eur/kg, samoin ulosmyyntihinta. Sen sijaan maakaasusta tehdyn vedyn hinta on n. 0,5-1,7 USD/kg.

        Vihreällä vedyllä reilun 700 km rangen tankkaaminen maksaisi vedyn hintana siis n. 35 eur, maakaasuvedyllä on 15 eur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto kuluttaa vajaan kilon vetyä/100 km. Vihreän vedyn tuotantokustannukset vaihtelevat alkaen <2 eur/kg, mutta tyypillisin on 4-6 eur/kg, samoin ulosmyyntihinta. Sen sijaan maakaasusta tehdyn vedyn hinta on n. 0,5-1,7 USD/kg.

        Vihreällä vedyllä reilun 700 km rangen tankkaaminen maksaisi vedyn hintana siis n. 35 eur, maakaasuvedyllä on 15 eur.

        "Vetyauto kuluttaa vajaan kilon vetyä/100 km."

        Mikä kulkee noin vähällä? Mirai vie päälle kilon (1,1-1,2kg) 100 km kohti.


    • Anonyymi

      "Vedyn hinta 10v päästä on kyllä halpa mutta jakeluverkoston hinta ei."

      Kaliforniassa on vetyautoiltu noin 20 vuotta. Viime vuodet vedyn hinta on karannut monella vetytankkausasemalla 36 dollariin kilo, joka on monelle vetyautoilijalle aivan liikaa ja vastaa samaa kuin 6l/100km bensiiniä kuluttavan auton bensalitran hinta olisi noin 6e (nyt noin 2e). Ihmiset ovat todella pettyneitä kun uskoivat aikoinaan vetyautokauppiaiden puheisiin että vetytankkausasemia tulee runsaasti lisää ja myös vedyn hinta laskee.... joka myöhemmin osoittautui vääräksi tiedoksi. Nyt monet ovat kusessa vetyautoineen kun niitä ei juuri kukaan halua ostaa ja pakko myydä todella halvalla jotta vetyauton saa kaupaksi. Lisäksi liian usein monet vetyasemat ovat poissa käytössä huoltotöiden tai vain vedyn loppumisen takia, joka raivostuttaa vetyautoilijoita. Monet ihmiset tuntevat tulleensa huijatuksi.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

    • Anonyymi

      Toyota iski käpälänsä vetypaskaan ja joutuu nyt myöntämään että reisille meni.
      Kaikki Mirait paaliin.

      • Anonyymi

        Toyota painii sähköauto ongelman kanssa ja vety vei rahat. Nyt painetaan maailmalla saastuttavaa kuraa halpamaihin urakalla ja niissä katetta ei juurikaan tule vaikka määrät on isot ja siksi velkataakka on historian suurin ja ison autonvalmistajilla.


    • Anonyymi

      Vetyä ei tule koskaan henkilöautohin. Vain hyötyliikenteeseen.

    • Anonyymi

      Vety on tulevaisuuden polttoaine autoissa.

      • Anonyymi

        Ja aina tulee olemaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aina tulee olemaankin.

        Vety on aina vain tulevaisuuden juttu joka on kymmenen vuoden päässä. Se oli sitä 90-luvulla. 2000-luvulla, 2010-luvulla, 2020-luvulla, 2030-luvulla....

        Vety on maailman tappiin saakka aina kymmenen vuoden päässä. Siihen Toyotakin kyllästyi lopulta poltettuaan kymmeniä miljardeja täysin ilman mitään tulosta myyntipuolella. Siksi Toyota lopetti Mirain kehityksen ja keskittyy jatkossa vain raskaaseen liikenteeseen.


    • Anonyymi

      Aurinkosähkö ja vety ovat tulevaisuutta typerien jatkopiuha-sähkövatkainten sijaan.

      • Anonyymi

        Luepa tuo Toyotan teknisen johtajan kommentti. Kaveri sanoo suoraan että vetyjakeluinfran rakentaminen henkilöautoille on niin kallis projekti ettei se ole realistinen hanke. Ei löydy ketään rahoittamaan sitä.

        Voiko sen selkeämmin enää todeta? Vety henkilöautoihin on kuollot ja kuopattu.


    • Anonyymi

      Tanskassakin lopetettiin vedyn jakeluasemat kannattakmattomina.

      • Anonyymi

        Vedyn käyttö henkilöautoissa on kuopattu. Se on hyvä uutinen vetytalouden kannalta koska nyt keskitytään elinkelpoisiin hankkeisiin teollisuudessa ja raskaassa liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn käyttö henkilöautoissa on kuopattu. Se on hyvä uutinen vetytalouden kannalta koska nyt keskitytään elinkelpoisiin hankkeisiin teollisuudessa ja raskaassa liikenteessä.

        Toyota teki järkevän ratkaisun.


    • Anonyymi

      Käyttäsivät metaania!

      • Anonyymi

        Yhtä kallista olisi rakentaa metaanin jakelu-infra. Kannattaa lukea tuon toyotan päällikön kertoma totuus infran rakentamisen mahdottomuudesta.

        Sähköauto söi täysin vetyautojen eväät. Jos sähköautot eivät olisi noin hyviä niin vety/metaani-infra olisi pakko rakentaa, maksoi mitä maksoi. Nyt mitään pakkoa ei ole joten julkista rahoitusta ei vety-infralle tipu.
        Kaikki julkinen tuki vedylle menee teollisuuden ja raskaan liikenteen projekteihin.


    • Anonyymi

      Vety on ylivertainen polttoaine tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        Vetyä tulee käyttämään vain teollisuus ja raskas liikenne. Vedyn jakelu henkilöautoille olisi aivan liian kallista rakentaa. Sen on toyotakin jo myöntänyt ja lopettaa Mirain kehittämisen.


    • Anonyymi

      Vetytalous tulee mutta Mirai painuu historiaan täysin järjettömänä rahareikänä joka nieli Toyotalta miljardeja.

      Jäähän siitä Toyotalle käteen iso kasa hyödyttömiä ja vanhentuneita patentteja.

      • Anonyymi

        Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä.


    • Anonyymi

      Kun Toyota heittää pyyhkeen kehään vetyautojen suhteen niin se on lopullinen niitti haihatteluille.

    • Anonyymi

      Lappu luukulle ja vetyukot kilometritehtaalle.
      Toyota karsii turhia menoja pois velkataakan alla.

    • Anonyymi

      Toyota teki melkoisen määrän velkaa Mirain kanssa ja hakkaisi sitkeästi päätään kallioon.

      • Anonyymi

        Kansanautokonsernin "kehitysprojekti" tuli maksamaan kymmeniä miljardeja ja 7 vuoden ehdottoman linnatumion. Tosi jämäkkä ja järkevä kehityssuunta! Kannattanee kehitellä lisää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansanautokonsernin "kehitysprojekti" tuli maksamaan kymmeniä miljardeja ja 7 vuoden ehdottoman linnatumion. Tosi jämäkkä ja järkevä kehityssuunta! Kannattanee kehitellä lisää?

        Nolo yritys taas vaihtaa puheenaihetta kun Tojon hölmöistä rahantuhlausprojekteista puhutaan.
        VW ei liity mitenkään Toyotan vetyprojektien kivillemenoon eikä tojon hukkaamiin miljardeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansanautokonsernin "kehitysprojekti" tuli maksamaan kymmeniä miljardeja ja 7 vuoden ehdottoman linnatumion. Tosi jämäkkä ja järkevä kehityssuunta! Kannattanee kehitellä lisää?

        Paljonko maksoi Toyotan kaasupoljinprojekti? Polkimet juuttuivat pohjaan. Entäs miljardien ruostekorjaukset? Entäs Hinon päästöhuijaus? Se on varmaan kesken kun on niin tuore juttu? Entäs kolaritesteihin toimitetut vahvistetut autot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko maksoi Toyotan kaasupoljinprojekti? Polkimet juuttuivat pohjaan. Entäs miljardien ruostekorjaukset? Entäs Hinon päästöhuijaus? Se on varmaan kesken kun on niin tuore juttu? Entäs kolaritesteihin toimitetut vahvistetut autot?

        30 miljardia ja 7 vuotta pitää röllin verenpaineen tapissa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eihän vety ole mihinkään kadonnut autoilun tulevaisuudesta. Mistähän noita vagilaisyen aivopieruja oikein sikiää?

      • Anonyymi

        Vetyä käytetään EHKÄ tulevaisuudessa hyötyliikenteessä.
        Tämän topicin aiheena on se että Toyotan tekninen johtaja kertoi että Toyota lopettaa polttokennoautojen eli Mirain kehittämisen ja myöntää että vety-infran rakentaminen henkilöautoille on niin kallis projekti ettei sitä tulla koskaan näkemään.

        Opettele lukemaan.


      • Anonyymi

        Kyllä se vety on kadonnut henkilöautoilun tulevaisuudesta. Hyötysuhde on niin kehno, että on järjetöntä ajatellakaan vetyä henkilöautoihin. Toinen on vedyn tankkausverkosto. Sitä ei tule koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vety on kadonnut henkilöautoilun tulevaisuudesta. Hyötysuhde on niin kehno, että on järjetöntä ajatellakaan vetyä henkilöautoihin. Toinen on vedyn tankkausverkosto. Sitä ei tule koskaan.

        "Ei koskaan pidä sanoa ei koskaan"! Näin on viisaammat asian ilmaisseet. Automyyjät ei edusta sitä segmenttiä. Talutusnuorassa sanotaan mitä ylhäältä on käsketty ja käsketään sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei koskaan pidä sanoa ei koskaan"! Näin on viisaammat asian ilmaisseet. Automyyjät ei edusta sitä segmenttiä. Talutusnuorassa sanotaan mitä ylhäältä on käsketty ja käsketään sanoa.

        Toyotan tekninen johtaja Nakajima on se kaveri joka on kertonut ettäToyota lopettaa polttokennoautojen kehittämisen koska Toyota on tullut siihen tulokseen että vetyinfran rakentaminen henkilöautoille on taloudellisesti täysin epärealistinen hanke.

        Ja kun katsoo noita pilottiprojekteja ympäri maailmaa ja miten surkeasti niissä on käynyt niin todellisuus tukee Toyotan näkemystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei koskaan pidä sanoa ei koskaan"! Näin on viisaammat asian ilmaisseet. Automyyjät ei edusta sitä segmenttiä. Talutusnuorassa sanotaan mitä ylhäältä on käsketty ja käsketään sanoa.

        Mitkä automyyjät? Tekninen johtaja kertoi, että vetyautojen kehittäminen lopetetaan.


    • Anonyymi

      Ihan sama lopettaako vai jatkaako Toyota jotain vetyjuttuaan, Suomeen ei tule koskaan vedynjakeluasemia laajaan henkilöautokäyttöön.

    • Anonyymi

      Onhan aivan selvää että vedystä tehdään tulevaisuuden polttoaine. Mikä sen estäisi.

      • Anonyymi

        Yksi ainoa sana riittää: hyötysuhde.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2870
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1860
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1300
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1198
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      256
      1133
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      920
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe